Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jodie_

Re: Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:03

C_arola schreef:
Ik ben het deels met je eens.
Alleen de zin; maar je kan er tegenwoordig wat tegen doen, waarom dan niet? Vind ik zelf nogal moeilijk.
Er zijn ook meiden en vrouwen die besluiten geen voorbehoedsmiddelen te gebruiken en met elke keer dat ze zwanger worden meteen naar de abortuskliniek rennen, en dat vind ik te ver gaan.
Als je dan geen kinderen wilt, probeer er dan ook voor te zorgen dat je geen kinderen krijgt.

Zo bedoelde ik het eigenlijk ook niet. Er zijn ook meiden zat die geen voorbehoedsmiddelen gebruiken maar denken dat de morningafter pil genoeg is als anticonceptie, vind ik ook niet kunnen. Het ging er mij meer om dat het gebracht werd als 'als je seks hebt, is er altijd een risico, dus dan moet je het niet doen'. Ik denk zeker niet licht over abortus, en gebruik gewoon de pil, maargoed, het risico is er altijd en ik vind dat er, als het echt niet kan en er goed over nagedacht is, een uitweg moet zijn.

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:58

Maar Twiggy2008,

Mijn kindje heeft ook nog allebij ze overgrootoma/opa.
Probleem is dat ik terug wonend ben bij me ouders,en mijn kindje
niet mijn ouders als oma en opa ziet.Meer iemand van leuk, is mama van mijn mama.Hij ziet zijn opa en oma die eigelijk zijn grootouders zijn...

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:20

Ik heb dan wel niet het gehele topic gelezen, maar je hebt een verschil tussen tienermoeders en tiendermoeders. Meisjes van 14 jaar die bereid zijn met alle liefde voor hun kind te zullen zorgen zijn in mijn ogen geen slechtere moeders dan vrouwen die pas op 35 jarige leeftijd een kind hebben gekregen dat eveneens opgroeit met veel liefde en zorg.

Jammer dat er toch een behoorlijk aantal meisjes de term ' tienermoeders' een slechte naam geven. Zo heb je onverantwoordelijke jonge meiden maar ook zeker onverantwoordelijke oudere vrouwen met kind. Leeftijd doet 't em toch wel vaak. Zo kijk ik er eerder van op als een vrouw van 40 nog een kind wil, maar dit is misschien een beetje offtopic.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:43

Onverantwoordelijke mensen heb je altijd, maar een 14 jarige hoort ook nog eigenlijk niet heel verantwoordelijk te zijn. Die is niet in staat om volledig voor zichzelf te zorgen en heeft nog duidelijk haar ouders nodig en zal ook niet helemaal alleen voor een kind kunnen zorgen.
Terwijl een oudere vrouw van oke pak weg 40 dat wel kan, qua financien en die is al echt volwassen (uitzonderingen heb je altijd) en zelfstandig.
Een 14 jarige hoort nog niet volledig zelfstandig te zijn.

Een 18 jarige vind ik al weer een ander verhaal: die heeft vaak iig de middelbare school al afgemaakt en mag gewoon werken Lachen en is het kind zijn vrijwel ontgroeid Lachen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:27

_Marinke_ schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen, jullie gaan ook zo snel Knipoog
Maar ik ben nu net 17 (28 aug.).. in de zomer was ik bang dat ik zwanger was. Ik heb toen heel erg af zitten vragen, wat als ik het wel ben? Laat ik het weghalen ja/nee?
M'n vriend is iig vóór abortus, die is nu net 19 en wil echt helemaal geen kind. Daarbij durf ik niet te zeggen of wij volgend jaar nog een relatie hebben. Ik heb dus vooral gedacht van, stel ik krijg het kind en ik sta er dan 'alleen' voor. M'n vriend is er niet, ik kan niet op zijn steun rekenen. Ja hij is dan de vader, máár ze mening gezien ben ik bang dat ie dan zal zeggen: "Doei".. (je hoort het namelijk zo vaak Verdrietig )

Iig zal ik naar de 2e gaan van het MBO als het goed is, en ik heb nog een hele lange weg te gaan. Wil architect worden dus zit tot m'n 30e nog wel in de boeken.. Het zal moeilijk worden om het kind een goed leven te geven, je bent immers student!!
Ik kwam er niet goed uit, ik neigte wel naar houden.... maar vond het zo moeilijk.. Toen in die periode ging ik soms ook fantaseren over een kindje, het lijkt mij nog steeds geweldig om moeder te worden en heb altijd gezegd later wil ik kinderen Ja Maar dat is later, en als het plotseling zo dichtbij komt word het moeilijk.. Knipoog Gelukkig heb ik geen beslissing hoeven te nemen nog Lachen

Maar toen ik 14/15 was had ik het er geregeld met m'n ouders over, seksuele voorlichting etc. Af en toe vroeg ik dan ook; Stel ik zou nu een kind krijgen, of wanneer ik 16/17 ben, hoe zouden jullie dan reageren? En ze hebben altijd gezegd dat ze eerst boos zouden worden, en het ook absoluut niet leuk zouden vinden. Dat zou hun eerste reactie zijn.. geschokken en daarbij ook 'boos'.

