Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:19

Dus er is iedere zondag speciaal een uitzending op tv waarin gezegd wordt dat God niet bestaat?? Dan kan ik die zender blijkbaar niet ontvangen?
Op straat kom je mensen tegen die zeggen dat God niet bestaat?? Wat voor mensen zijn dat dan? Ik ben ze in mijn bijna 40 jarige leven nog niet tegengekomen. Andersom heeeel regelmatig.
Zondag....de dag waarop bij uitzondering winkels eens in de zoveel weken open zijn (muv enkele grote steden?). De dag waarop een groot aantal niet gelovigen rekening houden met degenen die wel geloven door bepaalde dingen niet te doen.
Vrije dagen: ik heb ze inderdaad, ik werk bijvoorbeeld niet in ploegendienst. En nee, ik vier religieuze dagen niet want ik ben niet religieus. Het feit dat er religieuze dagen gevierd worden zegt toch al genoeg?
Het feit dat deze folder is verspreid is in mijn ogen onbeschoft, neerbuigend, arrogant en vooral intolerant!
Maar leg jij het mij eens uit als je wilt....waarom is deze folder verspreid?

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:31

http://rpmnet.nl/w-agora/view.php?bn=ei ... e=eindtijd

Ik heb het hier ook bijgehouden. Vond het een interessante discussie.
Hoe weet je nl nou zeker dat wbt de schepping, 1dag voor god geen 1000jaar is.
En over hetgeen dat wij van de apen afstammen, daar geloof ik persoonlijk niks van, van een olifant kun je ook geen kikker maken en andersom.

Ik vind dat iedereen zijn of haar mening mag geven, maar ik heb er een bloedhekel aan als het je word opgedrongen. Als ik iets wil weten vraag ik het zelf wel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:35

Ik zou het niet precies weten, waarom deze folder verspreid is. Ik heb die man niet persoonlijk gesproken. Ik kan me zo voorstellen dat het is om informatie te bieden, een alternatief voor de evolutietheorie. Niet per se om mensen te dwingen zich te bekeren, want er wordt niemand gedwongen en die man snapt zelf ook wel dat het zo niet werkt.

Nee, er is niet per definitie iedere zondag een uitzending op tv over dat onderwerp. Maar het gebeurt wel regelmatig, zie bv. Discovery Channel. Ik zou zeggen vaker dan eens per week, maar ik vermijd die programma's liever. Om nog maar te zwijgen over heel veel programma's waarin expliciet alles wordt gedaan 'wat God verboden heeft'. Zou jij ook kunnen doen met programma's waarin Gods naam wordt aangehaald. Die zijn nl. meestal bedoeld voor mensen die graag naar de kerk zouden willen, maar dat niet kunnen, of mensen die wel iets over God willen horen, maar het niet zien zitten om daarvoor naar de kerk te gaan.
Hier in Brabant kom ik ze heel vaak tegen, mensen die folders uitdelen over evolutie, maar ook Hare Krishna, of mensen die folders uitdelen over allerlei alternatieve of New Age toestanden. Als ik met die mensen in gesprek ga, komt het er meestal op neer dat ze zeggen dat God niet bestaat. Ze dragen hun eigen overtuiging uit en die matcht niet met de mijne. Nou! Ze moeten allemaal maar weggaan!

Hier zijn ook maar heel weinig mensen die rekening houden met gelovigen door dingen niet te doen, trouwens... gras maaien? Was ophangen? Gebeurt hier allemaal gewoon op zondag. Winkels open? Niet overal, maar wel op veel plaatsen. De meeste outlet malls zijn open op zondag. De meeste woonboulevards zijn open op zondag. Supermarkten zullen binnenkort ook open zijn op zondag. Waarom denk je dat al die kleine bedrijfjes over de kop gaan? Die kunnen dat niet bolwerken.

Die religieuze dagen worden gevierd, ja. Vaak meer uit traditie, ze worden al eeuwenlang gevierd en mensen willen dat niet meer kwijt (inderdaad, ook niet-religieuzen :)). De meeste mensen vieren geen religieuze dagen meer, ze vieren vreetfeesten. Oh - en Koninginnedag, bevrijdingsdag, nieuwjaarsdag, moederdag, vaderdag, valentijnsdag, tegenwoordig vaak Halloween, allemaal heel religieuze dagen waarvan je er een aantal ook nog vrij hebt :j

Edit: hierom doet dhr Van Helden het: ''Ons doel is een discussie in gang te zetten'', zegt de coördinator. Het lijkt me dat die opzet geslaagd is :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:53

Beste blokje

Lees je nog mee?

