Sigarettenrook van de buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:52

Willl65 schreef:
Voor een ex-roker zo te keer gaan op dit forum vind ik knap hypocriet .
Het was goed toen jezelf pafte maar nu moet iedereen maar opzouten?

Verder is rook ook vies. Ik ben de enige in het gezin die er af en toe, buiten een opsteek. Maar altijd kijk ik of ik iemand tot last ben. Ik sta op als ik op terras zit en sta achter in de ruin als ik thuis rook. Staat het raam van de buren open loop ik naar de schuur.
Waarom ? Omdat ik begrijp dat het vies is.
Maar als ik een eind verderop ga staan en een niet roker kiest er toch voor bij mij te gaan staan, BV bij wachten op trein dan is dat een keuze van de niet roker.
Roken bij kinderen, baby is in mijn ogen ook not Done

Hypocriet is als je als roker denkt dat niemand last van je zal hebben. Als je wilt dat niemand er last van heeft moet je of stoppen of zover uit de buurt roken dat een ander er niets van mee kan krijgen. En dat is dus niet aan de rand van een terras of achterin een 4x4 woonwijk tuintje gaan staan.
Als mensen daar wiet gaan staan roken barst de hel los, zogenaamd omdat dat harder zou stinken. Gewoon roken stinkt net zo hard, er zit alleen maar een andere geur aan. Daarbij heeft wiet nog medicinale eigenschappen wat je van normale sigaretten niet kunt zeggen.

Mars

Re: Sigarettenrook van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:57

Daarom rook ik gewoon op het terras. En ook op mn balkon, mensen hebben er toch wel last van :=

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 09:14

Ooh zijn dus meer mensen die dit probleem hebben. Ik heb een buurman die gewoon rookt en ook wiet rookt. Ik heb mijn rooster altijd open voor frisse lucht maar dan komt die wietlucht ook in mijn huis. Dus stinkt me hele huis naar de wiet. Als ik een deur wil open zetten heb ik hetzelfde effect. Met de warme dagen zat ik dus gewoon in die stank...

Hij word er nog niet zo lang dus heb het weer getroffen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:21

Anoniem schreef:
Hypocriet is als je als roker denkt dat niemand last van je zal hebben. Als je wilt dat niemand er last van heeft moet je of stoppen of zover uit de buurt roken dat een ander er niets van mee kan krijgen. En dat is dus niet aan de rand van een terras of achterin een 4x4 woonwijk tuintje gaan staan.

Hypocriet is het om de gezondheidstroef te spelen terwijl het uiteindelijk vooral om de geur gaat.
Ik let op waar ik rook en let erop waar de rook heen waait als ik op het terras zit. Want niemand hoeft mijn rook in te ademen behalve ikzelf. De geur is dominant en verspreid zich ver. De giftigheid die ik uitstoot is na een paar meter wel verdwenen.

Als iemand een paar tafels verderop overlast ondervind omdat hij/zij het vind stinken dan vind ik dat jammer voor diegene, maar meer zijn probleem dan het mijne. Prima dat je mij dan hypocriet vindt, ik vind jou op dat moment immers intolerant.

Als mijn buren zouden aangeven dat hun hele huis of slaapkamer stinkt omdat te dicht bij hun ramen rook zou ik dat wel graag van hen horen en daar in het vervolg rekening mee houden, want ik ben er niet op uit anderen het leven zuur te maken.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:10

Repelsteel het is hypocriet als je als ex roker denkt te kunnen aangeven wat een roker moet doen en vooral niet moet doen.
Rekening met elkaar houden is iets wat ik vanzelfsprekend vindt. Toen de ex roker nog roker was weet ik wel zeker dat die lekker pafte zonder ook maar enige schaamte.
En... mijn tuin is niet vier bij vier, ik durf te zeggen dat ik enorm veel rekening houdt met mijn medemens.
Zeker als ik een peuk opsteek.
Je zult mij ook nooit in een bushokje zien roken bijvoorbeeld. Dat vind ik asso.
Maar goed, geen ergere stoker dan een (sommige) ex roker als het gaat om begrip voor de "roker".
Beetje geven en nemen en accepteren dat niet iedereen op hetzelfde moment als jou is gestopt zou de mens sieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:27

Ik lach me echt ziek om Repelsteel... :D

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:37

Repelsteel kan aardig doordraven, maar geloof me: het gaat echt niet alleen om de geur. Ik vind het juist hypocriet je daar achter te verschuilen als roker. Mensen met gevoelige longen, raken wel degelijk benauwd en krijgen een hoestprikkel. Die klachten zijn niet spontaan verdwenen als je " even ergens anders gaat staan". Dat houdt echt wel even aan.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:40

Dat is precies de reden waarom ik ergens sta waar niemand last van zijn longen hoeft te krijgen.
Kijk besluit die niet roker dan toch naast me te gaan staan terwijl dat niet hoeft, dan ga ik ervan uit dat diegene het geen probleem vindt.
Er zijn zat rokers die, net als ik, heel bewust zijn van de overlast die een peuk kan geven.
Waren de vuurkorf stokers ook maar zo sociaal.
Kon ik ook eens mijn raam open houden.

