Liefde kent geen leeftijd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:36

A3a1 schreef:
Het heeft er meestal meer mee te maken dat de grenzen zo langzaam worden opgerekt.
Er wordt gemanipuleerd, er wordt vaak aangedrongen op ons geheim etc.
Het kind wordt in de val gelokt.

Ik werk in de jeugdhulpverlening maar....dat het kind iets te kort gekomen is....nee die heb ik nog niet eerder voorbij zien fietsen.
Heb het gisteravond mijn collega's voorgelegd, of zij ooit het vermoeden van zoiets hebben gehad, of deze diagnose bij hun wel eens is langs gekomen, maar nee.

Zoek maar eens op groomen.
Het proces begint omdat er vriendschap gesloten kán worden. Het begint voor de grenzen oprekken, he. De slachtoffers worden bewust gekozen.

Maar goed, het gaat hier helemaal niet om pedofelen. Ik kan me het verband niet eens meer herinneren.

Sees

Re: Liefde kent geen leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:42

Lusitana maar iemand die een vriendschap sluit hoeft toch niets te kort te komen? Vind dat een wat voorbarige conclusie...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:52

Lusitana schreef:
Zoek maar eens op groomen.
Het proces begint omdat er vriendschap gesloten kán worden. Het begint voor de grenzen oprekken, he. De slachtoffers worden bewust gekozen.

Maar goed, het gaat hier helemaal niet om pedofelen. Ik kan me het verband niet eens meer herinneren.

Ik begrijp met de opmerking groomen nuwel wat je bedoelt. Vaak is er idd wel een reden waarom een bepaald kind gekozen wordt, maar dit kan ook puur het gemak zijn. Dat kind is het dichtst in de buurt of het is familie of .. vul maar in.. maar ook gewoon aantrekkingskracht of puur de leeftijd.

Voor zover dat zijspoor.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:04

Toch ben ik gewoon achterdochtig als een oudere man een 'relatie' begint met een veel jonger meisje. Ik vind de verhoudingen gewoon schreef en vaak niet gezond. Helaas daar zelf ervaring mee als 15 jarige. Man was paardenhouder, ikzelf paardenmeisje. Ik kwam uit een heel gewoon gezin maar toch wist hij mij heel goed te manipuleren. En ja, daar ben ik niet helemaal ongeschonden uitgekomen. Ik vind het nogal wat om dat soort relaties af te doen als relatief onschuldig. Dat komt gewoon voorbij en mogen we niet over 'jammeren' ? Vind ik nogal uitspraken hoor.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 30-05-16 12:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:05

chanel1985 schreef:
Lusitana schreef:
Dat heeft absoluut niets met liefde te maken, maar ik moest er wel even aan denken als je het hebt over leeftijdsverschillen.

Er wordt in het topic ook gejammerd over oudere mannen die misbruik zouden maken van jongere meisjes. Ook dat heeft niets met liefde te maken, maar komt gewoon voorbij, dus nu noem ik ook even de andere variant, jongere vrouwen die misbruik maken van oude mannen. ;)

Verder maak ik pesoonlijk nooit een punt van leeftijdsverschil, hoe groot dan ook.

Maak je daar nooit geen probleem van zolang er een bepaalde minimumleeftijd is? Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld vanaf 16 jaar. Ik kan me immers moeilijk inbeelden dat je geen punt zou maken als je dochter of zoon van 13 met iemand naar huis komt die dubbel haar/zijn leeftijd is.

Ach, ik ben zelf 30 en mijn ouders maken er nog steeds een problem van -O-

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:25

DatBenIkNou schreef:
Toch ben ik gewoon achterdochtig als een oudere man een 'relatie' begint met een veel jonger meisje. Ik vind de verhoudingen gewoon schreef en vaak niet gezond. Helaas daar zelf ervaring mee als 15 jarige. Man was paardenhouder, ikzelf paardenmeisje. Ik kwam uit een heel gewoon gezin maar toch wist hij mij heel goed te manipuleren. En ja, daar ben ik niet helemaal ongeschonden uitgekomen. Ik vind het nogal wat om dat soort relaties af te doen als relatief onschuldig. Dat komt gewoon voorbij en mogen we niet over 'jammeren' ? Vind ik nogal uitspraken hoor.

