Kleding'eis' bruiloft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Kleding'eis' bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 20:02

Ik heb inmiddels contact gehad. Vanwege geloofsovertuiging en volgen van de bijbel houden zij vast aan het principe 'vrouwen dragen geen broeken'. Ze vindt het spijtig dat ik dat als probleem zie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:03

Maar waarom mag je collega dan wel met een broek?
Dat ze het als eis stelt kan ik me nog wel voorstellen, maar dan wel bij iedereen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:10

Ik zou graag willen weten waar in de bijbel die zin over het dragen van een rok staat en vervolgens verwijzen naar het nieuwe testament waarin Jezus juist zo zijn best doet mensen elkaar als gelijkwaardig te behandelen.. Maar goed, ik heb jaren op een christelijke school gezeten en heb daar zoveel raars en hypocriets gezien in Gods naam dat ik er geen zin meer in heb me te voegen naar mensen die hun eigen hersenen uit lijken te schakelen uit Gods naam. Ik geloof persoonlijk dat we zelf mogen denken en God liever eens zou zien dat we zouden stoppen elkaar te veroordelen om oppervlakkige zaken als kleding.
Laatst bijgewerkt door Dreamybol op 03-01-18 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:10

Ik zou zeker voor een visite geen rok kopen.Voor mensen die een rok dragen maakt het idd niet uit.Maar niet rokken mensen hebben ook geen bij passende schoenen en/of panty's.Het is toch idioot omdat allemaal voor een kop koffie aan te schaffen.

En waarom moet jij respect voor een ander hebben als ze het duidelijk niet voor jou hebben?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:11

Goof schreef:
Ik heb inmiddels contact gehad. Vanwege geloofsovertuiging en volgen van de bijbel houden zij vast aan het principe 'vrouwen dragen geen broeken'. Ze vindt het spijtig dat ik dat als probleem zie.

En als je nu zegt dat je eigenlijk een man bent ? :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:11

Goof schreef:

Aangezien ze met twee maten meet zou ik dan ook gewoon afhaken, het woordje respect staat in mijn beleving toch hoger dan geloof en blijkbaar heeft ze niet genoeg respect voor je om je te accepteren met andere kleding dan wat zij goed vind, tijd om afscheid te nemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:12

In de jaren '50 van de vorige eeuw zat ik op een Rooms-Katholieke school,en daar mocht je alleen een lange broek aan als je er een rok overheen droeg.Toen was ik nog een kind maar vond het toen al echt belachelijk.De broeken die toen soms door meisjes gedragen werden waren de zog.skibroeken,met een elastiek onder de voet.Maar, ik maakte er geen problemen van,op school een rok en in de vrije tijd een pantalon.Mijn ouders waren ook streng Rooms-Katholiek, maar dat zat niet zozeer in bepaalde kleding. Ik denk dat de vriendin van ts Gereformeerd is,die zijn veel vormelijker. Maar er is nu eenmaal gepaste kleding voor elke gelegenheid, dat is juist leuk.Draag je weer eens wat anders!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:13

Ik denk dat dir een stuk verder gaat dan gereformeerd hoor, zelf goede vrienden met iemand die vrijgemaakt gereformeerd is en dus echt elke zondag twee maal naar de kerk gaat, zij draagt gewoon een jeans.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 20:16

Anjali kun je mij aangeven wat jij gepaste kleding vindt voor op de koffie gaan bij iemand?
En nee, ze is niet gereformeerd.
En nee, ik wil niet iets anders dragen (tenzij oo een bruiloft oid), ik wil geaccepteerd worden zoals ik ben. Net zoals zij dat wil.

Beatje, ik had mijn genderneutraliteit er gewoon meteen in moeten gooien :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:19

Dan stuurt ze je meteen naar de hel :P

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 20:20

bruintje123 schreef:
Dan stuurt ze je meteen naar de hel :P

Daar kom ik dan toch al. Iets met sex voor het huwelijk enzo :+

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:22

Dan heeft ze dus zelf de keuze al gemaakt om een bepaalde afstand te nemen van sommige mensen, waaronder TS.

