Gefascineerd door drugs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:00

Hahaha Tivoli. Ach, uiteindelijk blijken tot nu toe alle cliché te kloppen: als je 30 wordt, zo van slag zijn, want nu ben je oud! (Ik ben trouwens vanaf 20 tot 35 feestbeest geweest). Voor en na die tijd paarden gehad (echt hoor geef je dochter een knol als je bang bent dat ze afglijd :+ ). Maar nu ben ik 45 en boeit mijn leeftijd niet meer, was trouwens op mijn mooist toen ik 39/40 was, wat ik bij veel vrouwen zie ook.
Dus als ik weer richting de 60 en ouder ga, zal ik mij vast ook als een klein kind weer gaan gedragen en dat mag dan ook! +:)+

Maar ik begrijp het gelukkig nog wel, hoe dat het is en voelt als je jong bent en vol in het leven staat: dan ben je onoverwinnelijk en zo voelt dat dus ook met drugs of andere rotzooi die slecht voor je is...

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:02

Ik was eerder verbaasd dat er velen hier echt heel bewust mee omgaan. Ik had eerder verwacht dat het gebruiken van drugs veel impulsiever zou gaan. Ik ben op een feest, iemand heeft pillen bij en wil best delen, dus neem je er ook maar 1....dat idee. Maar ik lees juist over pillen van te voren laten testen, tijd van inname noteren, controleren of er genoeg wordt gedronken, en zelfs maanden wachten voordat er opnieuw iets gebruikt wordt.

Volgens mij valt het dus wel mee in dit topic, dat verheerlijken. Ik vind het oprecht interessant om de ervaringen van meerdere bokkers hier te lezen. Niet zo zeer om nu zelf drugs te gaan gebruiken (ik ga nuchter al heel hard) maar wel om beter te begrijpen wat de mensen om mij heen aan het doen zijn ;).

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:18

Dee_Es schreef:
Ik was eerder verbaasd dat er velen hier echt heel bewust mee omgaan. Ik had eerder verwacht dat het gebruiken van drugs veel impulsiever zou gaan. Ik ben op een feest, iemand heeft pillen bij en wil best delen, dus neem je er ook maar 1....dat idee. Maar ik lees juist over pillen van te voren laten testen, tijd van inname noteren, controleren of er genoeg wordt gedronken, en zelfs maanden wachten voordat er opnieuw iets gebruikt wordt.

Volgens mij valt het dus wel mee in dit topic, dat verheerlijken. Ik vind het oprecht interessant om de ervaringen van meerdere bokkers hier te lezen. Niet zo zeer om nu zelf drugs te gaan gebruiken (ik ga nuchter al heel hard) maar wel om beter te begrijpen wat de mensen om mij heen aan het doen zijn ;).

Dit dus ^

De mensen die hier zeggen dat ze gebruiken vind ik wel verstandig.
Ze doen er alles aan om het zo veilig mogelijk te doen.

Natuurlijk kan je er niks mee hebben en anti zijn. Maar de mensen die "pro" gebruiken zijn. Zeggen nergens je moet het proberen en doe nou maar ookal twijfel je. Ze laten alleen maar weten hoe je het veilig kan doen en ze het zelf ervaren.

Dus als je er niks mee hebt is het prima. Maar ook niemand hier is pro drugs. Mensen vinden het gebruik gewoon oke bij zichzelf en andere die er voor kiezen. Maar ze zouden nooit andere er in meeslepen zonder dat het 100% de eigen keuze is. En mochten mensen wel 100% kiezen dan zullen deze mensen alleen maar goed willen helpen en goed spul regelen.
Deze mensen zijn heel andere als mensen die er geld aan willen verdienen pf slechte bedoelingen hebben. Hun boeit het niks wat er met je gebeurt.

