Samenwonen; wat deden jullie, gelijk kopen of huren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanes

Re: Samenwonen; wat deden jullie, gelijk kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:16

Idd vind ik ook, het moet niet van je relatie afhangen...
Ik heb bijna 13 jaar een relatie gehad waaruit ook een prachtige zoon geboren is... en toch ging dat stuk. Dus het kan altijd!!
Wij woonde toen in een huurhuis waar ik nu nog steeds in woon. Nu kan ik achteraf zeggen dat ik daar blij om ben dat het een huur huis was...
Maar zoiets verwacht je ook niet als je er samen voor gaat.
Nu ben ik heel gelukkig mijn nieuwe vriend, hij heeft een koophuis en ik dus huur. We willen nu beide voor koop gaan. Of de zijne of helemaal opnieuw beginnen met een ander koophuis, en waarschijnlijk gaan we voor het laatste.
Persoonlijk vind ik huren zo nadelig niet meer... In dit huis mag ik alles verbouwen (muur eruit, verfen, keuken/badkamer... dat soort dingen. Keuken/badkamer word zelfs betaald door de woningbouw), hoef het niet eens te melden bij de woningbouw... hun regel is 'als het er maar op vooruit gaat' Het is een leuk hoekhuis met dakteras, vier slaapkamers en tweede toilet. Leuke tuin met veel zon... dus ja, ik heb hier leuk gewoon kan ik dan zeggen.
Vroeger mocht je weinig in een huurhuis maar tegenwoordig is dat niet meer zo.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:08

mijn (nu ex) vriend had al een huis dus ben bij hem ingetrokken Lachen

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:24

Mijn vriend en ik hebben na 5 maanden samen een appartement gekocht. Inmiddels wonen we er ruim een jaar en geen moment spijt gehad. Zoals andere hier ook zeggen, het kan ook na 15 jaar pas over zijn, dan hebben we nu in ieder geval een leuke tijd gehad. Bovendien ga je uberhaubt niet samenwonen als het niet goed zit.

Samenlevingscontract is overigens niet verplicht, wel aan te raden. Wij hebben het overigens niet Lachen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:44

mijn vriend en ik gaan binnenkort serieus kijken voor een koophuis.. ik woon nu bij hem in in zijn moeders huis.. dus wonen eigenlijk al samen..
met kopen investeer je nog ergens in.. bij huur gooi je het geld eigenlijk per maand weg..

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:31

Wendy schreef:
Babje_84 schreef:
Ik denk dat je het feit of je gaat huren of kopen niet van je relatie af moet laten hangen. Als je twijfelt over je relatie moet je (nog) niet gaan samenwonen.

Niet mee eens. Toen wij 6 jaar geleden gingen samenwonen was het met onze relatie niet goed gesteld. We wilden wel met elkaar verder, maar het liep niet echt super op dat moment.
Het samenwonen heeft onze relatie echt verbeterd. Bij ons was het zo dat we elkaar veel meer zagen en we daarom sneller dingen tegen elkaar zeiden. Dan kun je het tenminste oplossen door met elkaar te praten ipv heftige ruzies en discussies.
Het voordeel van huren is dan, dat mocht het mis gaan, je alles sneller weer voor elkaar hebt. Ik studeerde nog, dus een kamer is zo weer gevonden Lachen
Nu, 6 jaar later, willen we elkaar voor geen goud meer kwijt. Zelfs mijn vriend was daar zo zeker van dat hij een huis met mij wilde kopen. En die jongen wil echt altijd 100% zekerheid over alles Knipoog
Niet dat dat bestaat, maar zo is hij nu eenmaal Knipoog

Oef dat is wel een beetje een dubbeltje op zijn kant hoor... het is goed gegaan, maar het had ook fout kunnen gaan waar of niet? Ik geloof niet dat ik dat dan gedaan zou hebben...

