wie speelt er ook gitaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: wie speelt er ook gitaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:04

dwaallicht schreef:
EmptyWords schreef:
ik heb een gitaar, maar ben niet gemotiveerd, mijn vriend speelt basgitaar en electirsche gitaar, hij heeft pasgeleden ook een akoestische gekocht en speelt er zo op weg. Ook zit ie in een band emt alleen maar ubermuzikanten die zichzelf vanalles aanleren, niet grappig meer Clown

Was even nieuwsgierig, komt je username ook van een bepaald nummer? Of gewoon bedacht? ken een band die een nummer heeft dat Empty Words heet namelijk Knipoog

mijn naam komt wel van een nummer, maar niet letterlijk. Ik heb mijn naam gebasseerd op Meat Loaf : a kiss is a terrible thing to waste :"the loniest words you'll ever know, if only, if only it was so. The emptiest words there'll ever be, it could've been me, it could've been me."

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:29

Ymke schreef:
Ik speel namelijk ook gitaar en heb geen les, maar ter compensatie ga ik regelmatig bij een vriend gitaarspelen, die wél een aantal keer per week les heeft, en hij helpt me een heel eind op weg. Lachen

En hij maar al zijn dure gitaarlessen betalen... Wijs bekeken Knipoog Haha! .

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:57

EmptyWords schreef:
dwaallicht schreef:

Was even nieuwsgierig, komt je username ook van een bepaald nummer? Of gewoon bedacht? ken een band die een nummer heeft dat Empty Words heet namelijk Knipoog

mijn naam komt wel van een nummer, maar niet letterlijk. Ik heb mijn naam gebasseerd op Meat Loaf : a kiss is a terrible thing to waste :"the loniest words you'll ever know, if only, if only it was so. The emptiest words there'll ever be, it could've been me, it could've been me."

Ah ok!

De band Death heeft namelijk een nr dat Empty Words heet, bijna niemand (iig geen vrouwen) kent dat, vandaar dat ik het vroeg Knipoog Evengoed originele naam!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:13

Mijn man speelt gitaar. Hij heeft 2 akoestische gitaren en 2 electrische. Een Stratocaster en een Gibson Les Paul.

Hij speelt veel van The Masters of Reallety en de Fu Fighters. The Masters zijn ook niet zo bekend.

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:31

Als je gewoon lekker wilt spelen is wat akkoorden leren of, zoals ik hier lees, uit een boekje prima. Maar ik ben absoluut niet overtuigd dat er mensen zijn die geweldig spelen zonder les of louter vanuit een boek. Probeer maar eens perfect Romance of Chanson Anonyme te spelen op gehoor of akkoorden. Dat is onmogelijk en een ervaren gitarist hoort meteen dat er kwart of achtste noten ontbreken. Een muzikaal gehoor is handig, maar zeker niet zaligmakend.
Zoals een zangeres niet per definitie goed zingt, is een gitarist in een band niet per definitie een uitstekende gitarist. In een band word je ook makkelijk overstemd.
De muziekwereld draait al lang niet meer om ruw talent, maar meer om netwerk, mazzel en charisma. Jammer..

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:00

dwaallicht schreef:
Ik heb gewoon akkoorden uit een boekje geleerd, ging prima, maar ik heb een redelijk goed muzikaal gehoor, dus als er wat mis gaat hoor ik dat ook wel Knipoog

Inderdaad zo is het bij mij ook!
Op die manier heb ik ook gitaar leren spelen,
en sinds kort ben ik ook begonnen met piano (of ja keyboard) spelen Lachen

Een muzikaal gehoor is daarbij wel echt een vereiste.
Als je minder muzikaal bent zou ik toch echt les gaan nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:08

Dat is inderdaad het grote punt, het muzikale gehoor!
Heb je dat niet, dan is het ondoenlijk om zonder begeleiding zuiver te spelen, omdat je je eigen fouten niet hoort.
En tja, het hangt natuurlijk ook erg van je ambitie af, of je les gaat nemen of niet, en op wat voor manier.
Ik vind het nog altijd erg leuk om af en toe met nog wat mensen een avondje te gaan jammen, zo wissel je ook vaak leuke riffjes uit.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:47

Hey wat leuk dat er onder de Bokkers toch div. gitaarspelen Lachen

Zelf speel ik zo'n 20 jaar gitaar. Veel geleerd van een heel ervaren iemand.
En ontzettend leuk om te doen met meer mensen.
Ik speel het liefst alleen akkoorden.
Mijn vriendin heeft conservatorium piano gedaan dus zo kan je ook nog 's leuk samen wat proberen.

