Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:55

Maar als jij niet met anderen in contact komt, dan is niet testen geen probleem

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:57

Ook dat, maar op het moment wel veel contact met mensen uit de senioren flat waar ik woon, omdat mij kat weg is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:08

Sheran schreef:
Ohja de Trump oplossing: als je niet test is het er niet :))

Ja precies. En als je geen zwangerschapstest doet, krijg je ook geen baby :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:09

Cer schreef:
Ik mag hopen dat ze ondertussen een beetje hebben bedacht hoe ze het moeten gaan doen, mocht het weer 'uit de hand' lopen... maar ik twijfel eraan...

Dit inderdaad. Ik kan prima voor mijzelf zorgen en mijn verantwoordelijkheden nemen (afstand, testen, no problemo), maar ik zie de bui al hangen dat de boel weer op slot moet en iedereen dan weer vol de hakken in het zand steken.

Ik hoop dat de boel inmiddels zo ver gemuteerd is dat het nu gewoon een griepje is. Dus dat de zwakkeren wel een prik halen (misschien al in de griepprik-cocktail mikken?) en dat het voor de rest 'it is what it is' is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:11

Winged schreef:
Cer schreef:
Ik mag hopen dat ze ondertussen een beetje hebben bedacht hoe ze het moeten gaan doen, mocht het weer 'uit de hand' lopen... maar ik twijfel eraan...

Dit inderdaad. Ik kan prima voor mijzelf zorgen en mijn verantwoordelijkheden nemen (afstand, testen, no problemo), maar ik zie de bui al hangen dat de boel weer op slot moet en iedereen dan weer vol de hakken in het zand steken.

Ik hoop dat de boel inmiddels zo ver gemuteerd is dat het nu gewoon een griepje is. Dus dat de zwakkeren wel een prik halen (misschien al in de griepprik-cocktail mikken?) en dat het voor de rest 'it is what it is' is.

Het probleem en dus de reden voor die maatregelen zijn juist de mensen die niet hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Als iedereen zou doen wat jij doet, waren er minder snel maatregelen nodig :j

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:11

rien10 schreef:

Was het maar zo'n feest. Juist aan de onderkant van de samenleving heb je mensen die én een kleine beurs hebben, én veel risico lopen, én vaak ook nog eens de taal niet machtig zijn (bijvoorbeeld gastarbeiders die met velen in een busje naar de kassen/slachthuizen worden vervoerd en met zijn allen op elkaar gepakt wonen).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:18

Eerst maar eens zien dat de tests gevalideerd blijven voor de nieuwe mutanten die blijkbaar ook weinig interesse hebben in het vaccin.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:32

Wanneer je het draadje gelezen had zie je ook dat hij pleit voor gratis thuistesten en dat zou zeker moeten. Wanneer we allemaal onze verantwoordelijkheid pakken , ook de bedrijven en overheid dan voorkom je juist draconische maatregelen. Gewoon uitleggen waarom en niet zes weken volhouden dat er niets aan de hand is en dan weer ineens paniek in de tent. Je zou verwachten dat de regering wat geleerd heeft maar helaas.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:35

https://www.ad.nl/gezond/speciale-klini ... ~a04dc3b2/

ik zeg al steeds de klachten van long-covid lijken zo enorm veel op die van Pfeiffer.
En ergens lijkt er ook iets te triggeren daarin.
Ook mensen in wiens lichaam het Epstein-Barr virus opnieuw ‘tot leven wordt gewekt’, zijn extra kwetsbaar.

Ik heb steeds het gevoel, het is gewoon hetzelfde.
Iets doet het bij een klein aantal mensen hetzelfde, mensen die na Pfeiffer niet opknappen, mensen die na corona niet opknappen.
Ik hoop toch zo op een doorbraak nu...of erkenning voor de mensen die dan maar de stempel ME/CVS kregen bij gebrek aan beter.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:41

bigone schreef:
Wanneer je het draadje gelezen had zie je ook dat hij pleit voor gratis thuistesten en dat zou zeker moeten.

Mooiste zou zijn gratis testen en mocht het zo ver komen: gratis mondkapjes. In het begin van het zelftesten kreeg elk gezin (of was het elke persoon?) 1 gratis zelftestsetje op aanvraag. Dat zou best wel weer opnieuw kunnen.Dan weet je dat de mensen in ieder geval wel de mogelijkheid hebben om....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:52

oomens schreef:
rien10 schreef:

Was het maar zo'n feest. Juist aan de onderkant van de samenleving heb je mensen die én een kleine beurs hebben, én veel risico lopen, én vaak ook nog eens de taal niet machtig zijn (bijvoorbeeld gastarbeiders die met velen in een busje naar de kassen/slachthuizen worden vervoerd en met zijn allen op elkaar gepakt wonen).

