Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:43

opisop_shop schreef:
Geen idee, ben zelf niet zo'n moeilijke eter. Ik eet dus gewoon het standaard A/G/V maar dan met een nepburgertje erbij. Maar salades kun je zalig vega eten, dingen als prei-kerriestamppot of bijvoorbeeld verse aardappelpuree met broccoli doorelkaar en lekker sausje met creme fraiche. Of rijst met gewokte groentes, creme fraiche en kaas. Nasi zonder vlees smaakt ook prima vind ikzelf.
En kaas etc. kun je ook vega halen, hoewel veel vegetariers daar niet heel moeilijk over doen naar mijn idee.
Moet zeggen dat ik al vegetarier ben sinds mijn 12e dus ik mis naar mijn idee ook niets, ben gewoon niet echt anders gewend.
Ik eet gewoon normale gerechten maar laat het vlees dus weg of vervang het voor iets vega's.

Mijn man was een echte carnivoor, maar nu er zo veel lekkere vervangers op de markt zijn eet hij heel graag vega mee. Quornsatestukjes en falafel zijn wel favoriet. :J

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:50

Voor de mensen die niet verder kunnen denken dan geitenkaassalade en broccolitaart, hierbij 12.000 vegetarische recepten:

http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... egetarisch

Mensen die niet buiten aardappelen/groenten/vlees kunnen denken, vind ik persoonlijk behoorlijk bekrompen. Dat je daarom niet naar een bruiloft gaat, vind ik echt te triest voor woorden :n.

En nee ik ben zelf geen vegetariër, ik geniet echter veel meer van de creatieve vegetarische recepten dan de standaard hollandse hap of frans stoofpotje.

Morgen komt een vriendin eten die vegetarisch is, en het is voor mij altijd weer een enorm leuke uitdaging om iets nieuws & verrassends op tafel te zetten.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:59

Er wordt heel vaak geroepen dat er rekening gehouden moet worden met vegetariërs, waarom dan niet rekening houden met de vleeseters?

Nou zou ik er echt geen probleem van maken hoor, zolang het eten maar lekker is. :Y)

opisop_shop

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:04

omdat daar standaard al rekening mee gehouden wordt.

wat ik me afvraag; vinden 'jullie' vleesgerechten dan ook altijd maar lekker, gewoon omdat er vlees inzit?
Als je als vega besluit om wel een vleesgerecht erbij te serveren, hoeft ook dat niet naar je smaak te zijn toch, of wel?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:08

Again, zolang het eten maar lekker is.

Maakt me verder geen bal uit of er vlees in zit of niet.
Maar ik vind het alleen altijd zo typisch dat het heel normaal is om rekening te houden met vegetariërs, maar andersom ho maar.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:30

__Sannne schreef:
Again, zolang het eten maar lekker is.

Maakt me verder geen bal uit of er vlees in zit of niet.
Maar ik vind het alleen altijd zo typisch dat het heel normaal is om rekening te houden met vegetariërs, maar andersom ho maar.

Nou, als je de verhalen goed leest worden de meeste vegetariërs niet heel gastvrij behandeld hoor. 95% van de mensen/restaurants doet nieteens moeite om zich te verdiepen in wat een vegetariër precies eet. Ik heb zelfs ooit na 5 dagen ziekenhuis mijn man me maar een groenteburgermenu laten brengen van de mc donalds omdat ze consequent soep met dierlijke bouillon en kaaskroketten (met gelatine en stremsel) kwamen brengen en ik gewoon echt honger had.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:05

tweebelgen schreef:
Mijn punt is, als je gasten uitnodigd moet je rekening houden met iedereen. Zoniet, nodig ze dan niet uit.
En wat betreft de Turkse bruiloft, neen het was niet lekker. Droog, zelfs geen sausje.
Als je dan toch je collega's (niet moslims) wil uitnodigen hou dan daar ook rekening mee.
Maar daar gaat het hier niet om.
Serveer op je bruilof vegetarische gerechten en niet vegetarische gerechten. Iedereen kontent.....

Ik zie dat weer als een uitdaging. Kennis maken met gerechten die ik anders niet snel zou eten. Vind ik het niks rij ik op de terugweg wel langs de Mac ;)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:39

LadyMadonna schreef:
tweebelgen schreef:
Mijn punt is, als je gasten uitnodigd moet je rekening houden met iedereen. Zoniet, nodig ze dan niet uit.
En wat betreft de Turkse bruiloft, neen het was niet lekker. Droog, zelfs geen sausje.
Als je dan toch je collega's (niet moslims) wil uitnodigen hou dan daar ook rekening mee.
Maar daar gaat het hier niet om.
Serveer op je bruilof vegetarische gerechten en niet vegetarische gerechten. Iedereen kontent.....

