Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:41

Jeetje Corona dat is idd wel echt mega ergerlijk! Zo krijgen vegetariërs een slechte naam :o het zou in mij niet eens opkomen om zo moeilijk te gaan doen en te vragen dat je allemaal privileges krijgt. Asp hoor :?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:04

KimberleyE schreef:
Margreet schreef:
Ik geloof dat ik eerst even zou moeten bijkomen van het lachen :')

haha ja, als ik het terug lees klinkt ook wel stom.. maar het hielp wel meestal haha

Ik denk dat ze bedoelt dat het "smaakpapillen" moet zijn :P

KimberleyE

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:07

Ook dat nog Imd... typfoutje ! :-)
Smaakpapillen... toch best een belangrijk onderdeel hih.. ;-)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:18

Nu zijn de vega menus vaak ook wel voor verbetering vatbaar, maar sommige vegas kunnen fanatieker zijn dan leuk is..

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:22

Ik eet vaak vegatarisch maar eet geen champignons. Ik zeg dat ook altijd duidelijk, maar krijg ze toch vaak gewoon in mijn maaltijd. Durf er dan niks van te zeggen en eet er maar omheen. Mijn schoonouders sturen het dan wel terug, maar dan zit ik daar weer 20 minuten te wachten terwijl de rest aan het eten is en ik eet al zo langzaam. Vind dat wel vervelend, want ik geef toch zeker minimaal 2x aan dat ik geen champignons/paddestoelen eet, dus ik weet zeker dat ze het gehoord hebben.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:29

Lolacabana: zeggen dat je erg allergisch bent, dan nemen ze 't risico niet dat er opeens een dooie in hun eetzaal ligt.
Of da's toch mijn ervaring, want ik eet wel champignons maar verteer dat niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:31

ik zou ook gewoon zeggen dat ik allergisch ben.
ik zelf eet absoluut geen paprika, nog gerechten waar er paprika inzit (het lukt me dus absoluut niet om eromheen te eten, ik ga radicaal over mijn nek)
ooit eens gehad dater toch paprika inzat, teruggestuurd, kreeg ik het antwoord
"oke, dan halen we die er effe uit voor je"
waarop ze letterlijk gewoon de paprika eruit gehaald hebben en ik hetzelfde bord terug kreeg.
sindsdien ben ik simpelweg allergisch voor paprika :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:59

Haha slim :)*
Tja sommige bediening faalt echt keihard af en toe :n

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:20

Wij hebben een vegatarisch gerecht op de kaart staan, waarvan de keuken beslist dag op dag welke dit word. Meestal vraag ik 't na, mocht het niet schikken dan vraag ik of ze iets kunnen maken met .... -insert keuze van gasten hier -.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:21

Wij hebben als vegetarisch een zalige kaasfondue. Valt altijd wel in de smaak :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:23

Wat ik trouwens raar vind, is dat als je als gast een restaurant binnen komt, en vervolgens de kaart niet waardeert. Je kijkt toch altijd eerst even de kaart door? Bij de ingang o.i.d hangt 99% van de tijd wel een kaart om te kijken of het bevalt. Raar gedoe.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:34

En als je er toch langs komt, vaak hangt buiten in een kastje wel een kaart om even te spieken :j

Toch hebben wij zelden wel mensen die de kaart doorlezen en toch besluiten ergens anders heen te gaan, liever dat dan dat ze zo gaan lopen miepen eerlijk gezegd..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 14:02

Wij hebben in het cafe achter de bar een kaart liggen. Die kunnen mensen rustig even inzien alvorens ze besluiten wel of niet te komen. Veel mensen zie je dan 's middags al even langs komen(zijn vaak de dagjesmensen die 's avonds nog hapje willen eten voor ze weer de boot opmoeten en gaan dan een aantal restaurants even langs).

