alleen dingen doen, wie doet dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 20:51

Sheran schreef:
Ook ik zit nu eigenlijk voor het eerst in 'vakantiestress'. Normaal ging ik altijd naar een taalcursus of werken in het buitenland in mijn vakantie (zit in het onderwijs dus ik 'moet' nu op vakantie) maar nu was het zon pittig jaar dat ik dat echt even niet wil. Ik heb al een vriendin gevonden die 10 dagen naar Zwitserland wil, maar dan blijven er nog 4 weken over die ik heel graag grotendeels ergens anders door zou brengen. Gewoon lowbudget overigens en liefst een beetje low impact qua milieu.

Ik dacht al wel aan een paar verschillende dingen (fietsen naar Frankrijk, met de trein een beetje Europa door, mooie wandeling in Duitsland maken), maar tegelijk zie ik mezelf dan ook gewoon steeds zo alleen ergens op een camping zitten en eigenlijk wil ik het liefst gewoon met iemand die dingen doen.

Is wooffing (of soortgelijk) niks voor je? Heb je iets te doen en mensen om je heen, en als het werk klaar is kun je met de anderen wat leuks gaan doen. Meestal tegen kost en inwoning. Sommige sites vragen geld maar dat vind ik altijd wat apart :=

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 21:06

Bedankt voor de tip, ik heb het even opgezocht, maar dat valt voor mij toch ook wel onder 'werk' en deze vakantie wil ik dat echt even niet.
Het was wel de reden dat ik altijd ging werken; leuke mensen ontmoeten, veel ervaringen opdoen en gratis kost en inwoning :D

Prairy

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 21:11

Ik heb via Marktplaats contacten een keer een ski vakantie gedaan met een groep, was uiteindelijk best leuk. Volgens mij is daar ook een rubriek reisgenoten, misschien dat je daar iets kunt vinden?

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 00:34

Vanavond kwam ter sprake dat een vriendin van mij wel eens alleen op vakantie wil. Want ja, thuis is ook maar thuis en ze heeft verplicht 4 weken vrij. Maar ze ziet nogal wat beren op de weg. Ergens eten alleen vindt ze al spannend. Wat is een leuke vakantie voor iemand die voor het eerst alleen op vakantie wil? Ze vraagt zich vooral af waar ga je heen? En wat ga je doen in je eentje? Ik ben zelf meer van de natuur, lezen en rustig aan doen. Zij is niet z'n natuurmens en wil wel wat zien. Maar ze houdt niet van druktes. Een groepsreis wellicht? Maar ze is ook weer niet super sociaal. Wie heeft tips?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 08:39

Nature93 schreef:
Vanavond kwam ter sprake dat een vriendin van mij wel eens alleen op vakantie wil. Want ja, thuis is ook maar thuis en ze heeft verplicht 4 weken vrij. Maar ze ziet nogal wat beren op de weg. Ergens eten alleen vindt ze al spannend. Wat is een leuke vakantie voor iemand die voor het eerst alleen op vakantie wil? Ze vraagt zich vooral af waar ga je heen? En wat ga je doen in je eentje? Ik ben zelf meer van de natuur, lezen en rustig aan doen. Zij is niet z'n natuurmens en wil wel wat zien. Maar ze houdt niet van druktes. Een groepsreis wellicht? Maar ze is ook weer niet super sociaal. Wie heeft tips?

Een activiteit ergens in het buitenland. Misschien surfen, paardrijden, een taal leren, een kookcursus... Je maakt dan snel vrienden maar er is niets verplichtends.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 08:58

Nature93 schreef:
Thessaloniki! Dat was mijn eerste "echte" solo vakantie (daarvoor had ik wel in m'n eentje vrienden bezocht in Wales) en die is me nog steeds bijgebleven. :) Ik ben er een week geweest toen. Het is een beetje off the beaten track, dus niet extreem druk, vrijwel alles is op loopafstand en anders kost de bus je een euro (althans, toentertijd). Je vindt er ook veel "street food"-plekken waar je dus gewoon wat te eten kunt afhalen als ergens in je eentje gaan zitten je een beetje tegenstaat, maar ik vond de mensen heel erg vriendelijk, dus in m'n eentje ergens gaan eten was geen probleem. Er is veel te zien en te doen en de stad heeft een veilige, relaxte vibe, en als je toch besluit om een dagje aan het strand te willen liggen, kun je zo met de boot naar de andere kant van de baai. :)

