Geldverslaving!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt19

Re: Geldverslaving!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 22:30

hahaha tis gewoon echt een serieuse verslaving!!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:47

Chiqa schreef:
Noem dit geen 'geldverslaving' maar meer een koopziekte.
Ik herken dit probleem totaal niet, ik ben juist bang dat mn geld altijd
opraakt, dus geef zo weinig mogelijk uit als het even kan.
Heb ook nooit schulden.
Ik denk dat ik eerder geldverslaafd ben, hoe hoger die bankrekening des te beter.

ik ben ook zo ja. Vork
ik heb nu 250 eurie ofzo, en dat voelt niet fijn.. ik heb liever een flinke buffer, al doe ik er niks mee, gewoon fijn om te hebben je weet nooit wat er onverwachts gebeurt.
(ik verdien nog geen 250 euro p.m. dus weinig is het niet eigenlijk, ik ben 1 augustus begonnen.. dus veel heb ik ook niet op kunnen bouwen.)
Een ook altijd bang dat het te snel opgaat, maar dat is gewoon niet zo. Koe
Dom wijf dat ik ben. Koe
nu moeten bijvoorbeeld mijn konijn zijn kiezen gedaan worden, dat geld heb ik dan wel gewoon.
Ik ben ook altijd súperzuinig op mijn spullen, soms een beetje té..... best irritand trekje vind ik zo af en toe. Ziek

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 22:48

hahahaah,dat is weer het andere uiterste!!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:52

Haha!

niet een heel naar trekje toch? Huilen van het lachen

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:53

Ik kan sporadisch flink uitgeven, maar weet gelukkig altijd goed maat te houden en daar ben ik in deze tijd van leningen en chronisch geldtekort in de samenleving erg blij mee. Ik ben er trots op dat ik alles kan doen; heb een baan, leuk huisje, een auto en een paard en doe regelmatig wat leuks met vrienden of uit eten.
Soms komt er een onvoorziene uitgave en moet ik het wat rustiger aandoen, maar gelukkig kan ik dan ook prima 'nee' zeggen tegen vriendinnen die gezellig naar de bios gaan of stappen in de stad.
Hier wat tips:

1. Zorg dat je niet meer dan 500 euro rood kan staan (liever helemaal niet rood staan) Vaak als je eenmaal rood staat, is het lastig eruit te komen.

2. Als je werkt en je woont nog thuis overleg dan om 'huur' te gaan betalen (ik vind het trouwens niet meer dan logisch dat ouders dit vragen van hun werkende, thuiswonende kids)
Je denkt nu misschien 'wat?? dat ga ik dus écht niet doen!" maar zo leer je wel dat er ook vaste lasten zijn (die straks als je uit huis bent nog ietsje hoger zullen zijn) waardoor je juist moet gaan schrappen om vanalles te kopen.

3. Ga sparen! Open 1 of desnoods meerdere rekeningen en zet daar regelmatig wat geld op. Als jij maandelijks wat geld overmaakt, kan zo'n rekening op een gegeven moment best een leuk centje bevatten. En zit er dan niet aan!

4. Kijk kritisch naar je vaste lasten, zoals de verzekering, telefoon-, internet- en energierekening.
Moet je nu écht zoveel en zolang bellen in de maand?

5. Ik zag hem hier al voorbij komen, maar een bepaald bedrag pinnen van tevoren is ook erg goed.
En als het geld op is, is het op en mag je niet meer bijpinnen!

6. Met boodschappen doen kun je zeker ook geld besparen. Let op aanbiedingen en koop dan veel in, een voorraadkast bijhouden is een goed idee. Ga naar de goedkopere supermarkten en probeer de huismerken uit. En géén plastic tasje kopen in de supermarkt voor je boodschappen, is nog slecht voor het milieu ook.

7. Stop met roken! Het kost heel veel geld en is ook nog eens ongezond voor je. Zet het geld opzij en koop dáár desnoods wat leuks van, als beloning!

