Mondkapjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:42

lenaa_tje schreef:
Maar jij zet dit bericht wel onder een bericht van mij waarom ik het vervelend vind als bril drager (en zwaar astma patiënt) iemand mag het best vervelend vinden :)
Als ik de berichten lees zie ik er maar 1 of 2 die je misschien onredelijk kan noemen maar die het ook gewoon dragen als het moet.

Oh dus als iemand een bericht plaatst na jou, gaat het gelijk over jou. OK.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:44

SophieO schreef:
lenaa_tje schreef:
Maar jij zet dit bericht wel onder een bericht van mij waarom ik het vervelend vind als bril drager (en zwaar astma patiënt) iemand mag het best vervelend vinden :)
Als ik de berichten lees zie ik er maar 1 of 2 die je misschien onredelijk kan noemen maar die het ook gewoon dragen als het moet.

Oh dus als iemand een bericht plaatst na jou, gaat het gelijk over jou. OK.

Dat zeg ik niet. Plaats dan gewoon het bericht naar de gene over wie het gaat. Ik zie niemand in dit topic weigeren het mondkapje te dragen als het is verplicht.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:58

mvdende schreef:
Uhh, sorry hoor, hier in Nederland is het dragen van een mondkapje buiten het ov om NIET verplicht en bijna niemand doet het!

1,5m afstand houden is wél verplicht en daar houdt ik me dan ook netjes aan.

Dan verwacht ik ook dat andere zich ook netjes aan de 1,5m afstand houden.

En ik mag niet discrimineren, maar alle 3 gisteren waren alwéér Oostblokkers die waarschijnlijk uit hun werk kwamen. Het zijn hier eigenlijk heel vaak de Oostblokkers die zich niet aan de 1,5m regels houden. Altijd Haast haast haast. Sorry maar je gaat toch echt afstand houden!

Ik vind mondkapjes verschrikkelijk, maar draag ze wel als ze verplicht zijn.

Als laatste, als er één beroep groep is waar je me nooit aan het werk vindt, is het de zorg.

Heel erg fijn dat er mensen zijn die zich wel geroepen voelen en die het werken in de zorg fantastisch vinden, ik vind dat niet.

Zo hey, ga je lekker?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 18:21

mvdende schreef:
LadyMadonna schreef:
Mondkapjes worden echt niet buiten op de fiets verplicht... het zou dan eventueel om openbare binnenlocaties gaan. Geen paniek schoppen waar het niet is...

Dat zeggen ze toch: nergens meer heen behalve een rondje wandelen of fietsen.

Dat jij grote fan bent van mondkapjes, hoeft niet te betekenen dat de rest van Nederland dat óók is.

Daar tegenover snap ik óók heel goed dat een deel van Nederland wél graag overal een mondkapjes plicht ziet.

En uiteindelijk zal er één kamp "winnen" en het andere kamp zal daar niet blij mee gaan zijn.

Voor mij is de doorslag dat een mondkapje, tenzij correct gebruik, juist niet heel hygiënisch is voor de drager zélf. De buitenkant wordt vochtig (al is het door regen) en wordt een broeinest voor virussen.

Met het continu op en af zetten van het mondkapje is het risico dat je jezelf besmet nog groter dan dat je géén mondkapje gebruikt.

En correct gebruik is best lastig en kost een hele hoop mondkapjes.

Bijvoorbeeld mijn reis van en naar Amsterdam om iets van marktplaats op te halen:

etc

Wat kun je alles toch lekker dramatiseren.
Ten eerste had je het mondkapje op kunnen houden tussendoor, immers verplicht op perrons etc en ten tweede verplicht niemand je om zo lang met het ov te reizen om iets van marktplaats te halen. Je had ook kunnen denken: misschien is dat nu niet zo nodig. En vervolgens wel op buitenlanders zeiken ook nog...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 18:25

Het is pas verplicht in de trein en in de bus als jij een kwartier op het station (perron) moet wachten hoef je hem dan niet de hele tijd op. Dus volgens mij klopt dat niet. Verder is Mvdende al eerder aangesproken op haar nogal uh .. opvliegende standvastige houding. Ze heeft nogal moeite met de veranderingen.

k_m

Re: Mondkapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 18:30

Nog een beetje racisme erbovenop ook :+ wat een uitspraken.

