[incest]Een intieme relatie hebben met je broer of zus ??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 16:31

enzino, ik denk dat je de helft van je post niet of heel anders had geschreven als je mijn eerdere posts uit dit topic had gelezen (en begrepen). Ik zeg dat niet voor niks,. lees terug.

Je eerste punt kun je wel op een andere manier formuleren lijkt mij. Waarom noem ik dit onder één noemer? Nu heel simpel. Vanwege de 'afwijking' op het gebied in de liefde. En die afwijking zit ergens in de hersenen. Niks meer niks minder. Verder is het weinig te vergelijken, anders dan dat het op gebied van de liefde en sexuele voorkeur anders is dan standaard of 'natuurlijk'. Ik ben heel goed in staat om over een onderwerp te discusseren zonder daarbij een persoonlijke mening te geven. Ik bekijk het dus op basis van een filosofisch, etisch of moralistisch uitgangspunt. Niet of wat ik persoonlijk vind of wat mijn persoonlijke normen en waarden zijn. Zo kan ik hier heel goed een discussie houden over waarom iedereen alleen maar taart moet eten, zonder dat ik dat persoonlijk zelf ook vind. Dat zeg ik nu expliciteit erbij omdat ik in jouw teksten diverse dingen lees waaruit ik kan opmaken dat jij denkt dat mijn eerdere opmerkingen ook mijn persoonlijke meningen en/of ideeën zijn. Dat is dus niet zo.

Zoals ik al zei wat ik in dit topic onder onnatuurlijk versta is iets anders dan wat jij doet.

on·na·tuur·lijk bn, bw in strijd met de gewone gang vd dingen alsdus de volksmond.

ge·woon bn, bw; -woner, -st 1 gewend aan, vertrouwd met: aan iets ~ raken, zijn 2 gebruikelijk; algemeen aangenomen; normaal: de gewone gang van zaken 3 alledaags; (min) ordinair 4 ronduit, gewoonweg: ik vind het ~ fijn

En wat aan 'de gewone gang van de dingen zijn' of 'normaal' hangt dus zijn onder andere de normen en waarden. En in eerdere posts heb ik dus al heel duidelijk gezegd dat die normen en waarden continue veranderen. Dus punt 3 had je niet eens hoeven op te schrijven, daar ben ik het dus mee eens. Vandaar dus ook mijn voorbeeld over een moord. Dat is onze samenleving niet geaccepteeerd. Je moord niet, doe je het wel krijg je straf. De romeinen en de maya's (of inca's) hadden 't als sport of als offering. De winnaar werd geeerd en niet gestraft. Zie je het verschil in normen en waarden en dus acceptatie?

Je laatste punt. Jup ik zal dingen soms vast wat ongelukkig noteren. Als je een beter woord heb, hoor ik het graag. Ik begrijp dat een opmerking als afwijking een negatieve lading heeft, daarom heb ik daarna duidelijk gezegd dat dat woord die negatieve lading niet altijd hoeft te hebben. Je quotes die je daarbij aanhaalt snap ik eerlijk gezegd totaal niet. Zeker die laatste niet, iemand die denkt inteelt of incest te kunnen rechtvaardigen omdat er een groepering is die denkt dat de mensheid uit twee individuele mensen voorkomt, begrijpt imo de strekking van dit topic niet. Je zal nl. eerst zeker moeten weten of dat boek/ die passage wel waar is. En eigenlijk hoef je dat dus al niet te doen, omdat de oorspronkelijke betekenis van die twee woorden heel anders waren, waardoor er sowieso géén sprake is van incest of inteelt omdat er (volgens de bijbelse uitleg zelf al) geén twee mensen staan aan de basis van de mensheid. Het grappige is dat veel christenen en niet-christenen dit zelf niet eens weten. Maar goed, lijkt mij hier verder heel offtopic.