Maar daarna, zullen ze me tog altijd steunen! Ze zullen me helpen bij de opvoeding en alles Lachen En dat hebben ze altijd gezegd, en ben er dan ook 100% zeker van Lachen

_Marinke_ schreef:
Ik moet zeggen, heb een keer een dayafterpil moeten gebruiken. Echter weten m'n ouders dit niet, maar vind dit echt geen moord ofzo. K zie het ook niet als abortus, meer als 'maatregel'. Zelfde als wanneer je de condoom gebruikt en later weggooit. Daar zit tog ook dat zaad in? Dat 'vermoordt' je dan tog eigenlijk ook? Knipoog

Welke steun ik van m'n ouders verwacht? Geestelijke steun, hulp in opvoeding (dat ik altijd bij hen terecht kan met vragen), oppas wanneer ik naar school/werk moet bv. Maar geen oppas voor elke zaterdagavond omdat ik wil stappen bv. Knipoog Dan zeggen ze ook, dat zijn de gevolgen van een kind. Natuurlijk kun je wel een keertje wat leuks gaan doen. Doen volwassen ouders tog ook? Verder zullen ze mij zeker financieel ook proberen te steunen! Echter zouden ze me geen goudmijntje kunnen geven, maar ze doen toch echt wel hun best Ja (Ze doen er nu ook alles aan om het mij en mijn broertje aangenaam te maken, en dat wij kunnen studeren en dat waardeer ik enorm! Daarom weet ik ook dat ze mij financieel helpen voor zover ze kunnen Ja We hebben het niet slecht, maar zijn ook niet stinkend rijk Knipoog )

Ik zou het kind zeker geen eigen huisje kunnen bieden op het moment, hoe graag ik ook wil. Wil op het moment graag op mezelf, maar weet heel goed dat dit moet wachten tot ik het financieel kan opbrengen. En ik vind tog dat je het kind ten eerst een fijn huis moet kunnen geven! En geen kamertje bij opa & oma Knipoog

_Marinke_ schreef:
wonderworst_ schreef:
IK vind dat niet !!
heb jij wel eens een korste van een wondje gekrabbelt ??
dat zijn ook cellen !!,,,

en tegen andere die vinden dat een vader niets met zijn kind te maken mag hebben omdat hij eigenlijk niet nu al een kind wil !!
zonder hem had je helemaal geen kind,, van spelen met je zelf op je kamer krijg je geen kinderen
het aandeel van een vader vind ik even groot als dat van een moeder !! Tong uitsteken

Dat klopt, daarom kwam ik er ook niet uit Knipoog
M'n vriend wil nu echt geen kind, later wel, nu niet.
STel ik zou nu zwanger raken, (en was echt v/d zomer bang dat dit het geval zou zijn), dan weet ik nog steeds niet goed wat ik moet. Ik zou het graag een goed leven willen bieden, ik zou de steun van m'n ouders krijgen. Maar in eerste instantie niet van m'n vriend..

Maar wanneer ik zou kiezen om het te houden, zou ik wel zo iets hebben van de vader mag het altijd zien! Ja Hij heeft immers ook recht op het kind, wie weet beslist ie nu wel dat ie het niet aankan maar blijkt het in de toekomst heel anders en is het juist een goede vader.
Vind het 'wreed' voor zowel het kind als de vader om te zeggen dat ze elkaar niet mogen zien of niks met mekaar te maken mogen hebben. Jij kan wel niks meer met de vader te maken willen hebben, of hij met jou.. maar het kind is van zowel de moeder als van de vader tog wel van jou eigen vlees en bloed. Waar je vaak eerder voor kiest dan je vriend/vriendin Knipoog

_Marinke_ schreef:
C_arola schreef:
Op wiens naam zou je de kind dan zetten (achternaam), alimentatie enz?
Gewoon nieuwsgierig, geen aanval.
De vader zou van mij de kind wel mogen zien maar alles gaat in overleg.
Het is niet zo dat als paps ineens een kind wil en weet dat hij er ergens een heeft lopen bwv hij meteen bij me in gaat wonen en alles goed is.
Daar word eerst goed over gepraat zodat zijn verantwoordelijkheid naar het kind ook duidelijk word.

Dat zou ik in overleg met m'n vriend doen Knipoog
Wil het geen alimentatie betalen. Prima, hij heeft er immers ook niet voor gekozen om het kind te houden.

Achternaam vind ik een hele lastige Clown Vind mezelf een erg mooie achternaam hebben die ik graag wil houden, daar dacht ik als kleind kind al aan. Dat wanneer ik zou trouwen, of ik dan de achternaam van m'n man over zou nemen ja/nee. En ben der nog niet over uit Tong uitsteken Zou het iig erg moeilijk vinden! Maar ook dat in overleg met m'n vriend Knipoog Het zal lastig worden.

Het kan zijn dat ie zegt, zet maar op jou achternaam ik wil het kind niet. Prima doe ik dat.
Zegt hij ik wil het op mijn achternaam hebben, ook goed maar dan draagt ie wel de verantwoordelijkheden ook en loopt er niet voor weg. Of ziet het kind af en toe leuk en aardig, en ervaart alleen de leuke dingen Knipoog Dan moet ie het ook samen met mij voor willen zorgen, ook in de moeilijke momenten!