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:36

Ik woon nog niet samen, maar ik weet nu al dat ik eerst wil huren (en waarschijnlijk nooit wil kopen). Simpelweg omdat je meestal met huren de helft minder betaalt aan je huis dan wanneer je gekocht hebt. Met dat geld ga ik liever leuke dingen doen. ( Ik moet toch allang blij zijn dat ik een dak boven mijn hoofd heb ? )

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:37

@ Veirl: Dat is echt een misvatting. Met huren ben je op ten duur zoveel duurder uit en dat krijg je zeker weten never nooit meer terug.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:38

Elaine schreef:
@ Veirl: Dat is echt een misvatting. Met huren ben je op ten duur zoveel duurder uit en dat krijg je zeker weten never nooit meer terug.

Klopt, dat weet ik ook. Maar op ten duur, zeg je.
Ik wil niet later weten dat ik over 20 jaar oid er van af ben, want misschien ben ik binnen 15 jaar wel dood.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:43

Oh ja dat is logisch ja Clown Laat ik maar geen investering doen, want misschien overleef ik het keerpunt tussen investeren en winst maken wel niet.
Sorry, maar persoonlijk vind ik dat geen argument. Als je 80 wordt dan heb je er misschien spijt van.

Huren stop je geld in, maar dat krijg je nooit terug.
Kopen stop je geld terug, dat krijg je altijd terug bij de verkoop of einde van je hypotheek periode.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:45

Ik snap je punt echt heel goed en ik snap ook wel dat mensen daarom gaan kopen. Ja
Maar persoonlijk zou ik toch liever huren.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:46

Wij hebben ook gelijk gekocht, wonen er nu iets van 8 maanden en het bevalt echt super!

OVerigens krijg je bij kopen niet altijd terug wat je geinvesteerd hebt!!! Ik ken meerdere mensen die een huis na een jaar of 3 onder de gekochte prijs hebben verkocht en er dus een schuld aan overhielden....

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:48

Huren.. We wilde zo snel mogelijk uit huis. Want bij een van de ouders inwonen is toch echt niet zo fijn..
Kijken wel om ons heen. Maar spaar liever goed tot we het huis van ons dromen hebben gevonden voordat ik zovaak met al onze diertjes moet gaan verhuizen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:00

Wij zijn direct gaan kopen, voor een huurhuis is hier de wachtlijst 6 jaar, dan moest ik nu nog 2 jaar wachten voordat we samen konden gaan wonen. Daarnaast als je met 2 inkomens wilt huren kom je in de duurdere klasse uit en waren we voor huur net zo veel of nog meer kwijt dan met kopen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:12

Yuri schreef:
OVerigens krijg je bij kopen niet altijd terug wat je geinvesteerd hebt!!! Ik ken meerdere mensen die een huis na een jaar of 3 onder de gekochte prijs hebben verkocht en er dus een schuld aan overhielden....

Maar je krijgt wel wat terug. Je betaald af en met huren stop je het in een eindeloze pot die geen einde heeft.

Overigens maak je echt de verkeerde investeringen als je je huis dik onder prijs verkoopt, maar na 3 jaar kan je ook nog geen winst verwachten. Afhankelijk van je hypotheek ligt het keerpunt op 6/7 jaar bij een huizenprijs tussen de 150.00-200.00

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:18

Wij hebben pas gekocht, daarvoor woonden we beide in het gehuurde huis van zijn moeder. We hebben voor kopen gekozen omdat we dat als een investering zien. De economie ligt nu op zijn kop waardoor het nu een gunstige tijd is om te kopen. Daarbij zijn ze in ons geval een compleet nieuw winkelcentrum op loopafstand aan het maken waardoor de prijzen van de woningen in de directe omgeving straks flink zullen stijgen.

We wilden niet huren aangezien je dan nergens in investeert. Je bent elke maand evenveel of soms nog meer geld kwijt dan je op een hypotheek kwijt bent maar wanneer je vertrekt heb je geen kapitaal opgebouwt, wat bij verkopen wel het geval is.

