Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 00:10

Juut schreef:
Iemand anders hier voor de gein Trump zn pressconference aan het kijken?
...ik voel plaatsvervangende schaamte voor de amerikanen...

Het is echt te bizar voor woorden.

Astorga

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 00:21

Volgen jullie het online?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 00:35

Tancreda4 schreef:
Andere landen volledige lockdown met verlengingen en de Nederlanders die nog veel kunnen en mogen willen 'in opstand' komen. Damn. Om te kotsen eigenlijk. Ga lekker in de zorg bijspringen of meld je aan als testpersoon voor corona onderzoek. Dat lijkt mij een mooie taak en slimmer om deze situatie snel te kunnen veranderen. Alsof de maatregelen er alleen maar zijn om mensen te pesten.

Ik zie best wel veel oproepen van burgers, maar ook "opiniemakers" op Social Media om de regels te versoepelen.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 00:47

Shadow0 schreef:
Ze staan niet meters uiteen, en zulke situaties hebben (in elk geval in andere landen) tot nieuwe uitbraken geleid. De regels zijn er niet helemaal voor niets. Er zijn een heleboel dilemma's, maar als ik die foto zie dan is het wat mij betreft echt heel duidelijk dat dat niet kan.

Dit inderdaad. Ik moet meteen denken aan die begrafenis in Spanje, waar vervolgens 60 mensen besmet raakten. Maar schrijnend is het zeker ja..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 02:33

Ik neem de tip voor de infraroodcabine en het floaten mee!
Sauna aanschaffen word m niet maar infrarood vind ik geen raar idee en floaten ook niet.
Breda is ver weg maar wie weet is er in de buurt wat.
En infrarood ga ik op marktplaats uitzoeken wat dat kost, wat de bestaande opties zijn.
Misschien moet ik mijn pony’s recuptex deken maar snel laten wassen. :')
Dan kan ik die opleggen dagelijks, ik ga dat dus gewoon echt doen ook.
Ik heb hem nieuw omgeslagen, en ik vond het heerlijk.
Pony heeft hem voorlopig niet nodig, dus dan ga ik sowieso dat proberen!
Ik heb er twee dus ik kan erop liggen en eronder!
Dat ga ik gewoon doen je weet nooit, mijn ponytjes zijn beide sukkels en vinden het een heerlijke deken.
Een heeft zwaar artrose in zijn heupen en hij heeft hem 24/7 gedragen, hij knapte er dus zó vreselijk van op.
Pb mij ook gerust met tips hoor verder, ik wil heel erg graag zo min mogelijk pijnstillers!
Ik vind het echt heel erg lief hoe jullie meedenken!
Vooral omdat jullie respecteren dat ik zeg dat trainen op land gewoon zo moeilijk gaat nu.
Veel mensen hebben hun mening dan klaar en denken dat een fysiotherapeut het me wel leren kan ofzo.
Terwijl ik juist te boek sta als zeer zelfstandig en creatief, en een revalidatiearts die gewoon echt trots op me was op hoe mijn conditie was.
Zij zei je kunt dat niet alleen eerste keer per telefoon, en bij onderzoek was ze heel erg onder de indruk.
Ik weet wat ik doe, en ik overleg geregeld, maar ik doe het dus goed.
En het is heel fijn dat iedereen gewoon aanneemt dat het zwembad mijn meest noodzakelijke medicijn is.
Dat ik al echt veel geprobeerd heb maar zonder succes in dit stadium.
Dus meedenken met dingen die nog wel open zijn, en tips als infrarood, worden zó enorm gewaardeerd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 07:22

Ik ken wel mensen die de repuctex gebruiken.

En zeggen dat ze er gemak van hebben.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 07:26

secricible schreef:
Ik vind dat artikel van wyniasweek zo dom. "Iedereen weet nu de risicos dus laat mensen nu maar zelf kiezen wat ze willen."
Hoe dan?
Als mijn baas besluit het onzin te vinden en ons weer verplicht te gaan werken, wat dan?
Als mensen het advies langs zich heen gooien en ziek de straat op gaan, wat doet mijn mening er dan nog toe?
Als de supermarkten weer vol lopen en mensen geen afstand in acht nemen, wie ben ik dan nog?

Dat is vergelijkbaar met antivaxxers die zeggen "ik bepaal zelf wel, wat heb jij daar mee te maken?"
Als we het niet samen doen, houdt het op. We hebben elkaar nodig om dot te doen. Iedereen zelf laten bepalen werkt niet.

