Hoeveel geven jullie per maand uit aan boodschappen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gemiddeld bedrag per maand aan boodschappen (gebasseerd op 2 personen)

< 100 euro
42 (7%)
100 - 150 euro
89 (15%)
150 - 250 euro
160 (27%)
250 - 350 euro
147 (24%)
350 - 450 euro
93 (15%)
> 450 euro
60 (10%)

Totaal aantal stemmen: 591

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:47

Ik koop voornamelijk scharrelvlees. Dus 1-sters. Biologisch vind ik zelf regelmatig te streng namelijk, er mag van mijn bij niet biologisch voer ingestopt worden. Ook vind ik biologisch niet te betalen regelmatig.
Later wil ik overigens een weiland regelen met een paar koeien, schapen, geiten en kippen. (varkensvlees eet ik niet). Zeg van ieder dier 2 (behalve kippen) en je komt al een heel eind met een eigen vleesvoorziening. Zo biologisch als wat.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:47

Issy schreef:
Volgens mij haal je de termen door elkaar Zonnetje.

nee hoor.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:49

Zonnetje81 schreef:
[ Bij biologisch mogen ze niet naar buiten maar staan ze bijv wel op stro, ze zullen wel iets meer m2 hebben per koe maar naar buiten komen ze niet.
Wat moeten we dan wel kopen als je zeker wil weten dat de koe een goed leven heeft gehad?

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:49

ik ga me morgen wagen aan een bezoekje Aldi :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:51

Majo schreef:
Zonnetje81 schreef:
[ Bij biologisch mogen ze niet naar buiten maar staan ze bijv wel op stro, ze zullen wel iets meer m2 hebben per koe maar naar buiten komen ze niet.
Wat moeten we dan wel kopen als je zeker wil weten dat de koe een goed leven heeft gehad?

Ik denk dat dat niet echt bestaat.....want als je een dier bijv niet mag behandelen met antibiotica als het een ontsteking heeft, is dat zo vriendelijk??

En als er bepaalde ziektes de kop opsteken in je gewas maar je mag niet spuiten...is dat nou zo handig?

Citaat:
Biologisch vlees komt van biologische boerenbedrijven. Zij werken volgens vastgestelde normen die zijn gebaseerd op het behoud van milieu, natuur en landschap én het welzijn van dieren. Biologisch vlees is dus goed voor u, het milieu en de dieren.

Biologische producten bevatten geen chemisch-synthetische geur-, kleur- en smaakstoffen en conserveermiddelen. De dieren krijgen biologisch voer waaraan geen antibiotica worden toegevoegd. Een dier dat in rust en ruimte opgroeit ontwikkelt zich beter. Zo ontstaat voeding waar kracht in zit.

Duurzaam
Biologische boeren telen zonder kunstmest, (giftige) chemische bestrijdingsmiddelen en gentechnologie. Belangrijk omdat dit dan ook niet in het voer voor de dieren komt. Mestoverschotten bestaan niet in de biologische landbouw. Vaak hebben biologische boeren een potstal waarbij ze de koeien (in de winter) op een bed van stro laten lopen. Gaandeweg word dit een ideale composthoop. Dit gaat niet stinken maar géurt omdat dit geen verrottingsproces is maar word geconserveerd. Zo ontstaat kostbare bemestingsgrondstof.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 05-03-10 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:51

Echt zekerzeker dan moet je inderdaad je eigen beestjes hebben en zelfvoorzienend gaan leven.

Zou ik best heel graag willen hoor als ik dat boerderijtje met al dat land kon betalen :) Eigen beestjes, eitjes, groenten,..

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:52

Nou zonnetje er staat in de winter staan ze in een potstal, in de zomer lopen ze buiten op het gras ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:57

Dat mag dan alleen op dat biologisch geteelde grasland. Maar goed ik heb ook een docu gezien waar ze niet buiten kwamen, misschien omdat die meneer geen biologisch grasveldje had. In iedergeval geloof ik er niet in.

Dus als je biologische mensen wilt krijgen dan mag je ook niet naar de dokter voor een spuitje van het een of ander, mga je dus bijna niks meer eten wat in de winkel ligt... en betaal je 10x zoveel voor (in mijn ogen) geen toegevoegde waarde.

