Het is voor mij één groot doolhof, wat een werk zeg.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Birgit__ schreef:Bedankt voor je reactie. Hij heeft verder geen van die bezittingen inderdaad
Ik twijfel omdat hij een laag inkomen heeft en toch een behoorlijk bedrag terug moet betalen. Hij is ten opzichte van vorig jaar iets gestegen in inkomen en moet precies hetzelfde bedrag (€519) terug betalen. Uit zijn al ingevulde aangifte kan ik niet opmaken waarom hij dat bedrag terug moet betalen. Houdt zijn werkgever te weinig belasting in? Ik weet het niet en heb er te weinig kennis van en denk dat het daardoor misschien wel slim is om er iemand naar te laten kijken..
veerledec schreef:Birgit__ schreef:Bedankt voor je reactie. Hij heeft verder geen van die bezittingen inderdaad
Ik twijfel omdat hij een laag inkomen heeft en toch een behoorlijk bedrag terug moet betalen. Hij is ten opzichte van vorig jaar iets gestegen in inkomen en moet precies hetzelfde bedrag (€519) terug betalen. Uit zijn al ingevulde aangifte kan ik niet opmaken waarom hij dat bedrag terug moet betalen. Houdt zijn werkgever te weinig belasting in? Ik weet het niet en heb er te weinig kennis van en denk dat het daardoor misschien wel slim is om er iemand naar te laten kijken..
Er zijn twee inhoudingsplichtigen, zijn werkgever en de UWV. Beiden kijken alleen naar het stuk dat zij uitbetalen, en hoeveel belasting hij zou moeten betalen als dat zijn enige inkomen was. Opgeteld betaalt hij echter een hoger (progressief) tarief. Dat kan een verklaring zijn. Ook zou het kunnen zijn dat beiden loonheffingskorting toepassen.

Citaat:Voorbeeld 1
U volgt in de avonduren een hbo-opleiding. Van uw werkgever ontvangt u een vergoeding van € 100 per maand voor deze studie. U maakt voor het studiejaar 2015/2016 de volgende kosten:
Lesgeld € 1.650, betaald in september 2015
Voorgeschreven boeken € 450, betaald in augustus 2015
Uw totale aftrekbare studiekosten zijn € 2.100 (€ 1.650 + € 450).
Trek hiervan af de ontvangen vergoeding van uw werkgever € 1.200 (12 x € 100).
Dit geeft een bedrag van € 900.
Hiervan haalt u nog de drempel af: € 250
Uw aftrekbare studiekosten in uw aangifte 2015 zijn € 650.
.
veerledec schreef:Nee, je krijgt als reactie op je ingediende aangifte een voorlopige of een definitieve aanslag. Als je eerst een voorlopige aanslag krijgt, dan krijg je later nog een keer een definitieve aanslag. Je krijgt sowieso een aanslag voor 1 juli, als je op tijd aangifte doet. Als dat een voorlopige aanslag is, dan krijg je binnen drie jaar (globaal) je definitieve aanslag.
Maar als je geld terug krijgt of zou ontvangen, dan wordt dat al verrekend in de voorlopige aanslag. Dus je hoeft dan niet te wachten op een definitieve.
CarolienR schreef:Ik schrok bijna van de snelheid, maar ik heb mijn voorlopige aanslag al binnen
Heb je niet per ongeluk een voorlopige aanslag aangevraagd in plaats van de aangifte doen? Ik ging toch weer proberen om zelf de aangifte in te vullen en toen zat ik opeens in de voorlopige aanslag in plaats van de aangifte