Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
enzino schreef:Ik denk dat we het hier gewoon beter bij kunnen laten. Ik zie nl. aan heel jouw reactie dat je mijn post niet begrijpt en ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen. Ik krijg nl. onder andere het idee dat je mijn voorbeeld van moord bij normen en waarden opvat alszijnde dat moord heden ten dagen nog steeds goed of gerechtvaardigd zou zijn omdat het ooit zo was. Het is slechts, en imo juist een hele duidelijke, een voorbeeld van een 'mening' die aan normen en waarden onderhevig is. Je nam zelf als voorbeeld dat 50 jaar geleden homofilie (of homosexualiteit als dat de voorkeur heeft) niet erg geaccepteerd was en nu wel. En dat dus aantoont dat normen en waarden veranderen. Dat klopt dus, dat doen ze dus continue. Als je de hele ontwikkeling van de beschaving bekijkt zie je dat heel duidelijk op alle fronten. Dus ook letterlijke broeder/zusliefde. Ik haal in het begin van het topic nl. nog aan dat onder meer in het Oude Egypte dit bij de pharao's best vaak gedaan werd.De rest van je tekst was wat moeilijker te plaatsen en laat ik maar voor wat het is.
cooper schreef:Ik vind een discussie pas echt interessant sammie als je je eigen mening gevormd hebt rond de wetenschappelijke dingen (filosofie, religie, geloof, cultuur etc...) in plaats van te discussiëren over dingen die je van anderen hoort (leest) omdat zij dat zo feitelijk vastgesteld hebben
knetterhard schreef:Haha dat is toch bijna hetzelfde Cooper
Sammie schreef:cooper schreef:Ik vind een discussie pas echt interessant sammie als je je eigen mening gevormd hebt rond de wetenschappelijke dingen (filosofie, religie, geloof, cultuur etc...) in plaats van te discussiëren over dingen die je van anderen hoort (leest) omdat zij dat zo feitelijk vastgesteld hebben
Het is alleen niet een discussie over dingen die ík van anderen heb gehoord.Het is (in dit topic al vrijwel vanaf het begin) een discussie over normen en waarden waarbij de reacties als ieuw en jakkes en 'dat hoort niet' slechts gebaseerd zijn op de normen en waarden. Die contiue veranderen en onder bepaalde druk of gebeurtenissen gevormd worden. Normen en waarden geven in die zin dus niet per definitie aan dat een 'activiteit' écht slecht is. En het gekke is dat je eerste post in dit topic dat precies zo zelf al zegt.
Als je overigs enkel en slechts refereert naar dat wetenschappenlijk onderzoek. Ik neem zulke onderzoeken niet zomaar voor waar, het moet mij eigenlijk wel overtuigen met heldere uitleg en niet met hocus pocus. Zo was er ook ooit een docu op tv met als uitleg waarbij seks met hetzelfde geslacht vaak als erotischer (fijner) wordt ervaren, omdat die persoon beter weet wat je wil. Immers die persoon heeft hetzelfde setje zitten.En zo heb je van alles wat wils.. Maar weet je, dat gedeelte of het wel of niet wetenschappenlijk bewezen is kun je weg laten. De rest blijft dan nl. nog steeds staan. Dat we bepaalde sexuele voorkeuren aldan niet maatschappelijk accepteren komt door allerlei externe factoren die onze normen en waarden beinvloeden.
Sammie schreef:Geachte Franka, maak je geen zorgen. Ik maak zelf wel uit hoeveel woorden ik waaraan aan besteed en als jij ze over wil slaan moet je dat lekker zelf weten. En ik maak me hier nergens druk om, zeker niet om een internetdiscussie
Beetje een dooddoener zo, he