Over liefde op haar moeilijkst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:51

mrie schreef:
Ik blijf ondanks alle reacties hier bij mijn standpunt.: TS is niet verantwoordelijk voor de relatie van haar "vriend." En hoe die dat oplost is zijn ding.
Hoe kun je nou jezelf verantwoordelijk voelen voor een andermans relatie. Je bent toch niet in je eentje aan het zoenen.
Het is zeldzaam dat je iemand tegen komt waarmee je dit kunt hebben en waarmee je dit kunt delen. Praat er samen over en wat mij betreft grijp je hem.

Dat is wel erg simpel geredeneerd!

TS weet precies wat er speelt en werkt(e) er dus actief aan mee.
Ander lekker eenvoudig ... Dan zou elke minnares van mannen die hun vrouw belazeren en waar die vrouwen vanaf weten geen blaam treffen?! Je maakt in zo'n geval wel eigen keuzes met eigen verantwoordelijkheden. En je hebt ook zoiets als morele verantwoording ten opzichte van andere mensen.

Ik vind trouwens dat hier eigenlijk alleen maar over TS gediscussieerd wordt, in plaats van dat ze zelf actief deelneemt. Dat verbaast me aangezien ze het topic opende om reacties te krijgen. Dan lijkt het me wel logisch als ze zelf ook wat meer inhoudelijk reageert, of dat de discussie gewoon gesloten wordt.
Dit leidt zo niet echt ergens toe, zeker als TS de man niet meer ziet zoals ze heeft aangegeven.

Liannetje86

Re: Over liefde op haar moeilijkst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:58

Maar dit is toch ook geen normale situatie...

Ik moest meteen denken aan "er komt een vrouw bij de dokter" van Kluun... Waarin ik het zo logisch vond dat hij een affaire had met iemand om op die momenten gewoon even gelukkig te zijn. En niet stil te staan bij alle ellende. Is het fout... Volgens maatschappelijke/sociale standaarden wel.

Het is dubbel... Aan de ene kant weet je dat je fout bent, aan de andere kant, echt verliefd zijn komt bijna niet voor. (of het ligt gewoon aan ons ;) sommige mensen zijn ook om de 3 weken verliefd op een ander ;)) maar mjah...

Weet niet wat ik in zo'n situatie zou doen zeg ik heel eerlijk. Natuurlijk heeft de voorkeur niet een getrouwde/bezette man... Maar ik vind dit een totaal andere situatie. Met zijn partner is er geen toekomst. Moet hij dan zitten wachten of moet hij, als hij iets moois tegen komt, het laten lopen omdat het sociaal maatschappelijk....

Dubbel...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:07

Vreemd gaan, vreemd gaan.
Er is niet eens seks geweest.

Heb idee dat de meeste posters stukken jonger zijn.
Ik begrijp die man goed, hij zorgt al jaren voor zijn vrouw en krijgt zelf geen steun terug.
Zoiets vreet aan je, de man wil net zoals velen, liefde, geborgenheid, steun....van zijn vrouw krijgt hij geen steun.

En dat ze terminaal is, wil niet zeggen dat hij geen geluk mag hebben.
Als ik die vrouw was hadden we het er al lang over gehad..... Vindt haar net zo goed egoïstisch

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:11

Je wordt ziek en nog als egoïstisch bestempeld ook.
Lekker zeg.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:11

Dat zijn ook weer allemaal aannames..

Wondering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 19:12

simodi schreef:
Ik vind trouwens dat hier eigenlijk alleen maar over TS gediscussieerd wordt, in plaats van dat ze zelf actief deelneemt. Dat verbaast me aangezien ze het topic opende om reacties te krijgen. Dan lijkt het me wel logisch als ze zelf ook wat meer inhoudelijk reageert, of dat de discussie gewoon gesloten wordt.
Dit leidt zo niet echt ergens toe, zeker als TS de man niet meer ziet zoals ze heeft aangegeven.

