Geloof jij in evolutie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:15

ik moet wel, ik ga Biologie studeren :+

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:16

Ariebren schreef:
Ik dus wel, wil graag weer wat leren.

Dus hoe gaat de Islam om met de evolutie theorie ??

Volgens mij globaal hetzelfde, alleen is de Koran een stuk minder tijdsgebonden en houdt daarom niemand zich bezig met die hele jonge-aarde-theorie. Theïstische evolutie en creationisme komen allebei voor, net als binnen westerse religies.

(Wat betreft dat leven na de dood: je hebt natuurlijk de verhalen over het sterven als martelaar en de maagden die je in het paradijs wachten.)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:19

Die maagden in het hiernamaals is eigenlijk het zelfde als geen tv te mogen hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:13

Ik moet zeggen ik begrijp je gezever niet zo Ariebren, de "doelstelling" van de islam is globaal dezelfde als die van het christendom.
Als je zo nodig details wilt weten kun je die beter aan een imam vragen, of aan een islamitisch forum voorleggen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:21

Daarom hoeft @kuggur mijn vraag niet zomaar op zij te gooien.
Wordt jij ook niet door enige kennis en kunde geremd ??

Er zijn meer mensen die op Bokt zitten.
En misschien wel het antwoord weten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:25

A. Het is zwaar off-topic
B. Er zijn genoeg andere plaatsen waar je een betrouwbaarder antwoord op deze vragen kunt vinden.
C. Je gooit zelf ook graag zaken aan de kant, nog steeds geeen reactie van je wat betreft die bijbelcitaten die ik je op je eigen verzoek gaf...

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 02:31

Ik heb veel vrienden die geloven in de islam, maar ik ken er geen een die de de big bang erkend, in de evolutietheorie geloven ze wel :)

Toch kan het geloof en wetenschap prima samen. Ik ben heel nuchter, ga volgend jaar naar de universiteit en wil naast kinesiologie ook genetica gaan studeren, maar blijf evengoed katholiek :j

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 02:36

Ariebren schreef:
Is een goede van @Barbie Blue.

Want de wetenschap gaat uit van een oer knal, de big bang.

Maar voor zo'n knal heb je toch een vorm van energie nodig.

Misschien is God toen ontploft ?? :7

Tja, in Zwitserland zijn ze daar momenteel heel hard op aan het werken, wie weet vinden ze wel ooit de oplossing :p .

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 02:41

Van de moslims die ik ken (Alevieten), geloven de meesten wel in iets van een oerknal. En de evolutie theorie nemen zij ook als op het moment meest logische theorie aan.

Ikzelf trouwens ook. Hoewel de bigbang bij mij als atheist wel vragen oproept, ben ik ervan overtuigd dat er iets van evolutie bestaat. En de vragen die ik heb komen voort uit gebrek aan kennis, en ook gebrek aan intelligentie om dat te begrijpen. Maar vooralsnog vind ik het een plausibele theorie.

Dat de melkweg expandeert is een feit, en als je dat terugtrekt moet er wel iets van een oerknal geweest zijn. Het feit van de expantie, die volgens logische stappen vergaat,wijst erop dat het begin uit "niets" is gekomen. Of uit een enorme massa van energie verzameld. Maar ik denk dat wij niet mee gaan maken als ze ontdekken hoe het precies gegaan is.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:42

Niet 'geloven' in evolutie is even ondoordacht als zeggen niet te geloven in de zwaartekracht. Het komt voort uit onwetendheid over evolutie, en na het lezen van de meeste posts wordt mijn gedachte dan ook bevestigd. Ik raad iedereen aan om zich meer in te lezen over evolutie ipv. te roepen dat je er niet in 'gelooft'.
(Even de Big Bang uit beschouwing gelaten, dat weet natuurlijk niemand 100% zeker)

Onderwerp: Geloof jij in evolutie?

Amy8super schreef:
Ik had er juist op gelet dat ik in mijn vorige post niet "ineens" of "opeens" zei, want kweet ook wel dat dat niet opeens is. :P
Maar, als ze niks besloten, waarom gingen ze dan op dat land? Heb er een hard hoofd in dat het hun instinct was. Want volgens mij "zegt" die hen int water te blijven en dat veranderd toch niet opeens?

