Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:23

Persoonlijk is er voor mij (nog) geen God. Toch vind ik 'het geloof' in al zijn vormen heel interessant en kan ik er dagen over filosoferen. Veel geloven zijn op veel vlakken hetzelfde, en toch ontstaan het merendeel van burgeroorlogen etc. door een verschil in geloof. Kijk bijvoorbeeld naar de Gazastrook.

Een vriendin van mij heeft onlangs een jaar in Haifa in Isreal een jaar vrijwilligerswerk gedaan als bewaker van de heilige tuinen van haar geloof. Zij is Bahai, en hun profeet is pas 100-200 jaar oud. Zij is daar ook op bedevaartstocht geweest en heeft dus ook zijn huis, kleding en andere bezittingen gezien. Toen ze mij dat vertelde dacht ik wel hé, waarom voelt het ineens veel echter als het korter geleden gebeurt is?

Er zitten mooie gedachten in elk geloof. Maar vind dat het een mens ook kan beperken of versimpelen. Kan je iets niet uitleggen, dan zal God het wel wezen. Misschien niet goede woord, maar het is een beetje ontwijkend gedrag. Toen ik eens op een christelijke bruiloft was bleef het maar gaan dat ze trouwde voor God en het voor hem gingen bewijzen oid. Je houd toch van elkaar?

Kan vooral mezelf vinden in het Buddhisme. Daar is er ook niet 1 God die je aanbid en eert, dat doe je door de goede dingen te doen en goed te zijn voor je medemens en de wereld. Prachtig toch?

Ik kan er uuuuuuuuren over doorgaan! Hoop ook heel erg dat ik lessen in Peace & Conflict Studies en Religious Philosophy kan gaan volgen op de universiteit!
Laatst bijgewerkt door Tutti_Frutti op 28-07-13 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:24

Oke, ik heb niet alles gelezen, zo een beetje met een half oog over de laatste paar pagina's gescrolld.

Ik geloof zelf niet in 1 specifiek geloof. Er zijn namelijk te veel dingen waar ik het gewoon helemaal niet mee eens ben. Ik geloof echter wel dat er 'iets' is nadat ik dood ga, wat dat is? Dat zie ik dan wel.

Ook geloof ik het opvallend dat alle geloven in basis hetzelfde zijn. Zo hebben ze over het algemeen allemaal 1 god, tijd van vasten, huwelijk etc. En je gaat ergens naartoe na je overlijden.

Ik geloof echter niet dat het bijv. iets uitmaakt of je homoseksueel bent of je dan wel of niet in de hemel komt (mocht die blijken te bestaan). Ik denk ook niet dat je MOET geloven om daar terecht te komen, als deze er blijkt te zijn. Het gaat gewoon om het zijn van een goed mens. Zolang ik niemand vermoord of verkracht oid denk ik dat ik, ondanks dat ik lesbisch ben, best kans maak op een plekje in de hemel als die bestaat :)

En sommige zeggen dat gelovigen nooit de 'waarom' kunnen uitleggen, er is ook geen waarom te beantwoorden, dat is nu eenmaal met geloven je gelooft het of niet, kan niet altijd maar iets aan uitgelegd worden.

Tieneke

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:27

Dat alle geloven in basis hetzelfde zijn, klopt echt niet. Dat eerste, dat het over 1 god gaat, klopt al bv niet.

Ik denk dat mensen vaak geloven dat ze, als ze "een goed mens zijn" zo ook wel in de hemel komen, maar ik vraag me telkens wel af waarop dat idee gebaseerd is...? Dat is volgens mij echt eigen invulling, want in de bijbel staat dat bv. niet. Heb je die info ergens anders vandaan?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:30

Tieneke schreef:
Dat alle geloven in basis hetzelfde zijn, klopt echt niet. Dat eerste, dat het over 1 god gaat, klopt al bv niet.

Ik denk dat mensen vaak geloven dat ze, als ze "een goed mens zijn" zo ook wel in de hemel komen, maar ik vraag me telkens wel af waarop dat idee gebaseerd is...? Dat is volgens mij echt eigen invulling, want in de bijbel staat dat bv. niet. Heb je die info ergens anders vandaan?

Goed lezen, ik zeg niet dat het over 1 god gaat, er is, meestal, 1 god. Sowieso heeft 't iets te maken van het ene boek en het andere boek toch? Van de bijbel is uiteindelijk een 'vernieuwde' versie geschreven de koran?

