De "Weigeraars"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:04

Poekkie schreef:
nynke55 schreef:
Hoe kom je daar nou weer bij? Ik heb hier al regelmatig gezegd dat ik begrip heb voor mensen die bang zijn voor vaccinatie om verschillende redenen. En ik wens jou helemaal niet weg, ik ben het alleen niet met je eens.

Maar je zegt wel dat het allemaal meelifters (aka profiteurs) zijn...

Nee, degenen die zeiden dat ze wel meeliften op de gevaccineerden.

oji

Re: De "Weigeraars"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:05

Puur uit nieuwsgierigheid, voor degene die (niet vanwege medische zaken) besloten hebben zich niet tegen Covid te laten vaccineren, laten jullie je ook niet vaccineren tegen Tetanus als je een smerige wond met straatvuil oploopt? Laten jullie je niet vaccineren tegen Hepatitis, of Cholera, Gele Koorts etc als je op reis gaat naar een risicogebied? Oftewel zijn het echt principiele vaccinatie bezwaren of is het pure aversie tegen dit Covid vaccin?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:07

nps schreef:
Op het moment dat de zorg overbelast is is het percentage wat ziek wordt niet relevant, dat bedoel ik meer te zeggen. Je kan het virus nog een keer krijgen als je het al hebt gehad (bron: https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... oronavirus) omdat je antistoffen kennelijk langzaam weer verdwijnen. Precies wat je zegt dus - Corona verdwijnt niet, of je het wel of niet hebt gehad wil dus niet zeggen dat je het niet meer kan krijgen of kan doorgeven. Doel van de maatregelen is en blijft om de zorg te ontlasten.

Het percentage dat ziek wordt is altijd relevant, omdat dat afgewogen moet worden tegen het percentage dat daadwerkelijk in het zh terecht komt. Zo kun je inschatten hoe gevaarlijk het virus is en hoe snel je de ic vol hebt liggen. En hoe scherp de maatregelen moeten zijn.
Tuurlijk kun je het nog een keer krijgen als je het al eens gehad hebt, maar er is ook zoiets als geheugen van het afweersysteem. De antistoffen zijn tijdelijk in het bloed te vinden, maar dat wil niet zeggen dat als het niet meer aangetroffen wordt je ernstig ziek zal worden van een nieuwe besmetting.

nps schreef:
Snap ik eigenlijk gewoon heel goed. Ik zou zelf denk ik m'n antistoffen willen checken voor de zekerheid. Punt is wel dat als heel veel mensen zich niet vaccineren de vaccinatiegraad laag blijft. Dit kan gevolgen hebben voor de opening van de maatschappij. Vooralsnog gaat het heel goed moet de cijfers dus lijkt de huidige vaccinaties al veel te doen.

Het gaat zeker goed met de cijfers. En dat terwijl mensen van 40 en jonger (tenzij indicatie) nog niet gevaccineerd zijn en het virus nog rond gaat. Vooral op middelbare scholen. Waarom zou je deze doelgroep willen vaccineren als zij zelf bijna geen gevaar lopen en de ic’s niet meer volstromen?
Antistoffen test hebben we overwogen (doen we nog steeds) maar kosten zijn vrij hoog (bij ons x 5 personen) en het is niet duidelijk wat je ermee kunt, of hoe lang dat geldig zou zijn. En dan nog, ook als de afweerstoffen weer lager zijn is daarmee niet in te zien in hoeverre het geheugen van je afweersysteem je beschermt.

nps schreef:
Vermoedelijk dat er steeds meer mensen gevaccineerd zijn maar dat durf ik niet te zeggen. Wel hoor ik van collega's dat ze toch ziek worden via school. Een collega en zijn vrouw zijn via hun kinderen ziek geworden, een andere zit op een school die vrij omgaat met de regels en daar zijn dus continu uitbraken. Ook al zijn er op dit moment niet meer ziekenhuisopnamen, het virus is nog niet weg. Ik zou dus zelf niet het risico willen nemen - zolang er mensen ziek worden kunnen ze op de IC belanden (of andere nare gevolgen hebben).

Dat klopt, door de scholen die fysiek les geven verspreid het ook onder de ouders van kinderen. Maar “ziek” is iets anders dan ziekenhuis-ziek of ic-ziek. Maar Corona gaat niet meer weg en blijkbaar kunnen de meeste kinderen en hun directe omgeving er dus toch dealen zonder opname of sterfte. Anders waren de cijfers nu wel heel anders (hoog) geweest.

nps schreef:
Bij mij is het ook omdat ik gewoon liever écht geen corona krijg - een groot gedeelte heeft relatief weinig last maar ik hoor om me heen toch mensen die fikse symptomen hebben (blijvende vermoeidheid, algeheel niet fit zijn, twee weken op bed en helemaal niks kunnen, tijdelijk verlies van smaak). Vooral dat laatste, geen eten meer kunnen proeven lijkt me echt vreselijk. Maar goed, mocht het goed blijven gaan met de zorgbezetting is er geen noodzaak voor iedereen om zich te laten vaccineren, dat klopt helemaal.

