Is dit strafbaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:50

bruintje123 schreef:
Coma drinken kwam vroeger wel minder voor.
Toen dronk men bier en dat is alweer uitgepist voordat je in coma bent.
Laveloos drinken gebeurde wel maar dat zit er stap onder coma drinken.
Nu de sterke drank daar kan in een korte tijd veel meer van gedronken worden en dan gaat het mis.
En jongere zijn beïnvloedbaarder omdat te doen. Vandaar dat die grens is verhoogd.
Van mij zou hij zelfs naar 21 mogen.
Maar omdat ooit bedacht is dat iemand met 18 volwassenen zou zijn kan dat niet.

En dat ouders op de seh dan de grootse mond hebben met dat doet ons kind niet (ook met drugs) vind ik nog wel het schokkends.

Heb je daar cijfers van? Hoe kom je aan de informatie dat jongeren vroeger bier dronken en geen sterke drank? Want sterke drank hadden ze vroeger ook al....
Bovendien is het drugsgebruik heel erg toegenomen onder de jongeren vanwege deze regel +:)+

MarjanB

Re: Is dit strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:56

Het verschil is alleen dat er vroeger geen boete werd uitgedeeld aan de eigenaar van een café oid. Nu is het risico voor een eigenaar van een tent zo groot dat ik snap dat zij een signaal af willen geven. Het is dan banketstaaf voor de vriendin van ts dat zij de persoon is die de boete krijgt maar vind het meer dan terecht. Waarom dingen doen die gewoon niet mogen, het is niet om ze te pesten maar omdat ze zich aan de wetgeving te houden hebben. Dit geld voor de eigenaar van de club, de uitsmijter, de politie en voor de bezoekers.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:59

rommulus schreef:
Heilige moraal ridders ????
Ik vind het verdorie wel een groot verschil als je iets te hard rijd of dat je willens en wetens een ander in gevaar brengt en of zijn brood en of levens werk in gevaar brengt.

Tuurlijk rij ik wel eens te hard daar waar het kan, tuurlijk zat ik vroeger al op mijn 16e in de kroeg (toen mocht dat overigens), tuurlijk laat ik wel eens een drol van de hond liggen omdat ik geen zin heb om op de kop de bosjes in te gaan om drollen te ruimen, tuurlijk rij ik met paard wel op bospaden waar ik niet mag komen (bewust en onbewust).
Maar !!!
Je zal mij nooit acties uit zien halen die een ander in gevaar zal brengen.

Wat velen hier in dit topic doen door te jong naar een bar te gaan vind ik not done!
In mijn tijd (danmmm wat klink ik oud) was er nog geen coma zuipen (tenminste niet dat ik weet) en waren die regels nog niet zo streng.
Die regels zijn in het leven geroepen door oa het coma zuipen van jullie leeftijdsgenoten dus zal hier ook streng op gecontroleerd worden.

Door deze strengere controle (en ja ik heb om agent wel door een kroeg zien lopen vragen naar id) lopen de kroegbazen ed een heel groot risico de deuren te moeten sluiten.
Zeg maar daag daag de kroeg waar jij willens en wetens zo nodig in moest omdat juist die zo gezellig is.
weer een tent leeg en nog meer werkelozen op de markt en minder banen, meer uitkering gerechtigden waar we uiteindelijk allemaal voor moeten boeten wand ja de rest van de bevolking gaat dat betalen en niet jij die zo nodig naar binnen moest.
Horeca ondernemers hebben het tegenwoordig niet zo makkelijk meer.

Mijn doel met deze post ?
Mensen bedenk je heel goed dat als je over de scheef gaat wie je daar in mee gaat sleuren en wat de gevolgen voor een ander zijn!
Wat de gevolgen voor jezelf zijn zal mij persoonlijk een rotzorg zijn, wie zijn billen brand .....

Klopt totaal niet. In jouw tijd was er ook al comazuipen, maar was dit nog niet zo in het nieuws. Veel mensen denken dat de criminaliteit en dingen zoals comazuipen vroeger niet voorkwamen en echt van deze tijd is. Dit is dus NIET zo, het is alleen zo at dit nu verl meer in het nieuws is e.d. Dit laat het veel erger lijken.

Je zegt trouwens ook in deze post dat je weleens te hard rijdt EN tegelijkertijd dat je nooit iets zal doen wat anderen in gevaar brengt... waarom denk jij dat er maximumsnelheden zijn? Dat is ook om ongelukken te voorkomen hoor. Dus je brengt wel degelijk anderen in gevaar door te hard rijden. En dat gaat dan misschien zelfs om leven en dood, dit van Ts niet, dus is misschien zelfs wel erger.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:59

Dubbel door verkeerde edit
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 29-09-15 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:02

Heb jij daar dan cijfers van?
Daar heb ik dan nooit wat van gehoord.