Afijn, verder wat ik zeg, dat is wat IK geloof, het is geen geloof :+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:31

Nee, de koran is geen vernieuwde versie van de bijbel.

Sem86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:52

Ik geloof heilig in God, Allah. Waarom? Omdat mijn gevoel dat zegt. De liefde die ik voor mijn man, mijn ouders of andere dierbaren voel zie je toch ook niet. Maar het is er wel! Het hoeft niet tastbaar te zijn om te bestaan.

Ik vind dat zo veel mensen onwetend zijn en maar van alles en nog wat roepen. Kom op! Als je een mening hebt, weet dan waar je het over hebt en roep niet zomaar dingen.

Ik geloof in de hemel, de hel. In Adam en Eva, de eerste mensen op aarde. In Abraham, die zo graag wilde dat zijn vader zich over zou geven aan God. In Maria, die ruim 2000 jaar geleden plots zwanger was, terwijl ze nog nooit was aangeraakt door een man en een zoon baarde, Jezus. Waarom? het staat allemaal in de Koran. Al hun verhalen. Islam is liefde en respect! En dat merk je als je de Koran leest en niet als je naar verhalen luistert die toch niet kloppen.

Het leven is 1 grote test. Ik weet in ieder geval dat als het een test is, ik er voor wil slagen. Daarom doe ik mijn best om een goed mens te zijn. Mijn gevoel verteld mij wat goed en slecht is. En de Koran ook.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:58

Sem86, het klopt dat vele dingen uit het oude testament van de bijbel ook terugkomen in de koran. Maar bij christenen draait het vooral om het nieuwe testament en daarin speelt Jezus toch wel een heel andere rol in, dan in de koran. Dus, om even terug te komen op een andere user haar post, daardoor kan je niet zeggen dat bijbel en koran op elkaar lijken of dat de koran een herschrijving is van de bijbel.

Kan jij misschien duidelijkheid verschaffen, voor mij want ik begrijp daar weinig van, hoe het komt dat er zo veel moslims zijn die haatdragend zijn naar joden toe? Ik zeg niet allemaal he, zeker niet, maar het is toch wel opvallend als je bv. op internet kijkt of in de wereld, hoe slecht die relatie in elkaar zit... EDIT: gaat dat puur om Israel?

Sem86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:13

Tieneke, heel toevallig dat je het net hebt over Joden. Want elke persoon die de Koran leest die ziet dat Joden de meest geliefde volk zijn van God. Waarom? Waarom zijn moslims haatdragend naar Joden, om dezelfde reden dat ze denken dat ze moeten vechten in naam van Allah. Dat mag niet zomaar! In de Koran wordt genoemd dat je voor jezelf moet opkomen, indien je uit je huis wordt verdreven of mensen je aanvallen dan moet je een tegenaanval inzetten. Dat is iets heel anders dan jezelf opblazen en onschuldige vrouwen, mannen en kinderen daarmee doden.

Voor mij is de religie, Islam compleet, duidelijk en heel eerlijk en liefdevol. Het zijn de mensen die er helaas een andere draai aan geven. Wat zoveel negativiteit met zich meebrengt.

In de Koran geeft God aan dat Hij diegene leidt wie hij wil. Als Hij wil dat je in Hem gaat geloven, dan ga je dat ook doen. Als Hij dat niet wil, dan gaat het niet gebeuren ook. Hij geeft je die inzicht.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:18

Heb jij toevallig het verhaal meegekregen over de juf in Antwerpen hier in België? Die door moslimouders beschuldigd werd van verkrachting van kleuters? Door dit soort gebeurtenissen, geven bepaalde moslims niet bepaald aan dat ze het vertrouwen van anders- of niet-gelovigen waard zijn. Het boezemt niet-moslims angst in voor de islam. Hoe denk jij over bv. Sharia4...? Zoek bv. eens de blog op op google van censored31 en de posts daarop over dat misbruikverhaal.

Ja sorry, ik ben altijd benieuwd hoe "gematigde" moslims zich daarover durven uitspreken, hoe hun mening is over dit soort dingen.

Sem86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:25

Ik ben dan weer zo een geval apart misschien. Want sharia?? Voor wat moeten moslims nog een wetgeving maken terwijl alle regels duidelijk in de Koran staan. Sorry, maar de Sharia is niet in overeenstemming met de Koran. koran is het laatste woord van Allah. sharia is door mensen gemaakt. En dus niet authentiek. Maw daar geloof ik niet in!

