Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:46

Ayasha schreef:
Klopt. :) Ik moet eigenlijk van alle voedingsstoffen meer eten dan men normaal aan raad (en bij een opvlamming krijg ik het amper "bij gehouden" :x ). :) Want de "als" is dat ik dat ook nog op een licht verteerbare manier moet doen. :roll:

Puur uit interesse en wellicht een domme vraag maar; ongezond eten op z'n vegetariërs, dan hebben we het over vaak frieten oid?

Veel koolhydraten en weinig groenten. Zo zie ik vaak vegan recepten als: pasta met champignonsaus. Dat is dus 95% koolhydraat en 5% schimmel. Nou, gezond is anders ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:51

Ayasha schreef:
Bowen schreef:

Vega zijn staat niet gelijk aan gezond eten helaas. Ken 2 vega's die alles behalve gezond eten, ze eten geen vlees, maar daar blijft het dan ook wel bij. Ik ben geen vega trouwens, voordat men dat denkt omdat ik wat zeg over de bio-industrie en over het feit dat de mens (in zijn algemeenheid) geen vlees nodig heeft in het dieet.

Maar dat een lijf die zaken niet goed opneemt meer nodig heeft is vrij logisch, jij zal ook meer van andere voedingsstoffen nodig hebben hierom.

Klopt. :) Ik moet eigenlijk van alle voedingsstoffen meer eten dan men normaal aan raad (en bij een opvlamming krijg ik het amper "bij gehouden" :x ). :) Want de "als" is dat ik dat ook nog op een licht verteerbare manier moet doen. :roll:

Puur uit interesse en wellicht een domme vraag maar; ongezond eten op z'n vegetariërs, dan hebben we het over vaak frieten oid?

Veel frituur, maar ook kant en klaar maaltijden, ook in wat ze maken veel zout en vooral weinig variatie, veel leunen op pasta e.d. met veelste weinig groente erin. En lekkers, veel lekkers, ze zijn dan ook beide te zwaar.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:59

Bowen, _/-\o_ voor al de informatie die je ons verschaft. Onwijs helder en leerzaam.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:03

Tillie20 schreef:
equitation schreef:
Er zijn ook wetenschappelijke onderzoeken bekend waarbij is uitgerekend dat bij broccoli kweken veel meer water verbruikt wordt dan de veehouderij. En waarom eten mensen dierlijke producten. Neem bijvoorbeeld een koe, die kan uit plantaardig materiaal zoals bijvoorbeeld gras wat wij niet goed kunnen verteren energie halen en daarbij melk en vlees produceren en leveren. Heel nuttig dus. De buikjes moeten toch gevuld blijven. Wel grappig een hoogleraar zei ooit eens: als mensen meer geld verdienen (vanuit een arme situatie zoals in derde wereldlanden) dan gaan ze eerst vis eten, bij een nog hoger inkomen pluimvee en varkens daarna rundvlees en bij een nog hoger inkomen worden ze vegetarisch :D ;). Daarnaast na de tweede oorlog is de intensieve veehouderij op gang gekomen, toch grappig dat de levensverwachting van mensen toen ook drastisch omhoog is gegaan. Ik ben van leef met mate van alles een beetje maar om nou vlees af te schrijven als iets slechts nou nee. En om dieren nou enorm te vermenselijken vind ik altijd zo ver van de realiteit gaan.

