wat zeg je tegen johova's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:45

mijn neef en nicht hebben nooit mee hoeven gaan als kind.
ze hadden er later ook weinig behoefte aan

Beantsje dat klopt inderdaad.
want Jehovah is god,en dat zijn ze natuurlijk zelf niet

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:48

nou hebben wij nog nooit jehova's aan de deur gehad(bij mijn moeder, bij mn vader 1 keer; nee geen interesse, toen ze weer begonnen met een énorm verhaal over dat je gered zou worden hebben we de deur dichtgedaan, na 1 keer zeggen moet het duidelijk zijn).
Bij een vriend van me hadden ze elke dinsdagmiddag jehova's aan de deur, op een dinsdag stonden ze weer daar aan de deur; Hallo we komen u god brengen, waarop de zus gezegd heeft; Oh, zet hem maar in de achtertuin!

Misschien een beetje banketstaaf opmerking, maar ik heb me slap gelachen. :') Zéker omdat die mensen iedere dinsdag WEER aan de deur stonden te bellen met het bericht dat ze god mee hadden. Hierna zijn ze nooit meer aan de deur geweest gelukkig.

Snoevie

Re: wat zeg je tegen johova's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:51

volgens mij zeggen Jehovah's GETUIGEN niet dat ze god komen brengen.

maar voor de zekerheid misschien aan Marloez vragen,of iemand anders die er zelf mee is opgevoed.

de opmerking over de achtertuin blijft erg flauw.
al snap ik de frustratie wel als ze erg vaak komen.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:57

Daar kwamen ze dus wél god brengen :j.
Die opmerking is ook gewoon heel flauw, maar ze hebben het er zelf naar gemaakt, iedere dinsdagmiddag aanbellen moeten ze gewoon niet doen. ;) En 1x nee zou genoeg moeten zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:01

Er zijn uitzonderingen die wel degelijk zeggen dat ze god komen brengen ;) Heb er hier ook eentje (en we krijgen ze bijna maandelijks aan de deur) gehad die zei "wij brengen u god". Het is niet omdat men dat "normaal" niet doet dat niemand dat doet. Je hebt altijd extremen in het geloof, eender welk geloof, dus ook jehova getuigen zijn daar niet vrij van.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:56

volgens mij vertelde iemand eerder dat 'gewone' Jehovah's getuigen dat niet zeggen,maar dat het een afsplitsing van het geloof is oid?

er was wel iets mee dacht ik........misschien weet iemand hoe het precies zit?(ik kan het ook fout hebben,maar ik meen dat iemand zei dat Jehovah's getuigen niet zeggen dat ze god of het licht komen brengen oid)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:03

Ik ben zo opgevoed en mijn familie is het nog steeds. jg komt niet god brengen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:13

pharagirlke schreef:
Er zijn uitzonderingen die wel degelijk zeggen dat ze god komen brengen ;) Heb er hier ook eentje (en we krijgen ze bijna maandelijks aan de deur) gehad die zei "wij brengen u god". Het is niet omdat men dat "normaal" niet doet dat niemand dat doet. Je hebt altijd extremen in het geloof, eender welk geloof, dus ook jehova getuigen zijn daar niet vrij van.

Echt niet binnen de JG. Elke 2 weken (of maand dat weet ik niet meer precies) krijgen ze nieuwe tijdschriften, de "Ontwaakt!" en "de Wachttoren." Deze tijdschriften bespreken ze langs de deuren. De onderwerpen gaan doorgaans meestal over: 'Is een leven op een aards paradijs mogelijk?' of 'Zal er ooit een eind komen aan oorlog' etc. etc. Onderwerpen als: 'Wij komen god/het licht brengen' zullen absoluut nooit voorkomen binnen de JG!