Ik zou alles in overleg met m'n vriend doen, en hij zou het kind altijd mogen zien. Zoals ik al zei, hij roept nu wel keihard dat ie nog geen kinderen wil. Maar hij heeft wel een kinderwens Knipoog En wie weet wordt ie wanneer het kindje geboren is wel een onwijs goeie vader die door het vuur gaat voor z'n kind!

Maar het kan ook zijn dat ie er voor weg rent, niks meer mee te maken wil hebben. Dan eis ik ook geen alimentatie van hem, maar komt het wel op mijn achternaam en beslis ik over het kind. Hij wil het immers toch niet? Dan ervaart die daar ook de gevolgen van Knipoog En dat is z'n eigen keus! Wil die het kind ineens na x aantal jaar zien, prima maar idd in mijn overleg. Hij heeft immers nog wel altijd recht op het kind. En zelfs dan zou ik hem nog de kans willen geven om alsnog een goede vader te worden Ja Maar zou het niet pikken dat ie dan alleen de leuke dingen ervan ervaart of het eens in de zoveel tijd ziet en hij er van alles over wil beslissen.

Het kan zijn dat ie gewoon echt niet voor het kind kan zorgen, dat kan, maar daarom heeft ie nog wel rechten om het kind te zien. En dat vind ik goed. Knipoog

Zo, even een paar quotes die ik eerder dit toppic heb gepost Knipoog
Wil daar wat aan toevoegen, zoals te lezen is had ik vroeger gesprekken met mijn moeder over dat wanneer ik zwanger zou zijn hoe ze zouden reageren, nou vandaag had ik gevraagd stel ik kom voor de keus te staan wanneer ik nu zwanger zou raken van m'n vriend. Wat zou jij dan zeggen? Zou je dan abortus zeggen of houden?

Ze vond het een heel moeilijke vraag, en wist het niet goed. Abortus vind ze erg moeilijk, want je maakt dan wel een levend 'wezen' dood. Daar heeft ze gelijk in, maar houden? M'n vader mag m'n vriend niet zo en de situatie thuis is ook niet al te best (m'n vader zit aan medicijnen, niet voor lichamelijke kwesties maar geestelijke.. hijs niet knetter gek ofzo maar het is net even anders dan normaal). En wanneer m'n vader erachter zou komen dat ie een kleinkind zal krijgen waarvan m'n vriend de vader is, is m'n moeder bang dat ie dan echt pislink wordt. Dus ze zat erg in het dubio, is houden dan ook wel zo verstandig? Helemaal omdat ik hoe dan ook de steun van m'n ouders nodig heb!!

Erg lastige kwestie dus, m'n moeder liet ook blijken dat ze iniedergeval achter mij zal staan. M'n vader is het nu net even anders, hij is zobiezo erg met zichzelf bezig en zou het waarschijnlijk zobiezo geestelijk niet aan kunnen dat ik een kind zou krijgen Knipoog M'n moeder kwam er niet uit, maar ben zelf erg blij dat ik het hier met haar over kan hebben. Dat ik weet hoe ze erover denkt, hoewel ik wel vaak ruzie's met m'n moeder heb.

We praten hier thuis veel over seks, en daarom gaat het net even gemakkelijker dit soort onderwerpen. Vond het lastig om te erkennen aan m'n ouders dat we dingen uitspookten maarja dat is ook normaal! Ben nu toch wel blij dat ze weet wat ik doe, en dat ik het met haar over de risico's kan hebben. En hoe we nu tegen de evt. keuze's aankijken voor wanneer het toch mis zou gaan, dat vind ik voor mijzelf prettiger voor mocht het mis gaan en ik het moest vertellen thuis Knipoog Als je weet hoe je ouders denken te reageren, dan is de stap om het te vertellen minder groot heb ik het idee Lachen En een ongelukje zit in een klein hoekje!! Knipoog
*Want ik probeer er nu iig wel zoveel mogelijk aan te doen om niet zwanger te raken Lachen *

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:01

Twiggy2008 schreef:
Opisop_shop: Als ik 60 ben is zij 26 jaar. Knipoog
Jij doet net alsof je op je 60e hoogbejaard bent en niet meer in het leven staat ofzo. Nou, dan ken ik nog een hoop moderne, leuke en sterke vrouwen, hoor, die die leeftijd nu hebben. Die zijn allemaal nog helemaal mobiel en aardig 'modern'. Lachen
Ik hoop op mijn 60e ook zo te zijn, al klinkt het voor mij nog wel erg ver weg. Haha!

Ik heb zelf jonge ouders, waar ik helaas weinig mee deel door omstandigheden. Heb zat vrienden die (veel) oudere ouders hebben, waar ze wel een hele goede band mee hebben. Nogmaals, leeftijd zegt niet alles. Als jij dat wel zo ziet, vind ik dat erg kortzichtig, eerlijk gezegd. Clown
En wil je jong moeder worden, ga je gang, als je die kans krijgt. Maar je hebt in het leven met meer te maken dan alleen de 'ideale' leeftijd, dat heb ik wel ervaren. Knipoog
Zeker wat aan kinderen beginnen betreft. Ja
En dan heb ik het nog niet eens over de juiste partner vinden waarmee je dit wilt delen of de stabiele thuissituatie (financieel, een huis e.d.). Nee, er zijn nog meer dingen die er in je leven kunnen gebeuren, waardoor je besluit om op 'oudere' leeftijd moeder te worden. Voor mij was dit DE ideale tijd in mijn leven. Jammer dat mensen als jij dat veroordelen, maar goed, wij zijn als gezin dolgelukkig nu. Garanties over later heb je nooit. Ook niet als je heel jong aan kinderen begint. Knipoog
Neem dat maar van me aan.

