werkeloos: hoe kom je de dag door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:32

Ik zou die dierenambulance laten voor wat het is. Ik zag dat bij ons in het weekblad allemaal "vacatures" voor vrijwilligers staan, misschien dat dat bij jullie ook zo is? Misschien staat er wel iets leuks tussen.
Ik heb op 1 sollicitatie nog niks gehoord en bij het andere bedrijf zou ik voorgesteld worden. Dan is er nog 1 vacature om op te reageren die ik zelf gevonden had en 1 die het UWV mij door gaat sturen. Er lijken nu toch weer wat meer vacatures te zijn dan eerst. Het zijn wel allemaal vacatures met data entry erbij, niet erg om te doen, maar ook niet mijn écht favoriete hobby, maar eerst eens werken en dan zien we wel verder.

Breezy, toen ik in het ziekenhuis lag belde mijn baas ook om te vragen wanneer ik weer kwam. Tja, de maagsonde moet er eerst uit en dan kijken we verder! Later bedacht ik me dat de beste man ook niet door de telefoon kan zien wat ik mankeer. Bij mij heeft onmiddelijk iemand mijn baas gebeld dat ik in het ziekenhuis lag. Paar jaar geleden ben ik nog een keer in het ziekenhuis beland en toen heeft mijn man ook meteen mijn werk gebeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:33

Tja Binky, je kan je wel af laten keuren op je 18e, maar dan kun je nooit meer een zinvolle rol spelen in deze maatschappij. Je zult nooit een hypotheek kunnen krijgen, bepaalde verzekeringen willen je niet meer hebben, of alleen nog tegen torenhoge premies. Dus kijk een beetje uit met wat je allemaal verzint om nooit meer te hoeven werken.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:31

Kido schreef:
shilady schreef:
maar ik zou voor helemaal afkeuren gaan :P

Is wel heeel makelijk gezegd ;)
Gelukkig werkt het ook niet zo maar idd Binky_Zephyr je kan gaan kijken wat de mogelijkheden zijn!

En wat is het voordeel van helemaal afkeuren op zo'n jonge leeftijd? Dan weet je ongeveer zeker dat je de rest van je leven niks opbouwt aan inkomen en vermogen. Dan weet je nu al dat je met 67 alleen AOW krijgt, dat je nooit een huis zult kopen etc. etc. En dan heb je NU een vriend en hopelijk heb je diezelfde vriend dan nog. De realiteit leert helaas vaak anders. Dus in plaats van je best te doen om zo volledig mogelijk afgekeurd te worden en dus naar al je beperkingen te kijken, zou ik naar je mogelijkheden kijken. Kijken naar wat je wel nog kunt en daar een opleiding voor gaan doen. Misschien zoiets als receptioniste ofzo?

Edit: ik zie dat Lovely mij al voor was...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:37

Zonnetje81 schreef:
Qua bijbaantjes weet ik niet meer hoelang ik onafgebroken heb gewerkt, kun je dat ergens opvragen?

Ik werk sinds 2006 hoelang krijg je dan?

Je moet wel kunnen aantonen a.d.v. salarisstrookjes dat je daadwerkelijk onafgebroken hebt gewerkt. Dus je moet alle bewijzen daarvoor kunnen leveren.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:40

Niet helemaal waar hoor Livetime, bij het CWI/ UWV (weet ik veel hoe dat tegenwoordig heet), draaien ze met 1 druk op de knop aan de hand van je sofinummer je hele geldige arbeidsverleden uit. Dat wil dus zeggen: van die banen waarvoor je dus ook premie hebt afgedragen. Ik kwam er toen zelf dus achter dat ik bij 1 (bij)baantje zwart gewerkt had.