“Jij” als in Marcella. Ik heb het over een specifiek persoon.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:58

Maar normaal ben ik gewoon heel erg op mezelf ja en zeer weinig contact met andere mensen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:14

DuoPenotti schreef:
https://www.ad.nl/gezond/speciale-klini ... ~a04dc3b2/

ik zeg al steeds de klachten van long-covid lijken zo enorm veel op die van Pfeiffer.
En ergens lijkt er ook iets te triggeren daarin.
Ook mensen in wiens lichaam het Epstein-Barr virus opnieuw ‘tot leven wordt gewekt’, zijn extra kwetsbaar.

Ik heb steeds het gevoel, het is gewoon hetzelfde.
Iets doet het bij een klein aantal mensen hetzelfde, mensen die na Pfeiffer niet opknappen, mensen die na corona niet opknappen.
Ik hoop toch zo op een doorbraak nu...of erkenning voor de mensen die dan maar de stempel ME/CVS kregen bij gebrek aan beter.

Post virale fatique in het algemeen.

Er loopt toevallig een topic van iemand die met CVS tegen de gigantische muur van burocratie oploopt.

Dus nee, er lijkt zeker niets te veranderen. Gewoon een extra virus in de grote pot met lastig defineerbare klachten. Alleen al om die reden zou je haast krampachtig proberen te blijven testen zodat je het tenminste op covid kunt gooien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:20

ja idd, soms hoop ik dat....

die muur ken ik helaas ook.
En omdat je dan met koorts op maar bent gaan werken omdat je zo enorm bikkelhard bent voor jezelf.
Vind uwv dat je dat wel kan blijven doen tot de 67 of zo, terwijl je zo'n enorme roofbouw hebt gedaan dat heel je lijf naar de klote is.

Ik hoop zo, wellicht tegen beter weten in...dat er nu wel meer begrip gaat komen.
Of nog beter een (gedeeltelijke) genezing...voor long covid maar ook ME/CVS

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:23

DuoPenotti schreef:
ja idd, soms hoop ik dat....

die muur ken ik helaas ook.
En omdat je dan met koorts op maar bent gaan werken omdat je zo enorm bikkelhard bent voor jezelf.
Vind uwv dat je dat wel kan blijven doen tot de 67 of zo, terwijl je zo'n enorme roofbouw hebt gedaan dat heel je lijf naar de klote is.

Ik hoop zo, wellicht tegen beter weten in...dat er nu wel meer begrip gaat komen.
Of nog beter een (gedeeltelijke) genezing...voor long covid maar ook ME/CVS

Moet wel zeggen: Ik ben gezond. Maar heb 2 dagen met koorts geprobeerd te werken. Het ging voor geen meter. Mijn respect en begrip voor langdurig zieken is wél omhoog gegaan. Als gezonde heb ik makkelijk praten, maar een chronisch zieke die alles op alles zet om wel te werken op hetzelfde niveau: Petje af.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:29

Mijn man werkt gemiddeld minimaal 1x per week met zware migraine medicatie, soms ook wel de hele week. Ik vind het best heftig. Het meest macabere daaraan in dat hij regelmatig met heftige migraine, hoofdpijn patienten in zijn spreekuur te woord moest staan (inmiddels ander werk).

Ooit een collega gehad die altijd (iedere dag) zware chronische hoofdpijn had. Je zag haar soms scheel kijken van ellende. Ze heeft echter ondanks die hoofdpijn wel haar PhD afgerond, heel knap.
Overigens hoorde ik dat ze jaren later een oorzaak gevonden hadden en het godzijdank sterk verminderd was uiteindelijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:39

Dank je winged.

12-15 dagen migraine in een maand. Wat iets afnam met de inname van triptanen.
Maar heb vaak op de parkeerplaats van het werk gestaan en daar mijn tranen weggeveegd die ik de rit er naartoe niet kon bedwingen, zo moe, zo ellendig.
Heb wel eens controle rondes over de afdelingen gelopen (was beveiliger in het ziekenhuis) waar de verpleging zag dat het niet goed ging.
Me (tegen regels in) pijnstillers gaven en een pammetje zodat ik goed kon slapen....
En echt mis dat werk nog dagelijks...ondanks dat ik toen ook ben ingestort omdat het niet ging.

En wat zegt het UWV, nee nachtdiensten mag niet meer, maar verder alles...
Leerlingen vervoer, daar vragen ze parttime mensen voor, kan best...
Migraine, geen belemmering, sumatriptan, geen probleem.