Overigens ben ik zelf als klein kind ook mee langs de deuren geweest. Ik vond het toen altijd erg leuk, en vaak waren er vaste adressen waar we binnen mochten komen en wat te snoepen kregen. :D Toen ik ouder werd begon de angst om klasgenoten tegen het lijf te lopen. := Maar omdat ik geloofde ging ik nog wel mee. Dit is echter steeds meer afgezwakt en doe er verder niets meer aan. Ik geloof momenteel dan ook nergens in, en heb er ook geen zin in om me daar in te verdiepen.
Laatst bijgewerkt door Marloez op 08-02-09 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:18

nee dat geloof ik ook niet. Meestal is er een binnenkomer als de klimaatverandering oid.

Ik vind het ook vreselijk kinderachtig die opmerking van in de tuin zetten.
Allereerst geloof ik niet dat iemand hier die er zo stoer mee doet, het zelf verzonnen heeft of zelfs maar meegemaakt heeft.
En als het wel zo is, vind ik het smakeloos en respectloos.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:58

beantsje schreef:
nee dat geloof ik ook niet. Meestal is er een binnenkomer als de klimaatverandering oid.

Ik vind het ook vreselijk kinderachtig die opmerking van in de tuin zetten.
Allereerst geloof ik niet dat iemand hier die er zo stoer mee doet, het zelf verzonnen heeft of zelfs maar meegemaakt heeft.
En als het wel zo is, vind ik het smakeloos en respectloos.

Je hoeft het niet te geloven, maar dit is toch echt gebeurd ;). Sorry hoor, maar als die jehova's iedere week wéér aan staan te bellen met; hoi we komen god brengen, dan vind ik zo'n opmerking terecht, niets kinderachtig. Ze maken het er zelf naar hoor. Dan mag dit dan misschien wel een aparte groep onder de jehova's zijn, maar dat neemt niet weg dat het verschrikkelijk vervelend is als er iedere week wéér aangebeld wordt met hetzelfde verhaal. Nee is nee lijkt me hè?

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:24

Zqw39 schreef:
__Nathalie__ schreef:
weet je hoeveel kinderen graag mee gaan omdat ze het leuk vinden?

Nee, ik zou het eerlijk gezegd niet weten, heb nog nooit met een jongere JG gesproken :o

hier spreek inmiddels een oudere "jongere"
ik ging vroeger graag mee met mijn ouders mee langs de deuren en niemand van de kinderen werd gedwongen om mee te gaan.
Ik vond het gewoon leuk,.kreeg vaak snoepjes van iedereen aan de deur en was erg gezellig en leuk om zoveel verschillende mensen te zien
spannend vond ik het ook als klein meisje,.want als je eens wist hoeveel mensen er gewoonweg onbeschoft zijn!

er staat hier ook ergens een reactie van iemand die zegt dat kids spelenderwijs met het geloof te maken moeten krijgen zodat ze later zelf kunnen kiezen......
goed standpunt,.en neem maar van mij aan dat dat ook zo is bij de jehovahs getuigen,.niemand word gedwongen en kinderen worden niet gedoopt.

pas als ze op een leeftijd zijn waarop ze beseffen wat het inhoud(je krijgt dan ook een soort examen zodat ze echt weten dat je het snapt) mogen ze eventueel gedoopt worden.

neem bijvoorbeeld katholieken(mijn vader was vroeger katholiek),.... ik ben zelf dus ook gedoopt als babietje en mijn tweede naam is dus ook maria,.... dus als we het hebben over vrijwillig een geloof kiezen,.... danmoet je dat dus ook aoa van de katholieken zeggen,... Ik heb er namelijk nooit voor gekozen en toch ben ik gedoopt,...rarara hoe kan dat?!?

nogmaals,.. als kind bij jehovahs getuigen kom je echt niks te kort,.genoeg feestjes etc,.. kamp van school mocht ik ook gewoon mee etc.
ik ben nu geen jehovahs getuige ,..maar mijn moeder en broer nog wel,..en als mijn dochtertje bij oma slaapt gaat ze gewoon mee langs de deuren,... ik weet zelf wat het is,.en zolang mijn dochtertje het leuk vind om mee te gaan met oma dan is het goed.
zo zie je maar,... zelfs een kind dat niet zo opgevoed word,vind het nog leuk om mee te gaan...dat wil toch wat zeggen???

