Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:35

Ik snap dat jij het niet fijn vindt wat er is gebeurd en je gevoelens zijn begrijpelijk, maar ik denk dat het vooral voor jou een probleem is. Niet voor je kind. Mogelijk vonden ze het op stel en sprong naar huis moeten en het geruzie tussen pappa en mamma daarentegen wel heel erg naar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:36

Ts, adem in , adem uit. De meeste kindermisbruikers zijn mannen en niet vrouwen. Ik snap je wel maar aan de andere kant, je ex heeft heel zijn leven tegen je geloven en nog denk je dat hij dat nu niet zal doen. Dus laat gaan, je kinderen hebben schik, wees blij dat die vriendin blijkbaar zo begaan is met je kinderen dat ze zorgt dat ze netjes schoon in bed kwamen en ze bleef zelf niet slapen, netjes genoeg van haar kant. Je moet niet op alle slakken zout gaan leggen maar gewoon je ex niet geloven en je kinderen niet in een lastig parket brengen waardoor ze moeten kiezen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:39

Doorgaan schreef:
Mijn dochter vertelde dat ze heel aardig was en met haar had gezwommen en daarna onder de douche geweest was en haar haartjes had gewassen.
Op dat moment brak ik. Ik was zo boos. Een onbekende vrouw die mijn kind naakt heeft gewassen.
Ik heb de kinderen in de auto gezet en ben naar huis gegaan. Ex zei nog dat ik een grote fout maakte, maar ik zei dat we dit niet hadden afgesproken. Nu zijn ze thuis bij mij en ex laat niks van zich horen.

Ik vind het erg dat je dit zo gedaan hebt. Wat heeft het voor nut om je zo te gedragen naar je kinderen? Zo boos te worden terwijl je dochter iets leuks vertelt en ze dan midden in hun vakantie weg te sleuren? Nee, ik ben het eens met je ex dat je hier echt fout zit.

Doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 15:49

Ik ga even stoom afblazen, dus zo offline. Maar geloof me, de kinderen zijn beide erg blij dat ze weer lekker thuis bij mij zijn. Eerste wat ze vroegen toen ik daar aankwam, was of ze mee naar huis mochten. Ik zei natuurlijk van niet maar dat liep uiteindelijk anders toen ik weer achter de leugens van ex kwam.

rockwitch

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:23

Ts geeft zelf aan dat de kinderen bang waren in de tent omdat er geen licht was en papa ze alleen had gelaten. In mijn ogen niet OK en dat douchen met een vrouw die ze net voor de eerste of 2e keer zien zou ik ook absoluut niet OK vinden. Of de meeste misbruikers nou mannen of vrouwen zijn. Er worden afspraken gemaakt en meneer vind het niet nodig om zich eraan te houden.
Dan zou ik als moeder zijnde ook pislink zijn. En ik denk Ts kennende dat ze het voor de kinderen echt wel binnen houdt. Maar aangezien kids ook mee naar huis wilden vind ik dat ze goed gehandeld heeft.
Ex verziekt het tot nu toe elke keer Ts doet er alles aan om de boel goed te laten lopen maar het wordt het haar wel erg lastig gemaakt op deze manier.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:34

De kinderen zijn blij dat ze lekker thuis zijn omdat jij dat wilt.
Wat had het veranderd als jij nu eerst voorgesteld was aan die vriendin?Stel je vond het een vreselijke bitch,hadden de kinderen haar dan nooit mogen zien?
Gaan je ze dan 20/30 jaar lang hun vader niet laten zien omdat mama zijn vriendin niet leuk vind?
Bovendien heeft hij zo vaak een andere vriendin zeg jezelf,en hij heeft geen co ouderschap.Zo vaak zullen ze die vriendin niet zien.

Vervelend dat je dochter bang was terwijl ze even alleen was,maar het was maar tot de auto he,hij heeft haar neem ik aan niet naar huis gebracht.

Je moet zelf leren relativeren,juist vooral in het belang van je kinderen.Zoals je nu doet gaan je kinderen zich gedragen in jou belang zodat mama geen verdriet heeft dat is toch sneu?