Yuri, binnen 3 jaar verkoop je bijna altijd met verlies omdat de huizenmarkt dan nog niet genoeg gestegen is en je vrijwel altijd 10% meer hypotheek hebt genomen dan wat de vraagprijs van het huis was (ivm kosten koper/verbouwing ed.) Dat bedrag krijg je dan meestal niet meer eruit met winst in zo'n korte tijd.
Bijvoorbeeld een huis van 200.000 kost incl kosten koper 220.000. Dus dan moet dat huis in 3 jaar tijd 20.000 euro meer waard zijn geworden wil je het verkopen zonder verlies/winst. Wanneer daat 10 jaar bijvoorbeeld overheen gaat dat is dat huis (wanneer je het goed onderhoudt en hier en daar verbeterd) misschien wel 250.000 waard. Dan haal je je geld er wel uit. Tegen die tijd kun je waarschijnlijk ook weer een hogere hypotheek opnemen (denk aan promotie op werk oid, hogere inkomstenschaal) waardoor je bijvoorbeeld een hypotheek van 300.000 kan opnemen. In die 10 jaar heb je als het goed is al aardig wat afgelost waardoor je een extra bouwdepot hebt bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Solvej op 18-09-08 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:22

Eerst huren omdat kopen financieel niet ging Haha!

Nu wonen we meer dan twee jaar een half samen en zijn aan het uitkijken om te kopen.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:39

Ik zou eerst gaan huren met je viendje als je nog niet samen hebt gewoont; vaak valt samenwonen ineens erg tegen...of valt je partner tegen Knipoog

Ik heb eerst 2 jaar samengewoond en toen zijn we gaan kopen.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:59

Jongens vertel me niks over hypotheken, ik weet er alles van Tong uitsteken
Maar daarmee klopt het dus wel wat ik zeg, je haalt het er niet altijd uit, omdat je vaak tegenwoordig als startend stel de hypotheek neemt op basis van 2 salarissen.
Als het dan fout gaat, betekend dit bijna altijd dat het huis de verkoop in moet, en dus inderdaad onder de hypotheek verkocht zal worden. Simpel omdat je er nog niet lang genoeg woont.

En dat bedoelde ik met mijn vorige post, een huis is niet direct meer waard, dus alsnog voor starters een riskante gok. je moet er wel een aantal jaar wonen voordat je het eruit hebt.
En nu heb ik het even niet over NHG omdat dit lang niet in alle gevallen gegeven wordt..

Wij hebben overigens dat probleem niet, want mijn vriend kan het huis ook alleen betalen, daardoor durfde ik vrij snel kopen ook aan.
Laatst bijgewerkt door Yuri op 18-09-08 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:01

huren, dit omdat het in de omgang goed kan gaan maar samen wonen is toch nog net iets anders. Toevallig woonde ik al op mezelf en kwam hij bij me inwonen. Als wij nu gaan verhuizen naar het werk waar mijn vriend nu werkt (dus als hij een vast contract krijgt) Dan is er een grote mogelijkheid dat wij gaan kopen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:10

Wij huren nu en willen in de toekomst kopen.
Was geen bewuste keuze maar ik woonde al in dit huis en wil er echt niet weg. Daarvoor wonen we te mooi. We weten wel dat als mijn opa overlijdt (daarvan huur ik de boerderij) wij dit nooit kunnen kopen qua geld, dus dan gaan we iets anders kopen/huren. Waarschijnlijk dus wel kopen als dat kan.
Extra puntje, als ik had moeten kiezen was het eerst huren geworden omdat wij nog maar een half jaar samen waren toen hij bij mij in ging wonen. De gok is dan wel groot ondanks dat je graag samen verder wil.