'Er zijn wetenschappelijke onderzoeken bekend', bekend voor jou ja. Ik zou dat onderzoek dan ook graag willen lezen! Op internet vind ik absoluut niks over zo'n onderzoek, en alle soortgelijke onderzoeken die ik vind wijzen het tegendeel aan(Met een gróót verschil..). Een koe kan inderdaad gras goed verteren! Maar welke koe krijgt nog gras dan? ;) Over het algemeen krijgt vee veevoeder wat vooral uit plantaardig materiaal bestaat wat wij óók zouden consumeren. Dus leuk dat je dat argument aanhaalt! Bekend met de piramide van biomassa?
Ik heb even een voorbeeldje geleend van internet:
[ Afbeelding ]
Producten zijn algemeen genomen alles van plantaardige oorsprong, in dit geval dus de planten die tot veevoeder verwerkt zijn voor het vee. Het vee is dan een consument van de 1e orde. Zoals je ziet gaat een hóóp biomassa verloren dmv verbranding: verlies in de vorm van hitte. Verder zijn sommige delen onverteerbaar. Het deel van de biomassa wat opgebouwd wordt bij de 1e consument kan geconsumeerd worden door een predator, wij dus! Als wij dus rechtstreeks van de producenten consumeren gaat er veel minder biomassa verloren ;)

Én een hoop water, CO2 etc. etc. wat niet onnodig erbij komt kijken.

De uitspraak over levensverwachting is absoluut niet onderbouwd, er zijn wel duizenden variabelen die daarvoor gezorgd kunnen hebben. Degene die ik nog wel het meest voor de hand vind liggen is de ontwikkeling van betere gezondheidszorg...

EDIT: Onderzoekje gevonden hierover: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20305339
Geen woord over vlees ;) Wel erg regionaal, maar geeft wel een algemene indruk.

Dat vlees slecht is, is geen mening, maar een feit. Vlees is slecht voor het milieu. Vlees is dus slecht voor de aarde. Verder is vlees in zekere mate slecht voor dierenwelzijn en je gezondheid.

Dieren worden niet vermenselijkt. Dieren hebben HETZELFDE moedergevoel als wij hebben, dat is bij alle zoogdieren gelijk. Er is veel onderzoek naar gedaan(Als je interesse hebt, ik kan je een paar linkjes opzoeken) en er is absoluut geen reden om aan te nemen dat dieren geen leed voelen zoals wij dat doen. Deze dieren voelen hetzelfde en zij zijn zonder reden veroordeeld tot een levenslange opsluiting.

Als je vlees eet, ik heb er geen probleem mee. Maar ik merk dat heel veel mensen zó slecht geïnformeerd zijn.

Nou Tillie zo goed geïnformeerd ben jij niet want als jij denkt dat een koe geen gras meer eet kan ik jou niet serieus nemen. Ooit op een rundveehouderij geweest en van kuilgras gehoord?.Dat niet alle koeien het zelf afgrazen dat klopt maar in Nederland eten de koeien gewoon nog veel gras hoor..... En zoek maar even wat publicaties op van Imke de Boer. Zij is hoogleraar dierlijke productie systemen en zij heeft genoeg over oa voedselafdruk gepubliceerd. Dat jij het niet kan vinden, betekent niet dat het niet bestaat :') !!

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:05

Bowen schreef:
equitation schreef:
Er zijn ook wetenschappelijke onderzoeken bekend waarbij is uitgerekend dat bij broccoli kweken veel meer water verbruikt wordt dan de veehouderij. En waarom eten mensen dierlijke producten. Neem bijvoorbeeld een koe, die kan uit plantaardig materiaal zoals bijvoorbeeld gras wat wij niet goed kunnen verteren energie halen en daarbij melk en vlees produceren en leveren. Heel nuttig dus. De buikjes moeten toch gevuld blijven. Wel grappig een hoogleraar zei ooit eens: als mensen meer geld verdienen (vanuit een arme situatie zoals in derde wereldlanden) dan gaan ze eerst vis eten, bij een nog hoger inkomen pluimvee en varkens daarna rundvlees en bij een nog hoger inkomen worden ze vegetarisch :D ;). Daarnaast na de tweede oorlog is de intensieve veehouderij op gang gekomen, toch grappig dat de levensverwachting van mensen toen ook drastisch omhoog is gegaan. Ik ben van leef met mate van alles een beetje maar om nou vlees af te schrijven als iets slechts nou nee. En om dieren nou enorm te vermenselijken vind ik altijd zo ver van de realiteit gaan.