Precies DIT bedoel ik dus ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:45

En wat vinden jullie van vriendschap met een groot leeftijdsverschil? Bijvoorbeeld tussen 16 en 35 ofzo? Wanneer de jongere persoon zich echt bij een ouder iemand op zijn of haar gemak voelt en diegene vertrouwd en dingen bij diegene kwijt kan en andersom ook?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:13

Vriendschap, tussen een meisje van 16 en een vrouw van 36 zou ik eerder een soort mentorschap zien. De oudere als mentor van de jongere. Soort grote zus idee.

Even uitgaande van dat het een vriendschappelijke relatie die ook gelijkwaardig is, niet een docent en zijn/haar leerling bv.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:17

vuurneon schreef:
Vriendschap, tussen een meisje van 16 en een vrouw van 36 zou ik eerder een soort mentorschap zien. De oudere als mentor van de jongere. Soort grote zus idee.

Even uitgaande van dat het een vriendschappelijke relatie die ook gelijkwaardig is, niet een docent en zijn/haar leerling bv.

Dat inderdaad, een 36 jarige kan met een 16 jarige niet alles delen, puur omdat de 16 jarige anders in het leven staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:23

vuurneon schreef:

En een man van 35 en een meisje van 16? Gewoon echt vriendschappelijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:25

Dan kom je imo toch echt terecht in een vader/dochter relatie. Want op vriendschappelijk gebied zijn er vrij weinig raakvlakken... Tenzij die 35 jarige zo kinderlijk is en die 16 jarige ontzettend volwassen. Maar die kans acht ik op nog geen 1% :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:31

Sammie schreef:
Dan kom je imo toch echt terecht in een vader/dochter relatie. Want op vriendschappelijk gebied zijn er vrij weinig raakvlakken... Tenzij die 35 jarige zo kinderlijk is en die 16 jarige ontzettend volwassen. Maar die kans acht ik op nog geen 1% :+

En als je echt op dezelfde lijn zit en enorme gesprekken over vanalles kan voeren?

Je hebt inderdaad leeftijden, iemand van 35 zit in een andere levensfase dan iemand van 16/18. Maar ik ben van mening dat zonder al die levensfases en leventijdsgebonden aspectem op de achtergrond iedereen "even oud" is. Dus wanneer je dingen als levenservaring enzo even wegdenkt. Als je op die "achtergrond" het geweldig met elkaar kan vinden, kan je dan ook geen vriendschap sluiten?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:33

Resistance schreef:
En als je echt op dezelfde lijn zit en enorme gesprekken over vanalles kan voeren?

Je hebt inderdaad leeftijden, iemand van 35 zit in een andere levensfase dan iemand van 16/18. Maar ik ben van mening dat zonder al die levensfases en leventijdsgebonden aspectem op de achtergrond iedereen "even oud" is. Dus wanneer je dingen als levenservaring enzo even wegdenkt. Als je op die "achtergrond" het geweldig met elkaar kan vinden, kan je dan ook geen vriendschap sluiten?

Die levensfasen en leeftijdsgebonden aspecten die je noemt maken juist een mens, bepalen juist de leeftijd en zijn niet weg te denken bij een bepaalde leeftijd. Ze zijn er altijd.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:34

Sammie schreef:

Ik denk best dat je raakvlakken kunt hebben. Merk het in de muziekwereld wel eens. Ik kan soms goed praten met veel oudere mannen omdat deze ook gitaar spelen, van dezelfde muziek houden enzovoorts. Kan mij voorstellen dat dit met andere hobby's ook zo is. Nu ben ik dan 24 en vind ik mijzelf wel volwassen genoeg ( :D) maar denk dat dit een paar jaar geleden ook voor had kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:43

Goof schreef:
Resistance schreef:

Die levensfasen en leeftijdsgebonden aspecten die je noemt maken juist een mens, bepalen juist de leeftijd en zijn niet weg te denken bij een bepaalde leeftijd. Ze zijn er altijd.

Dat vind ik dus niet, als je dat allemaal achterwege laat ben je iemand, al weet ik niet hoe ik moet uitleggen wat ik bedoel. Je zit op een golflengte, en er zijn mensen met diezelfde golflengten waarmee je direct een klik kan hebben. Maakt niet uit hoe oud je bent.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:44

Ik weet dat je dat niet vindt, daar heb je 'vroegah' hele topics over geopend :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:51

Resistance schreef:
Sammie schreef:
Mijn argument is dus dat echt zeer onwaarschijnlijk is, maar als je dat element wegfiltert is er weinig bezwaar aan te voeren. Echter geloof ik daar dan weer niet zo sterk in.