Ik denk als je eerst gaat samenwonen dat je zelf moet kijken waar je je het beste bij voelt. Ken genoeg stellen die eerst huren en dan uit elkaar gaan. Maar ook de andere kant, direct kopen en evt. trouwen en zielsgelukkig zijn.
Hangt dus erg per persoon.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:16

Yuri schreef:
Maar daarmee klopt het dus wel wat ik zeg, je haalt het er niet altijd uit, omdat je vaak tegenwoordig als startend stel de hypotheek neemt op basis van 2 salarissen.
Als het dan fout gaat, betekend dit bijna altijd dat het huis de verkoop in moet, en dus inderdaad onder de hypotheek verkocht zal worden. Simpel omdat je er nog niet lang genoeg woont.

En dat bedoelde ik met mijn vorige post, een huis is niet direct meer waard, dus alsnog voor starters een riskante gok. je moet er wel een aantal jaar wonen voordat je het eruit hebt.
En nu heb ik het even niet over NHG omdat dit lang niet in alle gevallen gegeven wordt..

Wij hebben overigens dat probleem niet, want mijn vriend kan het huis ook alleen betalen, daardoor durfde ik vrij snel kopen ook aan.

Maar dan ligt het er natuurlijk dus ook aan hoe verantwoordelijk je als koper bent! Wanneer je een tophypotheek of een hypotheek onder risicovolle omstandigheden neemt (beleggings hypotheek oid) dan weet je ook dat je een verhoogt risico neemt. Vind dat dus meer met het verantwoordelijkheidsgevoel (en lef Knipoog ) van de koper te maken hebben als met het huis als investering zelf.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:23

Wij hebben gelijk gekocht. Voor huren sta je hier zo lang op de wachtlijst, kopen is een stuk sneller.
Wij vinden het ook leuk om ons huis helemaal op te knappen en het zo in waarde te laten stijgen.
Verder is de hypotheek berekend op mijn vriend zijn salaris dus financieel is het goed te doen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:24

Wij hebben ook eerst gehuurd en vervolgens na een jaar gekocht. Mijn vriend was al wel werkende maar had nog geen vast contract, en ik was nog studerende. Huren hebben we wel gedaan via makelaar, aangezien we ons beide nog niet ingeschreven hadden. Vast contract was niet noodzakelijk, en ouders wilden wel borg staan.
Wij hebben het huis gekocht op 1 salaris, dus bang zijn wij niet dat de kosten de pan uit zullen rijzen (of toch reizen Verward ), aangezien ik nu wel werkende ben.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:48

Solvej schreef:
Yuri schreef:

Maar dan ligt het er natuurlijk dus ook aan hoe verantwoordelijk je als koper bent! Wanneer je een tophypotheek of een hypotheek onder risicovolle omstandigheden neemt (beleggings hypotheek oid) dan weet je ook dat je een verhoogt risico neemt. Vind dat dus meer met het verantwoordelijkheidsgevoel (en lef Knipoog ) van de koper te maken hebben als met het huis als investering zelf.

Van beleggingshypotheek is geen sprake hoor in de situaties die ik noem.
Het is gewoon wat net hierboven al gezegd wordt. Prijs van het huis, plus de kosten koper lenen.
Tja en als je dan noodgedwongen moet verkopen binnen een paar jaar ben je hoe dan ook de pineut, behalve bij NHG, maar dat krijg je niet altijd.
Hoe je het ook went of keert, binnen een paar jaar moeten verkopen kost vaak geld, in plaats an dat het wat oplevert. Dat is in ieder geval mijn ervaring..

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:56

Ik woon ook bij mijn vriend, die al een eigen woning heeft, dus voor mij was er geen dilemma. En het samenwonen gaat fantastisch en we zouden willen trouwen ed.

Toch zou ikzelf, in TS situatie, zeker voor huren gaan. Ik ken voldoende koppels die uit elkaar gegaan zijn, na enkele maanden samenwonen.

Want van hotel mama naar full time job en huishouden, is een immens verschil!!! Duivel

En met een jaartje huren smijt je het geld nu ook niet over de balken, dan kan je zoals anderen hier ook zeggen, op het gemak uitkijken naar een betaalbare koopwoning, waar de beestjes ook meekunnen etc.