Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:04

Winged schreef:
Economisch gezien heeft de avondklok ook niet het grootste effect. Ik ben blij dat ze prio geven aan de contactberoepen.

Wat daarin verborgen zit is dat activiteiten die geen rechtstreekse economische waarde hebben (zoals even een rondje voor het slapen en dan beter slapen) minder prioriteit krijgen dan geld. Dat is best een omslag van het principe dat je mag doen wat je wilt tenzij het een ander schaadt. Het lijkt me een rare visie op een samenleving, of eigenlijk vraag ik me dan af of je nog een samenleving hebt. Dan zijn we ineens alleen maar economische waarde.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:05

Ik vraag me soms af of meer vrijheden buiten in kleine groepjes (terrassen, dierentuinen, buitensporten) niet juist tot afname leidt omdat mensen dan wat meer legale sociale opties hebben dan stiekum samen ergens binnen zitten.
Bij ons kan men zich natuurlijk in feite flink uitleven in de bergen, dat lijkt helemaal niet zo raar uit te pakken.
Is maar een wilde hypothese hoor.

Ik las trouwens dat discriminatie tegen aziaten met 3000% (!!!!!) was toegenomen -O-
Blijkbaar worden die nu regelmatig op straat beschuldigd voor de maatregelen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-02-21 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:06

Bezoekers is een advies
Ben blij voor de contact beroepen
Nu verder denken
Heb echt echt medelijden met horeca en winkels.....

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:09

@Shadow0, wat denk je dat de ondernemers die nu weer open kunnen liever hebben? 's Avonds een wandeling kunnen maken of weer inkomsten hebben voor hun gezin, huis of bedrijf?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:10

Sizzle schreef:
Ik vraag me soms af of meer vrijheden buiten in kleine groepjes (terrassen, dierentuinen, buitensporten) niet juist tot afname leidt omdat mensen dat wat meer opties hebben dan stiekum samen ergens binnen zitten.
Bij ons kan men zich natuurlijk in feite flink uitleven in de bergen, dat lijkt helemaal niet zo raar uit te pakken.

Hopelijk krijgen we dit vanaf april steeds meer inderdaad!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:12

Sizzle schreef:
Shadow0 schreef:
Is de 'avondklok is de eerste maatregel die eraf gaat' er al vanaf?

Ze hebben hem net ‚teruggewonnen‘ en in de wet gezet, dan gaan ze daar natuurlijk niet een paar dagen later weer vrijwillige afstand van doen. Zal me niets verbazen als daar een stukje haantjesgedrag bij zit.

Zoals opgemerkt; vrijheidsbeperking accepteren gaat heel makkleijk, vrijheid terugwinnen niet zo.

Ik hoop dat we er geen permanente bewegingsbeperkingen aan over houden.

Op zijn meest positief blijft ´alleen´ het raamwerk op het wettelijk platform om van alles per direct op te leggen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:14

Ann schreef:
@Shadow0, wat denk je dat de ondernemers die nu weer open kunnen liever hebben? 's Avonds een wandeling kunnen maken of weer inkomsten hebben voor hun gezin, huis of bedrijf?

Of iets logisch is, staat los van valse en loze beloftes. De overheid had die uitspraak nooit mogen doen. Ze hebben dat waarschijnlijk gezegd om draagvlak te krijgen en nu stappen ze daar even zonder blikken of blozen vanaf.
Ongeacht of het wellicht beter is om dat er nog even bij te houden hebben ze in feite gewoon gelogen en dat hoeft niet vergoedelijkt te worden. Een zeer oprecht excuus voor die domme belofte zou op zijn plek zijn, aftreden kunnen ze er echter niet meer voor :')

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:16

Pffff ik word inmiddels toch echt wel jaloers op Nederland.. Hier wordt alleen naar het OMT geluisterd en die willen minimaal 2 wkn minder dan 100 besmettingen per dag voor we ook maar iets van winkels oid open gaan doen.
Ze vinden al dat ze heel veel versoepeling geven door gr. 1-4 en de eindexamenklassen weer naar school te laten gaan vanaf volgende week :roll:. De rest van het onderwijs wordt dan gedurende maart en april langzaam weer gestart.

