LadyMadonna schreef:Mondkapjes worden echt niet buiten op de fiets verplicht... het zou dan eventueel om openbare binnenlocaties gaan. Geen paniek schoppen waar het niet is...
Dat zeggen ze toch: nergens meer heen behalve een rondje wandelen of fietsen.
Dat jij grote fan bent van mondkapjes, hoeft niet te betekenen dat de rest van Nederland dat óók is.
Daar tegenover snap ik óók heel goed dat een deel van Nederland wél graag overal een mondkapjes plicht ziet.
En uiteindelijk zal er één kamp "winnen" en het andere kamp zal daar niet blij mee gaan zijn.
Voor mij is de doorslag dat een mondkapje, tenzij correct gebruik, juist niet heel hygiënisch is voor de drager zélf. De buitenkant wordt vochtig (al is het door regen) en wordt een broeinest voor virussen.
Met het continu op en af zetten van het mondkapje is het risico dat je jezelf besmet nog groter dan dat je géén mondkapje gebruikt.
En correct gebruik is best lastig en kost een hele hoop mondkapjes.
Bijvoorbeeld mijn reis van en naar Amsterdam om iets van marktplaats op te halen:
Bushalte Monster: kapje op op het moment dat de bus komt.
Overstap op tram in Den Haag: 10 minuten overstap, dus kapje af en 10 minuten later weer op.
Overstap op trein op NOI: weer 10 minuten overstap, dus weer kapje af en op.
Amsterdam centraal overstap op pondje: 15 minuten overstap dus wéér kapje af en op.
Na ongeveer 30 minuten begint de terug reis, schoon kapje gepakt.
Pondje: kapje op.
Station: even wat eten dus kapje af, vervolgens trein in: kapje op.
Den Haag centraal: kapje af, overstap op tram 10 minuten, kapje op.
Bushalte weer 10 minuten wachten dus kapje weer af. Bus in: kapje weer op.
Dit bij elkaar zijn al 7 x kapje op of af op de heenreis en 7x op de terugweg.
Ik heb dus al minimaal 14x!! Aan dat mondkapje gezeten.
Ik acht de kans dat ik zo besmet raak, veel groter dan 1,5m afstand houden zo veel mogelijk.
(En ik snap dat die 1,5m in het ov lastig is, maar op alle andere plekken gaat het nu wél goed met die 1,5m)
Edit:
Dan is dit alleen nog maar het ov, iets dat redelijk veel mensen nog weten te vermijden.
Als je ook mondkapjes in openbare gebouwen moet gaan dragen in Nederland, ga je nog meer krijgen dat kapjes op en af gezet worden.
En mensen gaan de mondkapjes echt niet maar één keer gebruiken en daarna weggooien of uitwassen, die gaan zn wegwerp masker misschien wel 20x gebruiken. Niemand die dat kan controleren.
Sterker nog: als een katoenen kapje aan de buitenkant nat wordt door condens in je adem, wordt het virus juist sneller verspreid als de persoon tig keer dat mondkapje op en af gaat doen en het virus zo aan zn handen komt...
Een mondkapje heeft wél zin, als het éénmalig gebruikt wordt (en zo had ik dus eigenlijk 8 mondkapjes moeten gebruiken op mijn trip naar Amsterdam) en daarna zonder het kapje aan te raken in een prullenbak gegooid of in een plastic zakje gedaan wordt.