Die eerste twee lijken mij eigenlijk vanzelf te spreken. Dat er op wetenschappenlijke basis (waarvan je uit kan gaan dat dat soort onderzoeken objectief zijn) een andere chemische gebeurtenis in de hersenen is, waardoor iemand bijv. op het eigen geslacht valt hoeft niet te betekenen dat die persoon minder of minderwaardig is. Een 'afwijking' op welk gebied is geen belemmering in het functioneren van iemand, echter hangt er in onze samenleving een groot stigma op het bespreken van homosexualiteit dat zelfs een algemene opmerking dat het een afwijking of onnatuurlijk iets is er ervoor zorgt dat iedereen daarover valt. Terwijl er verder geen waardeoordeel wordt gegeven over het feit dat je dan kan zeggen dat het goed of slecht is. En daarom meld ik dus expliciet dat zowel homofilie als pedofilie niet te genezen zijn, júist doordat het een 'afwijking' is. En daarmee hoeven mensen die die gevoelens dus hebben zich niet te schamen, ze zijn zo geboren en zo is hun lichaam. Ga je dus niet afvragen waarom ben ik zo? Je bent zo omdat je lichaam dat aangeeft. Voor de ene groep is dat dus gewoon lekker uiten en doen wat je fijn vindt en wat je gelukkig maakt, voor de andere groep is dat een stuk lastiger omdat hun liefdesobject het niet beantwoord waardoor er dingen uit frustratie of macht of wat dan ook tegen dwang in kunnen gebeuren. Die groep heeft dus hulp nodig, omdat in onze samenleving seks met kleine kinderen of zelfs in het algemeen seks onder dwang not done is.

Ik heb trouwens verder geen moeite om deze discussie verder te gaan met de opmerking dat aan onnatuurlijk die en die betekenis hangt. Voor mij is <in dit topic> dat iets dat niet-standaard is. Maar dat wordt weer lastig als ik een andere uitleg heb aan niet-standaard dan iemand anders in dit topic. En als we die betekenis hebben vastgesteld kunnen we misschien ook weer terug kunnen gaan naar het oorspronkelijke onderwerp van dit topic. Een sexuele liefdesrelatie met je eigen broer of zus.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 24-03-12 16:47, in het totaal 6 keer bewerkt

HolyPope

Re: [incest]Een intieme relatie hebben met je broer of zus ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 16:34

Kan je dit verhaal kort samenvatten? Heb geen zin om dit epistel door te worstelen. b.v.d.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:44

HolyPope schreef:
Kan je dit verhaal kort samenvatten? Heb geen zin om dit epistel door te worstelen. b.v.d.

Wat een rotopmerking

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:19

Is geen opmerking is een vraag. Wel een rot vraag dat dan weer wel. Beste antwoord is dan dus: NEE!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:22

Stel die vraag dan niet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:35

phormicola schreef:
Ik blijf me maar verbazen over de vergoeilijkende reacties in dit topic. Het is echt ongelooflijk wat er allemaal maar normaal en acceptabel wordt gevonden tegenwoordig.

Ik heb het juist andersom: wederzijdse liefde is mooi, hoe kan dat nu afgekeurd worden?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:55

lieveli schreef:
Stel die vraag dan niet.

Kanut altijd proberen natuurlijk. }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:28

@Sammie, ik zal het kort houden om het leesbaar te houden.
1: Als jij niet snapt dat homofilie en pedofilie beter niet in een zin genoemd kunnen worden, ook al is het biologisch misschien vergelijkbaar (en dus niet vanuit een filosofisch, etisch of moralistisch uitgangspunt), dan zijn we daar snel over uitgesproken.
2: De definitie die je geeft is uit de van Dale, ik denk dat de meeste mensen onnatuurlijk als "niet natuurlijk" zien. Bij de door jou gegeven definities komen we weer terug bij wat "gebruikelijk" of "gewoon" is. Maar dit is inderdaad niet erg interessant voor de huidige discussie.
3: Je erkent dat normen en waarden veranderen, maar je snapte denk ik mijn punt niet helemaal. Jij meet nog steeds aan de hand van de huidige normen en waarden, de vraag is of deze nu wel goed zijn of misschien binnenkort veranderen (zoals de opvatting over homofilie erg is veranderd "kort" geleden). Dat is juist de hele discussie in dit topic (eerste reactie is "ieeew" maar is dat wel terecht?)
4: deze ben je vergeten

Off-topic: Je opmerking dat moord nog is gerechtvaardigd in welke vorm of manier dan ook in sommige bestaande samenlevingen neem je blijkbaar al weer half terug door alleen over oude beschavingen te spreken (Romeinen en Inca's/Maya's), en vervolgens neem je ook de andere helft terug door erbij te vermelden dat het alleen bij opofferingen en sport ter sprake komt.

De rest van je tekst was wat moeilijker te plaatsen en laat ik maar voor wat het is.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:33

Homofilie is eigenlijk iets anders dan homoseksualiteit. :')

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:05

Ik vind een discussie pas echt interessant sammie als je je eigen mening gevormd hebt rond de wetenschappelijke dingen (filosofie, religie, geloof, cultuur etc...) in plaats van te discussiëren over dingen die je van anderen hoort (leest) omdat zij dat zo feitelijk vastgesteld hebben :)
Vind discussiëren op die manier al een stuk minder interessant, net omdat ik in een discussie wil weten hoe andere mensen hun denkwijzes zijn, en denkwijzes zijn voor mij pas echt interessant als ze persoonlijk gevormd zijn aan de hand van kennis van anderen (gefilterd) en je je vooral basseerd op je eigen idee/gedachte/kennis van het onderwerp

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:19

Saskiaatje schreef:
Homofilie is eigenlijk iets anders dan homoseksualiteit. :')

En bovendien een vreselijk oud woord dat homo's niet graag horen.

