Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 18080
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 10:40

Poekkie schreef:
anjali schreef:
Zojuist las ik in de krant dat de eigenaar van een supermarkt bedreigd is nadat hij zijn personeel heeft opgeroepen om zich te laten vaccineren.


Dat is logisch toch. Het is niet aan een werkgever om medische injecties op te dringen aan zijn personeel. Volledig terecht dat mensen hem terug op zijn plaats zetten.


Bedreigen noem jij op zijn plaats zetten ? En keur jij niet af?

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 10:42

Poekkie schreef:
anjali schreef:
Zojuist las ik in de krant dat de eigenaar van een supermarkt bedreigd is nadat hij zijn personeel heeft opgeroepen om zich te laten vaccineren.


Dat is logisch toch. Het is niet aan een werkgever om medische injecties op te dringen aan zijn personeel. Volledig terecht dat mensen hem terug op zijn plaats zetten.


Dus vragen om iets te doen is mensen iets opdringen en bedreigen is op zijn plaats zetten? In wat voor rare wereld leef jij?

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 10:45


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 10:46

Poekkie schreef:
Ibbel schreef:
Ja? Door bedreiging?


Bedreiging is nooit goed te praten maar wel logisch in dit geval. Als ik morgen iemand ontsla omwille van huidskleur is het toch ook logisch dat ik een hele resem bedreigingen mag verwachten? Terecht, zeker wel.

Dus je praat het inderdaad goed.

Heb jij enig idee wat de impact is van bedreiging op de betreffende personen?
Realiseer jij je wel dat het strafbaar is?

Bedreiging is nooit terecht of logisch. Als je dat echt vindt, is er m.i. iets mis met je morele compas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 10:49

gewoon ervoor zorgen dat je in de politiek je werk goed doet en niet alles maar op zijn beloop laat en geen verantwoordelijkheid wil/durft te nemen, dan voorkom je dreinging en bedreiging

maar jaren weg kijken en liberaal denken heeft ook 'n groep wakker gemaakt die vindt dat het anders moet

mensen willen duidelijkheid en dat is wat ze op een normale manier niet hebben gekregen
dan niet piepen als ze het op een - on-nederlandse manier van praten en polderen - doen, is ff wennen maar is de trend geworden protesteren is een recht toch!!!

heb het niet over relschoppers die steeds weer de boel verzieken, maar ook dat laat de regering op zij beloop, vingertje opsteken en foei dat mag niet helpt niet meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 10:53

MCE schreef:
gewoon ervoor zorgen dat je in de politiek je werk goed doet en niet alles maar op zijn beloop laat en geen verantwoordelijkheid wil/durft te nemen, dan voorkom je dreinging en bedreiging

maar jaren weg kijken en liberaal denken heeft ook 'n groep wakker gemaakt die vindt dat het anders moet

mensen willen duidelijkheid en dat is wat ze op een normale manier niet hebben gekregen
dan niet piepen als ze het op een - on-nederlandse manier van praten en polderen - doen, is ff wennen maar is de trend geworden protesteren is een recht toch!!!

Protesteren is een recht.
Bedreigen niet.

Helaas haalt een groeiende groep deze zaken nogal eens door elkaar.
Bedreiging is GEEN vorm van protesteren. Het is grensoverschrijdend, ondermijnend wangedrag.
Hou gewoon op met bedreigen goed te praten.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 10:55

Poekkie schreef:
Bedreiging is nooit goed te praten maar wel logisch in dit geval. Als ik morgen iemand ontsla omwille van huidskleur is het toch ook logisch dat ik een hele resem bedreigingen mag verwachten? Terecht, zeker wel.


Lees die brief even. Totaal niet te vergelijken met ontslag wegens huidskleur. Helemaal gek geworden als je hierom gaat bedreigen of bedreiging verwacht.

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 10:58

Poekkie schreef:
Ibbel schreef:

Ja? Door bedreiging?


