Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:19

elmiran schreef:
Hij heeft de ring ook weg gehaald die tot vanochtend nog op het tv meubel lag in de woonkamer

Wat voor ring is dat?
Raar hoor, lijkt wel alsof hij nu boos is. Terwijl wat hij vraagt gewoon heel onredelijk is. Hij is bang dat hij zijn cash cow kwijt raakt denk ik. Want hoe moet hij dan die badkamer financieren natuurlijk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:23

Maar toch even een vraag.

Staan zijn ouders garant voor zijn hypotheek en heeft hij wellicht bij hun een lening/of gift gehad wat in het huis zit?

Hierdoor hebben de ouders als dat wel zo is echt een vinger in de pap.

En dan wordt er nu aan twee kanten getrokken aan hem. Dan begrijp ik dat hij even moet nadenken en ook even niet precies weet hoe hier te handelen.

Als het wel zo is dat de ouders dus op deze manier een rol spelen zou ik zelf als het om mij ging de volgende opties overwegen.

1* - niks investeren ook niet in een badkamer het is niet jou huis, wordt niet jou huis dus waarom zou je? Dan komt er geen nieuwe badkamer dat is echt geen ramp.

2* Ga echt goed met hem alleen praten. En maak duidelijk dat jij dit zo geen optie vind. Dat hij hierin alleen aan zichzelf heeft gedacht maar jij bent er ook. Dat jij opzoek wil gaan naar een huis voor jullie samen. De financiering doen jullie dan samen. Dan kan hij nu zijn huis te koop gaan zetten daarna zijn ouders hun geld terug geven. En dan kunnen jullie samen die toekomst opbouwen, in een huis wat van jullie samen wordt. Als jij dit tenminste kunt financieel gezien (wij lezen jou verhaal hè )

3* Je gaat ook met hem zitten en praten en legt hem uit dat jij daar niet wil blijven. Dit is voor jou geen fijne situatie en je laat hem daarbij weten dat je dan ook niet weet hoe de relatie verder gaat. Dat trouwen er voorlopig niet in zit zo lang jullie niet samen aan jullie toekomst kunnen werken en dat je dus aan je eigen toekomst gaat werken en dan vertrek je zelf. Idd bijv naar een vakantiehuisje, dat is best snel te regelen en van daaruit kun jij verder kijken. En heeft hij ook tijd om na te denken.

Als zijn ouders geen investering in het huis hebben en hij zelf echt niks wil. Dan zou ik er al klaar mee zijn. Dan lag er op de plek van de ring. Een briefje met de tekst.

Ik ben pleite. de groeten!
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 27-09-22 07:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:25

elmiran schreef:
Enige optie die ik heb is urgentie aanvragen. Heb geen vast contract..

Urgentie vragen wordt hem niet in deze situatie, dan moet je eerst zesvoudig in elkaar gemept worden, en zelfs dan soms niet.

Maar je gebrek aan vaste contract kunnje omzeilen met een intentie- en werkgeversverklaring.

Da’s even heel praktisch. Want wat een ontzettende rotte verdrietige nare situatie (en een nare man…).
Heel veel knuffels voor jou.
Op pararius.com kun je particuliere huurwoningen vinden en soms valt het nog enigszins mee :(:) .

Eapy

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:52

Het geld vind ik één ding, maar de manier waarop hij omgaat met jou als jij het ergens moeilijk mee hebt is een gigantische red flag.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:06

BeFunny schreef:
Dat jij opzoek wil gaan naar een huis voor jullie samen. De financiering doen jullie dan samen.

Ik zou in zo'n iemand niet eens meer energie steken... en zeker niet eens een financieel iets.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:14

Ik vind wat poes zegt wel erg accuraat. Dit is niet het type man waarbij je toegeeflijkheid, sympathie oid moet verwachten als het uit raakt.

Toen ik met mijn ex uit elkaar ging (ik inwonend in zijn huis) konden we over dingen praten, bespreken hoeveel ieder van wat terugkreeg en wie welke meubels ging houden of meenemen. Jouw vriend is het type dat je met een koffer laat vertrekken en liefst met nog minder als waarmee je binnen bent gekomen en daarna flink de deur dicht houdt.

Koop gewoon die nieuwe auto want die heb je nodig en steek geen euro meer in dat huis. Fijn dat jij met JOUW geld ZIJN huis kan afmaken maar wat levert dat jou op? Dat je kan douchen in een inloopdouche ipv een bad van de jaren 70? Is dat +10k waard om 'weg te gooien'?

