Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:58

Matheno schreef:
Ik zou net zeggen, dan kunnen we beter thuis blijven met de voetjes op tafel. Én nog geld verdienen ook!
Nee ik ben van mening dat sowieso iedereen die werkloos is verplicht vrijwilligerswerk moet doen in zijn woonplaats. Wij werken voor ons geld, dus hun kunnen dan best wat doen voor de gemeente; deze is tenslotte dan je 'werkgever'.

Eens :j

Er zijn natuurlijk uitzonderingen (WAjong etc) maar mensen die in de bijstand zitten ivm geen werk en verder in prima gezondheid verkeren: Handen uit de mouwen.
En daarnaast is het verschil tussen mensen die wél werken tegen het minimale loon en mensen die in de bijstand zitten absoluut niet groot. Ik snap wel dat het mensen die in de bijstand zitten niet motiveert om te gaan werken. Dus of de bijstand moet naar beneden, of het minimumloon omhoog.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:06

Dat soort constructies zijn een slecht idee. Het *kost* banen en werkgelegenheid. Mensen die eerst gewoon werk hadden worden ontslagen, omdat een dwangarbeidende 'vrijwilliger' goedkoper is. Dat is natuurlijk een hele rare manier van doen. Mensen komen door verplicht vrijwilligerswerk niet makkelijker aan een baan, maar het maakt het juist makkelijker om mensen uit een baan naar de bijstand over te hevelen. (En alle misstanden en problemen zijn ook al ruimschoots uitgekomen.)

Het is ook concurrentievervalsing. Bedrijven die zich niet zulke trucs gebruiken om goedkope arbeiders te krijgen redden het niet. Waardoor steeds meer normaal werk verdwijnt.

Een hele slechte zaak, dat moeten we absoluut niet willen.

max66

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:37

ik vind het wel een goed plan. Handen uit de mouwen idd!

Bij ons achter zit een "serviceteam". Zij zijn verplicht, omdat ze een bijstandsuitkering hebben, dit werk te aanvaarden. Ze zorgen ervoor dat ons dorp schoon en netjes blijft. Ruimen dus troep op, houden de bloemperkjes bij in het centrumgebied, surveilleren bij het station of er geen rotzooi wordt getrapt of fietsen gemold, houden dus toezicht.

De bedoeling is dat deze mensen arbeidsritme houden en contacten onderhouden met collega's. De omschakeling naar (betaald) werk is dan niet zo groot.

Dit soort werk is natuurlijk gecreëerd, maar de mensen doen wel nuttig werk voor hun centen i.p.v. thuis de hele dag met hun voetjes omhoog te zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:44

Zo Flicka, lekker persoonlijk gaan doen. Is jullie bijstand geen bestaansminimum dan? Mocht het je boeien, dat ligt bij jullie op dezelfde hoogte dan hier: het wordt bekeken naar wat je voorheen had qua inkomsten en eigen vermogen dien je eerst op te souperen.
Het is niet omdat bij wijze van spreke half Nederland hierheen verhuist omdat het hier goedkoper is dat wij meer verdienen. Ik werk meer dan de meeste hier (38u/week) + bijbaantje. En dan moet ik zien dat jullie verdorie nog bijna evenveel krijgen als ik? Nou mooi toch, want mijn jaren werkervaring zitten mee in dat loon ingeteld. Werk ik mooi reeds 10 jaar om evenveel binnen te halen als "een bijstander" (sorry voor het woord).

Daatbij hebben we dezelfde problemen: mensen die door een schamele paar €'s net uit de boot vallen en nergens recht op hebben waar anderen er dan maar mooi de grote sier op gaan. Mensen die het systeem misbruiken en je vierkant uitlachen met je 3 baantjes om toch maar genoeg binnen te krijgen.

Bijstand is bijstand. Dat is voor iedereen even hard zwoegen en ploeteren hoor.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:48

Wat Shadow aangeeft is een belangrijk punt.
Veel ongeschoold werk wordt dan gedaan door mensen die het verplicht moeten, waardoor er echte banen verdwijnen.

