Ervaringen gevraagd bewust geen kinderen willen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Re: Ervaringen gevraagd bewust geen kinderen willen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 03:06

Heeft iemand net de film Antonia gezien toevallig?
"Een kind? Hoe kun je dat nou doen? Wil je het op je geweten hebben dat je een kind in koelen bloede tot leven dwingt?" (Schopenhauer)

Ik heb ook heel lang zo gedacht, en zou NOOIT kinderen nemen. Ik heb het mijn ouders ook wel kwalijk genomen dat ze mij zo nodig moesten krijgen omdat zij daar zin in hadden. En nu zat ik ermee... Ik was vooral ook boos dat ze daar niet eens over na hadden gedacht voordat ze besloten een kind te nemen.

Maar het gemene van de natuur is dat kinderen (bijna) altijd worden gemaakt op momenten dat iemand gelukkig is. Op momenten waarop je van het leven houdt, en al die nare momenten even vergeten bent. Heel sneaky.

En ik ben bang dat ik zo gelukkig aan het worden ben dat ik daar misschien ook ooit wel een kind mee lastig wil gaan vallen. Oftewel: mijn klokje laat van zich horen. Gelukkig heb ik geen relatie, anders zou ik toch echt voor een serieus dilemma staan. Maar mocht het ooit zover komen dan hoop ik maar dat mijn kind niet op mij lijkt qua zwartgallige filosofische gedachten. Dus aan mij de taak om een beetje simpele vent uit te zoeken (die dan ook gelijk mijn stal ff kan doen) Tong uitsteken.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:30

Ja, je scheept je kinderen tenslotte wel met een leuke wereld op. En je kunt ze nu ook beter met zwemvliezen geboren laten worden, want over 10 jaar loopt Nederland waarschijnlijk gewoon onder!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:33

Mijn broer en schoonzus hebben bewust geen kinderen, maar als vervanging 2 honden Clown
Letterlijk als vervanging, zij kon niet echt zwanger worden en nu zijn de honden hun kinderen, wij krijgen zelfs een geboortekaartje toen ze hond nummer 2 uit het asiel haalden Clown
Probleem is alleen: kinderen vind ik niet eng, maar hun honden wel! (al kun je die makkelijker opsluiten dan een kind Nagelbijten / Gniffelen).

Ik zou zelf geen partner willlen die geen kinderwens had, gewoon voor het geval ik zoiets heb: he, ik wil toch wel kids! Nagelbijten / Gniffelen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:37

Dit topic bracht me meteen op het idee voor een nieuw blog op mijn hyves:

Voor mij nog even geen misselijkheid,echo's en poepluiers!!!!

Volgende week om precies te zijn vrijdag 10 oktober is de dag dat ik precies een kwarteeuw geleden ter wereld kwam. Toen een kwarteeuw geleden waren mijn ouders een kwarteeuw oud. Dan denk je dus, Marlous, moet jij ook niet eens beginnen?
Ik hou van mijn ouders en weet dat ik ongepland was maar zeker zeer gewenst maar voor mijzelf:

NEE NEE NEEE NEEE NEEEEEHEEEEEEE!!!!!

Vooral op Hyves kom ik veel oud klasgenoten tegen van de MAVO (allemaal vrouwen) die al getrouwd zijn of kinderen hebben of getrouwd zijn en kinderen hebben of aan kinderen gaan beginnen of trouwplannen hebben.

Nee ik ben bijna 25, maar heel erg gesteld op mijn vrijheid. Laat mij nog maar even lekker wonen in mijn kleine studentenkamertje van 12 m2, uitgaan tot in de late uurtjes, de nodige hoeveelheden alcohol naar binnen gooien, stage lopen,werken in de Efteling en meebleren met Guus Meeuwis, Guido Weijers en andere (Brabant Rules). Natuurlijk heeft Capelle waar ik op ben opgegroeid ook zijn charme en daar ben ik nog vaak te vinden om te genieten van mijn paardjes, op bezoek te gaan bij mijn ouders en broertjes en zusje en om te shoppen. Maar als je eenmaal het groener gras hebt betreden, dan is het zeer moeilijk om nog terug te gaan.