Ik vind het vreselijk voor je dat de situatie nu zo is maar trek zelf je mond open en laat hem ook dingen uitspreken. Wat wil hij nu eigenlijk?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:28

elmiran schreef:
@petra: hij ging hiermee akkoord en nu ineens niet meer.

Hij heeft getekend?

Ik zou antwoorden op die opmerking van 10 000 euro: Prima, als jij er nu al problemen over maakt, dan investeer ik gewoon niks in je huis.

Kijk voor je eigen gemak! Koop of lease die auto dat JIJ wil, als die gezamenlijk gebruikt wordt of hij gebruikt hem, reken de benzine + afschrijving aan. Hij wil neuten over geld, kan jij ook. Bescherm echt je grenzen, want dit komt niet goed.

En let zeker op met investeren in het huis, ook al heeft hij ondertekend, als er straks geen geld te rapen valt sta je alsnog met lege handen. Tegen dat het huis dan verkocht en verdeeld is kan je heel lang zitten wachten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:59

Och TS, is er iemand die jullie kan helpen met praten? Dat je vanavond als hij thuis komt met elkaar om tafel kan om eens goed te bespreken hoe het nu gaat?

Neem tenminste aan dat je je relatie wilt redden/behouden?

Ik snap (deels) zijn kant heel goed, maar dat wispelturige zou ik gek van worden. Dat hij zijn geld afschermt prima, als het voor de toekomst netjes geregeld is en op papier staat (dus het voorstel van de notaris). Maar niet telkens terug komen op eerdere afspraken.
Maar goed, dat is nu even van ondergeschikt belang. Sterkte

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 09:20

Suzanne F. schreef:
elmiran schreef:
Hij heeft de ring ook weg gehaald die tot vanochtend nog op het tv meubel lag in de woonkamer

Wat voor ring is dat?
Raar hoor, lijkt wel alsof hij nu boos is. Terwijl wat hij vraagt gewoon heel onredelijk is. Hij is bang dat hij zijn cash cow kwijt raakt denk ik. Want hoe moet hij dan die badkamer financieren natuurlijk.

Verlovingsring.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:22

elmiran schreef:
Verlovingsring.

Maar wat wil jij nu? Wij zeggen vanalles, maar hoe sta je er nu zelf in? Zie je jezelf oud worden (op een leuke manier) met deze man?

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:24

Sorry, maar met deze hoeveelheid rode vlaggen zou ik echt kijken of je bij ouders/familie/vrienden terecht kan om vanaf een afstandje even na te denken over deze situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:39

Ik snap niet dat je je zo gebruiken laat en afwacht wat hij doet en wilt. Spullen pakken en weggaan :=

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:46

TS, ik denk dat je bij deze man blijft. Dit topic loopt nu al een tijd en steeds kom je met dingen, maar je houdt je op de vlakte met wat je nu zelf wilt. Dit topic lijkt vooral om van je af te schrijven. En dat is goed, je bent niemand hier verantwoording schuldig. Maar.. ondanks dat we je niet kennen, zie ik hier toch een boel mensen oprecht bezorgd zijn. Je bent helaas niet de eerste en zult ook niet de laatste zijn met een problematische relatie. Wat wij hier allemaal lezen, zijn erg veel rode vlaggen. Je ziet in een erg ongezonde relatie, maar ik ben bang dat je er pas achter komt als het te laat is. Nu behandelt hij je zo, hoe denk je dat hij gaat doen als al jouw geld in dit huis zit? Gaat hij dankbaar zijn? Welnee, je zit dan in een moeilijke situatie.
Waarschijnlijk hoop je dat het beter zal gaan als je meegaat in wat hij wil. Dat hij ziet hoeveel je voor hem/voor jullie over hebt en dat dat zijn ogen zal openen. Op basis van wat jij hier zelf allemaal schrijft, durf ik met je te wedden dat dat niet gaat gebeuren.
Weet iemand in je directe omgeving in welke situatie je zit?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:49

Ik vermoed dat hij nu tussen twee vuren zit, tussen TS en zijn ouders en elke keer heen en weer geslingerd wordt en het inmiddels niet meer weet.