Ik wou even op jou allereerste vragen terugkomen. Het is natuurlijk belachelijk dat iemand bedreigd wordt omdat hij een folder verspreidt. Als de bedreigingen echt zo ernstig zijn dan moet hij gewoon aangifte doen. Verder denk ik dat je het niet goed stelt, al die artikelen en zo zijn niet voor de evolutietheorie maar over die theorie, omdat het nu eenmaal Darwinjaar is.

Heb je al eens nagedacht over mijn vraag wat je nou eigenlijk precies zo erg vindt aan die billboard.

Kijk ik geloof bijvoorbeeld helemaal niet in Doe-het-zelven. Het klussen gaat namelijk altijd mis bij mij, er hoeft maar 1 leiding in een enorme kamer te lopen en ik ga er doorheen als ik 1 klein gaatje wil boren enz. Verder is klussen echt heel slecht voor mijn huwelijksleven, altijd ruzie en stress terwijl we het verder zo leuk hebben. Toch voel ik nooit enige ergernis als er weer 1 van de vele klusfolders in mijn brievenbus zit. Ik zou natuurlijk best wel ongelukkig worden als ik gedwongen zou worden om veel te Doe-het-zelven, maar gelukkig mag ik zelf bepalen of ik wel of niet aan het klusritueel wil meedoen. Natuurlijk mogen andere mensen van mij ook zo vaak ze maar willen naar Gamma, zelfs eventueel op zondag. Nooit voel ik ook maar enige ergernis als ik andere mensen vrolijk zie timmeren en zagen.

Toch zie je dat als het om "geloof" gaat er kennelijk heel veel mensen zijn die het niet kunnen uitstaan dat er reclame komt voor andere denkbeelden dan ze zelf aanhangen. Kennelijk zien mensen dit al snel als een persoonlijke aanval. Ook ik betrap me erop dat ik af en toe wel een beetje geërgerd raak. Ik denk dat dit duidelijk iets te maken heeft met het evangelische karakter van sommige geloven. Het is eigenlijk de taak van de gelovigen om hun geloof te verkopen. Hierdoor ontstaat de irritatie, niet zozeer door wat mensen geloven. Het grappige is natuurlijk dat nu er eens een keer "reclame" wordt gemaakt door mensen die (waarschijnlijk) niet in god geloven er ook bij gelovigen zeer veel irritatie is. Het is dus eigenlijk het "verkopen" van religieuze/atheïstische denkbeelden waar mensen niet tegen kunnen, het roept hetzelfde gevoel op als die vervelende ongevraagde verkooptelefoontjes.

Ik heb me bij deze voorgenomen om me wat minder te ergeren.

Trouwens jammer dat je de folder niet hebt gekregen, ik heb hem ook niet, maar misschien zat hij wel tussen de Gamma en Praxis folder en is hij dus bij het oud papier terecht gekomen. Je kunt er vast wel op en ander manier aankomen.

O ja nog 1 dingetje, Darwin heeft zich helemaal niet bezig gehouden met religie, maar met biologie. De bijbel is geen biologieboek en een biologieboek is geen bijbel, dus ik zie persoonlijk het conflict daar niet in. Verder ben je vast een paardenliefhebber, want bokt is een paardenforum. Darwin was buitengewoon geïnteresseerd in gedomesticeerde dieren. Want door selectief fokken is de mens eigenlijk bezig evolutie te versnellen, huisdieren leven eigenlijk in een evolutie-hogedrukpan. In plaats van aangepast aan de natuur moet het beest nu aangepast zijn aan de grillen van de mens. Zo krijg je paarden die heel snel kunnen rennen, of juist heel hard kunnen trekken, of juist heel hoog kunnen springen. Of katten zonder haar, of met dubbelgevouwen oortjes en ga zo maar door. Het is dus best grappig dat sommige mensen die zeggen dat ze "tegen evolutie" zijn diezelfde evolutieleer wel gebruiken om bijvoorbeeld een koe te fokken die meer melk geeft.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:13

xTamara schreef:
@DvdKloof: Welk bewijs is er dan voor de Bigbeng?
Ik snap niet, dat mensen kunnen beweren: eerst was er niets toen kwam een knal.. In die theorie staat dat 2 atomen botsten en dat er vervolgens een knal kwam..
Hoe kan er als er niets is nou ooit een knal ontstaan?