Bedreiging is nooit goed te praten maar wel logisch in dit geval. Als ik morgen iemand ontsla omwille van huidskleur is het toch ook logisch dat ik een hele resem bedreigingen mag verwachten? Terecht, zeker wel.


Bedreiging is NOOIT logisch, in geen enkel geval. En huidskleur is een absurde, niet relevante vergelijking. Wat een rare gedachtengang. Is dit dan compassie? -O- Dit is gewoon geweld goedpraten. Bah.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:03

Ik ga de brief even lezen.

Maar nogmaals, als je op eigen houtje gaat beslissen over de rechten/plichten/job van je medemensen zonder wettelijke basis daarvoor mag je verwachten een hele groep mensen boos te maken en daar de nodige bedreigingen bij te krijgen. Idem als die mens nu gezegd zou hebben dat alleen niet-gevaccineerden nog in zijn winkel zouden mogen werken. Dan had ik het evengoed logisch gevonden dat mensen zo ver gaan.

Praat ik het goed of zou ik die mens zelf bedreigen? Nee. Maar valt het binnen de lijn van wat ik zou verwachten? Ja.

Edit: ik heb de brief gelezen en het is eerder een opiniestuk dan een eis. Die zou ik lekker naast me neerleggen, maar bedreigingen voor deze brief zijn imo idd te ver. Ik dacht dat het om een eis tot vaccinatie van het personeel ging.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:06

De lijn tussen verwachten/begrip hebben en goedpraten is nogal dun.
Realiseer je wel dat je hiermee anderen het idee kan geven dat geweld gebruiken OK is, want er is begrip voor.

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:07

Shae schreef:
Poekkie schreef:
Bedreiging is nooit goed te praten maar wel logisch in dit geval. Als ik morgen iemand ontsla omwille van huidskleur is het toch ook logisch dat ik een hele resem bedreigingen mag verwachten? Terecht, zeker wel.


Lees die brief even. Totaal niet te vergelijken met ontslag wegens huidskleur. Helemaal gek geworden als je hierom gaat bedreigen of bedreiging verwacht.


Huidskleur is niet iets waar je voor kunt kiezen noch iets wat besmettelijk is en anderen in gevaar kan brengen. Een vaccinatie kun je zelf voor kiezen en helpt anderen en jezelf te beschermen. Deze redenatie raakt kant nog wal.

De brief heb ik gelezen en was keurig opgesteld, nergens sprake van opdringen maar iets om zijn personeel aan het denken te zetten. Als ik de reacties onder de brief lees dan zakt de moed me in de schoenen om het niveau.. En weer een reden om heel anders naar bepaalde mensen te gaan kijken.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:09

Poekkie schreef:
Ik ga de brief even lezen.

Maar nogmaals, als je op eigen houtje gaat beslissen over de rechten/plichten/job van je medemensen zonder wettelijke basis daarvoor mag je verwachten een hele groep mensen boos te maken en daar de nodige bedreigingen bij te krijgen. Idem als die mens nu gezegd zou hebben dat alleen niet-gevaccineerden nog in zijn winkel zouden mogen werken. Dan had ik het evengoed logisch gevonden dat mensen zo ver gaan.

Praat ik het goed of zou ik die mens zelf bedreigen? Nee. Maar valt het binnen de lijn van wat ik zou verwachten? Ja.

Edit: ik heb de brief gelezen en het is eerder een opiniestuk dan een eis. Die zou ik lekker naast me neerleggen, maar bedreigingen voor deze brief zijn imo idd te ver. Ik dacht dat het om een eis tot vaccinatie van het personeel ging.

In dat geval: look before you leap.
Blijft staan dat je geweld nooit moet willen vergoelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:18

Askja schreef:
MCE schreef:
gewoon ervoor zorgen dat je in de politiek je werk goed doet en niet alles maar op zijn beloop laat en geen verantwoordelijkheid wil/durft te nemen, dan voorkom je dreinging en bedreiging

maar jaren weg kijken en liberaal denken heeft ook 'n groep wakker gemaakt die vindt dat het anders moet

mensen willen duidelijkheid en dat is wat ze op een normale manier niet hebben gekregen
dan niet piepen als ze het op een - on-nederlandse manier van praten en polderen - doen, is ff wennen maar is de trend geworden protesteren is een recht toch!!!

