OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky_Ray

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:22

Super handig dat je met vrij reizen niet in en uit hoeft te checken, leek mij ook al vrij overbodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:36

Nicky_Ray schreef:
er stonden 2 producten voor me klaar, die heb ik er opgezet. Ik kon zelfs nog een bonnetje printen! Toen even naar de ns kaartjes automaat gelopen om te bekijken wat ik er nou eigenlijk op had staan, dat was dus een ov studenten week abonnement en een kortingsabbonement, blijkbaar krijg je dat als student.

Ja want buiten je vrij reizen om wil je natuurlijk wel met korting kunnen :+ hoe stond het bij jou met activeren? Want bij mij stonden er 2 klaar, toen liet die weekendabo zien en kon ik die activeren en toen mocht ik ook een bonnetje kiezen of niet en dat was het. Moest je beide apart erop zetten of heb je ook maar 1x bevestigd?

Nicky_Ray

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:27

idinn schreef:
Nicky_Ray schreef:
er stonden 2 producten voor me klaar, die heb ik er opgezet. Ik kon zelfs nog een bonnetje printen! Toen even naar de ns kaartjes automaat gelopen om te bekijken wat ik er nou eigenlijk op had staan, dat was dus een ov studenten week abonnement en een kortingsabbonement, blijkbaar krijg je dat als student.

Ja want buiten je vrij reizen om wil je natuurlijk wel met korting kunnen :+ hoe stond het bij jou met activeren? Want bij mij stonden er 2 klaar, toen liet die weekendabo zien en kon ik die activeren en toen mocht ik ook een bonnetje kiezen of niet en dat was het. Moest je beide apart erop zetten of heb je ook maar 1x bevestigd?

ja inderdaad, maar ik had er nooit aan gedacht dat het dan 2 producten zouden zijn.
Bij mij ging het (maar dan met week)net zo ik kon dat weekabo activeren en toen idd bonnetje kiezen, die korting ging blijkbaar vanzelf. Ook maar 1x bevestigd dus.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:32

Nicky_Ray schreef:
Super handig dat je met vrij reizen niet in en uit hoeft te checken, leek mij ook al vrij overbodig!

Nou ben ik hem even kwijt.. Ook al heb je een ov-chipkaart en reis je 'vrij' moet je alsnog in en uit checken volgens mij hoor.. Of begrijp ik em nou verkeerd?

Je loopt de bus (of trein) in, haalt je pasje langs het automaat en gaat zitten.
Als je klaar bent scan je weer uit.. Maar hij haalt er geen saldo af omdat je tijdens je vrij reizen periode (bijv door de weeks) reist.. Zo heb ik hem begrepen O:)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:33

Nicky_Ray schreef:

Ik lees in dit topic nu dat het inderdaad niet nodig is.... máár hoe gaan de poortjes dan open als je niet incheckt...daarvoor moet je namelijk
uitchecken :+ en als je niet ingecheckt ben, kan je ook niet uitchecken

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:34

Je moet volgens mij gewoon nog altijd in- en uitchecken hoor? :?

Vandaag naar een ophaalpunt gegaan, en maar gewoon gekeken wat ie zei toen ik m'n pas erin stopte.. Er stond een studentenreisproduct klaar, dus dat heb ik maar opgehaald :') En dan zien we wel weer verder, of ik er nu goed mee kan reizen :)) En dan in januari nog een keertje.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:05

_Tara_ schreef:
Cynthia, als je nou gewoon heel 't topic even doorleest...

Leek mij ook al dubbelop dat je, ondanks dat je vrij reist, toch nog moest in en uitchecken.

Nou ik heb een hoop doorgelezen, maar het word me nog niet helemaal duidelijk!!

Nicky_Ray

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:46

zap schreef:
Nicky_Ray schreef:

Ik lees in dit topic nu dat het inderdaad niet nodig is.... máár hoe gaan de poortjes dan open als je niet incheckt...daarvoor moet je namelijk
uitchecken :+ en als je niet ingecheckt ben, kan je ook niet uitchecken

Nee daar zat ik ook mee.... kun je niet op hetzelfde station in en uit checken?? Gewoon 2x over hetzelfde ding halen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:48

In de bus moet je volgens mij wel inchecken, maar bij de NS niet. Dat wil zeggen, in de periode dat je vrij reizen hebt.

Ik ga het in januari nog wel een keer proberen. Maar ik lees hier ook geslaagde pogingen, dat geeft de burger weer moed!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:51

Wacht even!! Ik heb een week OV, dat zou betekenen dat ik ma t/m vrij niet in en out zou hoeven te checken?
Mijn OV werkt nog steeds niet.. Toch maar weer naar de NS gaan...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:51

Ik snap het nog steeds niet :')

Ik kan dus best volgende week nog eens activeren als ik op Zernike (schoolcampus) ben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:55

Je kan het beste wel gewoon inchecken en dan weer uitchecken, zeker als je ergens heengaat waar je normaal niet komt. Sommige stations kan je alleen in (en dus uit) door poortjes en dan moet je dus wel ingecheckt zijn wil je kunnen uitchecken. Maar ga je van je standaard punt A naar B en weet je dat ze daar paaltjes hebben staan en dus geen poortjes is het niet perse nodig om in te checken, want ze zien bij controle dat je een weekabo hebt (of weekend)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:18

Weet iemand al hoe het zit als je product nog niet klaar staat? Hoe je dan kan reizen? Ik moet er 1 januari ook aan geloven...