We leven niet in het stenentijdperk waar alles zo was zoals het was. Dus ik koop voordelig gewoon bio-industrie vlees!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:58

Weidegang, uitloop stieren, huisvesting

Weidegang
Alle runderen moeten altijd vrije toegang hebben tot weidegrond als de weers-,
bodem- en gezondheidsomstandigheden dat toelaten. De veebezetting in de wei
moet zo laag zijn dat geen overbegrazing of verdrassing optreden.

Uitloop stieren
Alleen voor stieren ouder dan één jaar is weidegang niet verplicht. Voor de stieren
die gedurende het weideseizoen geen toegang hebben tot weidegrond, moet u
voldoende bewegingsruimte in de open lucht beschikbaar stellen. Deze
bewegingsruimte mag u voor maximaal 75% overdekken.
De voorgeschreven minimale oppervlakte aan buitenruimte voor stieren die
geen toegang hebben tot weidegrond is 30 m2 per stier.

Huisvesting voor rundvee
De voorgeschreven minimale oppervlakte aan binnenruimte is:
diersoort categorie m2 per dier
melkkoe 6 m2
fokstier 10 m2
fok-/vleesrund tot 100 kg 1,5 m2
fok-/vleesrund tot 200 kg 2,5 m2
fok-/vleesrund tot 350 kg 4,0 m2
fok-/vleesrund meer dan 350 kg 5m2 en minstens 1 m2/100 kg perrund zwaarder dan 350 kg

Vleeskalveren en vleesstieren moet u in groepen houden. Vleeskalveren ouder dan
een week mag u niet in individuele boxen houden.
Op melkveebedrijven mag u kalveren gedurende de zoogperiode in een “iglo”
houden.

Even opgezocht eisen voor rundvee qua stalling.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:01

suze_ schreef:
Echt zekerzeker dan moet je inderdaad je eigen beestjes hebben en zelfvoorzienend gaan leven.

Zou ik best heel graag willen hoor als ik dat boerderijtje met al dat land kon betalen :) Eigen beestjes, eitjes, groenten,..

Alleen in de beestjes zelfvoorzienend. Gewoon een plakje weiland waarop 2 grote (misschien 3/4 incl. paarden), 4 middelgrote en een 15 gevogelte + jongen kan leven hoeft echt niet immens te zijn als je kuil bijvoert. Ik zie mezelf later echt nog wel belanden met een veredelde schuur en een weiland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:16

Majo schreef:
Nadir schreef:
Tsja, ik kijk toch liever naar mijn eigen portemonnee dan naar dit soort dingen....
Ik begrijp wel wat je bedoeld hoor, maar ik hou me daar niet zo mee bezig.
Ik begrijp je volledig. Serieus. Maar het maakt me wel verdrietig. Omdat hiermee de bio-industrie dus nooit minder zal worden, en de dieren altijd in extreem erbarmelijke situaties blijven leven.
Maar zelf bulken we ook niet van het geld. Wat je er wel aan kan doen is bio-vlees te kopen. Dat doe ik, dan kan ik toch mijn steentje bijdragen.

Maar goed, ik geloof dat dit een andere discussie is. :P

Hier wil ik toch even op inhaken. Ik kocht eerst altijd biologisch vlees, totdat ik er achter kwam dat ik op het eind van de maand altijd krap zat met mijn boodschappencentjes. Wij hebben het niet breed, en hoe graag ik ook iets voor de dieren wil doen en hoe belangrijk ik het ook vind, ik kan het echt niet betalen. Ik vind het ontzettend jammer dat er zo'n prijskaartje hangt aan 'goed' vlees...

Ik denk dat meer mensen dit probleem hebben. Af en toe koop ik wel eens biologisch vlees, als het in de reclame is ofzo..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:36

Gewoon vegetariër worden, dan ben je overal vanaf O:) .

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:39

Voor 3 volwassen personen hier €400. Heb gestemd op 250-300 omdat ik hier omgerekend tot 2 personen op uit kom.