Daarbij geloof ik wel in ontwikkeling van organismen, maar ik geloof niet in het big bang gebeuren en ook niet van dat vissen op het land gaan leven. Maar gewoon in soorten opzich, zoals dat de mens nu veel langer wordt dan vroeger (door millieu/omgeving, wat we eten, gezondheid blabla, dat).

tja als je zo Jip en Janneke denk kan ik heel goed geloven dat je niet in jouw eigen theorie gelooft. Echter zo simpel zal het zeker niet zijn. Ik zal even een illustratie geven (compleet fictief uiteraard): Stel dat bepaalde vissen miljoenen jaren geleden in een bepaalde waterplas leefden die elke zomer steeds meer uitdroogt. Dit betekent dat de vissen elke zomer tijdelijk in de modder liggen te ploeteren om op zoek te gaan naar voedsel. Modder betekent minder zuurstof, waardoor vissen hun zuurstof moeten uit de lucht moeten halen om te overleven. Dit werkt de ontwikkeling van longen in de hand. Het ploeteren met hun vinnen is zeer inefficient, waardoor de vinnen evolueren naar poten etc. etc. Volledig verzonnen, maar je begrijpt het punt denk ik wel? Het is niet zo dat dieren plots bedenken dat ze iets anders moeten gaan doen, maar pure survival,of the fittest.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:33

Ariebren schreef:
Eerlijk gezegd is geloof voor iemand die niet weet hoe je iets moet verklaren.

De zon, maan en sterren zijn aanbeden.
De donder en bliksem zijn aanbeden.

Nu is het algemene christelijke geloof alleen nog maar gebaseerd op een verklaring voor het leven na de dood.

Hel en verdoemenis, de zware refro kerken.
Geluk en liefde, de normale gereformeerden en hervormden.
De hel, enz, de katholieke kerk.

Wat is eigenlijk de basis van de islam ??
Behalve te zwaard het geloof verkondigen. ( deden ze in de middeleeuwen ook in europa.)

Er zijn los van het Jodendom, Christendom en Islam meer geschriften gevonden over de hele wereld die het aanbidden van 1 God prediken en dat dat het belangrijkste van het geloof is. Dat is ook de basis van de Islaam, het aanbidden van 1 God en geen vorm van aanbidding aan iets anders richten dan God.

Over het met de zwaard verkondigen, misschien ken je een land dat Indonesië heet? Land met het grootste aantal moslim inwoners en die zijn geïntereseerd geraakt en bekeerd door het eerlijke en goede gedrag van moslims vroeger met betrekking tot de handel. Vraag maar eens aan hun hoe dat zwaard voelt?
Of denken ze dan aan de nederalders die precies het tegenovergestelde deden, oneerlijke handel en vreselijke moorden plegen :)

Maar je kunt me ook pb'en :) gezien het topic er niet echt over gaat.

Wat er misschien wel overgaat en over de big bang, is dit, wat in de Koraan staat en dus meer dan 1400jaar geleden al bekend was:

"Hebben zij die ongelovig zijn dan niet gezien dat de hemelen en de aarde een samenhangende massa waren? Wij hebben ze toen van elkaar gescheiden en Wij hebben uit water al het levende gemaakt. Zullen zij dan niet geloven?"

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:39

unicorn_kiss schreef:
tja als je zo Jip en Janneke denk kan ik heel goed geloven dat je niet in jouw eigen theorie gelooft. Echter zo simpel zal het zeker niet zijn. Ik zal even een illustratie geven (compleet fictief uiteraard): Stel dat bepaalde vissen miljoenen jaren geleden in een bepaalde waterplas leefden die elke zomer steeds meer uitdroogt. Dit betekent dat de vissen elke zomer tijdelijk in de modder liggen te ploeteren om op zoek te gaan naar voedsel. Modder betekent minder zuurstof, waardoor vissen hun zuurstof moeten uit de lucht moeten halen om te overleven. Dit werkt de ontwikkeling van longen in de hand. Het ploeteren met hun vinnen is zeer inefficient, waardoor de vinnen evolueren naar poten etc. etc. Volledig verzonnen, maar je begrijpt het punt denk ik wel? Het is niet zo dat dieren plots bedenken dat ze iets anders moeten gaan doen, maar pure survival,of the fittest.

Ik ben het bijna volledig met je eens, alleen klopt dit net niet helemaal. Het is namelijk niet zo dat een vis longen ontwikkelt, maar dat degene die toevallig net iets beter op het land kan ademen dan de ander overleeft en zich dus voortplant.

Overigens kunnen veel dieren ook via de huid ademhalen. Ooit van gehoord? Zeker voor degenen die volhouden dat een vis niet op het land kan leven is dit wel een interessante... Volgens mij komt dat vooral voor bij amfibieën, erg handig natuurlijk als je ook zuurstof via de huid op kan nemen (is echt niet zoveel voor nodig, alleen een dunne huid en veel bloedvaatjes aan het oppervlak) dan maakt het niet uit of je in het water zit of op het land.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:39

unicorn_kiss schreef:
Niet 'geloven' in evolutie is even ondoordacht als zeggen niet te geloven in de zwaartekracht. Het komt voort uit onwetendheid over evolutie, en na het lezen van de meeste posts wordt mijn gedachte dan ook bevestigd. Ik raad iedereen aan om zich meer in te lezen over evolutie ipv. te roepen dat je er niet in 'gelooft'.
(Even de Big Bang uit beschouwing gelaten, dat weet natuurlijk niemand 100% zeker)

Ik geloof in een veel beperktere vorm van evolutie. Ik geloof niet dat door toevallige omstandigheden en toevallige mutaties een soort een ander soort word. Je hebt ook weet ik veel hoeveel verschillende soorten mensen, maar het zijn allemaal mensen.