Jildau schreef:
Ik denk best dat je raakvlakken kunt hebben. Merk het in de muziekwereld wel eens. Ik kan soms goed praten met veel oudere mannen omdat deze ook gitaar spelen, van dezelfde muziek houden enzovoorts. Kan mij voorstellen dat dit met andere hobby's ook zo is. Nu ben ik dan 24 en vind ik mijzelf wel volwassen genoeg ( :D) maar denk dat dit een paar jaar geleden ook voor had kunnen komen.
Maar dan deel je een hobby waar je over uitwisselt en dat vind ik toch wat anders dan een vriendschap, waar je gewoon veel meer interesses deelt. Ik denk zelfs dat je dan weer wat meer richting het mentorschap moet zien. Iemand die jou wat meer vertelt over muziek.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:12

Maar denken we daar dan anders over als we het over hetzelfde geslacht hebben? Ik ben ook bevriend met een stalgenoot van mij, we schelen toch al gauw 25 jaar. Ik zie dat absoluut niet als mentorschap ;). Of is het dat alleen in het geval van jongeren?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:17

Het ging hier om een 35-jarige en een 16-jarige. Dus op die specifieke situatie reageer ik :)

Wat betreft stal en paard.. ook daar deel je een hobby. Je hebt een gezamelijk doel. De paarden. De een noemt dat vriendschap, de ander weer niet. Dat hangt een beetje af van de persoon en de benaming die hij/zij daar aan plakt. Imo hoe gezellig je het ook kan hebben met een stalgenoot, als je niks anders deelt dan een paardenhobby (en een stal) zou ik het geen vriendschap noemen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:20

Daarom vraag ik of het leeftijdsgebonden is Sammie ;). Blijkbaar wel dus. Stal is de bindende factor maar als je ook buiten stal afspreekt mag ik toch aannemen dat het om vriendschap gaat aangezien de bindende factor dan niet meer speelt. Dus het kàn wel een vriendschap met iemand die ouder is zonder dat je praat over een mentorschap.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:25

Als je bv beide 2 werkende volwassenen bent, zit je al sneller in aardig dezelfde fase als een puber en een ruimschoots volwassene. Tussen 16 en 35 zit een flink verschil (even uitgaande van normale ontwikkeling natuurlijk). Tussen een 30 jarige en 45 jarige is dat verschil kleiner en zit je veel sneller in dezelfde fase.
Ik heb meer aansluiting met mensen die in mijn levensfase zitten als ik vriendschap op wil bouwen (en die kunnen bv best 5 jaar jonger zijn of 15 jaar ouder). Zou met een meisje van 15 geen hechte vriendschap op kunnen bouwen, maar wel een gezellig gesprek kunnen voeren. Net als het voor mij lastig zal zijn om echt een diepe vriendschap op te bouwen met iemand die 75 is. Dat zal meer een kennis zijn met wie ik gezellig kan praten en die voor mij een soort mentor is.
T is eigenlijk niet voor niets dat mensen zeggen dat verschil in leeftijd kleiner wordt bij ouder worden. Een kind van 12 verschilt al enorm van een 16 jarige terwijl het verschil tussen 30 en 34 erg klein is. Ontwikkeling gaat in de volwassenheid wat rustiger dan in de baby, jeugd en puberteit.

Resistance, ben benieuwd hoe jij er zelf overdenkt als je zelf 35 bent :) of je dan ook de behoefte hebt om een diepe vriendschap te sluiten met een 16 jarige jongen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-05-16 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:27

Vuurneon, dan is het inderdaad leeftijdsgebonden. Ik ben het namelijk met je eens in bepaalde fases van je leven, het leeftijdsverschil (of dat nou in de liefde of in vriendschappen is) gevoelsmatig kleiner wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:31

En als je als 35 jarige in dezelfde fase zit als een kind van 16 tja.... Dan is de midlifecrisis wel erg vroeg aan de deur gaan kloppen :+
Helemaal als het om een docent-leerling gaat.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-05-16 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:37

Sees schreef:
Vuurneon, dan is het inderdaad leeftijdsgebonden. Ik ben het namelijk met je eens in bepaalde fases van je leven, het leeftijdsverschil (of dat nou in de liefde of in vriendschappen is) gevoelsmatig kleiner wordt.

Ook fysiek, dat enorme ontwikkeltempo vlakt af. Aftakeling gaat minder snel _O-

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:44

Sees schreef:
Daarom vraag ik of het leeftijdsgebonden is Sammie ;). Blijkbaar wel dus.

Ja, bij de 16-jarige zeer zeker. :)