Mondkapjes zijn bij ons nu verplicht en iedereen doet het. Net door dat kapje heb je meer besef van afstand houden enz, zonder verval je snel in oude gewoontes. Ik vind het totaal niet storend, en ja soms is het vervelend en beetje benauwd, maar die wegwerp maskers zijn al veel minder zwaar dan die zelf gemaakte. Ik hoop dat ze het in NL ook gaan verplichten, moet vaak de grens over en in NL merk ik echt niks meer..

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 18:47

lenaa_tje schreef:
Het is pas verplicht in de trein en in de bus als jij een kwartier op het station (perron) moet wachten hoef je hem dan niet de hele tijd op. Dus volgens mij klopt dat niet. Verder is Mvdende al eerder aangesproken op haar nogal uh .. opvliegende standvastige houding. Ze heeft nogal moeite met de veranderingen.

Op de NS perrons is het in ieder geval wel verplicht.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 18:53

Dat is dan niet te vinden op de NS website. Daar staat in de trein en voor die tijd op doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 19:01

Bij de htm word geadviseerd om het kapje te dragen op de perrons maar verplicht om het in het ov te dragen.
En mvdende... tja wat zal ik zeggen he....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 19:23

Tiggs schreef:
lenaa_tje schreef:

Op de NS perrons is het in ieder geval wel verplicht.

Dat is absoluut niet waar.
Citaat:
Moet ik op perrons of haltes ook verplicht een niet-medisch mondkapje dragen?
Nee, dat is niet verplicht. Op perrons en bij haltes is over het algemeen voldoende ruimte om 1,5 meter afstand te houden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ar-vervoer
Ik weet dat de NS nog even geblunderd heeft met een poster waar dat op stond, maar het klopt niet.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 19:30

Iemand met bril die me een site kan aanraden met fijne wasbare? Mag per pb.

Wij kregen op werk op gegeven moment van verschillende fabrikanten toegestuurd (wegwerp) maar daar zat ook aardig verschil in qua draagcomfort en hoe het ademt.

Van mij mogen ze het in winkels verplichten. Werk in plaats met veel toerisme waardoor ik merk dat ik het toch minder vertrouw dan wanneer het enkel locals zijn (Noorden dus relatief weinig besmettingen). Afstand nemen kan qua werk gewoon bijna niet.

Ze zijn er in supermarkt nog wel heel streng op aantal mensen naar binnen. Max 1 per gezin, en dan kun je moeilijk doen wat je wilt maar gebeurt niet. Staat speciaal security voor. In eigen woonplaats is dat allang weer terug naar zoek het zelf maar uit.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 19:37

lenaa_tje schreef:
Dat zeg ik niet. Plaats dan gewoon het bericht naar de gene over wie het gaat. Ik zie niemand in dit topic weigeren het mondkapje te dragen als het is verplicht.

Daar zei ik ook niets over, ik zei dat mensen moeilijk doen.. en dat doen er genoeg hier;)
SophieO schreef:
Vind het echt bijzonder dat mensen zo moeilijk doen om een mondkapje.. dramaqueens.

Dramaqueen past dan wel weer bij jou.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 19:38

Marie_Anne schreef:
Ik weet dat de NS nog even geblunderd heeft met een poster waar dat op stond, maar het klopt niet.

Oh dan is dat het denk ik, want ik heb het inderdaad op van die posters op het perron zien staan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 19:49

SophieO schreef:
lenaa_tje schreef:

Daar zei ik ook niets over, ik zei dat mensen moeilijk doen.. en dat doen er genoeg hier;)
SophieO schreef:
Vind het echt bijzonder dat mensen zo moeilijk doen om een mondkapje.. dramaqueens.

Dramaqueen past dan wel weer bij jou.