De rokers die nergens rekening mee houden, ligt niet aan het roken, ligt aan de mentaliteit van die personen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:49

Net als bij de vuurkorfstokers toch? Punt is alleen dat roken gewoon een verslaving is en mensen dus die behoefte gewoon 24/7 hebben. Vuurkorven kom ik in de stad of in een pretpark eerlijk gezegd nooit tegen. Dan heb je gewoon echt pech als je zulke buren hebt. Ik zou daar eerder iets van durven zeggen dan van sigarettenrook, raar eigenlijk.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:54

Waar woon je dan? In de winter doen ze niets voor kerstmis? Hier schieten ze als paddestoelen dan uit de grond, zowel in t stad, als op terrassen van tavernes,..... En daarna komen de kerstboomverbrandingen nog.

Ik heb ook last van mensen naar alcohol ruiken. En zo zijn er nog wel dingen waar ik last van heb, niet alleen van dingen die mij lichamelijk last bezorgen, maar ook geestelijk. Maar ja, als het niet niet verboden is, doe je er niets aan.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:02

DatBenIkNou schreef:
Repelsteel kan aardig doordraven, maar geloof me: het gaat echt niet alleen om de geur. Ik vind het juist hypocriet je daar achter te verschuilen als roker. Mensen met gevoelige longen, raken wel degelijk benauwd en krijgen een hoestprikkel. Die klachten zijn niet spontaan verdwenen als je " even ergens anders gaat staan". Dat houdt echt wel even aan.

Maar als je heel gevoelige longen hebt ga je toch niet dicht in de buurt staan van iemand die rookt?
En iemand die ongevraagd een sigaret opsteekt als hij zo dicht bij je staat dat je er last van hebt is gewoon niet zo sociaal bezig en daar kun je m.i. gewoon wat van zeggen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:04

Niemand kan het natuurlijk ruiken dat men bij u extra ver moet gaan staan, of het moet op uw voorhoofd geschreven staan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:07

De rook die je van vuurwerk binnen krijgt,is net zoveel als een jaar lang sigarettenrook van een ander binnen krijgen.Vuurwerk rook is 100 keer schadelijker! Zelfs ik als stevige roker slaat die rook op me longen en moet ik echt naar binnen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:11

is daar wetenschappelijk onderzoek van?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:22

fokfanaat schreef:
is daar wetenschappelijk onderzoek van?

Ga maar buiten staan vlakbij het vuurwerk afsteken,dan zul je dat zelf wel merken.
Vuurwerk is alleen maar chemische zooi.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:25

Dus niemand kan last hebben van rook, als daar geen wetenschappelijk onderzoek is naar gedaan?

Dus gohya, je mag geen last hebben.

Ik heb daar al een artikel over gevonden, maar ga het niet plaatsen,want dat zal wel niet voldoen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:25

gohya schreef:
De rook die je van vuurwerk binnen krijgt,is net zoveel als een jaar lang sigarettenrook van een ander binnen krijgen.Vuurwerk rook is 100 keer schadelijker! Zelfs ik als stevige roker slaat die rook op me longen en moet ik echt naar binnen.

Ja en dus? Wat wil je daarmee zeggen? Ook dat is vervelend voor mensen met longproblemen inderdaad. Mijn dochter kan rond die tijd ook niet naar buiten nee. Natuurlijk gaat zij niet bewust naast iemand staan die rookt. Je ontkomt er helaas gewoon niet aan op verjaardagen of in de stad en dergelijke.
Wij wonen gewoon in een middelgrote stad in een rijtjeshuis, nooit last van vuurkorven. Op een kerstmarkt oid kan je dat gewoon ontwijken, groot genoeg. Vind al die vergelijkingen beetje flauw. Wat is erger? Door een vrachtwagen overreden worden of door een trein of zo iets? Het ging gewoon om roken hier. Waarbij ik trouwens ook allang gepost had dat ke dat mensen in hun eigen tuin en huis niet kan verbieden, dat zou ook mij echt ver te ver gaan hoor!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:26

chanel1985 schreef:
Dus niemand kan last hebben van rook, als daar geen wetenschappelijk onderzoek is naar gedaan?

Dus gohya, je mag geen last hebben.

Ik heb daar al een artikel over gevonden, maar ga het niet plaatsen,want dat zal wel niet voldoen.

Of wetenschappers altijd gelijk hebben en het zo goed weten.Hoe vaak word hun wetenschappelijk bewijs niet door ze ingetrokken? heel vaak. ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:32

DatBenIkNou schreef:
gohya schreef:

Ja en dus? Wat wil je daarmee zeggen? Ook dat is vervelend voor mensen met longproblemen inderdaad. Mijn dochter kan rond die tijd ook niet naar buiten nee. Natuurlijk gaat zij niet bewust naast iemand staan die rookt. Je ontkomt er helaas gewoon niet aan op verjaardagen of in de stad en dergelijke.
Wij wonen gewoon in een middelgrote stad in een rijtjeshuis, nooit last van vuurkorven. Op een kerstmarkt oid kan je dat gewoon ontwijken, groot genoeg. Vind al die vergelijkingen beetje flauw. Wat is erger? Door een vrachtwagen overreden worden of door een trein of zo iets? Het ging gewoon om roken hier. Waarbij ik trouwens ook allang gepost had dat ke dat mensen in hun eigen tuin en huis niet kan verbieden, dat zou ook mij echt ver te ver gaan hoor!