En daarbij, hoe is het leven ontstaan dan? Hoe word een dood iets, levend? Als het echt toeval was, waarom kunnen alle wetenschappers van de hele wereld ( lang niet alle wetenschappers geloven in de evolutie theorie zo uitgebreid als in dit topic) dan niet 1 dode vlieg tot leven brengen? Met alle technology van nu, dan hoort het toch kinderspel te zijn? Als het leven "toevallig" ontstaan is

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:43

Mixje, je vergeet dat het 'leven' in het begin natuurlijk niet zo complex was. Een fruitvlieg is natuurlijk een redelijk complex organisme vergeleken met bacterien en virussen.

Wetenschappers kunnen wel zelf replicerend RNA maken, in principe is dat de basis van een virus. Het vermenigvuldigt zich dus uit zichzelf. Het ligt er dus maar net aan wat je leven noemt.
Zo'n zelf replicerend RNA is trouwens vrij simpel te maken, wat freubelen met aminozuren en je hebt het. :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:45

Omdat elke cel zomaar een verzameling van moleculen is, natuurlijk niet zo complex als de menselijke cel nu, maar de eerste eencellige zal uit een wandje en een kern hebben bestaan die wat voedingsstoffen naar binnen zoog. Die kon zich delen... voila, leven. Dat is héél iets anders als een dode vlieg tot leven wekken... Wetenschap kan nu eenmaal niet zoveel als de natuur zelf.

Dát is de evolutietheorie: een manier om te begrijpen hoe de natuur werkt. Dat wil niet zeggen dat we het zelf kunnen repliceren.

Edit: Net wat Lepeltje zegt dus :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:46

Nu haal je twee dingen door elkaar. Je hebt het over leven ontstaan en vervolgend iets doods weer levend maken. Het allereerste leven was niet 'dood'. En er wordt ook niet gesproken over iets dat ooit levend dood ging en weer levend werd.
De oersoep is trouwens wel nagemaakt, in eerste instantie miste ze een belangrijk element, verwarmen afkoelen verwarmen afkoelen, toen kwamen ze heel dicht bij de ideale omstandigheden waaruit het leven is ontstaan. Wat echter nog niet gelukt is is uit die oersoep een organisme, bacterie, cel etc. te creeren. Maar het feit dat ze dit nog niet hebben na kunnen bootsen wil niet zeggen dat de theorie niet klopt!

Citaat:
Ik geloof niet dat door toevallige omstandigheden en toevallige mutaties een soort een ander soort word.
Dat is toevallig dus wel zo. Sommige mutaties zijn toeval, ander zijn noodzakelijk om te overleven. Als je je niet kan aanpassen sterf je uit (fittest)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:47

Sammie schreef:
Nu haal je twee dingen door elkaar. Je hebt het over leven ontstaan en vervolgend iets doods weer levend maken. Het allereerste leven was niet 'dood'. En er wordt ook niet gesproken over iets dat ooit levend dood ging en weer levend werd.
De oersoep is trouwens wel nagemaakt, in eerste instantie miste ze een belangrijk element, verwarmen afkoelen verwarmen afkoelen, toen kwamen ze heel dicht bij de ideale omstandigheden waaruit het leven is ontstaan. Wat echter nog niet gelukt is is uit die oersoep een organisme, bacterie, cel etc. te creeren. Maar het feit dat ze dit nog niet hebben na kunnen bootsen wil niet zeggen dat de theorie niet klopt!

Dat wil alleen zeggen dat de natuur complexer is dan wij (nu) kunnen nabootsen :)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:06

Zoals ik al zei, het hangt er vanaf wat je leven noemt.

http://www.nature.com/nature/journal/v4 ... 08013.html
Hier hebben wetenschappers uit een mix van verschillende stoffen die op de vroege aarde ook voorkwamen RNA gemaakt. Normaal is alleen de 'ruggegraat' van het RNA (uit ribose(een suiker) en fosfaat) een probleem. Hier hebben ze het probleem geprobeerd te omzeilen door andere chemische manieren te proberen om RNA te maken, en dat lukte.

Dus, als ze nu zonder al te veel moeite RNA kunnen maken met 'onderdelen' die er toen ook waren, dan is er geen gegronde reden om aan te nemen dat het vroeger niet kon.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:28

Magrathea schreef:
unicorn_kiss schreef:

Ik ben het bijna volledig met je eens, alleen klopt dit net niet helemaal. Het is namelijk niet zo dat een vis longen ontwikkelt, maar dat degene die toevallig net iets beter op het land kan ademen dan de ander overleeft en zich dus voortplant.