8. Hou bij in een boekje wat je uitgeeft. Werkt heel effectief, want dan zie je vaak dat je toch heel wat meer uitgeeft aan onzin-dingen dan je denkt - dat extra doosje oogschaduw wat je eigenlijk nooit ophebt, dat rokje waar je eigenlijk al over twijfelde in de winkel.
Stel jezelf dan gewoon de vraag: heb ik het écht nodig?
Laatst bijgewerkt door Parce op 19-09-08 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 22:53

uh.....
nah te gierig is ook weer niet goed.... Tong uitsteken
wij moeten gewoon een stukje van elkaar hebben hahaha

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 22:55

jezus jij bent wel erg streng *Aldewereld *
Bloos! Gestoord

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:57

haha, dat valt wel mee! Ik heb regels waar ik mezelf aan hou en dat maakt alles gewoon een stuk fijner. Al die reclames voor lening dit en lening dat vind ik echt vreselijk. Snap niet dat mensen geld lenen voor een keuken, nieuwe inrichting, paard, auto of noem maar op. Daar spáár je voor.
De enige 'lening' die ik straks afsluit is de hypotheek voor een koophuis in de toekomst.
Ik ben gelukkig heel consequent met mijn geld en kan daardoor nog genoeg leuke dingen doen. En ik koop ook echt weleens boodschappen bij de AH en als ik zin heb in zo'n fles dure verse fruitsap koop ik het ook echt wel hoor! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Parce op 19-09-08 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:00

Aldewereld: inderdaad sporadisch flink uitgeven, maar dan wel aan goede dingen..
ik ben nu aan het sparen voor mijn terrariums incl. dieren, kijk dat is een nuttig doel imo..
Dus niét een een of ander verrekte duur lelijk bjorn borg shirtje terwijl je al 50.000 soortgelijke shirts van in de kast hebt liggen. Clown Vork

britt: De manier van Aldewereld is wel mijn stijl.
Zo met je geld omgaan dat je toch kan doen wat je leuk vind en dat ook gewoon doet.
Ik vind het niet streng, maar genieten van je leven en geld op een verstandige manier.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 19-09-08 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 23:00

ja ik ook,aleen ik smijt een beetje teveel met geld.
en stoppen met roken gaat echt niet lukken ! i need that! Bloos!
trouwens over geld gesproken heb heeeele mooie broeken andere lot genoten Tong uitsteken ..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:00

Ik zie wel erg laconieke reacties ondanks dat dit een verslaving wordt genoemd?
Ik zou maar eens beginnen met het beseffen dat wanneer je dit doet en je op jezelf woont gigantisch in de problemen gaat komen.
Desnoods geef je je pas aan je moeder en spreek je een dag af dat je het geld voor 1 maand kan pinnen, bij onverwachte nodige uitgaven kun je dan overleggen om zo meer inzicht en beheersing te krijgen.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 23:02

nounou beledig bjorn borg niet.
die hebben super leuke trainings pakken!
heerlijk ken dr in leven!
en dan is bjornborg nog 1 van de goedkopen dingen die ik koop...
maar tis gewoon een super merk dus niet zo gemeen he Boos! Haha!

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 23:04

ja ach laconiek, je moet het een beetje kleurijk maken......tis echt bloed iritand want word gek van mezelf en als ik geen geld heb ........
naja ik heb echt een verslaving met geld laat ik het daarop houden aleen de meesten dingen die worden genoemt weet ik van dat ikdat niet langer dan 4 dagen uithoud!
en dats gewoon zo poedersuiker!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:05

Juist ja, je neemt jezelf niet eens serieus blijkbaar, waarom zouden andere mensen dat nu nog wel doen?

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 23:06

laat maar zitten.
you just dont get it!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:11

Er zijn zoveel tips om heel wat geld te besparen, vaak ook hele leuke!
Ik wil straks voor de winter bijvoorbeeld een 'nieuw' stel laarzen aanschaffen.
Dan ga ik dus niet in de winkels kijken, maar op internet! Er staat zovéééééél op internet (zelfs nooit gedragen laarzen!) Ik ben zelf gek op vintage. Dus ik schaf zo'n leren stel aan voor zeg 20 tot hoogstens 30 euro. Ben ik dolblij mee, kost geen drol en iedereen vraagt aan me waar ik die leuke laarzen vandaan heb.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:16

Nijn.. dat vond ik nou ook al!
je vraagt om hulp in een topic, en je gaat er behoorlijk luchtig mee om.
je kan beter zuiniger geleeft hebben en het inneens breder krijgen, dan fijn veel te duur merkspul kopen en dan inneens als je op jezelf gaat dat blijkt dat je dat gewoon niet kan betalen.
Die kans is héél groot zelfs dat dat gaat gebeuren..