Ik ben toen in een hostel gebleven: Crossroads. Ligt pal onder het Heptapyrgion en is heel kleinschalig. Het heeft 2 gedeelde kamers en 1 privékamer, leuke eigenaren en een balkon met een prachtig uitzicht over de stad. Ze profileren zichzelf als een 'home away from home,' en voor mij was dat het ook echt. :j

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 11:23

Hebben jullie er ook wel last van dat juist omdat je iets in je eentje wil doen het niet gebeurt? Omdat je alleen gaat is het makkelijk is om te denken, 'beetje drukke week gehad, ik schuif dat museumbezoek wel een weekje op' en vervolgens ga je helemaal niet?
Natuurlijk, als je met anderen gaat kan het lastig zijn om een datum te vinden, maar als die eenmaal staat is de kans dat het doorgaat groot.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 22:24

Vanavond nog verder aan het zoeken geweest, maar ik heb denk ik mijn keuze gemaakt voor gran canaria! Wat ziet dat eiland er gaaf uit!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 14:31

Momo94 schreef:
Vanavond nog verder aan het zoeken geweest, maar ik heb denk ik mijn keuze gemaakt voor gran canaria! Wat ziet dat eiland er gaaf uit!

Ik vond het vreselijk maar ben vast op de verkeerde plek geweest. Zelfs een fatsoenlijke plek met winkels hebben we niet gevonden.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 09:10

Zonnetje81 schreef:
Momo94 schreef:

Ik vond het vreselijk maar ben vast op de verkeerde plek geweest. Zelfs een fatsoenlijke plek met winkels hebben we niet gevonden.

Een voordeel, ik hou niet van shoppen. :') Ik ga voor een relax vakantie met een paar uitjes, verder wil ik helemaal niks. Ik wil een keer naar het regenwoud gedeelte, de zandwoestijn, een keer mee met de onderzeeër en de avond/nacht wandeling om de melkweg te zien. :D Ik ga het meemaken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:36

Ik zat daar wel in een mooi hotel maar buiten hotel was er niks.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:58

Volgens mij heb ik hier eerder verhalen gelezen over interrailen door Zweden en Noorwegen. Ik zit namelijk te twijfelen tussen twee opties, interrailen of fietsen. Misschien hebben jullie tips of ervaringen. :D

Na de zomer van 2024 ga ik waarschijnlijk een twee jarige master in stockholm doen, daarom lijkt het me leuk om deze zomer naar stockholm te gaan, daar een paar dagen te blijven en dan nog verder te reizen door Zweden en/of Noorwegen, ik heb 3 tot 4 weken de tijd (uitloop is ook nog mogelijk). Maar nu heb ik het luxeprobleem dat ik op twee manieren van vervoer ben gekomen, en ik niet goed kan kiezen welke het leukst en handigst is:
- Interrailen. Hiermee kan ik na stockholm natuurlijk nog een stuk verder reizen door Noorwegen en meer noordelijk gaan. Ik kan grotere afstanden afleggen en meer divers plaatsen bezoeken. Het nadeel is dat je met een trein altijd in een stad eindigt en afhankelijk bent van ov of lopen om buiten de stad in de natuur terecht te komen. Misschien denk ik hier te moeilijk over, maar hoe kom je vanuit de stad op de fijne plekken in de natuur? Zonder heel veel geld kwijt te zijn. En hoe overnacht je dan? Neem je een backpack met alle kampeerzooi mee?
- Flixbus vanaf Amsterdam naar Stockholm en mijn fiets mee (dit kan). Voordeel, ik ben ontzettend flexibel in vervoer en kan overal heen waar ik wil in de natuur. Ik kan makkelijk bepakking meenemen voor meerdere dagen en kamperen waar ik wil. Nadeel is dat ik dan niet naar Noorwegen kan en in Zweden blijf, ook daar heb je prachtige routes en natuur, maar ik ben beperkt in de afstanden die ik afleg.
Ik kan nog kijken hoe het zit met fiets meenemen in de trein door Zweden en/of Noorwegen, mocht ik verder weg willen, maar ik vind trein reizen + volgeladen fiets best wel stressvol in het buitenland. :')

