Rit met nachtbus escaleert, gevecht met politie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Re: Rit met nachtbus escaleert, gevecht met politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:21

Ik weet wat daar gebeurd is ;)
En die mensen die drinken moeten de gevolgenen zien idd (cel een nachtje in ;) )

Maar vaak doet de politie erg stoer en met zijn alle op iemand inrammen mag wel ? en dan ook nog na schoppen etc?

:n

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 22:30

marleen_88 schreef:
Wát een hysterisch kind zeg; hopelijk ziet zij zichzelf terug op de film en schaamt ze zich rot!

Voor de rest is alles wel gezegd; behoorlijk dom van jongeman B. Politie gaat té ver en super dat jij en je vriend jullie zo rustig hebben gehouden!!

En Pownews is van GeenStijl; mijn broertje is toen ook geïnterviewd, heel netjes allemaal.

Oké, nou ik ben benieuwd. :j

Ga het morgen kijken op uitzenddinggemist, ga zo mijn bed in want ik ben behoorlijk moe (ik was tenslotte nog later thuis gisteren :') ).

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:42

ik vind het een belachelijk iets dat heel veel anderen in de bus zo lopen te schelden en te schreeuwen.. Veel van die bezopen jongeren hebben totaal geen respect meer! (bedoel ik jouw niet mee hoor TS) maar misschien is t inzetten van de hond eniet nodig geweest, en naschoppen vind ik ook belachelijk.. maar je moet met zo'n grote groep i nderdaad wel met meer agenten zijn.. en die gast die in t fimpje loopt te banketstaaf over hie het in nederland is mag ook weleens respect gaan leren.. walgelijk hoeveel mensen zo om niets gaan schelden met woorden als kanker enzovoort..maar ja zo achter een aantal anderen durf je wel te filmen enzo.. bah

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:17

pff echt ik snap al die mensen niet, ga gewoon naar buiten als dat verzocht wordt. En dat schreeuwen maakt het allemaal echt niet beter.
Mijn vriend werkt bij de politie en hoe vaak je hoort hoe mensen met hen om gaan. gewoon respectloos. Ook politieagenten zijn gewoon mensen en tsja als je niet wil luisteren moet je maar voelen. Ze doen dit soort dingen echt niet zomaar, want als ze bij de politie "buitensporig geweld" hebben gebruikt ze zelf een strafblad aan hun broek houden dus je kunt er vanuit gaan dat dit gewoon nodig was. Een politieagent denkt wel drie keer na voordat hij zijn vuurwapen trekt of iets dergelijks.
Laatst bijgewerkt door Annem84 op 15-11-10 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MopY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:19

We snappen allemaal dat B. gewoon had moeten luisteren. En dat er ingegrepen moest worden. Maar waarom zoveel geweld!? Door slaan als iemand op al op de grond ligt, de hond er nog op loslaten.. Ik snap niet dat sommige mensen hier dat goedkeuren.. :n

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:20

waarom niet? hij wil toch niet luisteren? duwt een agente? wie niet luisteren wil moet maar voelen.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:33

Op het moment dat hij overmeestert was, werd de hond nog losgelaten en werd er nog ff op hem ingetrapt. Dat is niet proffessioneel, maar misbruik van macht.

MopY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:40

Precies, als wij dat zouden doen zouden we gewoon voor de rechter verschijnen. En terecht.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:48

Amvbeek schreef:
pff echt ik snap al die mensen niet, ga gewoon naar buiten als dat verzocht wordt. En dat schreeuwen maakt het allemaal echt niet beter.
Mijn vriend werkt bij de politie en hoe vaak je hoort hoe mensen met hen om gaan. gewoon respectloos. Ook politieagenten zijn gewoon mensen en tsja als je niet wil luisteren moet je maar voelen. Ze doen dit soort dingen echt niet zomaar, want als ze bij de politie "buitensporig geweld" hebben gebruikt ze zelf een strafblad aan hun broek houden dus je kunt er vanuit gaan dat dit gewoon nodig was. Een politieagent denkt wel drie keer na voordat hij zijn vuurwapen trekt of iets dergelijks.