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:30

gilberke schreef:
hallo bokker's

ik had ze net weer aan de deur.
maar ik weet eigenlijk niet meer wat ik ze zeggen moet, want naar ik heb geen interesse luisterren ze niet meer.
nu kwamen ze bij mij met de vraag of ik wist wie god was ?
toen ik zij dat ik daar geen idee van had keken ze me heel raar aan :Y)
ze wouden mij een foldertje aan smeren dat ik dat maar eens kon gaan ontdekken.
daar op zij ik dat ik daar echt niet ge interesseert in was, had ik ze op een of andere mannier zwaar beledigt.
ze zijden meisje, meisje toch en zijn vertrokken.
vervolgens kreeg ik het mooie foldertje als nog door de brieven bus.

kan ik geen stikker op mijn deur plakken net zo als met folders dat je ze niet wildt.

ik probeer echt beleeft te blijven maar dat werkt niet hoe lossen jullie dat nu op ?

groetjes kim
sorry als hier al vele topic's over zijn kon niks passends vinden

wij hebben er wel een stikker op de deur geplakt.
zelf een beetje crea geweest ;)
en komen ze dan nog aan de deur dan ben ik ook heel makkelijk hoor!
sorry wij kopen niet aan de deur en doe de deur dicht.
ze gaan maar iemand anders in mijn ogen vervelen met die onzin....

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:33

pharagirlke schreef:
kennelijk heb je zelf niet goed gelezen want er is niet echt een juiste spelling, ze hebben enkel de medeklinkers JHV gevonden en de klinkers zijn in principe naar eigen invulling, dat de meeste "jehova" gebruiken is puur voor het gemak.

Even mierenn*ken, het gaat dus om JHVH, daarom moet er ook altijd een H achter.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:35

Chrisje92 schreef:
pharagirlke schreef:
kennelijk heb je zelf niet goed gelezen want er is niet echt een juiste spelling, ze hebben enkel de medeklinkers JHV gevonden en de klinkers zijn in principe naar eigen invulling, dat de meeste "jehova" gebruiken is puur voor het gemak.

Even mierenn*ken, het gaat dus om JHVH, daarom moet er ook altijd een H achter.

nu ik dus ook even miepen: :D
het is jhWh en niet jhvh haha

vertaald als jaweh

in nederland word het uitgesproken als jehovah,.. in andere landen is het soms iovah etc.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:40

Hahah oke :) En over die wachttoren, ze worden ook wel wachttorengemeenschap genoemt toch?

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:45

Chrisje92 schreef:
Hahah oke :) En over die wachttoren, ze worden ook wel wachttorengemeenschap genoemt toch?

ja klopt,.. maar dat is meer in de "volksmond"
over de hele wereld is het dus officieel jehovah's getuigen
in alle landen worden ook exact dezelfde lektuur uitgegeven, met dezelfde inhoud,dezelfde vergaderingen met de zelfde inhoud etc.(vandaar dat ze over de hele wereld ook wel wachtorengenootschap genoemd worden,.omdat iedereen dat tijdschrift kent)
de kosten van hun boekjes en tijdschriften worden betaald door middel van vrijwillige bijdrages.
daarom kunnen ze de lektuur ook gratis aan bieden aan de deuren.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:05

Ook wij hebben ze regelmatig aan de deur. Ik wacht persoonlijk netjes tot ze uitgepraat zijn en geef dan aan dat ik toch geen interesse heb dat vind ik wel zo netjes. Tegenwoordig hebben wij behoorlijke honden en ze kunnen dit niet allemaal warderen.. sinds wij onze nieuwe honden hebben hebben we er eigenlijk ook geen 'last' meer van..