Protesteren is een recht.
Bedreigen niet.

Helaas haalt een groeiende groep deze zaken nogal eens door elkaar.
Bedreiging is GEEN vorm van protesteren. Het is grensoverschrijdend, ondermijnend wangedrag.
Hou gewoon op met bedreigen goed te praten.


bedreigen is zeker geen recht, maar ook dat laat de regering op zijn beloop het vingertje opsteken en zeggen: pas op dat mag niet foei
helpt allang niet meer

dan moet je als politiek wel eens onprettige maatregelen durven nemen en dat gebeurd niet dus gaan zij gewoon door met het tonen van hun macht want wie en wat gaat hun stoppen als de regering niet hard durft op te treden omdat er altijd weer mensen - in de politiek en sociaal - zijn die het vergoelijken

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:20

Sorry, je post is dermate warrig geschreven dat ik het punt mis.

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:31

Ik heb even snel de brief gelezen, ik vind het een hele vriendelijke brief die alleen oproept tot nadenken. Hij noemt ook de verantwoordelijkheid en zorgplicht die hij heeft als werkgever tegenover zowel zijn personeel als zijn bezoekers, wat hem alleen maar siert. Gewoon echt een keurige brief. Het is echt níet oke dat op een brief als deze wordt gereageerd met (doods) bedreigingen. Wat Askja zegt, geweld is NOOIT te vergoeilijken of goed te praten. Ook niet als het "te verwachten" is.

Maar eigenlijk inderdaad niet echt een discussie om hier te voeren. Ik denk wel dat het lastig is om echt respect en compassie te blijven houden voor mensen die hun mening opdringen of zelfs bedreigingen uiten. Voor mij althans.

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:37

Ik denk dat deze brief/dit voorbeeld juist precies in dit topic past.
Ga je anders tegen iemand aankijken die op zo'n brief reageert met bedreigingen?
Ga je anders tegen iemand aankijken die die bedreigingen 'te verwachten' vindt?

Voor mij geldt dat in ieder geval als deze reacties zouden komen van mensen die ik IRL ken en vooral als ik ze anders had ingeschat. Onbekenden op internet (incl bokkers :D ) boeit me niet, daar hoef ik niet mee om te gaan. Het verwondert me wel en ik heb er ook geen begrip voor, maar dat is wat anders.
Maar als mijn buurman waar ik goed mee door 1 deur kan zoiets zou zeggen of doen dan zou dat 'goed door 1 deur kunnen' heel rap verdwijnen.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:53

Ibbel schreef:
Ik denk dat deze brief/dit voorbeeld juist precies in dit topic past.
Ga je anders tegen iemand aankijken die op zo'n brief reageert met bedreigingen?
Ga je anders tegen iemand aankijken die die bedreigingen 'te verwachten' vindt?

Voor mij geldt dat in ieder geval als deze reacties zouden komen van mensen die ik IRL ken en vooral als ik ze anders had ingeschat. Onbekenden op internet (incl bokkers :D ) boeit me niet, daar hoef ik niet mee om te gaan. Het verwondert me wel en ik heb er ook geen begrip voor, maar dat is wat anders.
Maar als mijn buurman waar ik goed mee door 1 deur kan zoiets zou zeggen of doen dan zou dat 'goed door 1 deur kunnen' heel rap verdwijnen.