En over die juf, sorry niets van meegekregen, ga het even googlen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:28

Dan lijk jij me idd misschien een gevalletje apart :)

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 08:46

Ik snap niet dat mensen niet in god geloven omdat er kinderen sterven. Zelf heb ik mijn tweelingbroers ook niet mogen kennen maar dat wil toch niet zeggen dat God niet bestaat? Hij laat echt niet voor de lol kinderen sterven. Zijn eigen zoon heeft hij voor ONZE zonden laten kruisigen. En dan stelt iedereen weer de vraag waarom er dan zoveel armoede is. Dat komt omdat er veel mensen zijn die alles voor hun zelf willen houden en alles willen hebben wat hun hartje begeert. In de bijbel staat dat je met elkaar moet delen. Laatst heeft mijn moeder heel veel oude knuffels van mij weggegeven aan roemenie. Daar was ik een tijdje boos om omdat ze van mij waren maar later dacht ik waarom doe ik zo daar zijn kinderen super gelukkig met een knuffel en zelf doe ik er toch niks mee. Ik vind dat sommige mensen zeggen dat ze niet in God geloven omdat ze alleen oordelen over de slechte dingen in het leven zoals ziektes en vroeg overlijden. Maar ze vergeten te kijken na alle mooie dingen in het leven zoals het geluk dat je samen met je paard mag hebben. (dat is misschien een raar voorbeeld maar je weet wat ik bedoel)

Mensen stop aub met oordelen over God dat hij niet bestaat omdat er erge dingen in deze wereld gebeuren. Dat hebben we gedeeltelijk zelf in onze handen. Je moet je naaste lief hebben als jezelf maar wij zijn altijd jaloers op mensen omdat ze meer hebben dan ons. En van het geld dat je uit geeft aan dure spullen die je niet perse nodig hebt kan een gezin in afrika een jaar eten van kopen.

Mijn ouders waren ook in een "dip"omdat ze hun zoons waren verloren maar toch bleven ze geloven door de mooie dingen die ze alsnog van God hebben gekregen.

Ik ben dan misschien pas 15 maar ik heb al genoeg meegemaakt om wel in God te kunnen geloven.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:06

Sizzle schreef:
Dan ben jij dus waarschijnlijk geen standaard christen.
Klopt dat?

In de zin van: god maakt regeltjes en is ons evenbeeld.

Neen, wellicht geen 'standaard christen', maar wel een standaard mens.

Ik hecht idd geen belang aan opgelegde regeltjes, zeker niet als deze ontsproten zijn aan de wil van menselijke 'hoogwaardigheidsbekleders' die maar 1 ding voor ogen hebben, 'wij hebben gelijk' en/of 'hoe behouden we onze autoriteit?' .

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:20

SaartjeNina schreef:
Mensen stop aub met oordelen over God dat hij niet bestaat omdat er erge dingen in deze wereld gebeuren. Dat hebben we gedeeltelijk zelf in onze handen. Je moet je naaste lief hebben als jezelf maar wij zijn altijd jaloers op mensen omdat ze meer hebben dan ons. En van het geld dat je uit geeft aan dure spullen die je niet perse nodig hebt kan een gezin in afrika een jaar eten van kopen.

Maar ook dit kan ik niet volgen.
De mooie dingen in het leven die ik mee heb gemaakt die gebeuren omdat ik er zelf hard voor werk of die gebeuren met behulp van andere mensen die mij dierbaar zijn. Daar heb ik nog nooit een god bij gezien.
Er wordt altijd hard geroepen dat god alle mensen lief heeft en van hen houdt. Maar als je naar alle ellende om je heen kijkt kan ik echt niet geloven dat er een god bestaat die het beste met ons voor heeft. En als hij er wel zou zijn dan wil ik hem niet kennen, daarvoor is er teveel ellende. Ik zeg niet dat god die ellende veroorzaakt heeft, maar wel dat hij ons aardig aan ons lot over laat als hij al zou bestaan.

Nee, wat mij betreft is er geen god. En ik ben ook blij dat ik mijn kracht en steun uit mijzelf kan halen en uit mijn vrienden en familie om mij heen. Dat ik mij daarvoor niet hoef te wenden tot een hogere macht, waarvan je nooit iets tastbaars hoort of ziet.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:28

Mars,je verwoord precies hoe ik het dus ook voel!