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:21

Mango_ schreef:
Je hoeft het niet te geloven, maar dit is toch echt gebeurd ;). Sorry hoor, maar als die jehova's iedere week wéér aan staan te bellen met; hoi we komen god brengen, dan vind ik zo'n opmerking terecht, niets kinderachtig. Ze maken het er zelf naar hoor. Dan mag dit dan misschien wel een aparte groep onder de jehova's zijn, maar dat neemt niet weg dat het verschrikkelijk vervelend is als er iedere week wéér aangebeld wordt met hetzelfde verhaal. Nee is nee lijkt me hè?

Voortaan niet steeds zeggen 'geen interesse' maar vragen of ze je op willen schrijven als 'niet bel adres'. Bij geen interesse word je namelijk niet opgeschreven omdat een andere bewoner van het huis misschien wél geïnteresseerd is. En alle JG's weten van elkaar natuurlijk ook niet in welk huis mensen wonen die ooit tegen andere JG's hebben gezegd er niet geïnteresseerd in te zijn. Snap je het nog? :P

En elke week lijkt me ook vrij sterk, gezien ze verschillende gebiedjes afwerken zodat ze niet elke week hetzelfde gebied bewerken.
Steeds hetzelfde verhaal is óók niet waar, want iedere keer is er weer een ander onderwerp. :D Net als het 'dat god komen brengen' gedeelte wat niet waar is en dat ook al meerdere keren is besproken hier.

En volgens mij val ik in herhaling hier, ik heb dit al 2 x eerder gezegd maar lezen schijnt nog altijd erg moeilijk te zijn. :j

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:47

Die wachttoren boekjes worden ook gewoon stiekem op het werk gekopieerd. De collega van mijn vriend is Jehovahgetuige (geen lastige in elk geval) en die kopieert die boekjes gewoon op het werk altijd. Moet mijn vriend vreselijk om lachen als er weer een stapel van die dingen op de printer ligt.

Verder mag van mij iedereen geloven wat ie wil, al geloof je in het Spaghettimonster, mij een zorg. Zolang niemand mij er mee lastigvalt tenminste. Als ik er wel mee lastig gevallen wordt dan ben ik niet de aardigste nee. En ik zie het langs huizen gaan wel als lastigvallen en eigenlijk nog erger dan op straat aanspreken. Ik vind het langs huizen gaan een inbreuk maken op mensen hun privacy, net zoals het bellen op onmogelijke tijdstippen door colporteurs.

En het gebruik van kinderen zie ik als kinderarbeid, ook als de kinderen er geen bezwaar tegen hebben. Er zijn niet voor niets jeugdwetten en strikte wetgeving omtrent arbeid door kinderen/ jongeren en het langs de deuren gaan is gewoon werk. Je kan van een kind niet verwachten dat het volledig beseft waar het mee bezig is.

En als het een zo goed georganiseerd geloof is moet er ook wel goede kinderopvang voorhanden zijn waar ze kind kunnen zijn.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:49

mick overdrijven is ook echt een vak.

kinder arbeid?

Ik stond te springen om mee te gaan! gezellig naar die oude meneer die altijd een leuk verhaaltje deed, een lief hondje had en waar ik altijd een snoepje kreeg.

wat een onzin dat het kinderarbeid is.
Als ik geen zin had hoefde ik niet mee, maar 9 van de 10 keer wilde ik graag mee!

een hoop kinderen!

het is ook niet zo dat je als kind op de stoel moet zitten in de zaal en je mond moet houden.