Zelf ben ik overigens als kind misbruikt door een oom,ik heb heel erg moeten leren relativeren waar wel en geen gevaar in schuilt.Misbruikers zitten vaak in dichte vrienden en familie kring.Iemand die een relatie heeft met een volwassen man zou niet gauw een meisje van 5 misbruiken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:57

Ik denk dat hier twee dingen spelen: het ontmoeten van de vriendin, waarbij wel erg vroeg de zorg voor de kinderen aan de vriendin in kwestie is overgelaten, maar veel belangrijker: dat er geen enkele afspraak is die TS met haar ex kan maken. Ook, en juist, niet als het over de kinderen gaat. Wanneer iedere afspraak die je maakt over de omgang met de kinderen en best bereid bent om mee te werken met alles niet wordt nagekomen, dan loopt dat emmertje op een gegeven moment over. Dit was kennelijk dat moment.

Dit gaat niet over de vriendin, dit gaat ultimo over de kinderen zelf en het niet nakomen van de afspraken die je daar gezamenlijk over gemaakt hebt. Niet een keer, maar elke keer. Hoe lang moet TS daar precies mee doorgaan?

Dat de reactie voor de kinderen belastend is, dat denk ik ook. In een ideale situatie zou je dit niet willen. Maar dit is geen ideale situatie en TS kan daar niet alleen de verantwoordelijkheid voor in de schoenen geschoven worden. Het is denk ik wel tijd voor hulp. Want met dermate hoog oplopende emoties, en zoveel kanten aan het probleem, gaat dit zonder hulp niet ten goede gekeerd worden.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:23

Nou ts, ondanks dat ik de reacties van de ‘tegenstanders’ (sorry voor de uitspraak even :) ) best begrijp, sta ik in de volle 100% achter ts.
Deze jarenlange slopende situaties en voorvallen en alles daar om heen maakt dat ts nu zo gereageerd heeft.
Dat komt echt niet door dit ene dingetje hoor, het is een schat van een vrouw en ik sta volledig achter haar.
De koek is ergens ook wel een x op.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:29

Aan de ene kant snap ik je gevoel TS, maar ik ga even advocaat van de duivel spelen. Je ex, dat weet je intussen, doet en handelt impulsief. Ik denk niet perse met slechte bedoelingen, en ik denk al helemaal niet om jou te kwetsen. Maar hij doet eerst en nadien blijkt dat allemaal niet zo handig te zijn. Ik denk niet dat dit allemaal kwade opzet van hem was. Wel vervelend dat die vriendin daar al was. Dat haren wassen. Ik begrijp dat dan weer wel. De meeste vrouwen zijn qua verzorging gewoon beter dan mannen. Mijn vriend snapt echt het verschil niet tussen shampoo en cremespoeling, laat staan welke shampoos er allemaal zijn enzo. Ik sta dus ook vaak de haartjes te wassen van zijn dochter. Ze vraagt het ook vaak zelf, want ik kan dat beter zegt ze :+. Ik denk dat dit bij je ex ook heel natuurlijk gelopen is. Ik vind het zelf nog steeds lastig om naakt te zijn bij zijn dochter, wij douchen bijv nooit samen, maar dat ligt ook bij mij (wij hebben al jaren een relatie, maar dat terzijde) Ik ben zelf gewoon wat preuts opgevoed. Ik kan me indenken dat anderen vrijer zijn. Dat een andere man eventueel met je kinderen zou douchen, zou voor mij om die reden anders voelen. Jij als vrouw bent er voor de verzorging. Maar stel je vindt een partner die lekker met je zoon kan voetballen, of hem leert timmeren in de schuur, ik noem maar iets, dan zou dat ook niet zo vreemd zijn. Op deze leeftijd is naakt iets heel anders dan seksueel. Stel dat je dochter bij de ouders van een vriendinnetje waren wezen zwemmen, had je het dan ook raar gevonden dat die moeder jouw kind ook ff meegedoucht had? Bij ons komt dat toch wel regelmatig voor namelijk. Ik denk dat je even stoom moet afblazen en je teleurstelling moet verwerken. Maar ook naar binnen kijken, wat heeft je nu zo gekwetst? Dit voorval of is het emmertje overgelopen zoals prrr zo mooi omschrijft. Neem er rustig even de tijd voor.
Een ander punt wat ik je mee wil geven, is dat door je kinderen mee te nemen je de andere ouder straft met het onthouden van afgesproken contact. Dit werkt heel veel frustratie in de hand. Zelf vind ik dat dit alleen geoorloofd is als er sprake is van direct gevaar, en dat is hier echt niet het geval. Jij bent gekwetst en nu is iedereen de dupe. Je kinderen, want opeens is hun vakantie onderbroken en de afspraken verandert wat onduidelijkheid geeft, jij want je voelt je nu ook echt niet fijn en je ex zal zich ook echt (en terecht dit keer) gekwetst voelen dat hem opeens contact met de kinderen ontzegd wordt, terwijl ze gewoon een leuke tijd hadden. Je kunt het ook omdraaien, hij vond het oke dat je even hoi kwam zeggen en opeens bam drama en de hele vakantie is verpest.
Sorry, misschien niet wat je wilde horen. Succes deze week, want er zullen wel wat zware gesprekken plaats vinden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:51

