Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 22:05

Ik heb een daluren kaart (abonnement), en soms check ik in in de spits.
Dat mag gewoon, maar je betaalt dan het volle tarief.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 22:40

Een kortingsabonnement heeft andere regels dan deze kaartjes.
Hierdoor denk ik er wel aan dat ik zelf ook nog even gebruik moet maken van die actie van Kruidvat, scheelt me voor een bepaalde reis toch ruim 4 euro op een dag.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 23:13

safina schreef:
maaike5581 schreef:
Staat ook duidelijk aangegeven als je je coupon code van het kruidvat kaartje gaat verzilveren :
[ [url=m/HvzhrN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah, das balen! Het leek me al onwaarschijnlijk mooi!

Raar dat ik dan altijd gelijk kreeg van de conducteurs. Heb vaker ingecheckt met kruidvatkaartje om 6.00u en uitgecheckt om een uur of 8. Nooit een probleem. Ook niet tijdens kaartcontrolle. Of het moet veranderd zijn?

Excuus, ik las net de voorwaarden voor de huidige actie van Kruidvat en het is idd veranderd. Dat wist ik niet. Ik heb in 2019 voor het laatst deze actie gebruikt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 00:23

Shadow0 schreef:
Wat ik dan wel een beetje flauw daaraan vindt is dat als je een reis tijdens de spits begint maar die voor een deel buiten de spits valt, je voor het hele stuk vol tarief betaalt. Zo valt het wel steeds in het voordeel van de NS uit. (Bij die Kruidvatkaartjes snap ik het nog een beetje, maar bij in- en uitchecken kan dat gewoon verrekend worden.)

Met kortingskaart bedoel je? Het werkt niet altijd in voordeel vd ns. Als je vlak voor de spits incheckt en dan in de spits reist heb je wel korting (dat doe ik in de ochtend).

Cilli96

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:47

Gebeurd het wel eens dat een wissel verkeerd staat en een trein dus verkeerd rijd oid? Zo ja, hoe lossen jullie dit op?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:01

Cilli96 schreef:
Gebeurd het wel eens dat een wissel verkeerd staat en een trein dus verkeerd rijd oid? Zo ja, hoe lossen jullie dit op?

Ja, dat gebeurd. Dan wordt er gekeken hoe we de trein alsnog naar de juiste bestemming kunnen krijgen. Het kan zijn dat hij op het volgende station alsnog de goede 'afslag' kan nemen, of dat hij terug moet naar een plek vanaf waar dit nog kan.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:47

Vjestagirl schreef:
Cilli96 schreef:

Ja, dat gebeurd. Dan wordt er gekeken hoe we de trein alsnog naar de juiste bestemming kunnen krijgen. Het kan zijn dat hij op het volgende station alsnog de goede 'afslag' kan nemen, of dat hij terug moet naar een plek vanaf waar dit nog kan.

Maar kan het dan niet gebeuren dat 2 treinen elkaar tegemoet rijden en dat het echt gevaarlijk wordt?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:16

Castilja schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar kan het dan niet gebeuren dat 2 treinen elkaar tegemoet rijden en dat het echt gevaarlijk wordt?!

Nee dat kan niet tenzij 1 van de 2 machnisten door een rood sein is gereden.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:43

Gloa schreef:
Castilja schreef:
.

Nee dat kan niet tenzij 1 van de 2 machnisten door een rood sein is gereden.[/quote]

En zelfs dan zou ook de treinbeveiling niet moeten werken.

Dus er moeten heel veel dingen fout gaan: foute wissel, Machinist door rood sein en een haperende treinbeveiliging, dan zou het theoretisch mogelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:38

Nee hoor 1 machinist die door rood gaat is al genoeg om op een verkeerd spoor met een tegentrein terecht te komen.

Er is veel beveiliging maar je kan door rood rijden nooit voor 100% voorkomen.

