Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:40

wij hebben 2 betaalrekeningen en 2 spaarrekeningen.

betaal:
1 voor de vaste lasten
1 voor boodschappen, iedere week geld op gestort vanuit de andere betaalrekening
spaar:
1 voor langdurig sparen
1 voor leuke dingen, wordt maandelijks bedrag op gestort dat die maand op mag en is gekoppeld aan de boodschappenrekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:41

Hoe doen mensen dat die verschillende potjes hebben? Stop je elke maand in elk potje een vast bedrag, of dan een keer in het ene, dan in het andere?
En wat doe je als je dan een onverwachte grote uitgave moet doen, maar het betreffende potje is niet genoeg? Spreek je dan alsnog een ander aan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:55

Ik spaar alleen periodiek bij potje 'kind', toeslagen gaan automatisch naar de spaar (dit jaar dan niet, want ik krijg geen toeslagen) en potje schuld is dat wat wij kunnen missen, maar daar haal ik indien nodig wel wat vanaf :j
Maar heb in principe ook een normale doelloze spaarrekening voor als de betaal rekening dichtbij 0 komt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:22

Ik heb 1 privé betaalrekening + internetsparen, 1 zakelijke rekening en een depositie voor mijn dochter.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:25

Varekaj schreef:
Hoe doen mensen dat die verschillende potjes hebben? Stop je elke maand in elk potje een vast bedrag, of dan een keer in het ene, dan in het andere?
En wat doe je als je dan een onverwachte grote uitgave moet doen, maar het betreffende potje is niet genoeg? Spreek je dan alsnog een ander aan?

Ik stop elke maand in elk potje een vast bedrag :) dat is ook (ruim) toereikend voor elk doel waardoor ik nooit te weinig in het potje heb zitten. Meeste uitgaves zijn te voorspellen zoals je verzekeringen, eigen risico zorg en gemeentelijke belastingen. Daarnaast heb ik een potje voor onverwachte grote uitgaves. Maar een onverwachte grote uitgave kan nooit duurder zijn dan wat er in het potje zit. Dat betekent dat er dus iets moet worden uitgezocht waarvoor het budget toereikend is. Dan dus geen wasmachine van 1000 euro, maar een van 300 euro of desnoods een tweedehands via marktplaats, om even een simpel voorbeeld te noemen. Ik ben van mening dat als er geen geld is, je het dus ook niet kunt uitgeven. Daarom zal ik nooit iets op afbetaling kopen (behalve een huis :) ).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:33

phormicola schreef:
Ik heb 1 privé betaalrekening + internetsparen, 1 zakelijke rekening en een depositie voor mijn dochter.

Is deposito nog interessant? Dat lijkt mij ook wel handig namelijk.

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:46

vuurneon schreef:
Is deposito nog interessant? Dat lijkt mij ook wel handig namelijk.

Als je zeker weet dat je het niet nodig hebt komende tijd heb je in elk geval (iets)hogere rente.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:28

Ik heb een spaarrekening die voor 3 maanden vast staat, dus waarbij ik 3 maanden van te voren aan moet geven wanneer ik het nodig heb.
Hier ontvang ik best veel rente op waardoor sparen nog makkelijker gaat, daarnaast heb ik nog een gewone spaarrekening voor vakanties en andere korte termijn dingetjes, waar ik vaak niet meer als €1500 op spaar voor ik hem weer plunder, als ik meer spaar op deze rekening hevel ik wat over naar mijn vast gezette rekening of dan wordt het weer tijd voor een vakantie. :o

Het voordeel van de vast gezette rekening is dat je nog 3 maanden de tijd hebt om over een grote uitgave na te denken. :D

Toen er laatst iets met mijn paard was, ik net mijn vakantie moest betalen en de auto een reparatie nodig had, heeft mijn vriend dit voorgeschoten en kreeg hij het 3 maanden later terug.
Als hij niet genoeg vermogen heeft om dit voor te schieten zou ik niet zo snel zo veel spaargeld vast zetten maar iets meer op mijn gewone spaarrekening sparen.

Ik spaar netto ongeveer €1200,- per maand, soms iets minder en zelden iets meer (alleen wanneer ik vakantiegeld of een bonus krijg ;) )

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:36

Mag ik vragen wat de rente nu is op zo'n vast gezette rekening?

Hie rook nog niet kunnen sparen vorige maand. Hoop toch dat het deze maand wel gaat lukken, maar voor zowel paard als auto zijn er uitgaven nodig dus ik vrees er voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:47

Mijn vriend heeft ook net weer een bedrag vast gezet, volgend jaar komt een ander deel vrij en dan bekijkt hij dat opnieuw enz. Maar dat zijn al mooie sommen. Voor mijn krappe budget momenteel is dat niet echt interessant. Nouja, krap. Als er een paard naar de kliniek moet voor een operatie, dan is dat geld er wel. Net zoals dat mijn auto het nu zou begeven.