Doorgaan schreef:
Alles kan me momenteel gestolen worden. Ik geloof niet dat ik eerder zo kwaad was.
En dat opa oma verhaal gaat nu wel anders worden. Ik ben dit zo vreselijk zat.
Ik heb me altijd zo netjes gedragen, ben overal altijd in mee gegaan. Deed altijd alles uit liefde voor de kinderen en vergat werkelijk meerdere keren mezelf. Dat gaat nu echt anders worden.

Het draait echter niet om jou, maar om de kinderen. Ik hoop dus dat je uit liefde voor de kinderen blijft handelen en niet uit jouw eigen emoties.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:52

LukieBradley schreef:
Nou ts, ondanks dat ik de reacties van de ‘tegenstanders’ (sorry voor de uitspraak even :) ) best begrijp, sta ik in de volle 100% achter ts.
Deze jarenlange slopende situaties en voorvallen en alles daar om heen maakt dat ts nu zo gereageerd heeft.
Dat komt echt niet door dit ene dingetje hoor, het is een schat van een vrouw en ik sta volledig achter haar.
De koek is ergens ook wel een x op.

Dat kan dan wel zo zijn en is ook wel begrijpelijk maar helaas moet je voor de kinderen je inhouden.
Dit alles is zo herkenbaar, vriend van ons leeft na 7 jaar nog steeds in staat van oorlog met zijn ex. Kids krijgen veel te veel mee van de ruzies, gebekvecht en oorlogsvoering. Zijn ex en hij zelf ook kunnen zich niet beheersen, terwijl ze best weten dat dit voor de kinderen echt niet goed is. En helaas in hun geval is het effect dus dat hun zoon (13) nu volledig ontspoord. Heb het al vaker tegen hem gezegd: je speelt maar je grootste toneelspel als hun moeder erbij is, maar je gaat geen ruzie maken. Wat hij dan weer bevestigd maar de praktijk is helaas volledig anders.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:58

Dat klopt ook wel, maar ik kan ook begrijpen dat het eens op is als alles al jarenlang op je schouders rust.
Ja de situatie is niet ideaal waarin dat gebeurde maar ik begrijp het wél waarom het gebeurde.
Praat uiteraard niets goed

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:03

Ik denk dat iedereen wel begrijpt waarom het gebeurt is. De ellende is, the wrong thing done for the right reasons, doesn't make it right.

Verstandig TS, om even offline te gaan en ergens stoom af te blazen. Hopelijk heb je iemand bij wie je je hart kan luchten en die een arm om je heen slaat. Want ondanks mijn commentaar, begrijp ook ik zeker in wat voor onmogelijke positie je bevindt en wat er van je gevraagd wordt. Dikke knuffel en neem even goed de tijd voor je welke beslissing dan ook neemt :(:) .