Natuurlijk denken Dennis en ik aan samenwonen (misschien volgend jaar al) en in de toekomst willen we best kinderen. Maar niet eerder dan mijn 30-ste.
Op dit moment heb ik ook niet de behoefte om te trouwen.

a het kost een hoop geld
b ik zie er de meerwaarde niet van in
c ik heb een hekel aan jurken, dus geen zin om een vermogen neer te moeten liggen voor iets wat je toch maar 1 keer draagt.

Mensen die zwijmelen over hun aanstaande huwelijk, waar de zwangerschapshormomen door het lijf gieren, die in de poepluiers zitten,die nachtenlang wakker liggen door hun krijsende kind etc wens ik allemaal veel geluk en succes.

Maar voorlopig bedank ik er nog even hartelijk voor.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:40

Sorro schreef:
Ik word over een paar weekjes 30.. en nee ik moet er niet aan denken. Doe mij maar een pup, een kitten of een veulen... daar gaat mijn hart sneller van slaan dan zo`n brabbelende, spugende onzindelijke wurm. Ik heb ze dus niet die moedergevoelens, althans niet tegenover mensen kinderen.. en ik denk dus ook niet dat die nog gaan komen.

Hahaha hier kan ik volledig in vinden! Haha!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:45

Heb geen kinderwens en ook nooit gehad. Hoorde van vriendinnen om mij heen dat ze klapperende eierstokken kregen als ze kinderen van anderen zagen. Heb ik nooit gehad (en ben nu 39 jaar dus denk ook niet dat het nog komt........).
Om me heen heeft de een na de ander kinderen gekregen..En ik vind ze echt heel leuk hoor. Zolang ze maar van een ander zijn en ik als ik oppas ze aan het eind van de dag weer kan teruggeven.
Ben denk ik teveel op mijn vrijheid gesteld. Reden waarom ook relaties wel stuklopen helaas. Ben te vrij en onafhankelijk.

Maar goed nee voor mij geen kinderen. Heb er geen spijt van dat ik ze niet heb.
Werk trouwens wel met kinderen (jongeren eigenlijk...tussen de 12 en 18 jaar). Wat mensen dan vaak nog vreemder vinden als ik zeg dat ik geen kinderwens heb haha....
Maaaaaar je werkt toch met kids/jeugd...hoe kan dat dan??

Tsja geen idee...
Mijn eierstokken zijn stil en trillen niet. Ook niet bij het zien van die schattige baby's.
(tot grote ellende van mijn ouders die graag opa en oma willen worden...maar helaas voor hun...ook mijn broer wil geen kinderen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:45

Ik heb het voordeel:
mama roept heel hard: ik hoef geen kleinkinderen meer! die 3 monsters van je zus zijn al genoeg! Haha!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:48

Gelukkig heb ik ook een goed meewerkende moeder:

Voorlopig hoef ik echt nog geen oma te worden.

Dank je wel mam Lovers

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:29

Als kind wist ik al zeker dat ik geen kinderen wilde, ik had ook geen enkele pop, alleen maar knuffels. Nu ben ik 31 en wil ik heel zeker nog steeds geen kids. Ik heb wel 5 katten.... Knipoog

Mijn vriend heeft wel kids uit een eerdere relatie en ook al zijn ze heel lief weet ik nu nog zekerder dat ik geen eigen kinderen wil. Ik wil en kan mijn leven zoals het is niet overhoop gooien en heb dat er gewoon niet voor over. Gelukkig wil hij er niet nog meer met mij.

Bij anderen om me heen zie ik wat ze er allemaal voor moeten laten, dan denk ik mooi niet. En het argument dat je dan later alleen oud word vind ik ook geen reden om dan maar een kind te nemen. Het voegt voor mij niks toe aan mijn leven en mensen zijn er al genoeg op deze wereld.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:38

Goh, tot ongeveer 6 maanden geleden had ik echt een drang naar een eigen kindje... Heb anderhalf jaar gedacht aan hoe het zou zijn voor mij en mijn vriend om zo'n klein schepseltje van ons zelf te hebben. Was zelfs bijna gestopt met de pil om er inderdaad aan te beginnen, maar sinds een half jaar kan ik het idee niet eens verdragen!

