Zoveel schulden, echt vervelend..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Re: Zoveel schulden, echt vervelend..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:34

Je denkt al gauw 'het staat er toch op', dat weet ik.. Maar als je merkt dat het beter werkte toen je nog 1x per maand loon kreeg, kun je met wekelijks loon hetzelfde omgaan..

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:38

hai, vervelend hoor.

wat ik zou doen is het volgende

alle inkomsten per maand optellen en daarnaast een rijtje maken met je vaste uitgaven
dus niet uitgaan, kleding etc.

maar huisvesting (je paard) telefoon.
dan ga je kijken wat je over hebt.
en dat goed verdelen over de schuldeisers.

wat ook slim is aangezien je er nogal mee zit hoe het terug te betalen is niet uitgaan en geen kleding kopen.

want aan de ene kant vind je het vervelend dat je het niet terug weet te betalen en het lastig vind, maar aan de andere kant wil je wel uit gaan.

als je het echt zo vervelend vind zou ik laten zien aan diegene die geld van je krijgen dat je je er voor inzet en alles op alles zet om het terug te betalen.

mijn idee hoor.

s6 ermee

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:47

Moelie schreef:
yakima schreef:
ik weet niet hoor.

maar JIJ bent degene die in de schulden zit, JIJ vraagt om hulp/advies. dan geven mensen je advies en ga je kribbig reageren? die mensen doen hun best om het voor jou makkelijker te maken.

Het is ook echt niet mijn bedoeling om zo te reageren, maar als er dingen worden gezegt die niet waar zijn kan ik idd wat kribbig reageren ja.

Maar dat er conclusies worden getrokken die niet waar zijn, komt door jezelf, jij zet in je openingspost dat je iedere week wat gaat drinken in een kroeg en dat je regelmatig kleding wil kopen.

Wij hebben geen inzage in wat jij uitgeeft, maar als jij echt graag al je schulden wil aflossen (welke imo nog meevallen, en vrij snel af te lossen moeten zijn) dan zou je iedere euro 3 keer moeten omdraaien en regelmatig kleren kopen en iedere week naar de kroeg zit er dan gewoon niet in en al vind jij dat anders, dan ben je er blijkbaar toch niet zo serieus mee.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:40

Oh dat is echt vervelend, maar ik zal zoals de meeste hier al zeggen alles opschrijven wat je per maand uitgeeft en ontvangt.
Misschien kan je nog een bijbaantje zoeken, dan verdien je al weer wat extra's, maar kan me voorstellen dat je daar ook geen zin en tijd voor hebt.
En misschien tijdje niet stappen, shoppen en dat soort dingen, kost ook veel geld.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:56

Moelie schreef:
avaluna schreef:
Mmm, hier gaat het dus vaak mis; jij hebt nooit geleerd dat geld dat er niet is, je ook niet uit kunt geven. Dat klinkt heel logisch, maar doordat jij bij familie/vrienden leent en die zoals je zegt "geen haast hebben", maak je er een potje van.

Sorry hoor, maar je bent echt erg. Wat is dat nou voor een opmerking?? Waar slaat dat nou weer op. Overdrijf toch eens niet zo joh. Ik weet zelf ook wel dat dit niet goed is, dat geef ik toch zelf toe of niet dan... Mijn oma betaal ik sowieso maandelijks 50 euro dat is afgesproken en dat is ook elke maand zo. Mijn ouders zeggen elke keer dat het geen haast heeft dus word het elke keer weer uitgesteld. Mijn ex zegt ook al dat het geen haast heeft, maar hem betaal ik volgende week sowieso alles terug. Nou neehoor, ergens anders lenen is echt niet meer nodig. Nu ik een nieuwe baan heb verdien ik al stukken beter dan me vorige baan.

