Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:08

Danielledm schreef:
Mmm nu word het geloof nog minder geloofwaardiger als dat het al was.

????

Vrouw2014

Echt zoveel knijpen de kat in het donker zelfs mensen die voor de kerk werken en waar ouders blind op vertrouwen.....

(vandaag geen media natuurlijk)

WhiteRose

Danielle, dank voor je opbouwende bijdrages, mag ik vragen wat je link met of ervaring met de kerkelijke gemeenschappen zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:09

@Danielle
Ik begrijp je niet, wat bedoel je daar mee??

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:10

Brainless schreef:
Jawel hoor, ook dingen die met incest en abortussen te maken hebben komen erin te staan. Het "gewone" nieuws dus ook.

Maar wel gezien door een bepaalde 'bril'. ;)

Maar goed, kranten als de Telegraaf en het NRC (om er maar eens twee te noemen) belichten actuele onderwerpen ook vanuit verschillende visies.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:11

Toch vaker tv gaan kijken??

Ik heb verschillende vriendinnen gehad die "gelovig" waren maar die nog erger waren als een niet gelovige. Dus hoor en zag een hoop van hun. Wil niet gelijk iedereen over 1 kam scheren maar haal toch veel van tv af en ook informatieve zenders..

Brainless

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:12

@Danielle
Noem voorbeelden, daar kan ik wat mee, niet vage dingen aub.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:14

Geen eigen ervaringen dus, maar je blik op een beeld dat je geschetst is. Bij deze leg ik dan graag je steken onder water neer :)
De discussie verloopt hier respectvol en heel prettig, over tegengestelde meningen. Ik persoonlijk vind de opmerkingen die je plaatste daar niet in passen.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:16

Bijv op een verjaardag krijg ik te horen dat ze met verschillende sex heeft gehad op der werk en tijdens het stappen riep ze wel even hey niet te laat want ik moet morgen vroeg na de kerk... Tja daar sta je dan wel stom van te kijken

Kinderen van de bijbelschool hadden een strip gemaakt voor de jarige. Nou mijn ongelovige neefje verzint zoiets niet eens maar het ze gingen zwemmen meisje ging der eigen omkleden en jongetje keek over het hokje heen?! Mmm toch vreemd

Of je krijg je te horen als je neit geloof kom je in de hel? Maar als je dan zeg hoezo? God houd toch van iedereen dus die respecteerd mijn keuze dat ik niet geloof dus dan zou ik toch ook gewoon in de hemel komen?! En daar is dan geen antwoord op..

En dan wat in het nieuws komt van priesters of pastoors of wat er ook in die kerken loop aan kleine kinderen zitten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:18

Welshcobfan schreef:
Iemand die erg vasthoudt aan het geloof en ook zoveel mogelijk probeert te leven in het kader van het geloof (dus ook met oog op een plaatsje in de hemel). De kinderen worden gelovig opgevoed, gaan naar christelijke scholen toe en de zondagse rust wordt gewaarborgd:
Zo zie ik een streng gelovige :)

Als je dat al streng vindt... :P Kan ik mezelf ook streng gelovig vinden, maar dat vind ik mezelf toch echt niet ;) (snap je het nog :P)

De strenggelovigen zoals ik ze hier zie, daar hebben de vrouwen lange rokken aan. Gaat iedereen zondags 2x naar de kerk, welke minstens 2 uur duurt. Hebben dan hoeden op (de vrouwen). Enten niet in, verzekeren niet, trouwen niet in het wit, gebruiken geen voorbehoedsmiddelen, hebben geen televisie (of tegenwoordig NL 1,2,3), geen internet (of tegenwoordig met streng filter). Daarbij stroomt hier op zaterdagavond de kroeg rond half12/kwart voor 12 leeg zodat iedereen voor de zondag thuis is.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:19

Nog een voorbeeld.
Mijn vadersfamilie is "gelovig" doet alles wat niet mag maar als ze dood gaan willen ze via de kerk begraven worden en moet er een kruisje in de kerk gehangen worden? Dan in eene zijn ze gelovig...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:23