Ook is dat van Mozes geen Magie..
Het was geen goochelaar ofzo..
God heeft dat gedaan, en dat heeft niks met magie te maken.
Als God het wil dan is het er..
En we N**ken er helemaal niet op los.. Hoe kom je toch bij zulke beelden?

Nog een fout die ik bij vele opmerkte: God stuurt al die ziektes niet, daar heeft de duivel weer mee te maken. Waarom laat God dat toe? Heel simpel.. Mens testen, qua tegenslagen kan God zien of ze echt voor Hem kiezen of dat ze in moeilijke tijden zoiets hebben van oke, dit vind ik niet leuk, doei God.
En in mijn ogen heeft dit ook weer met de eindtijd te maken..
Wij hebben het als mens trouwens zelf verkl**t, dus in mijn ogen zijn de ziektes e.d. de schuld van de mens.

Zou je mij uit kunnen leggen waarom je wél gelooft dat Mozes de Rode Zee heeft laten splijten, maar níet dat de Big Bang-theorie waar is?
Wat maakt het één meer waar dan het ander?
Het ene is een verhaal uit een eeuwenoud boek, waarvan sommige mensen geloven dat het door geschreven is door een klein groepje mensen die een ingeving kregen van een God.
Het andere is een wetenschappelijke theorie waar argumenten voor bestaan, tegenargumenten voor bestaan, en waar sommige dingen niet mee verklaard kunnen worden, voor zover ik weet.
Waar zit dan dat verschil in?

En wat is het verschil tussen 'magie' en 'God die dat gedaan heeft'?
En hoe kan de duivel ziektes sturen, die toch ook weer de schuld van de mens zijn?
Waarom wil God de mens testen? Wat maakt het uit of mensen wel voor Hem kiezen of niet, alle mensen zijn toch gelijk? Of zijn sommigen meer gelijk dan anderen?
Waarom zorgt God er dan voor dat de duivel niet weggaat?

Kinke

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:20

Blue Eyes, ik kijk op zondag ook niet naar dat soort programma's. Tevens ligt de folder al bij het oud papier ;)
Wat ik er mee bedoel te zeggen is dat religie uitdragen iets is wat de meeste mensen niet eens opvalt, dat het als 'normaal' wordt beschouwd. Wordt er dan gezegd dat God MISSCHIEN niet bestaat dan is opeens het hek van de dam en moet er een folder worden verspreid? Rare gang van zaken in mijn ogen.
Eigenlijk zou het heel normaal moeten zijn dat naast het bord aan de A28 het bord met God bestaat MISSCHIEN zou worden gezet. Gelijke monniken, gelijke kappen :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:21

De laatste alinea van je vragen kan ik je wel een antwoord op geven, de eerste niet, want die vraag is nogal persoonlijk aan Tamara ;)

Tweede stuk dus:
Citaat:
En hoe kan de duivel ziektes sturen, die toch ook weer de schuld van de mens zijn?
Waarom wil God de mens testen? Wat maakt het uit of mensen wel voor Hem kiezen of niet, alle mensen zijn toch gelijk? Of zijn sommigen meer gelijk dan anderen?
Waarom zorgt God er dan voor dat de duivel niet weggaat?