Persoonlijk werp ik in een restaurant ook altijd even een blik op de kaart als die idd buiten hangt. Als er dan echt weinig tussen zit wat ik lekker vind ga ik naar een ander toe. Maar dan ben ik verder nog niet binnen geweest en is het voor beide partijen minder vervelend.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 14:12

Moet zeggen sinds ik zelf in de horeca werk, dat ik wel op veel meer dingen let. Hoe het personeel je groet, hoe je bediend word, hoe ze uitserveren etc. Sommige zaken poeleren zelfs in de zaak terwijl er nog pjes gelopen moet worden. Dat vind ik pas raar!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:35

Als ik een restaurant niet ken bekijk ik eigenlijk altijd eerst de kaart. Hetzij buiten aan de muur oid, hetzij vooraf via internet. Wil zelf ook wel zeker weten dat er iets voor me bij zit! :D

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:33

Ik ben op zich niet heel kritisch. Zolang ik netjes bediend word, de glazen, bestek etc schoon zijn en het eten lekker is ben ik redelijk snel tevreden.
Toch nog iets negatiefs: afgelopen zomer waren mn vriend en ik een paar dagen in scheveningen en gingen we aan de boulevard eten. Ik kreeg carpaccio wat net uit de vriezer gehaald waar nog koude stukken inzaten. Mijn vriend had een mixedgrill besteld met 4 soorten vlees. Ten eerste kreeg hij maar 3 verschillende soorten wat allemaal super taai was en in plaats van varkenshaas, biefstuk en ossenhaas zat er opeens een stuk rubberen hamburger in...
Toen we er iets van zeiden toen een serveerster langs kwam begin ze stom te lachen, haalde haar schouders op en liep weg.
Dat vond ik zo asociaal. We hebben snel betaald en zijn meteen weggegaan.

Ik ga vanavond uit eten dus zal eens goed opletten.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:56

Ik zag al eerder een verhaal over een steengirll uit Scheveningen voorbij komen? Zelfde tent? :+

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 16:58

Haha ik ben vanavond aan het werk. Zal proberen een voorbeeldige serveerster te zijn.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:03

Ik moet vanavond ook inderdaad :') Gisterochtend al geopend en morgenochtend weer. Vind 't wel echt leuk om te doen :)
Ik heb tot dusver alleen nog maar complimenten gehad over m'n manier van bedienen, dus dat zit wel snor denk ik.
Laatst bijgewerkt door Courses op 02-06-12 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:24

Lolacabana schreef:
Ik eet vaak vegatarisch maar eet geen champignons. Ik zeg dat ook altijd duidelijk, maar krijg ze toch vaak gewoon in mijn maaltijd. Durf er dan niks van te zeggen en eet er maar omheen. Mijn schoonouders sturen het dan wel terug, maar dan zit ik daar weer 20 minuten te wachten terwijl de rest aan het eten is en ik eet al zo langzaam. Vind dat wel vervelend, want ik geef toch zeker minimaal 2x aan dat ik geen champignons/paddestoelen eet, dus ik weet zeker dat ze het gehoord hebben.

Heel irritant dat koks niet wat inventiever zijn en denken dat er in elk vega gerecht champignons moeten zitten, die ik dus niet lust...

Een keertje meegemaakt dat ik een pasta bestelde maar dan de vegetarische variant (zonder vis). De goede kok dacht mij een plezier te doen door er champignons in te doen.... Helaas voor hem zat er zoveel van in dat ik er niet omheen kon eten en het teruggestuurd heb.
Dus in het vervolg zeg ik duidelijk dat ik géén champignons als vervanging wil.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:14

Grappig dat vega eten. Mijn nichtje heeft een keer een salade terug gestuurd omdat ze dacht dat er kip in zat, in hele fijne stukjes. Bleek dat Vales(vleesvervanger) te zijn alleen dat wist de kok maar de bediening niet :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:51

KimberleyE schreef:
Hee Leuk topic !
Als Horeca fanaat ben ik enorm kritisch wanneer het gaat over etiquette in een restaurant. Ik vind het persoonlijk erg belangrijk dat je welkom geheten word en dat je behandeld word zoals je zelf ook iemand zou behandelen.