Huilende, brakende, stinkende pamperboelekes, nee dank u Haha! Niet meer gezellig met ventje alleen weg of in de zetel film zien, niet meer zoveel bij mijn paarden kunnen zijn, continu voorop denken aan wat je moet meenemen en doen en pff...

Kan er mij momenteel niets meer bij voorstellen. Heb bewust al tegen mijn vriend gezegd dat ik wil wachten tot mijn 25ste. En dan zien we wel...

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:43

ik heb ook nooit een kinderwens gehad, heb ook niets met kinderen. Heb meer met beestjes dan met mensen Haha! !
Ben nu 29 maar heb nu een baby van 7 weken, en zou haar toch echt niet willen missen. Zwangerschap was totaal niet gepland...

Ben geen mama die alleen maar over haar baby praat en toen ik zwanger was praatte ik amper over baby's en zwangerschappen. Vond het irritant als mensen alleen maar daarover begonnen want ben toch niet alleen maar zwanger? Ben ook nog gewoon Mirella, en niet alleen maar moeder.

Verder is er weinig veranderd, ga nog steeds elke dag naar m'n paard en heb alles ook gewoon weer opgepakt. Heb eigenlijk weinig veranderd in m'n leventje. Scheelt dat mijn vriend ook meegaand is en er totaal geen probleem van maakt dat ik een paard heb.

Kinderen moeten een verrijking zijn, en niet een beperking. Veel gestelde vraag-opmerking was ook tijdens mijn zwangerschap : Nu gaat je paard zeker weg? Heb je geen tijd meer voor, en geen geld want een baby kost handenvol geld. Fijn dat andere mensen dat voor je bepalen, doorgaans mensen zonder paarden. Maar no way dat mijn paard weggaat! En aangezien er ook niemand in onze financiele plaatje kan kijken Haha! . Ik kan nog steeds mn paard betalen, op vliegvakantie, m'n boodschappen en leuke dingen doen, en zelfs de hypotheek betalen Clown .

Ik riep ook echt altijd : geen kinderen voor mij, en noooooit trouwen....
Maar kan me ook voorstellen dat je geen kinderen wil hoor. Wat mij dan wel weer aan het twijfelen bracht is als ik later oud ben, dan heb ik geen kinderen en ook geen kleinkinderen. Vond dat dan wel weer een eenzaam idee eigenlijk.

nicole_wijh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:49

Denk er precies hetzelfde over als jij......
Laat maar lu**en....ik ben nog veel te jong, voor kinderen.

Ik wil eerst zelf verder met de paarden....
En zoals vele ook al zeiden, ook ik heb 3 honden..( 2 katten, 2 parkieten Haha! )..die zijn (nu) veel leuker dan die drukke blerende kinderen.
Idd oppas, luiers...weet je wat dat allemaal kost....hihi Haha!

Trouwen heb ik altijd al gezegd dat ik dit niet wil.
Ik vind het pure geldverspilling... (en mocht je willen scheiden kost het weer een hoop geld)
Hoeveel mensen gaan er wel niet trouwen en gaan dan weer scheiden.
Ik heb de eed, de belofte aan de kerk/wet, dat je elkaar trouw bent etc. niet nodig.
Ik vertouw mijn partner, en hij hoefd dit niet met een ja woord te bevestigen.
( hij wil trouwens ook niet persé trouwen)

Ik denk als ik ouder ben dat ik wel kinderen wil....maar dat is nog jaren later....