Mijn dochter heeft trouwens allevier de grootouders nog. Tussen de 59 en 69 jaar.

Ik bedoelde nit het hele stuk over jou, Twiggy, sorry als dat zo overkwam.
Ik vroeg me alleen af hoe oud je dochter was omdat jij zei dat je oud moeder was geworden.
Maar als jij straks 60bent en zij 26 dan vind ik dat niet zo heel oud hoor, dat is net een paar jaar ouder dan mijn moeder Knipoog

Ik bedoelde meer ouders die echt heel oud zijn, daarmee bedoel ik bv dochter 25 moeder 65 ofzo.

En nee het is niet kortzichtig, ik weet dat leeftijd niet alles zegt, dat zeg ik ook erbij; niet iedereen wordt op dezelfde manier oud en garanties heb je nooit. Maar ik neem aan dat wanneer je de verhouding hebt die ik hier noem, dus 25 - 65 dat dochter/zoonlief geen grootouders meer heeft, en dat je als ouderszijnde ook lang niet alles met je kinderen kunt doen lichamelijk gezien dan wanneer je 10jaar jonger zou zijn geweest.
Maar goed, alles ligt aan de omstandigheden, ik kom uit een zeer sportief gezin en zie dat mijn vader nu sinds 3 jaar ook achteruit gaat lichamelijk gezien en klachten krijgt. Als hij 10jaar ouder was geweest had ik al die sportieve dingen dus niet met hem kunnen doen en dat vind ik een erg trieste gedachte.

Om ouder te worden bestaat inderdaad geen ideale leeftijd, het moment moet er gewoon zijn lijkt me.
Dus je financiele situatie, je relatie en dan moet het ook nog eens lukken.
Maar voor mij zit die leeftijd objectief gezien tussen de 24 en 30 in, als je situatie er dus naar is.
Dan "heb je als je ouder bent ook nog weer wat aan je leven" (let op de haakjes!) want dan kun je als de kinderen de deur uit zijn ook nog reizen ofzo als je dat graag wilt doen, voordat je dat lichamelijk niet meer zou kunnen.
Net als dat tienermoeder mij niet wenselijk lijkt, je wilt toch zelf eerst ook wat van het leven zien en jongzijn voordat je die verantwoordelijkheid gaat nemen?

Maar goed, lastig topic omdat het allemaal meningen zijn Knipoog

Inseperable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:43

KiWiKo schreef:
BinkyMonster schreef:
En verder vind ik een kindje eigenlijk het lopende bewijs van verbondenheid. Als je gelukkig bent en een kindje hebt, weet iedereen dat je serieus van elkaar houdt. Lachen

dat is in de echte wereld wel anders Lachen Lachen

Neehoor. Je kunt natuurlijk ook scheiden, maar de mensen tegenwoordig scheiden om het minste of geringste. Verder bedoel ik met die quote, dat je een stukje van jezelf én een stukje van hem op de wereld zet. In de periode dat dat gebeurt hou je van elkaar (m.o.v. verkrachting, one night stands e.d.). Dat is toch speciaal?

BraveSpots schreef:
BinkyMonster schreef:
Ik ben zelf 15 jaar, mijn vriendje wordt 1 januari 16. Als ik zwanger zou worden, zou ik heel erg twijfelen wat ik met het kindje zou doen. Ik hou écht van mijn vriendje en we zijn meer dan een half jaar bij elkaar en ik kan blind op hem vertrouwen. Ik zou hem nooit kwijt willen en dat weet hij, want de gevoelens zijn ook andersom. Daarom is het voor mij moeilijk om te beslissen of ik het wil houden of niet. Verder ga ik eigenlijk nooit uit, niet naar disco's, niet naar de bioskoop, ik ga nooit zomaar het huis uit. Dus wat dat betreft zou ik het kindje kúnnen houden.

En verder vind ik een kindje eigenlijk het lopende bewijs van verbondenheid. Als je gelukkig bent en een kindje hebt, weet iedereen dat je serieus van elkaar houdt. Lachen

Ik vind jouw post het voorbeeld van iemand die niet echt weet hoe het in elkaar zit. Een kindje kunnen houden gaat verder dan nooit stappen en niet veel uit huis gaan Knipoog .

En over je laatste zin, ik wou dat het zo was, dan zouden alle kinderen ouders hebben die gelukkig waren. Helaas is de realiteit wel anders als je kijkt naar de hoeveelheid vechtscheidingen tegenwoordig...
(en je kan ook serieus van elkaar houden zonder kinderen te hebben hoor Knipoog ).

Ik ga niet vaak uit huis, wat betekend dat ik me niet lam zuip zoals veel 15 jarigen doen. Ik ben binnekort klaar met school, heb verantwoordelijkheidsgevoel en ik zou een goede moeder zijn.

