Relatieproblemen... Graag advies.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Relatieproblemen... Graag advies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:24

Ts, nu net toch je beginpost nogmaals gelezen. Drie jaar geleden waren er fikse problemen, pats hij had een depressie. Nu zijn er weer problemen, pats hij heeft een burn-out. Weet niet wat je hier van moet denken maar ook dat kan manipulatie zijn.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:37

Iemand verlaten waar je al zo lang mee samen bent en alles eromheen (huis etc.) maakt het gewoon heel moeilijk.

Ik ben zelf drie jaar samen geweest met een narcist en na twee jaar heb ik ook meerdere keren op het punt gestaan om het uit te maken.
Telkens wist hij het wel weer goed te praten of iets.
Uiteindelijk had ik het geluk dat hij het uitmaakte toen hij ivm werk naar de andere kant van NL was verhuist.
Ondanks dat die relatie maar drie jaar heeft geduurd heb ik er wel een ptss door gekregen.

Hoop echt dat je snel de kracht vindt om daadwerkelijk de stap te zetten TS.
Ik heb het echt even moeilijk gehad maar uiteindelijk wordt alles een stuk beter dan het was.
Succes, you can do it!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:12

Avalanche81 schreef:
DeMolenhoek schreef:
Suzanne: Dan snap ik helemaal niet dat je zo doet tegen TS. Dan snap je zelf ook wel dat het verre van evident is.

Ik snap dat wel.

Ik ben mijn ouders en mijn zus zo verschrikkelijk dankbaar geweest (en nog) dat ze zeiden waar het op stond. Toen pas zag ik echt in hoe belachelijk hij deed, en hoe kinderachtig hij was. Dat heeft me echt geholpen om er een eind aan te maken, en ook hun steun na die tijd. Maar ook het steeds: 'niet toegeven! Voet bij stuk houden nu!' heeft echt geholpen en me sterker gemaakt.

I love them :+:

Ik snap dit ook. Ts is niet alleen slàchtoffer van de situatie, ze kiest zelf ook voor de weg van de minste weerstand.
Bij hem blijven en al zijn grillen slikken is makkelijker dan weggaan en voor jezelf kiezen.
Ze kan hem veel verwijten, en terecht, maar ze houdt de situatie zelf in stand.

(En ja, ik weet ook uit ervaring waar ik het over heb. Mijn ex had volgens psychologisch onderzoek narcistische, borderline en anti-sociale persoonlijkheidstrekken. Ik kan hem dan ook nauwelijks verwijten dat hij zich daarnaar gedroeg).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:30

Ik verwijt het mijn ex wel. Hij heeft 100.000 kansen gehad, zowel van therapeuten, psychiaters, meerdere keren is hem therapie aangeboden, wat hij weigerde, omdat er volgens hem niks mis is met hem, hij heeft interne behandeling aangeboden gekregen op het GGZ, wat hij ook weigerde, is in een therapeutische gemeenschap geweest (wat hem alleen maar erger maakte), hij heeft pastorale gesprekken aangeboden gekregen, ik heb relatietherapie voorgesteld, en hij wilde niets, en in alle gevallen trok de therapeut toch partij voor mij.

Nou, donder maar op dan. Toen heb ik mijn handen er van af getrokken. Als je zo hardnekkig bent, en iederéén geeft aan dat er iets niet goed zit...... dan wíl je volgens mij niet anders, en dan is het geen kwestie meer van niet kunnen, maar niet willen.

Dit hele verhaal is over de duur van 10 jaar geweest, ik ben eindeloos geduldig geweest, ben járen bij hem gebleven (uit empathie? en waarschijnlijk trauma bonding, let's be honest) hij had een verhaal dat hij vreselijk getraumatiseerd was, waarvan ik later leerde dat álles ervan gelogen was, en waarschijnlijk alleen maar om empathie te triggeren) en ik kan met de hand op mijn hart zeggen dat ik alles heb geprobeerd, en al die tijd dacht ik dat hij een PTSS had, dat hij daarom zo deed.

