Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:29

De buren begonnen vanmorgen met een uurtje “gymmen” met de kids. Springtouw, rennen, parcourtje oid. Is dat misschien een idee voor de ergste energie?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:29

Keet, ik heb ook zo'n kind, zit ook op speciaal onderwijs en normaal gezien is het voor die doelgroep moeilijker om thuis te doen wat op school ook gedaan wordt. Structuur kwijt, het klopt niet etc etc.
Ik ben hier eerlijk geweest, verteld wat er aan de hand is en waarom er thuis zitten. Dat schoolwerk belangrijk is en deze weken niet meegerekend zijn wbt stof missen.
Dus dat er echt iets gedaan moet worden. Hier zijn we samen gaan zitten, en in overleg besproken wat gedaan moet worden en hoe dat ingekleed kan worden. Zo heeft hij het gevoel inspraak te hebben en is dan werkwilliger dan wanneer ik opdraag dat iets gewoon moet omdat het moet zegmaar.
Misschien kun je er iets mee? :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:35

Iris82 schreef:
PSvanLot schreef:
Pfff dit is echt geen doen hier.
Ikzelf zit voor mijn leerlingen allerlei opdrachten te maken, voor ieder leerjaar heb ik enkele klassen en zit tot mijn nek in het werk voor de examenleerlingen. Teams wil niet meewerken en het gaat allemaal nog niet zo handig.
Mijn kinderen moeten werk van groep 5 doen en willen constant vragen stellen... gelukkig zijn we aan het laatste item en hebben ze vanmiddag vrij.

Volgens mij woon jij hier in de buurt. Je mag ze ook wel hier brengen een paar ochtenden. Voor niets. :+

Kunnen ze mooi hier aan de keukentafel hun huiswerk doen samen met die van mij.

Speeltuin voor de deur, bos om de hoek.

Wat lief dat je dat aanbied! Ik hoop dat het morgen weer beter gaat. Dan heb ik het meeste voor deze week af. Ik ga van het weekend alles klaarmaken voor komende week, dan heb ik daar geen last meer van en kan ik ze helpen.

Keet

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:37

Saskia, hoe oud is die van jou? Gup is 4 en die begrijpt dat echt niet

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:44

Die van mij is 9 en zit in groep 5.. Maar geen standaard kind zegmaar om het oneerbiedig te zeggen. Altijd zoeken naar een manier wat werkt hier.

Maar 4 is inderdaad een stuk jonger ja.. Miin dochtertje is 5,maar die vaart gelukkig nog mee op de structuur van de oudste. Maar die is niet anders gewenst natuurlijk. Moeilijk soms he

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:49

Saskia9 schreef:
Keet, ik heb ook zo'n kind, zit ook op speciaal onderwijs en normaal gezien is het voor die doelgroep moeilijker om thuis te doen wat op school ook gedaan wordt. Structuur kwijt, het klopt niet etc etc.
Ik ben hier eerlijk geweest, verteld wat er aan de hand is en waarom er thuis zitten. Dat schoolwerk belangrijk is en deze weken niet meegerekend zijn wbt stof missen.
Dus dat er echt iets gedaan moet worden. Hier zijn we samen gaan zitten, en in overleg besproken wat gedaan moet worden en hoe dat ingekleed kan worden. Zo heeft hij het gevoel inspraak te hebben en is dan werkwilliger dan wanneer ik opdraag dat iets gewoon moet omdat het moet zegmaar.
Misschien kun je er iets mee? :)

Zo heb ik het ook ongeveer gedaan :j alleen taal en spelling vindt ze heel moeilijk. Dus dat kost wat extra stimulans van mij. En dat valt me nu niet mee omdat ik zelf niet fit ben. Maar op zich denk ik dat we het wel gaan redden hier. Morgen gaan we wel beginnen met taal. Eerst de dingen doen die ze minder leuk vindt.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 14:50

Keet schreef:
Saskia, hoe oud is die van jou? Gup is 4 en die begrijpt dat echt niet

Maar dan zit in groep 1? Wat voor achterstand kan hij oplopen dan? En hoeveel werk heeft die juf dan wel niet gegeven?
Ok die van is 5 en zit op speciaal onderwijs. Misschien is dat een verschil, maar onze kleutergroepen hebben echt geen verplichtingen.

Als je in kleine blokken van 30 min verdeeld. Even iets doen en dan weer wat leuks?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:00

Hier ook een 4 jarige. Deze week kan hij in de ochtend even paar uurtjes met papa mee, mest rijden. Lang leve tractorwerk, dat is solo, je komt met niemand in contact.
We hebben verder best veel afwisseling in werkjes gekregen, via internet, kon op school eea ophalen gisteren. Verder tv,buiten spelen ,is ff niet anders..