Geen smaak is wel goed voor de lijn :D Ik heb 3 weken niets geproefd en geroken. Absoluut geen feestje, maar vergeleken met een ziekenhuis opname goed te relativeren. Wij hadden die symptomen ook, maar als iemand had gezegd dat het een flinke griep was (net als een aantal jaar geleden) zou dat voor mij geen verschil hebben gemaakt met de vorige keer griep.

nps schreef:
Goed punt, heb je gelijk in. Maar, niet gevaccineerd ben ik alsnog een klein risico voor anderen die zich niet kunnen vaccineren. Als ik gevaccineerd ben verklein ik het risico gewoon enorm dat ik ook maar iemand ziek maak.

Dat laatste is waar, maar ik zou weer lekker knuffelen met de mensen die volledig gevaccineerd zijn en al die tijd een knuffel hebben gemist :knuffel:

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:08

oji schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid, voor degene die (niet vanwege medische zaken) besloten hebben zich niet tegen Covid te laten vaccineren, laten jullie je ook niet vaccineren tegen Tetanus als je een smerige wond met straatvuil oploopt? Laten jullie je niet vaccineren tegen Hepatitis, of Cholera, Gele Koorts etc als je op reis gaat naar een risicogebied? Oftewel zijn het echt principiele vaccinatie bezwaren of is het pure aversie tegen dit Covid vaccin?

Ik ben gevaccineerd tegen tetanus, hepatitis en baarmoederhalskanker. Misschien nog wat andere dingen, want een deel is ook gewoon verplicht.

Ik zou me zonder problemen laten inenten tegen cholera, gele koorts ed. Al kies ik er in praktijk voor om gewoon niet naar dat soort landen te gaan.

Ik wil geen griepvaccin.
En geen coronavaccin.
Puur omdat voor mij de ernst van die ziekte niet opwegen tov de mogelijke risico’s.
En dat moet iedereen maar voor zichzelf afwegen, helemaal prima.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:09

nynke55 schreef:
Poekie wil een vaccinatie tegen het geloof (beetje kort door de bocht van mij, maar oke) Maar er zijn miljarden gelovigen en een aantal daarvan vinden dat een goede smoes om vreselijke dingen te doen. Dat heeft toch niks te maken met vaccinweigeraars de schuld van corona te geven? ten eerste was corona er voor dat de vaccins er waren. Ten tweede kan niet iedereen gevaccineerd worden. En ten derde zou ik dus alle kindjes er de schuld van geven, als ik jouw conclusie moet geloven.

Alle kindjes?
Ik begrijp geen bal van deze post.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:09

Poekkie schreef:
oji schreef:

Ik ben gevaccineerd tegen tetanus, hepatitis en baarmoederhalskanker. Misschien nog wat andere dingen, want een deel is ook gewoon verplicht.

Ik zou me zonder problemen laten inenten tegen cholera, gele koorts ed. Al kies ik er in praktijk voor om gewoon niet naar dat soort landen te gaan.

Ik wil geen griepvaccin.
En geen coronavaccin.
Puur omdat voor mij de ernst van die ziekte niet opwegen tov de mogelijke risico’s.

Geen enkele vaccinatie is verplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:10

Poekkie schreef:
oji schreef:

Ik wil geen griepvaccin.
En geen coronavaccin.

de Baarmoederhalskanker heeft 80% of zoiets dat het invloed heeft/werkt. Waarom die dan wel?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:10

nynke55 schreef:
Poekkie schreef:

Maar je zegt wel dat het allemaal meelifters (aka profiteurs) zijn...

Nee, degenen die zeiden dat ze wel meeliften op de gevaccineerden.

Lees je eigen posts eens terug?
Inclusief mijn reacties op dat ik mijzelf helemaal niet vind meeliften.
Of ben je nou van stelling veranderd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:11

Poekkie schreef:
oji schreef:

Ik wil geen griepvaccin.
En geen coronavaccin.

Geen enkele vaccinatie is verplicht.[/quote]
Als je gaat reizen zijn sommige wel verplicht

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:12

oji schreef:

Tetanus is bij mij van 2006 geleden denk ik. Kan misschien nog wel langer zijn.
Ik ga al 15 jaar niet op vakantie. En als ik ga, is het met de auto en al zeker niet naar landen die vaccinatie vereisen.