Wat heb je dan te 'zeuren'? (tussen haakjes, want ik snap heus wel dat je hier niet komt om te zeuren!) Als jij genoeg geld hebt om volgende week alles aan je ex terug te betalen dan ben je dus daar al af. Dan kan je verder kijken naar je andere schulden. Zolang je maandelijks je €50,- aan je oma blijft betalen gaat dat ook goed en heb je nog je vader en je moeder over, die er geen probleem van maken als het iets later komt. Als je die dan elke maand een vast bedrag overmaakt dan komt dat ook helemaal goed. Bij internetbankieren kan je van overschrijvingen ook een vaste prik maken. Ik kan bijvoorbeeld invullen dat ik elke maand €50,- naar een bepaald rekeningnummer over wil maken. Als je dat nu instelt op en datum steeds vlak nadat je één van je weeklonen hebt ontvangen (bijv. voor de ene schuldeiser de 2e en de andere de 4e week) dan kan je het niet vergeten en is het gebeurd voordat jij het geld op hebt kunnen maken.

Hoeveel uur werk je in de week? Want voor mij klinkt dit als 'schulden' die je snel weg kan werken als je 40 uur werkt en nog thuiswoont, maar dat kan voor jou natuurlijk anders zijn...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:20

Ik vind dat je niet netjes reageert naar mensen toe die tips proberen te geven.

Je komt over als een verwende tiener. Al geef je niet veel uit met uitgaan, iedere euro is er 1.

Ik hoop dat je snel genoeg disipline krijgt om je schulden af te betalen. Vraag me af hoe je het allemaal wil gaan doen als je op jezelf gaat. Toen ik thuis woonde had ik nooit geld tekort. en als ik op zo'n manier uit moet gaan hoeft het voor mij ook niet

Misschien een idee om het bedrag wat je wilt uitgeven als je gaat samenwonen apart te zetten, zodat je nu leert om om te gaan met het geld wat je overhebt en daarvan de schulden aan je oma en moeder te betalen. Ik zou dan wel voor een minimum van 300€ uitgaan.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:35

ben wel benieuwd hoe de TS t allemaal wil gaan regelen als ze op zich zelf gaat wonen en nu al in de schulden zit.
dan kun je ook echt niet elk weekend gaan stappen en elke maand nieuwe kleren kopen. leer jezelf om over al potjes voor te maken vaste lasten, schulden, sparen en wat je over houd daar kun je dan leuke dingen van gaan doen

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:36

Dit is niet vervelend bedoeld, maar je vraagt om adviezen terwijl je heel goed weet dat het een dicipline probleem is wat je zelf moet oplossen...

Je zegt het zelf al:
Citaat:
Elke keer een beetje kan wel, maar dan krijg je weer het probleem dat ik het vergeet en het al heb uitgegeven aan iets anders. Ik weet het, heel slecht dat moet ik ook echt afleren.

Citaat:
af en toe tussendoor een truitje ofzo,
Is ook weer 20 euro... tikt toch aan... Gewoon ff niet doen.

Iedereen hier kan je goedbedoelde adviezen geven, maar je moet er zelf wat mee doen en zo te lezen weet je eigenlijk al heel goed wat er moet gebeuren, maar je ziet er tegenop om even de broekriem aan te trekken voor een paar maanden.

Als je wekelijks krijgt betaald, dan laat je toch iedere week automatisch 12,50 over maken naar je oma en naar je moeder? Dan heb je in 4 weken die dingen betaald, is 25 euro per week en daar merk je dan niet eens zoveel van.

Je paard misschien in goederkopere stalling zetten voor een tijdje, dan maar wat minder faciliteiten. Je kan daarna altijd weer naar een andere stal gaan...

Maar de conclusie blijft: je moet moet het toch zelf doen en dat zal je niet lukken zonder ff de broekriem aan te trekken en een tijdje minder te besteden hebben

Succes! Het is niet leuk, maar als je het opgelost heb dan voel je je vast een stuk beter Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:07

werk je voor een uitzendburo dat je per week betaald wordt??

zo ja,dan je uren briefjes om de 4 weken inleveren,dan krijg je per maand betaald..als je dan wel makkelijker met je geld om kan gaan...

en verder eerst afbetalen,en dan weer leuke dingen voor jezelf gaan doen.. Lachen

zo gaat het later als je echt groot bent ook,dan kan je ook niet alles doen en kopen wat je maar leuk vind...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:46

Ik kan me slecht voorstellen dat wekelijks geld uitbetaald krijgen opeens zo je financiën in de war gooit. Het zal eerder een druppel zijn terwijl het sowieso niet zo op de rit was, is het niet?