Dus omdat jij toevallig wat minder goede gelovige mensen in je omgeving hebt, is opeens het geloof ongeloofwaardig :?
Is het dan niet eerder dat die mensen ongeloofwaardig zijn? ;)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:29

Die mensen maken het ongeloofwaardig vind ik, Als je ergens in geloof moet je er voor gaan vind ik. Zelf geloof ik niet en laat de mensen verder in de waarde en zal er naar vragen hoe of wat. Geloven zal ik nooit want een geloof maak meer kapot dan dat het goed maakt..kijk maar naar bijv de taliban

Heb het dus over het geloof algemeen en toevallig gaf ik net voorbeelden van geloven vanuit een kerk

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:31

verootjoo schreef:
trouwen niet in het wit

Dat wist is niet, waarom is dat? Ik zou nl verwachten dat ze juist in het wit trouwen.

Edit: typo.
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 03-11-09 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:33

Wit is toch de kleur van maagdelijkheid ofzo

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:35

Danielledm schreef:
Echt zoveel knijpen de kat in het donker zelfs mensen die voor de kerk werken en waar ouders blind op vertrouwen.....

(vandaag geen media natuurlijk)

En mensen die niks met de kerk te maken hebben niet?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:37

Een geloof zelf kan geen kwaad, maar het zijn de mensen die het geloof verkeerd gebruiken en ook soms misbruiken voor hun eigen gewin. (kijk voor eens naar de Gaza strook, is geen geloofskwestie meer: gaat hen puur om het land. Eigen belang heet zoiets. Taliban net zo: ook pure eigen belang, Taliban is opgericht door rijke oliesjeiks en waarom? om meer grond en macht te krijgen. Geloof was gewoon een prachtig excuus omdat je dan niet meer zelf de verantwoordelijkheid hoeft te nemen).
Gelukkig geeft voor de meeste gelovige mensen het juist steun, kracht en richting/doel in het leven. :)
De 'slechterikken' vallen nu eenmaal meer op dan de brave mensen die gewoon onopvallend geloven.

Maar goed, gaat erg offtopic nu.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:37

hhmmm..

Je komt op hun terrein en zij willen dat je je op een bepaalde manier kleedt. Prima toch? Wil je dat niet, dan ga je niet dat is je goed recht. Ga je wel, dan ga je volgens hun kledingbegrippen.

Je staat daar een presentatie te geven, waarschijnlijk met foto's/film ed. Daarnaast zijn de mensen niet achterlijk en weten ze heus wel dat je geen stallen gaat mesten in een rok ;) en anders zien ze dat wel op je foto's/film/folders.

Als ik naar een gala moet dan ga ik toch ook gepast gekleedt? Als ik ergens wordt uitgenodigd waar ik bepaalde dingen niet kan dragen (teksten op t-shirts bv) dan doe ik dat toch ook niet? Als ik ergens heen ga waar ik op blote voeten moet lopen voor hun geloof dan doe ik toch ook mijn schoenen/sokken uit?

Ik snap het probleem niet zo geloof ik :).

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:38

Karin schreef:
Ik heb overigens niets tegen 'streng gelovigen'. Zolang zij maar niet voor mij gaan bepalen hoe ik mij moet gedragen en wat ik wel en niet mag. Doe ik bij hen ook niet, live & let live. :)

Zo geldt het voor mij ook, niet gelovige moeten elkaars mening respecteren maar andersom net zo goed natuurlijk.
Vooral elkaars mening niet opdringen zou al heel erg prettig zijn, hoe prettig de discussie ook verloopt hier, toch zijn er mensen die overtuigd zijn van hun mening en dat is jammer, het een is niet beter of slechter dan het andere, zo vol van jezelf zijn en geen ruimte overlaten voor de mening van een ander, volgens mij zijn er wat dat aangaat al genoeg slachtoffers gevallen.
Als je straks dood gaat is er nog genoeg tijd voor God zou ik zeggen, beter kunnen we hier terwijl we nu leven er het beste van mken en respect voor elkaar hebben, zouden we veel verder mee komen ipv je afvragen of je een broek of een rok aanmoet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:39

Naar een gala ga je (als het goed is) uit vrije wil. Wil jij geen galajurk aan? Nou prima, dan blijf je toch lekker thuis?