Hij had geen PTSS, hij was gewoon een abusieve, manipulatieve klootzak. Er was zonder meer iets mis, en een stoornis zal ie ook wel gehad hebben, maar dat interesseert me verder niet. Hij heeft keuzes gehad, en de verkeerde keuzes gemaakt. En dat verwijt ik hem. Want ik had wel een PTSS. En dat is iets wat nu, na intensieve therapie, prima te hanteren is, maar ik word er een beetje gallisch van dat zovaak zo iemand wordt neergezet als slachtoffer van...... vul maar in. Dit soort mensen zijn geen slachtoffer. Ze hebben kansen gekregen.
Er is altijd wel iemand die heeft gezegd: Joh, dit kan zo niet, wat je doet is niet normaal. Ze hebben de keus gemaakt daar niets mee te doen, en doorgaan met iemand te traumatiseren. En dat vind ik zeer verwijtbaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:32

Ochjee meid.....hopelijk lukt het je snel om jezelf bij elkaar te rapen en te vertrekken, zodat je het van een afstandje weer wat helderder kan zien en zodat jullie elkaar niet langer gevangen houden in deze uitzichtloze situatie :(:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 22:32

CharleyT schreef:
DeMolenhoek schreef:
Suzanne: Dan snap ik helemaal niet dat je zo doet tegen TS. Dan snap je zelf ook wel dat het verre van evident is.

Integendeel, het is zeer evident, juist omdat Suzanne als ervaringsdeskundige meer recht van spreken heeft dan mensen die het(gelukkig) niet meemaken of hebben meegemaakt.
Ze geeft een heldere duidelijke reactie gebaseerd op haar eigen nare ervaringen. Daar heeft TS meer aan dan het meer gebruikelijke goedbedoelde maar softe medelijden en mee zuchten en steunen.

Ik ben helaas ook ervaringsdeskundige... en ik heb het juist wel anders ervaren.
Hoe meer mensen op mijn huid zaten dat ik "moest" gaan/voor mijzelf moest opkomen; hoe meer ik vasthield aan wat ik had/kende.
Ik miste juist die arm om mij heen ipv kritiek die sommige hadden.
Omdat binnen de relatie werd bepaald wat ik dacht/moest doen; waren er dan ook mensen daarbuiten die vonden dat ik wat moest doen.

Pas toen ik iemand tegen kwam die mijzelf liet nadenken en de tijd nam om gewoon te praten ipv de spreekwoordelijk schop onder mijn kont te willen geven, werd ik sterker, vond ik mijn wilskracht terug.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 22:38

Alles hangt er vanaf hoe je het verwoord... Nee, je moet niet in TS der plaats zitten wenen, maar zo overdreven 'streng' doen alsof je een leerkracht bent die tegen een negenjarig kind praat is gewoon belachelijk. Als iemand zo belachelijk hard en 'belerend' gaat reageren zou ik ook niet de neiging krijgen om zoiets aan te nemen.
Je kan je mening ook gewoon op een begripvolle manier geven, zit een groot verschil tussen mensen als een breekbaar porseleinen poppetje behandelen en even de olifant in een porseleinkast komen spelen.

Zou mij fijn lijken voor TS als mensen deze halve discussie nu ook gewoon achterwegen laten.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 23:20

Ach en iedereen die zegt dat ze haar vriend aan het lijntje houd.. wat stopt hem om het uit te maken? Die jongen is niet achterlijk, die weet dat ze zal gaan en ze heeft in feite al gezegd dat ze geen toekomst meer samen ziet, geen kinderen samen wilt, en niet wilt trouwen en dat er geen gevoelens meer zijn. Wat meer moet ze dan nog zeggen?
Dat is toch vrij duidelijk. Moet hij dan echt wachten totdat ze zegt 'Jantje, het is uit.' Hij WILT aan het lijntje gehouden worden want anders had ie zelf gezegd 'weet je, laten we dan maar uit elkaar gaan want het werkt niet'.
Maar, hij vind dit spelletje waarschijnlijk gewoon leuk... dus dat mensen zeggen 'niet eerlijk tov de vriend', vind ik best apart. :=

