Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:29

miccamaaike schreef:
Ik teken :+

Zonder gekheid, ik snap helemaal dat mensen de rust opzoeken. Maar voor Drenten die zelf iets anders willen wordt t wel steeds lastiger. Huizenprijzen worden hier idd ook steeds hoger. Hebben ons huis in 2016 gekocht voor 215 en die gaat nu 4,5 jaar later ook zeker voor een ton meer weg.

Hoogeveen was altijd vrij goedkoop, maar ook daar worden belachelijke prijzen gevraagd inmiddels. Vraag me wel eens af waar dit ophoudt.

Niet lüllig bedoeld, maar ik denk pas op het moment dat Nederland niet almaar mensen blijft toelaten hier.

Snap echt wel dat mensen hulp nodig hebben, maar al die families hebben op gegeven moment ook een huis, baan en leefruimte nodig. Vaak zijn het goedkopere huurwoningen die zij krijgen, waardoor mensen die daarvoor niet meer in aanmerking komen gaan kopen (want hypotheek is vaak minder duur dan huur).
En omdat er te weinig huizen zijn, gaan ze maar bijbouwen.

Wij wonen hier zelf al in zo'n nieuwbouwwijk, maar er wordt hier her en der nog steeds gebouwd aan nog nieuwere wijken.

Vind het daarom wel zonde dat heel veel natuur ervoor moet wijken

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:33

safina schreef:
Vrienden van mij hebben net hun 3 kamerappartementje in Amsterdam verkocht. Niks bijzonders, behalve dat het in een leuke buurt buiten het centrum ligt en grote ramen heeft.

7 ton. 8)7

Ik ben blij dat ik die kant niet op hoef.

Echt belachelijke prijzen := :oo

Zo duur zijn ze hier gelukkig nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:35

Dilan93 schreef:
Wat voor mij echt de beweegreden zou zijn is de drukte hier. En dan woon ik nog niet eens echt in de randstad, maar aan de kust (oostvoorne).

Maar lijkt wel of de hele randstad hier komt voor dat beetje natuur wat we hebben

DAt gevoel hebben we in Drenthe nu ook :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:36

miccamaaike schreef:
T is eigenlijk echt niet zo grappig meer al die westerlingen die naar t noorden verhuizen... de markt zit hier (zw drenthe) meer en meer op slot en doordat er veel boven de vp verkocht wordt aan westerlingen, komt er ook niks nieuws op de markt. T is echt een lastige markt momenteel om een leuk huis te kopen.

Inderdaad, starters hier hebben het moeilijk, omdat heel veel aan westerlingen wordt verkocht.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:38

martichr schreef:
Tijd voor een inburgeringscursus en een slagboom op de A28 als ik het allemaal zo lees.. :D

Ja leuk. Per regio een andere cursus.
Je moet minimaal de woorden siepel, ferdusie en buutse kennen voor ZO Drenthe :j

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:53

Mindim schreef:
Dilan93 schreef:
Wat voor mij echt de beweegreden zou zijn is de drukte hier. En dan woon ik nog niet eens echt in de randstad, maar aan de kust (oostvoorne).

Maar lijkt wel of de hele randstad hier komt voor dat beetje natuur wat we hebben

Ik ben ook een westerling die nu in Drenthe woon. Ik woonde vroeger in een rustig dorp wat nu helemaal door Rotterdam is opgeslokt. Ik voelde mij een vreemde in mijn woonplaats waar ik geboren en getogen ben. De criminaliteit was niet van de lucht. De buurten gingen in rap tempo achteruit . Ik was nooit weg gegaan als dat niet gebeurt was. Eigenlijk ben ik dus ook een soort van "vluchteling" alleen dan in m'n eigen land

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:54

Mindim schreef:
Dilan93 schreef:

Snap ik :+

Ben trouwens voor een inburgeringscursus :j Zou het zelf eerlijk gezegd best prettig vinden om bepaalde woorden, maar ook gewoontes binnen een provincie of streek te kennen.