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:28

maaike5581 schreef:
Alle HC's zijn uitgerust met een zogenaamde MCL reader en deze kan je kaart uitlezen.
Mocht je reizen vanaf een station waar je door gesloten poortjes heen moet zal je wel moeten in checken vanwege de toegang, dit geld dus ook voor het uit checken.

Ik moet elke dag van Utrecht naar Amsterdam Zuid. Op station Amsterdam Zuid staan poortjes, die dus openen door in- of uit te checken. Moet ik dan ook dagelijks in- en uitchecken op Utrecht, of is het voldoende als ik in Amsterdam Zuid mn kaart voor de poortjes houdt? (Wat dus betekend dat ik 's ochtends 'incheck' en 's middags 'uitcheck' op Amsterdam ZUid)

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 09:17

Nou ik ben het helemaal zat. Het tig x gebled, steeds is het te druk, heb nog steeds niks in huis. En het is toch de bedoeling dat ik volgende week weer naar school ga.

Om gek van te worden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:27

GaitMonster schreef:
Nou ik ben het helemaal zat. Het tig x gebled, steeds is het te druk, heb nog steeds niks in huis. En het is toch de bedoeling dat ik volgende week weer naar school ga.

Om gek van te worden.

Ja dat heb ik ook.
Maar heb nu zo iets van laat maar zal wel goed komen.
Ik zie wel neem gewoon geld mee kan ik al niet reizen met de ov-chipkaart dan kan ik indd geval wel reizen dn maar kaartje kopen.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:53

hoe kom je aan een tijdelijke ovchip??
En staat er al op ieder station zo'n paal dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:08

maaike5581 schreef:
De SOVC heb je alleen als je er recht op hebt, je mag hem niet houden als je je studie hebt stop gezet, misschien onlogisch maar wel de regel.

Je kan dus zelf een ovc aanschaffen.

Maar mijn chipkaart is toch een gewone chipkaart mét studentenreisprodct. Als ik het reisproduct er dan af haal (of laat halen, of niet activeer) dan kan ik hem toch als gewone persoonlijke chipkaart gebruiken? Dat gebeurt namelijk wel (volgensmij) als je kiest geen gebruik te maken van je OV-recht.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:36

em_papillon schreef:
En staat er al op ieder station zo'n paal dan?

als jij het weet?
ib-groep zegt ov-chipkaart.nl
ov-chipkaart.nl zegt bij een ns-balie
ns-balie zegt wij hebben er niks mee te maken.

Heb een mail gekregen van studentenov-chipkaart.nl en die zeiden staat automatisch. Heb hun aan de telefoon gehad
en die zeggen weer nee je moet naar ns-balie.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:37

haha jeetje.. wat een gedoe zeg! Kan je die niet bij het postkantoor halen?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:39

geen flauw idee. Lijkt me niet.
Maar kunnen altijd nog proberen.

Die mensen die dit in het leven hadden geroepen hadden wel wat meer voorbereidingen mogen treffen.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:39

Ik kom er ook even bij met mijn verwarring..

Is het niet gewoon mogelijk je in- en uit te checken bij de NS of reis je dan toch op saldo..?

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:43

Ik heb mn Ov chipkaart nog niet eens binne :s ben al een paar weken druk aan het bellen en de een zegt dit en de ander dat bij de IBG... Je wordt er egt helemaal gek van...

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:22

Ik ga straks richting amsterdamcentraal, als het goed is staat daar een GVB info loket waar je een tijdelijke ovchip kan halen op vertoon van je ovkaart ( papieren)...
Ik hoop het maar, ben benieuwd, reis alleen daarvoor naar amsterdam terwijl ik eigenlijk de andere kant op moet maarja.. je moet er blijkbaar weer zelf achteraan anders kan je mooi kaartjes kopen :Z :(:)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:02

em_papillon schreef:

Volgens mij weet ik het! Heb ook nog geen ov ontvangen en kan de klantenservice niet bereiken...
Heb wel met de IB gesproken en die vertelden me het volgende:

Ga naar:
http://www.studentenov-chipkaart.nl/aanvragen#

klik op: aanvragen formulier: vul daar je gegevens in.

Wat je nu aanvraagt is een nieuw formulier om een ov chipkaart aan te vragen (want volgens de mevrouw van de IB is na drie weken niet ontvangen = opnieuw aanvragen)

Binnen een week ontvang je een aanvraagformulier (althans volgens de site) PLUS een tijdelijke ov chipkaart. De vriendelijke mevrouw kon me niet beloven dat ik deze voor maandag of zelfs binnen een week de tijdelijke kaart binnen had, maar ze doen uiteraard hun best ;).