We houden wel van lekker eten, dwz de duurste pastamerken etc en groenten als paprika, aubergines, koken met rode/witte wijn, veel kruiden etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:22

Dani62 schreef:

Nou nee.. Dan heb je die vleesvervangers die net zo duur zijn..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:23

Angela_ schreef:
Dani62 schreef:

Als vegetariër is er meer keus dan vleesvervangers. Zoals peulvruchten, kazen, noten.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:27

Denk dat het vooral een kwestie van een beetje creatief zijn is. Er zijn iig hier in de buurt genoeg boeren en slagers te vinden die vlees van eigen 'scharrelkoeien' verkopen. Bv. Limousine vlees etc. Ik koop dat voor ongeveer dezelfde prijs als het bio-industrie vlees in de supermarkt. Met kip en varken is het wat lastiger (vooral kip), maar dan kun je wel weer kiezen voor de goedkopere stukken vlees. Imo zit aan een kippenpoot ook veel meer smaak dan een die smakeloze met water ingespoten kipfilet. En gewoon minder vlees eten, je hebt echt niet iedere dag vlees nodig.
Seizoensgroente kopen, en groente die gewoon uit Nederland komen scheelt ook veel. In prijs, milieu, gezondheid, versheid, smaak. Ik heb ih de winter trouwens liever een paar uur na het oogsten ingevroren boontjes uit de diepvries. Dan 'verse' boontjes uit Egypte, waar de regelgeving over bestrijdingsmiddelen een stuk minder goed zijn dan in Europa en die al een flinke reis in de koelcel hebben afgelegd.

Jibbel

Re: Hoeveel geven jullie per maand uit aan boodschappen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:30

Ik ben gemiddeld per maand ongeveer 150-200 euro kwijt aan boodschappen. Ik doe dan wel boodschappen bij de Lidl en merk-artikelen koop ik nog bij de gewone supermarkt.
Verder veel aanbiedingen en 1x per week boodschappen voor de hele week.
Hou ook niet teveel op voorraad, want mijn ervaring is dat het maar blijft staan en dat je het vergeet en uiteindelijk kan weggooien.
Ik koop dan wel weer grootverpakkingen vlees wat ik invries als 'voorraadje'.

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:58

Wij zijn met z'n 2en 200 euro per maand kwijt. Daar zit alles bij ook schoonmaakmiddelen, maar ook verzorgingsproducten etc.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:01

Angela_ schreef:
Dani62 schreef:

Ik vind dat behoorlijk meevallen. Toen ik nog bij mijn zus inwoonde en regelmatig vlees voor hen moest kopen, waren mijn burgers toch echt de helft van de prijs van hun kipfiletjes. ;)

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:41

over a merken en b merken en kwaliteit van vlees dat soort dingen boeien me dan ook werkelijk niet, ik eet wat ik lekker vind
en wat voor merk of kwaliteit het is.. tsja ik geloof dat we toch al niet zo gezond bezig zijn als je bijv bedenkt wat voor gifstoffen er op die gezonde appel worden gespoten enz.
ik eet echt wat ik lekker vind en niet zo zeer omdat het gezond is, heel je leven gezond eten is helaas geen garantie op een gezond of lang leven helaas.. al zal het natuurlijk wel helpen daar ben ik van overtuigd maar ik wil er niet altijd mee bezig zijn is dit gezond of dit.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 02:48

Zonnetje81 schreef:
Dat mag dan alleen op dat biologisch geteelde grasland. Maar goed ik heb ook een docu gezien waar ze niet buiten kwamen, misschien omdat die meneer geen biologisch grasveldje had. In iedergeval geloof ik er niet in.

Dat is vreemd wat jij vertelt, want een vriendin van mij heeft (haar ouders) een biologische boerderij en de koeien moeten een vastgesteld aantal dagen per jaar minstens buiten lopen.

De biologische boeren behandelen inderdaad hun grasland niet met kunstmest of onkruidbestrijders, die vriendin van mij staat de hele zomer distels en JKK eruit te steken met de hand.
De kanten worden niet gemaaid om weidevogels hun rust te geven en er is zo uit mijn hoofd een maai/mestvoorschrift.
Bepaalde dingen waren bij hun niet meer haalbaar, bij een boerderij denk je aan kipjes etc,, maar dat kon niet meer vanwege de vele regels.
De koeien worden echt niet buitengesloten van medicatie (voorzover ik weet) maar niet preventief hormonen, enz.