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:47

Eerder moest ik er ook nooit aandenken en nu soms ook nog niet. Het lijkt me heerlijk om samen te wonen en samen gewoon te genieten. Zodra er kinderen zijn, zul je daar altijd rekening mee moeten houden.
Toch is het mij bij gebleven wat mijn moeder ooit zei: "Stel je bent later 80 en je bent nooit moeder geworden... Hoe vind je dat?"
Daarnaast heeft mijn zus afgelopen december een dochtertje gekregen en ze is echt HELEMAAL geweldig. Lovers

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:52

ik ben nu 37 en mijn man 31 samen willen wij bewust geen kinderen. Zijn meedere redenen voor. En vriendinnnen om me heem hebben ze wel. En we gaan nog steeds uit en stappen en dergelijke. Alleen tja ik kan altijd hun moeten opas vinden en regelen. Dan ben ik blij dat ik neit gebonden ben. Af en toe opassen vind ik prima maar moet er echt niet aan denken. Laat maar aan stellen over die er achter staan die gun ik het van harte.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:09

Veirl schreef:
Toch is het mij bij gebleven wat mijn moeder ooit zei: "Stel je bent later 80 en je bent nooit moeder geworden... Hoe vind je dat?"

Persoonlijk vind ik dat een verkeerde reden om nú kinderen te krijgen - om ervoor te zorgen dat je later niet alleen bent. Kinderen zijn geen garantie voor een gelukkige oude dag. En mocht ik later toch 'spijt' krijgen, dan denk ik terug aan de tijd dat ik de 'vruchtbare' leeftijd had en hoe ik me toen voelde, en hoe ik er toen voor 200% achter stond om geen moeder te worden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:54

Ik heb al mijn hele leven geen kinderwens, ik moet er niet aan denken.
Ik ben inmiddels 28jaar en getrouwd en mijn zusje van twee jaar jonger heeft een zoontje.
Dus nu komen de vragen: enne wanneer jij, kriebelt het nog niet enz.
Waarom moet ik hetzelfde leuk vinden als een ander en als dat al zo zou zijn bepaal ik zelf wel wanneer ik dat doe.
Ik zal mij ook nooit door een man om laten praten omdat hij ze wel graag heeft, je moet er samen achter staan.
Daarbij komt nog eens als je onverhoopt toch eens uit elkaar gaat met je man zit de vrouw 9 van de 10 keer met het kind te kijken, terwijl palief fijn met zijn nieuwe stoot gaat stappen.
Het mooiste van alles is nog dat je meteen als kinderhater wordt gezien, ik kan wel veel minder van ze hebben dat is waar.
Maar een kinderhater is wel erg ver gezocht.
Ook verwijten als: straks krijg je spijt en je weet niet wat je mist enz. moet ik mij honderdduizend keer aanhoren.
Ik geef je 1 tip luiter ook naar jezelf en laat je niet gek maken, daarbij ben je 23 jaar en hebt nog alle tijd.
Dat kindje maken is leuk en soms zo gepiept Haha! maar daarna komt ook nog een grote klus.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:57

Karin schreef:
Veirl schreef:

Persoonlijk vind ik dat een verkeerde reden om nú kinderen te krijgen - om ervoor te zorgen dat je later niet alleen bent. Kinderen zijn geen garantie voor een gelukkige oude dag. En mocht ik later toch 'spijt' krijgen, dan denk ik terug aan de tijd dat ik de 'vruchtbare' leeftijd had en hoe ik me toen voelde, en hoe ik er toen voor 200% achter stond om geen moeder te worden.

Ik ken een vrouw die geen kinderen heeft en ook nooit gewild, ze is de gezelligste dame die ik ken en gaat ook nog op kleine tripjes en heeft een superleven en is zelden alleen.

Daarbij zijn er ook mensen met kinderen die ze nauwelijks of nooit zien door omstandigheden, of waarvan de ouders het kind(eren) overleven.

Ik denk dat het heel egoistisch is om om deze reden kinderen te krijgen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:58

Precies, dat bedoel ik. Ja

Van mijn drie tantes hadden er twee geen kinderen (helaas zijn ze inmiddels allebei overleden) maar ze waren wel heel gek met hun neefjes en nichtjes. Zo'n tante wil ik ook zijn voor mijn neefje (en eventuele neefjes en/of nichtjes die nog volgen).