@Sheran, mijn ervaring met fietsen is wel dat je altijd mensen tegenkomt als je de officiële (velo) routes volgt. Toen ik een maand door Denemarken fietste, fietste ik grotendeels alleen. Dat vond ik heerlijk, maar het kwam ook doordat ik voor veel delen niet de officiële veloroutes volgde, maar andere fietsroutes. Wanneer ik wel op de velo routes zat, kwam ik vaak andere fietsers tegen. Heb driemaal met andere mensen samen gefietst, met een meisje 2 dagen en met een andere jongen zo'n 3 dagen.
Dat is natuurlijk wel anders dan samen met iemand gaan, maar je hoeft je niet helemaal eenzaam te voelen tijdens een fietstocht in ieder geval.
Ik las dat je naar Zwitserland gaat, geen idee of je dan al je fiets mee kan nemen, maar je zou de rijnroute kunnen fietsen. Dan fiets je vanaf de oorsprong van de Rijn in Zwitserland terug naar Nederland, die route wil ik ook nog steeds een keer doen.
Ik vind alleen fietsen vaak fijn, maar het lijkt me ook tof om vaker samen met iemand te fietsen, ik ken je natuurlijk niet, maar mocht je een keer willen kijken of we matchen als fietsmaatjes, dan sta ik daar wel voor open.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:40

Ik ben laatst in mijn eentje op fietsvakantie in Nederland geweest, in de trein met bepakking vond ik ook niet fijn.

Wat ik wel heel fijn vond was het slapen in trekkershutten. Je hoeft dan alleen je slaapzak en kussen(sloop) mee te nemen. Verder is alles er, en het grootste voordeel is dat je die tent niet hoeft op te zetten en af te breken. En op een matras slaapt. Kost wel iets meer maar vond het het geld zeker waard. Wellicht hebben ze zoiets ook wel in Zweden?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:57

In Nederland de fiets meenemen in de trein met bepakking vind ik nog niet zo’n probleem, hier weet ik de tijden dat het mag en kan het in elke trein behalve de ICE’s. In Duitsland was het echt stressvol met op tijd overstappen, bepaalde treinen waar je voor moet reserveren, als de trein uitvalt is er niet altijd die dag weer plek voor een fietsreservering, etc. :=

Oh maar kamperen doe ik juist graag! Ik heb een erg minimalistisch en simpel tentje, die ik zelfs met windkracht 7 in mijn eentje zo heb opgezet. :D Campings zijn al best wel duur (al helemaal in de Scandinavische landen, daar zijn ze ook best sfeerloos), dus in Denemarken ging ik ook graag bij shelterplekken wildkamperen. In Zweden mag je sowieso wildkamperen, dus dan is een tentje al helemaal handig. Dan ben ik ook niet afhankelijk van naar een specifieke locatie moeten fietsen voor het overnachten.

Edit: studie ontwijkend gedrag heeft me wel tot een soort ambitieus plan gebracht.
Met de flixbus naar Stockholm en fiets meenemen, vanaf daar naar Oslo fietsen (550 km), van Oslo de trein naar Bergen pakken, dat kan met de fiets. Vanaf Bergen via Gotenburg naar Kopenhagen fietsen (1200 km). Dan kan ik vanaf Kopenhagen of de flixbus pakken of nog verder fietsen naar Hamburg of helemaal naar huis.

Rode lijn is wat ik dan fiets, oranje met de trein.
Zijn er hier mensen die in deze gebieden zijn geweest en aan- of afraders hebben?
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:34

Sodeju,ik vond de 500+ km die ik gedaan had al wel genoeg, kom jij aan met 1700 :')

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:49

Prairy schreef:
Sodeju,ik vond de 500+ km die ik gedaan had al wel genoeg, kom jij aan met 1700 :')

_O-

Het kost vooral veel tijd zoveel kilometers. :') Afgelopen zomer heb ik mijn eerste fietsreis gemaakt, door Denemarken en terug naar Utrecht. Toen kwam ik op 1785 kilometer in 3,5 week. Dus als ik 4-5 weken reken voor dit plan, waarbij ik ook 1-2 dagen in Stockholm, Oslo en Bergen wil blijven, moet het vast lukken. :D

Welke route heb je door Nederland gefietst? Was het je eerste reis met de fiets? En ben je van plan om vaker te gaan?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:56

De trein van Oslo naar Bergen is prachtig :))
Enige tip die ik daarbij heb is dat kaartjes langer van te voren boeken enorm kan schelen in de prijs. voor de rest wens ik je heel veel plezier :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 15:49