@spekkie: wat ik bedoel is eerder in de zin van dat je bijvoorbeeld kort achter elkaar een resem onvoorziene uitgaven krijgt, maar dan wel grapjes van een paar duizend euro.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:51

Ik heb op de deposito een rente van 2,25%

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:52

Oo oke! Dat is nog best rendabel :j

Toch maar eens naar kijken :j

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:35

En bij bepaalde deposito's heb je ook nog fiscaal voordeel, dat is zeker het bekijken waard :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:38

phormicola schreef:
Ik heb op de deposito een rente van 2,25%

Beter dan niks. Vind het echter alsnog vrij weinig :o.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:44

2.25% is voor mij niet echt een reden om iets langer vast te zetten eigenlijk, veel te weinig. Maargoed wij hebben ook niet een dusdanig budget dat we heel veel geld te besteden hebben.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:56

verootjoo schreef:
Iriscope schreef:
Het klinkt alsof je dat zadel echt nodig hebt om van je Tinker te kunnen genieten. Ik zou daar dan dus ook voor kiezen.
Je kan altijd wel blijven sparen, meer willen verdienen, investeren, maar als je morgen dood gaat dan is het afgelopen.

Ik vind het belangrijk om een balans te vinden tussen wat sparen voor de toekomst en nu genieten van het leven.

Maar als je morgen dood gaat heb je ook niks aan de spullen die je ermee koopt :Y) ik hou echt van sparen, maar dat maakt niet dat ik minder van het leven geniet. Ik vind het gewoon niet zo noodzakelijk om maar vanalles met mijn geld te kopen :P ;)

Ik heb het niet over spullen, maar ze geeft aan dat ze met een zadel meer plezier van haar paard heeft, dan is het doel op zich toch genieten?

Wat jij zegt ben ik met je eens, mijn commentaar was specifiek gericht op haar post.

Ik geef mn geld liever uit aan ervaringen, reizen, dingen mee maken, dan aan spullen voor de heb.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:14

Varekaj schreef:
@spekkie: wat ik bedoel is eerder in de zin van dat je bijvoorbeeld kort achter elkaar een resem onvoorziene uitgaven krijgt, maar dan wel grapjes van een paar duizend euro.

Wat kan er in een leven gebeuren wat allemaal tegelijk komt dat een paar duizend euro kost?

In jouw geval een paard dat naar de kliniek moet denk ik. Maar ik heb geen paard. En ik zou precies om die reden dus ook geen paard houden (ik kan de maandelijkse lasten al niet eens ophoesten, maar laat staan als het paard zorg nodig heeft). Dat is precies wat ik bedoel met "als er geen geld is, kun je het dus ook niet uitgeven".

Als ik kijk naar spullen in en om het huis kan ik een tv, telefoon, laptop, koelkast, vriezer, wasmachine, oven en magnetron bij elkaar gemakkelijk voor 1000 euro krijgen als ik via marktplaats ga shoppen, dus een resem (Belgisch woord voor heel veel leert Google mij :D ) onvoorziene uitgaven kun je zo makkelijk dragen.

Het is echt leven naar je inkomen. En ik denk dat veel mensen dat dus niet doen, want ik maak mij dus absoluut geen zorgen voor een hoop onvoorziene uitgaven achter elkaar, omdat ik niet meer uitgeef dan ik te besteden heb :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:17

Nou, als mijn hond ziek wordt, mijn wasmachine kapot gaat en ik de rekening van mijn zorgverzekering krijg (bewust hoog eigen risico) ben ik wel snel door m'n spaargeld heen denk ik :)).

Het heeft imo ook niet met je levensstandaard te maken. Zonder bepaalde zaken kun je gewoon niet en als je dan ineens pech hebt in een maand dat ook net de gemeentebelasting komt (ik noem maar wat), kan het toch aardig oplopen :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:19

Maar goed, daar is het spaargeld dan ook weer voor :P.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:38

_San87_ schreef:
Nou, als mijn hond ziek wordt, mijn wasmachine kapot gaat en ik de rekening van mijn zorgverzekering krijg (bewust hoog eigen risico) ben ik wel snel door m'n spaargeld heen denk ik :)).

Het heeft imo ook niet met je levensstandaard te maken. Zonder bepaalde zaken kun je gewoon niet en als je dan ineens pech hebt in een maand dat ook net de gemeentebelasting komt (ik noem maar wat), kan het toch aardig oplopen :).

Met een hond kunnen de kosten oplopen, net als met een paard. Operaties van dieren moet je toch zelf betalen (dierenverzekeringen dekken niet zoveel) en dat kunnen echt onverwachte flinke kosten zijn. Met je eigen zorgverzekering weet je dat je een eigen risico hebt (385-885 euro) en daar kun je rekenen mee houden door het elke maand apart te zetten. Datzelfde geldt ook voor de gemeentebelasting. Daarvan weet je zeker dat je die elk jaar moet betalen, dus dat bedrag kun je door 12 delen en elke maand apart zetten.