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:10

kimmy1985 schreef:
Ik ben nu 23. Veel mensen om mij heen gaan trouwen. En krijgen kinderen. Ik zelf moet er niet aan denken. Vindt kinderen echt heel leuk en pas ook regelmatig op het dochtertje van mijn schoonzus.
Veel mensen om mij heen vragen mij en me vriend wanneer we gaan trouwen en of we kinderen willen. Als ik het hoor gaat het me al benauwen. Ik ben iemand die erg op mijn vrijheid is gesteld. En als ik ergens heen wil moet dat kunnen zonder van tevoren oppas te hebben geregeld. En als ik aan kinderen denk, denk ik weg vrijheid, minder paard rijden. Bovendien heb ook ook zo iets van waarom kindjes maken als er op de wereld zo veel kinderen zijn zonder ouders.
Mijn vriend wil denkt hij in de toekomst wel kinderen.
Hoe gaan jullie hier mee om. En ook met de kinder wens van je partner.

Ik heb nooit van kinderen gehouden. Ik vind ze ronduit irritant Haha! Toen ik 20 was werd ik onverwachts zwanger. Mijn ex stond erop dat ik het weg zou laten halen. Heb ik niet gedaan. Ik kreeg wel een miskraam omdat de relatie stuk liep. Ik ben een stresskippetje Tong uitsteken
Toen ben ik 2 jaar later getrouwd. Ook iemand die geen kinderen wou. Ik vond het prima eigenlijk.
En toen werd ik 25 en opeens kreeg ik zoals ze dat zo mooi zeggen moedergevoelens Tong uitsteken Ik heb 1,5 jaar lang moeten zeuren en ik heb uiteindelijk op mijn 26e een heel mooi dochtertje gekregen na een wederom miskraam en een ellendige zwangerschap met een te vroeg geboren meisje. Vanaf dat moment hoeft niemand aan mijn dochter te komen of er iets lelijks over te zeggen, want zij is mij echt heilig!
Ik merk in mijn vriendenkring dat ik de jongste ben met een kind. Ik hoef er ook niet meer. Anderen kinderen vind ik nog steeds niks aan!
De meeste krijgen nu zo'n beetje de kriebels, nu ben ik 30 Knipoog
Succes met wat je ook kiest. 1 ding kan ik je zeggen. Moeder zijn is zwaar, maar je krijgt er heel veel moois voor terug! En zoals een wijze vriend altijd tegen me zei: Als je later samen oud bent met je partner komt er helemaal niemand meer langs, want je hebt geen kinderen of kleinkinderen..........

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:20

Zoezi schreef:
Als je later samen oud bent met je partner komt er helemaal niemand meer langs, want je hebt geen kinderen of kleinkinderen..........

Nogmaals: ik vind dit onzin. Kinderen vormen geen garantie voor een gelukkige oude dag.

Mijn oma (die overigens gescheiden was en één dochter had - mijn moeder) had een behoorlijke vriendengroep met wie ze leuke dingen deed, die ging op haar 80e nog met drie vriendinnen op vakantie naar allerlei verre oorden en een lol dat ze hadden!

Het is maar net hoe je zelf in het leven staat. Je kunt ook jezelf eenzaam laten wórden natuurlijk.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:22

hey ,

ik zou goed en er zeker veel over blijven praten met je vriend ..je moet er samen uit zien te komen.
ik en mijn man hebben ook geen kinderwens..ik ben zelf 24 en net getrouwd wel al bijna 9 jaar samen...ik vind mezelf nu nog veelste jong.
we hebben zoveel dingen die we nog willen doen ...we zitten in een grote verbouwing van ons dijkhuis wat al 3 jaar duurt haha..we willen hierna weer verhuizen iets groters ruimers (eventueel paard aan huis) daar past vind ik nu voor ons zeker nog geen baby-kind in....(wat jij bedoeld je vrijheid hebben) kan me dat heel goed voorstellen.
een kind neem/krijg je samen ... als je het alle 2 dolgraag wilt.

ieder voor zich denk ik de reden waarom je nu / of nooit geen kinderen wilt

je bent nog 23 geloof ik ... geniet zeker nog van alles wat je wilt gaan doen of doet...zeg nooit nooit mischien komt er ooit wel een tijd dat je er wel aan toe bent of het samen wilt Knipoog zo denk ik er ook over hahah

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:34

Mijn vriend zegt dat als ik geen kinderen wil hij ze ook niet wil en toen ik ff de nadelen opnoemde wilde hij ook niet meer.

