Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:30

Ik doelde meer op de uitspraak dat de horeca voor iedereen gesloten is, behalve voor de koning van Thailand. Dat hij het hele hotel heeft afgehuurd is, zacht uitgedrukt, bijzonder en valt daardoor blijkbaar nog weer in een andere categorie.

Maar is het zo dat je in Duitsland geen hotelkamers meer mag boeken, of is dat, net als in Nederland, wel degelijk nog toegestaan. Dus ook voor de gewone man/vrouw nog toegestaan? Mijn duits is helaas dusdanig (slecht) dat ik daar via google niet achter kom.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:39

Ik ben denk ik een van de weinigen die het megadruk heeft nu. Ben belastingadviseur met bijna alleen ondernemers als klant. Wordt de hele dag gebeld en gemaild met vragen over de nieuwe regeling, kom bijna niet aan werken toe. Heb besloten om de telefoon maar te laten rinkelen, en dan bel ik tussen 16.00 en 17.00 wel terug wie heeft ingesproken. Mailtjes beantwoord ik vanavond na 23.00 uur, dan krijg je niet meteen als antwoord nog een vraag. Heb er momenteel 50 in mijn mailbox, alleen van gisteren en vandaag. Dan kan ik tussendoor mijn normale werk doen, dat ook bijna allemaal spoed heeft. Heb wel te doen met al die ondernemers hoor, zo'n paniek en begrijpelijk als je van de ene op de andere dag helemaal geen omzet meer hebt.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:42

Nou ik waag te betwijfelen of iedereen die dat wil, gewoon een familie weekend kan boeken met meer dan 20 man tegelijk..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:55

Pocca_Locca schreef:
Nou ik waag te betwijfelen of iedereen die dat wil, gewoon een familie weekend kan boeken met meer dan 20 man tegelijk..

Verdiep je nu eens een keer voor je ongefundeerde kreten lanceert . Die kerel huurt al anderhalf jaar onafgebroken dit complete hotel af dus is het inmiddels een woonhuis volgens de regels in Duitsland .
En dat heeft niets te maken met de huidige mogelijkheden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:56

Of een huishouden met (12+ jarige) 19 kinderen een x aantal hotelkamers kan boeken, zou me niets verbazen. Ik raad het nu niet aan, maar waarom zou daar nu wettelijk een verbod op zijn? Huishoudens mogen bij elkaar blijven, ook buitenshuis. Je kan het niets vinden, er naar fronsen, etc. Maar dat is nog iets anders dan dat het niet toegestaan is en dus dat alle regels aan de kant geschoven worden voor deze koning. En daar gaat het om. Hij neemt zijn (gigantische) huishouden mee naar een hotel.

De gewone man heeft niet zo'n huishouden, maar voor huishoudens is het niet verboden om samen te komen buitenshuis. En de horeca is niet volledig gesloten, want hotelkamers huren mag nog gewoon. Dat is de stemmingsmakerij waar eerder naar je op gedoeld werd. Je suggereert dat voor de Elite de regels niet meer gelden, terwijl dit dus simpelweg niet van toepassing is. De acties van deze man vallen gewoon binnen de regels.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:02

bigone schreef:
Pocca_Locca schreef:

Verdiep je nu eens een keer voor je ongefundeerde kreten lanceert . Die kerel huurt al anderhalf jaar onafgebroken dit complete hotel af dus is het inmiddels een woonhuis volgens de regels in Duitsland .
En dat heeft niets te maken met de huidige mogelijkheden.

Nee, dat doet hij niet. Hij heeft eigen huizen in Bayern waar hij het grootste deel van de tijd verblijft, dat hij het hotel afhuurt is nieuw, volgens focus.de.

Dat hij het hele hotel afhuurt, maakt dat het als zijnde een vakantiewoning, een uitzondering is ervoor gemaakt.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:05

Prima. Dan zijn al die Duitsers ten onrechte in hun wiek geschoten..
het is gewoon niet een goed signaal wat er op deze manier afgegeven wordt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:10

Hou eens op over die Thai. Het gaat hier over de NL's economie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:14

Volgens mij is de OP als algemeen de economie gemaakt. Maar he, wie ben ik als ik de economie en euro's/dollars e.d. lees.

Daarnaast is onze economie als exporterend land best wel afhankelijk van die van andere landen. Daarnaast, Italië en hun lockdown werden ook gewoon besproken, waarom mogen bijzondere keuzes van andere landen/overheden niet besproken worden?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:20

Inderdaad. Een discussie mag toch breed gevoerd worden? Soms dwaal je wat af, maar dat hersteld vanzelf lijkt mij.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:23

Bloodymary schreef:

Ben het met je eens dat we discussie over die Thai nu wel kunnen skippen. Maar de economische corona crisis gaat al langer niet meer alleen over Nederland.
Niet alleen de social distancing zoals we die in NL hebben maar ook het sluiten van de luchtruimen wereldwijd heeft een stroomversnelling ingezet wat betreft het verlies van inkomsten in de toeristische sector en de internationale handel.