Maar niets doen vind ik ook moeilijk om te accepteren.
Ik denk toch dat het voor de luie niet gemotiveerde mensen (dus niet zieke of mensen met pech) wel een verschil maakt of ze hun bed uit moeten of niet.
Al zouden ze zich maar 5 dagen in de week ergens moeten melden om 8 uur.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:57

zie ook mijn post over de gecreëerde banen. Er verdwijnen geen banen doordat zij dit werk doen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:01

Kijk ook waarom mensen niet gemotiveerd zijn: vinden ze niks dat bij hun diploma past of iets gepast, of hebben ze gewoon écht geen zin om te werken voor hun geld? Iemand die er lak aan heeft zal nog proberen om er onderuit te komen "omdat het moet". Die gaan gewoon de kantjes eraf lopen en anderen met het gros laten zitten.
Dan is het interessanter om mensen die wél willen werken maar niks kunnen vinden die baantjes aan te bieden met vb bescherming van hun bijstand en een kleine extra daar bovenop zodat hun motivatie ook echt iets oplevert. Geld in het laatje krijgen werkt voor een hoop mensen als beloning en duwtje in de rug.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:03

Mensen zich ergens laten melden is pure pesterij imo. En dat vergroot iemands baankansen ook echt niet. 't Is natuurlijk wel goed voor de werkgelegenheid, want je kunt andere mensen inzetten als 'opstaanderscontroleur' en er moet ongetwijfeld een duur ICT-systeem voor komen... Maar persoonlijk heb ik toch liever dat energie en geld aan dingen besteed worden die de wereld een klein beetje mooier maken. Steek het geld in extra functies op school en in de thuiszorg, en zie dat er ineens een deel van de bijstanders zowaar weer een functie krijgt.

Mensen pesten met zinloze arbeid voelt zo... zo... USSR. De ene graaft een gat in de grond en de ander mag het weer dichtgooien. Nee... daar wordt echt niemand beter van.

@max66: ZEKER wel! Er zijn al heel wat banen verdwenen! Straatvegers, thuiszorg, groenvoorziening, magazijnwerk, schoonmaak. Het verdringt banen. Natuurlijk zegt niemand dat rechtstreeks, want dan mag het niet van de rechter. Maar als er enerzijds honderden banen verdwijnen in de thuiszorg en anderzijds worden bijstandsgerechtigden opgeroepen om dat werk te doen is die rekensom echt niet moeilijk te maken. Lees anders ook het zwartboek van de FNV.

Het vergroot de baankansen niet, want er is geen werk. Het aantal arbeidsplaatsen krimpt! Door mensen in de bijstand onder zware druk te zetten verschijnt dat werk niet ineens uit het niets.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:04

Natuurlijk verdwijnen er dan banen.
Nu houden mensen van de sociale werkplaats met een licht verstandelijke handicap de bloemperkjes bij. Werk waar al zo enorm op gekort wordt. Voor die mensen is er al steeds minder.

Toezicht houden is werk voor een boa of beveiliging, betaalde banen dus.
Laatst bijgewerkt door little_king op 13-08-13 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:05

Matheno schreef:
Ik zou net zeggen, dan kunnen we beter thuis blijven met de voetjes op tafel. Én nog geld verdienen ook!
Nee ik ben van mening dat sowieso iedereen die werkloos is verplicht vrijwilligerswerk moet doen in zijn woonplaats. Wij werken voor ons geld, dus hun kunnen dan best wat doen voor de gemeente; deze is tenslotte dan je 'werkgever'.

Eens :j

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:07

Mensen pesten noem ik dat niet. Het is iig geval goed voor het normale ritme van opstaan aan het houden.
Mensen willen hun bed niet uit voor hetzelfde geld. Dan maar melden. Je mag iets doen voor je centen.
Vinden ze dat pesten zoeken ze maar een baan. Eigen keuze.
De fabriek waar ik werk springen ze om mensen, zou dat de enige fabriek zijn? Echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:09

Hier in België kan je wanneer je in de bijstand zit een opleiding gaan doen in een knelpuntberoep. Je houdt tijdens je studie je uitkering maar er zitten voorwaarden aan verbonden zoals aanwezigheid aantonen bij elke lesdag, je examens met succes afleggen ed. Dat opent ook perspectieven en komt op termijn de arbeidsmarkt ten goede én de mensen die anders geen baan kunnen vinden.
Ook heb je langdurig werklozen met een minimumuitkering die ingezet worden als stadswacht. Ze houden bij wie fout parkeert, kijken toe wanneer de scholen uit zijn voor veilige omgeving...