Volgens die vriendin vereist 'Biologisch' ook een bepaald diervriendelijk transport maar ik heb daar niet echt bewijs van ofzo.

Wat betreft de Aldi/ huismerken/ A-merken discussie, de keuringsdienst van waarden (tv) ontdekt complete stukken ijzer in de Kellogs cornflakes (mét extra ijzer :+ )
Ik hou de ingredienten weleens naast elkaar maar ik geloof niet dat er minder 'troep' zit in A-merken, integendeel zelfs af en toe, of het is een verkooptruc.

Ik denk inderdaad ook zo, de kiloknaller heeft het net zo slecht gehad als dat stukje (niet-biologisch) varkensvlees bij de slager of voor een paar euro duurder verderop in de supermarkt, dus daarin maakt het niet uit, het gaat pas uitmaken als je alles biologisch koopt.
Ik zou het wel willen maar heb er het geld niet voor. Ik probeer er al op te letten om niet elke dag stukken vlees te eten (1- 3 x in de week geen 'stuk' vlees en dan eet mijn vriend ook nog van die kant en klare maaltijden 2x in de week als ik er niet ben) maar dan nog is het te duur.
Bij die vriendin rechtstreeks van de boerderij valt het wel mee overigens.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:29

Vandaag groente op de markt gehaald, en boodschappen bij de Coop (dichtsbijzijnde winkel voor mij) ik krijg visite het weekend dus heb ook wijn en borrelhapjes gehaald, een een megazak hondenvoer bij de dierenwinkel. Ik ben in totaal 70,- euro kwijt, puur voor eten en drinken. Ik heb deze week geen schoonmaakmiddelen of dingen voor persoonlijke verzorging gehaald. anders was het bedrag en stuk hoger. En dit is maar voor een eenpersoonshuishouden. Moet er wel bij zeggen dat ik ivm ziekte van Lyme aan een speciaal dieet zit, en dat is wel een stuk duurder dan normaal eten.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:31

Wij eten bijna geen vlees, en het vlees dat we eten halen we bij de slager. Die slager heeft zijn eigen stal en slacht zijn eigen beesten, dus we weten waar ze vandaan komen en wat voor leven ze gehad hebben. En je proeft het ook :j Omdat het duur is en omdat het hoe dan ook behoorlijk milieubelastend is eten we niet vaak vlees, hooguit twee keer per week denk ik. Als vleesvervangers eten we vaak een groentenburger, een gerecht (pasta of rijst bv) met noten, tofu (mits goed klaargemaakt heel lekker) of een 'echte' vleesvervanger, alleen vind ik die vaak zo droog. Vleeswaren op brood eten we zelden. Dat scheelt echt zoveel in de boodschappen!

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:11

Ik was gisteren mijn brood vergeten. Ik had een hele tijd niets te doen en ben dus maar even naar de c1000 gegaan. Ik heb daar gewoon een brood van 50 cent gehaald ipv broodjes ofzo. Ook had ik smeerkaas (en voor mijn vriend een andere smaak, we lusten elkaars kaas niet :P) en de goeskoopste boter meegenomen. Ik had ook geen drinken dus voor hem een fles gewone cola en voor mij een fles cola light bij de lidl gehaald. Alles bij alkaar was ik ongeveer 4 euro kwijt waarvan nog 50 cent aan statiegeld is.
AL met al voor 2 lunches eten voor ons beide en dan nog minder betaald als dat we normaal voor 1 iets halen als die zijn eten vergeten is.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 10:41

SaNNeS88 schreef:
ik ga me morgen wagen aan een bezoekje Aldi :D

Heb ik laatst ook geprobeerd toen ik er achter kwam dat ik behoorlijk veel geld uitgeef aan boodschappen.
Maar nu ligt al die Aldi rommel nog bij mij thuis.. en we hebben het geprobeerd te eten.. maar wat ik gekocht heb vind ik dus echt niet lekker..

*ik ben al verpest door al die merkartikelen* haha, erg he..
Probeer nu wel gewoon huismerken te nemen van de Super de Boer.. En dat is ook goed te doen eigenlijk