Eigelijk is dat idd wel een heel goede vraag :)

Alhoewel wij dus duidelijk niet door 1 deur kunnen ;) geef ik toch effe antwoord op je vragen:

1) ja. Ik neem afstand van iedereen die een ander daadwerkelijk bedreigt.
2) voor deze brief: as I said vind ik dit meer een opiniestuk en begrijp ik de bedreigingen dus niet. Voor beslissingen die echt een impact hebben op werknemers (vaccinatie-eis door werkgever, maar ook bvb vaccinatie-verbod door werkgever) zonder legale basis vind ik bedreigingen te verwachten. Lijkt mij ook verder gaan dan puur de vaccinatie/niet-vaccinatie kwestie maar van toepassing op elke situatie of samenleving waarin een polarisatie is ontstaan. Maar ik zou niet mijn vriendenkringen selecteren of uitdunnen op basis van hun mening omtrent te verwachten of niet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 12:32

Ibbel schreef:
Waarom zou je als werkgever niet mogen vragen naar of iemand een QR code heeft als dat ergens nodig is? Je vraagt toch ook of de beste man z'n groot rijbewijs heeft voordat je 'm met een vrachtwagen op pad stuurt? En je zegt toch dat-ie z'n pasoort/ID-kaart mee moet nemen als-ie over de grens moet? Heeft-ie geen ID-kaart of paspoort dan zullen buitenlandse ritten ook niet kunnen.
Je vraagt niet naar z'n medische/vaccinatie status (dat mag niet) maar om dat probleem te omzeilen is nou net die QR-code in het leven geroepen...

Maar hij mag je (iig in belgie) ook niet vragen naar "wat je hebt" als je belt dat je ziek bent. Dus ik zou niet weten waarom hij dan wel naar je injectie mag vragen.

Ik zou overigens niet gaan dreigen. Ik zou wel melden dat dat de beste man zijn zaken niet zijn en klaar.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 01-12-21 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 12:34

Ibbel schreef:
Ik denk dat deze brief/dit voorbeeld juist precies in dit topic past.
Ga je anders tegen iemand aankijken die op zo'n brief reageert met bedreigingen?
Ga je anders tegen iemand aankijken die die bedreigingen 'te verwachten' vindt?

Voor mij geldt dat in ieder geval als deze reacties zouden komen van mensen die ik IRL ken en vooral als ik ze anders had ingeschat. Onbekenden op internet (incl bokkers :D ) boeit me niet, daar hoef ik niet mee om te gaan. Het verwondert me wel en ik heb er ook geen begrip voor, maar dat is wat anders.
Maar als mijn buurman waar ik goed mee door 1 deur kan zoiets zou zeggen of doen dan zou dat 'goed door 1 deur kunnen' heel rap verdwijnen.
Heel goed gezegd, zo denk ik er ook over.
Begrip hebben voor geweld vind ik tien stappen te ver gaan.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 12:35

Ayasha schreef:
Ibbel schreef:
Waarom zou je als werkgever niet mogen vragen naar of iemand een QR code heeft als dat ergens nodig is? Je vraagt toch ook of de beste man z'n groot rijbewijs heeft voordat je 'm met een vrachtwagen op pad stuurt? En je zegt toch dat-ie z'n pasoort/ID-kaart mee moet nemen als-ie over de grens moet? Heeft-ie geen ID-kaart of paspoort dan zullen buitenlandse ritten ook niet kunnen.
Je vraagt niet naar z'n medische/vaccinatie status (dat mag niet) maar om dat probleem te omzeilen is nou net die QR-code in het leven geroepen...

Maar hij mag je (iig in belgie) ook niet vragen naar "wat je hebt" als je belt dat je ziek bent. Dus ik zou niet weten waarom hij dan wel naar je injectie mag vragen.

Natuurlijk mag hij dat wel, jij mag vervolgens weigeren daar antwoord op te geven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 12:37

Nee, mij is uitdrukkelijk gezegd door mijn ba(a)s(zen) dat ze niet mogen vragen wát je hebt. Zelfs niet hoe lang je nog "verwacht uit te liggen". Dat laatste staat nl op het afwezigheidsbriefje en daarmee moeten ze het doen. (ja, wij hebben een verplicht afwezigheidsattest nodig.)
Dat velen geen moeite hebben om dat te vertellen maakt niet dat het mag.

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 12:39

Ayasha schreef:
Maar hij mag je (iig in belgie) ook niet vragen naar "wat je hebt" als je belt dat je ziek bent. Dus ik zou niet weten waarom hij dan wel naar je injectie mag vragen.