Ja coma zuipen is toegenomen.
Uiteraard door slechte opvoeding van softe ouders.
Je weet wel die bij vals id im de auto blijven wachten om te kijken of hun kind binnen komt.
Maar ook door de shotjes.
Dat bestond vroeger niet.
Toen had je safari of bessen maar dat kon je niet zo makkelijk achterover slaan.

http://Www.stap.nl/content/afbeeldingen ... ijfers.jpg

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:05

Ik denk trouwens ook dt comazuipen wel is toegenomen, maar juist door dit soort regels onder de 18 geen alcohol). Merk het zelf ook vaak genoeg. Jongeren komen er toch wel aan (is gewoon heel makkelijk eraan te komen) maar als ze het dan dus hebben,zullen ze er veel meer van achter elkaar drinken. Als het gewoon legaal is vinden ze het minder "leuk" en zullen ze het eerder met mate drinken

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:10

Over het drugs gebruik heb ik net zelf zitten googelen.
Op facebook blijkt rond de gaan dat er daarom nu 1/3 meer gebruikt word.
In een artikel van de volkskrant wordt dat dus tegengesproken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:13

Snuffie
Coma zuipen is niet alleen het laatste jaar toegenomen.
Juist omdat het aan het toenemen was is die nieuwe regel er gekomen.
Of die nut gaat hebben kunnen we over de paar jaar in de cijfers zien.

Zolang ouders het oke vinden dat hun minderjarig kind naar de club gaat vrees ik het ergste.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:13

Comazuipen kwam vroeger ook voor, alleen had het toen nog niet de naam comazuipen en had je geen twitter of Facebook om het uitgebreid te delen met de hele wereld.
Verder is het natuurlijk onzin dat te hard rijden minder gevaarlijk is dan met de id van je vriendin de kroeg in te gaan.
Bruintje123, ver voor de safari was er jagemeister, apfelkorn of jenever.
Precies snuffie123

Maar de gevolgen voor de kroeg zijn tegenwoordig gewoon groter met al die regelgeving, dus terecht dat ze streng controleren en dat er gehandhaafd wordt. Ik denk echt niet dat je reddeloos verloren bent als je met de id van een vriendin de kroeg in probeert te komen.. Maar wees dan ook volwassen genoeg om de consequenties te aanvaarden, in dit geval een bekeuring.

lovertje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:15

Terecht... Een ID van iemand lenen om binnen te komen is strafbaar..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:15

Kamsel zie mijn link
Coma zuipen is gewoon toegenomen.
Dat zijn geen facebook cijfers.

Niemand dronk vroeger jenever dat was voor opa's.

Jagermeister en apfelcorn alkeen op wintersport

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:17

xxCYNNxx schreef:
Dat laatste denk ik eigenlijk ook wel ja. In mijjn tijd stonden ouders ook nog heel anders tegenover alcohol dan nu; was heel gewoon dat je op je 14de een glas bier mee mocht drinken op verjaardagen en van wie kreeg je die? Juist; je ouders.

Dat zal toch echt liggen aan het milieu waarin je opgroeit.
Ik mocht van mijn ouders geen druppel alcohol, toendertijd lag de grens nog bij 16 jaar maar ook toen mocht het niet. Pas toen ik royaal 17 was mocht ik zo heel af en toe een glas en dat was het dan ook. En ook toen ik ouder was en het 'mocht' kwam er geheid commentaar zodra er meer dan 2 glazen werden gedronken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:25

Ik ben ook van mening dat als het comazuipen is toegenomen (weet ik niet want mijn stapdagen zijn al weer even over), dit juist komt door de strengere regelgeving, wat voor mijn idee exact zo geld voor het met een vals id , proberen een tent in te komen.

En nu weet ik niet hoe dat dit nu gaat eigenlijk, maar ik kan mij de 13 jarigen, zo strak als een spijker staande gabbertjes op de grote party's nog levendig voor mij halen.

Maar hoe strenger je het maakt voor die apen, hoe inventiever ze worden om toch wel te krijgen waar ze naar op zoek zijn, met alle gevolgen dus van dien.

Ook vind ik de vergelijking met te hard rijden kant nog wal slaan, ik ben zelfs van mening dat je dan een veel groter gevaar KAN zijn voor de samenleving, simpelweg omdat je dan doden kan veroorzaken, vind dat toch geen vergelijk met een vals id ergens binnen komen en de uitbater een geldboete kan bezorgen. En wie rijd er nou tenslotte niet wel eens te hard?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:30

bruintje123 schreef:
Kamsel zie mijn link
Coma zuipen is gewoon toegenomen.
Dat zijn geen facebook cijfers.

Niemand dronk vroeger jenever dat was voor opa's.

Jagermeister en apfelcorn alkeen op wintersport

Je kan niet voor iedereen praten. Vroeger dronk de jeugd ook (stiekem) apfelkorn of jagermeister of jenever. En dan dronken ze zichzelf ook zo lam dat ze alleen maar konden slapen.

Ik denk zeker dat dit een gevolg is van de 18+ regel.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:30

UhNee schreef:
Heb je daar cijfers van? Hoe kom je aan de informatie dat jongeren vroeger bier dronken en geen sterke drank? Want sterke drank hadden ze vroeger ook al....
Bovendien is het drugsgebruik heel erg toegenomen onder de jongeren vanwege deze regel +:)+

Ik kaats de vraag even terug, waar zijn jouw cijfers?