Ik denk dat veel mensen niet weten hoe het er bij de politie echt aan toe gaat en alleen het werk op straat zien. Of dat wat ze willen zien.
Wat men zich niet realiseerd is dat een agent idd als allereerste gewoon een mens is met gevoelens en niet een object wat naar believen mag worden vernederd en uitgescholden. Het gebruik van geweld is aan zeer strenge regels gebonden en collega's spreken elkaar aan op gedrag wat 'minder' is.
Een agent leeft in een glazen huisje, 24 uur per dag. Alles wat je zegt of doet (ook privé) wordt op een weegschaaltje gelegd. Er zijn maar weinig agenten die hun geweldige baan op het spel zetten om een 'lekker potje te rammen'. Ik ken er in ieder geval geen. Elke vorm van geweld moet gemeld worden en wordt beoordeeld.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:49

MopY schreef:
Precies, als wij dat zouden doen zouden we gewoon voor de rechter verschijnen. En terecht.

Ook een agent verschijnt voor de rechter als hij onrechtmatig geweld gebruikt heeft hoor. Er loopt hier een topic over een agente die een inbreker neerschoot tijdens haar dienst en nu in het beklaagdenbankje staat.

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:59

Heb het net gezien! Kort stukje. Weet niet precies wat je wou vertellen, maar ik hoop voor je dat het niet teveel verdraaid is. Ben daar wel benieuwd naar. Ik weet trouwens niet of dit verhaal nu wel duidelijk is voor buitenstaanders. Wij hebben het heel uitgebreid gelezen natuurlijk, maar hier ging het gewoon over een knul met een broodje shoarma die de bus niet uit wou en vervolgens neer werd geknuppelt.

MopY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:12

robeer schreef:
Ook een agent verschijnt voor de rechter als hij onrechtmatig geweld gebruikt heeft hoor. Er loopt hier een topic over een agente die een inbreker neerschoot tijdens haar dienst en nu in het beklaagdenbankje staat.

Oh dat wist ik niet, ook niet dat agenten elkaar zo beoordelen.. Mm dat maakt me al wel iets minder boos..

Was idd een kort stukje!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:17

MopY schreef:
robeer schreef:

Oh dat wist ik niet, ook niet dat agenten elkaar zo beoordelen.. Mm dat maakt me al wel iets minder boos..

Was idd een kort stukje!

Ik vind het eerlijk van je dat je het toegeeft, maar aan de andere kant vind ik het wel vreemd dat je dan loopt te roepen en niet eens weet dat de politie dit gedrag ook te verantwoorden heeft. Ze zullen daarom echt niet snel "zomaar" wat doen wat de vinger wordt aan de pols gehouden, en streng ook!

Maar goed, ik denk niet dat je daar de enige bent. Daarom vind ik het vreemd dat mensen hier over machtsmisbruik praten. Een agent handelt echt wel conform de regels, omdat hij weet dat hij zijn gedrag te verantwoorden heeft...Fout gedrag wordt bestraft, net als dat van criminelen en andere onruststokers...

Sterker nog, ik heb persoonlijk steeds vaker het gevoel dat een agent zich minder kan veroorloven dan een standaard crimineeltje....Helaas....

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:20

Ik denk dat niet elke fout van een agent wordt bestraft, evenals dat niet elke crimineel wordt bestraft. Simpelweg omdat er geen bewijs is oid. Ik blijf (voorlopig :') ) dus achter mijn standpunt van machtsmisbruik. Let wel, dan heb ik het dus niet over het oppakken opzich, maar over het naschoppen en het loslaten van de hond op het moment dat er al 4 agenten op hem zitten..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:25

Chris schreef:
Ik denk dat niet elke fout van een agent wordt bestraft, evenals dat niet elke crimineel wordt bestraft. Simpelweg omdat er geen bewijs is oid. Ik blijf (voorlopig :') ) dus achter mijn standpunt van machtsmisbruik. Let wel, dan heb ik het dus niet over het oppakken opzich, maar over het naschoppen en het loslaten van de hond op het moment dat er al 4 agenten op hem zitten..

Ik vind de video te onduidelijk om precies te kunnen zeggen of het inzetten van de hond dan wel het natrappen terecht was of niet. Hoewel ik de aanpak is zijn geheel prima vind. Zulke tuigkoppen moeten hard aangepakt worden, klaar!