En verder weet ik heus wel dat je ook van elkaar kunt houden zonder kinderen, maar ik vindt een kindje gewoon iets extra's toevoegen aan een relatie.
Laatst bijgewerkt door Inseperable op 12-12-08 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:49

Dat is precies wat KiWiKo bedoelt BM. Het hebben van een kindje is geen garantie om van elkaar te houden. En het hoeft ook niet per sé een verzegeling te zijn.

Ik zag het bij mijn eerste overigens ook zo hoor! We waren samen gaan wonen en hadden in eerste instantie zoiets van "Oh we zijn zo gelukkig met elkaar en nu gaan we een heleboel kindjes maken!!"

Uiteindelijk kwamen we op het idee dat het toch niet zo heel handig was, en toen bleek ik al zwanger te zijn.

Onze relatie heeft de laatste jaren een hoop te verduren gehad. En misschien dat als we geen kinderen hadden gehad en niet getrouwd waren we het al veel eerder hadden opgegeven.

We hebben altijd gezegd niet bij elkaar te blijven voor de kinderen, en dat zullen we ook niet doen, maar het is wel een extra factor waardoor je je relatie nog een extra kans geeft.

Gelukkig gaat het nu weer betrekkelijk goed samen Knipoog maar punt is dus... Kinderen zijn absoluut geen teken van een goed huwelijk.

Hoeveel mensen er wel niet zijn waartussen het slecht gaat, en die dan proberen zwanger te worden om de boel te lijmen.......

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:58

Haak ik ook weer even in Lachen
Wbt. het bij elkaar blijven om een kind, of juist een kind gaan maken ben ik het helemaal met jullie (KiWiko, Rock) eens Ja
maar toch... Heb ik zelf ondervonden, dat je wat harder knokt als je samen een kindje deelt..
Ik zal heel eerlijk zijn: Als ik en mn vriend die kleine samen niet hadden gehad was het allang over geweest.. Dan had ik eerder opgegeven.. dat weet ik heel zeker..
En dit betekent niet per definitie dat we nou om die kleine bij elkaar zijn gebleven
Maar het spant wel een lijntje tussen 2 mensen.. Je gaat wat uitgebrijder nadenken over het 'uitmaken'
Ik en mn vriend zijn in 2 jaar onwijs naar elkaar toegegroeid, in principe was calvin gevolg van een uit de hand gelopen one night stand.. ben ik heel eerlijk in... Ik had hem - als ik niet zwanger was geraakt nooit die kans gegeven als ik nu wel gedaan heb.. En ook nu zijn we nog bij elkaar
Ten 1e omdat we van elkaar zijn gaan houden
en ten 2e omdat we ons beide hebben gerealiseerd waar ons doel, ons leven ligt en daar onze verantwoordelijkheid voor genomen hebben..
Noem het maar de verkeerde redenen Lachen

Inseperable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:02

Rock schreef:
Dat is precies wat KiWiKo bedoelt BM. Het hebben van een kindje is geen garantie om van elkaar te houden. En het hoeft ook niet per sé een verzegeling te zijn.

Ik zag het bij mijn eerste overigens ook zo hoor! We waren samen gaan wonen en hadden in eerste instantie zoiets van "Oh we zijn zo gelukkig met elkaar en nu gaan we een heleboel kindjes maken!!"

Uiteindelijk kwamen we op het idee dat het toch niet zo heel handig was, en toen bleek ik al zwanger te zijn.

Onze relatie heeft de laatste jaren een hoop te verduren gehad. En misschien dat als we geen kinderen hadden gehad en niet getrouwd waren we het al veel eerder hadden opgegeven.

We hebben altijd gezegd niet bij elkaar te blijven voor de kinderen, en dat zullen we ook niet doen, maar het is wel een extra factor waardoor je je relatie nog een extra kans geeft.

Gelukkig gaat het nu weer betrekkelijk goed samen Knipoog maar punt is dus... Kinderen zijn absoluut geen teken van een goed huwelijk.

Hoeveel mensen er wel niet zijn waartussen het slecht gaat, en die dan proberen zwanger te worden om de boel te lijmen.......

Heb even de boel geedit. Lachen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:14

"Ze" zijn er nou net achter dat alcohol beneden de 16 (eigenlijk 18) ongezond is, wat mij betreft zouden ze seks beneden de 18 ook mogen verbieden. Een heleboel meiden beneden die leeftijd heeft seks niet omdat ze "eraan toe zijn", maar omdat hun vriendje het wil, (omdat ie wil uitproberen wat ie op Youtube ziet, of omdat zijn vrienden hem dat aanpraten). Ik ken zat tienermeiden die aan de pil gingen, omdat ze verwachtten dat hun vriendje wel met ze naar bed zou willen, hoewel het van hunzelf niet zo nodig hoefde.
Ik ben daar lekker niet ingetrapt. Waarom zou je seks hebben omdat alleen je vriend dat wil? Omdat ie anders de verkering uitmaakt? Nou, dan was ie ook niet geschikt geweest als vader, of als echtgenoot, want dan laat ie je zo zitten, als je eens een dagje geen zin hebt of om gezondheidsredenen niet kunt.