Persoonlijk geloof ik niet dat ziektes nou een op een de schuld van de duivel zijn, uitzonderingen daargelaten. Ik denk zelf dat ziektes zijn ontstaan omdat wij als mensen de aarde zo verkl**t hebben dat er niet meer te leven valt.
Alle mensen zijn gelijk voor God. Maar stel: jij hoort over mij en vormt je een mening. Later kom je mij tegen op straat en ik vraag je om met mij mee te gaan. Op grond van die mening zeg je 'nee, dank je.' Ik denk echt dat het beter is als je meegaat, dus ik dring een klein beetje aan, maar jij blijft bij 'nee'. Dan laat ik je gaan, want het is jouw eigen keus, jouw eigen wil. Ik zeg er wel bij dat je altijd terug mag komen als je wil, en dat je dan nog steeds mee mag.
Bij God is het precies zo. Wil je mee naar de hemel, dan mag je mee. Wil je dat niet, dan niet. Daarom 'test' God of mensen voor hem kiezen.
Dat geldt ook voor de duivel. De duivel was vroeger een engel, maar hij heeft gekozen om tegen God in te gaan. Dat is zijn eigen keus, zijn eigen vrije wil.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:23

Dat is dan erg onaardig van God. Je mag alleen maar mij als je gelooft wat ik graag wil dat je gelooft.
God zou gewoon moeten testen of iemand een goed mens is geweest, niets meer en niets minder.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:23

Kinke schreef:
Blue Eyes, ik kijk op zondag ook niet naar dat soort programma's. Tevens ligt de folder al bij het oud papier ;)
Wat ik er mee bedoel te zeggen is dat religie uitdragen iets is wat de meeste mensen niet eens opvalt, dat het als 'normaal' wordt beschouwd. Wordt er dan gezegd dat God MISSCHIEN niet bestaat dan is opeens het hek van de dam en moet er een folder worden verspreid? Rare gang van zaken in mijn ogen.
Eigenlijk zou het heel normaal moeten zijn dat naast het bord aan de A28 het bord met God bestaat MISSCHIEN zou worden gezet. Gelijke monniken, gelijke kappen :)

Even ter correctie: de folder was er eerst, toen pas kwam het idee van dat bord, volgens mij ;) In ieder geval is het niet zo dat die folder is gemaakt naar aanleiding van het bord langs weet ik veel welke snelweg.
Het hek van de dam als er staat 'God bestaat waarschijnlijk niet' - dat is niet het probleem, althans niet in mijn ogen, maar goed, dat is persoonlijk. Ik vind het gewoon een beetje vreemd dat er dan achter gezet wordt 'dus durf te leven en geniet van dit leven'. Believe me, ik geloof in God, maar ik geniet met volle teugen van dit leven. Waarom zou dat niet kunnen als je gelooft?
Zal mij trouwens ook een rotzorg wezen al laten ze dat 'waarschijnlijk' eraf - ik geloof iets anders.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:24

Kinke schreef:
Dat is dan erg onaardig van God. Je mag alleen maar mij als je gelooft wat ik graag wil dat je gelooft.
God zou gewoon moeten testen of iemand een goed mens is geweest, niets meer en niets minder.

Had jij dan liever gehad - om in mijn vergelijking te blijven - dat ik je bij je haren zou pakken en zou zeggen 'ja maar jij bent een goed mens, dus meekomen?'

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:27

Nee, je begrijpt me niet, het zou geen kwestie moeten zijn van op uitnodiging gaan. Het enige belangrijke is volgens mij of je een goed mens bent. Dat is toch het allerbelangrijkste? 't gaat er toch niet om of je lid bent van de Hemel Fanclub?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:28

Blue_Eyes schreef:
En wat heeft dat precies met vrije wil te maken?

@Perrokai: op jou zal ik op een ander moment wat dieper ingaan, daar wordt het me nu te laat voor (kom net van mijn werk af). Maar wel dit: je zegt dat generaties lang mensen gestraft moeten worden voor de fout van Eva - hebben die mensen (wij!) zelf niks fout gedaan dan?

Ehh op dat moment toch niet toch ? dat kwam daarna toch pas ? Ik weet niet wanneer eva van die verkeerde boom at maar ik dacht al vrij snel. Op dat moment zijn er toch allerlei maatregelen genomen ? Even gequote...

