Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:04

In de evolutie is de mens (aap) behoorlijk veranderd. Zo is die nutteloze staart verdwenen en hebben wij geen echte duim meer aan onze voet.

Ik vraag mij wel eens af wat er nu gaat volgen.
Geen wenkbrauwen (zweet vanger) omdat de mens steeds luier wordt? Of minder ontwikkelde smaakpapillen omdat wij toch alles overdoseren met de veel smaakstoffen?

Het verdwijnen van overmatig adrenaline bij schrikreactie omdat we immers niet meer echte vluchtdieren zijn.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:07

_Cassidy schreef:
Ik vraag mij al een tijdje af, worden mensen met kleren aan begraven, of naakt?

Nog nooit bij een wake geweest met open kist?
Dan hebben ze kleding aan. Die gaan ze later echt niet meer uitrekken hoor. Ook best lastig met zo'n stijf lijk.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:09

Knert schreef:
In de evolutie is de mens (aap) behoorlijk veranderd. Zo is die nutteloze staart verdwenen en hebben wij geen echte duim meer aan onze voet.

Geen wenkbrauwen (zweet vanger) omdat de mens steeds luier wordt? Of minder ontwikkelde smaakpapillen omdat wij toch alles overdoseren met de veel smaakstoffen?

Het verdwijnen van overmatig adrenaline bij schrikreactie omdat we immers niet meer echte vluchtdieren zijn.

Dat laatste blijft wel denk ik... iig nog een hele tijd. De mens blijft gewoon een diersoort.

Je hebt ook andere nutteloze dingen, als albinisme of het symdroom van down(puur evolutie gezien, ik weet dat ze een prima leven kunnen leiden!), die zijn er ook nog steeds.

Anoniem

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:10

Hoe kun je je verslikken? Je hebt toch maar 1 keelgat?

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:10

Knert schreef:

Ik heb laatst wel gelezen over een voetspier die apen wel hebben (omdat ze dingen oppakken met hun voeten) en die nu langzaam aan het verdwijnen is bij mensen omdat we hem niet gebruiken. Ik dacht dat zo'n 20-30% hem al niet meer heeft. Best interessant!

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:11

amoj schreef:

Uhh nee? je hebt toch gewoon je slokdarm en je luchtpijp.. dat zijn er toch 2? :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:12

amoj schreef:

1 keelgat... met een luchtpijp en slokdarm :D

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:12

Knert schreef:
_Cassidy schreef:

Dan hebben ze kleding aan. Die gaan ze later echt niet meer uitrekken hoor. Ook best lastig met zo'n stijf lijk.

lijkstijfheid duurt maar 36 uur toch?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:13

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:15

Ricie schreef:
Ik begin me (na de begrafenis van mijn moeder) steeds vaker af te vragen hoe het er op een begraafplaats aan toe gaat. Maar dan meer de "technische" kant. Het dichtmaken van de graven, het maken van nieuwe graven en het ruimen er van. Nu zou ik dit niet van naasten willen zien maar ben ik gewoon uit interesse best nieuwsgierig hoe dat er aan toe gaat.
Gewoon, heel oneerbiedig met een graafmachine.

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:16

EskeGirl schreef:
amoj schreef:

1 keelgat... met een luchtpijp en slokdarm :D

Je huig en strottenklepje dekken beide een van de 2 gaten af, als je je verslikt dan sluit als het goed is je strottenklepje niet goed je luchtpijp af en schiet het "in je verkeerde keelgat".. Volgens mij :D

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:20

O, wat een heerlijk topic, ga dit volgen!

Wat ik me trouwens al jaren afvraag is waarom er in de bijsluiters van ontworm,- en ontvlooimiddelen toch altijd staat dat je er niet bij mag roken, eten en drinken. Als ik een dier aan het ontwormen of ontvlooien ben kom ik eigenlijk al een hand tekort. Hoe je dan ook nog tegelijk moet roken, eten en drinken is me een totaal raadsel. Zijn er dan mensen die dat kunnen en doen? Zo ja, waarom dan en kan dat dan niet even wachten?
En, aangezien ik aanneem dat het er om gaat dat je dat goedje niet in je mond krijgt, waarom zetten ze er dan niet gewoon op dat je na het gebruik je handen goed dient te wassen?