Reken maar dat zulke gevallen goed bekeken worden en het handelen van de agent stap voor stap na wordt getrokken, of het goed was, of er niet een andere mogelijkheid was, of de agent de situatie goed inschatte etc. Vooral wanneer het via de media publiek wordt.

Kijk naar het andere topic waar een agente een inbreker in zijn been schoot. In het donker komt een persoon op je afrennen die net een misdaad heeft begaan en roept dat hij in het bezit is van een wapen...Wat ga je doen? De agente besloot te schieten...En nu moet ze daar waarschijnlijk ook nog voor opdraaien ook (in de vorm van werkstraf o.i.d. meende ik).

Zelf het trekken van een pistool zonder deze te benutten wordt nagecheckt (in de zin van: Was het nodig... ).
Laatst bijgewerkt door Adil op 16-11-10 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:25

Ook jij was er niet bij..
serieus geloof mij een agent misbruikt zijn macht niet snel..

Een collega van mijn vriend is laatst met een prior melding achter een scooterdief aangereden, en heeft daarbij per ongeluk een fietster geraakt. Deze was gewond.
Hiervoor is de agent veroordeeld en heeft nu een strafblad. Dit alleen omdat hij tijdens het achtervolgen per ongeluk iemand over het hoofd gezien heeft en dit dus geen opzet was.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:26

juist dat bedoel ik adil18 bij elke stap die een agent zet moet hij een afweging maken en het boekje drie keer nagaan of het terrecht is.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:30

Ik geloof best dat er met zoveel media-aandacht veel onderzoek gedaan wordt naar het juiste handelen voor de politie. Maar ik ken nog wel een paar voorbeelden in mijn naaste omgeving, waarbij politie in plaats van hulp juist heeft gezorgd voor meer onrust. Dat waren dan problemen op kleinere schaal, maar juist op zulke momenten is er imo sprake van machtsmisbruik. Maar dat heeft in principe niks te maken met dit filmpje dus daar zeg ik verder wel niks over.

Ik was er niet bij nee, klopt.. maar als we alleen nog maar meningen mogen geven over dingen waar we zelf niet bij waren, is natuurlijk het einde zoek. :D

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:32

nee das waar :P
En natuurlijk zullen er ook situaties zijn waarin verkeerd gehandeld wordt, maar goed ook politiemensen zijn mensen en ik geloof en hoop dat die gevallen meer uitzondering zijn dan regel. ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:33

Chris schreef:
Ik geloof best dat er met zoveel media-aandacht veel onderzoek gedaan wordt naar het juiste handelen voor de politie. Maar ik ken nog wel een paar voorbeelden in mijn naaste omgeving, waarbij politie in plaats van hulp juist heeft gezorgd voor meer onrust. Dat waren dan problemen op kleinere schaal, maar juist op zulke momenten is er imo sprake van machtsmisbruik. Maar dat heeft in principe niks te maken met dit filmpje dus daar zeg ik verder wel niks over.

Ik was er niet bij nee, klopt.. maar als we alleen nog maar meningen mogen geven over dingen waar we zelf niet bij waren, is natuurlijk het einde zoek. :D

Ik ben de laatste die beweert dat de politie ten alle tijden alles perfect doet. Ik schreef een aantal pagina's terug dat het optreden van een agent heel sterk van de situatie afhangt, maar ook daarvan hoe een agent de situatie inschat. Als hij maar conform de regels handelt, dan is het goed, echter betekent dit nog vrij veel speelruimte. Het is in sommige gevallen toch nog best sterk een gevoelskwestie, en de ene agent maakt (onder extreem zware tijdsdruk in sommige gevallen, dat moet gezegd worden...!) de juiste keuze, de andere een andere keuze die net niet zo goed uitpakte als een eventuele andere mogelijkheid die ook open stond. Het zijn ook maar mensen :)

Beetje vaag geschreven volgens mij, maar snap je mijn punt?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:37

Ja ik snap je punt :j Ik ben misschien qua politie in Haarlem ook niet helemaal objectief meer, ookal probeer ik dat wel te zijn. Maar na een aantal verhalen heb ik er geen groot vertrouwen meer in. Misschien stom, echt een beetje gevoelsargumentatie vanuit mijn kant, maargoed..