De rottigheid is ook, dat juist tienermeiden mega-vruchtbaar zijn, vaak door de pil heen, ook als ze die braaf slikken. Hoezo veilig? Ja en dan breekt er een zaadcel doorheen, en mag de Stimezo kliniek het foutje wegpoetsen. Op kosten van de gemeenschap. En jaren later willen ze wel kinderen, en dan kunnen ze die niet krijgen, want door al het geseks op jonge leeftijd kregen ze ongemerkt chlamydia, en zijn onvruchtbaar. Ook besmetting met het virus waardoor je baarmoederhalskanker krijgt, behoort tot de "zegeningen" van vrije seks. Om over andere soa's maar niet te praten. Als je zo flink bent om vrijwillig seks te hebben, neem dan de gevolgen ook voor je rekening. Ben je echt zo bang om zwanger te worden, heb dan geen seks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:28

Zoolgangster, ik heb in een eerdere post in dit topic ook al aangehaald dat er veel onzekere/beinvloedbare tienermeiden zijn die seks om de verkeerde redenen hebben, maar er zijn net zo goed tienermeiden die er wel aan toe zijn. De ene persoon is er aan toe als hij/zij 14 is, de andere als hij/zij 25 is. Niks mis mee toch? Seks verbieden tot 18 jaar vind ik erg achterhaald (hoe moet dat in de praktijk gebracht worden?) en betuttelend. Goede voorlichting en werken aan weerbaarheid en zelfvertrouwen bij tieners zou meer uithalen, denk ik.

Zoolgangster schreef:
Ben je echt zo bang om zwanger te worden, heb dan geen seks.

Er zijn zoveel vrouwen (die allang geen tiener meer zijn) die niet zwanger willen worden, moeten die dan allemaal maar geen sex hebben? Sex is toch ook een plezierig tijdsverdrijf, of dat zou het kunnen zijn. Knipoog Voorbehoedsmiddelen zijn er niet voor niks. Als je ze goed gebruikt kan er alsnog iets foutgaan, maar als je zo gaat redeneren kan je niks meer doen in het leven. Ik vind het goed dat er noodmaatregelen als abortus bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:35

Ik kan me eigenlijk wel vinden in het idee 'als je absoluut geen kinderen wil, dan moet je ervoor zorgen dat die er niet komen' de enige 100% zekere manier om dat te bewerkstelligen is geen seks hebben.

Ja, seks is een heel plezierig tijdverblijf, en je kan er heel veel aan doen om niet zwanger te raken en toch seks te hebben. Maar als je én de pil slikt, én een condoom gebruikt, én weet-ik-veel-wat en je raakt toch zwanger... Dan denk ik aan de ene kant; dan had het blijkbaar zo moeten zijn.

Misschien dat ik daar erg zweverig in overkom hoor Knipoog

Ik ben overigens voor abortus in geval van risico voor moeder en/of kind en bijvoorbeeld verkrachting.

Maar als je van elkaar houdt maar geen kinderen wil, en er wil zó graag een kindje bij... Tja...

Ik denk dat ook dat soort mensen geweldige ouders zouden kunnen zijn. Ik geloof niet zo erg in het 'ik heb niks met kinderen dus ik zou een slechte ouder zijn'. Er zijn genoeg mensen die wel heel graag kinderen willen en slechte ouders zijn. Omdat er ook een heleboel mensen zijn die graag een kind willen omdat ze het WILLEN (omdat het zo hoort, etc).

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:39

Er is nog een 100% zeker manier hoor Rock... gewoon de hele mikmak verwijderen... Haha! Maar ja, dat is al even drastisch he... Overigens denk ik zelf ook dat ik best een goede moeder zou zijn...maar toch wil ik het niet. Ik vind kinderen leuk hoor, maar ik vind mijn kinderloze bestaan eigenlijk nog leuker, je hebt toch meer "vrijheid" wanneer je geen kinderen hebt... iig in die zin dat je dingen kan doen zonder rekening te hoeven houden met kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:42

Dat is absoluut waar Vikki Haha!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:19

@Rock: Dát is de grootste reden waarom we vanaf dag 1 gelukkig waren met mijn zo plotse zwangerschap:
Dit kindje heeft er voor gekozen om bij ons te komen,heeft ons uitgezocht als ouders...
Wij geloven heel erg in het lot,al klinkt het misschien dom.
Buiten dat konden we het kindje alles bieden.

En vikki: de hele mikmak verwijderen: hartstikke leuk,maar dat doen ze dus niet zomaar
Wij houden het bij 1 kind,niet dat het zo slecht bevalt,maar een tweede zwangerschap zou voor mij en het kindje té risicovol zijn.
Aangezien ik al eens door de pil heen ben zwanger geraakt,ben ik wel bang voor nog een zwangerschap.
Maar de boel verwijderen willen ze niet,omdat ik te jong ben.
Ze komen aan met: wat als je gaat scheiden en een nieuwe man vind,waarmee je nog een kindje wil?
En meer van dat soort vragen.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 12-12-08 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:20

Mijn moeder was ongeveer 28 toen ze mij kreeg.. Dus valt nog mee Lachen
Ik ken ook een meisje die zich zwanger heeft laten drukken, om te kijken of ze vruchtbaar was. Nou hoe gek kun je dan wezen? Er zijn mensen die kinderen willen hebben, maar dat kunnen ze niet. En dat kind die laat zich even zwanger drukken, omdat ze zeker wil weten of ze later kinderen kan krijgen Slapen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:23

En niemand heeft iets op mijn stukje te zeggen Boos!
Ik voel me buitengesloten Bloos!
en beledigd Haha!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:26

Dat weet ik hoor tivoli, dat "gewoon" moest ook zeker niet letterlijk worden genomen en dat "hele" eigenlijk ook niet... maar sterilisaties zijn natuurlijk wel mogelijk Lachen .