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:22

Ladybird schreef:
Knert schreef:

Lijkstijfheid, of rigor mortis, duurt 1 tot 3 dagen

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:22

Ik neem altijd een glas wijn en ik steek een peuk op als ik de dieren ga ontwormen, dus zo raar is dat toch niet? Pluizebolpum?

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:25

ik heb niet het hele topic gelezen maar ik denk niet dat er meer mensen zijn met deze bijzondere gedachte :')
Ik vraag me altijd af of een rekenmachine doorheeft dat je echt aan het rekenen bent en niet zomaar wat in toetst. Dus als je bijvoorbeeld eerst 4/2 = 2 doet en daarna door rekent met die 2. Zou de rekenmachine dan doorhebben dat je echt iets "nuttigs" aan het doen bent? Beetje vage beschrijving dus zeg maar als ik het nog eens uit moet leggen :o

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:29

Tuurlijk niet, een rekenmachine heeft toch geen hersens

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:30

Knert schreef:
_Cassidy schreef:

Dan ga je er vanuit dat mensen in hun kleding worden begraven, waarin ze gevonden worden/overlijden. Dat is zeker niet zo. Sommigen krijgen een pak aan, anderen een pyjama of noem maar op. Mensen worden gewoon gewassen en aangekleed (onder normale omstandigheden).

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:31

Nabestaanden kiezen meestal kleding uit waarin hun dierbare begraven wordt.
Je mag ook helpen wassen en aankleden.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:33

Steeph schreef:
Ladybird schreef:

Lijkstijfheid, of rigor mortis, duurt 1 tot 3 dagen

Waarom is dat eigenlijk zo? Waarom treed het op en verdwijnt t dan weer.. kan t dan niet beter helemaal niet optreden?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:35

hosies dat heeft temaken met de zuurstof in je spieren, hoe het zit, moet je ff googlen. gewoon op lijkstijfheid zoeken oid

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:35

Bij een dood iemand is het hart gestopt met het rondpompen van bloed. Dit betekent dat er geen bloed meer stroomt door je lichaam. Omdat het warme bloed niet meer overal in je lichaam aanwezig is, voelt het lichaam na een tijdje koud aan. En omdat het bloed ook wegtrekt uit de huid, ziet een dood lichaam er bleker uit dat een levend lichaam. Ook wordt een lichaam zo'n 1 tot 3 uur nadat het dood is gegaan stijf. Hoe dat precies komt, weten we eigenlijk niet. Waarschijnlijk komt het doordat bij bepaalde stofjes in je spieren (die stofjes heten actine en myosine) een soort chemische reactie optreedt. Door die reactie van stofjes worden spieren stijf. Die reactie treedt alleen op als iemand dood is gegaan. Na ongeveer drie dagen verdwijnt de stijfheid weer, omdat de stofjes dan als het ware weer uit elkaar vallen.
Alle spieren in een dood lichaam verstijven in eerste instantie. Dus ook de kleine spiertjes van de haarzakjes in het lichaam kunnen verstijven. Als deze kleine spiertjes verstijven, krijgt de overleden persoon kippenvel! Dit komt dan niet doordat degene die dood is het koud heeft, maar door de rigor mortis.

Bron: Willem wever :P

Questquedit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:37

Dat wist ik allemaal niet :) heel erg bedankt voor het antwoorden ^^

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:46

Ladybird schreef:
Knert schreef:

Daarna treedt het toch weer in? En heb serieus meerdere lijken na 36 uur aangeraakt. En die waren niet slap. Of is het de koeling die dat deed?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:48

Ja zou zomaar de koeling kunnen zijn.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:48

De stofjes in de spieren, de actine en myosine, zorgen voor verkorting van je spieren als je beweegt. Bij verlenging van je spieren laten deze verbindingen een voor een los (lastig om in het kort uit te leggen). Als je niet meer beweegt zit hier dus ook geen beweging meer in, ze zitten als het ware 'vast' op hun plaats (denk ik, dat zou een logische verklaring zijn). Niet allemaal, want ze zitten nooit allemaal tegelijkertijd vast, maar dat is wat hier wordt bedoeld denk ik.