Voor wie controle een pest vindt: vroeger moest je hier als werkloze dagelijks om een bepaald uur een stempel gaan halen voor je uitkering. Geen stempel die dag = geen inkomen. Daarna is dat omgezet naar 2x/maand en nu is dat afgeschaft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:10

Varekaj schreef:
Kijk ook waarom mensen niet gemotiveerd zijn: vinden ze niks dat bij hun diploma past of iets gepast, of hebben ze gewoon écht geen zin om te werken voor hun geld? Iemand die er lak aan heeft zal nog proberen om er onderuit te komen "omdat het moet". Die gaan gewoon de kantjes eraf lopen en anderen met het gros laten zitten.

Sommigen zijn gewoon asociale tokkies. Daar doe je weinig aan. Die zijn ook niet echt onder de indruk als je ze onder druk probeert te zetten trouwens...

Veel andere mensen (dit is ook onderzocht) willen eigenlijk wel graag werken. Ze zijn echt niet zo heel kieskeurig op een diploma. Wat ze belangrijk vinden is dat ze het werk kunnen: fysiek bv, en te combineren met de zorg die ze nodig hebben of geven. En het moet geen financiele risico's geven, wat nu wel zo is. Met al die toeslagen en dergelijke weet je vooraf niet precies wat je financieel overhoudt. Soms moet je eerst je uitkering stopzetten en ontvang je pas later salaris, of start de uitkering pas nadat je salaris al weer enige tijd is opgehouden.
Dat kunnen mensen met weinig geld vaak niet opvangen... dan is het verstandig om geen risico te nemen.

Maar het deel dat echt-echt-echt niet wil is echt niet zo gigantisch groot. De meeste mensen willen graag werken als ze dat kunnen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:14

Ik verbaas me er echt over dat er mensen zijn die er van overtuigd zijn dat het hebben van een koophuis een luxe is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:19

Door bezuinigingen verloor Hagenaar Harry (53) 3 jaar geleden zijn baan als straatveger. Nu hanteert hij als werkloze opnieuw de bezem en de prikker, in ruil voor een bijstandsuitkering. 'Ik krijg 400 euro per maand minder dan vroeger,' verzucht hij in het AD.

http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/artic ... egen.dhtml

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:21

Shadow0 schreef:
    Door bezuinigingen verloor Hagenaar Harry (53) 3 jaar geleden zijn baan als straatveger. Nu hanteert hij als werkloze opnieuw de bezem en de prikker, in ruil voor een bijstandsuitkering. 'Ik krijg 400 euro per maand minder dan vroeger,' verzucht hij in het AD.

http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/artic ... egen.dhtml

Dat was inderdaad echt het toppunt :j
Zo bizar gewoon... Zo krom.

Ik zit met mijn chique diploma overigens ook een plek te bezetten van iemand zonder diploma want van mijn diploma kan ik helaas geen huisje vouwen en erin wonen :+
(Oftewel ik grijp ook alles aan om maar niet afhankelijk te worden van de overheid)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:27

Er zijn best veel "tokkies" hoor, daar schrik je nog van als je eens mag horen van een medewerker die toegang tot die gegevens heeft.

Iemand die veel jaren gewerkt heeft en nu dus ook al bij de oude mensen hoort, dat ben je met de 53, daar moeten ze niet zo achter aan gaan jagen.
Dat zijn inderdaad de mensen die wel willen maar geen kansen krijgen.
Maar daar zitten ze graag bovenop, want daar krijgen ze geen grote muil van.

Mensen die nooit of amper gewerkt hebben, daar moeten ze bovenop gaan zitten.
Maar helaas dat gebeurt niet omdat ze al weten dat die mensen het toch vertikken. En Nederland is dan zo sociaal geen uitkering te stoppen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:29

Liezel1 schreef:
Ik verbaas me er echt over dat er mensen zijn die er van overtuigd zijn dat het hebben van een koophuis een luxe is.