In de stad is het ook niet verboden om te roken, net zoals het niet verboden is om te roken in je eigen tuin. Je kan daar niets aan doen.
Net zoals veel dingen die niet gezond zijn, ook niet verboden zijn.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:48

DatBenIkNou schreef:
Net als bij de vuurkorfstokers toch? Punt is alleen dat roken gewoon een verslaving is en mensen dus die behoefte gewoon 24/7 hebben. Vuurkorven kom ik in de stad of in een pretpark eerlijk gezegd nooit tegen. Dan heb je gewoon echt pech als je zulke buren hebt. Ik zou daar eerder iets van durven zeggen dan van sigarettenrook, raar eigenlijk.

Nou mijn buren vinden het prachtig en hebben de vuurkorf dagelijks aan.

Ik heb ze vriendelijk gevraagd of die korf wat verder de tuin in kon, de hele bovenverdieping was blauw van de rook. Ze hebben de korf iets verplaatst.
Evengoed heb ik er veel last van binnen. Zeer doordringende rook die ook nog eens blijft hangen.
Maar ja dan had ik maar in een hutje op de wei moeten gaan wonen.
Leven en laten leven

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:50

Onze buren steken maar heel af en toe de korf aan.Zodra ik het ruik doe ik gewoon de ramen en deuren dicht.Het blijft idd. vrij lang binnen hangen en stinkt ook.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:54

DatBenIkNou schreef:

Juist. Het spijt me voor alle rokers, maar ik kan er echt ziek van worden, van sigarettengeur. Ik krijg er echt een hoestbui van die niet meer weggaat en daarna knallende koppijn. Ventolin etc heb ik altijd bij me, maar maakt het niet beter.
Dat geldt overigens ook voor bepaalde parfums of andere sterke geuren. Ik word weleens nijdig aangekeken als ik ga hoesten van de rook - alsof ik me aanstel. Maar geloof me dat ik het liever ook niet zou hebben...

Ikeje schreef:
Maar als je heel gevoelige longen hebt ga je toch niet dicht in de buurt staan van iemand die rookt?
En iemand die ongevraagd een sigaret opsteekt als hij zo dicht bij je staat dat je er last van hebt is gewoon niet zo sociaal bezig en daar kun je m.i. gewoon wat van zeggen.

Terrasjes, om maar te beginnen? :)* Ik kan niet altijd van tevoren aan zien komen dat ze naast me een sigaret op gaan steken hoor...

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:08

chanel1985 schreef:
Niemand kan het natuurlijk ruiken dat men bij u extra ver moet gaan staan, of het moet op uw voorhoofd geschreven staan.

Die peuk in mijn hand en de rookwolk bij mij zou toch voldoende indicatie moeten geven of niet dan?

Net als dat ik rekening houdt met een niet roker moet een niet roker niet gaan zeiken tegen mij als ik 15 meter van de mensen een peuk rook en dan naast me komt staan.

Het is vreselijk als je slechte longen hebt, natuurlijk begrijp ik dat je dan ieder sigaretje wat in je buurt wordt opgestoken, of waar je maar een walmpje van meekrijgt dubbel zo hard binnenkomt.

Het terras wordt veel genoemd.
Ook dat kan ik me voorstellen. Niets ergers dan met je kindje op schoot rook van een ander in je gezicht te krijgen.
Zul je van mij niet meemaken.

Nog nooit heb ik gerookt waar mijn of andere kinderen bij waren. Sterker nog heb 10 jaar geen peuk aangeraakt vanaf het moment dat ik wist zwanger te zijn.
Maar dat sommige hier roker zowat afschieten, en dan ook nog zelf ex roker zijn geweest, die jarenlang zelf heerlijk erop los pafte, dat is wat mij betreft niet serieus te nemen.

Mijn advies, als je last van een roker hebt, vraag diegene dan vriendelijk of het mogelijk is dat diegene even zijn peuk verderop oprookt. ( op terras bijvoorbeeld) Nee heb je, ja kun je krijgen.
Is het nee? Sta op en ga lekker binnen zitten zoals de rokers midden in de winter buiten staan.
Is het ja, fijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:19

Maar wij rokers stinken toch zo dat je het van 10 meter afstand al ruikt? Dus dan ruik je meteen aan me dat je niet naast me moet gaan zitten op het terras :D En wij rokers moesten het cafe uit want dat was voor niet-rokers, ga dan ook naar binnen in de zomer en laat dat terras met rust :+

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:15

Mars, het mag best iets vriendelijker hoor!