Oh ja, kleuterjuf zei dat 15 tot 20 minuten lang genoeg is voor die ukken. Moet leuk blijven.
Merk ik ook aan die van ons. Is snel afgeleid, vind het snel saai. Belonen met stickers trapt ie nog wel in haha, misschien een tip voor andere ukkepuk moeders :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:02

Ik zou het mezelf inderdaad ook niet moeilijk maken met kinderen uit de kleuterklas en huiswerk. Ergens vind ik het zelfs erg apart dat daar huiswerk voor gegeven wordt!
Lees lekker voor, kijk iets leerzaams op tv of de tablet, laat ze meehelpen met koken en boontjes of aardappels tellen. Spaghetti letters benoemen voor ze gekookt worden. Lekker kleuren en daarbij kleuren benoemen. Zoek op internet leuke dingen die je in de natuur (tuin) kunt doen. Ik denk dat er genoeg dagelijkse dingen zijn die al educatief genoeg zijn voor een kleuter. De strijd van huiswerk zou ik dan echt niet aangaan bij kleuters.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:08

Keet, hoezo dan huiswerk? Mijn gup zit ook in groep 1 maar heeft geen enkele verplichting, ze zijn immers nog niet eens leerplichtig.
Wij worden 's ochtends gewoon rustig wakker, zijn rond 10 in de kleren en gaan dan buiten/binnen spelen. In de middag even op de tablet en daarna weer spelen. Mooi op tijd eten, in bad en naar bed.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:09

Zijn gewoon bezighouds werkjes.
Niks verplicht hoor.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:09

Die van mij is 9 en zit in groep 5. Kan echter niet lang zijn concentratie erbij houden dus doen we alles in blokken. Ik kijk eerst wat er die dag gedaan moet worden en dat laat ik hem zien. Hij mag dan kiezen waar hij mee wil beginnen. Als hij dan de opdrachten van bijv taal afheeft mag hij wat voor zichzelf doen. Vanochtend Ijn wij bijv om 8 uur begonnen met de eerste taak. Om half elf mocht hij kiezen wat zijn 2de taak werd en heeft die gemaakt. En hij is nu klaar met zijn laatste taak. Zo heeft hij inspraak en kleine blokjes per keer. Voor hem beter te overzien en voor mij meer rust. Mijn dochter zit op heet zmk en heeft dus geen huiswerk. We zijn wel bezig met wat schrijven maar op een speelse manier en niets te veel of te lang. Bij haar ops school heeft elk kind hun eigen taken afhankelijk van hun ontwikkeling dus niet zo als oo een normale school

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:10

Delphi schreef:
Ik zou het mezelf inderdaad ook niet moeilijk maken met kinderen uit de kleuterklas en huiswerk. Ergens vind ik het zelfs erg apart dat daar huiswerk voor gegeven wordt!
Lees lekker voor, kijk iets leerzaams op tv of de tablet, laat ze meehelpen met koken en boontjes of aardappels tellen. Spaghetti letters benoemen voor ze gekookt worden. Lekker kleuren en daarbij kleuren benoemen. Zoek op internet leuke dingen die je in de natuur (tuin) kunt doen. Ik denk dat er genoeg dagelijkse dingen zijn die al educatief genoeg zijn voor een kleuter. De strijd van huiswerk zou ik dan echt niet aangaan bij kleuters.

nee ik ook niet. Onze school heeft nu net weer een mail gestuurd omdat veel ouder over een of ander programma hadden. De juf zei, nee daar doen we niet aan. De kleuters kunnen dit niet zelfstandig, we willen de ouders hier niet mee belasten. Wij geven liever leuke en leerzame tips die niet perse opgevolgd hoeven te worden. Het mag, het zijn ideeen om de tijd wat in te vullen eventueel. Maar niks is verplicht en dat willen ze ook niet. Misschien voor de wat hogere groepen wel. Maar voor ons niet.

Ze waren net bezig met het thema de bakker. Mijn zoontje en ik hebben dus bedacht dat we een eigen bakkerrij gaan maken met broodjes en koekjes van zoutdeeg. Die gaan we dan verven en lakken. En we gaan geld muntjes knippen en plakken en kleuren. Want ja bij bakker moet wel betaald worden. Hij had al even een hoekje bedacht waar die bakkerij kon staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:45

Kleuters gewoon lekker mee laten draaien in het huishouden, alledaagse dingen leren :j

Lekker spelen en doen, allerlei balans oefeningetjes, springen, op 1 been staan enzo. Moestuintje maken. Allerlei letters en cijfers dingetjes bedenken.

