Inkomstenbelasting aangifte 2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:39

Bij mij klopt er helemaal niks van.. In 2015 geen loonheffingskorting toegepast, terwijl ik dat wel aan had kunnen zetten omdat het mijn enige werkplek was. Nu moet ik betalen in plaats van dat ik iets terug krijg.
Het is voor mij één groot doolhof, wat een werk zeg. |o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:12

Bij samenlevingscontract klopt het dat als ook al is het huis van de 1, je het wel bij alletwee in moet vullen qua hypotheek etc?
(Vind al die "en/ofjes zo irritant lol)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:35

Je bent fiscaal partner of je bent het niet. Bij samenlevingscontract en op één adres ingeschreven, ben je fiscaal partners. Als je fiscaal partner bent, mag je bepaalde inkomensbestanddelen verdelen over beide partners, waaronder de eigen woning. Dus het maakt niet uit dat het huis van één persoon is, of dat de hypotheek altijd door één persoon wordt betaald.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:45

Ik heb ook een vraag. Ik wil iemand naar mijn vriends aangifte laten kijken, maar weet (qua papieren) niet goed wat er allemaal mee moet.

Ik heb nu:
Jaaropgave werk
Jaaropgave UWV (Wajong)
Financieel overzicht bank betaalrekening, gezamelijke rekening en spaarrekening.

Volgens mijn vader moet hij ook een jaaropgave meenemen van huurtoeslag 2015 en zorgtoestlag 2015, echter kan ik hier nergens iets over vinden en ik zou ook niet weten hoe ik aan een jaaropgave moet komen van die toeslagen. Op toeslagen.nl kan ik ook niks vinden..

Hebben jullie enig idee wat er nog meer moet naar een belastingadviseur, welke papieren?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:49

Voor je aangifte inkomstenbelasting heb je geen overzicht van de huur- of zorgtoeslag nodig. Het kan natuurlijk wel nut hebben om, als je de aangifte hebt ingevuld, te checken of hij teveel of te weinig huur- en zorgtoeslag heeft ontvangen.

Verder heb je niet bijster veel meer nodig dan je nu opnoemt, als er niet meer is. Ik ga er dan vanuit dat hij geen aandelen heeft, geen woning, geen overige bezittingen, geen overige inkomsten, geen hoge zorgkosten, geen gedane giften, geen studiekosten etcetera. Kennelijk twijfel je aan zijn aangifte, waarom is dat? Heb je wel het idee dat er iets mist?

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:57

Bedankt voor je reactie. Hij heeft verder geen van die bezittingen inderdaad :)

Ik twijfel omdat hij een laag inkomen heeft en toch een behoorlijk bedrag terug moet betalen. Hij is ten opzichte van vorig jaar iets gestegen in inkomen en moet precies hetzelfde bedrag (€519) terug betalen. Uit zijn al ingevulde aangifte kan ik niet opmaken waarom hij dat bedrag terug moet betalen. Houdt zijn werkgever te weinig belasting in? Ik weet het niet en heb er te weinig kennis van en denk dat het daardoor misschien wel slim is om er iemand naar te laten kijken..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:23

Thanks Veerle, ik dacht idd dat het zo zat maar heb nooit eerder met eigen huis etc ingevuld , dus check checl dubbelcheck en nu snap ik ook waarom .

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:59

Birgit__ schreef:

Ik twijfel omdat hij een laag inkomen heeft en toch een behoorlijk bedrag terug moet betalen. Hij is ten opzichte van vorig jaar iets gestegen in inkomen en moet precies hetzelfde bedrag (€519) terug betalen. Uit zijn al ingevulde aangifte kan ik niet opmaken waarom hij dat bedrag terug moet betalen. Houdt zijn werkgever te weinig belasting in? Ik weet het niet en heb er te weinig kennis van en denk dat het daardoor misschien wel slim is om er iemand naar te laten kijken..

Er zijn twee inhoudingsplichtigen, zijn werkgever en de UWV. Beiden kijken alleen naar het stuk dat zij uitbetalen, en hoeveel belasting hij zou moeten betalen als dat zijn enige inkomen was. Opgeteld betaalt hij echter een hoger (progressief) tarief. Dat kan een verklaring zijn. Ook zou het kunnen zijn dat beiden loonheffingskorting toepassen.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:05

veerledec schreef:
Birgit__ schreef:

Er zijn twee inhoudingsplichtigen, zijn werkgever en de UWV. Beiden kijken alleen naar het stuk dat zij uitbetalen, en hoeveel belasting hij zou moeten betalen als dat zijn enige inkomen was. Opgeteld betaalt hij echter een hoger (progressief) tarief. Dat kan een verklaring zijn. Ook zou het kunnen zijn dat beiden loonheffingskorting toepassen.

Dat over loonheffingskorting heb ik nagekeken op de beide jaaropgaven: Bij zijn werk staat die aan, bij zijn Wajong staat deze uit.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:25

Ik schrok bijna van de snelheid, maar ik heb mijn voorlopige aanslag al binnen *\o/*

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:00

Ik heb hier even een snelle, korte vraag waarvan ik het antwoord ook stiekem wel weet maar toch even nagaan:

Studie zonder studiefinanciering. Dus ik mag hem voor geheel 2015 aftrekken. ( had in 2014 al geen studiefinanciering meer). In de aangifte van 2014 werden er nog overal uitgaven genoemd: daadwerkelijk uitgegeven. Echter in de aangifte van 2015 wordt er in elke toelichting gesproken over kósten.

Dan zou ik toch, theoretisch gezien als we het over kosten hebben, het collegegeld van het hele jaar 15/16 mogen opgeven ipv alleen sept t/m dec?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:15

Theoretisch gezien juist niet (of begrijp ik jou nou verkeerd?), uitgaande van het matching-principe voor de toerekening van kosten; alleen de kosten die daadwerkelijk op 2015 zien.