Ik zie dat weer als een uitdaging. Kennis maken met gerechten die ik anders niet snel zou eten. Vind ik het niks rij ik op de terugweg wel langs de Mac ;)

Ik zou eigenlijk nog verder willen gaan. Wanneer ik zou worden uitgenodigd voor de islamitische bruiloft van een collega zou ik het ontzettend gênant vinden wanneer er voor mij apart Hollandse pot geserveerd zou worden.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:55

Mooi gezegd Lae!

Ik keur niks af, behalve de hele vega vs. vleeseter ruzie.
Ik identificeer mijzelf niet eens met het woord "vleeseter" want ik eet daarnaast ook nog andere dingen. :=

Dat gezeur met twee kampen mag dus wat mij betreft echt ophouden...
Als iemand geen vlees eet omdat ze het óf niet lusten óf niet ethisch verantwoord vinden, dan is dat hun zaak. Als een ander wel vlees eet omdat ze het lekker vinden en/of geen last hebben van hun geweten wat dat betreft (wacht, noem ik mezelf nu gewetenloos?) dan is dat ook hun eigen keuze.

Ik ben niet zo'n voorstander van een ander je levenskeuze opdringen, maar in het geval van een trouwerij vind ik daar absoluut geen sprake van zijn. Als iemand niet eens één dagje zonder vlees kan dan vind ik dat ook wel behoorlijk intolerant (net zo goed als een vega die mijn gedrag "moreel verkeerd" vindt, dit is serieus eens tegen me gezegd). Bovendien is het inderdaad aan het bruidspaar om te beslissen wat ze willen. Als het keihard tegen hun gevoel in gaat om vlees op hun bruiloft te serveren dan moeten ze dat absoluut niet doen!

Het bruidspaar is daarentegen wel aan hun gasten verplicht ze wat lekkers voor te zetten op zo'n feest. ;) Lijkt me met de meeste cateraars geen probleem.

En het bewijs woont bij ons thuis: mijn broertje is echt iemand die bovenmaatse hoeveelheden vlees kan eten (mijn vader trouwens ook) maar ik doe ook wel eens een vegetarisch recept (gewoon omdat het lekker klinkt, niet omdat ik vind dat het moet!) en dat heeft hij ook met smaak opgegeten. Vaak hebben we dus wel eens per week een vegetarisch dagje.

En als we patat halen hebben we een groentenloos dagje. _O-

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:01

tweebelgen schreef:
Ok, volgende keer zet ik varkensvlees op het menu, en niets anders als mijn moslimgast op bezoek komt.
Zo toon ik tenminste respect voor hem.

Beetje kinderachtige reactie he... het gaat er om dat je wat te kiezen hebt. Dan eet je datgene wat je wel lust of mag. vlees is geen basisbehoefte.
dat moslims geen varkensvlees mogen eten is echt geen probleem als er alternatieven zijn.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:03

Nog nooit last gehad van moslims!
Misschien omdat ik zelf ook aan rundvlees de voorkeur geef. :+

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:10

als je zelf vegetarisch bent, hoe hypocriet is het dan wel niet om je gasten wel vlees te geven? Waarom zou je niet goed zijn tegen je gasten als ze geen vlees krijgen, je eet het toch zelf ook nooit en je leeft ook nog.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:24

Rumina schreef:
En quinoa, noedels en couscous. En pasta, een je dat niet ivm smaak? En eten jullie rijst wel als risotto bijvoorbeeld?

Ik lust geen noedels en pasta, de kinderen lusten geen rijst (al helemaal niet als risotto :D ), geen couscous of quinoa. Ik lust zelf wel rijst als het exotisch gekruid is MET iets van kip erin of iets anders wat 'vlezig' smaakt, maar mijn kinderen dus weer niet.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:25

Haha mij zou je dan juist geen plezier doen met te pittig gekruid eten. :+
Maar met mijn dieetwensen wordt echt absoluut geen rekening gehouden dus dat doe ik netjes zelf, is namelijk geen vraag die men zou bedenken te stellen.

(Is ook niet lastig gelukkig.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:26

opisop_shop schreef:
omdat daar standaard al rekening mee gehouden wordt.

wat ik me afvraag; vinden 'jullie' vleesgerechten dan ook altijd maar lekker, gewoon omdat er vlees inzit?
Als je als vega besluit om wel een vleesgerecht erbij te serveren, hoeft ook dat niet naar je smaak te zijn toch, of wel?

Ik lust vrijwel alle vlees, alleen orgaanvlees is niet aan me besteed maar dat krijg je ook bijna nergens dus dat is geen issue. Wmb bestaat de ideale maaltijd uit vlees en een toetje :')

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:28

Oh ja die vraag had ik ook wel gelezen... Ik lust ook op zich alle vlees, maar een droog klaargemaakt varkenshaasje vind ik echt zonde van de dood van dat varken. Of een simpele kipfilet waar niks mee gedaan wordt.