Ik ben best bereid om te reageren en mee te praten hoor, maar met heel heftige commentaren of pb's over hoe walgelijk hij en ik zijn... daar kan ik niet zoveel mee. Al zijn er ook heel veel respectvolle reacties hoor, ookal zijn de mensen achter die reacties het niet eens met mijn situatie. Ik ben hier niet om me tot op de grond toe af te laten kraken of nog trappen na te krijgen van mensen die niet eens de moeite hebben genomen om mijn berichten te lezen. Maar als het gewoon allemaal op een respectvolle manier gaat, reageer ik graag mee :)

Ik heb hem sinds gisterochtend niet meer gezien en ook niet meer echt gesproken. Dat valt me best zwaar, maar het is voor nu wel even goed. Het voelt alsnog als wachten op het overlijden van zijn vrouw... Ik ga helemaal niet meer vertellen over zijn thuissituatie. Niet over hoe zijn vrouw is, niet over wat ze nog wel of niet precies kan, of over hoe hun huwelijk voor de ALS was. Het enige wat er toe doet is dat hij haar altijd trouw is geweest en dat hij liefdevol over haar praat. Ze is nooit (en ook de afgelopen periode niet) iets tekort gekomen.

Wat ik jammer vind is dat door sommigen de heftigheid van een ziekte als ALS over het hoofd wordt gezien tegenover de omgeving. Zo'n ziekte raakt niet alleen degene die ziek wordt, maar misschien nog wel meer de omgeving. Die mensen moeten gaan leven zonder deze vrouw, ze moeten nu voor haar zorgen, dat is best lastig. Daarbij wordt meermaals genoemd dat ze geestelijk niet veranderd door ALS. Misschien niet letterlijk door haar ALS, maar zo'n ziekte doet iets met je, als mens. Het verandert je wel degelijk. Hoe je in het leven staat, hoe je reageert op dingen, hoe geduldig of gelukkig je bent, hoe makkelijk je bent als persoon, enz.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:16

Dit is een hele lastige situatie. Niemand van ons weet hoe ver het ziekte proces is bij deze dame. Als mens heb je behoeftes, een luisterend oor, een arm om je heen. En iemand die er voor je is. Het kan heel goed zijn dat er in deze relatie nog maar 1 richtings verkeer is. De man die de vrouw liefde geeft . En een vrouw die niet meer in staat is daat fysiek op te reageren. Ik kan heel goed begrijpen dat iemand op zo'n moment ook eigen behoeftes krijgt. Dat staat in mijn ogen los van de liefde voor zijn zieke vrouw.

Een moeilijke kwestie die heel gevoelig ligt. Maar waar van ik het ergens wel kan begrijpen. Ik snap wel dat deze man meer is dan alleen mantelzorger. Op het moment dat hij liefde kan uiten naar ts maar er nog steeds onvoorwaardelijk voor zijn vrouw kan zijn begrijp ik zijn gedachtes wel.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:23

TS dank voor je reactie!

Ik vind het ook niet nodig dat je de grond wordt ingetrapt, ook al ben ik het totaal oneens met wat er tussen jou en de man gebeurd is. Wat mij betreft probeer ik je gewoon ook de andere kanten te laten zien.

Iedereen die persoonlijk een zeer ernstige ziekte van de partner heeft meegemaakt, al dan niet met fatale afloop, weet hoeveel invloed dat heeft op de zieke, de mensen er omheen en de relaties tussen mensen. Zeker als het lang duurt.

Maar dat maakt niet dat dat zonder meer de ruimte aan die partner geeft om buiten de deur te kijken. Natuurlijk wel voor steun en vriendschap, maar als dat zich ontwikkelt in liefde (of verliefdheid zoals bij jullie), ga je over een grens. Op dat moment leg je je hart bij de ander in plaats van je partner.
En uitgangspunt is toch dat je er voor elkaar bent en blijft. Dat wil iedereen zelf uiteindelijk wel, zeker als je dodelijk ziek blijkt te zijn en je einde ziet naderen. Ik denk dat die mensen zich enorm eenzaam voelen en als juist dan je partner liefde zoekt bij een ander is dat een mokerslag.
En dat vind ik in jullie verhaal zo vreselijk. Je zult maar ziek zijn en langzaam aan doodgaan, en dan op enig moment weten of merken dat je man met zijn hart voor een ander heeft gekozen. Dat lijkt me zo erg ....

En ik vraag me af of jij met deze/zo'n ervaring kunt dealen. Dit heeft impact op je, dat kan niet anders. En hoe dieper je er in gaat hoe meer pijn het zal doen.