Kinke

Re: Gefascineerd door drugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:23

Maar als er zoveel verstandige gebruikers zijn, waarom zijn er dan ook veel verslaafden? Ik neem aan dat die niet van tevoren dachten "nu ga ik eens even lekker verslaafd zijn" ? Waarom neem je dat risico? Een feestje is zonder drank of drugs toch ook hartstikke leuk? Ik snap niet waarom iets een '12' moet zijn ipv een '10'

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:47

Kinke schreef:
Maar als er zoveel verstandige gebruikers zijn, waarom zijn er dan ook veel verslaafden? Ik neem aan dat die niet van tevoren dachten "nu ga ik eens even lekker verslaafd zijn" ? Waarom neem je dat risico? Een feestje is zonder drank of drugs toch ook hartstikke leuk? Ik snap niet waarom iets een '12' moet zijn ipv een '10'

Dat kan aan veel dingen liggen.

Ze gebruiken het als uitvlucht, ze hebben het nodig om te leven, om zich goed te voelen, het milieu waar je uit komt.

Sommige mensen slaan door en sommige niet. Dat heeft veelal met je karakter enz te maken.
Maar ook met je psychische toestand als je je poedersuiker voelt en door drugs weer goed. Dan gebruik je het sneller nog een keer. Zo is het toch ook met alcohol, je hebt een zware dag, lekker wijntje als ontspanning. En zo kan dit ook uitgroeien tot Hmm rot moment even wijn dan gaat het beter. En dat is met drugs ook zo.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:48

Kinke schreef:

Ik zal hier even vanuit mijn eigen oogpunt op reageren.
Ik vind de verslaving van andere mensen,niet mijn verantwoordelijkheid.
Overal zitten rotte appels tussen,dat betekent voor mij niet dat ik het ook niet zou moeten doen.
Er zijn ook heel veel mensen die een biertje nemen in de kroeg,maar ook genoeg alcoholverslaafden. Het één heft het ander niet op :)
Ik ben niet van het '1 groep over een kam scheren'.
Niet bij alcoholgebruikers, niet bij drugsgebruikers of moslims.

Waarom ik het risico van het verslaafd kunnen raken toch heb genomen?
Tja, misschien omdat ik heel egocentrisch heb gedacht dat ik niet verslavingsgevoelig ben en sterk genoeg in mijn schoenen sta om het gebruik beperkt te houden. Daarom sta ik ook af en toe op een feestje zonder drugs.
Of het nooit had kunnen gebeuren? Jawel, maar dat zijn de risico's in het leven.
Als ik bang zou zijn voor alle risico's in het leven,kon ik er beter een eind aan maken := (en die laatste opmerking graag met een korreltje zout en wat humor nemen)

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 05-09-16 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:50

Lau schreef:
Kinke schreef:

Ze gebruiken het als uitvlucht, ze hebben het nodig om te leven, om zich goed te voelen, het milieu waar je uit komt.

Sommige mensen slaan door en sommige niet. Dat heeft veelal met je karakter enz te maken.
Maar ook met je psychische toestand als je je poedersuiker voelt en door drugs weer goed. Dan gebruik je het sneller nog een keer. Zo is het toch ook met alcohol, je hebt een zware dag, lekker wijntje als ontspanning. En zo kan dit ook uitgroeien tot Hmm rot moment even wijn dan gaat het beter. En dat is met drugs ook zo.

Wouw. Dat klinkt echt heel veroordelend.
Zo is het (voor mij en veel anderen in dit topic,zoals je kunt lezen...) echt niet.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:54

Kinke schreef:

Tja.. Waarom zijn er zoveel dikke mensen als je ook gewoon gezond kunt eten?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:56

Tivoli schreef:
Lau schreef:

Wouw. Dat klinkt echt heel veroordelend.
Zo is het (voor mij en veel anderen in dit topic,zoals je kunt lezen...) echt niet.