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:29

vikki schreef:
Dat weet ik hoor tivoli, dat "gewoon" moest ook zeker niet letterlijk worden genomen en dat "hele" eigenlijk ook niet... maar sterilisaties zijn natuurlijk wel mogelijk Lachen .

Snap ik hoor Knipoog
Maar ik wilde even laten weten dat het wel iets is waar wij over gedacht hebben.
(zowel bij mij als bij mijn partner)
Helaas worden wij hier niet mee geholpen,dus volgende week ga ik voor een spiraaltje,die hopelijk meer zekerheid geeft.
Hoe zeer ik ook in het lot geloof,als ik nu zwanger zou worden,zou ik het weg moeten laten halen.
Mijn lichaam kan het niet meer,en het is een wonder dat ik een gezonde dochter op de wereld heb kunnen zetten.
Er is ons verzekerd dat een tweede kindje voor de 22e week dood zal gaan.
Sorry,maar dan heb ik liever een curretage dan een doodgeboorte...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:33

raketje_ schreef:
Maar Twiggy2008,

Mijn kindje heeft ook nog allebij ze overgrootoma/opa.
Probleem is dat ik terug wonend ben bij me ouders,en mijn kindje
niet mijn ouders als oma en opa ziet.Meer iemand van leuk, is mama van mijn mama.Hij ziet zijn opa en oma die eigelijk zijn grootouders zijn...

Leuk dat hij nog een overgrootoma en -opa meemaakt. Een dertiger vriendin van mij heeft ook een kindje en ook nog een oma, dus haar kindje ervaart dat ook nog net. Knipoog
Mijn allerliefste oma is overleden, vlak voordat ik zwanger werd. Gelukkig weet ik ze het wel meemaakt, want ik voel haar dagelijks om me heen. Lachen
Ik had dit graag nog met haar willen delen in de levende wereld, maar het heeft helaas niet zo mogen zijn.

Ik snap alleen niet zo goed waarom jouw kind zijn grootouders als 'iemand van leuk' ziet. Het blijven toch gewoon opa en oma of hij ze nou dagelijks ziet of niet? En anders komt dat wel als hij wat ouder is, toch?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:49

opisop_shop schreef:
Ik bedoelde nit het hele stuk over jou, Twiggy, sorry als dat zo overkwam.
Ik vroeg me alleen af hoe oud je dochter was omdat jij zei dat je oud moeder was geworden.
Maar als jij straks 60bent en zij 26 dan vind ik dat niet zo heel oud hoor, dat is net een paar jaar ouder dan mijn moeder Knipoog

Ik bedoelde meer ouders die echt heel oud zijn, daarmee bedoel ik bv dochter 25 moeder 65 ofzo.

En nee het is niet kortzichtig, ik weet dat leeftijd niet alles zegt, dat zeg ik ook erbij; niet iedereen wordt op dezelfde manier oud en garanties heb je nooit. Maar ik neem aan dat wanneer je de verhouding hebt die ik hier noem, dus 25 - 65 dat dochter/zoonlief geen grootouders meer heeft, en dat je als ouderszijnde ook lang niet alles met je kinderen kunt doen lichamelijk gezien dan wanneer je 10jaar jonger zou zijn geweest.
Maar goed, alles ligt aan de omstandigheden, ik kom uit een zeer sportief gezin en zie dat mijn vader nu sinds 3 jaar ook achteruit gaat lichamelijk gezien en klachten krijgt. Als hij 10jaar ouder was geweest had ik al die sportieve dingen dus niet met hem kunnen doen en dat vind ik een erg trieste gedachte.

Om ouder te worden bestaat inderdaad geen ideale leeftijd, het moment moet er gewoon zijn lijkt me.
Dus je financiele situatie, je relatie en dan moet het ook nog eens lukken.
Maar voor mij zit die leeftijd objectief gezien tussen de 24 en 30 in, als je situatie er dus naar is.
Dan "heb je als je ouder bent ook nog weer wat aan je leven" (let op de haakjes!) want dan kun je als de kinderen de deur uit zijn ook nog reizen ofzo als je dat graag wilt doen, voordat je dat lichamelijk niet meer zou kunnen.
Net als dat tienermoeder mij niet wenselijk lijkt, je wilt toch zelf eerst ook wat van het leven zien en jongzijn voordat je die verantwoordelijkheid gaat nemen?