Ik heb in veel hotels/restaurants gewerkt en achter en voor de schermen mogen kijken. Ook mogen proeven van een stage in een sterren restaurant en hier heb ik toch wel erg veel geleerd.
Wat ik bij mijzelf vaak merkte was dat wanneer het druk was ik in de stress schoot, dit heeft echter 1 jaar geduurd en daarna was het over en bleef ik de rust 'm zelve. Het is belangrijk om de rust over te dragen op de gast.

Ik zelf woon nu in Saudi Arabie en de bediening is hier echt vreselijk !aantal punten:
- niks is mogelijk
- Met bestellen blijven ze ook op je neus zitten
- voor hoofd en na gerecht word snel gebracht en vaak ook nog samen!!!
- als mijn man al klaar is met eten word zijn bord al mee genomen.
- Wanneer de rekening gebracht word blijven ze net zolang staan tot er geld in het mapje zit.

Wat mij in nederland opvalt is dat personeel weinig passie meer voor horeca heeft. Opmerking als; Maar u hoeft hier niet te eten.. daar gaan mijn haren echt recht van over eind staan !

Ik las net iets over mensen die een conversatie houden en je hun moet storen, klopt dat is het vervelendste wat er is; wat ik meestal deed wanneer iemand aan de telefoon was gewoon de kaart neer leggen en deze persoon in de gaten houden of even wachten met kaart neer leggen wanneer er iets geannaceerd moest worden zoals bijv. dag menu of iets dergelijks.
Als een 2, 4 of meertal in gesprek was dan vroeg ik eigenlijk beleefd en beetje brutaal ; mag ik even 5 minuten van uw tijd om alvast uw smaakpuppilen op gang te brengen door ons menu ten gehoren te brengen... werkte eigenljik altijd wel ! :)

Dat doen ze in Zuid Afrika ook, maar ik vond dat juist wel heel prettig. Niet met een leeg (vies) bord voor je neus blijven zitten tot iedereen klaar is. Was wel even wennen toen ik weer in NL was. 'ohja, bord blijft hier voor mn neus voor iedereen klaar is'. Van mij mogen ze het 'meteen weghalen' principe hier meteen invoeren.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 21:52

Het is hier inderdaad de etiquette niet. Oogt wel rustiger denk ik inderdaad, maar de mensen om de vijf seconden aan je tafel maakt het juist weer onrustig..

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:04

Courses schreef:
Ik zag al eerder een verhaal over een steengirll uit Scheveningen voorbij komen? Zelfde tent? :+

Volgens mij kon je daar niet steengrillen, maar kan ik ook verkeerd hebben hoor! Was in ieder geval een redelijk aan het einde van de boulevard, vlakbij het Carlton hotel.

Net lekker uit eten geweest, prima bediening alleen vond het meisje wat de bestelling opnam een beetje te joviaal. Als ze bij mensen kwam om op te nemen zei ze bijvoorbeeld 'hebben jullie iets gekozen?' Terwijl ik persoonlijk had gezegt 'heeft u/hebben jullie een keuze kunnen maken?' Is imo net iets netter.
Maar verder niks op te merken, eten was erg lekker. Hoefde niet super lang te wachten tussen de gangen door maar werd ook niet meteen doorgeschoven en heel aardig.
Dus een nette fooi achter gelaten en met een goed gevulde buik weer vertrokken!

Gerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:08

Courses schreef:
Moet zeggen sinds ik zelf in de horeca werk, dat ik wel op veel meer dingen let. Hoe het personeel je groet, hoe je bediend word, hoe ze uitserveren etc. Sommige zaken poeleren zelfs in de zaak terwijl er nog pjes gelopen moet worden. Dat vind ik pas raar!

Poeleren? Nieuwe techniek? :') sorry flauw haha!

Wat een heerlijk topic, ben een stille meelerzers, wat een verhalen heb ik voorbij zien komen :oo

Werk zelf ook in de horeca sinds mijn 15e. Deze maand rond ik mijn opleiding horeca manager af.