Wettelijk mag je er niet eens mee autorijden.

Rechtbank: uwv heeft gelijk....

en dan......??

ja sorry voor het weer op mijzelf te betrekken...maar ik zit er zo mee....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:34

rien10 schreef:
purny schreef:
Ze hadden eerder moeten beginnen aan de plannen.
Nu zijn ze wederom te laat en liggen er geen plannen klaar.

"Ze" en "De plannen" vind ik een beetje vaag.
Wie zij "ze" (kabinet, artsen, zorgverleners?) en wat zij "de plannen".
Wel plannen maken is niet goed want dan gaat iedereen gillen Wij willen geen beperkingen Whaaaah, geen mondkapjes.
Geen plannen (of althans voor jou geen zichtbare plannen) maken is ook niet goed want Ze maken De Plannen niet.

Het wordt vanzelf een keer herfst en dan zien we wel wat er gaat gebeuren.

Ze zijn idd het kabinet. En ze zouden wel back up plannen klaar moeten hebben om lockdowns te voorkomen en dat er geen sociaal isolement meer zal komen.
Ik vind het kabinet en de regering gewoon wederom te laat met plannen.

Ik zal best thuis blijven met een besmetting en mondkapjes dragen maar meer ook niet

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:36

https://www.nu.nl/algemeen/6206222/nieu ... ouden.html

Citaat:
Het kabinet wil de samenleving zo lang mogelijk openhouden bij een nieuwe opleving van het coronavirus. Daarvoor wordt een zogenoemde basisparaatheid voor vaccineren, monitoren en testen en traceren ingesteld, schrijft minister Ernst Kuipers (Volksgezondheid) maandag in een brief aan de Tweede Kamer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 14:29

IMANDRA schreef:
Het probleem en dus de reden voor die maatregelen zijn juist de mensen die niet hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Als iedereen zou doen wat jij doet, waren er minder snel maatregelen nodig :j

Dit is niet waar. Bij een besmettelijke ziekte heb je juist gezamelijke actie nodig, en is ieder voor zich een stuk minder effectief. Het is een keuze van het ministerie van VWS om eigenlijk niets meer te willen, geen voorbereidingen te treffen, geen plan te willen hebben. Dat ligt NIET aan de individuele mensen want als individu heb je helemaal niet genoeg mogelijkheden om een besmettelijk virus zinvol tegen te houden.

Dit is juist een van de belangrijke redenen dat volksgezondheid in de grondwet staat en we er een heel ministerie voor hebben... omdat we dat samen veel beter kunnen regelen dan ieder voor zich, als we dat zouden doen.

(Oh, en qua 'eigen verantwoordelijkheid' - een boel mensen in risicogroepen die jonger zijn dan 60 zouden graag zelf hun verantwoordelijkheid voor hun gezondheid nemen en een extra booster / herhaalprik willen maar die mogen niet eens. En die vaccins worden straks gewoon weggegooid. Verspilling ten top.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 14:37

Hoe zit het eigenlijk met boostervaccinatie en vakantie? De meesten hebben denk ik een vaccin wat maar tot ergens begin dit jaar geldig was, denk ik?
Zijn er nog landen waar je dan een booster voor nodig hebt? Ik ben ervanuit uit gegaan dat ik begin juli een boostervaccinatie kan halen..

Oh wacht, je hebt een 1e booster en een 2e booster..
De tweede booster heb ik inderdaad nog niet nodig.. de 1e kan ik wel gewoon halen. Excuus

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 15:44

Ik mag op eigen kosten de 2e booster nemen als ik zou willen (de eerste is gratis) voor reisbestemmingen.
Op eigen kosten omdat er nog geen bewijs is dat het zin heeft dus off-label en daarmee eigen keus, zonder advies erachter van de goedkeurende instantie.

Ik heb de eerste booster ook nog niet genomen overigens omdat ik toen inmiddels al besmet was.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:20

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:

Dit is niet waar. Bij een besmettelijke ziekte heb je juist gezamelijke actie nodig, en is ieder voor zich een stuk minder effectief. Het is een keuze van het ministerie van VWS om eigenlijk niets meer te willen, geen voorbereidingen te treffen, geen plan te willen hebben. Dat ligt NIET aan de individuele mensen want als individu heb je helemaal niet genoeg mogelijkheden om een besmettelijk virus zinvol tegen te houden.

Dit is juist een van de belangrijke redenen dat volksgezondheid in de grondwet staat en we er een heel ministerie voor hebben... omdat we dat samen veel beter kunnen regelen dan ieder voor zich, als we dat zouden doen.