Ah joh- ik ben heiden, dus wij dansen in dezelfde regionen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:29

Ik woonde vroeger in een gereformeerd dorp. Heb toen ook wat ‚vrienden‘ aan de kant gezet toen ze me duidelijk maakte dat ik wel bij hun langs mocht komen maar ze zich niet in ons ‚heidens‘ huis wilde begeven.
Zo wilde dat dorp wat meer met oekumene doen wat in hun ogen berekende: de Katholieken komen zich in hun kerk tot hub geloof bekeren en geen haar op hun hoofd dat eraan denkt ooit een katholieke kerk binnen te lopen :')

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:32

Dreamybol schreef:
Ik zou graag willen weten waar in de bijbel die zin over het dragen van een rok staat

Die staat er niet, anders zouden veel meer christenen alleen jurken dragen. Wel staat er in Deutrionomium een tekst dat de man en vrouw aparte kleding hebben (ik weet niet precies hoe het er staat in Nederlandse vertaling, sorry). Deze tekst wordt door sommige westerlingen gelezen als dat vrouwen dús een jurk aanmoeten. Maar in de tijd van de bijbel droegen Israëlitische mannen kleding die meer op een jurk leek dan op een broek (kijk ook maar naar traditionele kleding in Arabische landen). Mensen, man en vrouw, droegen een onderkleed en bovenkleed...dat was het. Die van vrouwen waren wel langer dacht ik (maar dat weet ik niet zeker!). Bovendien konden mannen wapens meenemen in hun kleding en vrouwen niet.

Punt is: je kunt die bijbeltekst in mijn ogen (let wel: in míjn ogen. Ik ben geen expert) helemaal niet vergelijken met de westerse kledingtradities van nu. Anders zouden mannen nog steeds jurken dragen :+

Maar goed dat vind ik :+ ik zit dus ook gewoon op zondag met broek in de kerk :Y) volgens mij heeft men ooit de broek gewoon ontwikkeld omdat het makkelijker was met paardrijden... := de mode ontwikkelde zich. Soms in rare outfits...en uiteindelijk de broek. Maar dat kun je de schrijver van het bijbelboek deutronomium niet kwalijk nemen :Y)

maar ben wel benieuwd hoe mensen als collega van Goof het uitleggen, want ik heb het oprecht nooit goed begrepen vanuit de bijbel gezien. Dat kan ook aan mij liggen natuurlijk 8)7

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:28

Goof schreef:

Sjonge... ik volg dezelfde bijbel en heb nog nooit gelezen dat vrouwen een rok moeten dragen en mannen een jurk en al helemaal niet dat vrouwen die in je huis komen ook een rok aan moeten.

Eigenlijk vind ik het nog verdrietig ook om te lezen dat er mensen zijn die dat blijkbaar oprecht geloven. Het mooie van het christelijk geloof vind ik juist dat Jezus ons leert om iedereen en zelfs onze vijanden lief te hebben zoals we onszelf liefhebben, en elkaar nooit te veroordelen om de keuzes die we maken. Juist omdat niemand perfect is en ook zeker wijzelf als christenen niet perfect zijn. Het geloof is zoveel meer dan het navolgen van menselijke regels; het is gewoon jammer dat het nu gereduceerd wordt tot alleen maar een oppervlakkige opeenvolging van regels en wetten, terwijl de bijbel, zeker het nieuwe testament nou net niet gaat om regels en wetten.

Maar goed, het is hier geen theologische discussie.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:44

Goof schreef:
Anjali kun je mij aangeven wat jij gepaste kleding vindt voor op de koffie gaan bij iemand?
En nee, ze is niet gereformeerd.
En nee, ik wil niet iets anders dragen (tenzij oo een bruiloft oid), ik wil geaccepteerd worden zoals ik ben. Net zoals zij dat wil.

Beatje, ik had mijn genderneutraliteit er gewoon meteen in moeten gooien :+

Zo denk ik er net over. Een groot feest kan ik mij nog iets bij voorstellen. Het “gewone” leven moet je kunnen zijn / dragen wat je wil.

Ik vind het altijd fascinerend hoe mensen vanuit geloof een broek verafschuwen ivm God. Dan denk ik als je gewoon met je eigen kop nadenkt interesseert het toch geen reet wat iemand aan zn kont heeft

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:58

verootjoo schreef:
Goof schreef:

Sjonge... ik volg dezelfde bijbel en heb nog nooit gelezen dat vrouwen een rok moeten dragen en mannen een jurk en al helemaal niet dat vrouwen die in je huis komen ook een rok aan moeten.