LiVetime

Re: werkeloos: hoe kom je de dag door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:45

Maar dan moet je alsnog om een uitkering te kunnen krijgen alles op papier kunnen laten zien en alles als kopie opsturen.
Toen ik WW ging aanvragen vorig jaar had ik ook zo'n gigantisch papierwerk aan loonstrookjes + contracten wat ik mee moest leveren. En mist er 1tje dan geldt dat als onderbreking, dús wordt je WW daar al op ingekort.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:57

Vanaf 1998 moet je het in theorie kunnen aantonen inderdaad, maar we werken met een systeem waar feitelijk alles in aangegeven wordt. Je gewerkte jaren (+ werkgevers, gewerkte dagen en inkomsten). Soms ontbreekt hierin wel eens wat, dus dan moet je inderdaad daarover gegevens aan kunnen leveren.

Momenteel wordt er enkel voor de beoordeling van de WW, normaliter gezien, een contract, 2 laatste loonstroken en eventuele ontslagcorrenspondentie gevraagd.

Ik zit nu ook op de outbound, dus we bellen de mensen als er een aanvraag WW is ingediend, dus ik zie de aanvragen langskomen + alle gegevens in het systeem. Het is bijna bizar wat je daarin terug kan vinden :j

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:36

ikdoemaarwat schreef:
Binky_Zephyr schreef:
je bedoelt ivb met rug en psyschische klachten ?

misschien vinden ze nog iets voor je aangepast ofzo....dat aangrijpen en dan bijstand erbij?

gewoon even gaan praten wat de mogelijkheden voor je zijn
ik heb namelijk nu ook lichamelijke en psychische klachten maar ik ben niet voor alle werkzaamheden uitgesloten :n

dankje :)

ik zal idd even gaan informeren :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:37

Lovely schreef:
Tja Binky, je kan je wel af laten keuren op je 18e, maar dan kun je nooit meer een zinvolle rol spelen in deze maatschappij. Je zult nooit een hypotheek kunnen krijgen, bepaalde verzekeringen willen je niet meer hebben, of alleen nog tegen torenhoge premies. Dus kijk een beetje uit met wat je allemaal verzint om nooit meer te hoeven werken.

euhm het waren mijn woorden niet op mezelf af te laten keuren hoor ?

misschien deels ... aangezien ik toch niet al het werk kan aanemen !!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:40

Ilzas schreef:
shilady schreef:

Gelukkig werkt het ook niet zo maar idd Binky_Zephyr je kan gaan kijken wat de mogelijkheden zijn!

En wat is het voordeel van helemaal afkeuren op zo'n jonge leeftijd? Dan weet je ongeveer zeker dat je de rest van je leven niks opbouwt aan inkomen en vermogen. Dan weet je nu al dat je met 67 alleen AOW krijgt, dat je nooit een huis zult kopen etc. etc. En dan heb je NU een vriend en hopelijk heb je diezelfde vriend dan nog. De realiteit leert helaas vaak anders. Dus in plaats van je best te doen om zo volledig mogelijk afgekeurd te worden en dus naar al je beperkingen te kijken, zou ik naar je mogelijkheden kijken. Kijken naar wat je wel nog kunt en daar een opleiding voor gaan doen. Misschien zoiets als receptioniste ofzo?

Edit: ik zie dat Lovely mij al voor was...[/quote]

ik heb toch niet gezegt dat ik mezelf wil laten afkeuren ???????????

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:44

Ilzas schreef:
shilady schreef:

Gelukkig werkt het ook niet zo maar idd Binky_Zephyr je kan gaan kijken wat de mogelijkheden zijn

Edit: ik zie dat Lovely mij al voor was...

ik heb toch niet gezegt dat ik mezelf wil laten afkeuren ???????????

Ik heb alleen geschreven wat ik zou doen dus... Al wat meer geinformeert voor de uitkering?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:54

nee nog niet :) ik ga maandag even langs .. ik heb hier ook nog een solicitatie formulier liggen .. dus die ga ik dan ook even inleveren !

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:05

Binky_Zephyr schreef:
je bedoelt ivb met rug en psyschische klachten ?