Ik moet er niet aan denken aan kinderen, kosten veel geld en veel tijd.
Misschien dat die wens er nog komt, maar ik denk het niet, ik ben nu 22 en heb heel me leven al niks met kinderen gehad, want vind ze ronduit irritant.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:40

LiNdA1986 schreef:
Mijn vriend zegt dat als ik geen kinderen wil hij ze ook niet wil en toen ik ff de nadelen opnoemde wilde hij ook niet meer.

Ik moet er niet aan denken aan kinderen, kosten veel geld en veel tijd.
Misschien dat die wens er nog komt, maar ik denk het niet, ik ben nu 22 en heb heel me leven al niks met kinderen gehad, want vind ze ronduit irritant.

Ach in de komende jaren kan er vanalles verandere je relatie kapot gaan, of je word onverwachts zwanger.........zeg in elk geval nooit nooit, misschien verander je wel van gedachten. Toen ik 22 was dacht ik er echt niet aan! Ik wou het ook niet!
Anyway, zorg hoe dan ook dat je er nooit woorden over krijgt of hem verwijt in de toekomst dat hij geen kinderen wou. Er zijn teveel relaties die daar kapot aan gaan.
En mijn meisje is niet irritant, die zeurt niet in het vliegtuig, die huilt niet, die roept niet. Die gaat netjes zitten als ik dat wil, houdt haar mond als ik wil, is altijd vrolijk, zingt en danst, gaat zonder mopperen naar bed of naar school en zegt netjes dank u wel! Ik wou dat meer moeders hun kindjes zo correct opvoedde!

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:47

Citaat:
En zoals een wijze vriend altijd tegen me zei: Als je later samen oud bent met je partner komt er helemaal niemand meer langs, want je hebt geen kinderen of kleinkinderen..........

beetje rare opmerkingen. Hoeveel bejaarden zitten er wel niet in een bejaardentehuis opvang verzorging. (ik kom er heel vaak een van de weinige kleinkinderen met mijn moeder )en zitten de meeste bejaarden zonder enig bezoek. En als wij gaan vragen hoe komt dat nou heeft u geen kidneren of zo nee dat is het niet. Ze hebben er veel meer en ook veel kleinkinderen ze komen gewoon niet. schandalig voor woorden.... wij babbelen met allemaal en leuk dat ze het vinden een beetje aanspraak.

dus ik vind dat een hehe rara opmerking om idd kinderen te nemen omdat je zogenaamd alleen zou zijn later . kinderen nemen gegrandeerd dat dus niet (wel dat ze vechten als je een erfenis achter laat en je kind opvoeden deo je nooit in een kind zijn ogen goed ) leuk zijn moeder. Dus ja ik heb bewust gekozen voor geen kinderen samen met mijn man die ze zeker niet wil. Ik pas op op de kinderen van mijn vriendinnen en ben blij dat ik na een paar vermoeide uurtjes ze weer fijn weg kan geven.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:53

oh en wist al van af mijn 16e dat ik geen kinderen wilde en dat is nooit veranderd alleen maar sterker geworden door wat ik zie en mee maak. Dus als je beslissing eenmaal goed vast staat veranderd die niet. Dat wil niet zeggen voor iedereen. Je moet er gewoon echt achterstaan je hebt voor en ook nadelen van een kind krijgen. (ik ken ook vriendinnen die als ze alles van te voren geweten hadden geen kinderen hadden genomen) dat neemt niet weg dat ze niet gek op hun kind zij hoor!!maar ze hebben er nooit goed over nagedacht toen en dit is heel belangrijk dat je dat wel doet.

wat ook je beslissing is het is altijd de goede !