Verder staat hier nog een professioneel keyboard.
Daar doe ik eigenlijk te weinig mee, mede door tijdgebrek en andere hobby's.

Zoals de paarden en tekenen en schilderen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:48

Heeee Henny, jij ook al! Haha!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:45

Ik speel nu iets meer dan 2 jaar, heb hier een elektrische en akoestische staan. In het begin had ik lesjes van een halfuur, maar daar ben ik mee gestopt omdat het na de basis bijna niet meer leerrijk was. Les is inderdaad heel nuttig voor het leren van je hand/arm/vingerhouding. Toen ik pas mijn gitaar had, was ik uiteraard heel enthousiast en was op mijn eentje wat beginnen spelen. Maar toen ik met lessen begon, bleek dat ik mijzelf een compleet foute en slechte handhouding had aangeleerd. Daar zit ik nu soms nog mee te worstelen, dus het is echt een gouden tip om de basis van een degelijke instructeur te leren.

Mijn muzikaal gehoor was toen ik begon ergens rond het middelmatige, maar ik merk nu wel dat het duidelijk verbeterd is. Zo ben ik nu vele beter in staat om een noot die ik hoor te situeren op mijn gitaar, terwijl ik daar vroeger eeuwen naar op zoek was. Het begint nu al beter en beter te lukken om nummers die ik hoor, puur op gehoor na te spelen. Nummers zelf uitzoeken op je gitaar is echt een grote hulp bij de ontwikkeling van je gehoor. Bij mij althans.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:33

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:52

Ik heb een western- en een spaanse gitaar. Zelf oefen ik tokkel-nummers en met behulp van een vriend de akkoorden/slagritmes Lachen Gaat prima zo, zou er alleen wat meer tijd in willen steken, komt er alleen steeds niet van Tong uitsteken

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:31

Heeee, hallo allemaal. Ik zie dit topic nu pas.
Ik speel ook gitaar.
Momenteel niet zo heel erg fanatiek, maar ik heb er 2 staan en ik ga het eerdaags echt weer oppakken.
Ik heb al een tijdje geen les meer. Ik had priveles, want ik speelde steeds de groepjes waar ik mee leste voorbij. En priveles kan ik nu niet meer betalen, het is mij veel te duur geworden.
Maar ik rammel nog wel graag voor mezelf op de gitaar, hoewel ik wel moet bekennen dat ik al in geen jaren meer gedaan heb dan alleen mezelf begeleiden. Echt noten spelen heb ik dus al heel lang niet meer gedaan Bloos
Ook voor mijn werk speel ik soms gitaar. Ik ben activiteitenbegeleidster en werk met ouderen. Die vinden het heel gezellig om lekker met de gitaar mee te zingen.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:33

Toen ik in groep 7(?) zat ben ik op gitaarles gegaan en dat heb ik zo'n 4 jaar volgehouden. Ik oefende nauwelijks, met een deadline (de volgende gitaarles) in het vooruitzicht voelde het voor mij als een verplichting. Op een gegeven moment zag ik al die klassieke nummers ook niet meer zitten en ik had ook nog geen muzieksmaak ontwikkeld. Knipoog Gevolg: einde gitaarles.

Anderhalf jaar geleden heb ik de gitaar weer opgepakt en ik zat in een paar dagen tijd weer op mijn oude 'niveau'. Een half jaar later heb ik een wens in vervulling laten gaan door een elektrische gitaar te kopen. Het is voor mij een ontspannende, uitdagende en in sommige gevallen ook een gezellige tijdbesteding. Lachen Het geeft me ook een enorme kick als ik een bepaalde techniek onder de knie krijg, die ik nooit voor mogelijk had gehouden!