Ja gedeeltelijk ivm rug en helemaal als het sociaal ook vastloopt

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:17

.. ik ga binnekort langs :) en dan ga ik eerst even informeren :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:19

Ja ik ga zelf ook langs ben al 19 maarja
Ben benieuwt :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:54

Misschien is het dan voor jullie handig om je even te verdiepen?
Een wajong uitkering moet aangevraagd worden voor je 18e. Dus voor shilady is het waarschijnlijk al te laat.
Ook zijn er nieuwe regels voor de aanvraag van een wajong uitkering. Meer daarover kun je bijvoorbeeld hier vinden http://www.uwv.nl/wajong/index.aspx

Ik denk eerlijk gezegd dat jullie er te makkelijk over denken; dat je niet alle soorten werk kunt doen, betekent nog niet automatisch dat je ook arbeidsongeschikt wordt verklaard. Ook niet voor een bepaald percentage.
En als je maar voor een bepaald percentage arbeidsongeschikt wordt verklaard, dan heb je daar ook niet zoveel aan.

Uitgangspunt is op dit moment: werk gaat boven uitkering.
En als je nog jong bent, kan het zijn dat je gedwongen wordt om toch weer een opleiding te gaan volgen, om zodoende je kansen op werk te vergroten.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:04

Als hun eventueel cususen of opleiding voor mij willen vergoeden vind ik dat uiteraard ook goed. :)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:31

En waarom zou jij dat niet gewoon zelf hoeven te betalen zoals alle andere mensen in dit land ????

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:44

In sommige omstandigheden kan je het niet zelf betalen en dan willen ze het nog wellis vergoeden of geven ze je van daaruit aanbiedingen kwa cursusen :) een vriendin van mij doet het nou ook al een tijdje alles word vergoed enzo

Maarja ik moet eerst wat testen voldoen enzovoort voordat ik daar verder over mag na gaan denken en beslissen :)

Binky ik hoop dat het allemaal snel verloopt bij het uwv anders
heb je haast geen inkomsten als je alimentatie stopt..

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:56

Angela_ schreef:
Bedoel jij met een MAC, een mc Donalds?

Ouder als 17 jaar, word daar tegenwoordig ook niet meer aangenomen. Ik heb er maand uitgehouden (toen ik 16 was) VRESELIJK!

Ik wil hier toch even op reageren...
Ik werk sinds sept. 2009 bij de Mc. Ik ben bijna 23 en ze wouden me dòl graag hebben als fulltimer := Bij ons wordt er altijd wel personeel gevraagd, maar dat komt ook omdat de helft snel weer vertrekt (en dat zijn vaak die ongeinteresserde kinderen van 16 jaar :7 die parttime werken, er zijn collega's die er al jaren werken fulltime, de sfeer is heel gezellig onderling)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:07

Heb zelf bij BK gewerkt ik zou het er geen jaren lang vol kunnen houden. Tis afentoe best chaoties daar en dat kan ik door mn beperkinkje niet altijd goed aan... Maarja voor de rest kwa sfeer was het wel leuk ja :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:15

Toen ik in het ziekenhuis lag kon mijn werkgever mij niet eens bellen... Wel mailen. Hij heeft mijn email en hij wist dat ik mijn mail las en beantwoordde. Hij heeft niet op mijn mailtjes/brieven gereageerd...

En tjsaaa bellen gaat moeilijk als je niet kan praten...

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:17

Gewoon Farmville gaan spelen op facebook ;)

Nee zoals gezegd idd misschien cursussen fozo gaan volgen, daar wordt je nooit slechter van....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:43

PPPeet schreef:

Nee zoals gezegd idd misschien cursussen fozo gaan volgen, daar wordt je nooit slechter van....

Wat simpel gezegt zeg! Betaal jij dan een cursus voor me?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:46

breezy302 schreef:
PPPeet schreef:

Wat simpel gezegt zeg! Betaal jij dan een cursus voor me?

Ik volg ook een thuisstudie..., maar nu ik een uitkering heb is dat erg duur......
dus dat kan idd ook niet iedereen..., al krijg je soms een deel terug van de belasting...