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:38

Gloa schreef:
Marijke_1995 schreef:
Ik lees sinds het begin van dit topic mee en heb al wat vragen beantwoord gekregen, maar nu parkeerde ik vanavond mijn auto toevallig bij het Railcenter in Amersfoort! Wat googlewerk levert me vooral op dat het een centrum is voor opleidingen? Zijn jullie er wel eens te vinden? Je ziet ook echt een spoorwegovergang enzo, heel tof!

Railcenter is een opleidingslocatie voor spoorwerkers. Dus de mensen die buiten aan de baan werken.

De NS heeft een stukje verderop richting het station een eigen opleidingslocatie waar oa 2 hele grote simulatoren staan.

Ah is dat het simulatorcentrum dat je ziet vanuit de trein? Ik zag een sprinter en intercity haha! Heel cool!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:43

Het 'door rood rijden en ongeluk veroorzaken' doet me denken aan het swiss cheese model. Wikipedia heeft er wel een mooi artikel over!
Alles moet precies fout gaan om een ongeluk te veroorzaken.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:17

Waarom heeft Tilburg een spoor 4 met perron maar is die ongenummerd en ongebruikt?

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:51

Danielleeee_ schreef:
Vandaag, en ik heb het wel eens eerder gezien, zag ik een Duitse trein langs Almere rijden. Maar het lijkt me niet dat er een traject is waarbij een internationale trein via Almere rijdt.

Rijdt de Duitse trein om via Almere als er bijvoorbeeld werkzaamheden zijn op zijn eigen traject?

Ik zag namelijk dat er wel werkzaamheden zijn bij Amsterdam/Weesp/Naarden Bussum, wat normaal ook binnen een stukje internationaal traject valt als ik het goed heb.

Weet iemand heel toevallig nog antwoord op mijn vraag? Ik ben stiekem wel erg benieuwd :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:04

Gloa schreef:
Nee hoor 1 machinist die door rood gaat is al genoeg om op een verkeerd spoor met een tegentrein terecht te komen.

En er is automatische trein beveiliging, maar die werkt niet als de trein langzamer dan 40 km/u rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:16

Steeph schreef:
Waarom heeft Tilburg een spoor 4 met perron maar is die ongenummerd en ongebruikt?

Volgens mij is die voor de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:24

Janneke2 schreef:
Gloa schreef:

En er is automatische trein beveiliging, maar die werkt niet als de trein langzamer dan 40 km/u rijdt.

Je hebt het wel tegen een machinist ;)

De treinbeveiliging werkt met vaste snelheden die je moet halen. Maar hij bewaakt alleen of je remt, niet of je hard genoeg remt voor die situatie.

Er is tegenwoordig ook beveiliging voor rood sein nadering maar ook dat systeem is niet onfeilbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:26

Danielleeee_ schreef:
Danielleeee_ schreef:
Vandaag, en ik heb het wel eens eerder gezien, zag ik een Duitse trein langs Almere rijden. Maar het lijkt me niet dat er een traject is waarbij een internationale trein via Almere rijdt.

Rijdt de Duitse trein om via Almere als er bijvoorbeeld werkzaamheden zijn op zijn eigen traject?

Ik zag namelijk dat er wel werkzaamheden zijn bij Amsterdam/Weesp/Naarden Bussum, wat normaal ook binnen een stukje internationaal traject valt als ik het goed heb.

Weet iemand heel toevallig nog antwoord op mijn vraag? Ik ben stiekem wel erg benieuwd :D

Die ben ik die dag ook tegen gekomen tussen zwolle en lelystad. Normaal rijdt die trein van amsterdam via amersfoort en deventer naar duitsland. Ik gok dat hij wegens werkzaamheden een andere route heeft gereden.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:28

Steeph schreef:

Ze hebben enorm vertraging in Tilburg. Helaas is het nog steeds niet klaar maar de bedoeling is dat dit wel in gebruik genomen gaat worden.

