1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:52

Ik ben behoorlijk kritisch naar paranormale gaven, maar ik sta er wel voor open dat dingen waar kunnen zijn. Om dat te bewijzen heb ik mijn paard opgegeven om te laten readen. Daar komen 2 behoorlijk overtuigende gevallen van hot-reading uit, verpakt in een mooi jasje. Er kwam 1 reading uit die, als hij idd gemaakt is zonder wat dan ook op te zoeken, best goed gelukt is. Maar ook daarin zitten dingen die vooral leuk zijn om te lezen als eigenaar, maar niet te controleren zijn.

Marleen: omdat het kan? Omdat je als niet gelovige nog wel nieuwschierig kan zijn.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:53

Dat zijn zulke dooddoeners om maar niet te hoeven bewijzen dat het (on)waar.
Als ik zeg dat ik roze ratten kan toveren zeg je toch ook dat dat hoogstonwaarschijnlijk is dat ik die roze ratten tover en wil je toch ook bewijs zien? Of zou je zeggen 'Ach meid als jij er in geloofd dat je het kan is het goed.'
En wat nou als ik die roze ratten zou gaan verkopen, en daar 30 euro per stuk voor zou vragen, maar ik zou tegen jou zeggen dat je ze niet kan zien omdat je er niet in geloofd. Ga jij dan wel mijn roze ratten kopen? Of wel in mijn toverkunsten geloven?

Edit hiermee doel ik dus op Marleen niet op Vjesta (maar dat was denk ik wel duidelijk

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:57

Vjestagirl schreef:
Marleen: omdat het kan? Omdat je als niet gelovige nog wel nieuwschierig kan zijn.

En omdat het niet zo onschuldig is als het lijkt. Mensen worden emotioneel op het verkeerde been gezet, maken mogelijk verkeerde beslissingen, zijn geld kwijt aan een roze rat, laten uit dierenartsen of dokters hun werk te laten doen enz.. Het is samen te vatten onder slecht advies als het met de beste bedoelingen gegeven is, omdat het op een roze rat gebaseerd is in plaats van op bewijsbare feiten. En het is oplichting als er geld voor gevraagd werd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:01

Ik werk met de zuiverste vorm van energie, ik doe dat niet gratis.Een arts werkt ook niet gratis, ik denk niemand eigenlijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:03

marleen_usar schreef:
Ik werk met de zuiverste vorm van energie, ik doe dat niet gratis.Een arts werkt ook niet gratis, ik denk niemand eigenlijk.

Dat is totaal geen antwoord op wat er eerder gezegd is.

En hoe kan jij bewijzen dat jouw 'zuiverste vorm van energie' (is er ook niet-zuivere energie?) werkt? Een arts kan bewijzen dat medicijnen werken door uitgebreide testen, logische beredenatie en testresultaten. Voor 'de zuiverste vorm van energie' is geen enkel bewijs dat het beter werkt dan een placebo...

_Micha_

Re: 1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:08

Ik vind het zo jammer marleen dat jij niet op berichten reageert maar gewoon af en toe een loze opmerking neer slingert en verder nergens meer op in gaat.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:17

marleen_usar schreef:
Een arts werkt ook niet gratis, ik denk niemand eigenlijk.

Het verschil is dat jij niet werkt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:18

Ruga schreef:
marleen_usar schreef:
Een arts werkt ook niet gratis, ik denk niemand eigenlijk.

Het verschil is dat jij niet werkt.

Ze werkt wel. Alleen de resultaten van haar werk zijn niet wetenschappelijk aan te tonen. Wat haar werk in meer of mindere mate overbodig maakt. Ik denk dat het oproepen van het placebo effect zeker nuttig kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:34

marleen_usar schreef:

Wil je jezelf vergelijken met een arts? Heb je een medische opleiding? Kun je diagnosticeren en een behandelplan opstellen? Enz enz enz.

Op zich heb ik geen enkel probleem met mensen die claimen een "vage gave" te hebben. Ik vind het echter wel zeer kwalijk zoals al eerder geschreven wordt in dit topic, als goedgelovige mensen op het verkeerde been worden gezet en er ook nog eens geld voor betalen. Dat is in mijn ogen gewoon oplichting.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:38

Vergelijk je je nu met een arts Marleen?
Jij verkoopt stukken glas, volgens mij nog heel iets anders dan wat een arts doet.

In mijn ogen komt jou werk dichter bij die van een zand- en grindhandel. Alleen geven die er geen onbewijsbare claims bij.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:02

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat het oproepen van het placebo effect zeker nuttig kan zijn.

Als dat door een arts gebeurt ben ik het daar mee eens.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:05

een placebo effect hoeft echt niet door een arts te gebeuren, iemand zeggen dat het allemaal goed komt is ook een placebo effect: de persoon gaat zich beter voelen zonder dat er iets veranderd is.
Hiermee wil ik niet zeggen dat als je je ziek voelt, je niet naar een arts moet gaan.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:24

Ruga schreef:
Vjestagirl schreef:

En omdat het niet zo onschuldig is als het lijkt. Mensen worden emotioneel op het verkeerde been gezet, maken mogelijk verkeerde beslissingen, zijn geld kwijt aan een roze rat, laten uit dierenartsen of dokters hun werk te laten doen enz.. Het is samen te vatten onder slecht advies als het met de beste bedoelingen gegeven is, omdat het op een roze rat gebaseerd is in plaats van op bewijsbare feiten. En het is oplichting als er geld voor gevraagd werd.