Als ik uit vrije wil naar een reformatorische school ga, dan trek ik een rok aan. Ik ga daar echter niet uit vrije wil naartoe en ik wil dan ook geen kledingvoorschrift opgelegd krijgen. Dan ga ik gewoon niet. ;)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:40

Ik krijg altijd jeuk van "gelovigen" die allerlei do's en dont's plakken aan het dagelijkse leven: kijk dat je stelt dat je niet mag moroden en jezelf niet direct moet gaan prostitueren, vind ik nog wel lovenswaardig, maar hoedjes, rokken, jurken, uitsluiting wegens sekse of sexuele voorkeur en het hele eenrichtingsdenken daar kan ik echt helemaal niets mee. Ik vind het hypocriet en totaal nergens op slaan. Als je in Rijssen kijkt heb je veel van die zwarte kousen kerkgangers nog. Die mogen dan geen tv kijken, dus zetten ze de tv in een klepkast zodat niemand die tv ziet staan, en zodra ze alleen zijn gaat die tv alsnog aan...tja, wat moet je ervan zeggen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:40

Danielledm schreef:
Die mensen maken het ongeloofwaardig vind ik, Als je ergens in geloof moet je er voor gaan vind ik. Zelf geloof ik niet en laat de mensen verder in de waarde en zal er naar vragen hoe of wat. Geloven zal ik nooit want een geloof maak meer kapot dan dat het goed maakt..kijk maar naar bijv de taliban

Heb het dus over het geloof algemeen en toevallig gaf ik net voorbeelden van geloven vanuit een kerk

Compleet mee oneens. Ik word er eerlijk gezegd ook een beetje moe van dat dat steeds zo neergegooid moet worden. Als je je nou echt verdiept had ik waar die verschillende oorlogen vandaan komen, dan had je kunnen weten dat het zelden ten diepste om geloof gaat, maar bijna altijd om macht. Zoals WCF zeg: een geloof is dan een mooi excuus om het op te gooien. Als je eens wist hoeveel gelukkiger heel veel mensen worden van een oprecht geloof. Nog afgezien van al die goede 'werken' die voortkomen uit een geloof.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:43

Nou, je kunt me nog meer vertellen maar er is toch wel heel wat ellende ontstaan over dat geloof.

Denk aan kruistochten.
Denk aan middeleeuwen.
Denk aan onderdrukking en ellende (heksenverbrandingen)
Denk aan islam versus christendom

Maar dat wilt niet zeggen dat ik mensen hun geloof niet gun. Ik geloof ten zeerste dat mensen er heel veel kracht, geluk en liefde in vinden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:45

In mijn huis wil ook ook graag dat mijn bezoek de schoenen uit doet, dus waarom mogen scholen ook een beleid hebben?
Dat is niet het dagelijkse leven, dat geldt alleen op eigen terrein en dat is hun goed recht :j
Je hoeft er niets mee te doen, want je hoeft er niet per se heen.

Hypocriete mensen heb je overigens overal, de longarts die predikt dat iemand moet stoppen met roken omdat het slecht is, maar zelf even later een sigaret op steekt bv.
Hypocrietie heeft ook niets met het geloof te maken.

Bleu_eyes, inderdaad. Als ik zie hoeveel mensen in mijn bejaardentehuis steun hebben aan hun geloof, is dat echt een mooi gezicht. Ik geloof zelf niet, maar ik vind het bijzonder om te zien hoeveel kracht mensen wel uit een geloof kunnen halen: uit elk geloof, van natuurgodsdienst tot weet ik veel wat! :+ Slechte dingen vallen nu eenmaal meer op dan goede dingen... en de slechte dingen blijven ook eerder bij helaas.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:47

Er is geloof en er is geloof. Ik wil niet zeggen dat geloof bij voorbaat verkeerd is, maar alles waar te voorstaat is niet goed. Als mensen t egelovig zijn en niet helemaal meer meekomen in de maatschappij, dan wordt het link vind ik. Wil niet zeggen dat iedere gelovige maar eng is en een potientieel gevaar voor de samenleving