Overigens kunnen veel dieren ook via de huid ademhalen. Ooit van gehoord? Zeker voor degenen die volhouden dat een vis niet op het land kan leven is dit wel een interessante... Volgens mij komt dat vooral voor bij amfibieën, erg handig natuurlijk als je ook zuurstof via de huid op kan nemen (is echt niet zoveel voor nodig, alleen een dunne huid en veel bloedvaatjes aan het oppervlak) dan maakt het niet uit of je in het water zit of op het land.

Ja dat wilde ik eigenlijk ook zeggen, survival of the fittest dus. Hoewel de volgende generatie al een slightly ander ontwikkeld ademgestel zal hebben dan de vorige. En na een hele reeks generaties van de sterksten zullen die kieuwen meer op longen lijken, hence 'mutaties'

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:43

Exact :) aanpassing binnen een dier zelf is geen evolutie, al heeft dat ook wel een naam... Maar ik weet even niet hoe dat heet.

Het is gewoon... logica. Iedereen moet toch kunnen begrijpen dat een wezen dat beter aangepast is op de omgeving sterker wordt en meer voortplant?
Net als met ontwormen. We ontwikkelen hele resistente wormen op deze manier: als een middel 99,9% van de parasieten doodt, is die 0,01% die overblijft wel een hele taaie, en die gaat zich voortplanten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:46

En vervolgens aan het merendeel van zijn nakomelingen ook die taaie resistentie mee geeft.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:28

Afbeelding

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:40

Kuggur schreef:
Doet het ook niet, het is een dooddoener, jammer dat mensen dat "genoeg" vinden. Ik vind dat persoonlijk niet zo prima.

Och ik denk er graag over, maar ik snap ook wel dat het niet ieders interesse heeft en dat 'gewoon' geloven dan makkelijker/fijner is.

Wat ik nooit snap is dat mensen die geloven in een omnipotente entiteit (God) dan denken dat dingen als de big bang en de evolutietheorie onzin zijn omdat het niet in hun beleving/begripsvermogen past. Voor mij zijn de wetenschap en het geloof allebei niet helemaal te doorgronden in één leven, daarom geloof ik dat beide elkaar helemaal niet uit hoeven te sluiten.

Maar sommige gelovigen sluiten de mening van wetenschappers wel uit; dat vind ik gek en ergens arrogant. Want als je denkt te weten dat de evolutietheorie (bijvoorbeeld) niet kán zijn vormgegeven door God (omdat wij het niet snappen) dan beweer je voor mijn logica eigenlijk; omdat ik het niet kan bevatten/niet snap kan God dat ook niet hebben gedaan. Dan plaats je je eigen begripsvermogen dus eigenlijk boven de oneindige complexiteit van God toch?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:10

sallandval schreef:
Maar sommige gelovigen sluiten de mening van wetenschappers wel uit; dat vind ik gek en ergens arrogant. Want als je denkt te weten dat de evolutietheorie (bijvoorbeeld) niet kán zijn vormgegeven door God (omdat wij het niet snappen) dan beweer je voor mijn logica eigenlijk; omdat ik het niet kan bevatten/niet snap kan God dat ook niet hebben gedaan. Dan plaats je je eigen begripsvermogen dus eigenlijk boven de oneindige complexiteit van God toch?

Dat is een bizarre omgekeerde logica...Dat (door mij) dikgedrukte deel is complete onzin, er is geen enkel mens die zó redeneert; Uit iets zelf niet snappen volgt logischerwijs nooit dat een complex opperwezen er niet voor verantwoordelijk kan zijn. Er zijn wél andere redenen waarom iemand (zoals ik bijvoorbeeld)dat onwaarschijnlijk acht.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:16

Kuggur schreef:
sallandval schreef:

Dat is een bizarre omgekeerde logica...Dat (door mij) dikgedrukte deel is complete onzin, er is geen enkel mens die zó redeneert...

Waar is het omgekeerd? Natuurlijk zeggen mensen niet letterlijk 'als ik het niet snap kan God het niet gedaan hebben' maar ik ken wel genoeg mensen die zeggen "denk logisch na, wij hebben het niet kunnen reproduceren dus kan het niet" (ook in dit topic, ik las het laatst ook nog in een boekje van de Jehova's getuigen). Dat is toch in tegenspraak met dat God veel meer kan dan wij ons kunnen voorstellen? Volgens mij is de bijbel (als je die niet letterlijk neemt en rekening houdt met vertaling op vertaling) prima te passen binnen de wetenschappelijke kennis van nu. ks

Darwin was ook gelovig trouwens.