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 00:37

Precies.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:56

Nagini schreef:
Ach en iedereen die zegt dat ze haar vriend aan het lijntje houd.. wat stopt hem om het uit te maken? Die jongen is niet achterlijk, die weet dat ze zal gaan en ze heeft in feite al gezegd dat ze geen toekomst meer samen ziet, geen kinderen samen wilt, en niet wilt trouwen en dat er geen gevoelens meer zijn. Wat meer moet ze dan nog zeggen?
Dat is toch vrij duidelijk. Moet hij dan echt wachten totdat ze zegt 'Jantje, het is uit.' Hij WILT aan het lijntje gehouden worden want anders had ie zelf gezegd 'weet je, laten we dan maar uit elkaar gaan want het werkt niet'.
Maar, hij vind dit spelletje waarschijnlijk gewoon leuk... dus dat mensen zeggen 'niet eerlijk tov de vriend', vind ik best apart. :=

Die twee hebben samen een huis gekocht.Dat is niet zomaar iets,al lijkt er mij niets aan om dat te bewonen met iemand waar je steeds ruzie mee hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:52

Ze heeft geen ruzie, ze gaat gewoon mee in wat hij haar zegt. En wanneer je als man/vrouw daar doorheen prikt kun je tot de conclusie komen dat er niets meer is. Daar kun je tevreden mee zijn of je bouwt leven op waar je wel als volwaardige partner word gezien en behandeld. Maar wel met iemand anders.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:36

Avalanche81 schreef:
Ik verwijt het mijn ex wel. Hij heeft 100.000 kansen gehad, zowel van therapeuten, psychiaters, meerdere keren is hem therapie aangeboden, wat hij weigerde, omdat er volgens hem niks mis is met hem, hij heeft interne behandeling aangeboden gekregen op het GGZ, wat hij ook weigerde, is in een therapeutische gemeenschap geweest (wat hem alleen maar erger maakte), hij heeft pastorale gesprekken aangeboden gekregen, ik heb relatietherapie voorgesteld, en hij wilde niets, en in alle gevallen trok de therapeut toch partij voor mij.

Nou, donder maar op dan. Toen heb ik mijn handen er van af getrokken. Als je zo hardnekkig bent, en iederéén geeft aan dat er iets niet goed zit...... dan wíl je volgens mij niet anders, en dan is het geen kwestie meer van niet kunnen, maar niet willen.

Dit hele verhaal is over de duur van 10 jaar geweest, ik ben eindeloos geduldig geweest, ben járen bij hem gebleven (uit empathie? en waarschijnlijk trauma bonding, let's be honest) hij had een verhaal dat hij vreselijk getraumatiseerd was, waarvan ik later leerde dat álles ervan gelogen was, en waarschijnlijk alleen maar om empathie te triggeren) en ik kan met de hand op mijn hart zeggen dat ik alles heb geprobeerd, en al die tijd dacht ik dat hij een PTSS had, dat hij daarom zo deed.

Hij had geen PTSS, hij was gewoon een abusieve, manipulatieve klootzak. Er was zonder meer iets mis, en een stoornis zal ie ook wel gehad hebben, maar dat interesseert me verder niet. Hij heeft keuzes gehad, en de verkeerde keuzes gemaakt. En dat verwijt ik hem. Want ik had wel een PTSS. En dat is iets wat nu, na intensieve therapie, prima te hanteren is, maar ik word er een beetje gallisch van dat zovaak zo iemand wordt neergezet als slachtoffer van...... vul maar in. Dit soort mensen zijn geen slachtoffer. Ze hebben kansen gekregen.
Er is altijd wel iemand die heeft gezegd: Joh, dit kan zo niet, wat je doet is niet normaal. Ze hebben de keus gemaakt daar niets mee te doen, en doorgaan met iemand te traumatiseren. En dat vind ik zeer verwijtbaar.

Ik denk dat elk verhaal en elke persoon weer anders is. Dus over jouw verhaal heb ik geen mening.
En ja, ik verwijt mijn ex wel sommige dingen die hij gedaan heeft. Maar inherent aan een persoonlijkheidsstoornis cluster b (zover was het bij mijn ex niet, maar wel trekken) is dat je niet naar jezelf kunt kijken. Het is dus niet vreemd dat therapie dan niet aanslaat, en wordt bij bijvoorbeeld anti-sociale persoonlijkheidsstoornis ook afgeraden.