Het wordt tijd dat hij gaat kiezen en openheid van zaken geeft over de achtergrond van zijn beslissingen. Dus eerlijk is over de invloed van zijn ouders (als die er is) en hun motieven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:49

chevax schreef:
TS, ik denk dat je bij deze man blijft. Dit topic loopt nu al een tijd en steeds kom je met dingen, maar je houdt je op de vlakte met wat je nu zelf wilt. Dit topic lijkt vooral om van je af te schrijven. En dat is goed, je bent niemand hier verantwoording schuldig. Maar.. ondanks dat we je niet kennen, zie ik hier toch een boel mensen oprecht bezorgd zijn. Je bent helaas niet de eerste en zult ook niet de laatste zijn met een problematische relatie. Wat wij hier allemaal lezen, zijn erg veel rode vlaggen. Je ziet in een erg ongezonde relatie, maar ik ben bang dat je er pas achter komt als het te laat is. Nu behandelt hij je zo, hoe denk je dat hij gaat doen als al jouw geld in dit huis zit? Gaat hij dankbaar zijn? Welnee, je zit dan in een moeilijke situatie.
Waarschijnlijk hoop je dat het beter zal gaan als je meegaat in wat hij wil. Dat hij ziet hoeveel je voor hem/voor jullie over hebt en dat dat zijn ogen zal openen. Op basis van wat jij hier zelf allemaal schrijft, durf ik met je te wedden dat dat niet gaat gebeuren.
Weet iemand in je directe omgeving in welke situatie je zit?

Dat omschrijf je goed chevax.... wat ik hier vooral lees is dat TS zich enorm afhankelijk heeft gemaakt van deze man. Hopelijk is er iemand in haar omgeving die haar kan steunen en helpen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:09

Spenk schreef:
Ik snap niet dat je je zo gebruiken laat en afwacht wat hij doet en wilt. Spullen pakken en weggaan :=

Dat moet maar kunnen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:10

Ik zou zelf nog 1 keer een goed gesprek proberen (als dat in jouw beleving er nog niet is geweest?) om te checken of hij het nou echt niet van jouw kant kan / wil bekijken? Heeft hij zich wel eens de voorstelling gemaakt dat jij een huis zou hebben en hij er bij in kwam? En hoe zou hij er dan in staan...?

Het zal vast geen slechte vent zijn, hij zal vast zijn redenen hebben :(:)
Maar zoals jouw verhaal klinkt ontbreekt er gewoon de empathie en zorgzaamheid die de meeste mensen zoeken / verwachten in een relatie. Dat hij vasthoudt aan zijn mening is 1 ding, maar heeft hij nou ook wel eens blijk gegeven van besef hoe dit allemaal voor jou is...?

Ik kan me best een gedachtegang voorstellen dat hij het niet fair vindt dat hij met het plaatsen van de badkamer zeg maar een schuld bij jou heeft. Terwijl jij er toch óók plezier van hebt en gebruik van maakt. Dat hij dan denkt: als je in een huis van jezelf een badkamer plaatst krijg je dat geld na X jaar toch ook niet terug, de waarde vermindert.

Maar het IS niet jouw huis. Zijn huis wordt sowieso meer waard door een mooie badkamer. Jij ziet daar nooit van iets terug. Als jij nu X-duizend in iets anders zou investeren, zou je daar een leuk rendement op kunnen halen maar hij lijkt liever te willen dat je je jouw geld in zijn huis laat verdampen en met niets achterblijft.....

Ik kan me ook nog wel voorstellen dat "de andere partij" er naar kan kijken van wacht even, hij betaalt het huis. En zij profiteert er alleen maar van, wil er geen cent insteken zonder het terug te krijgen. Wat een ijskouwe tante!

Maar dan bekijk je het wel heel erg eenzijdig en zonder oog (hart) voor de partij van de TS.....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:17

pmarena schreef:
Ik zou zelf nog 1 keer een goed gesprek proberen (als dat in jouw beleving er nog niet is geweest?) om te checken of hij het nou echt niet van jouw kant kan / wil bekijken? Heeft hij zich wel eens de voorstelling gemaakt dat jij een huis zou hebben en hij er bij in kwam? En hoe zou hij er dan in staan...?

Maar zoals jouw verhaal klinkt ontbreekt er gewoon de empathie en zorgzaamheid die de meeste mensen zoeken / verwachten in een relatie. Dat hij vasthoudt aan zijn mening is 1 ding, maar heeft hij nou ook wel eens blijk gegeven van besef hoe dit allemaal voor jou is...?