@Danielle, er was wel al antwoord gegeven op je vraag? Dit kwam idd door werkzaamheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:02

fohadie schreef:
Ik heb toch ook een vraag aan de machinisten en/of conducteurs onder ons: WAAROM wordt er pas omgeroepen in welke trein je zit als de trein al onderweg is? Dan moet je wachten tot het volgende station tot je er pas uit kan. Handiger zou zijn om het om te roepen VOOR de trein vertrekt.

Nu tot drie keer toe meegemaakt dat er op het bord een andere trein stond. Er was een spoorwijziging maar die werd niet omgeroepen. Dus ga je er vanuit dat de trein waar je instapt ook de trein is die op het bord staat. Zo ben ik eens in Belgie gestrand terwijl ik dacht de ic direct naar Rotterdam te hebben vanaf Breda.

Misschien omdat dan nog niet iedereen in de trein zit?

Ik snap je wel, ik heb het ook wel eens gehad. In Zutphen vertrekt de trein naar Roosendaal van hetzelfde perron als de trein naar Zwolle, en dan ook maar 5 minuten achter elkaar. Al een paar keer gehad dat al op het bord stond dat de trein naar Zwolle ging, maar bleek de vertraagde trein naar Roosendaal te zijn. Sindsdien check ik ook altijd even wat er op de trein zelf staat :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:42

fohadie schreef:
xPabloBokt schreef:
Geen vraag maar ook geen ergernis dus ik zet hem maar hier.. zit in de trein naar school (IC Den Haag) en voel hem vertrekken. HC over de intercom: "dames en heren welkom in de Intercity naar Maastricht.. grapje" en ik hoor hem grijnzen door de intercom. Dagelijkse hartverzakking gehad maar kan er wel om lachen _O-

Ik heb toch ook een vraag aan de machinisten en/of conducteurs onder ons: WAAROM wordt er pas omgeroepen in welke trein je zit als de trein al onderweg is? Dan moet je wachten tot het volgende station tot je er pas uit kan. Handiger zou zijn om het om te roepen VOOR de trein vertrekt.

Nu tot drie keer toe meegemaakt dat er op het bord een andere trein stond. Er was een spoorwijziging maar die werd niet omgeroepen. Dus ga je er vanuit dat de trein waar je instapt ook de trein is die op het bord staat. Zo ben ik eens in Belgie gestrand terwijl ik dacht de ic direct naar Rotterdam te hebben vanaf Breda.

Omdat een hc daar voor vertrek geen tijd voor heeft. Die staat buiten de trein om service te verlenen en te zorgen dat er op tijd veilig vertrokken kan worden. Daarnaast missen de mensen die later instappen het bericht. Vergelijk het met een vliegtuig. Daar wordt ook pas na vertrek welkom geheten en info gegeven.

Ik probeer er bij binnenkomst altijd op te letten dat de info op het perron klopt met de trein die ik rij.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:53

En de machinist dan? Heeft die er ook geen tijd voor?

Het gebeurt nl ook vaker dat het WEL omgeroepen wordt. Dan roepen ze het gewoon een aantal keer om zodat je nog tijd heb om uit te stappen. Ik heb het wel over treinen die langer dan 3 minuten wachten op het station.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 01:10

fohadie schreef:
Steeph schreef:

Ze hebben enorm vertraging in Tilburg. Helaas is het nog steeds niet klaar maar de bedoeling is dat dit wel in gebruik genomen gaat worden.

@Danielle, er was wel al antwoord gegeven op je vraag? Dit kwam idd door werkzaamheden.

Misschien zie ik het over het hoofd, maar ik had nog helemaal geen antwoord gezien op mijn vraag.

Gloa, bedankt voor het antwoord! Dan klopt mijn vermoeden dus toch :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 01:30

fohadie schreef:

Bij Arriva wordt 2 minuten voor vertrek o geroepen waar de trein heen gaat :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:42

fohadie schreef:
Steeph schreef:

Vorige week zag ik ze er ineens aan werken, dus er zit schot in :j