Ik ken de vriend van ts niet, en het is zeker niet goed te keuren wat hij doet, maar dat hij het ziet als een spelletje, betwijfel ik.
Mijn ex heeft het destijds zo gedraaid dat híj́ het uitmaakte (hoewel ik dat in feite al had gedaan en hij de relatie helemaal niet wilde verbreken); alles beter dan die afwijzing, die vernedering, dat mensen zouden denken dat hij aan de kant gezet was... Dat kon hij simpelweg niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:52

Hoi iedereen,

De update waar jullie op hebben gewacht.

Ik heb gisteren eindelijk durven praten met mijn vriend. De eerste reactie was bozigheid en beschuldigen (ik ben de enige die er wat aan doet!) maar het is rustig gebleven.

Hij is niet naar werk gegaan en we hebben echt de hele dag gepraat, gehuild en veel geknuffeld. Er was veel begrip. Ik vond het zelf echt fijn. Vriend stortte in het begin helemaal in. Later, iets gekalmeerd, hebben we veel gepraat. Over alle dingen waar ik nog erg mee zit zoals het vooral met de ex-bf. Waarvoor hij eindelijk excuses heeft aangeboden.

Ik ben nog gewoon thuis momenteel. Hij heeft me gevraagd of ik er nog heel even over wilde denken. Omdat hij het nog niet aan kan om alleen te zijn. Ik heb aangegeven dat ik dat wel wilde doen, maar het liefst wel van een afstand. Hij heeft tot dinsdag vrij genomen dus ik ga komende dagen even kijken hoe ik het aan ga pakken. Ik blijf open en eerlijk dat ik nog bij mijn standpunt blijf en dat vindt hij wel erg moeilijk..

Oja nog een ander ding; ik laat waarschijnlijk dit topic verplaatsen zodat ie minder makkelijk toegankelijk wordt. Hoe het precies zit snap ik niet helemaal maar een mod gaat me helpen.

Zit op mn mobiel en ivm beperkte privacy moet het even bij deze update blijven.

Iedereen bedankt voor jullie meningen. Hoewel uiteenlopend lees ik ze allemaal met interesse. Iedereen leeft op zn eigen manier mee. En ik vind het fijn om andermans ervaringen te lezen.

Xx

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:54

Ts, wat jammer dat hij het allemaal pas in wil zien als het bijna mis dreigt te gaan. Je moet jezelf afvragen of hij de vader van je kinderen gaat zijn. Ga je dan ook steeds bijna je relatie beëindigen en dan weer doorgaan omdat het dan opeens wél kan.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:00

Tja. Sorry maar dit is gewoon weer typisch manipulerend gedrag waardoor jij gaat twijfelen. Kies voor jezelf. Jij moet nu maar bij hen blijven omdat hij niet alleen kan zijn. Kortom het draait weer om wat hij wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:16

MarlindeRooz schreef:
Ts, wat jammer dat hij het allemaal pas in wil zien als het bijna mis dreigt te gaan. Je moet jezelf afvragen of hij de vader van je kinderen gaat zijn. Ga je dan ook steeds bijna je relatie beëindigen en dan weer doorgaan omdat het dan opeens wél kan.

Dat is dus één vd vragen waar ik over na moet denken. Ik zag hem niet als vader van mn kinderen, dat heb ik duidelijk gemaakt, en dat die gedachte niet 123 verandert ook..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:17

Ik vind het zelf wel erg belangrijk dat ik nu geruster ben en weet dat we rustig kunnen praten over dit onderwerp zonder dat het een drama wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:21