Het was een aanhaal waarom mensen verslaafd raken. Niet voor alle drugs gebruikers

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:58

Tivoli schreef:
Tja, misschien omdat ik heel egocentrisch heb gedacht dat ik niet verslavingsgevoelig ben en sterk genoeg in mijn schoenen sta om het gebruik beperkt te houden. Daarom sta ik ook af en toe op een feestje zonder drugs.
Of het nooit had kunnen gebeuren? Jawel, maar dat zijn de risico's in het leven.
Als ik bang zou zijn voor alle risico's in het leven,kon ik er beter een eind aan maken := (en die laatste opmerking graag met een korreltje zout en wat humor nemen)

Ik snap het nog steeds niet…waarom moet een 10 een 12 worden? En is een 12 dan nog genoeg? Of moet dat een 15 worden?
Als je af en toe op een feestje zonder drugs staat, waarom niet altijd zonder?
Snap er gewoon geen ene moer van :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:59

Ikeje schreef:

Rare vergelijking. Eten moeten we gewoon meerder malen per dag, je kunt niet zonder. Dus die 'verleiding' is vele malen groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:03

Kinke schreef:
Maar als er zoveel verstandige gebruikers zijn, waarom zijn er dan ook veel verslaafden? Ik neem aan dat die niet van tevoren dachten "nu ga ik eens even lekker verslaafd zijn" ? Waarom neem je dat risico?

Maar dat geldt voor alles, toch? Niemand denkt 'laat ik eens lekker alcoholist worden', 'goh, ik zou eens aan een sportverslaving kunnen werken' of 'vandaag is de dag: de start van mijn gameverslaving *\o/* '.
Ik denk dat verslavingen wel iets gecompliceerder zijn dan dat jouw post nu lijkt te doen overkomen, en een combinatie van meerdere factoren, waar het middel zelf er één van is, maar niet het enige. Angst voor een verslaving (of angst om door te slaan in bepaald gedrag) weerhoudt de meeste mensen er tenslotte ook niet van om een biertje te drinken, een hamburger te eten, een dieet te volgen, te gamen of zelfs te sporten.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:05

Voor mij is niet een keuze tussen een 10 en een 12 of een 15. Meer tussen; ga ik naar de dierentuin of naar het pretpark.
Soms heb ik zin om een paar biertjes te drinken, dan bestel ik die. Als ik zin heb om te spacen slik ik een pilletje en soms heb ik heus wel zin om me laveloos te drinken of lekker te spacen maar lijkt het me verstandiger om op fris en water te feesten.
Misschien snap jij daar geen ene moer van, voor mij werkt dit, dus maakt me eigenlijk niet zoveel uit wat jij ervan vind. De enige reden dan ook dat ik blijf reageren is omdat ik het idee heb veroordeeld te worden en daar begrijp ik dan weer geen ene moer van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:06

Kinke schreef:
Ikeje schreef:

Rare vergelijking. Eten moeten we gewoon meerder malen per dag, je kunt niet zonder. Dus die 'verleiding' is vele malen groter.

Gamen, gokken, sporten of diëten moet je niet per se meerdere malen per dag. En toch zijn er ook mensen die daarin probleemgedrag vertonen. Je kunt natuurlijk erover discussiëren of dat meer of minder of net zo schadelijk is als een drugsverslaving.

Maar volgens mij gaat het er vooral om dat het niet zo zwart-wit is allemaal dat je met gebruik van een middel of actie altijd direct een groot risico op verslaving hebt. Het middel is slechts één factor in die verslaving (hoewel sommige middelen uiteraard verslavender zullen zijn dan anderen). (En misschien is het juist wel zo dat het voor sommige mensen gezien hun genetische aanleg en sociale omstandigheden moeilijker is dan voor jou of voor mij, om probleemgedrag of een verslaving NIET op te bouwen, of dat nou aan drugs of aan gamen of aan wat dan ook is.)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:13

