vooroordelen vanwege jonge leeftijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Re: vooroordelen vanwege jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 07:10

@ malih: Op je 9e al volwassen worden? Dat is volgens mij het andere uiterste. Je moet toch iets van een jeugd hebben Clown

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 07:15

De mensen die nu al roepen hoe volwassen ze zijn wacht maar.
Over een jaar of 10 kijk je terug en heb je veel meer levenservaring dan nu.

Natuurlijk kan je best volwassen zijn op je 19e.
Maar je staat dan anders in het leven als een 30 jarige.

Maar zoals gezegd iedereen maakt zijn eigen keuzes en moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 07:21

@ luuntje: Sommigen van 20 hebben meer levenservaring dan mensen van 30 Clown Maar over het algemeen heb je gelijk.
Maar kunnen mensen van 20 dan geen leven leiden zoals een 30-jarige. In de zin van: huisje, boompje, beestje & lastjes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 08:06

Elaine schreef:
Maar kunnen mensen van 20 dan geen leven leiden zoals een 30-jarige. In de zin van: huisje, boompje, beestje & lastjes Knipoog

Inderdaad, waarom een "volwassen" leven uitsluiten voor iemand-die-misschien-nog-niet-zo-volwassen-zal-zijn-als-iemand-van-30?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 08:07

Er zijn er zat die op hun 30ste nog geen weet hebben van belastingaangifte, hypotheken en/of boodschappen doen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:05

luuntje schreef:
De mensen die nu al roepen hoe volwassen ze zijn wacht maar.
Over een jaar of 10 kijk je terug en heb je veel meer levenservaring dan nu.

Natuurlijk kan je best volwassen zijn op je 19e.
Maar je staat dan anders in het leven als een 30 jarige.

Maar zoals gezegd iedereen maakt zijn eigen keuzes en moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt.

Ja en een 40 jarige heeft meer ervaring dan een dertiger.
En iemand van 60 is veeeeeeeeel volwassener dan iemand van 40.
Zo kun je nog wel even doorgaan.
Tuurlijk leer je elk jaar iets nieuws,wordt je 'volwassener' of ik noem het liever 'verstandiger'.
Maar mensen die al vroeg begonnen zijn met hun volwassen leven,daar is toch niets mis mee?

Ik ben nu 20,en ik voel me heel volwassen,ookal weet ik dat als ik straks de dertig voorbij ben,dat het allemaal kinderwerk leek.
Maar als ik straks 70 ben,zeg ik dat ook over mezelf toen ik 30 was.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:39

Ondanks dat ik pas bijna 22 ben en al ruim 3 jaar samen woon, heb ik gelukkig nooit last van die vooroordelen.

Ik ben toen ik net een paar maanden 18 was op mezelf gaan wonen en 5 maanden later ben ik samen gaan wonen met mijn vriend. Hij woonde in Mierlo (bij Eindhoven) en ik in Purmerend en wij vonden dat continu heen en weer reizen nou niet echt geschikt, dus ik ben eigenlijk heel geleidelijk, makkelijk en spontaan bij hem ingetrokken (na 4 weken relatie Nagelbijten / Gniffelen , ik kende hem al langer aangezien wij in dezelfde vriendengroep verkeerden. Ik heb mijn eigen appartement nog wel een hele tijd aangehouden hoor).

Mijn vriend en ik schelen best wel wat in leeftijd, hij is 39 (toen 36), maar hebben een hele fijne relatie waarin absoluut geen sprake is van een scheve verhouding of iets dergelijks. We leren veel van elkaar, aangezien we heel verschillende personen zijn met hele andere karaktereigenschappen en ook hele verschillende ervaringen opgedaan hebben. Ik heb al veel meegemaakt waardoor ik erg snel "volwassen" ben geworden. Ik krijg nooit vragen over mijn leeftijd en wordt meestal 25 geschat. Mijn vriend daarentegen is nog erg jong van geest (lees: soms een grote kleuter Knipoog) en wordt vaak 32 geschat. Zijn we toch nog een mooi stel samen! Haha!