Nou idd. als ik zie hoe dom sommige mensen nu al zijn en denken dat het hun allemaal wel niet zal treffen. Maar die denken allemaal dat ze in de macht van de regering zitten. Je vrijheid je ontnomen is etc en dat dit later tegen je gebruikt gaat worden.

tienus63 schreef:
Die kerel van de boerensteungroep spoort niet.
Die heeft alle molen op de Zaanse schans wel geraakt.

1 Op de Zaanse schans? Ik dacht meer aan de helft van de molens op Kinderdijk.
Maar eng hoeveel mensen er ondertussen achter hem staan hierin en zijn onzin geloven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 07:30

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 07:54

Gisteren nog een stukje van Trump’s speech gezien...Kan gewoon niet geloven dat die man nog mensen achter zich heeft staan. Om in zijn eigen woorden te blijven, alles aan hem is gewoon zo fake.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 08:20

Karl66 schreef:
Marie_Anne schreef:

Ik vind het vooral heel zorgelijk dat 9 van de deskundigen hun handen van de procedure af trekken. Dan gaat er iets heel erg mis.

Je kan het ook anders bekijken, dat betekent dat 64 van de 73 deskundigen hun handen er niet vanaf trekken. Er is ook duidelijk gecommuniceerd dat als de app klaar is, dat deze eerst beoordeeld wordt door privacy waakhond en pas als deze goedkeuring geeft, dan wordt de app uitgerold. Dus als ze nu vooraf twijfels over de bescherming van de privacy hebben, dan is dat op z'n minst bijzonder te noemen. Ik ben behoorlijk kritisch als het om privacy gaat en vind dat mensen veel te gemakkelijk met hun recht daarop omgaan. Maar ik denk dat kritisch zijn om het kritisch zijn op dit moment weinig toevoegt aan de discussie.

Ik ben nooit kritisch om het kritisch zijn. Je kop in het zand steken als de procedure overduidelijk aan alle kanten niet deugt vind ik naief en onverstandig.

Er waren geen 73 deskundigen, maar 67, waarvan dus nog 58 over. Het zijn deskundigen op gebied van epidemiologie, gezondheidszorg, privacy en ICT. De kritiek komt uit de hoek van de privacy en de IT, dus als daarvan een substantieel deel zijn handen er af trekt, kun je wel concluderen dat er op dat vlak iets niet goed zit. Een signaal van niet één, maar negen deskundigen moet je gewoon serieus nemen als organisatie. Ik vind de voorwaarden uit het manifest van Veilig Tegen Corona, een gelegenheidscoalitie van meer dan 45 organisaties en experts dat ik eerder plaatste, essentieel. En daar lijken ze nu in het proces aan voorbij te gaan. Gemiste kans om draagvlak te creëren voor de app.

Citaat:
Concreet was er gisteren onvoldoende tijd en informatie beschikbaar om te toetsen of de voorstellen volledig voldoen aan de minimale criteria in het Veilig Tegen Corona-manifest. Dit geldt voor het nagaan van vele technische details en aannames die niet in de documentatie te vinden waren. Daarnaast was er ook onvoldoende ruimte voor het bespreken van de praktische en organisatorische inbedding en de maatschappelijke en fundamenteelrechtelijke implicaties. De vraag of een app wenselijk is bleef daarmee onbeantwoord. Heldere maatstaven voor de beoordeling en ordening ontbraken en er was geen tijd om deze af te stemmen. Hierdoor liepen de beoordelingen van de verschillende expertteams uiteen en zijn voorstellen niet eenduidig getoetst.

https://www.veiligtegencorona.nl/reacti ... roces.html

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 08:42

Hele rare herenspinsel misschien, maar volgens mij heb ik nog niet gehoord over corona in de gevangenissen.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 08:45

Echwel schreef:
Hele rare herenspinsel misschien, maar volgens mij heb ik nog niet gehoord over corona in de gevangenissen.

Is er wel. Zijn een paar nieuwsberichten over geweest, maar geen grote uitbraken. Komt waarschijnlijk ook omdat gevangenen vanaf de eerste maatregelen ook gescheiden werden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 08:50

sureido schreef:
Ze willen op mijn universiteit tentamens gaan afnemen met ‘n programma dat heel je laptop overneemt en kijkt welke sites je bezoekt waarbij je eerst heel je kamer moet laten scannen, om vervolgens constant in de gaten gehouden te worden bij elke mond/oog beweging die je maakt via de microfoon en camera.

Hoezo inbreuk van privacy?! Ze zijn niet goed. Doe dan een open boek examen of een essay. Er zijn ook al petities tegen gestart en omroep Brabant besteed nu ook aandacht eraan.