Mooi dat mensen steun uit het geloof halen,maar naar mijn idee kunnen ze me niet overtuigen dat God wel voor de goede dingen zorgt,en de ellende daar zorgen we zelf voor. Dat gaat er bij mij gewoon niet in..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:30

Mars, waarom heb je het altijd over ellende en God? Waarom niet over ellende en mensen? Ik vind dat mensen elkaar aan hun lot overlaten en het is een barslecht excuus om dat maar op God te steken waar je niet in gelooft, en geen woord reppen over de mensen die veel van die miserie veroorzaken.

Goede dingen kunnen zeker ook van mensen komen en daarvoor hoef je niet gelovig te zijn. Wel geloof ik dat mensen kwaliteiten krijgen waardoor ze goede dingen kunnen doen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:32

Maar als het altijd de mensen zijn die alles veroorzaken,waarom dan nog geloven in een God? Als je toch alles zelf moet doen...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:38

Dat vind ik dan weer apart, slechte dingen zijn niet door God maar de goede dingen zijn wel gekregen door god?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:43

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat mensen dingen doen met hun kwaliteiten en dat ze wel goede dingen kunnen doen... maar ook slechte.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:44

Tieneke schreef:
Mars, waarom heb je hetom niet over ellende en mensen?

Dan moet je iets beter lezen:
Mars schreef:
Ik zeg niet dat god die ellende veroorzaakt heeft

Tieneke schreef:
het is een barslecht excuus om dat maar op God te steken waar je niet in gelooft, en geen woord reppen over de mensen die veel van die miserie veroorzaken.

Nogmaals, ik heb niet gezegd dat god ellende veroorzaakt, ik geloof niet dat hij bestaat dus dat kan ook niet. Maar ik ben in discussie met mensen die wel in hem geloven, dus ik geef aan dat ik niet kan geloven dat een zogenaamd liefhebbende hogere macht waarvan gezegd wordt dat deze het goed met ons voorheeft ons zo in ellende zou laten zitten. Dat dit en het complete gebrek aan bewijs voor zijn bestaan maakt dat ik niet geloof.
Dus een stukje visie van mij uit, geen beschuldiging naar god, want ik kan niet iemand beschuldigen die naar mijn idee niet bestaat.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:45

Saskia9 schreef:
Maar als het altijd de mensen zijn die alles veroorzaken,waarom dan nog geloven in een God? Als je toch alles zelf moet doen...

Geloven in God dan à la, want hij zou ons geschapen hebben, maar waarom aanbidden? Ik denk dat dat misschien een betere vraag is.

Ik heb zelf ook helemaal niks met God en het geloof, ik kan er soms zelfs de kriebels van krijgen als ik mensen er op een bepaalde manier over hoor praten of als ik weer iets op tv zie. Nee, het geloof is niet voor mij. Ik vind wat Pmarena op de eerste pagina zei heel sterk
Pmarena schreef:
De mens heeft God geschapen, niet andersom.
Ik denk dat daar zeker een kern van waarheid in zit, vanuit niet gelovend oogpunt dus.
Ik kan de architectuur, de verhalen en het filosoferen eromheen dan wel weer enorm waarderen, maar ook dat heeft voor mij niks met het geloof te maken.

Wat ik dan wel weer denk is dat er na dit leven iets moet zijn, ik kan er heel moeilijk bij dat wij in dit leven zoveel doen, leren, maken om dat na een jaar of 80 allemaal weg te gooien. Ik vraag me af of het leven wat dat soort dingen betreft misschien ook aan recycling doet? :Y)

EDIT: quote gefixt.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:50

Saskia9 schreef:
Mars,je verwoord precies hoe ik het dus ook voel!

Mooi dat mensen steun uit het geloof halen,maar naar mijn idee kunnen ze me niet overtuigen dat God wel voor de goede dingen zorgt,en de ellende daar zorgen we zelf voor. Dat gaat er bij mij gewoon niet in..

@Mars;
Natuurlijk moeten we zelf er keihard tegen aan gaan om iets te kunnen bewerkstelligen, d.m.v. betaalde baan, schoonmaken, tuinieren, boodschappen doen etc. We moeten idd voor ons eigen levensonderhoud zorgen, oftewel we moeten zelf zien te 'overleven', hoe dan ook...., in welke omstandigheden dan ook......

Zoals je zegt, er gaat heel veel 'fout' waardoor er veel ellende ontstaat, ....maar, ...ga er gerust vanuit dat die 'ellende' vele, vele malen groter zou zijn als er hier en daar niet ingegrepen werd door een hogere macht.