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:12

Lalidan schreef:
De actie van de ex kan nog zo verkeerd zijn, maar dat maakt de reactie van TS nog niet goed. Je kind heeft het naar haar zin op de camping met papa, verteld in haar onschuld iets leuks dat ze gedaan heeft, en ineens wordt mama woest en stopt haar kinderen in de auto en neemt ze mee naar huis, weg van de camping en weg van papa. Wat denk je dat dát met een kind doet?

Bovendien, hoe nu verder? Mogen de kinderen papa nou helemaal niet meer zien? Denk jij dat zo'n kind niet 1 en 1 bij elkaar optelt en op 3 uitkomt?

En alsjeblieft, kijk uit dat dit nou niet een rol gaat spelen bij de beslissing wel/niet naar opa en oma.

Ik snap de emotie, echt waar, maar de reactie van de moeder is in dit geval schadelijker voor het kind dan wat de vader gedaan heeft. En ik hoop, en ben daar met alles wat ik in dit topic gelezen heb eigenlijk ook wel van overtuigd, dat het belang van de kinderen toch (weer) voorop komt te staan. En ja, daarmee bedoel ik dus óók voor de emoties van mama.

Dit, echt. Hou je emoties bij je kinderen vandaan. Je deed het zo goed.

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:38

Shalimar schreef:
Lalidan schreef:
De actie van de ex kan nog zo verkeerd zijn, maar dat maakt de reactie van TS nog niet goed. Je kind heeft het naar haar zin op de camping met papa, verteld in haar onschuld iets leuks dat ze gedaan heeft, en ineens wordt mama woest en stopt haar kinderen in de auto en neemt ze mee naar huis, weg van de camping en weg van papa. Wat denk je dat dát met een kind doet?

Bovendien, hoe nu verder? Mogen de kinderen papa nou helemaal niet meer zien? Denk jij dat zo'n kind niet 1 en 1 bij elkaar optelt en op 3 uitkomt?

En alsjeblieft, kijk uit dat dit nou niet een rol gaat spelen bij de beslissing wel/niet naar opa en oma.

Ik snap de emotie, echt waar, maar de reactie van de moeder is in dit geval schadelijker voor het kind dan wat de vader gedaan heeft. En ik hoop, en ben daar met alles wat ik in dit topic gelezen heb eigenlijk ook wel van overtuigd, dat het belang van de kinderen toch (weer) voorop komt te staan. En ja, daarmee bedoel ik dus óók voor de emoties van mama.

Dit, echt. Hou je emoties bij je kinderen vandaan. Je deed het zo goed.

Ik ben het eigenlijk ook wel eens met dit....

Ik ben eigenlijk wel blij voor je dochter dat ze het een plezante dag vond.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:15

Inderdaad wst ts heeft gedaan is logisch en ze moet zich hier vooral ook niet gek laten maken. Het is gewoon moeilijk allemaal.

Probeer echt vanuit de kinderen te redeneren. Het is hun vader met alle gekke dingen erbij. Jij kunt daar weinig aan veranderen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:08

Maar ts is ook maar een mens he. Een vrouw die al jaren alles voor de kinderen doet en al jaren zichzelf opzij schuift om het voor haar kinderen zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ik kan me best wel voorstellen dat ex haar echt tot het uiterste drijft en keer op keer zet ze haar eigen gevoel opzij om de kinderen niks te laten merken. Maar ik snap best dat er ergens een punt is dat je dat even niet meer kan. En dan is het vanaf hier heel makkelijk zeggen dat ze niet handig gehandeld heeft en haar gevoel niet had mogen laten blijken, maar komaan zeg hoe dan.
Ik heb ontzettend veel respect voor haar en hoe ze het doet. En ik denk dat ze in dit geval echt wel een keertje mag aangeven dat haar grens bereikt is. Er staat nergens dat ze hem de huid vol heeft gescholden ofzo.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:19

Natuurlijk heeft TS het niet makkelijk.Maar je helpt haar ook niet door in haar vaarwater mee te praten. Misschien voor even,maar wat als ts op de lange duur daar twee gekwetste kindjes aan over houd?
Haar wijzen op het feit dat de manier waarop ze handelde misschien wat overtrokken is,kan haar in de toekomst misschien helpen.
Ts is zo wijs om offline te gaan en even stoom af te laten en hopelijk kan ze straks afgekoeld nog eens alles na lezen en er over nadenken.
Ts is zeker een sterk mens en een goede moeder,maar ook maar een mens.En er is helaas geen mens zonder fouten.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:32