Op dit moment heb ik geen behoefte meer aan lessen, de basis zit er toch al in gehamerd. Met wat lesboeken, tabboeken (tabsites zijn rommel) en betrouwbare sites kan ik mezelf goed redden. Mocht ik een keer vast lopen, dan stap ik naar de muziekschool voor een paar lessen. Op die manier heb ik geen enkele verplichting, want dat is voor mij een dooddoener: soms speel ik úren en dagen achter elkaar en soms speel ik een paar weken niet.

De rockballads van Jimi Hendrix vind ik fantastisch om te spelen, zoals: Bold as Love, Angel en Wind cries Mary. Hij heeft een unieke manier van spelen, waarbij je o.a. akkoorden én solowerk tegelijk speelt. Lachen Verder speel ik graag nummers van Led Zeppelin, Stevie Ray Vaughn, Pink Floyd, RHCP (Under the bridge), B.B. King, Metallica (alleen Nothing else Matters) en vele andere artiesten.

Een laatste tip: Plezier in het spelen is het belangrijkst en dan komt de vooruitgang hopelijk vanzelf. Niet andersom! Lachen

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:44

Hallo, ik speel nu ongeveer 6 weken gitaar ( Jaaa heel veel Tong uitsteken ) ik vind het wel super leuk, maar heb er wel eigenlijk (té) weinig tijd voor, waardoor oefenen nog weinig lukt Tong uitsteken

Ik krijg les via internet, via www.leergitaarspelen.nl , het is de bedoeling dat je na 12 weken al eigen liedjes kunt schrijven, en na 6 weken kan ik echt al ritmes en alles spelen, en dat is hartstikke leuk Ja

Alleen ik wil ook heel graag tabs leren spelen (leer je volgens mij niet in de cursus die ik doe), dus als er iemand is die dat mij zou willen uitleggen, zou ik daar diegene heeel dankbaar voor zijn Lachen
Ik haal de tabs trouwens van www.rockmagic.net .

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:23

Ik speel sinds begin dit jaar akoestische gitaar en ik vind het echt ontzettend leuk. Haha! Eerst had ik eens per week een halfuur les, nu één keer per twee weken drie kwartier. Het leuke aan gitaar vind ik dat je al heel snel (zeker met akkoorden) echt liedjes kunt gaan spelen. Nu ik het hele zwikje akkoorden wel ongeveer ken ben ik ook bezig met wat tokkelen en dat is ook leuk, dat klinkt zo mooi haha. Haha!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:26

@Snader: dat ben ik niet met je eens dat tabsites rommel zijn, als je maar weet waar je moet zoeken, en voldoende muzikaal gehoor/gevoel hebt om een fout in akkoorden te herkennen.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:29

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:39

eefangel schreef:
@Snader: dat ben ik niet met je eens dat tabsites rommel zijn, als je maar weet waar je moet zoeken, en voldoende muzikaal gehoor/gevoel hebt om een fout in akkoorden te herkennen.

De sites waar ik het over heb zijn 911tabs.com en ultimate-guitar.com. Deze worden door gebruikers gemaakt en zijn soms correct, vaak re-de-lijk en soms bar slecht. Het varieert per muziekstuk: een rechttoe rechtaan nummer met basisakkoorden klopt meestal wel, een stuk van bijv. Hendrix zelden. Het varieert van incompleet, tot een paar verkeerde noten, tot een verkeerde stemming. Knipoog
Het is inderdaad een mooie opzet als je een goed gehoor hebt en voldoende kennis hebt van de gitaar. Het is ook een leuke en heel leerzame oefening om tabs te controleren! Je kunt dit vergemakkelijken door een nummer vertraagd af te spelen.