:') Oké eens moet de eerste keer zijn dat je dat hebt ;)

Fijne wasbare mondkapjes ... die ik heb lijkt een hele zachte bijna linnen stof ... T zal zacht katoen zijn. Maar ik heb er geen merkje op zien staan.
Hij komt uit een klein winkeltje in Leer (Duitsland)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 00:06

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:20

Ik heb deze besteld, blijft het een beetje luchtig allemaal! Denk wel dat ik er goed door kan ademen :j
Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:25

Voor waar? Want in het ov in nl zal dit niet goedgerekend worden :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:28

Ik neem aan dat ze gewoon een luchtig grapje maakt tussendoor. Al heb ik wel al echt een oudere dame met een mondkapje van pantystof gezien _O-

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:34

Ik denk dat het in Duitsland wel mag, daar mag een sjaal ook ;)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:35

Ik vind het wel sexy!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 23:30

mvdende schreef:
LadyMadonna schreef:
Mondkapjes worden echt niet buiten op de fiets verplicht... het zou dan eventueel om openbare binnenlocaties gaan. Geen paniek schoppen waar het niet is...

Dat jij grote fan bent van mondkapjes, hoeft niet te betekenen dat de rest van Nederland dat óók is.

Daar tegenover snap ik óók heel goed dat een deel van Nederland wél graag overal een mondkapjes plicht ziet.

En uiteindelijk zal er één kamp "winnen" en het andere kamp zal daar niet blij mee gaan zijn.

Voor mij is de doorslag dat een mondkapje, tenzij correct gebruik, juist niet heel hygiënisch is voor de drager zélf. De buitenkant wordt vochtig (al is het door regen) en wordt een broeinest voor virussen.

Met het continu op en af zetten van het mondkapje is het risico dat je jezelf besmet nog groter dan dat je géén mondkapje gebruikt.

Bijvoorbeeld mijn reis van en naar Amsterdam om iets van marktplaats op te halen:

Bushalte Monster: kapje op op het moment dat de bus komt.

Overstap op tram in Den Haag: 10 minuten overstap, dus kapje af en 10 minuten later weer op.

Overstap op trein op NOI: weer 10 minuten overstap, dus weer kapje af en op.

Amsterdam centraal overstap op pondje: 15 minuten overstap dus wéér kapje af en op.

Na ongeveer 30 minuten begint de terug reis, schoon kapje gepakt.

Pondje: kapje op.

Station: even wat eten dus kapje af, vervolgens trein in: kapje op.

Den Haag centraal: kapje af, overstap op tram 10 minuten, kapje op.

Bushalte weer 10 minuten wachten dus kapje weer af. Bus in: kapje weer op.

Dit bij elkaar zijn al 7 x kapje op of af op de heenreis en 7x op de terugweg.

Ik heb dus al minimaal 14x!! Aan dat mondkapje gezeten.

Ik acht de kans dat ik zo besmet raak, veel groter dan 1,5m afstand houden zo veel mogelijk.

(En ik snap dat die 1,5m in het ov lastig is, maar op alle andere plekken gaat het nu wél goed met die 1,5m)

Edit:

Dan is dit alleen nog maar het ov, iets dat redelijk veel mensen nog weten te vermijden.

Als je ook mondkapjes in openbare gebouwen moet gaan dragen in Nederland, ga je nog meer krijgen dat kapjes op en af gezet worden.

En mensen gaan de mondkapjes echt niet maar één keer gebruiken en daarna weggooien of uitwassen, die gaan zn wegwerp masker misschien wel 20x gebruiken. Niemand die dat kan controleren.

Sterker nog: als een katoenen kapje aan de buitenkant nat wordt door condens in je adem, wordt het virus juist sneller verspreid als de persoon tig keer dat mondkapje op en af gaat doen en het virus zo aan zn handen komt...

Een mondkapje heeft wél zin, als het éénmalig gebruikt wordt (en zo had ik dus eigenlijk 8 mondkapjes moeten gebruiken op mijn trip naar Amsterdam) en daarna zonder het kapje aan te raken in een prullenbak gegooid of in een plastic zakje gedaan wordt.