Dus hoewel ik het echt afkeur wat er is gebeurd, wens ik je ook sterkte.

Wat bedoel je overigens met dat je hem 'niet echt gesproken' hebt?
Laatst bijgewerkt door simodi op 27-04-16 19:27, in het totaal 3 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:24

simodi schreef:

Da's niet zo gek als tientallen gebruikers op haar af vliegen. Los van wat ik er zelf van vind en wat ik hier gepost heb: in haar situatie had ik het topic allang ontstipt, en had ik me de komende maanden niet meer op Bokt vertoond ook. Dat ze überhaupt is blijven meelezen en af en toe nog reageert vind ik al heel wat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:25

Simodi
Heel goed omschreven.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:27

musiqolog schreef:
Da's niet zo gek als tientallen gebruikers op haar af vliegen. Los van wat ik er zelf van vind en wat ik hier gepost heb: in haar situatie had ik het topic allang ontstipt, en had ik me de komende maanden niet meer op Bokt vertoond ook. Dat ze überhaupt is blijven meelezen en af en toe nog reageert vind ik al heel wat.

Ze kan zich rustig vertonen hoor. Dit account van TS is tenslotte een schaduwaccount. ;) Ze heeft naar ik aanneem gewoon haar eigen normale account.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:28

Dit verhaal doet me denken aan een aflevering van de reünie? Of klasgenoten, zoiets. Daarbij was een man vroeg dementerend geworden en heeft zij hem, omdat het thuis echt niet meer ging, naar een verzorgingshuis gebracht. Aangezien hij niks meer kon en zij gezond was mocht ze niet meer dan bij hem op bezoek komen. Ze houdt nog steeds van haar man maar heeft ook een andere liefde gevonden. De man waarmee ze getrouwd is is helemaal vervreemd van haar maar ze zal altijd voor hem blijven zorgen ondanks dat haar man haar nog wel herkend maar niet het verschil weet tussen zijn vrouw of een verpleegster. Is het nu ook slecht van deze vrouw?
"Vriend" had ook voor de makkelijke weg kunnen kiezen en bij zijn vrouw weggaan (ook als ts er niet was geweest) maar hij heeft zich aan de belofte gehouden 'in voor en tegenspoed'.
Wel hoop ik dat jullie beide er uit kunnen komen hoe dit verder aan te pakken. Voor de familie zal een nieuwe vriendin altijd te vroeg komen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:31

Palmera schreef:
musiqolog schreef:

Ze kan zich rustig vertonen hoor. Dit account van TS is tenslotte een schaduwaccount. ;) Ze heeft naar ik aanneem gewoon haar eigen normale account.

Ik bedoel: in haar plaats was ik weggebleven vanwege de nare reacties die ik hier had gekregen. Dan was ik met een grote boog om Bokt heen gelopen: weg van de mensen die zeggen dat je een dit, een dat, een zus of zo bent.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:33

TS.. Ik snap je situatie en vind het niet respectloos.. Verliefd worden kan gebeuren.. Het is mij ook overkomen terwijl ik nog getrouwd was.. Weliswaar met een man met losse handen en die regelmatig vreemd ging.. Na 3 weken ge-sms-t en gebeld te hebben, waren we zo nieuwsgierig naar elkaar dat we elkaar ontmoet hebben.. En een paar dagen erna stond ik op straat met 2 kids en 2 katten.. Inmiddels woon ik al 12,5 jaar samen met de man waar ik destijds verliefd op ben geworden door de telefoon..

Maar om.even terug te komen op jou situatie.. Waarom mocht hij het van jou niet aan zijn vrouw vertellen?? Welke vorm van ALS heeft zijn vrouw?? Mijn achterneef heeft het ook al jaren, maar bij hem.gaat het heel.erg langzaam, dus blijkbaar zijn er meerdere vormen van deze vreselijke zieke.. Ondertussen wil ik je wel veel sterkte wensen in deze situatie.. Als ie wil blazen.. M'n pb staat open..

Wondering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 19:37

musiqolog schreef:
Ik bedoel: in haar plaats was ik weggebleven vanwege de nare reacties die ik hier had gekregen. Dan was ik met een grote boog om Bokt heen gelopen: weg van de mensen die zeggen dat je een dit, een dat, een zus of zo bent.