Dat zijn de mensen die niets achter de hand houden, kopen als ze een cent over hebben.
Terwijl wij wel geld moeten bewaren voor die kapotte cv ketel als voorbeeld.
Die leven als een halve god en wij durven niets meer met alle maatregelingen van ons kabinet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:49

Voor mij zou een koophuis ook luxe zijn want ik kan het met mijn voltijdse loon nooit betalen als alleenstaande. Dat steekt best hoor, weten dat je in je eentje altijd gaat moeten huren en dus het huis van een ander moet afbetalen. Best banketstaaf want het bedrag dat ik nu geef aan huur kan ik volgens de banken nooit aflossen voor een lening van een koophuis. Eh :? Wat doe ik nu dan?

Mijn eigen stukje weide vind ik inderdaad wel luxe. Het is er immers als investering en om mijn dure hobby te kunnen doen. Dat kan niet iedereen en dat besef ik ook heel goed.

Tokkies en onwerkwilligen heb je overal zolang er gaten in het systeem zitten. 1 van mijn eerste jobs was controle van betalingen van werkloosheidsuitkeringen en echt, wat je daar soms zag... En ze stonden nog in hun recht ook. Ben er na 2 jaar 2 jaar gestopt met de job, werd er gewoon depressief van.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:56

Ik kan het alleen ook niet. Ik kan niet eens fulltime werken. Zuur als je dat voorheen wel kon en toen je weide al bij elkaar gespaard had, zonder hypotheek. Door veel werken, geen vakanties en andere luxe maar sparen, sparen en sparen.
Maar dat wordt afgestraft in Nederland. Als ik nu nog een moest kiezen kocht ik geen huis meer, nooit meer.
En had ik alles verbrast wat ik ooit bij elkaar gewerkt had en de halve wereld al gezien.
Mijn vriend ook niet die zou ook nooit meer kopen, je wordt zo genaaid door de staat.
Je hebt geen vangnet, dus dat moet je zelf maar op zien te lossen. Wat wel lukt. Op bijstandsniveau, dat wel, maar dat is voor alsnog voldoende.
Dus weet je ook meteen het mentaliteitsprobleem met de mensen met wel een vangnet die het niet zelfstandig op kunnen lossen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:04

Varekaj schreef:
Best banketstaaf want het bedrag dat ik nu geef aan huur kan ik volgens de banken nooit aflossen voor een lening van een koophuis. Eh :? Wat doe ik nu dan?

Dat soort regels zijn krom. Maar staar je echt niet blind op een koophuis, want ook daarvan is het echt niet gegarandeerd dat je er wat aan overhoudt. Of dat het beter is, of een beter huis. Je kunt er ook behoorlijk wat zorgen aan hebben, en je zit er aan vast, ook als je dat niet wilt.

Wat ik trouwens vooral erg vreemd vind is dat er steeds meer geflexwerkt, gejobhopt en gedetacheerd moet worden, maar dat de woningmarkt zo flexibel als een betonblok is. En je dus vrijwel niet je woning aan kunt passen aan wat je op dat moment nodig hebt. Er is wat dat betreft zo weinig visie in hoe we onze maatschappij inrichten. :\

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:05

Dat ben ik met je eens Shadow.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:26

Varekaj schreef:
Best banketstaaf want het bedrag dat ik nu geef aan huur kan ik volgens de banken nooit aflossen voor een lening van een koophuis. Eh :? Wat doe ik nu dan?

Kruip even uit m'n meeleesmodus. Want wat je hier stelt is natuurlijk niet de complete kosten van een huurhuis, dus vergelijk dat er dan ook niet volledig mee.

Onderhoud zijn ook volledig voor eigen rekening. Wij kregen hier vorig jaar alleen al de volgende kosten voor ons rekening
-lekkage dak, zelf kunnen repareren. Verzekeringskwestie maar uiteindelik met alle kleine dingetjes die toch nog ff snel gehaald moesten worden een 337 euro uitgegeven.
-Dakgoot werd erg slecht, moest vervangen worden. Kosten weet ik niet meer precies maar was rond de 200
-CV ketel ging kapot, moest nieuwe in 2287 euro de deur uit.