Hij heeft twee kinderen, jongens, die op het moment dat we samen gingen wonen 10 en 12 jaar waren. De oudste is meer dan de helft van de tijd bij ons en de jongste iets minder dan de helft. Het zijn super fijne knullen, ze luisteren goed naar me en vertellen me ook heel veel (vooral de oudste). Soms zelfs meer en makkelijker dan ze aan hun pap en mam vertellen. Ik heb bovendien ook een hele leuke relatie met hun moeder, dat klikt super en we zijn regelmatig samen aan de wijn.. (terrasjes!!!) En gaan ook regelmatig samen met de honden naar de hei! Tong uitsteken

Mijn vriendengroep loopt in leeftijden uiteen tussen de 21 en 46 jaar, een hele leuke diverse groep waarin niemand van de 30+ers echt aan mij merkt dat ik (best veel)jonger ben. Natuurlijk is er wel verschil in opvattingen (die ook met bijvoorbeeld een negatieve of positieve instelling/bril te maken hebben) en in ervaringen, maar dit lijkt me vanzelfsprekend. Maar goed je wordt gevormd door ervaringen, opvoeding, karakter, verplichtingen, verantwoordelijkheden en ga zo nog maar even door. Laat het bij mij nou net zo gelopen zijn....
Maar goed; ik wordt nooit naar mijn leeftijd gevraagd, maar ik wordt ook altijd ouder geschat.. dus wellicht een klein beetje valsspelen. Als mensen wél mijn leeftijd weten/horen wordt er weleens raar op gekeken bij mijn situatie (oudere vriend, eigen huis, kids, honden e.d.) maar ik ben er totaal ongevoelig voor, leg het wel uit hoor als mensen er naar vragen maar het doet me helemaal niks. Eigenlijk verbaasd het me hoe vanzelfsprekend mensen het toch vinden (of gewoon niet laten merken dat ze het apart vinden), wat ik hoor er eigenlijk nooit iets over. Vork

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:58

Ik vind 19 niet abnormaal jong om samen te gaan wonen hoor. Je hebt mensen die op hun 23ste al een kind hebben, werk, man, alles erop en eraan en ook heel volwassen overkomen. Andere mensen genieten op hun 26ste nog van de blijheid en vrijheid. Als jij je er prettig bij voelt moet je je niet laten leiden door wat anderen zeggen.

Ik ben 22 en heb net een huis gekocht met mijn vriend. en een samenlevingscontract, wat zakelijk vrijwel identiek is aan trouwen Haha!
Daar wacht ik nog even mee Bloos

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:00

ik was net 18 (wel 2 weken zowaar?) toen ik ging samenwonen. woonde toen wel al 2 jaar op mezelf daarvoor...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:03

Mij schatten ze overigens niet ouder, en ik heb ook niks meegemaakt waardoor ik volwassen moest worden.

@ BibicheB: 4 weken al? Ik kende Theun 2 weken toen we gingen samenwonen Huilen van het lachen

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:04

Ik ben 19 en mijn ex vriend (is nu een paar maandjes uit) is 28.
Toen ik 18 werd ging ik samenwonen. Allemaal leuk en aardig, maar geloof me als je ineenkeer dag en nacht bij elkaar op de lip zit word het een heel ander verhaal.

Bij ons is het niet uitgegaan doordat we samen woonden maar het speelde wel mee. We zijn 4 jaar samen geweest. en na 3 jaar samen gaan wonen.