Ben blij dat ik zo opgevoed ben dat ik met geld kan omgaan.
Wij hebben het zéér zeker niet slecht hoor, we gaan vaak op vakantie, maar wél met de caravan!
Met de caravan omdat mijn ouders het onzin vinden dat je een weekje met het vliegtuig gaat terwijl wij daarvoor 4 weken heerlijk op een camping staan, mét onze Motorboot (rubber) aan een wauwie meer.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 19-09-08 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 23:16

ja nou dat zijn de betere tips Haha!
ik zat er indd aan te denken om echte dressuur laarzen van petrie te gaan kopen,(nu heb ik gewoon veelzeidigheid)en op mijn maat te laten maken.
maar zal ook eens goed kijken op i net of ik iets anders goed's kan vinden wat me zoiezo weer veel geld scheelt.

maar wat veel mensen gewoon niet snappen is dat dit echt een serieus probleem is!
het is echt heel erg moeilijk ,en soms doe je dr nog raare dingen door ook!
Wil er vanaf maar weet gewoon soms echt niet meer hoe ik dat moet aanpakken!
daarom word ik kwaad als mensen zo makkelijk reageeren..

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 23:17

Ja ach ik kom uit een andere famillie en wij hebben het helemaaaaal niet slecht daarom dat ik gewent ben met geld te smijten,aleen het brengt me de laatste tijd af en toe best in de problemen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:25

probeer dan zelf eens eerst die stap te zetten door een bedrag te pinnen voor een maand en je pas in te leveren.. op is op.. De rest wegzetten om te sparen.
bokt kan je probleem niet oplossen, dat moet je toch echt zelf doen.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 23:26

je heb heelemaal gelijk stop maar met dit topic want gaat nergens over toch. Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 07:34

Ik ken het ook, alleen geef ik geen honderden euro's uit, maar goed, bij mij helpt het heel veel als ik gewoon niet naar de stad ga en niet op internet shops kijk Knipoog

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 07:48

Herkenbaar Scheve mond ik schrik ook elke keer weer als ik op m'n rekening kijk..
maarja, dan móét ik die laarzen gewoon hebben Bloos probeer er nu wel meer op te letten.. maar het valt niet mee!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:21

Als je het wil veranderen, dan denk ik op zijn minst dat je met iets moet beginnen.

Er lacherig over doen en blijven miepen dat je het o zo vervelend vindt en baalt dat je geen geld hebt voor duurdere op maar gemaakte dressuurlaarzen schiet ook niet op.

Maar zelfs in dat geval. Begin nu met elke maand geld opzij zetten. Dan heb je over enkele maanden geld gespaard voor deze grotere uitgave. Ondertussen heb je alle tijd om overal even informatie in te winnen over prijzen en kun je als het zover is een aanbieding meepakken bv.

Maar als je zelf niet eens wil, zal dit ook niet veranderen hoor..

Vraag me trouwens af waar je nu het meeste van baalt. Dat je gewoonweg niet kan sparen. Of dat je grootste frustratie is dat je geld eind van de maand al op is, terwijl je eigenlijk nog tienduizend andere dingen had willen kopen.

Je lost het niet op, als je bewuster wordt met je huidige uitgaven en het geld dat je daarbij over houdt ook weer in nieuwe spullen stopt. Het is inderdaad geen geldverslaving. Doet me denken aan kleine kinderen, die willen altijd hebben wat anderen in hun handen hebben..

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:44

Ik ben gelukkig geen geld verslaafde.

Misschien eens zo proberen.

Schrijf elke dag op hoeveel je heb uitgegeven en aan waaruit x de hoeveelheid van de product.

Dan laat je elke zondag het alles bij elkaar optellen.

Dan vergelijk de prijzen van producten en hoeveel je heb uitgegeven met de inkomsten die jij heb. Of kwa zakgeld.