Alles is zo onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wat denk je bijvoorbeeld van de internationale paarden handel. Klanten kunnen niet meer komen kijken, internationale concoursen gaan niet door waardoor je je paard niet in de picture kan rijden.
Dit werkt al zo ver door dat ik om me heen hoor dat fokkers hun merrie niet laten dekken, etc etc.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:47

MizzMontana schreef:
Bloodymary schreef:

Ben het met je eens dat we discussie over die Thai nu wel kunnen skippen. Maar de economische corona crisis gaat al langer niet meer alleen over Nederland.
Niet alleen de social distancing zoals we die in NL hebben maar ook het sluiten van de luchtruimen wereldwijd heeft een stroomversnelling ingezet wat betreft het verlies van inkomsten in de toeristische sector en de internationale handel.

Alles is zo onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wat denk je bijvoorbeeld van de internationale paarden handel. Klanten kunnen niet meer komen kijken, internationale concoursen gaan niet door waardoor je je paard niet in de picture kan rijden.
Dit werkt al zo ver door dat ik om me heen hoor dat fokkers hun merrie niet laten dekken, etc etc.

Klopt, over de economie in het algemeen bedoel ik.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:52

Gisteren is er gezegd dat als er iemand in het gezin ziek is, de rest van het gezin ook thuis moet blijven. Maar hoe gaat dat naar de werkgever toe. Geldt dit dan als een ziekmelding? Zodat de werkgever dit via zijn verzuimverzekering vergoed krijgt. Of moet diegene daar vakantiedagen voor opnemen? Of onbetaald verlof?
Ik kreeg deze vraag namelijk van een klant doorgespeeld bij wie dat speelt. Daar is nog niks over te vinden volgens mij. Er is wel gewoon genoeg werk in het bedrijf, dus WTV aanvragen is niet van toepassing.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:57

De werkgever van mijn man heeft nu ‘gewoon’ ziekgemeld en afgemeld met corona verschijnselen. Maar daar is wel sprake van de wtv/now regeling. Het maakt daar in elk geval niet uit voor je loon of de vakantiedagen hoe je afgemeld bent.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:58

Ja, maar die verschijnselen zijn er dan dus niet bij de werknemer zelf en er is geen sprake van WTV/NOW. Dat is mijn vraag.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:07

Bloodymary schreef:
Ja, maar die verschijnselen zijn er dan dus niet bij de werknemer zelf en er is geen sprake van WTV/NOW. Dat is mijn vraag.

Dan valt het denk ik onder opgelegde maatregelen door de overheid en mag je je werknemer niet ziek melden volgens arboned.

https://www.arboned.nl/coronavirus/faq

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:12

MizzMontana schreef:
Bloodymary schreef:

Dan valt het denk ik onder opgelegde maatregelen door de overheid en mag je je werknemer niet ziek melden volgens arboned.

Inderdaad, die had ik nog niet gezien. Dus dan zal de werknemer vakantiedagen op moeten opnemen of onbetaald verlof.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:16

Kan er thuis gewerkt worden? Daar vind ik dit nog over.

Afbeelding

Hoe het zit als er noet thuis gewerkt kan worden kan ik nog niet specifiek vinden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:10

Bloodymary schreef:
MizzMontana schreef:

Inderdaad, die had ik nog niet gezien. Dus dan zal de werknemer vakantiedagen op moeten opnemen of onbetaald verlof.

Zoals ik die site lees, moet de werkgever gewoon loon doorbetalen en mogen er geen vakantiedagen voor ingezet worden en ook geen onbetaald verlof.

Er kan aanspraak gemaakt worden op de NOW.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:56

Klopt Mvdende +:)+ .

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:10

@bloodymary ik vond de uitzending van radar gisteren wel verhelderend, met een hoop tips voor ondernemers die tijdelijk geen/veel minder inkomsten hebben. Wellicht kunnen wat van je mailers daar wat mee?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:24

Ik las net een bericht dat er gewoon gevoetbald mag worden ( weliswaar zonder publiek, maar toch) zou dat alleen voor het betaald voetbal gelden, of mogen we gewoon lekker in het park voetballen met z’n 22 -en?

De Corona maatregelen gelden niet voor voetbalwedstrijden..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:29

MizzMontana schreef:
Kan er thuis gewerkt worden? Daar vind ik dit nog over.

[ [url=m/jf9Z1k.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe het zit als er noet thuis gewerkt kan worden kan ik nog niet specifiek vinden.

Nee, het gaat om interieurbouw/timmerwerkzaamheden.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:30

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:31

Pocca_Locca schreef:
Ik las net een bericht dat er gewoon gevoetbald mag worden ( weliswaar zonder publiek, maar toch) zou dat alleen voor het betaald voetbal gelden, of mogen we gewoon lekker in het park voetballen met z’n 22 -en?

De Corona maatregelen gelden niet voor voetbalwedstrijden..

Inderdaad, dat las ik ook, dat vind ik heel bijzonder. Dat zou betekenen dat wij dat ook weer mogen en dat we weer kunnen sporten.
https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/kn ... ~a27692ec/

Op de site van de rijksoverheid staat wel 1 juni overigens.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... over-sport

Je mag dus nog wel 1 op 1 lesgeven, mits je dus die 1.5m afstand kunt houden.