Ik vind 19 ook niet te jong om samen te wonen, maar wel als je nog maar 9 maandjes bij elkaar bent. Het eerste jaar voelt alles altijd super aan, je bent nog verliefd en hij op jou. jullie vinden elkaar geweldig. maar over een jaartje of anderhalf trekt dat weg en gaat het over in houden van..dan ga je ook de slechte kanten beter zien e.d.

ik zou er nog even mee wachten

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:06

Zullen inderdaad altijd vooroordelen blijven bestaan. Ja

Ik denk dat ik mazzel heb met de mensen waar ik mee omga of zoiets (hoewel het bij jou misschien ook te maken heeft dat je vriend ouder is dan jou, krijgen mensen ook spontaan wat vooroordelen bij Ja); ik ben 8 maand terug ook gaan samenwonen (toen ik 20, vriend 19) en iedereen was eigenlijk alleen maar blij voor ons! Lachen (ik studeer, hij studeerde toen ook nog maar is gestopt en werkt nu) Zelfs onze ouders Haha! (we woonden toen allebei eerst 1,5 jaar op onszelf... maarja dat reizen was wel erg ver en alleen weekenden elkaar zien wel erg weinig, dus... Nagelbijten / Gniffelen)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:25

Storm76 schreef:
Wel vind ik dat iedereen zichzelf maar wil bewijzen ouder te zijn.

Hier ga ik echt in mee.. Iedereen vind maar van zichzelf dat ze zich zoveel ouder voelen. En dat geloof ik ook best, maar wat maakt het dan uit? Waarom maak je hier dan een topic over, want als je jezelf volwassen genoeg voelt om samen te wonen trek je je toch niks aan van wat anderen vinden..?

Doe lekker waar je zin in hebt, en laat anderen maar l.ullen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:36

Ik snap allebei de kanten wel. Op dit moment voel jij je volwassen (genoeg) om samen te gaan wonen, en een volwassen leven te beginnen. Moet je ook lekker doen, niet aantrekken van mensen om je heen die negatief doen. Als het op dit moment goed voelt, gewoon je leven leiden zoals jij het wil.

Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat mensen die een stuk ouder zijn meer levenservaring hebben. Ik dacht ook op mijn 18e dat ik al heel volwassen was, en op mijn 25e weer, en nu op mijn 30e ook nog eens. Maar elke keer als je terugkijkt op je leven merk je dat je door de jaren heen blijft groeien.

Je zal dus op je 19e misschien prima keuzes kunnen maken in je leven, maar naar mate je ouder wordt ga je je nog steeds verder ontwikkelen. en dat maakt ook niet uit. Ga nu lekker samenwonen enn leuke dingen doen, loopt het goed af, doe je ervaring op, loopt het niet goed af doe je ook een nieuwe levenservaring op.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:59

ik ben 18, vind mezelf heel volwassen.. maar ben tegelijk ook een gek mens, heb veel lol met vrienden, ga lekker mijn eigen gang, en heb grote plannen om carriere te maken.. en ohja, ik heb een vriend.. Een "relatie" zoals jullie dat zo onderdrukken. Bijna 2 jaar nu:) Samenwonen? NU al? Niets voor ons, lekker ons eigen gang gaan, jong zijn.. onvolwassen? Zo zou je het kunnen noemen..Ik ben volwassen in de zin van: dat ik realistisch ben in relaties, ik vind dat je elkaar na 9 maand niet goed genoeg kent om serieus te zijn, zelfs met mijn vriend van bijna 2 jaar heb ik nog wel twijfels. Ik geniet lekker van nu, want je weet nooit hoe het loopt in relaties, en ik zal me zeker niet snel bindden, en wil mijn geluk niet laten afhangen van een ander:) Mijn vriend is er om mijn leven NOG mooier te maken, niet om alles te versnellen.. Ik heb alle tijd hoor.. En ach, dan ben ik toch nog onvolwassen? iemand die t eens toegeeft:)

edit: Ik vraag me trouwens af wanneer je echt "volwassen" bent, ik kan nu ook wel gaan samenwonen, en wat kids gaan maken, maar ben ik dan volwassen? Nee, dan ben ik juist onvolwassen bezig, omdat ik weet dat ik daar helemaal niet aan toe ben. Volwassen zijn betekend voor mij dat je weet waar je mee bezig bent, maar dat je ook weet dat je fouten mag maken, omdat je daarvan zult leren.. enne TS: doe lekker waar je jezelf goed bij voelt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:08

