pmarena schreef:Ik zou zelf nog 1 keer een goed gesprek proberen (als dat in jouw beleving er nog niet is geweest?) om te checken of hij het nou echt niet van jouw kant kan / wil bekijken? Heeft hij zich wel eens de voorstelling gemaakt dat jij een huis zou hebben en hij er bij in kwam? En hoe zou hij er dan in staan...?
Het zal vast geen slechte vent zijn, hij zal vast zijn redenen hebben

Maar zoals jouw verhaal klinkt ontbreekt er gewoon de empathie en zorgzaamheid die de meeste mensen zoeken / verwachten in een relatie. Dat hij vasthoudt aan zijn mening is 1 ding, maar heeft hij nou ook wel eens blijk gegeven van besef hoe dit allemaal voor jou is...?
Ik kan me best een gedachtegang voorstellen dat hij het niet fair vindt dat hij met het plaatsen van de badkamer zeg maar een schuld bij jou heeft. Terwijl jij er toch óók plezier van hebt en gebruik van maakt. Dat hij dan denkt: als je in een huis van jezelf een badkamer plaatst krijg je dat geld na X jaar toch ook niet terug, de waarde vermindert.
.
ik sta aan de andere kant en ik snap deze gedachtengang ook wel. Als mijn partner 10 K investeert, en 10 jaar later gaan we uit elkaar, moet ik hem wel 10 K terugbetalen, terwijl de investeringen tegen die periode opnieuw oud zijn en moeten vervangen worden zeg maar. Ik weet ook niet zo goed hoe zoiets eerlijk moet/kan geregeld worden.
Ik snap dat je partner daar een beetje mee inzit zeg maar. Ik snap echter niet, als het zo een issue is, dat hij wel VERWACHT dat je investeert. Ik heb op dat vlak naar mijn vriend toe absoluut geen verwachtingen, hij draagt bij in de gezamenlijke deelbare kosten, maar betalen van het huis, verzekeringen die er bij horen en investeringen neem ik volledig op mijzelf, om dergelijke discussies en issues te vermijden.
Ik zou in ts haar plaats dus per direct alle investeringen on hold zetten, OF hij laat je inkopen in het huis, OF hij betaalt de investeringen en huiskosten helemaal zelf. Regel ook dat hij je de reeds betaalde investeringen terug betaalt.
Kosten delen van de verbruiksgoederen + ev een klein bedragje aan huur (voor slijt aan bepaalde items, zoals gebruik boiler etc) lijkt me redelijk. Hij kan je een bedrag betalen voor het gebruik van je auto, en jij bepaalt zélf wat je met je geld verder doet.
Zorg dat je vruchtgebruik krijgt van de woning moest hij overlijden, en als de relatie verder wel ok zit, kan dit op deze manier werken.
Alle andere manieren zijn volgens mij gedoemd en jij zal aan het kortste eind trekken. Zorg dat je een alternatief hebt en stel jezelf financieel veilig door te investeren.