En dit alles heeft wel degelijk met je levensstandaard te maken, want een hond daar kies je voor (en daar kies je dus niet snel voor als je geen geld hebt) en hoe duur je wasmachine is ook. Overige kosten waarvan je weet dat je ze maakt (zoals bovengenoemde eigen risico en gemeentebelasting) daar hou je rekening mee in je maandelijkse budget (of dat zou je moeten doen). Dat heeft inderdaad niet met een levensstandaard te maken, want die kosten heeft iedereen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:49

Met een kat of ander kleiner huisdier net zo, ik was in het eerste jaar al bijna €1000,- aan dierenartskosten en speciaal voer kwijt voor mijn kat.
Had ze haar knie niet verdraaid waardoor de kniebanden uitgerekt werden en de knieschijf niet meer op z'n plek bleef had me dat ong de helft gescheeld aan kosten, maar een dier laten doorlopen met helse pijn doe je imo ook niet.

Overigens kun je bij witgoedhandel de Zwaan al vanaf ong €50,- een werkende wasmachine of droger kopen met 6 maanden garantie, wel ex bezorgkosten.
ik heb daar in 2014 voor €170,- een wasmachine en droger inclusief bezorgkosten vandaan gehaald, de droger is inmiddels kapot (palletje vd deur afgebroken bij een verhuizing, verder nog helemaal goed) maar de wasmachine werkt nog perfect. :)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:59

Vroeger, toen was ik nooit van het sparen, maar nu, nu doet het pijn wanneer ik een klein beetje van mijn gespaarde geld moet uitgeven. :=

Ik heb alleen een betaalrekening en een spaarrekening, woon samen en mijn vriend en ik betalen alles van onze eigen rekeningen, dit omdat mijn vriend voor zichzelf werkt en mij niet mee wil nemen mocht zijn bedrijf het zwaar krijgen.

Ik spaar de helft van mijn salaris, mocht ik geld over houden aan het einde van de maand, dan gaat dat extra ook naar mijn spaarrekening.
Een doel heb ik niet, maar extra geld is nooit weg natuurlijk. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:53

x_spekkie_x schreef:
_San87_ schreef:

Met een hond kunnen de kosten oplopen, net als met een paard. Operaties van dieren moet je toch zelf betalen (dierenverzekeringen dekken niet zoveel) en dat kunnen echt onverwachte flinke kosten zijn. Met je eigen zorgverzekering weet je dat je een eigen risico hebt (385-885 euro) en daar kun je rekenen mee houden door het elke maand apart te zetten. Datzelfde geldt ook voor de gemeentebelasting. Daarvan weet je zeker dat je die elk jaar moet betalen, dus dat bedrag kun je door 12 delen en elke maand apart zetten.

En dit alles heeft wel degelijk met je levensstandaard te maken, want een hond daar kies je voor (en daar kies je dus niet snel voor als je geen geld hebt) en hoe duur je wasmachine is ook. Overige kosten waarvan je weet dat je ze maakt (zoals bovengenoemde eigen risico en gemeentebelasting) daar hou je rekening mee in je maandelijkse budget (of dat zou je moeten doen). Dat heeft inderdaad niet met een levensstandaard te maken, want die kosten heeft iedereen.
Dat weet ik. Maar je moet t wel apart zetten en er dus voor 'sparen'. Als dan alles tegelijk komt, kan dat een flinke post worden. Dat is het punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:18

Nou, hoe krijg je dat soort situaties...

Elk jaar ruim terug krijgen van je leverancier van gas en elektriciteit, tussen de €500 en €1000. Er komt een enorm koude winter met lange periode van veel sneeuw. En dan krijg je ineens een factuurtje van diezelfde energieleverancier "gelieve €3000 bij te betalen aub". Want hoewel je nooit wat aan je temperatuur in huis wat hebt gewijzigd (19°), blijkt wel dat je je kapot stookt op enkele beglazing én dat bij zowat elk raam de rubber tussen raam en kozijn volledig verteerd is, zodat niks nog deftig afsluit. En zonder het te weten vliegt je verbruik immens de hoogte in.
Een auto die 7 jaar oud is, altijd goed onderhouden en kan nog makkelijk zat 5 jaar mee, die op datzelfde moment beslist dat de verwarming onherstelbaar stuk gaat door een probleem met de elektronica. Leuk, kan je niet eens je auto ontdooien of ontdooit houden. Dag auto, koop maar een nieuwe.
Dan gaat het met een rotvaart hoor.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 00:09

Ik spaar voor 1,85% rente op dit moment.
Bij de Rabobank op m'n gewone spaar is dit maar 0,5 ofzo.

Ik kan t geld missen voor 3 maanden en die rente is toch weer gratis geld, zo lang je geen vermogens belasting gaat betalen. Dus waarom zou ik het niet doen :D