Ik kan wel tegen een stootje :) En toen ik dit topic opende had ik natuurlijk ook wel negatieve en minder aardige reacties verwacht.

simodi schreef:
Wat mij betreft probeer ik je gewoon ook de andere kanten te laten zien.

En dat waardeer ik oprecht :)

Citaat:
Wat bedoel je overigens met dat je hem 'niet echt gesproken' hebt?

Vanochtend vroeg alleen een 'ik mis je nu al' berichtje van beide kanten voordat ik ging werken. Want ondanks de hele situatie eromheen zijn we gewoon twee personen die elkaar niet willen missen maar dat wel (moeten) gaan doen.

Wondering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 19:42

rainbow8 schreef:
Waarom mocht hij het van jou niet aan zijn vrouw vertellen??

Deze vraag was al eerder gesteld, excuus, heb het niet eerder beantwoord. Het leek me geen goed plan om het te vertellen, omdat we niet eens zeker weten of het voor ons wel echt is. Straks doet hij haar ontzettend veel verdriet aan omdat hij naast zijn liefde voor haar ook verliefd is geworden op iemand anders en moet hij haar een week later al vertellen dat het tussen ons tóch niet zo klikte. Dat zou ik zonde hebben gevonden. Maar inmiddels ben ik zelf wel meer overtuigd dat het tussen hem en mij bijzonder goed klikte, dus ik denk er al weer wat anders over.

Er waren ook bokkers die vroegen hoe ik de toekomst voor me zag met hem. We klikken echt op heel veel vlakken heel goed, daarom zie ik wel een serieuze relatie voor me met hem. Daar waren sommige bokkers ook wat sceptisch over, wat ik wel snap. Wat als het voor hem alleen de spanning is nu? Of wat als ik alleen zijn afleiding ben? Allemaal dingen die ik zelf ook wel bedacht heb, maar hoe kan ik dat nou ooit zeker weten? Zelfs in een voordelige situatie met twee vrijgezelle mensen van dezelfde leeftijd kan de één de ander nog misbruiken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:43

Wondering schreef:
Vanochtend vroeg alleen een 'ik mis je nu al' berichtje van beide kanten voordat ik ging werken. Want ondanks de hele situatie eromheen zijn we gewoon twee personen die elkaar niet willen missen maar dat wel (moeten) gaan doen.

En dat doet pijn. :(:) Gevoelens laten zich niet sturen door iets dat 'moet'. Het is nu aan jullie beiden de kunst het vol te houden. Als dat niet gaat/kan/lukt dan is dat gewoon alleen maar een bewijs dat de gevoelens dieper zitten dan sommigen hier denken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:45

Ondanks dat we totaal verschillende inzichten hebben, althans over dit onderwerp, vind ik het goed van je dat je reageert.
Ik snap dat je het moeilijk hebt.
Maar soms kies je voor de moeilijkste weg, zoals nu afstand nemen ... en ben je na verloop van tijd toch 'blij' dat je dat gedaan hebt en trots op jezelf.

Edit: wat je zegt over zijn oprechtheid. Zonder te twijfelen of hij daadwerkelijk oprecht is, zit hij sowieso in een thuissituatie die hem en zijn gevoelens beïnvloeden. Hij stapt hier zeker niet blanco in, maar vanuit verdriet, gemis, eenzaamheid ... Dus nu is zowel voor jou als voor hemzelf eigenlijk niet vast te stellen of dit oprecht is.

En berichtjes blijven sturen is geen afstand nemen, he ...
Laatst bijgewerkt door simodi op 27-04-16 19:50, in het totaal 3 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:48

Wondering schreef:
Het doet me pijn dat wie dan ook niet gelooft dat ik dingen ook op pauze kan zetten. We verbreken het contact en als zijn vrouw is overleden is er misschien nog iets, of niet.

-O- Jullie gaan snel alweer de fout in.....:

Wondering schreef:

Verbreek nu eens echt de relatie. Ik twijfel nu toch ook aan jullie oprechtheid en doorzettingsvermogen. Dit gedrag eindigt gewoon weer in elkaars armen. Onbegrijpelijk.....