Ik heb de LF9 gedaan, de NAP route. Van bad Nieuweschans naar de Belgische grens onder Breda. Was mijn eerste fietsvakantie. Ik vind het wel leuk, maar 3 dagen vind ik ook wel zat, ben nu 8 dagen aan het fietsen geweest :+ En ben nu alleen gegaan omdat ik al een jaar of 2 alleen op vakantie wilde. Wat ook prima was hoor, maar samen met mijn man vind ik wel leuker. Of gewoon thuis blijven, ook goed :') Ik miste mijn katten en in de tuin was ook van alles net aan het uitkomen. Denk dat ik voortaan maar in de winter ga :P

Ik fietste 55-65km per dag, hoeveel doe jij ongeveer? Ik ben trouwens gewoon gaan fietsen, niks trainen of zo :+
Laatst bijgewerkt door Prairy op 30-05-23 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 15:52

Hier inmiddels ook vakantiedubio. ik wil iets, maar wil eigenlijk niet wéér alleen. Ben daar nogal klaar mee inmiddels. Ik vermaak me, spreek met mensen, eet op fijne plekken. Maar toch merk ik dat ik het allemaal wat minder leuk begin te vinden. En dan heb ik echt heel veel solo gereisd (dit jaar nog 4 weken Sri Lanka). Ik dub nog even verder _O-

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 16:46

Prairy schreef:
Ik heb de LF9 gedaan, de NAP route. Van bad Nieuweschans naar de Belgische grens onder Breda. Was mijn eerste fietsvakantie. Ik vind het wel leuk, maar 3 dagen vind ik ook wel zat, ben nu 8 dagen aan het fietsen geweest :+ En ben nu alleen gegaan omdat ik al een jaar of 2 alleen op vakantie wilde. Wat ook prima was hoor, maar samen met mijn man vind ik wel leuker. Of gewoon thuis blijven, ook goed :') Ik miste mijn katten en in de tuin was ook van alles net aan het uitkomen. Denk dat ik voortaan maar in de winter ga :P

Ik fietste 55-65km per dag, hoeveel doe jij ongeveer? Ik ben trouwens gewoon gaan fietsen, niks trainen of zo :+

Wel heel leuk en stoer dat je gegaan bent! Is de route een aanrader? En ik kan me voorstellen dat je diertjes en een fijne tuin ook aantrekkelijk zijn! Ik ga ook graag met mijn vriend op pad, maar ik zit vast aan de zomervakanties en hij is juist te druk met zijn bedrijf in de zomer. Maar op die manier heb ik ontdekt dat ik alleen reizen ook heerlijk vind.

Ik zat rond de 80 kilometer per dag gemiddeld. Het verste was 120 in een dag, dat was wel intens. :')
Ik ben wel wat meer gaan fietsen van te voren, paar keer op en neer naar Arnhem, soms wat tochtjes vanuit Utrecht zelf. En een weekendje wezen fietsen in Limburg met mijn vriend, voor heuveltraining. Ik moest van hem minsten 1x 100 km gefietst hebben, erna raakte ik het bed nog niet aan of ik was al in slaap gevallen. _O-
Met zo’n lange fietstocht vond ik het wel belangrijk om iets van voorbereiding gedaan te hebben. Al kwam de meeste conditie alsnog tijdens de tocht zelf. De eerste week deed ik vooral 70-80, de laatste week zat ik telkens tussen de 90-110.

Nu de lente is begonnen kriebelt het ook weer om te fietsen. Laatst naar Amsterdam gefietst en weer naar mijn moeder in Arnhem. Dit weekend heb ik familieweekend en ga ik ook op de fiets, dat is wel 94 kilometer, dus ben benieuwd.
Mentaal en fysiek doet het me gewoon zo goed om uren in mijn eentje te fietsen. Het klinkt zo idioot, maar zelfs mijn psycholoog zegt dat ik gewoon vaker moet fietsen. :')

Winged schreef:
Hier inmiddels ook vakantiedubio. ik wil iets, maar wil eigenlijk niet wéér alleen. Ben daar nogal klaar mee inmiddels. Ik vermaak me, spreek met mensen, eet op fijne plekken. Maar toch merk ik dat ik het allemaal wat minder leuk begin te vinden. En dan heb ik echt heel veel solo gereisd (dit jaar nog 4 weken Sri Lanka). Ik dub nog even verder _O-

Wat lastig! Geen vrienden waar je samen iets mee kan ondernemen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 17:41

Ja ik vind het een mooie route, ik heb wel Groningen en Utrecht overslagen, veel te druk. In Groningen heb ik in plaats daarvan de Hortus botanicus bezocht, veel leuker :P

Ik had de route op Komoot, fijne app vind ik dat, geeft uitstekend de fietspaden aan, en niet zoals Google ineens een diep zandpad of wandelpad ofzo.

