Mizora schreef:Het klopt niet als je zegt dat de meeste mannelijke dieren direct gedood worden en je daar kalveren bij noemt. Enkel de jersey-kalveren worden op het moment vaak vlot ingeslapen maar zelfs daar zijn al initiatieven voor. B12 komt ook van nature in vlees voor, met zelf gefokt vlees is niets gesupplementeerd. Aan 50g eiwitten hebben veel volwassenen onvoldoende, 0.75g/kg lichaamsgewicht is het minimum dat mensen nodig hebben maar ze functioneren beter bij 1g/kg (ideaal) lichaamsgewicht. Daarnaast zijn er mensen die inderdaad geen vlees nodig hebben maar er zijn ook fanatiek vegetariërs die uiteindelijk toch weer beperkt vlees zijn gaan eten omdat hun lichaam het toch echt nodig bleek te hebben (een docent van mij is daar een voorbeeld van). Je kan eiwitten nooit uit koolhydraten halen, dat is echt niet mogelijk. Maar je kunt inderdaad voldoende eiwitten binnen krijgen met een vegetarisch of veganistisch dieet, echter is dat bij lange na niet zo gemakkelijk als bij een omnivorisch dieet.
Bij slachtdieren worden de jongen van de dieren überhaupt niet weggehaald en worden alleen de lijdende dieren voortijdig afgemaakt. Dieren worden niet ongewild zwanger gemaakt, zowel nutsvee als slachtvee, een koe laat over het algemeen duidelijk zien dat zij er zin in heeft door op andere koeien te springen of besprongen te worden en met regelmaat loopt er een stier tussen de koeien, hoewel dat bij melkvee minder voor komt dan bij vleesvee omdat het zeer gevaarlijk is. Bij schapen, geiten en kippen komt insemineren nauwelijks tot niet voor. Schapen worden juist behoorlijk natuurlijk gehouden, opfok op weides zonder krachtvoer, en ook bij vleeskoeien komt dit met regelmaat voor. Geiten is dit weer ongebruikelijk bij, die worden in potstallen gehouden, maar probeer maar eens een geit buiten te zetten als het weer niet naar zijn zin is (een druppel regen, te warm, te koud, te zonnig, te bewolkt).
Daarnaast is het hier geen discussie of de TS per se vegetariër moet worden maar of het leven van de boerderijdieren lijden is.
Ok stel dat dit allemaal waar is wat je zegt. Alsnog heb ik een grote hoeveelheid aan argumenten gegeven waarom dieren wel lijden in een boerderij. Een zo'n argument zou al genoeg moeten zijn om minder vlees te consumeren. Bovendien bedoelde ik met koolhydraten: pasta's, brood, rijst etc. Niet per sé de pure koolhydraten. Excuses, dat was verkeerd geformuleerd. Zo heb ik net een stokbrood opgegeten van 250g, waar 9% eiwit in zat. Ik heb door dat ene stokbrood dus al 25 gram eiwit binnen. Vind jij het houden van dieren in een onnatuurlijke situatie waarbij hun enige levensdoel is het uitzitten van hun tijd totdat ze geslacht kunnen worden niet onder lijden vallen dan? Ben wel benieuwd hoe je dat ziet.