Maar... ze zijn zelden geschikt om klakkeloos over te nemen! Knipoog Meestal ben ik nog wel een tijd bezig om zo'n tab naar mijn wens te maken. Ze zijn daarom niet erg handig voor een beginner.
Laatst bijgewerkt door Snader op 10-10-08 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:48

Voor een beginner is het inderdaad niet handig. Ik keek vroeger bv. nooit naar de stemming bij tabs. En dan vond ik het heel erg raar dat riffjes van Queens Of The Stone Age niet klonken zoals ze moesten. Wist ik veel dat die in een stemming van een volle noot lager spelen Tong uitsteken

Ik vergelijk meestal verschillende tabs als ik twijfel over de correctheid, ofwel kijk ik gewoon dingen af tijdens concerten of vanaf livefilmpjes op YouTube. Ik gebruik het vaak ook als startpunt als ik een nummer wil uitzoeken maar totaal niet weet waar ik moet beginnen.

Voor de rest is mijn verhaal een beetje hetzelfde als dat van jou, Snader. Behalve dat ik maar 6 maanden les heb gehad, maar de basis zat er wel voldoende in. Ik vond het niet leuk om nummers opgelegd te krijgen. Ik wil zelf kunnen kiezen wat ik speel. De ene dag heb ik genoeg met wat rommelen met mijn akoestische gitaar, terwijl ik een andere keer ervan geniet om met volle distortion te spelen.

Over distortion gesproken, dit prachtige dingetje heb ik twee jaar geleden voor mijn verjaardag gekregen. Boss ME-20 Haha! :
Afbeelding

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:51

@Mientjeuh: Juist. Lachen Daar geef je een goed voorbeeld. Het zou zonde zijn als een beginner die nummers verkeerd aanleert en daarmee ook een stuk techniek misloopt. Youtube is inderdaad erg handig om tabs te controleren.

Mwah, effectief gezien heb ik ook maar 6 maanden gitaarles gehad hoor. Bloos Haha. Zoals je las om dezelfde reden als dat jij gestopt bent met gitaarles.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:43

Ik heb gitaar leren spelen van internet tabs Bloos

Ik heb wel les gehad, ook iets van 6 maanden, maar daar speelde ik ook van internettabs (die ik zelf uitzocht). Ik heb daar barweinig aan gehad, zelfs qua techniek, en vond het zonde van mn geld.

Maar ik speel dan ook geen moeilijke stukken van Jimmy Hendrix enzo.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:48

Hendrikx Schijnheilig

Ik vind wel dat jij goed speelt, Eef! Jij bent ook al vanaf het begin heel zelfstandig geweest lijkt mij Ja

Ik weet nog dat er na mij een meisje les had en zij was op hetzelfde moment als ik beginnen spelen. We hadden (privé)les in een vrij groot lokaal, dus degene van de volgende les kon al binnenkomen en uitpakken etc. terwijl jij je les nog afmaakte. Terwijl ik inpakte, hoorde ik haar dan ook vaak inspelen. Maar na zes maanden was zij nog altijd in het prille beginnersstadium, terwijl ik al flink kon raggen op mijn gitaar. Dat meisje vroeg dan hoe ik dat zo snel allemaal kon, dus ik zeg "ik oefen thuis heel veel". Bleek dat zij alleen maar het ene nummertje dat ze tijdens de les leerde, oefende en voor de rest niks anders speelde. Dat verklaart dan ook wel veel Haha!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:50

Volgens mij is het zelfs jimi hendrikx, maar ik had het rechtsstreeks uit Snader's onderschrift gekopieerd, want ik dacht die zal het wel weten Huilen van het lachen

Je leert inderdaad het snelst als je het veel doet.
Veel luisteren, en van youtube filmpjes kijken leer je ook al een heleboel Haha!
Daar heb ik voornamelijk mn techniek vandaan, filmpjes, en tijdens concerten gitaristjes observeren!

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:12

Dat kan idd heel leerzaam zijn, ja.
ik geloof dat ik toch ook echt weer eens de gitaren moet uitpakken hier. Ze staan al veels te lang stil Bloos