Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Varekaj schreef:Hoe doen mensen dat die verschillende potjes hebben? Stop je elke maand in elk potje een vast bedrag, of dan een keer in het ene, dan in het andere?
En wat doe je als je dan een onverwachte grote uitgave moet doen, maar het betreffende potje is niet genoeg? Spreek je dan alsnog een ander aan?
verootjoo schreef:Iriscope schreef:Het klinkt alsof je dat zadel echt nodig hebt om van je Tinker te kunnen genieten. Ik zou daar dan dus ook voor kiezen.
Je kan altijd wel blijven sparen, meer willen verdienen, investeren, maar als je morgen dood gaat dan is het afgelopen.
Ik vind het belangrijk om een balans te vinden tussen wat sparen voor de toekomst en nu genieten van het leven.
Maar als je morgen dood gaat heb je ook niks aan de spullen die je ermee kooptik hou echt van sparen, maar dat maakt niet dat ik minder van het leven geniet. Ik vind het gewoon niet zo noodzakelijk om maar vanalles met mijn geld te kopen
![]()
Varekaj schreef:@spekkie: wat ik bedoel is eerder in de zin van dat je bijvoorbeeld kort achter elkaar een resem onvoorziene uitgaven krijgt, maar dan wel grapjes van een paar duizend euro.
_San87_ schreef:Nou, als mijn hond ziek wordt, mijn wasmachine kapot gaat en ik de rekening van mijn zorgverzekering krijg (bewust hoog eigen risico) ben ik wel snel door m'n spaargeld heen denk ik.
Het heeft imo ook niet met je levensstandaard te maken. Zonder bepaalde zaken kun je gewoon niet en als je dan ineens pech hebt in een maand dat ook net de gemeentebelasting komt (ik noem maar wat), kan het toch aardig oplopen.
x_spekkie_x schreef:Dat weet ik. Maar je moet t wel apart zetten en er dus voor 'sparen'. Als dan alles tegelijk komt, kan dat een flinke post worden. Dat is het punt._San87_ schreef:Nou, als mijn hond ziek wordt, mijn wasmachine kapot gaat en ik de rekening van mijn zorgverzekering krijg (bewust hoog eigen risico) ben ik wel snel door m'n spaargeld heen denk ik.
Het heeft imo ook niet met je levensstandaard te maken. Zonder bepaalde zaken kun je gewoon niet en als je dan ineens pech hebt in een maand dat ook net de gemeentebelasting komt (ik noem maar wat), kan het toch aardig oplopen.
Met een hond kunnen de kosten oplopen, net als met een paard. Operaties van dieren moet je toch zelf betalen (dierenverzekeringen dekken niet zoveel) en dat kunnen echt onverwachte flinke kosten zijn. Met je eigen zorgverzekering weet je dat je een eigen risico hebt (385-885 euro) en daar kun je rekenen mee houden door het elke maand apart te zetten. Datzelfde geldt ook voor de gemeentebelasting. Daarvan weet je zeker dat je die elk jaar moet betalen, dus dat bedrag kun je door 12 delen en elke maand apart zetten.
En dit alles heeft wel degelijk met je levensstandaard te maken, want een hond daar kies je voor (en daar kies je dus niet snel voor als je geen geld hebt) en hoe duur je wasmachine is ook. Overige kosten waarvan je weet dat je ze maakt (zoals bovengenoemde eigen risico en gemeentebelasting) daar hou je rekening mee in je maandelijkse budget (of dat zou je moeten doen). Dat heeft inderdaad niet met een levensstandaard te maken, want die kosten heeft iedereen.