Het lijkt me trouwens wijs om pedofilie en pedoseksualiteit niet te verwarren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:24

cooper schreef:
Dat betekent niet dat ik die mensen ga veroordelen of als slecht beschouwen, maar dat het beter voor mijn welzijn is om met die mensen niet meer in contact te komen.

Ik vind dit trouwens een tegenstellig maarjaaaa

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:26

Haha dat is toch bijna hetzelfde Cooper :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:50

enzino schreef:
De rest van je tekst was wat moeilijker te plaatsen en laat ik maar voor wat het is.
Ik denk dat we het hier gewoon beter bij kunnen laten. Ik zie nl. aan heel jouw reactie dat je mijn post niet begrijpt en ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen. Ik krijg nl. onder andere het idee dat je mijn voorbeeld van moord bij normen en waarden opvat alszijnde dat moord heden ten dagen nog steeds goed of gerechtvaardigd zou zijn omdat het ooit zo was. Het is slechts, en imo juist een hele duidelijke, een voorbeeld van een 'mening' die aan normen en waarden onderhevig is. Je nam zelf als voorbeeld dat 50 jaar geleden homofilie (of homosexualiteit als dat de voorkeur heeft) niet erg geaccepteerd was en nu wel. En dat dus aantoont dat normen en waarden veranderen. Dat klopt dus, dat doen ze dus continue. Als je de hele ontwikkeling van de beschaving bekijkt zie je dat heel duidelijk op alle fronten. Dus ook letterlijke broeder/zusliefde. Ik haal in het begin van het topic nl. nog aan dat onder meer in het Oude Egypte dit bij de pharao's best vaak gedaan werd.

Maar om verdere frustratie over het niet begrijpen kunnen we het hier beter bij laten. Sowieso begint het nu erg offtopic te worden en meestal wordt een discussie daar ook niet beter van.

cooper schreef:
Ik vind een discussie pas echt interessant sammie als je je eigen mening gevormd hebt rond de wetenschappelijke dingen (filosofie, religie, geloof, cultuur etc...) in plaats van te discussiëren over dingen die je van anderen hoort (leest) omdat zij dat zo feitelijk vastgesteld hebben

Het is alleen niet een discussie over dingen die ík van anderen heb gehoord. :+ Het is (in dit topic al vrijwel vanaf het begin) een discussie over normen en waarden waarbij de reacties als ieuw en jakkes en 'dat hoort niet' slechts gebaseerd zijn op de normen en waarden. Die contiue veranderen en onder bepaalde druk of gebeurtenissen gevormd worden. Normen en waarden geven in die zin dus niet per definitie aan dat een 'activiteit' écht slecht is. En het gekke is dat je eerste post in dit topic dat precies zo zelf al zegt.

Als je overigs enkel en slechts refereert naar dat wetenschappenlijk onderzoek. Ik neem zulke onderzoeken niet zomaar voor waar, het moet mij eigenlijk wel overtuigen met heldere uitleg en niet met hocus pocus. Zo was er ook ooit een docu op tv met als uitleg waarbij seks met hetzelfde geslacht vaak als erotischer (fijner) wordt ervaren, omdat die persoon beter weet wat je wil. Immers die persoon heeft hetzelfde setje zitten. :+ En zo heb je van alles wat wils.. Maar weet je, dat gedeelte of het wel of niet wetenschappenlijk bewezen is kun je weg laten. De rest blijft dan nl. nog steeds staan. Dat we bepaalde sexuele voorkeuren aldan niet maatschappelijk accepteren komt door allerlei externe factoren die onze normen en waarden beinvloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:24

Ik merk dat je weinig begrijpt van wat ik heb gepost terwijl ik het toch kort en simpel heb proberen te houden, dus laten we het hier inderdaad maar bij laten.

De discussie loopt ook al 21 pagina's wat misschien ook wel genoeg is.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:12

knetterhard schreef:
Haha dat is toch bijna hetzelfde Cooper :+

Wat is hetzelfde?