Eigenlijk vind ik het nog verdrietig ook om te lezen dat er mensen zijn die dat blijkbaar oprecht geloven. Het mooie van het christelijk geloof vind ik juist dat Jezus ons leert om iedereen en zelfs onze vijanden lief te hebben zoals we onszelf liefhebben, en elkaar nooit te veroordelen om de keuzes die we maken. Juist omdat niemand perfect is en ook zeker wijzelf als christenen niet perfect zijn. Het geloof is zoveel meer dan het navolgen van menselijke regels; het is gewoon jammer dat het nu gereduceerd wordt tot alleen maar een oppervlakkige opeenvolging van regels en wetten, terwijl de bijbel, zeker het nieuwe testament nou net niet gaat om regels en wetten.

Maar goed, het is hier geen theologische discussie.

Oeps, ik bedoelde niet mannen een jurk, maar een broek :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:28

verootjoo schreef:
Oeps, ik bedoelde niet mannen een jurk, maar een broek :+

Bij mannen (priesters) heet zoiets gewoon een kazuifel en dan mag/moet het wel van de Kerk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:46

Ik vraag me af, als het geloof nu niet de reden was?

Ik bedoel
Toen mijn kinderen geboren werden, zo'n 22 jaar geleden was het heel gebruikelijk om in bijzijn van kinderen te roken.
Echter rookten wij beide niet, vonden het vies en wisten toen al hoe ongezond dit was voor kleine kinderen.

Ik heb toendertijd een sticker bij de voordeur geplakt van JanJansen en de kinderen dat er bij ons binnen niet gerookt werd .
Het heeft geleid tot een breuk met mijn zusje , ruzie met mijn moeder en vrienden gekost.
Ook waren er mensen die meende toch een sigaret te kunnen opsteken in mijn huis.

Maar het is mijn huis en mijn regels en iedereen is welkom maar wel onder mijn huisregels.
Kun je je daar niet in vinden, ook prima , houdt dan alleen in dat het contact minder of niet meer zal zijn.

Mijn zusje woonde nog thuis en vond dat zij het recht had om thuis gewoon een sigaret op te steken als wij eens op bezoek kwamen( 2 uur rijden) met de kleine.
Tja, daar had ze natuurlijk recht op, maar gevolg was wel dat wij niet meer op bezoek kwamen met onze baby en mijn moeder vond dat natuurlijk niet leuk.

In je eigen huis mag je je eigen regels hebben en bezoek past zich aan en wil je dat niet, dan kom je niet.
De collega van TS zal best begrijpen dat haar regels de reden zal zijn dat mensen niet komen maar het blijft haar keus om daar toch aan vast te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:18

Maar er zit toch een verschil tussen roken of een broek aan hebben? Roken kan schade opleveren aan de gezondheid van de meerokers (baby).
Ik moet de eerste persoon nog meemaken van iemand die in dezelfde ruimte een broek ipv een rok droeg.. :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:23

Hm, voor mij is het hetzelfde als je schoenen moeten uitdoen is sommige huizen.
Voor mij zou het geen probleem zijn. Mijn identiteit zit niet in mijn kleding :) ( Maar, ik loop bijna altijd in werkkloffie, een keer wat anders is ook leuk :p)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 11:28

Schoenen uit heeft te maken met hygiene en schoon houden, dat vind ik iets anders dan een ander verplichten bepaalde kleding te dragen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:33

TS, heb je nog gevraagd waarom jouw collega geen rok hoeft te dragen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 11:35

Kinke schreef:
TS, heb je nog gevraagd waarom jouw collega geen rok hoeft te dragen?

Niet in dit laatste contact nee. Maar de reden was dat zij is aangekomen en haar jurk van vorig jaar (ook vd bruiloft) niet meer past nu.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:37

Anoniem schreef:
Maar er zit toch een verschil tussen roken of een broek aan hebben? Roken kan schade opleveren aan de gezondheid van de meerokers (baby).
Ik moet de eerste persoon nog meemaken van iemand die in dezelfde ruimte een broek ipv een rok droeg.. :+

Maar je vergeet dat dat toen nog helemaal niet bekend was, mensen vonden degenen die tegen roken waren maar raar. Je had ook zo van die advertenties waarin zwangere vrouwen werd afgeraden meer dan 2 sigaretten per dag te roken := in plaats van helemaal niet