En in het geval van communicatie met geesten van overleden mensen wil ik daar nog aan toevoegen dat ik het niet kies vind om te doen alsof/denken dat je vanuit die persoon praat. Ik ben er echt niet van gediend als na mijn dood een of ander medium allerlei uitspraken uit mijn naam zou doen. Ik vind dat dat de integriteit van de overledene aantast. Of nou ja, eigenlijk denk ik dat ik er niets van zou merken maar toch :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:28

Aria_zz schreef:
een placebo effect hoeft echt niet door een arts te gebeuren, iemand zeggen dat het allemaal goed komt is ook een placebo effect: de persoon gaat zich beter voelen zonder dat er iets veranderd is.
Hiermee wil ik niet zeggen dat als je je ziek voelt, je niet naar een arts moet gaan.

Als de betreffende persoon een onschuldig hoofdpijntje heeft dan werkt het uiteraard. Mensen die met een ernstige aandoening te maken hebben, hebben helaas ook niets aan een placebo-effect.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:31

[***] schreef:
Als de betreffende persoon een onschuldig hoofdpijntje heeft dan werkt het uiteraard. Mensen die met een ernstige aandoening te maken hebben, hebben helaas ook niets aan een placebo-effect.

Dat is niet helemaal waar. Er zijn mensen die genezen van kanker door een bepaald diëet te volgen. Er is niets wat wetenschappelijk bewijst dat het volgen van dat diëet een verschil uit zou moeten maken, maar toch doet het dat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:33

Ik vraag me af of mensen die een dergelijk dieet volgen niet evengoed zouden genezen, als ze het dieet niet zouden volgen.
M.a.w. werkt het dieet of is het, het placebo effect? En werkt het bij alle vormen van kanker?

Ik geloof best dat het menselijk lichaam in staat is om een heleboel aandoeningen te overwinnen en dat er veel (heel veel) tussen "de oren" zit en dus psychisch werkt, maar een been dat gebroken is, blijft gebroken, totdat het de tijd heeft gehad om te helen. Het placebo effect kan de pijn een stuk verminderen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:45

[***] schreef:
Aria_zz schreef:

En moest dat wel zo zijn zou dat heel gevaarlijk zijn. Maar niet te min kun je met je geest al veel dingen oplossen zonder naar pillen te moeten grijpen, zoals hoofpijn of phantom pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:49

@Aria_zz, dat ben ik helemaal met je eens.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:55

Aria_zz schreef:
En moest dat wel zo zijn zou dat heel gevaarlijk zijn. Maar niet te min kun je met je geest al veel dingen oplossen zonder naar pillen te moeten grijpen, zoals hoofpijn of phantom pijn.

Denk hierbij aan 'gedachtenkracht'!! http://www.earth-matters.nl/5/5985/gezo ... pnose.html

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:55

Lieve Vjestagirl je hebt meer dan 17 duizend posts hier op bokt, een beetje oplichter haalt daar meer dan genoeg informatie uit om een prachtige reading van je paard te geven (nog los van het feit dat wat ze over je paard schrijven op 90% van de paarden kan slaan).

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:01

nicolanca schreef:
Lieve Vjestagirl je hebt meer dan 17 duizend posts hier op bokt, een beetje oplichter haalt daar meer dan genoeg informatie uit om een prachtige reading van je paard te geven (nog los van het feit dat wat ze over je paard schrijven op 90% van de paarden kan slaan).

haha ik denk dat ze dat wel weet ja :p

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:01

@marleen-usar, misschien had je er overheen gelezen, ik had wat vragen gesteld....

maikeltje schreef:
marleen_usar schreef:
Op de beurs heb ik een man gesproken, die ging onder de Great Seal zitten. (meer info op internet) Hij kon al jaren niet praten, ik heb met hem gesproken en dat was heel diep.Hij begon te snikken, ik zei het is goed gooi het er maar uit.Iets wat hem jaren dwars zat kwam er na 10 minuten uit, hij heeft mij een foto gestuurd. En vroeg of ik om half 3 vanmiddag aan het werk was :j ?

Denk jij dat je ook echte ziektes kunt genezen? Of verwijs je mensen met, ik noem maar iets, kanker bijvoorbeeld, toch wel naar een regulier arts?

Dat paard in die stal, wat had die voor een diagnose?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:02

Placebo werkt, maar de aanzet (healing) natuurlijk niet. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:04

Aria_zz schreef:
nicolanca schreef:

haha ik denk dat ze dat wel weet ja :p

Dat weet ik idd... Dat is namelijk ook gebeurd :).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:23

Ik ben geen arts, ik genees geen mensen ik heel ze. Dat is iets wat ik altijd zeg als ik werk, al hoe wel ik wel al veel paarden heb genezen waar van de veearts versteld stond. Kreeg net nog een mailtje van een bokker, de veearts stond versteld. En ze hou me op de hoogte.