Wow dat zoiets mag...

Afgelopen tijd was er ook een filmpje op tv van een school die examens afnam thuis. Toen werd een leerling beticht van frauderen. Hoe ze dat kind toen geanalyseerd hebben en per mini fragmentje bekeken... belachelijk gewoon.

Op de school waar een werk zijn de leerlingen de afgelopen 3 weken in kleine groepjes met goede aanpassingen naar school geweest. Ging echt perfect.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 08:58

Echwel schreef:

Hier in Belgie is het ook in de gevangenissen. Ze hebben volgens mij een paar weken geleden zelfs veel mensen vrijgelaten met enkelband of onder voorwaarden zodat ze meer plaats hebben om af te zonderen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:25

Zijn al rellen geweest hoor ivm corona. Gevangenen voelen zich niet veilig. Ook tekort aan beschermingsmiddelen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:51

PSvanLot schreef:
sureido schreef:
Ze willen op mijn universiteit tentamens gaan afnemen met ‘n programma dat heel je laptop overneemt en kijkt welke sites je bezoekt waarbij je eerst heel je kamer moet laten scannen, om vervolgens constant in de gaten gehouden te worden bij elke mond/oog beweging die je maakt via de microfoon en camera.

Hoezo inbreuk van privacy?! Ze zijn niet goed. Doe dan een open boek examen of een essay. Er zijn ook al petities tegen gestart en omroep Brabant besteed nu ook aandacht eraan.

Wow dat zoiets mag...

Afgelopen tijd was er ook een filmpje op tv van een school die examens afnam thuis. Toen werd een leerling beticht van frauderen. Hoe ze dat kind toen geanalyseerd hebben en per mini fragmentje bekeken... belachelijk gewoon.

Op de school waar een werk zijn de leerlingen de afgelopen 3 weken in kleine groepjes met goede aanpassingen naar school geweest. Ging echt perfect.

Tja maar als dat van de stichting niet mag. Zo wilde wij het ook organiseren maar de stichting zei nee. Dus dan moet je wel wat. Wij doen het niet zo extreem maar je werkplek (bureau/tafel) filmen moest wel. Computer werd niet overgenomen etc. Maar goed wij kennen onze leerlingen en als een leerling die het hele jaar constant 5,5 staat nu een 8,5 haalt wordt er wel even gekeken.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:55

Tancreda4 schreef:
Andere landen volledige lockdown met verlengingen en de Nederlanders die nog veel kunnen en mogen willen 'in opstand' komen. Damn. Om te kotsen eigenlijk. Ga lekker in de zorg bijspringen of meld je aan als testpersoon voor corona onderzoek. Dat lijkt mij een mooie taak en slimmer om deze situatie snel te kunnen veranderen. Alsof de maatregelen er alleen maar zijn om mensen te pesten.

Hier in Duitsland(NRW) gaan de scholen volgende week weer open, winkels tot 800 vierkante meter mogen ook weer open gaan... dus volledige lockdown? Nee hoor en hiervoor was het ook meer zoals het in NL was.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:56

Hier mocht het in eerste instantie o ook niet. Maar OMO draaide later bij.
Er zijn zoveel kinderen die helemaal geen eigen kamer hebben en niet apart kunnen zitten. Gelukkig nu zo opgelost.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:22

In de gevangenis in Lelystad was afgelopen week ook opstand

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:26

Jessix schreef:
Gisteren nog een stukje van Trump’s speech gezien...Kan gewoon niet geloven dat die man nog mensen achter zich heeft staan. Om in zijn eigen woorden te blijven, alles aan hem is gewoon zo fake.

Zag een stukje van een van zijn adviseurs die zei: this is Covid-19, not covid-1

En ze bedoelde wat je denkt dat ze bedoelde...

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:31

Echwel schreef:

Ik zag toevallig net een filmpje van een vertegenwoordiger van een soort vakbond voor gevangen. Die man is zelf gevangene en zegt dat het er in vrijwel alle Duitse gevangenissen anders aan toe gaat, maar dat nergens meer bezoek mogelijk is. Een aantal gevangenissen heeft wel de regels omtrent (video)bellen aangepast, maar in sommige gevangenissen is dat ook niet toegestaan. Dan hebben de gevangenen dus helemaal geen contact meer met de buitenwereld. Verder zijn er klachten over het gebrek aan informatie; er heerst een gevoel dat de gevangen eigenlijk dom worden gehouden. Tot slot heerst er angst door het gebrek aan contacten en het gebrek aan beschermend materiaal.