Maar goed, lastig topic omdat het allemaal meningen zijn Knipoog

Ah, gelukkig, want ik begreep het al niet helemaal Knipoog Lachen . Ik las dat jijzelf 30 als ultimatum stelt voor het krijgen van kinderen (overigens had ik ook die leeftijd vroeger in mijn hoofd zitten Knipoog ). Ik was uiteindelijk ruim 34, naar mijn idee nog niet stokoud Knipoog , maar als ik sommige posts hier zo lees, dan was ik al behoorlijk oud. Sigaar

Ik heb heerlijk geleefd in alle opzichten tot mijn 34e (gek doen, relaties, uitgaan, reizen, carriere, noem maar op). Dus dat ik nu een jaartje of 18 'vast zit' aan mijn kind, ach, met alle liefde..... Ik ben tegen die tijd dat ze een jaartje of 18 is 52, geloof ik. Hopelijk blijven we nog jaren gezond, want ook een relatief 'jonge' leeftijd geeft geen garanties op het leven. Als ik zo om me heen kijk en zie hoe 'jong' sommige mensen ziek worden en/of overlijden....... Verdrietig
Het kan mij ook overkomen..... Verdrietig
Gelukkig heb ik al veel leuke dingen gedaan in het leven en natuurlijk hoop ik nog jarenlang te genieten van al het moois wat het leven nog te bieden heeft. Nu als moeder, wat voor mij toch HET allerbelangrijkste in het leven is, hoor. Daar kan geen wereldreis tegenop, eerlijk gezegd. Lachen

Het is ook heel lastig, deze discussie Ja . Daarom veroordeel ik ook geen tienermoeders, omdat al die situaties zo persoonlijk zijn. En hetzelfde geldt voor de oudere moeders. Kinderen groot brengen is een hele zware verantwoordelijkheid. Ik kan me geen grotere verantwoordelijkheid voorstellen. Voor mezelf ben blij dat ik niet eerder aan kinderen begonnen ben. Ik wilde eerst echt helemaal vrij zijn en mijn eigen dingen doen. De tijd tussen uit huis gaan en je echt settelen had ik echt nodig om me te bevrijden van allerlei zaken. Ik kijk er met mooie (en natuurlijk minder mooie, maar die zijn in de minderheid) herinneringen op terug en ben blij dat ik het zo gedaan heb.

Overigens ben ik sowieso overtuigd dat je kinderen jou als vader of moeder uitkiezen. Of de zwangerschap nou gepland was of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:02

_Tivoli_ schreef:
vikki schreef:

Snap ik hoor Knipoog
Maar ik wilde even laten weten dat het wel iets is waar wij over gedacht hebben.
Helaas worden wij hier niet mee geholpen,dus volgende week ga ik voor een spiraaltje,die hopelijk meer zekerheid geeft.
Hoe zeer ik ook in het lot geloof,als ik nu zwanger zou worden,zou ik het weg moeten laten halen.
Mijn lichaam kan het niet meer,en het is een wonder dat ik een gezonde dochter op de wereld heb kunnen zetten.

Dat kan ik me heel goed voorstellen Ach gut Is het dezelfde gyn die je heeft verteld dat je kindje zal overlijden, en die zegt 'wat als je gaat scheiden?' want dat zou ik heel erg vreemd vinden Nors opkijken mag ik vragen hoe het komt dat een zwangerschap bij jou nog zo'n risico zal zijn?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:10

Rock schreef:
_Tivoli_ schreef:
Snap ik hoor Knipoog

Dat kan ik me heel goed voorstellen Ach gut Is het dezelfde gyn die je heeft verteld dat je kindje zal overlijden, en die zegt 'wat als je gaat scheiden?' want dat zou ik heel erg vreemd vinden Nors opkijken mag ik vragen hoe het komt dat een zwangerschap bij jou nog zo'n risico zal zijn?

Nee dat was en andere gyn.
En ja,dat mag je vragen.
Toen ik zwanger was van Fay kon mijn lichaam het al niet aan,ik kreeg vroegweeën bij 26 weken.
We werden rondgeleid op de coufeuse afdeling,om ons voor te bereiden op wat komen ging.Ook moesten we er rekening meer houden dat ons kindje dood zou kunnen gaan als het al geboren werd.
Dat was voor ons een hele klap.
Ik heb weken in het ziekenhuis gelegen,reageerde niet op de weeënremmers.
Gelukkig is onze dochter uiteindelijk gezond ter wereld gekomen,maar daarbij is mijn baarmoeder ook erg verzwakt geraakt.
Ik schijn zelf een stofje aan te maken die de baby afstoot zeg maar.
Allemaal lastig om uit te leggen,maar we gaan het risico niet nemen om een kindje te verliezen.
Bovendien hebben we altijd maar de wens van 1 kind gehad,en ik ben ontzettend blij dat we die hebben mogen krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:15

Couveuseafdelingen zijn mij heel erg bekend, en ook de klap die dat geeft. Is ze uiteindelijk nog prematuur geboren? Ik zou als ik jou was eens naar de gyn toestappen die jou heeft verteld over je risico. Grote kans dat hij/zij wél openstaat voor een sterilisatie. Je hebt altijd recht op een second opinion he? En wat betreft dat stofje... Heb eens iets opgevangen over aspirine slikken om vroeggeboorte tegen te gaan (onder begeleiding van een gyn uiteraard), werkt dat dan tegen jouw stofje?

Als je vindt dat ik wel erg veel interesse toon moet je het zeggen hoor... Bloos Naast dat ik het erg interessant vind en meeleef wil ik komend jaar starten met de opleiding verloskunde, dus ook uit dat oogpunt vind ik het interessant Bloos