(Oh, en qua 'eigen verantwoordelijkheid' - een boel mensen in risicogroepen die jonger zijn dan 60 zouden graag zelf hun verantwoordelijkheid voor hun gezondheid nemen en een extra booster / herhaalprik willen maar die mogen niet eens. En die vaccins worden straks gewoon weggegooid. Verspilling ten top.)

Ik zei daarom ook 'minder snel' en had het ook specifiek over aankomende periode (met daarbij de aanname dat het niet meer zo erg wordt als voorheen en het overgrote merendeel een dagje ziek is of enkel wat snottert). Ik ben het met je eens dat als de situatie daarnaar is -bijv. als het virus te veel de overhand krijgt- de overheid wel meer moet sturen en meer moet helpen. En dat ze goed voorbereid moeten zijn om dat ala minute in te zetten als we een grenswaarde bereiken.

Maar ik hoop ook dat je het met me eens bent dat, in ieder geval in de beginstadia van zo'n oplaaiing van besmettingen het een flink verschil zou maken als iedereen zijn verantwoordelijkheid zou nemen en dat een grote groep dat nu gewoon niet doet en niet gaat doen. Denk aan testen voordat je naar een grote groep of evenement gaat, als je niet lekker bent thuisblijven, mondmasker op in de trein/openbare ruimtes. Etcetera.
(oké, ja, er zit we iets van overheidsingrijpen en hulp bij in de vorm van sterke, duidelijke communicatie over (gratis) testen, mondmaskers en druk op werkgevers om mensen thuis te laten werken indien ziekig).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 17:20

IMANDRA schreef:
Ik zei daarom ook 'minder snel' en had het ook specifiek over aankomende periode (met daarbij de aanname dat het niet meer zo erg wordt als voorheen en het overgrote merendeel een dagje ziek is of enkel wat snottert).

Wat ook niet waar is, want het risico op hart- en vaatziekten daarna is bijvoorbeeld verhoogd. Ook nu nog doet het virus gewoon gezondheidsschade aan mensen, en waar niet over gecommuniceerd wordt.

Dat alleen al: als je als minister van volksgezondheid nadrukkelijk niet zegt dat je corona echt beter kunt vermijden omdat het een behoorlijk verhoogd risico geeft op langdurige of ernstige gevolgen, dan trekken mensen inderdaad de conclusie dat het dus ook niet zo nodig is om nog ergens rekening mee te houden. Wie neemt er dan precies niet de verantwoordelijkheid?

Citaat:
Ik ben het met je eens dat als de situatie daarnaar is -bijv. als het virus te veel de overhand krijgt- de overheid wel meer moet sturen en meer moet helpen. En dat ze goed voorbereid moeten zijn om dat ala minute in te zetten als we een grenswaarde bereiken.

Maar er zijn geen grenswaarden en er wordt ook vrijwel niets meer gemonitord, dus dat is hoe dan ook niet aan de orde. En er is dus ook geen sprake van sturen of helpen. Er is niks.

Citaat:
Maar ik hoop ook dat je het met me eens bent dat, in ieder geval in de beginstadia van zo'n oplaaiing van besmettingen het een flink verschil zou maken als iedereen zijn verantwoordelijkheid zou nemen en dat een grote groep dat nu gewoon niet doet en niet gaat doen.

Nee, dat ben ik eigenlijk niet met je eens.
De meeste mensen hebben aanzienlijk meer hun best gedaan om daadwerkelijk een verschil te maken dan onze overheid. De informatie van het RIVM is de hele tijd nogal incompleet geweest en het beleid is vanaf het begin gebaseerd geweest op het door laten gaan van corona, niet op het stoppen (want groepsimmuniteit.) De mensen in het land hebben echter wel degelijk hun best gedaan het zo goed mogelijk te stoppen. Niet iedereen en niet overal maar over het geheel genomen zijn de meeste mensen gewoon behoorlijk netjes en meewerkend geweest.

Ik vind dat de maatschappij de verantwoordelijkheid best redelijk heeft genomen - maar ontzettend in de steek gelaten worden door onze bestuurders die geen zin hebben om eerlijk informatie te delen en een duidelijk en samenhangend plan te maken met duidelijke doelen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:10

Ik kom ff binnenvallen, ik hoor in mijn omgeving dat best veel mensen Corona hebben. Of het moet toeval zijn.
Ik merk dat ik het nu meer zie als griep/verkoudheid, maar alleen nu extra opletten en afstand houden. En zeker extra opletten met kwetsbare mensen.