Citaat:
God, de HEER, zei tegen de slang:
‘Vervloekt ben jij dat je dit hebt gedaan,
het vee zal je voortaan mijden,
wilde dieren wenden zich af;
op je buik zul je kruipen
en stof zul je eten,
je hele leven lang.
15 Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw,
tussen jouw nageslacht en het hare,
zij verbrijzelen je kop,
jij bijt hen in de hiel.’
16 Tegen de vrouw zei hij:
‘Je zwangerschap maak ik tot een zware last,
zwoegen zul je als je baart.
Je zult je man begeren,
en hij zal over je heersen.’
17 Tegen de mens zei hij:
‘Je hebt geluisterd naar je vrouw,
gegeten van de boom die ik je had verboden.
Vervloekt is de akker om wat jij hebt gedaan,
zwoegen zul je om ervan te eten,
je hele leven lang.
18 Dorens en distels zullen er groeien,
toch moet je van zijn gewassen leven.
19 Zweten zul je voor je brood,
totdat je terugkeert tot de aarde, waaruit je bent genomen:
stof ben je, tot stof keer je terug.’

Vind ik best heftig, hij zei het tegen de "mens", dat zal dan "mensen" zijn aangezien de hele mensheid heeft moeten zwoegen op akkers etc.
Dat is het probleem met het echt erg letterlijk nemen en zeggen dat het in het echt zo ook gegaan is. Dan is het een beetje wrang en onbegrijpelijk. Ik snap dan niet in al mijn naieviteit dat God zoals hij verder omschreven word in al zijn goedheid zulke dingen gelijk bedenkt voor hele generaties lang, nu nog als je het zo bekijkt. Alleen de mens heeft het probleem met het bewerken van de akkers wel wat minder arbeidsintensief gemaakt inmiddels. ;)
Daarom zie ik de hele bijbel anders en dus ook het scheppingsverhaal. Niet negatief dus maar er zit juist een hele positieve boodschap in. Voor mij alleen dan geen boodschap van God.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:28

Het gaat ook niet op uitnodiging. Iedereen is welkom, behalve mensen die expliciet hebben gezegd dat ze niet willen. Zo simpel is het.

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:29

Blue_Eyes schreef:
Ik zou het niet precies weten, waarom deze folder verspreid is. Ik heb die man niet persoonlijk gesproken. Ik kan me zo voorstellen dat het is om informatie te bieden, een alternatief voor de evolutietheorie. Niet per se om mensen te dwingen zich te bekeren, want er wordt niemand gedwongen en die man snapt zelf ook wel dat het zo niet werkt.

Sorry als ik iets zeg wat al bekend is, ik heb niet het hele topic doorgelezen.

Deze man (die van het billboard, Floris van den Berg) is de buurman van een vriendin van mij. Zijn doel is om mensen te laten weten dat ze zonder schaamte als atheist door het leven te kunnen gaan en er trots op te zijn. En mensen te laten geloven dat niet alles door God is geschapen maar dat ze het zelf zijn, dat je dit moet durven geloven. Dat vertelde ze me net.

Zelf vind ik het maar niks, deze hele campagne. Ik vind het niet goed om mensen 'te dwingen' om iets, of juist niets te laten geloven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:29

Huertecilla schreef:
Internationaal is er een campagne 'Waarschijnlijk bestaat God niet'.

Deze heeft geleid tot een tegenactie 'God bestaat'.

Het fundamentele verschil tussen deze teksten is niet het wel/niet m.b.t. het eventuele bestaan van (een) God :)*

De tekst van de tegenactie geeft aan hoe nodig het initiatief is en is mijns inziens hét grote succes ervan.

hc

Hieruit heb ik opgemaakt dat de folder is verspreid nav de campagne "waarschijnlijk bstaat God niet".

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:32

Blue_Eyes schreef:
Het gaat ook niet op uitnodiging. Iedereen is welkom, behalve mensen die expliciet hebben gezegd dat ze niet willen. Zo simpel is het.

Dan zal het inmiddels lekker druk zijn denk ik :D
Heb tenminste nog nooit iemand horen zeggen dat hij/zij later niet in een eventuele hemel zou willen komen.
Toch heb ik in dit topic gelezen dat je pas zeker van je plekje bent als je in God gelooft en anders niet, ook ben je je hele leven een goed mens geweest. Dus.....hoe zit het nou eigenlijk??? :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:34

@Perrokai: je moet het eigenlijk zo zien - die boom was een soort van 'vergif'. Van dat moment af wist God dat iedereen dit soort fouten zou gaan maken. Dus zou niemand in het paradijs kunnen blijven, dat heet ook wel 'erfzonde'. Hoewel dat een stelling is die ook onder christenen nogal wat discussiestof oplevert.