https://www.thejournal.ie/covid-19-cabi ... 8-Feb2021/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:17

Wat is vrijheid ? Gewoon doen wat je wilt zonder aan anderen te denken bij een aantal en daarom is iedereen de “ vrijheid afgepakt “ ik vind trouwens dat we niet zo moeten miepen over vrijheid want we kunnen nog heel veel .
En loze beloftes? Tja, je kunt misschien een verontschuldiging krijgen over het niet intrekken van de avondklok maar kun je je daar echt druk om maken? Gewoon accepteren dat hij er nog even is en door !

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:19

Sizzle, jij ziet het als liegen en ik zie het als terugkomen op eerder gedane toezeggingen omdat er ingespeeld moet worden op veranderde zaken (besmettingen die niet zo snel dalen als verwacht, virusmutaties die niet voorzien waren enz.).
Laatst bijgewerkt door Ann op 23-02-21 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:20

Sodera schreef:
Pffff ik word inmiddels toch echt wel jaloers op Nederland.. Hier wordt alleen naar het OMT geluisterd en die willen minimaal 2 wkn minder dan 100 besmettingen per dag voor we ook maar iets van winkels oid open gaan doen.
Ze vinden al dat ze heel veel versoepeling geven door gr. 1-4 en de eindexamenklassen weer naar school te laten gaan vanaf volgende week :roll:. De rest van het onderwijs wordt dan gedurende maart en april langzaam weer gestart.

Dit hebben ze hier natuurlijk ook eerst gedaan dat met de scholen.
Ik hoop voor jou dat het sneller minder uitzichtloos wordt :knuffel:
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 23-02-21 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

bigone schreef:
Wat is vrijheid ? Gewoon doen wat je wilt zonder aan anderen te denken bij een aantal en daarom is iedereen de “ vrijheid afgepakt “ ik vind trouwens dat we niet zo moeten miepen over vrijheid want we kunnen nog heel veel .
En loze beloftes? Tja, je kunt misschien een verontschuldiging krijgen over het niet intrekken van de avondklok maar kun je je daar echt druk om maken? Gewoon accepteren dat hij er nog even is en door !

Ik maak me er niet druk om. Ik ben er zelf van overtuigd dat het tijdelijk is en dat er gedaan wordt wat mogelijk is. Dat laatste is ook iets wat steeds bijgesteld wordt en daar heb ik begrip voor.

Huertecilla

Shadow0 schreef:
Het lijkt me een rare visie op een samenleving, of eigenlijk vraag ik me dan af of je nog een samenleving hebt. Dan zijn we ineens alleen maar economische waarde.

Wat dacht jij dán dat we zijn :?

Op het moment dat iemand riep ´dit is mijn land´ was iedereen binnen de grenzen diens exploitatie-vee.
Dat is de grote valkuil van naties, burger´rechten´, verplichte geboorteaangifte etc.
Bij aangifte draag je de turf over aan de Staat en de rest is meer of minder goed vermomde exploitatie.
De hoofdfunctie van de Staat is de status quo te handhaven, dus ook zichzelf. Defacto een feodale structuur met betere verpakking.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:22

Sizzle schreef:
Ik vraag me soms af of meer vrijheden buiten in kleine groepjes (terrassen, dierentuinen, buitensporten) niet juist tot afname leidt omdat mensen dan wat meer legale sociale opties hebben dan stiekum samen ergens binnen zitten.

Ik las trouwens dat discriminatie tegen aziaten met 3000% (!!!!!) was toegenomen -O-
Blijkbaar worden die nu regelmatig op straat beschuldigd voor de maatregelen.

Ik zat me van de week idd hetzelfde af te vragen. Daar is ook wat handhaving op de afstand.
Laatst bijgewerkt door secricible op 23-02-21 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:25

maar dat vind ik ook van die 1 bezoekers regel. Ik denk dat veel mensen die aan de laars lappen, het is een aanbeveling dus zak er maar in.
Maar als je de regel overtreed, ben je een drempel over, kan een andere regel of nog meer personen wellicht ook wel. Meer die kettingreactie.

Dan kun je die regel misschien wat coulanter opstellen en doen mensen het wel weer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:31

Ann schreef:
Sizzle, jij ziet het als liegen en ik zie het als terugkomen op eerder gedane toezeggingen omdat er ingespeeld moet worden op veranderde zaken (besmettingen die niet zo snel dalen als verwacht, virusmutaties die niet voorzien waren enz.).

Ik vind het in de eerste plek vooral onproffessioneel om dingen te beloven die niet doordacht zijn.
Maar dit jaar heb ik me wel vaker verbaasd over ondoordacht geklets door mensen met een heul best salaris die dan door de burger het hand boven het hoofd gehouden worden (ach gut het is ook maar een mens).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:32

Alleen gaat het niet om de mensen die de regel aan hun laars lappen. Het gaat om de mensen die zich er wel aan houden. Zolang dat er maar genoeg zijn, heb je minder sociale contacten en dus een minder snelle verspreiding.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:33

@Sizzle
We hebben het natuurlijk ook al tig keer meegemaakt, een gezondheidscrisis van deze omvang.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:39

Karl66 schreef:
Alleen gaat het niet om de mensen die de regel aan hun laars lappen. Het gaat om de mensen die zich er wel aan houden. Zolang dat er maar genoeg zijn, heb je minder sociale contacten en dus een minder snelle verspreiding.

Klopt.
Maar ik heb het idee dat mensen die dat steeds keurig hebben gedaan dat nu niet meer gaan doen.
En ik heb het gevoel dat als mensen de drempel 1 keer over zijn dat ze dat dan vaker doen, ook met andere regels.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:41

Ik denk dat de regering vooral overschat heeft wat de avondklok betekende voor NL. Het idee en de ophef erover waren zo groot. En nu het er eenmaal is hoor ik eigenlijk van het gros dat het wel meevalt en dat het bezoekersadvies veel vervelender wordt ervaren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:44

Ik denk ook dat het erg meevalt voor de meeste mensen.
Niet iedereen heeft paarden te voeren oid om 23.00 uur :P

Als dat in de zomer was, wanneer mensen nog stukje zijn fietsen is dat uiteraard anders, maar nu?
De meeste familiebezoekjes zijn vaak al in het weekend, omdat na werk, koken, eventueel rondje hardlopen toch op de bank ploffen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:46

Shadow0 schreef:
Winged schreef:
Economisch gezien heeft de avondklok ook niet het grootste effect. Ik ben blij dat ze prio geven aan de contactberoepen.

Wat daarin verborgen zit is dat activiteiten die geen rechtstreekse economische waarde hebben (zoals even een rondje voor het slapen en dan beter slapen) minder prioriteit krijgen dan geld. Dat is best een omslag van het principe dat je mag doen wat je wilt tenzij het een ander schaadt. Het lijkt me een rare visie op een samenleving, of eigenlijk vraag ik me dan af of je nog een samenleving hebt. Dan zijn we ineens alleen maar economische waarde.

Dat rondje voor het slapengaan zal je laatste zorg zijn als je onderneming al maanden gesloten is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:47

Ik vind het wel spannend hoor, met name omdat ik echt het idee heb dat we op een soort kantelpunt zitten van wel/niet een ontploffing qua besmettingen.
Op zich denk ik niet dat de contactberoepen een heel erg groot verschil maken qua besmettingen, maar het gaat weer tegelijk met de scholen en ik ben bang dat we dan, net als in augustus/september, weer over een paar weken met de gebakken peren zitten. Of zonder eigenlijk, want de horeca is dan vast nog niet open :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:48

Sodera schreef:

Sodera pittig hoor bij jullie. Hou vol :knuffel:

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:48

Ik hoop dat de kleine versoepelingen weer een beetje draagvlak geven voor de mens.