Tja je maakt de allergrootste fout...Mondkapje oplaten! Niet tussendoor afzetten en met je vingers ervan afblijven! Nooit onbedekt in een prullebak! Altijd in afsluitbaar plastic zakje. Je hebt maar één kapje per enkele reis nodig. Zelfde kapje steeds op en af zetten is allerslechtse wat je kunt doen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 23:49

mvdende schreef:
LadyMadonna schreef:

Bushalte Monster: kapje op op het moment dat de bus komt.

Overstap op tram in Den Haag: 10 minuten overstap, dus kapje af en 10 minuten later weer op.

Overstap op trein op NOI: weer 10 minuten overstap, dus weer kapje af en op.

Amsterdam centraal overstap op pondje: 15 minuten overstap dus wéér kapje af en op.

Na ongeveer 30 minuten begint de terug reis, schoon kapje gepakt.

Pondje: kapje op.

Station: even wat eten dus kapje af, vervolgens trein in: kapje op.

Den Haag centraal: kapje af, overstap op tram 10 minuten, kapje op.

Bushalte weer 10 minuten wachten dus kapje weer af. Bus in: kapje weer op.

Dit bij elkaar zijn al 7 x kapje op of af op de heenreis en 7x op de terugweg.

Ik heb dus al minimaal 14x!! Aan dat mondkapje gezeten.

Ik acht de kans dat ik zo besmet raak, veel groter dan 1,5m afstand houden zo veel mogelijk.

(En ik snap dat die 1,5m in het ov lastig is, maar op alle andere plekken gaat het nu wél goed met die 1,5m)

Edit:

Dan is dit alleen nog maar het ov, iets dat redelijk veel mensen nog weten te vermijden.

Als je ook mondkapjes in openbare gebouwen moet gaan dragen in Nederland, ga je nog meer krijgen dat kapjes op en af gezet worden.

En mensen gaan de mondkapjes echt niet maar één keer gebruiken en daarna weggooien of uitwassen, die gaan zn wegwerp masker misschien wel 20x gebruiken. Niemand die dat kan controleren.

Sterker nog: als een katoenen kapje aan de buitenkant nat wordt door condens in je adem, wordt het virus juist sneller verspreid als de persoon tig keer dat mondkapje op en af gaat doen en het virus zo aan zn handen komt...

Een mondkapje heeft wél zin, als het éénmalig gebruikt wordt (en zo had ik dus eigenlijk 8 mondkapjes moeten gebruiken op mijn trip naar Amsterdam) en daarna zonder het kapje aan te raken in een prullenbak gegooid of in een plastic zakje gedaan wordt.

Tja je maakt de allergrootste fout...Mondkapje oplaten! Niet tussendoor afzetten en met je vingers ervan afblijven! Nooit onbedekt in een prullebak! Altijd in afsluitbaar plastic zakje. Je hebt maar één kapje per enkele reis nodig. Zelfde kapje steeds op en af zetten is allerslechtse wat je kunt doen.[/quote]

Je gooit toch niet elke keer het kapje in een plastic zakje in de vuilnisbak... Vind die kapjes al ontzettende milieu vervuiling laat staan als we nog even alles in een plastic zak doen om weg te gooien 8)7

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:36

Nee wegwerpmondmaskers zijn mileu vriendelijk? Gewoon herbruikbare mondmaskers, na gebruik in plastic doosje mee naar huis, thuis uitwassen en klaar...Geen hogere wiskunde lijkt mij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:40

Nee, die zijn ook niet milieu vriendelijk, maar om ze dan óók nog in een plastic zakje weg te gooien is weer dubbelop.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:54

En als ik dit zo lees, weet ik meteen weer waarom ik het hele mondkapjesgedoe een wassen neus vind en plekken waar ze verplicht zijn, zoveel mogelijk zal proberen te blijven vermijden.

Mensen weten gewoon niet hoe het moet, óf ze weten het wel, maar handelen er niet naar.

Het voelt misschien veiliger voor sommigen, maar het is het op deze manier absoluut niet.

Net zoals mensen die na een negatieve test weer gewoon hoestend en proestend de straat op gaan, want het is geen corona. Nee, maar je kunt je verkoudheidsvirus als hoestend en proestend alsnog wél op mij overdragen.