Een simpel voorbeeld (waar gebeurd) ;
Ik had jaren geleden juist een aanrijding met een motorrijder meegemaakt. Motor met berijder tegen de flank van mijn auto. Ik stond nog te trillen op mijn benen (naast de auto) , motorrijder had gelukkig helemaal niets (allebei alleen blikschade), na te praten met meneer agent. In mijn opperste verwarring riep ik; 'Hoe is het mogelijk dat er zoveel aanrijdingen plaatsvinden!!??' Waarop die agent mij recht in de ogen keek en me op het volgende wees; 'Nou mevrouwtje, dat zie ik anders, wij zitten heel vaak op de weg, zien de gekste en gevaarlijkste capriolen voor ons afspelen, waar bij wij, ik en mijn collega's, ons herhaaldelijk afvragen '...hoe is het mogelijk dat er niet veel meer ongelukken op de weg gebeuren?' , hoe vaak wij niet met onze eigen ogen zien dat er weer iemand als door een wonder weer door het oog van de naald glipt!! Zo zien wij dat mevrouw!'

Daar was ik even stil van....
Laatst bijgewerkt door Marin_ka3 op 28-07-13 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:53

Mars, dus je bent het ermee eens dat de mens slechte dingen kan doen en in stand houden, dingen op z'n beloop laat?

Het is geen eigenschap van God om overal in tussen te komen. En iemand verwoordde het eerder wel goed imo: zou jij vrienden willen zijn met iemand omdat hij verplicht doet wat jij wilt? Of zou je willen dat die persoon vrijwillig voor jouw vriendschap kiest?

Hoe dan ook, ik ga me hier niet te veel meer mee bezig houden. Je kan een visie hebben en een ander een andere visie, maar daar stopt het dan ook.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:10

Tieneke schreef:
Mars, dus je bent het ermee eens dat de mens slechte dingen kan doen en in stand houden, dingen op z'n beloop laat?

Dat lijkt me duidelijk.
Verder eens dat beide visies niet nader tot elkaar zullen komen. Voor mij bestaat er geen god, voor anderen wel en dat is ook prima. Ik reageer slechts op de vraag die in de titel van het topic gesteld wordt.

Marin_ka3 schreef:
Ik had jaren geleden juist een aanrijding met een motorrijder meegemaakt. Motor met berijder tegen de flank van mijn auto. Ik stond nog te trillen op mijn benen (naast de auto) , motorrijder had gelukkig helemaal niets (allebei alleen blikschade), na te praten met meneer agent. In mijn opperste verwarring riep ik; 'Hoe is het mogelijk dat er zoveel aanrijdingen plaatsvinden!!??' Waarop die agent mij recht in de ogen keek en me op het volgende wees; 'Nou mevrouwtje, dat zie ik anders, wij zitten heel vaak op de weg, zien de gekste en gevaarlijkste capriolen voor ons afspelen, waar bij wij, ik en mijn collega's, ons herhaaldelijk afvragen '...hoe is het mogelijk dat er niet veel meer ongelukken op de weg gebeuren?' , hoe vaak wij niet met onze eigen ogen zien dat er weer iemand als door een wonder weer door het oog van de naald glipt!! Zo zien wij dat mevrouw!'

Maar dat is geen bewijs voor het bestaan van god.
Ik ben ook wel eens door het oog van de naald gekropen op mijn motor, doordat er een oude opa op zijn fiets besloot geen voorrang te verlenen, maar gewoon zijn fiets voor mijn voorwiel te gooien terwijl hij eerst aanstalten maakte om te stoppen. Ik heb toen zélf bliksemsnel gehandeld, ben uitgeweken en gaan remmen met alles wat ik had en wat in mijn ogen verantwoord was.
Ik heb met mijn motorvoorwiel het achterwiel van zijn fiets nog aangetikt, maar zo zacht dat we beiden rechtop bleven en door konden rijden. Ergens in het proces was ik ook nog netjes teruggeschakelt. Daar is geen god bij geweest, ik heb zelf gehandeld, mijn eigen reet gered die dag én die van de opoe op de fiets. Had ik op god gewacht dan hadden we beiden in het ziekenhuis gelegen.

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:18

Ik ben zelf christelijk opgevoed en naar mijn mening is het het mooiste geloof.
Ik kan ook wel een antwoord geven op de vragen waarom sterven er mensen aan vreselijke ziektes en leven ee mensen in armoede.?!
Ik zeg niet dat deze mensen het verdienen.
Maar je KUNT het zo bekijken.
Als een kind alles van zijn ouders krijgt word het al snel een lui verwend kreng en waardeert niets meer.
Heb je het zo al eens bekeken?

Het is maar eens vizie.