Die van ons is momenteel helemaal wezenloos van de srie Numberblocks (via YouTube kan je wat filmpjes vinden) en leert daar echt heel goed van rekenen, dat is zó leuk gedaan! Kerel is de hele dag bezig met allerlei blokken enzo stapelen en Numberblocks spelen :D

Bellen blazen en achteraan laten rennen, dat put ook lekker uit :P
Hindernisbaan laten bedenken. Lekker stukken fietsen. Lezen. Ik zit te overwegen om ook iets met luisterboeken te doen.

Squla vindt hij niet meer zoveel aan maar er zijn hele leuke en leerzame andere spellen ook op de tablet, zoals die fruitspellen van WOOOOW ofzo heet dat geloof ik....? Met letters en cijders en sorteren enzo. Véél leuker dan Squla :j Wel in het Engels maar dat is ook meteen wel goed eigenlijk.

En gewoon "echte" spellen die leuk en leerzaam zijn :j

En nou ja er zijn 100.000 dingen te bedenken. Die van ons is morgen jarig en wij hebben zelf een paar vellen gekleurd papier gepakt, samen in stroken gesneden en van die ringen-slingers van geplakt. Het is niet zo'n knutselaar maar hij is nu zo trots als een aapje dat hij zelf een slinger heeft gemaakt :D

Hij is ook lekker aan het slepen met de opvouwbare gymmat van IKEA, die hij op allerlei manieren open en dicht klapt en in zijn spel gebruikt. Bij een kleuter zijn de mogelijkheden nog eindeloos om leuke, leerzame dingen te doen +:)+

En die van ons is ook zeker niet 1 van de makkelijkste hoor, het is er niet voor niets bij 1 gebleven :=
We maken het gewoon gezellig. Over 3 weken is het echt niet ineens een Hallelujah verhaal met die Corona, ik ga er vanuit dat we minstens zonder school de meivakantie in glijden en dat het daarna ook nog maar de vraag is wat wijsheid is....

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:49

Hier is er voor elke dag werk meegegeven van school uit, groep 3. Vind ik dan ook wel een belangrijk schooljaar, maar ik zal nooit alles zo goed duidelijk kunnen maken als de juf. Gelukkig kent m'n zoon het zelf wel goed al en weet wat de bedoeling is meestal. We proberen een beetje het schoolritme aan te houden waar kan maar ik zal hier en daar ook moeten schuiven ivm hond uitlaten/beweging geven/trainen (pup van 8 maanden die momenteel ook echt aandacht nodig heeft qua training) en huishouden aangezien dat wat meer werk is nu met m'n man die ook volledig thuis aan't werken is, m'n kind die fulltime nu rond rent hier en 2 dieren. Het is dus even nog zoeken naar een ritme, maar gaat wel goedkomen.

Ik kan de juf ook Appen als er vragen zijn en er komt snel antwoord terug. Verder ook nog digitale inlog codes gekregen voor Squla en Gynzy kids, dus ook daar kunnen we genoeg mee doen.

Verder doen we tussendoor ook gewoon even filmpjes kijken, lego bouwen, kleuren, gamen en bord spelletjes en gaat hij 1x per dag mee met de hond wandelen op een rustige locatie zodat hij ook beweging krijgt en kan hij nog achterom op de trampoline (helaas geen grote tuin verder) en een beetje met de bal spelen. M'n man gaat af en toe op rustige plekjes even fietsen of steppen met 'm. Denk dat we dus wel veel van de noodzakelijke lesstof nu kunnen behandelen voor 3 weken om geen achterstand te krijgen, maar ik blijf wel ook afwisselen met andere dingen want ik krijg t ook echt niet geregeld om net zoveel tijd te steken in school als wat een juf doet op een normale dag. Maar gelukkig leren ze ook veel van niet-school gerelateerde dingen. We lezen ook eigen boekjes enz. nog erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:41

Mijn dochter van 4 doet ook veel met Sago mini op de ipad. Dingetjes als vliegveldje bijhouden, dorpjes bouwen van blokken enzo. Erg leerzaam :j

Squla ga ik ook eens opzoeken.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 18:22

Nou helaas gaat thuis onderwijs hier niet werken.
Zoon van 14 heeft sowieso nooit motivatie. Ik MOET echt 3 dagen vd week werken, bij thuiskomst staat door drie thuiszitters alles overeind thuis en dan verwacht men van school dat ik na avondeten nog een avondje ruzie ga maken met ze.