Ik vind het erg onlogisch klinken dat daardoor het drugsgebruik toegenomen is.

Wat het topic betreft. Regels worden steeds strenger en dat is niet voor niets.

Men wordt steeds creatiever wat betreft het overtreden van de wet.
Tig jaar geleden was het lenen van een id imo minder ernstig. Echter tegenwoordig wordt er zoveel gedaan wat betreft id fraude en diefstal dat ik de boete en het bedrag meer dan terecht vind.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:36

Tussen per ongeluk wat te hard of bewust racen zit wel verschil.
Tussen onbewust wat te hard en bewust een ander id mee nemen zit ook verschil.

In de 23 jaar dat ik nu een rijbewijs heb.
20.000 km per jaar maak heb ik 2 bekeuringen.
Beide op een tweebaans rondweg om de stad heen.
Bij de ene is de weg 80 km per uur en wordt 70 bij het plaatsnaam bordje.
Verder veranderd daar niets aan de weg.
En ja ik reed dus 80.
Geen extra gevaar dus.

Bij de andere weg. Is de rondweg 70.
Wordt bij plaatsnaam bordje 50.
Ook geen verandering in weg of oversteek plaatsen.
Daar reed ik 59. Correctie eraf kom je op 56 uit.

En dan is het balen want zonde van het geld. Maar eigen schuld.

Maar gevaar voor iemand. Nee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:36

snuffie123 schreef:
Je zegt trouwens ook in deze post dat je weleens te hard rijdt EN tegelijkertijd dat je nooit iets zal doen wat anderen in gevaar brengt... waarom denk jij dat er maximumsnelheden zijn? Dat is ook om ongelukken te voorkomen hoor. Dus je brengt wel degelijk anderen in gevaar door te hard rijden. En dat gaat dan misschien zelfs om leven en dood, dit van Ts niet, dus is misschien zelfs wel erger.

Moeilijk hè, relativiteit zien van een uitspraak.
Snelheid is namelijk niks gevaarlijks aan. Het is de snelheid in relatie tot de omstandigheden die het gevaarlijk maken.
Het is veel gevaarlijker om 100 te rijden op een snelweg waar je 120 mag maar waar de rest maar 80 (kan) rijden dan 140 rijden op een volstrekt verlaten snelweg waar je maar 100 mag.

Het eerste is levensgevaarlijk maar lastig strafbaar te stellen (gevaarlijk rijgedrag, aantoonbaarheid) dan 140 rijden waar je 100 mag (simpele snelheidsovertreding).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:38

Uhnee.

Zie gewoon de link. Dan zie je duidelijk dat seh opname al is gestegen voor de alcohol opschroeving.
Daarom juist veranderd.

Tussen lam en coma zit verschil. Schreef ik eerder ook al.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:44

Laten we de snelheid discussie hier even buiten laten :)

Lam en coma zit inderdaad een verschil tussen. Maar: Bij lam weet je ook niet altijd even goed meer wat je nou eigenlijk aan het doen bent.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:46

Klopt
Maar ben je nog wel aanspreekbaar.
Of er wat zinnigs uitkomt is wat anders. :+

Maar als het coma zuipen stijgt lijkt me automatisch dat het lam zuipen ook niet minder is geworden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:50

Dan ben je dus imo niet meer aanspreekbaar als er niks zinnigs meer uit komt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:52

Ik bedoel daarmee zatte praat. Zever praat.
ZE weten nog wel hun naam en zijn dus ook bij kennis.

Dat is bij seh opname meestal wel anders.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:57

Toch denk ik dat comazuipen vroeger niet tot nauwelijks voorkwam. Tenminste niet waar ik ben opgegroeid. Hoe het in amsterdam was weet ik niet. Maar de oorzaak was heel simpel. Disco ging open om 9 uur s avonds en ging dicht om 1 uur snachts. Dan had je een keus, naar huis gaan en daar verder gaan. Als er nergens iets s nachts open is kun je er ook geen drank kopen. Was reuze gezellig en om 9 uur zat het ook echt vol.

Indrinken was er niet bij eigenlijk, discos waren best een eind weg, de dichtsbijzijnde voor ons was 40 km de ene kant op of 30 de andere kant op. niet te bereiken per bus. De disco die per fiets te halen was ging open om 8 uur en dicht om 12 uur.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:16

Precies karuna.

Voor zuipen was er niet bij.
Je deed overdag gewoon je ding.
Om 1 uur sloot de zaak dan ging je nog een frietje eten en om twee uur moest je thuis zijn. En toen was ik al 18.
Want op straat rond hangen mocht ook niet. En er was alleen in de grote stad iets langer Open.
En daar kwamen we niet. Was in het "grote" dorp verderop ook gezellig.

In Amsterdam zal het vast al eerder zijn geweest. Maar dat was met alles.
Een moord alleen in de grote stad. Brute overvallen ook.
Nu is het voortaan overal.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:28

Nijmegen toch best groot ging the matrix dicht om 1 uur. Was nog de oude vertrouwde. Daarna nog een heel,eind naar huis. :')

Zelfs frietjes eten ging niet omdat er niks open was.