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:52

@Slimmerik: dit zijn aannames. Het heeft geen enkele zin die hier te neer te zetten.

Er is helemaal niets mis met elkaar een hart onder de riem steken als beiden zich rot voelen om dezelfde reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:00

Lastig, maar zelf zal ik nooit relatie aan willen gaan met zo persoon. Want stel je wordt zelf een keer ziek, doet die vriend dan weer het zelfde?
Ik zal verstandig zijn en voor je zelf kiezen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:03

simodi schreef:
mrie schreef:
Ik blijf ondanks alle reacties hier bij mijn standpunt.: TS is niet verantwoordelijk voor de relatie van haar "vriend." En hoe die dat oplost is zijn ding.
Hoe kun je nou jezelf verantwoordelijk voelen voor een andermans relatie. Je bent toch niet in je eentje aan het zoenen.
Het is zeldzaam dat je iemand tegen komt waarmee je dit kunt hebben en waarmee je dit kunt delen. Praat er samen over en wat mij betreft grijp je hem.

Dat is wel erg simpel geredeneerd!

TS weet precies wat er speelt en werkt(e) er dus actief aan mee.
Ander lekker eenvoudig ... Dan zou elke minnares van mannen die hun vrouw belazeren en waar die vrouwen vanaf weten geen blaam treffen?! Je maakt in zo'n geval wel eigen keuzes met eigen verantwoordelijkheden. En je hebt ook zoiets als morele verantwoording ten opzichte van andere mensen.

Inderdaad, als je er van weet, bedonder je de partner net zo goed. Iemand die met mijn vriend gaat wetend dat hij een vriendin heeft, zou dan ook minstens een even groot probleem hebben als mijn vriend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:18

tita schreef:
Als ik die vrouw was hadden we het er al lang over gehad..... Vindt haar net zo goed egoïstisch

Lijkt MIJ evident ja.

Als je van je partner houdt, wil je dat hij zij gelukkig is. Wanneer jij niet in dat geluk kan voorzien dan wacht je niet af tot de bom een keer barst. Lijkt MIJ.

Wat betreft de ooit gemaakte afspraken; daarvan bestaan de randvoorwaardes niet meer.
Verder; dan NOG geldt het bovenstaande.

Ik zie wel een complexe situatie maar dat vrijwel uitsluitend door twijfelachtige maatschappelijke opvattingen.
Zie Jane Eyre: Dat was speelde bijna twee eeuwen terug maar anno nu moreel ruimdenkender??? Niet veel blijkbaar -O-
Ik zie nl ook liefde welke een drama voor alle drie draagbaarder kan maken.
Maar goed, ik ben ervan overtuigd dat liefde veel facetten kent en mijn glas is > half vol.

Wondering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 20:24

slimmerik schreef:
Wondering schreef:
Het doet me pijn dat wie dan ook niet gelooft dat ik dingen ook op pauze kan zetten. We verbreken het contact en als zijn vrouw is overleden is er misschien nog iets, of niet.

-O- Jullie gaan snel alweer de fout in.....:

Wondering schreef:

Verbreek nu eens echt de relatie. Ik twijfel nu toch ook aan jullie oprechtheid en doorzettingsvermogen. Dit gedrag eindigt gewoon weer in elkaars armen. Onbegrijpelijk.....

Daar mag je aan twijfelen, als wij er zelf maar niet aan twijfelen :) Ik zie er geen kwaad in om hem af en toe via berichten te kunnen steunen. Waarom zou ik dat niet mogen maar zijn collega's/kennissen/vrienden wel? Van ongeveer de hele dag door naar nul contact is een bijna-onmogelijkheid.

Enneeehhhh... Ik zit helemaal alleen thuis op de bank nu hoor ;-) Niet in zijn armen!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:32

Huertecilla schreef:
Wat betreft de ooit gemaakte afspraken; daarvan bestaan de randvoorwaardes niet meer.
Verder; dan NOG geldt het bovenstaande.

Hangt van je 'afspraken' af. Als je trouwt, met serieuze bedoelingen, spreek je af dat je er voor elkaar bent als het goed en slecht gaat. In het Engels is het misschien nog wat duidelijker voor je: 'in sickness and in health'.
Letterlijker van toepassing in deze situatie van TS kan haast niet.