Ik heb geen idee wat en wanneer jij je financiën doet. Maar als je geld op je rekening ziet, si dat dan voor jouw een reden om het uit te geven?

Als je normaal maandelijks betaald kreeg. Dan wacht je 4 weken (is dus 4x weeksalaris gestort) en heb je ook je maandelijkse bedrag op je rekening. Vanaf dan geld pinnen voor stalling etc. zoals je altijd deed en dan is er niets veranderd toch..?

Ondanks dat je zelf wel denkt, zit het probleem volgens mij niet in de veranderde uitbetalingstermijn. Als ik het goed begrijp ben je met de schulden daarvoor al begonnen.

Zet voor jezelf eens op een rij, wat zijn je inkomsten en uitgaven. Zo kun je het wat beter overzien. Kun je bepalen wat je naast vaste kosten en spaargeld nog over hebt voor luxe dingen..

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:16

ik heb precies hetzelfde... heb sinds mei al geen inkomsten meer, had een stage waar ik goed betaald werd maar daar mocht in niet blijven, daarna kreeg ik een stage waar ik geen geld verdiende helaas.. in de zomer heb ik nog 150 euro verdiend met 2 weken werk, maar dat was zo op aan ziektekosten helaas.
ik ben op vakantie geweest en heb nu schulden bij ouders en vriend en aangezien het werk zoeken neit zo lekker loopt (wordt steeds afgewezen omdat ik weinig ervaring heb -.- ) blijven de schulden zich opstapelen helaas...

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:20

www.blijfpositief.nl

staan best leuke tips op

heb zelf ook een tijdje weekloon gehad
is soms inderdaad lastig om te overzien
Wat ik dus deed was eens in de 4 weken ene bepaald bedrag eraf halen voor boodschappen e.d.
en de rest op mijn rekening laten staan voor de vaste lasten aan het eind van de maand

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:36

Moelie schreef:
Hallo,

Ik open even een topic over wat schulden die ik heb, ik vraag me namelijk af wanneer ik er uitkom.
Sinds een maand heb ik een nieuwe baan waar ik veel meer verdien dan de baan waar ik het jaar ervoor heb gewerkt, maar nu krijg ik mijn loon wekelijks. Dat is een beetje verwarrend, aangezien het elke keer niet hele hoge bedragen zijn. Eerst had ik maandelijks loon, omdat je dan al het loon tegelijk krijgt kun je meteen alles indelen. Nou zit ik met een paar schulden, gelukkig alleen maar bij me moeder, vader en oma.
Bij mijn oma heb ik een schuld omdat zij mij geld had geleent zodat ik mijn paard kon kopen, afspraak is dat ik haar maandelijks 50 euro terugbetaal. Maar soms kan ik die 50 euro echt niet missen! Bij me moeder heb ik ook nog een schuld van ik denk rond de 300 euro, gelukkig heeft ze er geen haast bij maar het zit mij heel erg dwars. Ik wil namelijk zo snel mogelijk van die schulden af. Me vader krijgt nog 90 euro van me. Maar nu ik dus wekelijks mijn loon krijg is het even zo verwarrend. Ik moet er echt aan wennen. Dan heb ik ook nog buiten mijn schulden om mijn vaste kosten; maandelijks stallingskosten, telefoonrekening en dan wil ik natuurlijk ook regelmatig wat kopen zoals kleren ofzo, ook ga ik regelmatig naar feesten en ben ik elk weekend wel in de kroeg of ga ik ergens uit.
Ik krijg er helemaal geen orde in.. Ohja dan vergat ik ook nog dat ik een schuld heb bij me ex van 200 euro, gelukkig heeft hij er ook geen haast bij.
Daarnaast moet ik me moeder maandelijks 50 euro betalen, zij betaald namelijk mijn ziekteverzekering voor de helft omdat ik hier wekelijks het huis poets. De andere helft moet ik dus maandelijks aan haar betalen, en dat is er ook al zeker 2 maanden niet van gekomen omdat ik ff krap zat.
Ik krijg het helemaal niet op een rijtje zeg maar.. Me ouders komen vanavond terug van 2 weken vakantie, maar ik wil mijn schulden bij me ouders en ex sowieso snel afhandelen.
Dan klinkt het makkelijk om te zeggen, dan geef je ze dat toch terug, of deeltelijks (het bedrag in 1x teruggeven gaat sowieso niet omdat ik dat per week niet verdien). Elke keer een beetje kan wel, maar dan krijg je weer het probleem dat ik het vergeet en het al heb uitgegeven aan iets anders. Ik weet het, heel slecht dat moet ik ook echt afleren.
Ook wil ik graag gaan sparen (maandelijks een vast bedrag laten overschrijven naar me spaarrekening die ik nog moet aanmaken). Ook wil ik graag snel gaan beginnen met me rijbewijs..