Idd ieder mens maakt fouten. Dus waarom wordt ts dan zo gewezen op deze ene misschien niet zo handige manier van handelen, maar ik denk dat er meer moeders zijn die zo zouden handelen. En achteraf bedenk je misschien hm misschien had ik dat anders gedaan, maar als je al zo lang met zo'n vent niet dealen, dan heb je ergens een breaking point. En volgende keer houdt ze zich weer in en pakt ze hem aan als de kinderen er niet bij zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:48

Misschien is het ook een stukje rouwverwerking? Moeite met het besef dat een deel van het leven van je kinderen zich nu buiten je zicht en invloed af gaat spelen? Bij een vader die niet is zoals je voor ze gewenst had? In een 'gezinssituatie' waar jij geen onderdeel van uitmaakt?
Leer het een plek geven. Ik weet het, dat is niet makkelijk. Maar probeer het, zo goed als je maar kunt. Want nu krijgen de kinderen naast last van die moeilijke vader ook nog eens last van jouw heftige reacties daarop. En dat kunnen ze er niet bij gebruiken, ze hebben zo al genoeg om mee te dealen. En het is belangrijk dat ze merken dat ze open met je kunnen praten, zonder dingen die ze bij hun vader meemaken te hoeven verzwijgen uit angst dat er ruzie van komt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:24

Precies rockwitch

Denk dat de meeste moeders zo zouden reageren. Objectief vanaf de zijlijn, leker makkelijk voor ons.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:36

Nou ik snap je wel TS. Ik zou ook woest zijn geweest.

Doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 21:39

Nog even een kleine aanvulling wat ik vergeten ben om te zeggen.

Ik wilde eigenlijk alleen naar huis toen ik hoorde wat er was gebeurd en dat zijn nieuwe vriendin de hele dag was geweest. Ik was al op weg naar de auto. Maar mijn dochter hoorde dat ik weg ging en riep 'mama, mag ik mee?' ik zei toen dat ik dat niet wist en ze het maar aan haar vader moest vragen. Hij zei 'je gaat maar'.
Toen ben ik terug gelopen en de spullen gaan pakken. Ondertussen kwam mijn zoon aan en die is ook meegegaan.
Toen mijn ex zag dat het menens was en dat ik de kleding uit de tent gepakt had, zei hij dat ze niet mee mochten.
Daarop zei ik dat het nu te laat was en dat ik ze wel mee zou nemen.

Daarna ben ik met de kinderen naar de auto gelopen. Mijn zoon was eerst even verdrietig en in de war maar eenmaal in de auto wilde hij graag mee naar huis.

Jullie moeten ook niet vergeten dat mijn ex ooit verteld heeft dat hij zelfdoding waarbij een partner de Kinderen mee ombrengt begrijpt. Daarom zou ik nooit mijn zoon alleen bij hem achterlaten na zo'n voorval.

Edit :
Er stond ook in het convenant dat we de zorg van de kinderen altijd zelf zouden doen. En wat doet die nieuwe vriendin op de 1e dag? Juist, mijn ex drukt haar de zorg meteen in handen. Dat kan gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Doorgaan op 01-08-19 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:49

Ik begrijp je handelen en heb heel veel respect voor je. Ondanks mijn eerdere post, je openingspost is in emotie geschreven en met je aanvullingen achteraf snap ik je handelen. Van het laatste schrik ik, dan zou ik nog veel extremer zijn en ze nooit meer met pa alleen laten, hoe een fijne vader hij ook kan/mag zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 22:16

Hij liegt al vanaf het begin dat je hem kent, komt geen enkele afspraak na.
Wat verwacht je dan na de scheiding; dat hij alles ineens wel volgens de afspraken gaat doen... :n
Ik ben er altijd voor dat kinderen hun beide ouders blijven zien maar dit is gewoon idioot :\
Ik zou net zo boos zijn.