Je ziet hem niet als de vader van je kinderen. IPV zag. Lieve ts, wanneer hij nu niet alleen kan zijn kan hij dat over een dag,maand, week, jaar ook niet. Hij gooit het nu op de afhankelijke toer. Doet een beroep op je zorgzaamheid en het jezelf wegcijferen. Mijn oma zou zeggen, je word besodemietert waar je bij staat. Hij geeft je een dag de volledige aandacht, met knuffels , praten enz en je draait onbewust toch weer bij. Weet je nog, poosje geleden?? Hij was zo lief s'avonds op de bank om in de morgen weer naar zijn gebruikelijke manier van doen te switchen. Prima dat het voor nu is uitgesproken , ik ben wel heel benieuwd hoe lang hij deze houding vol houd, succes er mee.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:21

neem je tijd ts alleen jij kunt juiste beslissing maken.. iedereen heeft makkelijk roepen volg je gevoel

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:22

Ik snap best dat je even nadenktijd pakt hoor. Ik vind wel dat, als je zeker weet de relatie te willen beeindigen, je ook weg moet gaan bij hem. Fysiek dus.
Je kan wel zeggen niet verder te willen met hem, maar jouw fysieke aanwezigheid in huis zegt hem wat anders en geeft toch hoop.
Zorg voor duidelijkheid voor hem om escalatie te voorkomen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:26

bigone schreef:
Je ziet hem niet als de vader van je kinderen. IPV zag. Lieve ts, wanneer hij nu niet alleen kan zijn kan hij dat over een dag,maand, week, jaar ook niet. Hij gooit het nu op de afhankelijke toer. Doet een beroep op je zorgzaamheid en het jezelf wegcijferen. Mijn oma zou zeggen, je word besodemietert waar je bij staat. Hij geeft je een dag de volledige aandacht, met knuffels , praten enz en je draait onbewust toch weer bij. Weet je nog, poosje geleden?? Hij was zo lief s'avonds op de bank om in de morgen weer naar zijn gebruikelijke manier van doen te switchen. Prima dat het voor nu is uitgesproken , ik ben wel heel benieuwd hoe lang hij deze houding vol houd, succes er mee.

Precies dit! Hij neemt wederom een loopje met je en je trapt er wederom met open ogen in.... Wil je zo echt nog dagen, weken, maanden, jaren van je leven doorgaan? Het ware geluk zul je op deze manier nooit vinden. Zolang je bij hem blijft zul je niet open staan voor een ander en dus stil blijven staan. Niemand wil stil staan, iedereen wil groeien, door gaan en leuke dingen beleven...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:28

Ja, sorry, ik word altijd erg wantrouwig wanneer zo iemand begint te huilen en wil knuffelen.

Het is nou niet dat hij de laatste tijd zo liefdevol is geweest. Sterker nog, wat hij gedaan heeft is allemaal nogal liefdeloos.
Wat is het doel van die tranen? Van die knuffel? Hoeveel reden heb je om hem te geloven, gebaseerd op wat hij in het verleden heeft gedaan?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:32

Anoniem schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat is dus één vd vragen waar ik over na moet denken. Ik zag hem niet als vader van mn kinderen, dat heb ik duidelijk gemaakt, en dat die gedachte niet 123 verandert ook..

Dus ook die gedachte staat nu ter discussie?

Het zou überhaupt geen punt van discussie moeten zijn óf je blijft, de enige vraag zou moeten zijn wanneer je weggaat en hoe.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:41

Oh man wat hoop ik dat je doorzet en je niet weer laat manipuleren.
Ga voor je eigen geluk en dat is niet met deze vent, ook al laat hij zich nu even van zijn goede kant zien.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:41

Allereerst wat ontzettend fijn dat het allemaal relatief rustig verlopen is en goed dat jullie nu gepraat hebben. Dat moet een ontzettende opluchting zijn voor iedereen :)

Dit snap ik alleen echt niet....
Citaat:
- Hij heeft me gevraagd of ik er nog heel even over wilde denken.
- Ik heb aangegeven dat ik dat wel wilde doen, maar het liefst wel van een afstand.
- Ik blijf open en eerlijk dat ik nog bij mijn standpunt blijf

Of je blijft bij je standpunt dat het genoeg is geweest en je echt bij hem weggaat. Daar hoef je dan niet over na te denken.

Of je weet eigenlijk diep van binnen dat je niet weg gaat.

Ik wens je ontzettend veel sterkte en wijsheid toe en hoop zó erg dat je inziet hoe hij je manipuleert...