Diepe zucht! Wat is geld toch een ellende.. Als het allemaal niet zo duur was geweest was het een stuk makkelijker geweest.

Ik heb sinds kort een nieuwe vriend die al 2 jaar op zijn huis wacht, ze zijn bezig met bouwen. Hij verwacht dat die er rond nov/dec in kan. Ik wil ooit toch wel (als het allemaal goed gaat tussen ons) bij hem gaan intrekken als hij het er mee eens is.. maar dan wil ik uiteraard ook mee betalen aan het huis. Maar daar ben ik voorlopig nog echt niet aan toe nu ik nog al die schulden enz heb.
Ik ben nog maar 19 en ik zit nu al met zo'n geldprobleem! Ik word er zo langzamerhand gek van..

Heeft iemand misschien wat tips voor mij, of zijn er mensen die ook zoiets hebben?

Groetjes Milou

Zowiezo geef ik je een tip om naast een hypotheek nooit te lenen !!!
Je denk van o wat leuk ik wil een nieuwe auto, nieuw paard enz. maar je maandlasten stijgen alleenmaar... ik heb hier dagelijks mee te maken met mensen die een ´gat´ in hun hand hebben en dat is echt niet leuk .. want je hou uiteindelijk niks meer over ..
Gelukkig heb je bij familie geleend maar ook dat is fout en dan leer je jezelf dus al een verkeerde gewoonte aan wat dus uiteindelijk ook kan uiten tot van laten we even op lenen.nl kijken en even een dk´tje openen..
Tip 1 is dus na dat je deze schulden heb afgelost bij je familie .. leen NOOIT meer geld maar leer sparen ..

Daarbij moet je een begroting maken .. begin eerst met een maandelijkse begroting (om je maandelijkse loon uit te rekenen doe je dan gewoon X 52 :12 dan heb je je loon op maandbasis)
Dus wat geef je uit aan je vaste lasten (huur, kosten abbonomenten enz. en dus ook het daadwerkelijk afbetalen van de leningen, stallingshuur voor je paard), huishoudelijke uitgave(boodschappen,kleren enz.), en je reserve (voor als het e.e.a. stuk is dat je dan op dat geld terug kan vallen ..
en leg daarnaast je inkomsten ...
Probeer je begroting zo te maken dat je nog iets overhoud om te sparen .. want sparen is naast rondkomen ook zeer belangrijk !!!
En doe het dan op weekbasis ...
Dus tip 2 ... hou je administratie (begroting) goed op orde zodat je een zeer duidelijk overzicht heb. (misschien ook eens kijken op http://www.nibud.nl)