Ikeje schreef:
Voor mij is niet een keuze tussen een 10 en een 12 of een 15. Meer tussen; ga ik naar de dierentuin of naar het pretpark.
Soms heb ik zin om een paar biertjes te drinken, dan bestel ik die. Als ik zin heb om te spacen slik ik een pilletje en soms heb ik heus wel zin om me laveloos te drinken of lekker te spacen maar lijkt het me verstandiger om op fris en water te feesten.
Misschien snap jij daar geen ene moer van, voor mij werkt dit, dus maakt me eigenlijk niet zoveel uit wat jij ervan vind. De enige reden dan ook dat ik blijf reageren is omdat ik het idee heb veroordeeld te worden en daar begrijp ik dan weer geen ene moer van..

Zo, wat een vriendelijkheid. Ik zou niet weten hoe ik verder uit zou moeten leggen dat ik het gewoon niet begrijp. Dat jij dan vindt dat je veroordeeld wordt is jouw probleem.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:31

NikkiDeKerf schreef:
Kinke schreef:
Maar als er zoveel verstandige gebruikers zijn, waarom zijn er dan ook veel verslaafden? Ik neem aan dat die niet van tevoren dachten "nu ga ik eens even lekker verslaafd zijn" ? Waarom neem je dat risico?

Maar dat geldt voor alles, toch? Niemand denkt 'laat ik eens lekker alcoholist worden', 'goh, ik zou eens aan een sportverslaving kunnen werken' of 'vandaag is de dag: de start van mijn gameverslaving *\o/* '.
Ik denk dat verslavingen wel iets gecompliceerder zijn dan dat jouw post nu lijkt te doen overkomen, en een combinatie van meerdere factoren, waar het middel zelf er één van is, maar niet het enige. Angst voor een verslaving (of angst om door te slaan in bepaald gedrag) weerhoudt de meeste mensen er tenslotte ook niet van om een biertje te drinken, een hamburger te eten, een dieet te volgen, te gamen of zelfs te sporten.

+:)+

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:44

Kinke schreef:
Tivoli schreef:

Ik snap het nog steeds niet…waarom moet een 10 een 12 worden? En is een 12 dan nog genoeg? Of moet dat een 15 worden?

Ik snap dat jij het niet snapt en dat respecteer ik :D
Ik snapte het 'vroeger' ook niet.
Maar ik zal proberen het uit te leggen.

Het is al duizenden jaren zo dat mensen het zichzelf steeds makkelijker/leuker proberen te maken.
Misschien een vreemd vergelijk, maar het zit in onze natuur om steeds iets beters te zoeken. Dus van een 10 een 12 willen maken is zo gek nog niet. Of dat met drugs gaat of met een biertje, een groter huis,een lekkere reep chocola of de radio hard aan zetten, dat is om het even. Het zijn allemaal kleine toevoeginkjes waar we op dat moment voor kiezen.
Dingen die we leuk of fijn vinden,waar we van kunnen genieten.
En sommige mensen ervaren dat met drugs,weer anderen zijn er bang van en doen het niet.

Dus waarom van een 10 een 12 maken? Waarom niet? Dat is iets wat ik af en toe leuk vind. Net als paardrijden, mezelf in een tv-serie verstoppen of een zak chips leeg eten. (Even de 'verslaving' buiten beschouwing gelaten, ik heb het nu over recreatief en gecontroleerd gebruik)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:05

Ik snap je gedeeltelijk Tivoli :D
Ik snap dat mensen dingen leuk willen maken, maar ik snap niet dat je dan een pil in je mik douwt of een snuifje neemt e.d. :D

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:16

Tivoli schreef:
Kinke schreef:

Ik snap dat jij het niet snapt en dat respecteer ik :D
Ik snapte het 'vroeger' ook niet.