Ik zou overigens niet gaan dreigen. Ik zou wel melden dat dat de beste man zijn zaken niet zijn en klaar.


Het punt is nu net, hij vraagt níet naar een injectie, maar hij mag absoluut vragen naar of je de juiste documenten hebt (QR-code dus, en dat is nu net méér dan alleen vaccinatiestatus) om de grens over te gaan. En dat is wel degelijk een legitieme vraag, net als vragen naar geldig paspoort en een groot rijbewijs.

Telpeva

Berichten: 14925
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 12:42

Wat betreft anders tegen mensen aankijken uit de voorbeelden die nu zijn genoemd: dat van die chauffeurs vind ik sneu voor de werkgever, en ook behoorlijk simpel of gewoon dom van die chauffeur dat die zichzelf niet heeft ingelezen, van zichzelf weet dat die geen qr code heeft, en er dan toch gewoon ergens heen rijdt. Dan denk ik toch bij mijzelf: kan je het niet of wil je het niet, nadenken en een beetje rekening houden met een ander.

Het bericht van de supermarkt vind ik ook suf, als ik dat als werknemer in mijn handen zou krijgen dan zou ik ook denken joh je bent mijn moeder niet, bemoei je met je eigen zaken. En dat terwijl ik er precies hetzelfde in sta als de schrijver, maar dat opdringerige gedoe en gepredik daar knap ik echt enorm op af :+
Dat er bedreigingen komen naar aanleiding van die brief vind ik onlogisch en raar, en ik vind ook zeker dat dat iets zegt over degene(n) die zoiets doen. Mensen die het acceptabel of normaal vinden om te dreigen hoef ik niet in mijn buurt.

BeFunny

Berichten: 11072
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 12:42

JMH"
[quote="BeFunny schreef:
Even heel hard gezegd, dit is wel degelijk de schuld van de ongevaccineerden, uitzonderingen die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden daargelaten. De belofte om veilig te kunnen leven kan momenteel niet waargemaakt worden omdat er nog teveel mensen niet gevaccineerd zijn en daarmee de zorg te zwaar belasten.



Nee. Vaccineren doe je voor jezelf en als ik mij zou laten enten, kan daar niemand "veiliger" door leven.

De schuld is bij niemand.

Dat er al jaren verkeerde keuzes gemaakt worden en de zorg alleen maar inperkt dat is een probleem.

Het feit dat er zo gedacht wordt is echt gevaarlijk.

Ik heb al een wetenschapper gehoord over ongevaccineerden weigeren op de IC. Dat is gevaarlijk. Dat eindigde niet bij ongevaccineerden. Dat gaat in de toekomst verder. Mensen die gerookt hebben en longkanker krijgen kun je ook niet weigeren maar als ze zo gaan redeneren is alles mogelijk en dat moet je gewoon echt niet willen.

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 12:44

Nou ik doe het zo. Ik heb af en toe wel eens mensen nodig om klusjes te doen. Daar heb ik al jaren dezelfde ZZP-ers voor .Nu ga ik eerst een informeel praatje met ze aan waarin ik het gesprek ook op vaccinaties breng.Sommigen weigeren dan te zeggen of ze gevaccineerd zijn of niet,nadat ik zelf heb vermeld dat ik dat wel ben en me ook aan alle maatregelen houd,o.a. dat als ik verkoudheidsverschijnselen heb meteen alle afspraken afzeg.Dan vrees en vermoed ik dat ze niet gevaccineerd zijn. Sommigen zeggen dan nl. dat het ze niet boeit en ze er niet over willen praten.Nou ja dan huur ik ze niet in.Zonder dat specifiek zo te zeggen omdat ik geen zin heb in agressie, ja zover is het al gekomen!Zodoende heb ik persoonlijk nu wel een scheiding tussen gevaccineerden en ongevaccineerden die ik wel of niet in mijn woning wil toelaten.In Italie word je ontslagen als je je niet wil laten vaccineren.