Bezuinig ook op dingen ... ga bijvoorbeeld niet meer elke week uit als je het niet kan betalen .. ik zie zoveel starters die echt veel minder uitgaan omdat ze anders hun lasten veel te hoog worden .. en dat vind ik opzich niet zo'n slecht iddee ... koop ook niet elke maand 'tassen vol' met kleren maar koop alleen als je echt absoluut het nodig heb !!
Ga eens naar de lidl of aldi voor je boodschappen of koop vooral de B-merken in de supermarkt (ga ook niet naar de albert heijn maar ga eens naar de goedkopere supermarkten)..
Zorg dat je stroom/water/gas kosten zo laag mogelijk blijven ..
En als je met deze bovenstaande bezuinigingen nog niet uit kom raad ik je toch echt aan (ik weet het, het is echt heel hard) maar dat je je paard dan verkoop... als je dat niet zou doen en je zou op deze manier nog meer de schulden in komen dan word je er alleenmaar zeer ongelukkig van ..
En zo kan je nog langer doorgaan ..
Dus tip 3 ... Bezuinigen !!!!

Ik gok zelf bij jou dat je een te laag inkomen heb in opzichten van wat je wensen zijn (waar je dus ook van kan spreken van een gat in je hand)
Dus tip 4 ... probeer je zelf een beetje terug te dringen qua wensen.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:51

Echt, zoveel schulden heb je niet hoor, je wil niet weten wat ik drie jaar geleden had... Huis gekocht, en iets duurdere verbouiwing dan gepland... Maar goed, we zijn nu weer aardig op rit, want het is inderdaad heel lastig om terug te werken, en alles kost een hoop geld.

Volg de tips in dit topic en jij komt er helemaal uit hoor! Haha!

Ik wou dat ik jou bedragen nog maar terug hoefde te betalen, maar scheelt, ik heb geen schulden bij familie, alleen aan mezelf aan de bank, de welbekende rode cijfers..... Nors opkijken Rolleyes Scheve mond Scheve mond

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:53

Als ik jou was TS, zou ik voorlopig het stappen en kleding etc. maar even laten voor wat het is. Eerst je schulden aflossen en dan pas weer vrolijk verder leven.. Kijk, je hebt nu nog leningen bij famillie en je ex, die hoef je niet a la minute teug te betalen maar daar denkt een huurbaas, hypotheek verstrekker, belastingdienst enz. in de toekomst toch wel anders over, als je daar niet op tijd betaald heb je toch echt een groot probleem en kun je uiteindelijk een incassobureau of erger op je dak krijgen.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:56

Citaat:
en dan wil ik natuurlijk ook regelmatig wat kopen zoals kleren ofzo, ook ga ik regelmatig naar feesten en ben ik elk weekend wel in de kroeg of ga ik ergens uit

Als je dit een tijdje zult laten, ben je zo uit je schulden!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:13

Wat ik een beetje mis in het verhaal is wat je doet als je paard ineens een dure dierenarts rekening veroorzaakt. Regelmatig zie ik hier op bokt de tip voorbij komen om toch wel 200 euro per maand opzij te zetten voor dergelijke gevallen, en zoiets zie ik in jouw lijsten niet voorbij komen.
Tegen de tijd dat je uit de schulden bent, zou ik zo snel mogelijk proberen ook daarvoor een buffer op te bouwen, voor je het weet moet je weer bij familie lenen en ben je terug bij af.

Succes verder, ik denk dat je heel eind komt met alle tips hier Lachen

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:28

Ik ken het probleem wel hoor, van het wekelijks betaald krijgen. Gelukkig krijg ik inmiddels per maand en dat scheelt inderdaad wel. Maar ook bij mij moesten gewoon de vaste lasten betaald worden (woon samen) Mijn vriend stortte elke maand automatisch een X bedrag naar de gezamelijke rekening, bij mij ging dat per week, zodat ik aan het einde van de maand toch het juiste bedrag erop had staan. Dus ik snap niet zo goed waarom dat een probleem zou moeten zijn. Gewoon instellen bij je internetbankieren dat het wekelijks naar de mensen gaat waar je een schuld hebt. Voor de rest zijn eigenlijk alle tips wel zo'n beetje voorbij gekomen al Lachen