Nu moeten de kozijnen vervangen, want das hard nodig. Geld zijn we nog aan t sparen, dus dit jaar maar geschilderd en de kozijnen opgelapt. Allemaal eigen uren, maar toch weer 300 euro aan materiaalkosten. Als iemand t mij vraagt dan geef ik aan dat wij gemiddeld zo'n 200 a 300 opzij leggen voor onderhoud per maand. Dit is uiteraard ook afhankelijk van t type huis en welk bouwjaar en de staat van onderhoud waar t in verkeerd, maar hou met een koophuis dus altijd rekening met een 400 extra per maand bovenop de hypotheekkosten.
De levensverzekering, t onderhoud. En dan nog niet te spreken over de ozb belastingen, extra verzekeringen en dus het feit dat alles voor eigen rekening is. Bij een verstopte riolering bel ik inderdaad ook de loodgieter, alleen zie ik wel de rekening verschijnen. Reken je dus vooral niet rijker als je bent.

En ja ik heb geen klagen hoor, ik zit het topic meer te lezen met bewondering dat sommige mensen van zeer weinig geld rond kunnen komen. Dit vind ik knap, maar ik heb er zelf dan ook nooit zo over na hoeven denken dat er gewoon geen geld meer is. Voor mijn eigen bewustwording van hoe sommige mensen het in Nederland dus hebben, daarom lees ik mee. Wou op bovenstaande quote wel even reageren.
Ook vind ik het jammer om te zien hoe fel sommige mensen zijn op elkaar hier, laat ieder in zijn/haar waarde.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:36

ik hoef er niet zo heel erg over na te denken. Wij hebben ruim voldoende en kunnen een behoorlijk bedrag per maand sparen sinds ik weer een baan heb.
Toen ik als werkzoekende thuis zat had ik alle tijd om op mn fiets de supermarkten af te gaan en naar de markt te gaan. Heb een maand lang max 27,5 euro per week aan boodschappen uitgegeven voor 2 personen. En dan wel elke dag vlees bij het eten en een toetje.

Ik heb nu met een fulltime baan gewoonweg niet de tijd om de aanbiedingen af te gaan.
Wat boodschappen betreft zit ik nu rond de 40 euro p/w.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:16

Hier kan je als eigenaar van een koophuis denk ik je lenig (grotendeels) aftrekken van je belasting, dus daar heb je een belastingsvoordeel aan. In het huurhuis waar ik nu zit zijn best veel kosten maar de maatschappij vertikt het om ze uit te voeren, nuja, ze schuiven het gewoon steeds op de lange baan. Zo gingen ze in 2009 mijn terras opnieuw aanleggen omdat ik de nieuwe huurder was sinds 2008. Ik wacht nog steeds, maar mag zelf geen actie ondernemen want die zit dan onder eigen onkosten en daar krijg ik niets van terug.
Globaal gezien is elke kost aan de binnenkant kan het huis hier voor de rekening van de huurder, en de buitenkant voor de verhuurder. Kan je zeggen, met een oud huis ben je ook niet jarig dan. Er zit opstijgend vocht in de muren van de kamers boven (plat dak ed) maar omdat dat aan de binnenkant toonbaar is dmv opgezette muur en vochtplekken zegt de maatschappij "die onkost is voor u mevrouw".

Met wat geluk ben ik er over een paar maanden weg en kan ik bij vriend gaan inwonen maar de kans bestaat dat ze dit wel van mijn waarborg inhouden. Of dat wettelijk mag moet ik tegen dan nog uitzoeken. Verzekeringen, kadastraal inkomen etc heb ik ook gewoon te betalen, net zo met gemeentebelasting en die dingen.

Mijn vriend gaat de aanbiedingen af wanneer hij thuis is, hij werkt dan immers niet (verlof van schip). Hij heeft er echt ook een neus voor, ik niet :+ Maar ik ben dan ook geen wiskundig wonder en hij wel, dus dat laat ik hem becijferen. Ik zorg er dan weer voor dat het lekker op tafel komt. Ik vind het wel een kunst hoe sommige mensen met weinig te besteden toch zo creatief kunnen omgaan. Petje af hoor! Doe ook mijn best maar het zit niet altijd mee.
En tegelijk ben ik bang om ooit meer geld ter beschikking te hebben. Om niet meer te moeten rekenen iedere maand. Deze situatie houdt me bewust van wat ik doe en uitgeef, ik richt me er nu echt bewust op om spaarzaam te zijn en te beseffen "zorg dat er wat achter de hand is indien nodig". Ik ben bang om dat uit het oog te verliezen wanneer tellen niet meer zo nodig hoeft...