Die hoogleraar is nog nooit in india geweest of wel soms? Wat een baarlijke onzin blaat hij namelijk.

Koeien die wij eten eten niet alleen gras, ook de hoeveelheid melk die ze moeten produceren gaat niet alleen op gras. Daarvoor is krachtvoer nodig en niet zo heel weinig.
Voor een kilo rund is zo'n 25 kilo aan grondstoffen nodig en een 15.000 liter zoet water(voor de grondstoffen en het dier zelf).

Het geblaat dat mensen die alleen planten eten meer zouden gebruiken slaat gewoon helemaal nergens op. Vlees eten is inefficient gebruik maken van grondstoffen, dat is nu eenmaal een keihard feit.

Hoho dat zeg ik niet, maar er wordt door media en de gemiddelde burger vaak niet verder gekeken dan de neus lang is dus ik zeg neem met alle factoren rekening. Plantaardig voedsel wordt namelijk ook niet altijd zo even efficiënt geproduceerd. Zijn meer wegen naar Rome...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:07

equitation schreef:
Nou Tillie zo goed geïnformeerd ben jij niet want als jij denkt dat een koe geen gras meer eet kan ik jou niet serieus nemen. Ooit op een rundveehouderij geweest en van kuilgras gehoord?.Dat niet alle koeien het zelf afgrazen dat klopt maar in Nederland eten de koeien gewoon nog veel gras hoor..... En zoek maar even wat publicaties op van Imke de Boer. Zij is hoogleraar dierlijke productie systemen en zij heeft genoeg over oa voedselafdruk gepubliceerd. Dat jij het niet kan vinden, betekent niet dat het niet bestaat :') !!

Sterker nog, het hoofdbestanddeel is gewoon gras, en dan hebben we het niet alleen over kuilgras. Koeien die niet in de wei komen krijgen gewoon vers gemaaid gras.

equitation

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:11

Inderdaad in het groeiseizoen van het gras want dat komt de melkproductie nogal ten goede.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:14

Bowen wil ik nog even aan je opmerking toevoegen dat het onzin zou zijn om dieren plantaardig materiaal om te laten zetten door dieren naar functioneel voedsel voor mensen. Waar denk je dat nomadenstammen in bijvoorbeeld Afrika van leven in hele schaarse gebieden. Nou niet bepaald van het groeien van gewassen. Dat wilde ik eigenlijk zeggen met mijn verhaal van onverteerbaar voedsel voor de mens te laten gebruiken door een "productiedier".

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:21

[quote="equitation"]

Ik heb het artikel opgezocht en het gaat over een vergelijking tussen broccoli uit Spanje en het UK, en MELK. Dat is nogal iets anders dan vlees ;)
Broccoli uit Spanje heeft meer water nodig(alsnog niet echt een groot verschil met melk) en broccoli uit het UK is zuiniger. Dus alsnog niet echt een goed argument.

Kuilvoer wordt inderdaad ook gegeven, maar vaak 50-50 gemend, afhankelijk van het seizoen. Alsnog doet dat niks af aan mijn argument van verlies in biomassa (:

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:21

equitation schreef:

Ik heb het artikel opgezocht en het gaat over een vergelijking tussen broccoli uit Spanje en het UK, en MELK. Dat is nogal iets anders dan vlees ;)
Broccoli uit Spanje heeft meer water nodig(alsnog niet echt een groot verschil met melk) en broccoli uit het UK is zuiniger. Dus alsnog niet echt een goed argument.

Kuilvoer wordt inderdaad ook gegeven, maar vaak 50-50 gemend, afhankelijk van het seizoen. Alsnog doet dat niks af aan mijn argument van verlies in biomassa (:

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:26

Tillie20 schreef:
equitation schreef:

Goed, heb ik het niet goed onthouden maar als nog een dierlijk product. Dat broccoli uit Spanje het afzwakt vind ik niet redelijk want willen mensen niet het hele jaar rond alle soorten groentes en fruit eten? In andere woorden hoe vaak transporteren wij wel niet groentes en fruit uit Spanje ;) .