Ik ben dus vooral blijer met rundvlees, dit was ook al voor ik wist dat die een stuk prettiger geslacht worden dan varkens en kippen. :+
Maar nu vind ik dus helemaal dat als er vlees is, het ook ALLEMAAL op moet. Niet weggooien. Dát vind ik pas oneerlijk.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:29

Nemurin, noem je mensen die vlees eten nou gewetenloos? Vind ik een beetje raar.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:32

Nee joh, niet schrikken hoor! Ik ben wel eens gewetenloos genoemd door iemand die fanatiek veganistisch is... Mijn gedrag was moreel compleet verkeerd maar ze respecteerde mijn levensstijl.

Nou mooi want ik ga er niet met iemand om vechten.

Ik vind mezelf niet gewetenloos! Ik weet precies hoe ieder dier in Nederland geslacht wordt en wat eraan vooraf gaat en als er vlees op mijn bordje ligt gaat het ook allemaal op.
Ik vind wel dat we misschien allemaal wat minder zouden kunnen eten (200 gram per persoon per dag max is echt zát maar we eten gemiddeld veel meer vlees) en ik heb ook liever dat het biologisch is, maar daarmee is mijn geweten in ieder geval wel gesust. Want ik maak zelf die bewuste keuze en wij zijn tenslotte ook geen strikt vegetarische diersoort, al kunnen we het wel.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:38

Hahaha, ik wist even niet hoe je het bedoelde maar snap het nu!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:43

Urielle schreef:
Rumina schreef:
En quinoa, noedels en couscous. En pasta, een je dat niet ivm smaak? En eten jullie rijst wel als risotto bijvoorbeeld?

Ik lust geen noedels en pasta, de kinderen lusten geen rijst (al helemaal niet als risotto :D ), geen couscous of quinoa. Ik lust zelf wel rijst als het exotisch gekruid is MET iets van kip erin of iets anders wat 'vlezig' smaakt, maar mijn kinderen dus weer niet.

Even iets flauws tussendoor: neem je de zakken aardappels dan mee op het dak als jullie naar een zuidelijk land op vakantie gaan :p?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:45

Niet iedereen gaat op vakantie.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:46

Ayasha schreef:
Niet iedereen gaat op vakantie.

_/-\o_

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:47

Ik ben ooit eens uitgenodigd op een traditionele surinaamse bruiloft, alhoewel, mijn ouders werden meegevraagd en ik moest verplicht ook mee. Als hele moeilijke eter heb ik het heel zwaar gehad. Ik kan slecht tegen kruiden en ben heel erg van nederlands eten. Liever een bord stampot dan chinees etc. De hele avond heb ik niks gegeten. Het buffet werd namelijk verzorgt door de famillie en was dus allemaal surinaamse gerechten met behoorlijk kruiden etc. maar gewoon droge witte rijst was er ook niet bij. Op een gegeven moment had ik echt zo'n honger dat ik ging zeuren om naar huis te gaan. Met zware buikpijn gaven mijn ouders eindelijk toe en kon ik teminste wat eten. Als je na je lunch maar een koekje bij de thee op heb en een handje nootjes ga ik om 7 uur echt om van de honger. En als ik zulke honger heb, kan ik ook niet meer gezellig zijn en kan ik beter naar huis gaan.

Als ik zelf ooit ga trouwen wil ik een buffet wat zeer veel verschillend eten heeft en waar iedereen dus wel iets kan eten wat hij/zij lekker vind. Gelukkig is mijn vriend een echte vleeseter, dus het zou nooit 100% vegetarisch worden bij ons ookal ben ik niet zo'n vlees liefhebber voor de smaak. Ik zou erg blij zijn als mijn gasten lekker blijven en niet al snel huiswaards gaan omdat ze honger hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:50

Hm ik neem aan dat ik hopeloos ouderwets ben erop te wijzen dat wij doorvoede westerlingen nooit "honger" hebben meegemaakt.
Wat een kinderachtig gezemel, "honger" hebben op een feest omdat je te kieskeurig bent het aangeboden eten (vegetarisch of niet) te eten :roll: .
Ik ontstip deze onzin.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:53

Kuggur schreef:
Hm ik neem aan dat ik hopeloos ouderwets ben erop te wijzen dat wij doorvoede westerlingen nooit "honger" hebben meegemaakt.
Wat een kinderachtig gezemel, "honger" hebben op een feest omdat je te kieskeurig bent het aangeboden eten (vegetarisch of niet) te eten :roll: .
Ik ontstip deze onzin.

Jeetje wat een overtrokken reactie. Normaal kan ik mij vrij goed vinden in je reacties maar dit :(

Er word nergens gezegd dat er honger wordt geleden of wat dan ook, en er wordt op een normale manier gediscussieerd.