Ik weet ook niet of ik echt volwassen ben? Ik woon nu 2 jaar samen, maar wanneer ben je volwassen? Ik kook en doe het huishouden, maar maakt mij dat volwassen? Ik heb juist het idee dat ik er op achter uitga. Ik ben nu minder serieus dan toen ik 17 was.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:00

o ja... vroeger waren ze al vroeg getrouwd en vroeg kinderen etc (als ik naar mijn ouders en schoonouders kijk etc)
dus ouder daar nu zo op tegen zijn vnd ik dus echt zo hyocriet Clown

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:09

Komt mij ook bekend voor, ik ben 17 en heb bij mijn ma en haar vriend anderhalf jaar gewoond met mijn vriend. Hij was toen uit huis gezet en kon geen kant op. Toen is het een halfjaar uitgeweest en toen het weer aanging ben ik bijna gelijk bij hem ingetrokken en ik zou niet anders meer willen, ik vind dat ook het kan altijd foutlopen, of dat nu morgen is of over 10 jaar. Maar nu ben ik gelukkig en thuis deed ik al voor ik iets met hem had zelf eten maken(en boodschappen) en zo goed als alles zelfstandig, dus veel is er niet voor mij veranderd behalve financieel dan. Gelukkig doe ik een deeltijdopleiding dus krijg gewoon salaris Lachen

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:18

Meiden.. je kan veel hebbe meegemaakt en daardoor volwassener zijn dan normaal maar je bent en blijft jong en kwetsbaarder dan een "echte" volwassene. Een relatie met een ouder iemand moet geen probleem zijn maar vergeet niet jong te blijven en de dingen op je eigen tempo te doen. Je hebt nog genoeg tijd om "oud" te zijn en volwassenendingen te doen.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:21

Dat klopt wel, Lovely, maar mensen vergeten vaak dat de dingen die je doet, je toch wel op je eigen tempo doet. Tenminste, als ik naar mezelf kijk... ik ben dan wel pas 21, en ik zou mezelf absoluut nog niet volwassen noemen, maar ik heb wel al een 4 jarige universitaire opleiding in m'n zak, run al 4 jaar m'n eigen huishouden en ben al ruim 2 jaar samen met m'n vriend. Een ieder die dus tegen mij zou zeggen dat ik veel te jong ben om samen te gaan wonen en dat ik van mijn jeugd moet genieten zou ik dus hartelijk uitlachen Knipoog Ik snap wel dat anderen je ervoor willen behoeden dat je fouten maakt, maar aan de andere kant, van fouten kan je alleen maar leren, en als het goed gaat is 't helemaal top, toch?

Dat gezegd hebbende, ik heb nog nooit van iemand gehoord dat ze vooroordelen over mij hebben. Nu schatten de meeste mensen me ook een stukje ouder dan ik ben, dus tenzij ik mijn leeftijd noem hoor ik al helemaal nooit wat.
Laatst bijgewerkt door Hermelijn op 17-09-08 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:23

dat heb ik nu dus ook met mijn vriendin wij willen gana trouwen over 7 maandjes en we wonen nu al 1 jaar samen...
was ook een heel drama pfff Boos!
maargoed je weet zelf het beste wat je wilt denkt voelt
dus je meot je gewoon niks van al die zogenaamd heele wijze mensen aantrekken!
Volg je hartje gewoon Haha! Knipoog

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:25

Moelie schreef:
Dan wil ik hierop reageren; Wat een vaag verhaal is dit! Sorry dat ik het zeg maar dit heeft toch eigenlijk niet veel met het topic te maken? Dit gaat ineens over moeders, de meeste moeders zullen er wel een instinct voor hebben maar dat wil niet zeggen dat dat bij ELKE moeder zo is.. Iedereen is anders..

leer eerst eens quoten, en als je goed leest gaf ik een reactie op een 13 jarige meisje die weg is bij haar moeder omdat ze 2 maanden een vriendje heeft die haar moeder niet leuk vind.