+1

Ik snap ook heel goed dat de 'anti-drugs' mensen in het topic er niks van begrijpen.
Het is namelijk iets dat ook nauwelijks te begrijpen valt als je er zelf geen ervaring mee hebt. (en dan heb ik het over pillen)
Zelf snapte ik er ook niks van zoals ik al eerder in het topic vertelde. Mijn nieuwsgierigheid had toch de overhand en ik heb de beslissing gemaakt om het zelf eens te proberen voordat ik anderen zou veroordelen om hun gebruik.
Nu zeg ik absoluut niet dat iemand maar gewoon moet gaan gebruiken om het te begrijpen.
Maar ik persoonlijk zou het wel fijn vinden als er dan wat minder veroordeeld wordt als men zelf al aangeeft het hele gebruik niet te begrijpen.

Er werd hier in het topic door iemand aangehaald (ik geloof Geryon) dat je in dit topic helemaal niet anti drugs mag zijn.
Dat is echt onzin, het is ieders goed recht om tegen drugs te zijn en dat kan ook gewoon in dit topic.
Het is vaak alleen de veroordelende toon waarop dit gebeurt. En dat vind ik persoonlijk erg jammer.

Dee_Es schreef:

Kijk, jíj snapt het! +:)+
Er wordt hier positief over drugs gepraat omdat drugs voor de meesten in dit topic ook gewoon een heel leuk en positief iets is.
Dat heeft niks met bagatelliseren te maken.
Ik persoonlijk zal niemand aansporen om drugs te gebruiken. (wat met drank wel eens anders gebeurt.. "atten, atten, atteeen, HEEUUUUUJ! etc....)
Maar mocht iemand willen gebruiken dan geef ik met alle plezier uitleg en voorlichting om het zo veilig mogelijk te houden.

Ik hoop juist dat er door dit topic meer mensen opener (of door sommigen gezegd; bagatelliserender) over drugs gaan praten zodat het taboe doorbroken kan worden en mensen ook daadwerkelijk uitleg en advies durven te vragen i.p.v. alles maar in hun mik te gooien.

En weer over de verslavingen.....
Drugs staan niet gelijk aan verslaving wat sommige mensen hier sterk willen laten lijken.
Verslaving kan een gevolg zijn van... Maar het hoeft niet.

Je hebt mensen die gebruiken omdat ze het leuk vinden, en je hebt mensen die het gebruiken om even uit de 'echte' wereld te ontsnappen om problemen en gevoelens te ontlopen.
Die 2e groep zal steeds sneller en vaker gaan gebruiken om hun problemen te vergeten en daar ligt een verslaving op de loer.
De eerste groep weet er prima mee om te gaan en zullen dan ook niet zo snel verslaafd raken.

Mensen die drugs gebruiken staan niet gelijk aan kansarme probleemjongeren zonder toekomst.
Loop voor de gein eens een coffeeshop binnen en kijk wat voor mensen daar allemaal komen.. Ik denk dat de meesten daar flink van gaan opkijken.
Of als je op een festival bent, plof eens naast iemand neer die gebruikt heeft en knoop een gesprekje aan over hoe en wat. Ze bijten echt niet hoor ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:31

Juist in een coffeeshop zitten de stukken verdriet. De mensen met een leven roken hun hasj en wiet wel ergens anders.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:33

Ik heb het ook niet over de mensen die daar zitten. :P
Heb het juist over de mensen die daar gewoon binnenlopen om hun wiet te halen. :P
Idd van de stukken verdriet tot mannen strak in pak. :P

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:38

lieveli schreef:
Juist in een coffeeshop zitten de stukken verdriet. De mensen met een leven roken hun hasj en wiet wel ergens anders.

Hier juist helemaal niet. Naja bij de kleintjes hier in de buurt komen alleen maar normale mensen. In de stad een heel ander verhaal.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:43

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:11

Ierpier schreef:
https://youtu.be/PY9DcIMGxMs

Boeiende ted-talk over verslavingen (en drugs).

_O_
Dat is precies wat de meesten hier al zo'n 20 pagina's lang proberen uit te leggen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:14

Ikeje schreef:
Kinke schreef:

eten is ook een verslaving