Ik laat mij vaccineren tegen covid als er een éénduidig antwoord is op de vraag hoe lang de vaccins werken, tegen welke varianten ze echt werkzaam zijn en hoe vaak ze moeten herhaald worden.
Dat zal de tijd, de praktijk en verder onderzoek moeten uitwijzen.
Dus mettertijd zal ik mij waarschijnlijk ook laten vaccineren maar nu nog even niet.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 03-06-21 10:11, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Persoonlijk gedeelte verwijderd in overleg met gebruiker

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:15

c_alsemgeest schreef:

Klopt!

Er zijn wel landen waar je niet binnen komt zonder vaccinatie voor bepaalde ziektes, puur omdat die landen de ziekte buiten de deur willen houden. En terecht in mijn ogen. Ik zou voor een reisverbod tussen landen zijn voor niet gevaccineerde, puur omdat je niet wilt dat Covid opnieuw verspreid wordt in welke mutatie dan ook.

Dat iemand zich niet laat vaccineren omdat in zijn/haar eigen bubbel geen ernstige covid gevallen zijn, prima. Maar breng het niet naar andermans bubbel waar de gevolgen mogelijk wel veel ernstiger zijn.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:16

Poekkie schreef:
nynke55 schreef:
Poekie wil een vaccinatie tegen het geloof (beetje kort door de bocht van mij, maar oke) Maar er zijn miljarden gelovigen en een aantal daarvan vinden dat een goede smoes om vreselijke dingen te doen. Dat heeft toch niks te maken met vaccinweigeraars de schuld van corona te geven? ten eerste was corona er voor dat de vaccins er waren. Ten tweede kan niet iedereen gevaccineerd worden. En ten derde zou ik dus alle kindjes er de schuld van geven, als ik jouw conclusie moet geloven.

Alle kindjes?
Ik begrijp geen bal van deze post.

Het was een reactie op de post van Ayasha die concludeerde dat ik dan ook vond dat de vaccinweigeraars de oorzaak van corona waren. De kinderen zijn ook niet gevaccineerd, dan zouden die ook de schuld moeten krijgen. Kortom, het slaat helemaal nergens op.

Iris82

Poekkie schreef:

De BMR en DKTP en Hep en HPV zijn niet verplicht. Het is onderdeel van het Rijksvaccinatieprogramma en gratis, maar het is nog altijd de keuze van de ouder (of het kind).

Poekkie

Alsemgeest: jawel. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/17 ... -zijn-wel/

Een deel was alleen sterk aanbevolen zie ik. Die heb ik toch allemaal gehad als kind en vind ik absoluut niet erg.

@suzywuzy: baarmoederhalskanker is een ziekte die over het algemeen heel wat ernstigere gevolgen heeft dan corona. Voor de gemiddelde gezonde 25- jarige uit corona zich eerder als een goede griep dan als een levensbedreigende ziekte. Baarmoederhalskanker daarentegen kom je wel wat minder goed vanaf. Idem voor de andere sterk aanbevolen vaccinaties in het lijstje.

Ayasha
Blogger

c_alsemgeest schreef:
Poekkie schreef:

Ik wil geen griepvaccin.
En geen coronavaccin.

Poliovaccinatie is gewoon verplicht in BE hoor.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:17

oji schreef:

Ik heb me een paar jaar geleden laten vaccineren tegen tetanus. Die vaccinatie is 10 jaar geldig en beschermt mij tegen een ziekte waaraan ik dood zou gaan als ik die oploop. Corona duidelijk niet, dat heb ik al doorgemaakt en ik ben er nog :D
Vanuit mijn vroegere werk in de gehandicaptenzorg (ik ben nu zelfstandige op compleet ander vlak) heb ik de hepatitis B vaccinaties gehad. Ook een gevaarlijke ziekte voor mij.
Ik heb door datzelfde werk zelfs een Mexicaanse griep vaccinatie gehaald omdat dat zo’n gevaarlijke griep zou zijn 8)7. Nou, achteraf gezien spijt van gehad, want toen ik de 1e prik had gehad was het virus alweer verdwenen. De 2e prik heb ik dan ook niet meer laten zetten.

Ik heb geen pure aversie tegen het Corona vaccin, maar dat heb ik ook niet tegen de griepprik. Ik ben alleen van mening dat ik de laatste nog niet nodig heb voorlopig. En de Corona vaccinatie ook niet, gezien ik de ziekte prima ben doorgekomen. En dat maakt dat ik geen vaccinatie neem.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:17

Ayasha schreef:

Op straffe van..?

In NL is geen enkele vaccinatie verplicht.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:18

Poekkie schreef:
Lees je eigen posts eens terug?
Inclusief mijn reacties op dat ik mijzelf helemaal niet vind meeliften.
Of ben je nou van stelling veranderd?