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:35

equitation schreef:
Goed, heb ik het niet goed onthouden maar als nog een dierlijk product. Dat broccoli uit Spanje het afzwakt vind ik niet redelijk want willen mensen niet het hele jaar rond alle soorten groentes en fruit eten? In andere woorden hoe vaak transporteren wij wel niet groentes en fruit uit Spanje ;) .

'Alle soorten groenten en fruit', het gaat hier alleen om broccoli ;)
Van alle andere soorten groenten is wel bekend dat het zuiniger in watergebruik is dan vlees. Dat is dus ook meteen een reden waarom dat het afzwakt.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:39

Ja, dat weet ik maar ik geef aan dat het niet de eerste keer zal zijn dat er groentes dus ook broccoli uit Spanje deze kant op komen ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:17

Kinke schreef:
equitation schreef:

Sterker nog, het hoofdbestanddeel is gewoon gras, en dan hebben we het niet alleen over kuilgras. Koeien die niet in de wei komen krijgen gewoon vers gemaaid gras.

Hier wel ja, veel Amerikaans en bv Argentijns vee krijgt amper tot geen gras, die krijgen mais en maïs producten.

De vleesindustrie moet je niet per land bekijken, het is een wereldwijd iets. Wij eten veel buitenlands vlees en exporteren het meeste wat we zelf produceren.
Ook mbt tot grondstoffen voor veevoer kan je het niet landelijk bekijken.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:20

equitation schreef:
Bowen wil ik nog even aan je opmerking toevoegen dat het onzin zou zijn om dieren plantaardig materiaal om te laten zetten door dieren naar functioneel voedsel voor mensen. Waar denk je dat nomadenstammen in bijvoorbeeld Afrika van leven in hele schaarse gebieden. Nou niet bepaald van het groeien van gewassen. Dat wilde ik eigenlijk zeggen met mijn verhaal van onverteerbaar voedsel voor de mens te laten gebruiken door een "productiedier".

Het leeuwendeel van het dieet van die mensen bestaat uit plantaardig. Weleens gezien op TV hoe ze soms dagenlang jagen om dan nog vaker dan ze lief is met niets terug te komen?

Ik zeg niet dat het onzin is, ik zeg dat het inefficiënt is. Dat er veeeeeeeeel minder grondstoffen nodig zijn om direct mensen te voeden ipv via vlees.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:25

Bowen schreef:
equitation schreef:

Het leeuwendeel van het dieet van die mensen bestaat uit plantaardig. Weleens gezien op TV hoe ze soms dagenlang jagen om dan nog vaker dan ze lief is met niets terug te komen?

Ik zeg niet dat het onzin is, ik zeg dat het inefficiënt is. Dat er veeeeeeeeel minder grondstoffen nodig zijn om direct mensen te voeden ipv via vlees.

Je hebt ook stammen die runderen houden en een vlees-bloedmengsel drinken van die runderen, vaak drinken ze sowieso melk van koeien, kamelen, geiten enz., dus ook veel dierlijke eiwitten.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 02:20

Oh toevallig op het googlen naar hoe ik mijn groentetuin kan 'bemesten' zonder mest,
een hele interesante en eye-opening artikel http://www.foodrenegade.com/why-im-not-vegan/

Het is in het engels helaas, maar wel toepasselijk in dit geval mijns inziens.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:07

Bowen schreef:
De vleesindustrie moet je niet per land bekijken, het is een wereldwijd iets. Wij eten veel buitenlands vlees en exporteren het meeste wat we zelf produceren.