Ik had qua voorbereiding wel goed ingepakt, ik heb maar 2 kleine dingen teveel meegenomen, de rest heb ik allemaal gebruikt. Ik heb wel een goede fietsbroek gekocht en een reserve van Decathlon (de beste daarvan). Dat was ook wel fijn. Uit een topic van bokt (zo handig dit forum) had ik diverse tips, ook bijv qua fietstassen. Enige wat ik miste was een grotere stuurtas (en die heb ik op de eerste dag toevallig kunnen vervangen voor een exemplaar van de Aldi) en een plek voor mijn bidon.

Ik had uiteindelijk ook wel wat meer kilometers op een dag kunnen maken maar het doel was relaxen en ik ben een planner (anders krijg ik kortsluiting haha) dus ik had mijn overnachtingen al ruim vooruit geboekt.

Wel fijn dat je dan toch op vakantie kunt, en ook dat je vriend dat ok vindt. Mijn man vond het helemaal prima (maar was wel blij dat ik in Nederland bleef zo voor de eerste keer) maar met mijn ex had ik er meer gezeik mee gehad als ik dat had willen doen.

Ik vind fietsen ook fijn om te doen, moet het eigenlijk ook vaker doen maar ik vergeet het altijd :')

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:45

Heb gister toch echt maar geboekt, voordat alles dadelijk vol zit. Heb geen speling, dus moet wel een beetje optijd zijn. Van 10 tot en met 17 september ga ik naar Gran Canaria. Ik heb gekozen voor een Hotel met Spa, mocht er een dagje minder goed weer zijn en anders hou ik toch wel even een keer van relaxen. Bull eugenia victoria en spa in PLaya Del Ingles. Ik heb er zin in! :D

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 00:33

@ Suliko, ik heb vorig naar geïnterraild door Scandinavië :)
Heel goed bevallen. Het grote voordeel van een interrail pas is dat je gewoon elke trein kunt pakken wanneer je maar wil, op een paar na waar je een zitplek voor moet reserveren (voornamelijk op lange afstanden). Die reserveringen kun je ook vlak van te voren doen.

De plaatsen zijn er vaak niet erg groot, je bent er zo (te voet) buiten. Af en toe stopte de trein bij van die mini plaatsjes met 3 boerderijen ofzo :')

Ik ben tijdens het interrailen wel mensen (Nederlanders) met fietsen in de trein tegengekomen. Het zou dus moeten kunnen.

Houd er rekening mee dat met name Noorwegen echt wel bergachtig is. Op dat stuk tussen Bergen en Oslo kom je boven de 1500 meter hoogte waardoor de lucht ijler is. En dan moet je ook nog flink bergop. Ik zou er dus vanuit gaan dat je iets minder snel fietst dan normaal.
Verder is de fietsinfrastructuur minder dan in Nederland of Denemarken. Ik heb buiten de steden weinig fietspaden (en fietsers in het algemeen) gezien. Je hebt dan de keuze tussen autoweg of mountainbikepad.

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 17:46

Momo94 schreef:
Heb gister toch echt maar geboekt, voordat alles dadelijk vol zit. Heb geen speling, dus moet wel een beetje optijd zijn. Van 10 tot en met 17 september ga ik naar Gran Canaria. Ik heb gekozen voor een Hotel met Spa, mocht er een dagje minder goed weer zijn en anders hou ik toch wel even een keer van relaxen. Bull eugenia victoria en spa in PLaya Del Ingles. Ik heb er zin in! :D

Super leuk!! Gran Canaria is heerlijk!
9vd10 keer is het er altijd mooi weer!
Zelf ben ik er ook verscheidende jaren geweest met mijn ouders, altijd super naar ons zin gehad!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 20:56

Ik heb net 1 ticket geboekt voor Les Miserables in september in Rotterdam :D

Dus als iemand nog een leuk (vega) restaurant weet in de buurt van het Nieuwe Luxortheater? O:)