@Kinke: volgens mij heeft dat niet te maken met die folder, als ik de website van de foldermakers bekijk is die ook niet echt nieuw meer. Bovendien zit er volgens mij meer voorbereidingswerk aan die folder dan er in die (korte) tijd gedaan kan worden.
Helaas heb ik (zelfs regelmatig in dit topic!) veel mensen horen zeggen dat ze niet in de hemel willen komen en/of niets met God te maken willen hebben...

En nu ga ik naar bed, want ik heb er vannacht 4x uit gemoeten voor een kind met oorontsteking en verwacht voor vannacht ook geen ongestoorde nachtrust ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:37

Goh, dan heb ik dus geen probleem. Ik geloof niet in God, maar 'k wil best naar de hemel hoor. Er even van uitgaande dat we allebei goede mensen zijn dan zie ik je daar ooit wel :)
Succes met de nachtrust! (oorontsteking doet zo verschrikkelijk veel pijn, ik spreek uit ervaring)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:43

Kinke schreef:

Nou ja, als iemand aan de andere kant van de snelweg een bord wil zetten; 'God bestaat niet/misschien' of 'Evolutie is de waarheid' dan moet diegene dat toch zelf weten? Net zo goed als de plaatser van dit bord ervoor gekozen heeft deze tekst erop te zetten.

Ik vind het wel goed dat deze folder er is, zo word het van beide kanten bekeken.
Zowel voor de schepping als voor de evolutie is geen sluitend bewijs.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:51

Blue_Eyes schreef:
Hier zijn ook maar heel weinig mensen die rekening houden met gelovigen door dingen niet te doen, trouwens... gras maaien? Was ophangen? Gebeurt hier allemaal gewoon op zondag. Winkels open? Niet overal, maar wel op veel plaatsen. De meeste outlet malls zijn open op zondag. De meeste woonboulevards zijn open op zondag.

Maar hou je wel rekening met het feit dat sommige mensen dat gewoon niet gewend zijn om daar mee rekening te houden?
Zondag is hier een dag vol activiteiten: boodschappen doen, was ophangen, shoppen met vriendinnen, paardrijden, wandelen met de hond, grasmaaien. Ik heb van mijn leven (eerlijk waar) nog nooit iemand ontmoet die op zondag bv de was niet ophangt, gewoon om het feit dat het zondag is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:53

Haha, ik hang ook geen was op op zondag maar niet omdat ik vind dat dat niet mag of kan op zondag maar gewoon omdat ik weleens een dag helemaal niks wil doen en dan kom je haast vanzelf bij de zondag uit :+

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:03

Even off-topic: Bij deze discussies vind ik het altijd erg moeilijk voor mezelf om een leven met streng geloof voor me te stellen. Ik heb er echt geen praktisch beeld van.

Dat komt omdat ik dat ook gewoon niet gewend ben van in mijn omgeving. Ik ken niemand die echt streng-gelovig is of uberhaupt zelfs elke zondag naar de kerk gaat. Ik ben me er soms niet bewust van dat hier in de westerse maatschappij mensen effectief geloven in het scheppingsverhaal, of de was niet uithangen omdat het zondag is. Ik kan me daar werkelijk echt niks bij voorstellen, en dat is een grote tekortkoming van mezelf vind ik, het bemoeilijkt het optimaal discusiëren over geloofskwesties.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:15

Nou ik woon in een streng gelovige gemeenschap dus kan je daar wel over voorlichten :D
Ik kan het me dus ook wel voorstellen, ik zie het geregeld.

Tegelijk ben ik met verschillende geloven opgevoed en opgegroeid dus ik snap de verschillende standpunten wel aardig.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:58

Dus als je niet in God gelooft maar wel een goed mens bent geweest je hele leven en we uiteindelijk allemaal dezelfde kant op gaan en ik loop ook toevallig met de stroom mee richting hemel dan wordt ik geweigerd ? Omdat ik niet bij leven heb gezegd tegen een andere levende dat ik ook in God geloof ? Weet je, er zijn mensen geweest die hele massamoorden op hun geweten hebben omdat daar wel naar geluisterd werd, de aarde zou verwoest gaan worden je kon nu je ziel nog redden.....de islam belooft maagden als je nu jezelf opblaast en ongelovigen doodt......een stuk of zeven meen ik.