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:39

Ik heb alleen de beginpost gelezen, maar wat heftig zeg.
Ik kreeg er bij het kijken echt een rotgevoel bij..
Lijkt me echt heel eng dit, zeker omdat het zo druk was in die bus en als het echt uit de hand loopt, kan je geen kant op volgens mij.
Ik zou echt in paniek raken, echt knap dat jullie rustig bleven.
En wat een, zoals ik dat noem, sensatiehoeren zeg...dat geschreeuw en gedoe en mensen die dit gewoon ff heerlijk vinden om te zien.
Leuk einde van een avondje uit maar niet heus.

MopY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:51

MopY schreef:
Ik vind het eerlijk van je dat je het toegeeft, maar aan de andere kant vind ik het wel vreemd dat je dan loopt te roepen en niet eens weet dat de politie dit gedrag ook te verantwoorden heeft. Ze zullen daarom echt niet snel "zomaar" wat doen wat de vinger wordt aan de pols gehouden, en streng ook!

Ik was erg geschrokken van het filmpje en beschrijving van ts, hoe een groepje agenten inclusief hond doorgaan met geweld als de man al op de grond ligt.. Ik blijf er ook bij dat ik het niet juist vindt hoe er met die man is omgegaan.

Adil18 schreef:
Ik ben de laatste die beweert dat de politie ten alle tijden alles perfect doet. Ik schreef een aantal pagina's terug dat het optreden van een agent heel sterk van de situatie afhangt, maar ook daarvan hoe een agent de situatie inschat. Als hij maar conform de regels handelt, dan is het goed, echter betekent dit nog vrij veel speelruimte. Het is in sommige gevallen toch nog best sterk een gevoelskwestie, en de ene agent maakt (onder extreem zware tijdsdruk in sommige gevallen, dat moet gezegd worden...!) de juiste keuze, de andere een andere keuze die net niet zo goed uitpakte als een eventuele andere mogelijkheid die ook open stond. Het zijn ook maar mensen :)

Ik snap wat je bedoelt :j Had ook al iets eerder gepost dat bij die agenten de adrenaline ook gewoon stijgt natuurlijk! Maargoed hier zijn ze natuurlijk wel voor opgeleid. Maar mensen zijn mensen en op zo'n moment moet je een beslissing maken.. Hoop nu dat ze het met z'n alle goed na evalueren en eventueel berechten!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 08:04

Elin_ schreef:
Hmm goede vraag :') Maar zowieos hoe meer politie je gaat ''nadoen'' of spelen hoe erger de stress word
Komop zeg.. honden , Stokken , 6 auto's?
Die bewaker had gewoon eerst vriendelijk kunnen vragen . Oké grote mond direct boeien om en af voeren. Nachtje cel doet wonderen ;)
Niet eerst iedereen er bij halen en uitdagen d.m.v gaan discussieren en dan ook nog iedereen in de bus houden etc

Een beveiliger heeft geen boeien en mocht hij deze hebben mag hij ze nog niet gebruiken.
Hoe dan ook had er toch politie bijgeroepen moeten worden.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:12

Adil18 schreef:
Chris schreef:

Zoals ik al eerder schreef is een agent op de eerste plaats gewoon een mens hoor. Ook ik. Ik heb ook wel eens fouten gemaakt. Wie heeft er nooit een foutje gemaakt op zijn of haar werk? Ik moet de eerste nog tegenkomen. Met geweld ligt dit echter heel gevoelig. Juist omdat alle gebruik van geweld zo onder een vergrootglas wordt gelegd, is de gemiddelde diender erg terughoudend. Geloof me dat als een agent ongeoorloofd geweld gebruikt hij uitgekotst wordt door zijn collega's hoor. Een agent die vaak of veel geweld gebruikt (terecht of onterecht) wordt echt niet als stoer gezien.

Als er geweld gebruikt is, wordt dit getoets aan 2 extra punten naast de algemene wet- en regelgeving zoals die voor een ieder geldt. Ten eerste of er geen andere mogelijkheid was om de situatie op te lossen (subsidiariteit) en ten tweede of de mate van geweld wel juist was (proportionaliteit). De politie kent de zogenaamde gweldsspiraal. Deze begint bij fysiek geweld en eindigt bij het vuurwapen. Dit geeft dus aan hoe zwaar het geweld is. De diensthond zit vrij hoog in deze geweldsspiraal vanwege de impact die het gebruik heeft.