Als dit al zo is in Duitsland vraag ik me sterk af hoe het gaat in dichtbevolkte gevangenissen in o.a. de VS.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:31

PSvanLot schreef:
Hier mocht het in eerste instantie o ook niet. Maar OMO draaide later bij.
Er zijn zoveel kinderen die helemaal geen eigen kamer hebben en niet apart kunnen zitten. Gelukkig nu zo opgelost.

Die waren er bij ons ook. Die konden bij ons dan wel op school terecht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:33

Destination schreef:
Echwel schreef:

Ik zag toevallig net een filmpje van een vertegenwoordiger van een soort vakbond voor gevangen. Die man is zelf gevangene en zegt dat het er in vrijwel alle Duitse gevangenissen anders aan toe gaat, maar dat nergens meer bezoek mogelijk is. Een aantal gevangenissen heeft wel de regels omtrent (video)bellen aangepast, maar in sommige gevangenissen is dat ook niet toegestaan. Dan hebben de gevangenen dus helemaal geen contact meer met de buitenwereld. Verder zijn er klachten over het gebrek aan informatie; er heerst een gevoel dat de gevangen eigenlijk dom worden gehouden. Tot slot heerst er angst door het gebrek aan contacten en het gebrek aan beschermend materiaal.

Als dit al zo is in Duitsland vraag ik me sterk af hoe het gaat in dichtbevolkte gevangenissen in o.a. de VS.

Ik weet niet hoe het er in gevangenissen aan toe gaat maar heel eerlijk, wanneer je niets had uitgevreten hadden ze er niet gezeten. Dus in opstand komen? Tja , niet zeuren maar uitzitten. Ze willen waarschijnlijk allemaal graag met een enkelband naar huis .

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:34

Smee__ schreef:
Shadow0 schreef:
Ze staan niet meters uiteen, en zulke situaties hebben (in elk geval in andere landen) tot nieuwe uitbraken geleid. De regels zijn er niet helemaal voor niets. Er zijn een heleboel dilemma's, maar als ik die foto zie dan is het wat mij betreft echt heel duidelijk dat dat niet kan.

Dit inderdaad. Ik moet meteen denken aan die begrafenis in Spanje, waar vervolgens 60 mensen besmet raakten. Maar schrijnend is het zeker ja..

Nu zijn begrafenissen in Spanje ook wel bijzonder als je Nederland gewend bent hoor. Als iemand overlijdt, wordt die thuis of in een rouwcentrum opgebaard en is er tot het moment van begraven doorlopend bezoek. Wij gingen voor het eerst bij een vriend en waren stomverbaasd om te zien dat er zeker 100 man (ons halve dorp) bij het rouwcentrum was. De familie, zijn vrouw en dochter, vielen ons huilend in de armen, terwijl er in die ruimte een 30 mensen zaten te snikken en luidruchtig rouwden. Buiten die ruimte, in een grote centrale hal zat nog een 40 man denk ik en buiten stonden allerlei groepjes. Toen wij na een half uurtje weg wilden gaan, werd ons gezegd dat dat wel heel raar was, degenen die met ons mee reden, bleven nog.

Uiteindelijk bleek dat er zoveel mogelijk mensen blijven om de familie te steunen tot er een dag later (na minimaal 24 uur) de uiteindelijke kerkdienst plaats vond. Daar pasten maar een deel van de zeker 800 aanwezigen in, de rest wachtte buiten. De mannen van de familie kwamen daarna met de kist naar buiten om gecondoleerd te worden, weer alleen door de mannen die er waren. De vrouwen kwamen als laatsten en alleen de naaste familie ging mee naar de begraafplaats.

Als ik me bedenk hoeveel mensen er in dat rouwcentrum bij elkaar waren, snikkend, snotterend en omhelzend ....

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:39

bigone schreef:
Ik weet niet hoe het er in gevangenissen aan toe gaat maar heel eerlijk, wanneer je niets had uitgevreten hadden ze er niet gezeten. Dus in opstand komen? Tja , niet zeuren maar uitzitten. Ze willen waarschijnlijk allemaal graag met een enkelband naar huis .

Ik moet eerlijk toegeven dat ik hier in Duitsland nog niets heb gelezen over opstanden in gevangenissen. En natuurlijk zitten ze er niet voor niks, maar het zijn wel mensen en het doel van een gevangenisstraf is ook een fatsoenlijke terugkeer in de maatschappij. Imo hoort daar dan ook contact met de familie bij. Als ze al hele dagen in een hokje zitten, kan ik me wel voorstellen dat het familiebezoek of een gesprek met de familie een lichtpuntje is.