Nou zijn ze hier heel makkelijk, maar heb ook in Zeeland gewoond, waar bvb sommige dorpen echt heel streng waren. Om over bepaalde woorden maar niet te spreken die ik in het begin echt niet kende :')

Sherivey

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:02

Maar even heel eerlijk, ik vraag me best wel eens af wat we aan het ruimtegebrek/huizengebrek kunnen doen, zonder dat de natuur ervoor hoeft te wijken

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:34

Goh, ik snap de reacties van de Oosterlingen hier opzich wel, maar hoop toch niet dat we ook zo’n “ontvangst” van toekomstige buren krijgen. Dat zou geen leuke start zijn.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:36

Dilan93 schreef:
Maar even heel eerlijk, ik vraag me best wel eens af wat we aan het ruimtegebrek/huizengebrek kunnen doen, zonder dat de natuur ervoor hoeft te wijken

Dan kunnen we alleen maar de hoogte in lijkt me.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:41

Achterhoek is net zo bijna. Meeste huizen zeker de vrijstaande of grotere opgekocht door westerlingen. Ik begreep van buren dat afgelopen oud en nieuw lawaaieriger was dan ooit. Wat hun opviel is dat vooral de mensen die er afgelopen jaar zijn komen wonen in de grotere huizen in de buurt dat zij vuurwerk afstaken. Tot groot verdriet van mijn herder trouwens.

Ze zeiden nog in mei het is hier altijd heerlijk stil op het centrale vuurwerk na. Nou niet dus :n er waren een paar gezinnen/huishoudens met fiks harde klappen en veel ook. -O- En dus alleen de nieuwe mensen die hun knal traditie gezellig hier voort lijken te zetten. Althans dat is mij gezegd omdat ik natuurlijk zelf nog nieuwer ben. Maar leuk nee niet bepaald. :n

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:14

Hier in het dorp onlangs een leuke wat oudere vrijstaande woning verkocht. Daar komt een oudere (60) alleenstaande vrouw uit Den Haag in. Ik vindt dat jammer want het was een leuk huis voor een jong gezin geweest. Beter voor het dorp de sport en de school ed. Ik denk ook, wat wil die vrouw hier? Je kent niemand. er is hier niks, geen winkel cafe snackbar laat staan bios of theater. En als je dan uit hartje stad komt is dat wel een cold turkey denk ik.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:20

pillow schreef:
Hier in het dorp onlangs een leuke wat oudere vrijstaande woning verkocht. Daar komt een oudere (60) alleenstaande vrouw uit Den Haag in. Ik vindt dat jammer want het was een leuk huis voor een jong gezin geweest. Beter voor het dorp de sport en de school ed. Ik denk ook, wat wil die vrouw hier? Je kent niemand. er is hier niks, geen winkel cafe snackbar laat staan bios of theater. En als je dan uit hartje stad komt is dat wel een cold turkey denk ik.

Als je echt stadsmens bent zal dat tegenvallen idd.

Wat mijn leven fijn maakt, zijn mijn paarden, wandelen, natuur en rust.
Ik zou dus echt niet in een stad kunnen wonen. Vond het al verschrikkelijk om in Rotterdam centrum te werken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:54

Abiola schreef:
Dilan93 schreef:

Je hebt in het pittoreske Havelte tegenwoordig ook hoogbouw. Geen gezicht, doodzonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:58

pillow schreef:

De meeste huizen hier worden ook opgekocht door westerse pensionados. Sommigen maken er eerst hun weekend huis van. Maar de boel vergrijsd aardig op deze manier. We zijn een dorp van 300 mensen, 5 huizen verkocht, allemaal westerlingen. Dus die inburgeringscursus is hier inmiddels niet meer nodig.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:07

Mindim schreef:
Abiola schreef:

Je hebt in het pittoreske Havelte tegenwoordig ook hoogbouw. Geen gezicht, doodzonde.

Ik vind het ook zonde, maar de bevolking groeit en die mensen moeten ook ergens wonen toch? Ik ben zelf een Amsterdammer, maar hoe Amsterdamse kinderen (zonder puissant rijke ouders) ooit aan een woning moeten komen is mij ook een raadsel. Als we het groen willen houden, wat ook gewoon nodig is, dan kunnen we volgéns mij alleen maar de lucht in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:15

Abiola schreef:
Mindim schreef:

Ik vind het ook zonde, maar de bevolking groeit en die mensen moeten ook ergens wonen toch? Ik ben zelf een Amsterdammer, maar hoe Amsterdamse kinderen (zonder puissant rijke ouders) ooit aan een woning moeten komen is mij ook een raadsel. Als we het groen willen houden, wat ook gewoon nodig is, dan kunnen we volgéns mij alleen maar de lucht in.