Nee, ik ben niet van stelling verandert. Iemand hier (was jij dat?) ging zich niet vaccineren omdat haar omgeving gevaccineerd was, en haar ponies waren ook niet gevaccineerd omdat de rest van de stal dat wel was.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:19

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:20

Poekkie schreef:

Een deel was alleen sterk aanbevolen zie ik. Die heb ik toch allemaal gehad als kind en vind ik absoluut niet erg.

@suzywuzy: baarmoederhalskanker is een ziekte die over het algemeen heel wat ernstigere gevolgen heeft dan corona. Voor de gemiddelde gezonde 25- jarige uit corona zich eerder als een goede griep dan als een levensbedreigende ziekte. Baarmoederhalskanker daarentegen kom je wel wat minder goed vanaf. Idem voor de andere sterk aanbevolen vaccinaties in het lijstje.

Toch vind ik die vergelijking wel interessant Poekkie. Meestal ruimt het lichaam HPV humaan papillomavirus binnen 2 jaar zelf op. De kans dat HPV leidt tot baarmoederhalskanker is minder dan 1%. Het HPV-vaccin beschermt tegen diverse infecties van de HPV-virussoorten. Maar de kans dat je daadwerkelijk ernstige gevolgen hebt is vrij klein. Net als bij COVID eigenlijk. Waarom HPV dan wel en COVID niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:22

Iris82 schreef:
Ayasha schreef:

Op straffe van..?

In NL is geen enkele vaccinatie verplicht.

Geen ide. Heb geen kinderen. Kind en gezin regelt dat.
Heb het op gezocht. Ze zijn er laks mee maar dat zijn ze in BE met alles behalve met Jurgen Conings:

Citaat:
Ouders die weigeren het verplichte vaccin te laten toedienen, riskeren een geldboete van maximaal 800 euro en een gevangenistraf van maximaal een maand.

Ik ben overigens niet specifiek tegen het coronavaccin. Heb een specialist achter me staan die het me af raad. Dus wel een goede reden. Maar heb ook nog nooit het griepvaccin gehad en mijn
Tetanusprik is ook al even verlopen vrees ik. := HPV ben ik eveneens niet gaan halen. Dus het is niks persoonlijks tegen het COVID vaccin. _O-
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 01-06-21 17:26, in het totaal 2 keer bewerkt

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:22

Poekkie schreef:

Ik wil geen griepvaccin.
En geen coronavaccin.

Het HPV-vaccin (virus dat baarmoederhalskanker kán veroorzaken) beschermt enkel tegen type 16 en 18. Bij 70% van de vrouwen met baarmoederhalskanker zijn een van deze twee types de veroorzaker. Waren en zijn ook nog geen lange termijn effecten van bekend. Waarom deze wel?
Bron: https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinaties/hpv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:25

IMANDRA schreef:
Poekkie schreef:

Toch vind ik die vergelijking wel interessant Poekkie. Meestal ruimt het lichaam HPV humaan papillomavirus binnen 2 jaar zelf op. De kans dat HPV leidt tot baarmoederhalskanker is minder dan 1%. Het HPV-vaccin beschermt tegen diverse infecties van de HPV-virussoorten. Maar de kans dat je daadwerkelijk ernstige gevolgen hebt is vrij klein. Net als bij COVID eigenlijk. Waarom HPV dan wel en COVID niet?

Dat vroeg ik me dus ook af, je hebt sowieso het virus in je die kans is heel groot en de kans dat je baarmoederhalskanker krijgt is klein en de prik heeft ook bijwerkingen en heeft rond de 80% kans dat het werkt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:25

Poekkie schreef:

A bij een Nederlands forum ga ik vaak uit van de Nederlandse wetgeving. Vandaar dat ik dat niet weet ;)
B vereist, is nog niet bij wet verplicht.
Niemand dwingt je namelijk daar heen te reizen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:27

Maar mensen... de gevolgen van kanker en de zwaarte van de behandeling hiervan is toch niet te vergelijken met corona? Zelfs in het (al eerder zeldzame) geval dat je nog een half jaar benauwd zal zijn...

Die prik had trouwens ook niet zo veel bijwerkingen als de coronavaccins. Hier en daar zal er vast wel iemand op reageren, maar buiten een pijnlijke arm voor 2 dagen niets van gemerkt.

Edit: de kans op hersenletsel bij een val bij paardrijden is vast ook < 1% maar toch zet ik een tok op. De kans op breuken of kwetsures aan de arm of schouder zal vast wel zeker 10x hoger zijn, maar wie rijdt er met arm- en schouderlappen? Ik hecht meer waarde aan wat voor iets ernstigs je effectief kan voorkomen dan aan de kans dat je het oploopt.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 01-06-21 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt