Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:46

Yucca schreef:
Is er een boer in de zaal die per diergroep kan vertellen sinds wanneer het verboden is om preventief antibiotica te verstrekken?

Het is niet verboden.
"Er wordt aan gewerkt", al een jaar of dertig. En dat is geen verwijt, wel een feit. Ook een feit is, dat het gewoon erg lastig is, om je beesten gezond te houden als je ze om welke reden dan ook ""niet biologisch"" moet houden. (Dus ik snap het wel, dat het allemaal zo lang duurt, je moet er ook allerlei dingen als bedrijfseconomie en Europese regelgeving en wat al niet bij betrekken.)

Maar tegelijkertijd is er ook de realiteit dat de wetenschappers zeggen, dat ons een TBC ramp bovenhet hoofd hangt.
Daar zijn vrijwel geen medicijnen (= niet resistente ab) meer voor.
Dus opschieten heeft charmes.

En als gezegd: dat er moet worden opgeschoten is een algemeen belang en een algemene zaak, het is wat mij betreft nadrukkelijk niet de schuld van de boeren.
Eerder van kortzichtige politici, die de heilige god van de economie en hun eigen herverkiezing het belangrijkste vinden.

Yucca

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:49

Fijne reactie Janneke, je legt mooi de spagaat weer waar boeren in zitten. En ik sluit me helemaal aan bij je onrust over bepaalde zaken binnen de veehouderij, waar inderdaad de boer niet altijd op aangekeken kan worden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:50

Kinke schreef:
8nnemiek schreef:
Ik ken niet een vegetariër die zijn paard 23 uur per dag binnen heeft staan of die dat geen probleem vindt. De meeste veganisten die ik ken hebben hun paard 24/7 buiten staan en rijden zelfs niet eens meer erop. Er zijn ook genoeg acties geweest om paarden meer naar buiten te krijgen. Zou je in een veganistengroep een plaatje plaatsen met een ruiter te paard, dan krijg je waarschijnlijk alleen maar reacties als 'paarden zijn niet bedoeld om op te rijden'.

Je snapt me niet, het gaat niet om vega's die hun paarden zo zouden houden, maar om iedereen die z'n paard zo houdt. En dat zijn er gigantisch veel. Maar gek genoeg wordt daar geen club voor opgericht, om die dieren te 'redden'. Vertel eens 269 life….wat doen jullie daar aan?

8nnemiek schreef:
Vleeseters verbieden vegetariërs juist vanalles := Hoe vaak ik niet heb gelezen dat diegene geen kaas/eieren mag eten en geen leer mag dragen, want dat is hypocriet. Hier in het topic zelfs nog, zou je als vegetariër geen groente moeten eten want daar zijn ook dieren voor gestorven..

Niet met je eens, er wordt helemaal niets verboden. Er wordt alleen gezegd dat wanneer je zo voor je principes staat, je dit ook helemaal door moet trekken. En ik mis zelf ook hoe men dit wil doen, neem je dan ook bijvoorbeeld geen medicijnen? Heb daar nog geen antwoord op gezien. Heb nog nooit een vleeseter horen zeggen dat je niet vegetarisch mag eten, interesseert de meesten geen ene malle moer of jij wel of geen gehaktbal eet. Wil jij dat doen omdat je je daar goed bij voelt? Helemaal prima. Maar begin niet te roepen dat een ander zo slecht is omdat diegene wel van een stukje vlees geniet. En dat mis ik toch regelmatig, laat een ander in z'n waarde.

Eigenlijk is het vooral een beetje raar dat mensen hier gelijk in de vega stuip schieten, zich zo aangevallen voelen.
De topic gaat immers over de vlees-industrie en de donkere kanten daarvan. Ipv dat men daar over door praat gaat men tikken uitdelen tegen degene die die donkere kant belichten.

Dan ben je een vega (ben ik helemaal niet), of heb je nog nooit zo'n bedrijf van binnen gezien (heb ruim 10 jaar in die branche rondgelopen). Dan wordt er geroepen dat er ergens anders ook leed is, erger leed zelfs, dus mag je hier niet naar kijken, oh ja en soja natuurlijk! Dat zijn gewoon manieren om niet te hoeven horen wat iemand zegt.
De discussie gaat dan nu ook amper meer over het onderwerp, maar over wat anders, vooral hoe hypocriet vega's wel niet zijn.

De simpele reden dat ik een hekel heb aan de bio-industrie is omdat ik het ken en weet wat de wereldwijde impact van die gruwelijke industrie is. Dat betekend niet dat ik elke boer bedoel, lang niet elke boer voert zware bio-industrie. Ik snap dan ook niet dat er mensen bijna boos worden die hun bedrijf niet zo ingericht hebben.
Als jij bv geen kalfjes opkweekt met een heel fikse bloedarmoede om dan net voor het testen ze even een shotje te geven waardoor ze toch goedgekeurd worden dan hoef je je niet aangesproken te voelen. Maar ontken ook niet dat het gebeurd, doe niet net alsof dat uitzonderingen zijn, want dat is niet waar.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:13

Kinke schreef:
Je snapt me niet, het gaat niet om vega's die hun paarden zo zouden houden, maar om iedereen die z'n paard zo houdt. En dat zijn er gigantisch veel. Maar gek genoeg wordt daar geen club voor opgericht, om die dieren te 'redden'. Vertel eens 269 life….wat doen jullie daar aan?

269 life richt zich voornamelijk op het redden (mag zonder aanhalingstekens) van dieren die worden vermoord voor ons plezier. Dat is bij (de meeste) paarden niet het geval.
Persoonlijk vind ik je paard 23/7 op stal laten staan je reinste dierenmishandeling, het lijkt mij inderdaad helemaal geen slecht idee om daar een club voor op te richten :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:35

8nnemiek schreef:
Die 'clubs' zijn er zeker wel :)
Paardnatuurlijk bijvoorbeeld. Maar veganistisch eten/leven en dure sportpaarden uit hun stal krijgen is wel iets heel anders. Een veganist voert ook niet specifiek actie tegen stierenvechten en de plezierjacht en vissen in een rond kom, terwijl ze er zeker tegen zijn. Je bent wel even bezig als je voor de hele dierenwereld actie wil voeren. Daar zijn andere clubs voor opgericht.

Paardnatuurlijk is echt geen activistengroep die 's nachts in stallen inbreekt om dingen te filmen etc. en programma's als Radar gebruikt om mensen te vertellen hoe slecht veel paarden het in Nederland hebben.
Onderschat de macht van een club als WD niet, niet alleen Antoinette Hertsenberg heeft een enorm platform, maar Marianne Thieme ook, ega van de eigenaar van De Vegetarische Slager, waar ook stevig reclame voor wordt gemaakt via WD en consorten. Dat zit allemaal zo verweven in elkaar, en die zijn zo doelgericht bezig. Overigens geloof ik er inmiddels niks meer van dat WD niet tegen het eten van vlees is. Iedere week wordt er ook een vegetarisch recept gepost door WD, want 'het schijnt volgens WD nogal lastig te zijn om vegetarische recepten te vinden. Blijkbaar zijn ze verder niet zo bekend met internet en het concept boekhandel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:38

269_life schreef:
269 life richt zich voornamelijk op het redden (mag zonder aanhalingstekens) van dieren die worden vermoord voor ons plezier. Dat is bij (de meeste) paarden niet het geval.
Persoonlijk vind ik je paard 23/7 op stal laten staan je reinste dierenmishandeling, het lijkt mij inderdaad helemaal geen slecht idee om daar een club voor op te richten :)

Ik zou zeggen….sla je slag met je vriendjes. Dat is veel groter en langduriger leed.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:43

Ik weet dat ab gebruik tussen 2009 en 2014 met bijna 60% is afgenomen en dat in 2015 het gebruik met 70% moet zijn afgenomen. Bij mijn weten is preventief gebruik wel verboden.
Overigens was 1 van de veeartsen van onze DAP niet blij met de nieuwe regels, ze moeten nu eerst middelen toepassen waarvan ze weten dat het niet gaat helpen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:45

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:00

Dat lijkt me sowieso een dom plan, 's nachts bij een manege inbreken om te filmen terwijl je er overdag gewoon binnen mag lopen :')
Probleem is dat je met een simpel filmpje geen wetten gaat veranderen. Als je iets wil veranderen dan moet je eerst zorgen dat je een discussie uitlokt en dat doe je door oa foto's en filmpjes te laten zien die mensen diep raken. Mensen zijn het zo gewend om dat paard in die krappe stal te zien dat ze er helemaal geen 'ohh wat zielig' gevoel bij krijgen. Dan kun je nog zo vaak erbij vertellen dat dat paard stalondeugden heeft, stereotyp gedrag, stalbenen, rotstraal, en dat een paard van nature claustrofobisch is en zich alleen op het gemak voelt in een kudde.. zo lang mensen dat paard met de oren naar voren in een stal zien staan komt er geen goede discussie op gang, komt het niet in de media, en komt het niet in de politiek.. helaas..

Dan is het makkelijker om eerst de wantoestanden aan te pakken die veel makkelijker dat 'ohhh' gevoel oproepen bij mensen, zoals dat filmpje van die nertsen.. dat wordt wel bekeken en besproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:08

8nnemiek schreef:
Dat lijkt me sowieso een dom plan, 's nachts bij een manege inbreken om te filmen terwijl je er overdag gewoon binnen mag lopen :')
Probleem is dat je met een simpel filmpje geen wetten gaat veranderen. Als je iets wil veranderen dan moet je eerst zorgen dat je een discussie uitlokt en dat doe je door oa foto's en filmpjes te laten zien die mensen diep raken. Mensen zijn het zo gewend om dat paard in die krappe stal te zien dat ze er helemaal geen 'ohh wat zielig' gevoel bij krijgen. Dan kun je nog zo vaak erbij vertellen dat dat paard stalondeugden heeft, stereotyp gedrag, stalbenen, rotstraal, en dat een paard van nature claustrofobisch is en zich alleen op het gemak voelt in een kudde.. zo lang mensen dat paard met de oren naar voren in een stal zien staan komt er geen goede discussie op gang, komt het niet in de media, en komt het niet in de politiek.. helaas..

Dan is het makkelijker om eerst de wantoestanden aan te pakken die veel makkelijker dat 'ohhh' gevoel oproepen bij mensen, zoals dat filmpje van die nertsen.. dat wordt wel bekeken en besproken.

Kijk, hier kan ik me helemaal in vinden!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:22

Kinke schreef:
269_life schreef:

Ik zou zeggen….sla je slag met je vriendjes. Dat is veel groter en langduriger leed.

Zou je zelf dan ook geen behoefte hebben om iets te doen? :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:26

nope. Heb mijn steentje al wel bijgedragen op Bokt. Maar het is me inmiddels wel duidelijk dat het beschouwd wordt als een soort recht om een paard te hebben, ook al heb je er geen geschikte plek voor. Dit alles dan onder de noemer: "hier in de regio is nou eenmaal niet genoeg weiland om paarden te houden", of "mijn paard is echt niet ongelukkig hoor", etc. etc.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:52

Kinke schreef:
Overigens was 1 van de veeartsen van onze DAP niet blij met de nieuwe regels, ze moeten nu eerst middelen toepassen waarvan ze weten dat het niet gaat helpen.

Gemopper wil ik best geloven.
Maar de rest niet.
Veeartsen staan onder ede om het belang van het zieke dier te behartigen - en uiteraard houden ze samenspraak met de eigenaar /boer.
Er wordt gemaand om terughoudend te zijn met ab - om goede redenen.

Maar een wettelijke verplichting om eerst ineffectief op te treden - nee.
(....wat bij ab ook de manier is om het gevaar van resistentie te vergroten.)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:56

Ab bij het vee is misschien een probleem, maar dat men voor elk pijntje en wind die dwars zit zelf ook een pil pakt vergeten ze dan voor het gemak even.

Ben je aan de sproeipoep, neem dat pilletje. Moet je veel boeren, neem dat andere poedertje. Brandend maagzuur, slik weer wat anders...
Dan kan er minder ab in je vlees zitten, maar als je vervolgens jezelf vol propt met rommel dan ben je net zo erg.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:11

Janneke2 schreef:
Gemopper wil ik best geloven.
Maar de rest niet.
Veeartsen staan onder ede om het belang van het zieke dier te behartigen - en uiteraard houden ze samenspraak met de eigenaar /boer.
Er wordt gemaand om terughoudend te zijn met ab - om goede redenen.

Maar een wettelijke verplichting om eerst ineffectief op te treden - nee.
(....wat bij ab ook de manier is om het gevaar van resistentie te vergroten.)

Prima, dan geloof je het niet. Ik weet wel wie er bij was, jij was het niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:19

overigens heeft niet alleen onze DAP hier problemen mee, van DAPVUG.nl:

UDD regeling
Een belangrijk en actueel punt wat besproken werd is de nieuwe UDD regeling die per 1 maart van kracht is geworden. Door de nieuwe wetgeving wordt het gebruik van antibiotica door veehouders strenger gereguleerd. Ook het voorschrijven van antibiotica door dierenartsen wordt in de nieuwe regeling verder aan banden gelegd. Een belangrijke bezwaar van veehouders en dierenartsen tegen de UDD regeling is dat de diergezondheid en het dierwelzijn in bepaalde situaties in het gedrang komen. In sommige gevallen moet er volgens de regeling eerst een antibioticum worden ingezet waarvan bekend is dat het onvoldoende effect zal hebben. Dit vermindert de kans op genezing, en kan leiden tot een hogere uitval. Ook zijn er nu aandoeningen die in het geheel niet meer met tweede keuze middelen mogen worden behandeld, ondanks dat dit wel noodzakelijk is, zoals bij een navelontsteking bij vleeskalveren. Tevens zijn dierenartsen bang dat de nieuwe regeling fraude in de hand werkt, en een onwerkelijk beeld creëert van de hoeveelheid antibiotica die wordt gebruikt in de veehouderij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:28

palousa_boy schreef:
Ab bij het vee is misschien een probleem, maar dat men voor elk pijntje en wind die dwars zit zelf ook een pil pakt vergeten ze dan voor het gemak even.

Ben je aan de sproeipoep, neem dat pilletje. Moet je veel boeren, neem dat andere poedertje. Brandend maagzuur, slik weer wat anders...
Dan kan er minder ab in je vlees zitten, maar als je vervolgens jezelf vol propt met rommel dan ben je net zo erg.

Mij ontgaat heel erg veel in deze reactie.
Ten eerste is het vooral "verwijten" (gij zult 100% consequent zijn! - dat IS nogal een forse eis).
Verder worden er aandoeningen bij mensen genoemd die doorgaans niet met ab behandeld worden. - en als mens zul je toch echt via (huis)arts en apotheek je ab moeten kopen.

Tegn pilletjes en poedertjes heb ik geen principiële bezwaren. (Wie nooit of te nimmer een pijnstiller nam bij migraine, werpe de eerste steen.)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:29

palousa_boy schreef:

Kun je antibiotica kopen als burger, zonder tussenkomst van een arts?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:46

Kinke schreef:
overigens heeft niet alleen onze DAP hier problemen mee, van DAPVUG.nl:

UDD regeling
Een belangrijk en actueel punt wat besproken werd is de nieuwe UDD regeling die per 1 maart van kracht is geworden. Door de nieuwe wetgeving wordt het gebruik van antibiotica door veehouders strenger gereguleerd. Ook het voorschrijven van antibiotica door dierenartsen wordt in de nieuwe regeling verder aan banden gelegd. Een belangrijke bezwaar van veehouders en dierenartsen tegen de UDD regeling is dat de diergezondheid en het dierwelzijn in bepaalde situaties in het gedrang komen. In sommige gevallen moet er volgens de regeling eerst een antibioticum worden ingezet waarvan bekend is dat het onvoldoende effect zal hebben. Dit vermindert de kans op genezing, en kan leiden tot een hogere uitval. Ook zijn er nu aandoeningen die in het geheel niet meer met tweede keuze middelen mogen worden behandeld, ondanks dat dit wel noodzakelijk is, zoals bij een navelontsteking bij vleeskalveren. Tevens zijn dierenartsen bang dat de nieuwe regeling fraude in de hand werkt, en een onwerkelijk beeld creëert van de hoeveelheid antibiotica die wordt gebruikt in de veehouderij.

Okee - jij begint over "problemen", die ik bestempelde als gemopper.
En bovenstaand citaat geeft mij enige vraagtekens.

In regel 2 van dit citaat gaat het over gebruik door veehouders.
....dat lijken mij geen dierenartsen. Strenger reguleren kan van alles betekenen, maar lijkt mij geen verbod.

Daarna gaat het over 'aan banden leggen' van ab door dierenartsen. En accoord, in bepaalde situaties kan het dierenwelzijn, als in de zin van ziek dier krijgt geen optimale pillen, in het gedrang komen.
(Het moge duidelijk zijn : "dierenwelzijn" zelf is ruimer dan alleen de correcte pil bij ziekte, ook profylaxe hoort er bij.)
Zo wordt er verderop gesproken over 'dat het tweede keus middel verboden is'. Het eerste keuze middel (....over welke middelen praten we precies....?) mag wel, concludeer ik uit deze tekst.

Verder is men bang, dat de nieuwe regeling fraude in de hand werkt. Dat is natuurlijk altijd een spanningsveld: verbied iets, en er zijn mensen die plannen smeden om dit te omzeilen.
(Waarbij je ondertussen wel de vraag kunt stellen 'wat gebeurt hier precies?' Handel in verboden middelen is zo oud als de mensheid, maar welke behoefte steekt hier nu achter? Waarom gaat iemand hierover frauderen?)

En ook altijd belangrijk, wat staat hier niet? Bijvoorbeeld de spanning tussen korte en lange termijn : gesteld dat je op korte termijn gaat voor de winst (westerlingen eigen) dan heb je op de lange duur geen ab meer over. -
Ook niet tegen ziekten die de mens treffen zoals TBC.
(Ook dat spanningsveld wordt niet benoemd : een dierenarts zorgt in eerste instantie voor zieke dieren. - maar ook voor de kwaliteit van de veestapel, voedselveiligheid en het beschermen van mensen tegen ziekten waar we niet resistente ab hard voor nodig hebben.)

P.S.: ik heb even op. de site van dapvug gekeken, er staan twee niet werkende links naar het nieuwe abbeleid.
Op de twee andere sites die ik raadpleegde mbt UDD kwam de restrictie "eerst een aantoonbaar ineffectief middel gebruiken" niet voor.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:56

Ik werk op een boerderij waar de mannelijke lammeren allemaal naar de slager toe gaan. Maar die beestjes hebben een super leven :j

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:37

Afbeelding

Dit vind ik altijd een hele mooie analogie. Je kan niet écht van dieren houden als je ze doodt. Je vindt dieren dan, op de een, of de andere manier leuk. Dat kan op je bord zijn, of als huisdier of als inkomstenbron. Je maakt hierin onderscheid tussen rassen en soorten. Je kan dan wel echt oprecht van je hond houden, maar die zou je dan ook nooit doden om hem op te eten.

Iets doden, ongeacht welk leven dit dier heeft gehad, is alleen imo te verantwoorden als je geen andere keuze hebt.

Afbeelding

Wij hebben heel veel keuze. Tegenwoordig zijn er enorm veel vleesvervangers, in supermarkten vind je peulvruchten die enorm voedzaam én goedkoop zijn. Sojabonen bevatten bijvoorbeeld een compleet aminozurenprofiel. B12 is een bijproduct van bepaalde darm- en bodembacteriën. B12 komt niet van oorsprong in vlees voor, maar er worden supplementen ingespoten. Vroeger kregen we B12 binnen door aarde die aan groenten zat. Dat je niet genoeg eiwitten zou binnenkrijgen is een fabeltje wat allang achterhaald is. De gemiddelde volwassene heeft zo'n 50 gram eiwitten per dag nodig, iets wat je makkelijk alleen uit koolhydraten kan halen. Je hebt dus geen vlees nodig. Vlees is dus geen noodzaak, vlees eten is dus een keuze. Indien je ervoor kiest om vlees te eten vind je kort genot(in de vorm van smaak) meer waard dan het leven van een dier. Zie je hoe dit niet overeenkomt het het houden van dieren?