Dat is het juist, het meeste wordt opgekocht door mensen uit het westen.

Hoogbouw in dat soort dorpjes is als vloeken in de kerk.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:20

Ja, die kunnen het in het westen niet betalen omdat betaalbare koopwoningen hier te schaars zijn. Dat olievlekt dan lekker verder natuurlijk. Een oplossing is niet zo 123 gevonden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:24

Abiola schreef:
Ja, die kunnen het in het westen niet betalen omdat betaalbare koopwoningen hier te schaars zijn. Dat olievlekt dan lekker verder natuurlijk. Een oplossing is niet zo 123 gevonden.

Zeg dat. Met mijn inkomen kan ik hier ook geen koophuis betalen, zelfs net als ik fulltime werk (werk nu 32 uur).

Mijn vriend heeft veel geluk gehad en had dit huis al voor wij een relatie kregen. En wij mogen absoluut niet klagen, maar voor veel mensen is het niet te doen om een betaalbare woning te vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:28

Abiola schreef:

Wat ik zeg, de meesten zijn pensionados die aldaar hun huis hebben verkocht. Dus dat ze daar het financieel niet trekken, klopt niet. Ze zijn klaar met een werkend leven in het westen en willen drentenieren.

Of ze hebben een goede baan in het westen en kopen hier een weekendhuis. En dan geen chalet, maar een woonhuis. Die 5 dagen per week leeg staat.

Werkgelegenheid is hier ook minder en de reis op en neer ook te ver om heen en weer te pendelen. Dus ik geloof er niet zo in dat de gezinnen hier heen komen, omdat ze het in het westen niet kunnen betalen

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:34

Mindim schreef:
Wat ik zeg, de meesten zijn pensionados die aldaar hun huis hebben verkocht. Dus dat ze daar het financieel niet trekken, klopt niet. Ze zijn klaar met een werkend leven in het westen en willen drentenieren.

Of ze hebben een goede baan in het westen en kopen hier een weekendhuis. En dan geen chalet, maar een woonhuis. Die 5 dagen per week leeg staat.

Werkgelegenheid is hier ook minder en de reis op en neer ook te ver om heen en weer te pendelen. Dus ik geloof er niet zo in dat de gezinnen hier heen komen, omdat ze het in het westen niet kunnen betalen

De pensionado’s vertrekken naar de rust en de lagere woonlasten omdat ze hun oude huis goed hebben kunnen verkopen en niet meer dicht bij hun werk hoeven te zitten.
Hun oude huizen zijn voor Jan Modaal niet te betalen of heel klein. Mensen met een gezinnetje verkassen een stukje verderop. Die verdringen dan weer mensen die in die woonplaats willen wonen, dus die schuiven ook weer verder. Olievlek dus.

En dat is niet zomaar makkelijk op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:43

Abiola schreef:
Mindim schreef:

De pensionado’s vertrekken naar de rust en de lagere woonlasten omdat ze hun oude huis goed hebben kunnen verkopen en niet meer dicht bij hun werk hoeven te zitten.
Hun oude huizen zijn voor Jan Modaal niet te betalen of heel klein. Mensen met een gezinnetje verkassen een stukje verderop. Die verdringen dan weer mensen die in die woonplaats willen wonen, dus die schuiven ook weer verder. Olievlek dus.

En dat is niet zomaar makkelijk op te lossen.

Snap ik, maar het ging over drenthe toch?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:44

Ja, daar komt die olievlek uiteindelijk dus ook terecht he

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:46

Abiola schreef:

Nou ja die gezinnen komen uiteindelijk niet in Drenthe terecht. En dat is wel jammer.
Vergrijzing zit je nou niet echt op te wachten,

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:54

lenaa_tje schreef:
Abiola schreef:

Nou ja die gezinnen komen uiteindelijk niet in Drenthe terecht. En dat is wel jammer.
Vergrijzing zit je nou niet echt op te wachten,

Heel Nederland is aan het vergrijzen. Het spreiden van de werkgelegenheid is ook al wel geprobeerd, maar misschien kan daar nog een keer naar gekeken worden. Iedereen wil toch een beetje op een schappelijke afstand van het werk wonen.