Wij rende voor en na door de hele zaal heen (ik met leeftijds genootjes) verstoppertje doen etc etc.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 06:36

mensen willen graag negatieve verhalen plaatsen(te begrijpen,daar startte het topic mee)maar willen niet luisteren naar de mensen die hier spreken die met het geloof opgevoed zijn en die er ook positieve dingen over uitspreken.

ik begrijp de negatieve verhalen ook wel,even voor de duidelijkheid,maar dan is het toch ook juist leuk om positieve dingen te lezen van de mensen die bewust zo zijn opgevoed?
dan hoor je ook eens de andere kant van het verhaal.

nog even voor de duidelijkheid,het klopt toch dat men liever Jehovah's GETUIGEN wordt genoemd,omdat als je Jehovah's zegt,je dus in weze iedereen aanspreekt met de naam van 'god'

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 07:32

mick75 schreef:
Die wachttoren boekjes worden ook gewoon stiekem op het werk gekopieerd. De collega van mijn vriend is Jehovahgetuige (geen lastige in elk geval) en die kopieert die boekjes gewoon op het werk altijd. Moet mijn vriend vreselijk om lachen als er weer een stapel van die dingen op de printer ligt.

.

sorry hoor,..maar hier heb ik wel heeeeeeeeeeeeeeeeeele erge vraagtekens bij. :D
jehovahs getuigen hebben namelijk een mega grote drukkerij waar alles word gedrukt,..ben er zelf ook meerdere keren geweest en sommigen van mijn vroegere vrienden werken daar.

ze noemen het bethel(betekent huis van god in het hebreeuws) en het is in Emmen.
mensen uit die omgeving kennen het vast wel,want is een heel erg groot complex.
hier worden dus alle boeken/tijdchriften etc gedrukt

als jouw collega nieuwe lectuur nodig heeft,..dan kan hij dat gratis krijgen in zijn gemeente( een groepje jehovahs getuigen waar hij mee vergaderd) je zegt dan gewoon: ik heb van dat en dat boekje bijvoorbeeld 10 nodig en je krijgt het direct mee.
er hoeft dus niets gekopieerd te worden door hem
tenzij hij natuurlijk alleen 1 onderwerpje erg interessant vind,.. maar dat is dan zijn eigen keuze en niet omdat het moet

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 07:35

mijn oom en tante wonen bij Emmen,het is idd een heel groot complex.
toen ik nog wat jonger was en een keer logeerde ben ik weleens meegegaan naar een vergadering.
ik weet er weinig meer van,alleen dat ik het vreselijk grappig vond dat de mensen 'broeder' en 'zuster' genoemd werden.
ik ben niet gedwongen als mensen dat denken :P
als ik wilde mocht ik ook alleen thuis blijven.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 08:20

Zo had ik een paar maanden geleden een man en een vrouw aan de deur.
Die man heel netjes in pak met koffer bij de hand.

En toen was de vraag van die vrouw of ik in god geloofde..
Ik stond echt zo te kijken van uhhh.....Neeee ik geloof nergens in.
Ze heeft toen een boekje in mn handen later gepropt en moest het lezen.
Heb het op de tafel neer gelegt en daarna is het in de papierbak verdwenen.
Heb het niet eens gelezen :n

Zo kregen we een paar jaar geleden een boekje in de handen geduwt in de bus.
Wij echt zo wat is dit? Oh het is engels, daar begin kniet aan!

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 08:54

Snoevie schreef:
mensen willen graag negatieve verhalen plaatsen(te begrijpen,daar startte het topic mee)maar willen niet luisteren naar de mensen die hier spreken die met het geloof opgevoed zijn en die er ook positieve dingen over uitspreken.

ik begrijp de negatieve verhalen ook wel,even voor de duidelijkheid,maar dan is het toch ook juist leuk om positieve dingen te lezen van de mensen die bewust zo zijn opgevoed?
dan hoor je ook eens de andere kant van het verhaal.

nog even voor de duidelijkheid,het klopt toch dat men liever Jehovah's GETUIGEN wordt genoemd,omdat als je Jehovah's zegt,je dus in weze iedereen aanspreekt met de naam van 'god'

Ik wil ook heus wel naar de positieve kanten luisteren hoor, dat is het niet :). Maar ik hoop dat mensen hier, jehova's, óók willen begrijpen dat het álles behalve leuk is als er mensen aan de deur staan te bellen met iedere keer hetzelfde verhaaltje.