Misschien een slim idee om dan als consument te beginnen geen geïmporteerd vlees meer te kopen, en daarvoor dan alleen nog maar Nederlands vlees van koeien die ook buiten komen?

grondstoffen zijn overigens wel vaak Nederlands. Ik spreek nu voor Limburg dus voor andere gebieden weet ik het niet, maar veel melkboeren hier verbouwen hun eigen mais en maaien hun eigen land. Alleen de brok komt van een fabriek en daar weet ik dan weer niks over.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:01

Vleesindustrie is inderdaad een wereldwijd iets. Maar het is nog altijd een beter milieu begint bij jezelf. Dus begin nu de boeren in Nederland te steunen in plaats van weg te jouwen. En koop alleen Nederlands vlees. Als men merkt dat er veelal alleen Nederlands vlees gekocht wordt, zal er minder ge importeert worden. En weet men dus wat men eet. Nederlands vlees, met de strenge controles en eten van eigen bodem. Onze koeien krijgen ook gras, kuil en mais van eigen bodem. En voor het brok proberen we ook van de leverancier goede te krijgen. (net als een ander dat voor zijn paard doet.) Het klimaat verandert daardoor al, want je hebt minder transport nodig scheelt dus al heel veel.

(zelf eet/drink ik bijna alleen vlees/groente/aardappelen/melk/eieren van eigen grond)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:13

_black_rose_ schreef:
Bowen schreef:

Misschien een slim idee om dan als consument te beginnen geen geïmporteerd vlees meer te kopen, en daarvoor dan alleen nog maar Nederlands vlees van koeien die ook buiten komen?

grondstoffen zijn overigens wel vaak Nederlands. Ik spreek nu voor Limburg dus voor andere gebieden weet ik het niet, maar veel melkboeren hier verbouwen hun eigen mais en maaien hun eigen land. Alleen de brok komt van een fabriek en daar weet ik dan weer niks over.

Dat is idd een slim idee, maar dan moet je niet bij de supermarkten zijn en ook niet bij de gewone slager.
Het overgrote deel van al het vlees dat hier op de markt is komt uit het buitenland.

De grondstoffen zijn bijna nooit nederlands, ja het ruwvoer, maar niet het krachtvoer en laat dat nu eens nodig zijn voor die grote melkgift en het groeien van de vleesdieren.
Dat krachtvoer is juist de angel, want om goedkoop(geen duur is beter gezegd) vlees te produceren is spotgoedkoop krachtvoer noodzakelijk. Spotgoedkoop krachtvoer kan alleen als er geen eerlijke prijzen voor grondstoffen worden betaald en er roofbouw wordt gepleegd.
Hiervoor wordt dus oa het regenwoud weggekapt in hoog tempo.

Mais is trouwens slecht voor koeien, hun spijsverteringsstelsel kan er niet zo goed tegen. Nu is dat in Nederland niet echt een probleem, de koeien hier krijgen voldoende ruwvoer wat wel geschikt is voor ze om geen extra gezondheidsproblemen te krijgen. In Amerika en Zuid Amerika is dit een enorm probleem in de bio-industrie. De runderen krijgen vaak bijna helemaal geen geschikt ruwvoer meer, krijgen mais als ruwvoer(vooral melkvee omdat mais wel weer veel energie levert voor de melk). Het verzuurt hun maag die normaal ph neutraal is oa. Diarree, leverproblemen, verzwakking van het immuunsysteem en ga zo maar door zijn veel voorkomende gevolgen.

Om een beetje een idee te geven over hoe het eruit ziet voor die runderen in Zuid Amerika/Amerika, dus wat er zit in die mooie verpakking Zuid Amerikaanse ribeye die het gevoel probeert te geven dat die koeien daar heerlijk op de weidse vlakte's hebben gelopen....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het volgende beeld bestaat ook echt nog wel daar trouwens. Maar dit is goed kwaliteit vlees en jawel, daar betaalt men dan ook voor. Dat zijn hier de meer exclusieve bronnen voor rundvlees.