Bij uitgaven gaat het om wat je daadwerkelijk hebt betaald, dus dan zou je de betalingen voor 2016 wel mogen meenemen. Overigens heb ik hier de wettekst van 2015 en daar staat nog steeds uitgaven.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:20

T gaat bij mij juist om betalingen in termijnen :+
Ja ik ben nu ook in de war. Op de documentatie van de belastingdienst 2013 staat er expliciet bij dat het niet uitmaakt of het collegegeld in termijnen is betaald. Nu niet meer :+
Desnoods maar even bellen _O-

edit: vorig jaar heb ik hem in een keer betaald en ook in een x opgegeven..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:54

Ja, dat is ook de juiste manier, je kan alleen opgeven wat je daadwerkelijk hebt betaald.
Citaat:
Voorbeeld 1

U volgt in de avonduren een hbo-opleiding. Van uw werkgever ontvangt u een vergoeding van € 100 per maand voor deze studie. U maakt voor het studiejaar 2015/2016 de volgende kosten:

Lesgeld € 1.650, betaald in september 2015
Voorgeschreven boeken € 450, betaald in augustus 2015

Uw totale aftrekbare studiekosten zijn € 2.100 (€ 1.650 + € 450).

Trek hiervan af de ontvangen vergoeding van uw werkgever € 1.200 (12 x € 100).

Dit geeft een bedrag van € 900.

Hiervan haalt u nog de drempel af: € 250

Uw aftrekbare studiekosten in uw aangifte 2015 zijn € 650.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... diekosten/ Om het ingewikkeld te maken moet je duurzame goederen wel afschrijven, dus dan gaat het ineens niet om de uitgaven maar om de kosten :+.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:13

Ik heb ook net m'n belasting aangifte gedaan
Ben benieuwd wanneer ik m'n definitieve aanslag krijg
Zou wel n mooi bedrag zijn wat ik terug zou krijgen (bijna 1000€)

Kan het goed gebruiken eigenlijk

Diegene die de definitieve aanslag binnen hebben wanneer hadden jullie belastingaangifte gedaan?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:33

CarolienR schreef:
Ik schrok bijna van de snelheid, maar ik heb mijn voorlopige aanslag al binnen *\o/*

Nu al? Luxe!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:38

Je krijgt je geld al op een voorlopige aanslag hoor, mocht de aanslag niet meteen definitief worden vastgesteld.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:54

Heel luxe. Vanwege een kat die de laatste twee week te vaak een dierenarts heeft gezien, ben ik extra blij! Het geld is nog niet binnen, maar ik neem aan dat dat deze week/volgende week ook wel komt :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:01

HELP... Ik kom er niet uit ... Ik wil belastingaangifte doen voor ondernemer.

Nu vraagt die elke keer om mijn DigiD. Ik vul dit dan in en kom dan op persoonlijke belasting ipv ondernemen ....
Wie kan mij helpen?
Heb wel een gebruikersnaam en wachtwoord binnen gekregen, maar als ik deze invul bij DigiD klopt het niet.

Edit: Inmiddels gevonden dat je op je persoonlijke aangifte ook als ondernemer aangifte kan doen.
Laatst bijgewerkt door Xivura op 22-03-16 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:02

veerledec schreef:
Je krijgt je geld al op een voorlopige aanslag hoor, mocht de aanslag niet meteen definitief worden vastgesteld.

Hoe bedoel je? Ik heb m ingevuld en kreeg toen te zien hoeveel ik terug zou krijgen
Is dat een voorlopige aanslag?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:21

Nee, je krijgt als reactie op je ingediende aangifte een voorlopige of een definitieve aanslag. Als je eerst een voorlopige aanslag krijgt, dan krijg je later nog een keer een definitieve aanslag. Je krijgt sowieso een aanslag voor 1 juli, als je op tijd aangifte doet. Als dat een voorlopige aanslag is, dan krijg je binnen drie jaar (globaal) je definitieve aanslag.

Maar als je geld terug krijgt of zou ontvangen, dan wordt dat al verrekend in de voorlopige aanslag. Dus je hoeft dan niet te wachten op een definitieve.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:23

veerledec schreef:
Nee, je krijgt als reactie op je ingediende aangifte een voorlopige of een definitieve aanslag. Als je eerst een voorlopige aanslag krijgt, dan krijg je later nog een keer een definitieve aanslag. Je krijgt sowieso een aanslag voor 1 juli, als je op tijd aangifte doet. Als dat een voorlopige aanslag is, dan krijg je binnen drie jaar (globaal) je definitieve aanslag.

Maar als je geld terug krijgt of zou ontvangen, dan wordt dat al verrekend in de voorlopige aanslag. Dus je hoeft dan niet te wachten op een definitieve.

Oke bedankt dit schept duidelijkheid top _/-\o_

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:23

CarolienR schreef:

:wow: Ze mogen wel meer Groningers snel wat laten weten :') Maar vorig jaar wist ik het pas rond eind mei, dus denk dat ik nog even geduld moet hebben :')

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:46

CarolienR schreef:

Nu al bericht van je aangifte? :wow: Heb je niet per ongeluk een voorlopige aanslag aangevraagd in plaats van de aangifte doen? Ik ging toch weer proberen om zelf de aangifte in te vullen en toen zat ik opeens in de voorlopige aanslag in plaats van de aangifte :o

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:01

Nee, alles wat ik heb ingevuld klopte en dit is echt hetzelfde als wat ik allemaal heb ingevoerd (en ondertekend) Wat ze zelf in eerste instantie al hadden ingevuld klopte niet.
Alsnog ga ik twijfelen, dus waar zou ik dat kunnen vinden?