Ik kan me best een gedachtegang voorstellen dat hij het niet fair vindt dat hij met het plaatsen van de badkamer zeg maar een schuld bij jou heeft. Terwijl jij er toch óók plezier van hebt en gebruik van maakt. Dat hij dan denkt: als je in een huis van jezelf een badkamer plaatst krijg je dat geld na X jaar toch ook niet terug, de waarde vermindert.
.

ik sta aan de andere kant en ik snap deze gedachtengang ook wel. Als mijn partner 10 K investeert, en 10 jaar later gaan we uit elkaar, moet ik hem wel 10 K terugbetalen, terwijl de investeringen tegen die periode opnieuw oud zijn en moeten vervangen worden zeg maar. Ik weet ook niet zo goed hoe zoiets eerlijk moet/kan geregeld worden.

Ik snap dat je partner daar een beetje mee inzit zeg maar. Ik snap echter niet, als het zo een issue is, dat hij wel VERWACHT dat je investeert. Ik heb op dat vlak naar mijn vriend toe absoluut geen verwachtingen, hij draagt bij in de gezamenlijke deelbare kosten, maar betalen van het huis, verzekeringen die er bij horen en investeringen neem ik volledig op mijzelf, om dergelijke discussies en issues te vermijden.

Ik zou in ts haar plaats dus per direct alle investeringen on hold zetten, OF hij laat je inkopen in het huis, OF hij betaalt de investeringen en huiskosten helemaal zelf. Regel ook dat hij je de reeds betaalde investeringen terug betaalt.
Kosten delen van de verbruiksgoederen + ev een klein bedragje aan huur (voor slijt aan bepaalde items, zoals gebruik boiler etc) lijkt me redelijk. Hij kan je een bedrag betalen voor het gebruik van je auto, en jij bepaalt zélf wat je met je geld verder doet.
Zorg dat je vruchtgebruik krijgt van de woning moest hij overlijden, en als de relatie verder wel ok zit, kan dit op deze manier werken.
Alle andere manieren zijn volgens mij gedoemd en jij zal aan het kortste eind trekken. Zorg dat je een alternatief hebt en stel jezelf financieel veilig door te investeren.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:38

Duhelo schreef:
pmarena schreef:

.

ik sta aan de andere kant en ik snap deze gedachtengang ook wel. Als mijn partner 10 K investeert, en 10 jaar later gaan we uit elkaar, moet ik hem wel 10 K terugbetalen, terwijl de investeringen tegen die periode opnieuw oud zijn en moeten vervangen worden zeg maar. Ik weet ook niet zo goed hoe zoiets eerlijk moet/kan geregeld worden.

Ik snap dat je partner daar een beetje mee inzit zeg maar. Ik snap echter niet, als het zo een issue is, dat hij wel VERWACHT dat je investeert. Ik heb op dat vlak naar mijn vriend toe absoluut geen verwachtingen, hij draagt bij in de gezamenlijke deelbare kosten, maar betalen van het huis, verzekeringen die er bij horen en investeringen neem ik volledig op mijzelf, om dergelijke discussies en issues te vermijden.

Ik zou in ts haar plaats dus per direct alle investeringen on hold zetten, OF hij laat je inkopen in het huis, OF hij betaalt de investeringen en huiskosten helemaal zelf. Regel ook dat hij je de reeds betaalde investeringen terug betaalt.
Kosten delen van de verbruiksgoederen + ev een klein bedragje aan huur (voor slijt aan bepaalde items, zoals gebruik boiler etc) lijkt me redelijk. Hij kan je een bedrag betalen voor het gebruik van je auto, en jij bepaalt zélf wat je met je geld verder doet.
Zorg dat je vruchtgebruik krijgt van de woning moest hij overlijden, en als de relatie verder wel ok zit, kan dit op deze manier werken.
Alle andere manieren zijn volgens mij gedoemd en jij zal aan het kortste eind trekken. Zorg dat je een alternatief hebt en stel jezelf financieel veilig door te investeren.

Ik kan me de gedachtes van die vriend ook helemaal voorstellen hoor. Als ik binnen x aantal jaren uiteen zou gaan met mijn vriend, zou ik ook nooit de helft van de nieuwprijs terugbetalen. Anderzijds verwacht ik net zoals de vriend van TS wel dat mijn vriend mee investeert in gezamelijk comfort en niet op mijn centen en huis meeteert en ondertussen alle winsten boekt. Aan de andere kant heeft hij dan ook zeggenschap in welke investeringen we doen en geniet hij er mee van.
Zoiets los je dus eerlijk op door ofwel een vaste bijdrage per maand te laten betalen los van de gezamenlijke kosten. Ofwel door bij investeringen het totaal bedrag en de afschrijving te laten vastleggen en dan bij uiteen gaan alleen het resterende bedrag uit te betalen.