Nou nee, met alle respect, ik heb tegen zoonlief gezegd " of je gaat zelf aan school werken of je gaat een jaartje overdoen. Ik moet zelf ook in de crisis overeind blijven en de stress rondom thuisonderwijs kan ik er niet bij hebben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:31

Ik heb net een goed gesprek gehad met de juf en de intern begeleider. We gaan morgen naar school met ZL om een gesprek te hebben met de juf om te kijken hoe we het huiswerk in gaan delen, wat wel en niet belangrijk is en hoe we wellicht alternatieve opdrachten kunnen gebruiken zodat ie wat meer gestimuleerd wordt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:35

Jillz1 schreef:
Nou helaas gaat thuis onderwijs hier niet werken.
Zoon van 14 heeft sowieso nooit motivatie. Ik MOET echt 3 dagen vd week werken, bij thuiskomst staat door drie thuiszitters alles overeind thuis en dan verwacht men van school dat ik na avondeten nog een avondje ruzie ga maken met ze.

Nou nee, met alle respect, ik heb tegen zoonlief gezegd " of je gaat zelf aan school werken of je gaat een jaartje overdoen. Ik moet zelf ook in de crisis overeind blijven en de stress rondom thuisonderwijs kan ik er niet bij hebben.

Dat is toch ook je goed recht. Hij heeft de leeftijd om zelfstandig te werken en keuzes te maken.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:56

Mijn 4 jarige heeft ook wat werk en mogelijkheden mee gekregen, maar juf gaf vooral aan te kijken wat lukt. Die van mij heeft een taal/spraak achterstand (TOS) waardoor we altijd al extra oefeningen en dingentjes doen. Gelukkig zijn de werkjes van school iets wat hij leuk vind.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:06

Kleinzoon vindt het nog steeds heel leuk om op de laptop te werken :j nog wel :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:54

Ik lees hier allerlei motivatie problemen bij de pubers. Op school heb ik er 26 zitten per klas. Haha. Misschien dat sommige ouders meer respect krijgen voor ons, dat we niet kunnen toveren als kindlief niet mee wil werken.....ipv vingerwijzen naar school want wij moeten alles maar oplossen.

Vanmorgen werd ik gek op TEAMS, ik had chatgroepen aangemaakt per klas en moest het 1ste uur met ze starten. Ze begonnen met z’n allen over van alles en nog wat te kletsen.

Ik zie heel veer mooie dingen. Leerlingen die elkaar proberen te helpen. Docenten helpen elkaar. Zelfs de meest ongemotiveerde leerling was online. Dus ik was blij verrast.

Verder ben ik trots op mezelf en mijn collega’s dat we dit in 2 dagen even geflikt hebben! Nu hopen dat de systemen overeind blijven.

Ik heb via teams met leerlingen kunnen bellen, mijn scherm kunnen delen etc. Ook heb ik insta aangemaakt waarop ik ze informeer en instructie filmpjes heb geplaatst hoe ze oa met de lesstoffenplanner moeten omgaan voor mijn vak.

Volgende week een SE week voor eindexamen leerlingen.

Corona is vreselijk maar het zal het onderwijs een goede boost geven op het gebied van digitalisering.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 22:19

Ik vind het heel knap dat de scholen hier zo snel oplossingen in bieden.
Maar ik vind wel dat er nogal gemakkelijk door onze school gedaan wordt om ouders als thuis juf om meester in te zetten.
Mijn man en ik werken gewoon buitenhuis. En zoals ik al heb gezegd heb ik toch het bij de kinderen zelf neergelegd. Drie weken ruzie om school is ook niet wenselijk om de crisis door te komen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:22

Jillz1 schreef:
Ik vind het heel knap dat de scholen hier zo snel oplossingen in bieden.
Maar ik vind wel dat er nogal gemakkelijk door onze school gedaan wordt om ouders als thuis juf om meester in te zetten.
Mijn man en ik werken gewoon buitenhuis. En zoals ik al heb gezegd heb ik toch het bij de kinderen zelf neergelegd. Drie weken ruzie om school is ook niet wenselijk om de crisis door te komen.

Wij staan er als school ook zo in. Ze doen het wel of niet en wij kunnen daar geen invloed op uitoefenen en verwachten dat ook niet van ouders.

Hier geen online lessen, we hebben al veel laptops uit moeten delen en de examenleerlingen gaan helaas voor. Ik ben momenteel niet op de hoogte of er leerlingen zijn die niet voorzien zijn.

We beginnen heel mondjesmaat morgen met opdrachten die leerlingen moeten doen. We hebben een behoorlijk moeilijke doelgroep en we gaan zien hoe het gaat lopen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:59

Hier wel echt online huiswerk via snappet. Hierbij is het ook echt de bedoeling dat dit gemaakt wordt. Mijn kinderen van 9 en 12 (groep 5 en 8) kunnen dit zelfstandig. De jongste help ik wel met regelmaat even. Tot nu toe vind ik het aardig relaxed gaan, ondanks dat ons huis net opgeleverd is en we bezig zijn met verhuizen.