Dat zijn nu van die uitspraken dat ik denk brrr en dat is rechtvaardig en vergevingsgezind ? En dat is weer het wrange wat ik niet met goedheid kan combineren.

En op discovery zie je natuur en wetenschap. Die wetenschap geeft jou de boodschap keer op keer dat God niet bestaat begrijp ik. Als ze vertellen hoe er een bepaald bloemetje groeit waar en wanneer dan ontken je daarmee het bestaan van God ? En als je dus uitlegt dat je met behulp van een bepaalde techniek een identiek schaap kan creeren dan ontken je het bestaan van God ? Schiep hij ons niet naar zijn evenbeeld dan ? Dus zijn wij als mens ook in staat geweldige dingen te doen inmiddels en daarmee ontkennen we het bestaan van God.....
Je maakt dan dus ook geen gebruik van de medische wetenschap ? Of die wel......vanwaar die selectie ?

Waarom is 1 dag geen 1000 jaar vroeg iemand.....alleen al omdat de wereld volgens de bijbel nog maar 6000 jaar oud is. Dan zitten we nu met zn allen nog op de bewuste rustdag en is alles daarna nog helemaal niet gebeurd. In het schepingsverhaal staat ook na iedere scheppingsdag: het word nacht het werd dag en dan ging Hij weer verder met scheppen. Lijkt mij duidelijk.
Dat is ook gewoon dingen verzinnen en ze zo proberen te interpreteren zodat ze opeens geloofwaardiger worden of bewijsbaar zouden zijn.

Ik vind het nog steeds moeilijk omdat iedereen gelooft op zijn eigen manier. De 1 gelooft alles in de hele bijbel letterlijk en de ander niet en hoe verwarrend is dat .....

Citaat:
@Perrokai: je moet het eigenlijk zo zien - die boom was een soort van 'vergif'. Van dat moment af wist God dat iedereen dit soort fouten zou gaan maken. Dus zou niemand in het paradijs kunnen blijven, dat heet ook wel 'erfzonde'. Hoewel dat een stelling is die ook onder christenen nogal wat discussiestof oplevert.

Ja weet je, zo maak jij het begrijpelijker met jouw uitleg. Maar dan oordeelt hij nog steeds en vervloekt hij nog steeds tig generaties op voorhand. Dat is niet echt rechtvaardig en goed in mijn ogen. Als een mens dat morgen doet ? Maar dat is het hem nu juist, het ene wordt letterlijk genomen en het ander symbolisch.......en als ik de bijbel lees dan lees ik hem en ik heb geen idee wie wie ingefluisterd heeft wat wel en niet letterlijk gebeurd is dat is iedereen die een religie verkondigt zijn eigen opvatting ervan niet die van God. Die staat nml. nergens dan......

Ik heb vele stromingen in mijn familie en woon momenteel tussen de Katholieken. Van streng gerformeerd tot pinkstergemeente en daar tussenin.
De extremen daarvan ook de mensen zelf die zich daar mee bezig houden daar heb ik teveel slechte kanten van gezien helaas. En helaas ook hier, ik snap niet dat je in je dagelijkse leven dan alles mag doen wat God verboden heeft zelfs een slecht mens zijn mag omdat je zondags in de kerk zit en biecht ? Wat zullen er dan een hoop verontwaardigde gezichten bij de hemelpoort staan zeg straks. Maar goed zij laten ons met rust inmiddels en respecteren ons en wij andersom hetzelfde. En we hebben dus gewoon contact hoor zoals het normaal is tussen familie en het is nog prettig ook. Zo kan het ook. We gaan uiteraard geen discussies aan over de evolutietheorie... ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 01:48

Pff tegen wie heb je het?
Citaat:
Die wetenschap geeft jou de boodschap keer op keer dat God niet bestaat begrijp ik. Als ze vertellen hoe er een bepaald bloemetje groeit waar en wanneer dan ontken je daarmee het bestaan van God ?

Waarom zou je daarmee ontkennen dat God bestaat?