Imo vind ik de eisen van De vriend omtrent de auto onredelijk maar de eisen van TS ook. Als zowel als TS als als vriend van TS zou ik zelf ook eens nadenken of ik met zulke partner zou willen doorgaan. Een goed gesprek met respect voor beide standpunten lijkt me aangewezen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:43

Wat verdrietig TS. Je had kort geleden nog de hoop dat jullie samen een goede toekomst tegemoet zouden gaan. Het samen eens zijn over geldzaken is daarin wel een belangrijk onderdeel.
Is er een vriendin/familielid bij wie je terecht kunt om alles te bespreken en je plan te trekken?
Zorg goed voor jezelf.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 27-09-22 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:44

Poekkie schreef:
Duhelo schreef:

Ik kan me de gedachtes van die vriend ook helemaal voorstellen hoor. Als ik binnen x aantal jaren uiteen zou gaan met mijn vriend, zou ik ook nooit de helft van de nieuwprijs terugbetalen. Anderzijds verwacht ik net zoals de vriend van TS wel dat mijn vriend mee investeert in gezamelijk comfort en niet op mijn centen en huis meeteert en ondertussen alle winsten boekt. Aan de andere kant heeft hij dan ook zeggenschap in welke investeringen we doen en geniet hij er mee van.
Zoiets los je dus eerlijk op door ofwel een vaste bijdrage per maand te laten betalen los van de gezamenlijke kosten. Ofwel door bij investeringen het totaal bedrag en de afschrijving te laten vastleggen en dan bij uiteen gaan alleen het resterende bedrag uit te betalen.

Imo vind ik de eisen van De vriend omtrent de auto onredelijk maar de eisen van TS ook. Als zowel als TS als als vriend van TS zou ik zelf ook eens nadenken of ik met zulke partner zou willen doorgaan.

Jeetje wat een kromme gedachtengang.... als TS een maandelijks bedrag betaalt, zoals afgesproken maar waar jij iedere keer overheen leest blijkbaar, dan kan vriend er toch voor kiezen om dat te investeren in zijn huis? Waarom zou TS daar nog extra in moeten investeren? Ze levert gewoon haar financiële bijdrage, maar heeft verder niets te zeggen over het huis, want het is immers zijn huis waar zij ook in woont tegen betaling.

Stel dat het een situatie zou zijn van onderhuur, dan kan de verhuurder toch ook niet van de huurder vragen om te investeren in de nieuwe badkamer? Daar ontvangt de verhuurder immers al huur voor, daarmee dekt hij de kosten en kan hij eventueel investeren. Als de onderhuurder de huur opzegt, kan de verhuurder een nieuwe huurder zoeken....

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:48

Nee, zoals ondertussen al vaak ter sprake gekomen was die 300 euro alleen voor gwe. Dat is dus alleen eigen verbruik. Op zijn voorstel om 300 euro + helft verbruik te betalen wou TS niet ingaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:52

Ja om de simpele reden dat hij dan ook niet tegemoet wil komen in de auto, met uitzondering van brandstofkosten als hij eens naar zijn ouders gaat.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:56

Dat klopt. Maar daarom dus ook mijn opinie dat ik beide partners onredelijke eisen vind stellen. Als ze de relatie willen redden zullen ze beiden een beetje realistischer/schappelijker moeten worden. Want eerlijk is eerlijk… zowel vriend als TS zijn nu volledig vast op hun standpunt van ‘zoveel mogelijk geld ZELF vasthouden zonder iets aan de ander te gunnen’. En bokt helpt nu ook niet per se in deze.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:59

Maar waarom zou je in godsnaam huur (wat dan ook boven de helft van gwe verbruik) aan je partner moeten betalen? :')

Normaalgesproken is huur bedacht zodat vastgoedeigenaar vormogen kan opbouwen met andermans geld, dikke prima bij verhuur aan een wildvreemde of een vage kennis die in je huis komt crashen, maar als je je partner ziet als kans om met zijn/haar geld rijker te worden dan mag je wat mij betreft lekker oprotten. Dan huur ik liever woonruimte van een willekeurige andere partij waar tenminste wel sprake is van huurbescherming :)

En als iemand in je huis meeteert ben jij juist degene die alle winsten boekt, door geld in eigen huis te steken bouw je veel meer vermogen op dan iemand die hetzelfde bedrag elke maand op een spaarrekening weg zou leggen.