Afbeelding

Helaas zie je steeds meer het bovenstaande beeld opkomen, de hoeveelheid is nu al astronomisch, het neemt rap toe.
De wereldwijde bio-industrie zal in de aankomende 5 tot 10 jaar nog een keer verdubbelen als het in dit tempo doorgaat.
Op dit moment wijst niets erop dat die groei snel zal gaan vertragen, het lijkt eerder sneller te gaan dan langzamer.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:14

wendyenbram schreef:
Vleesindustrie is inderdaad een wereldwijd iets. Maar het is nog altijd een beter milieu begint bij jezelf. Dus begin nu de boeren in Nederland te steunen in plaats van weg te jouwen. En koop alleen Nederlands vlees. Als men merkt dat er veelal alleen Nederlands vlees gekocht wordt, zal er minder ge importeert worden. En weet men dus wat men eet. Nederlands vlees, met de strenge controles en eten van eigen bodem. Onze koeien krijgen ook gras, kuil en mais van eigen bodem. En voor het brok proberen we ook van de leverancier goede te krijgen. (net als een ander dat voor zijn paard doet.) Het klimaat verandert daardoor al, want je hebt minder transport nodig scheelt dus al heel veel.

(zelf eet/drink ik bijna alleen vlees/groente/aardappelen/melk/eieren van eigen grond)

Er zijn zo ontzettend veel mensen die gewoon niet weten dat we voornamelijk buitenlands vlees eten hier.
Het is dan ook een erg raar systeem, dat geschuif met vlees. Alleen de tussenhandel heeft daar erg veel baat bij.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:19

EskeGirl schreef:
Je hebt ook stammen die runderen houden en een vlees-bloedmengsel drinken van die runderen, vaak drinken ze sowieso melk van koeien, kamelen, geiten enz., dus ook veel dierlijke eiwitten.

Dat bloedmengsel drinken ze omdat aan vlees komen erg lastig is. Het is een erg zware omgeving daar, er zijn dus wat extreme kunstgrepen uitgehaald om te kunnen overleven.
En zelfs in deze extreme omstandigheden is het grootste deel van hun dieet plantaardig.

Weet niet goed waarom je dit aanhaalt om vlees te verdedigen. Dat bloed drinken is trouwens ook nog eens best gevaarlijk, er is een reden dat wij hier onze slachtdieren leeg laten bloeden.
Van hun dieet zouden jij en ik erg ziek worden.

Je had beter de inuit aan kunnen halen, die leven wel voornamelijk op vlees. Maar die eten alles van de dieren, inc de magen, vaak met inhoud. Maar dat volk heeft een specialisatie opgebouwd hierin over de eeuwen heen. Als jij en ik daar zouden gaan leven en traditioneel zouden eten zouden we wat het all meat syndrom genoemd worden krijgen. Dan komen we bergen aan hele belangrijke voedingsstoffen tekort namelijk.
Zo zouden bv die mensen het niet zo best doen met onze melk, die hebben geen lactose tolerantie opgebouwd over de eeuwen heen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:29

Een mooie stap zou al zijn om je vlees bij een slager te halen en niet bij een grote internationale handelsonderneming als bijvoorbeeld de lid.l of ald.i want dat is idd gewoon massaproductie zoals de foto's hierboven ergens.
Nog mooier zou je eigen vlees zijn maar tegenwoordig heeft niemand daar meer ruimte voor. Dan heb je niet alleen je vlees, maar ook de andere producten die van je beesten af komen waar je weer wat van kan maken, zoals een kleedje van de huid, een kussen vullen met de wol, hondenvoer van de resten etc.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:31

Wij hebben gelukkig ons eigen vee (Blonde d'Aquitaine) :D
Er zijn ook steeds meer goede initiatieven waarbij een dier geslacht wordt als alles is verkocht (sameneenkoekopen.nl volgens mij)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:39

Dat is idd een mooi initiatief.
Hier op bokt zit ook iemand die zo kip verkoopt bijvoorbeeld (weet ff niet meer wie het is, maar is van het topic "op weg naar deels zelfvoorzienend")

Ook zie je volgens mij steeds meer dat je bij een boer thuis producten kunt kopen (wat wij ook gaan doen) en dus kunt zien wat je koopt.