@lieveli:

Ook graag bij jou duidelijkheid over de tegenstelling :)
Ik zie namelijk niet wat jullie bedoelen
(en hoogstwaarschijnlijk zullen we in deze elkaar niet begrijpen omdat we het vanuit een héél ander perspectief/niveau bekijken denk ik) Maar, ik ben benieuwd en wil graag proberen te begrijpen wat je bedoelt :)

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:22

Sammie schreef:
cooper schreef:
Ik vind een discussie pas echt interessant sammie als je je eigen mening gevormd hebt rond de wetenschappelijke dingen (filosofie, religie, geloof, cultuur etc...) in plaats van te discussiëren over dingen die je van anderen hoort (leest) omdat zij dat zo feitelijk vastgesteld hebben

Het is alleen niet een discussie over dingen die ík van anderen heb gehoord. :+ Het is (in dit topic al vrijwel vanaf het begin) een discussie over normen en waarden waarbij de reacties als ieuw en jakkes en 'dat hoort niet' slechts gebaseerd zijn op de normen en waarden. Die contiue veranderen en onder bepaalde druk of gebeurtenissen gevormd worden. Normen en waarden geven in die zin dus niet per definitie aan dat een 'activiteit' écht slecht is. En het gekke is dat je eerste post in dit topic dat precies zo zelf al zegt.

Als je overigs enkel en slechts refereert naar dat wetenschappenlijk onderzoek. Ik neem zulke onderzoeken niet zomaar voor waar, het moet mij eigenlijk wel overtuigen met heldere uitleg en niet met hocus pocus. Zo was er ook ooit een docu op tv met als uitleg waarbij seks met hetzelfde geslacht vaak als erotischer (fijner) wordt ervaren, omdat die persoon beter weet wat je wil. Immers die persoon heeft hetzelfde setje zitten. :+ En zo heb je van alles wat wils.. Maar weet je, dat gedeelte of het wel of niet wetenschappenlijk bewezen is kun je weg laten. De rest blijft dan nl. nog steeds staan. Dat we bepaalde sexuele voorkeuren aldan niet maatschappelijk accepteren komt door allerlei externe factoren die onze normen en waarden beinvloeden.

Oké, ik begrijp je niet.
Wat is het gekke eraan? Ik sta nog steeds achter mijn eerste post... Die staat ook volledig los van het discussiëren waarover we bezig waren :) Dus als je dat kan verduidelijken?

Daarbij heb ik dus niet het idee dat je antwoord op mijn quote?
Je schrijft dat je niet alleen maar discussieërd naar de dingen die je hoort...Hoe discussiëer jij dan eigenlijk, op basis van wat? Want je eigen mening gebruik je niet schreef je eerder :)

Wij begrijpen elkaar niet denk ik :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 01:28

Story of bokt :+

Ik ga het uitleggen als ik een helder moment heb, misschien morgen, misschien later deze week, ik ga even kijken of ik 6 colleges letterkunde in 1 nacht kan proppen dus voor mij even een boktban. Hoe bedoel je, gemotiveerde student :')

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 10:49

ach lieveli je bent toch niets verplicht en tja als iemand de kloe niet snapt moeten ze meschien maar meerdere keren lezen .. doe ik nu ook..

Maarja ik lees toch dat als het wederzijdse liefde is dat ze van de meeste bokker toch wel hun zegen krijgen :)

Ik heb zoiets als dit nooit van dichtbij meegemaakt
maar ik denk dat als er inderdaad sprake is van een aantrekkingskracht tot elkaar dat je er toch nauwelijks iets aan kan doen.. Broer en zus leven meestal onder het zelfde dak dus je ziet elkaar ook elke dag en zo kan je je gevoelens ook minder makkelijk weg zetten...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:36

Nee...ik moet er niet aandenken om het een keer met mijn broertje te doen. Gadverdamme %) Ik vind het eigenlijk ook niet kunnen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:52

Geachte sammy ik vind dat je er wel veel woorden aan vuil maakt, zoveel zelfs dat ik ze ff oversla en erbij zeg maak je niet zo druk, moet je aan anderen overlaten :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:48

Geachte Franka, maak je geen zorgen. Ik maak zelf wel uit hoeveel woorden ik waaraan aan besteed en als jij ze over wil slaan moet je dat lekker zelf weten. En ik maak me hier nergens druk om, zeker niet om een internetdiscussie :D

Beetje een dooddoener zo, he :+

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:37

Sammie schreef:
Geachte Franka, maak je geen zorgen. Ik maak zelf wel uit hoeveel woorden ik waaraan aan besteed en als jij ze over wil slaan moet je dat lekker zelf weten. En ik maak me hier nergens druk om, zeker niet om een internetdiscussie :D

Beetje een dooddoener zo, he :+

Zin om nog wat "woorden vuil te maken" aan het antwoord op mijn laatste post naar jou gericht? :)