De realiteit van een boerderij met slachtdieren is dat deze dieren uiteindelijk onnodig doodgaan. Vermoord worden dus. Deze dieren wordt een enigszins natuurlijk leven ontzegt, de dieren worden ongewild zwanger gemaakt en dus verkracht('geïnsemineerd'). De baby's van deze dieren worden binnen een dag weggehaald omdat wij bijvoorbeeld de moedermelk van deze dieren willen hebben. De mannelijke baby's worden meestal direct gedood(kuikens, lammeren en kalveren) en hun wordt dus recht op enig leven ontzegt. Kippen zijn zo gefokt dat ze zo snel aankomen dat sommige kippen bezwijken onder hun eigen gewicht. Sommige dieren wordt het basale recht op daglicht ontzegt.

Dit zijn standaard praktijken, onafhankelijk of het nou biologisch of industrievlees is. Dat de dieren mishandeld of verwaarloosd worden moest er ook nog eens bij komen.. Met alle zuivel- en vlees vervangers die gewoon bij de Jumbo en AH om de hoek te krijgen zijn is er echt geen reden om bij te dragen aan dit dierenleed.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:52

Het klopt niet als je zegt dat de meeste mannelijke dieren direct gedood worden en je daar kalveren bij noemt. Enkel de jersey-kalveren worden op het moment vaak vlot ingeslapen maar zelfs daar zijn al initiatieven voor. B12 komt ook van nature in vlees voor, met zelf gefokt vlees is niets gesupplementeerd. Aan 50g eiwitten hebben veel volwassenen onvoldoende, 0.75g/kg lichaamsgewicht is het minimum dat mensen nodig hebben maar ze functioneren beter bij 1g/kg (ideaal) lichaamsgewicht. Daarnaast zijn er mensen die inderdaad geen vlees nodig hebben maar er zijn ook fanatiek vegetariërs die uiteindelijk toch weer beperkt vlees zijn gaan eten omdat hun lichaam het toch echt nodig bleek te hebben (een docent van mij is daar een voorbeeld van). Je kan eiwitten nooit uit koolhydraten halen, dat is echt niet mogelijk. Maar je kunt inderdaad voldoende eiwitten binnen krijgen met een vegetarisch of veganistisch dieet, echter is dat bij lange na niet zo gemakkelijk als bij een omnivorisch dieet.

Bij slachtdieren worden de jongen van de dieren überhaupt niet weggehaald en worden alleen de lijdende dieren voortijdig afgemaakt. Dieren worden niet ongewild zwanger gemaakt, zowel nutsvee als slachtvee, een koe laat over het algemeen duidelijk zien dat zij er zin in heeft door op andere koeien te springen of besprongen te worden en met regelmaat loopt er een stier tussen de koeien, hoewel dat bij melkvee minder voor komt dan bij vleesvee omdat het zeer gevaarlijk is. Bij schapen, geiten en kippen komt insemineren nauwelijks tot niet voor. Schapen worden juist behoorlijk natuurlijk gehouden, opfok op weides zonder krachtvoer, en ook bij vleeskoeien komt dit met regelmaat voor. Geiten is dit weer ongebruikelijk bij, die worden in potstallen gehouden, maar probeer maar eens een geit buiten te zetten als het weer niet naar zijn zin is (een druppel regen, te warm, te koud, te zonnig, te bewolkt).

Daarnaast is het hier geen discussie of de TS per se vegetariër moet worden maar of het leven van de boerderijdieren lijden is.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:18

Mizora schreef:
Het klopt niet als je zegt dat de meeste mannelijke dieren direct gedood worden en je daar kalveren bij noemt. Enkel de jersey-kalveren worden op het moment vaak vlot ingeslapen maar zelfs daar zijn al initiatieven voor. B12 komt ook van nature in vlees voor, met zelf gefokt vlees is niets gesupplementeerd. Aan 50g eiwitten hebben veel volwassenen onvoldoende, 0.75g/kg lichaamsgewicht is het minimum dat mensen nodig hebben maar ze functioneren beter bij 1g/kg (ideaal) lichaamsgewicht. Daarnaast zijn er mensen die inderdaad geen vlees nodig hebben maar er zijn ook fanatiek vegetariërs die uiteindelijk toch weer beperkt vlees zijn gaan eten omdat hun lichaam het toch echt nodig bleek te hebben (een docent van mij is daar een voorbeeld van). Je kan eiwitten nooit uit koolhydraten halen, dat is echt niet mogelijk. Maar je kunt inderdaad voldoende eiwitten binnen krijgen met een vegetarisch of veganistisch dieet, echter is dat bij lange na niet zo gemakkelijk als bij een omnivorisch dieet.

Bij slachtdieren worden de jongen van de dieren überhaupt niet weggehaald en worden alleen de lijdende dieren voortijdig afgemaakt. Dieren worden niet ongewild zwanger gemaakt, zowel nutsvee als slachtvee, een koe laat over het algemeen duidelijk zien dat zij er zin in heeft door op andere koeien te springen of besprongen te worden en met regelmaat loopt er een stier tussen de koeien, hoewel dat bij melkvee minder voor komt dan bij vleesvee omdat het zeer gevaarlijk is. Bij schapen, geiten en kippen komt insemineren nauwelijks tot niet voor. Schapen worden juist behoorlijk natuurlijk gehouden, opfok op weides zonder krachtvoer, en ook bij vleeskoeien komt dit met regelmaat voor. Geiten is dit weer ongebruikelijk bij, die worden in potstallen gehouden, maar probeer maar eens een geit buiten te zetten als het weer niet naar zijn zin is (een druppel regen, te warm, te koud, te zonnig, te bewolkt).

Daarnaast is het hier geen discussie of de TS per se vegetariër moet worden maar of het leven van de boerderijdieren lijden is.

Ok stel dat dit allemaal waar is wat je zegt. Alsnog heb ik een grote hoeveelheid aan argumenten gegeven waarom dieren wel lijden in een boerderij. Een zo'n argument zou al genoeg moeten zijn om minder vlees te consumeren. Bovendien bedoelde ik met koolhydraten: pasta's, brood, rijst etc. Niet per sé de pure koolhydraten. Excuses, dat was verkeerd geformuleerd. Zo heb ik net een stokbrood opgegeten van 250g, waar 9% eiwit in zat. Ik heb door dat ene stokbrood dus al 25 gram eiwit binnen. Vind jij het houden van dieren in een onnatuurlijke situatie waarbij hun enige levensdoel is het uitzitten van hun tijd totdat ze geslacht kunnen worden niet onder lijden vallen dan? Ben wel benieuwd hoe je dat ziet.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:23

@mizora: amen!

@tillie: ieder z'n mening. Mensen die geen vlees willen eten hebben daar alle recht toe.
Maar als je dit wil beargumenteren, kom dan alsjeblief met correcte feiten.

Zoals mizora al aangeeft worden lammeren en kalveren niet onmiddelijk geslacht maar eerst opgefokt. Lammeren en vleeskalveren lopen al die tijd gezellig bij hun moeder.
Die moeder werd meestal niet geinsemineerd (idd bij schapen zeer ongebruikelijk) maar gedekt door de ram of stier.

Etc.

Over antibiotica: dat gebruik moet idd minderen en verantwoorder gebruikt worden. In de veeteelt is er de laatste jaren al een fikse daling in gebruik. Preventief mag niet meer.
Eerste keus ab is vaak een ouder breedspectrum ab, 2de/3de keus een recenter ab met vaak een smaller spectrum.
2de keus mag pas als eerste keus niet blijkt te werken en in de toekomst zal het pas mogen na een antibiogram.
Op zich een goede zaak maar bij sommige ziekten heb je helemaal niet de tijd om beetje af te wachten. Een kalf met fikse longontsteking of diaree kan binnen de 12u sterven.
Er wordt tegenwoordig ook veel meer de nadruk gelegd op preventie dmv vaccinaties, antistoffen, hygiene en management. Dat is idd een mentaliteitsverandering die bezig is maar nog z'n weg moet maken.

TBC is trouwens geen goed voorbeeld om naar de veeteelt te wijzen. Een dier met TBC wordt per definitie niet behandeld maar geruimd. Afhankelijk van de regio wordt soms gelijk de hele veestapel die in contact kwam met het besmette dier geruimd.
De moeilijk te behandelen TBC komt hier via mensen uit landen waar het slecht of niet behandeld wordt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:42

Geeft geen zin Thioro, de bakrandridders weten het allemaal beter.
En net als op de FB pagina van WD haak ik hier af.
:evaw: