Stellen die scheiden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: Stellen die scheiden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:59

Shadow0 schreef:
Linda: kun je uitleggen waarom je dat denkt/ vindt? En wat is volgens jou de oorzaak daarvan? En is dat erg?

Ik denk dat de mensen tegenwoordig wat 'losser' zijn. Vroeger werd je gelijk raar aangekeken als je ging scheiden, omdat dat gewoon niet kon volgens de mensen.
Tegenwoordig lijkt het meer een 'hype' te zijn (niet echt natuurlijk) maar mensen kijken er niet meer vreemd van op.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:02

maar weetje wat ik erger vind? dat mensen bij elkaar blijven vanwege het geld. Dat doen namelijk veel stellen. Ze hebben het nou eenmaal veel beter met zun 2 dan alleen, vooral als bijv. de man stukken meer verdient, en de vrouw een baantje heeft van 20 uur.. Dat komt erg veel voor...

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:04

effe los van het woorden scheiden in de zin van huwelijk.

Moet wel zeggen dat je ook merkt dat er niet meer voor de relaties gevochten wordt. Al dan niet in een huwelijk dan ook niet in een relatie van jaren. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten. Maar de mensen gooien er snel met de pet naar.

Ik vraag me af wat de % is die wel op relatietherapie gaan?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:06

Hoe ver wil je gaan? als je man vreemdgaat wil je dan nog in relatie-therapie? Ik niet hoor, er zijn grenzen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:08

Jasmijn76 schreef:
....ze kunnen de wereld van in hun eentje aan.

Persoonlijk vind ik dit triest.

Ík kies er voor om níet alleen het leven in mijn eentje te leven. Ik kan alles zelf en makkelijker in mijn eentje doch kies voor het délen van het leven en dat voegt een enorm stuk kwaliteit toe.
Zelf in je eentje op een bergtop staan krijgt meer diepgang als je dit thuis met iemand die belangrijk is kan delen.
Voor mij is dit één van de weinige échte prioriteiten in mijn leven.
Ik wíl een betekenisvolle relatie met iemand delen.

hc

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:08

nee dat is natuurlijk een punt wat voor mij dan SUPER duidelijk is.... die hoeft de koffers niet te pakken, want al zijn spullen zijn dat buiten gegooid.

Maar er zijn zat andere punten waarop mensen besluiten te gaan scheiden

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:10

huertecilla: wil je nou zeggen dat je leven zonder iemand eig stukken minder waardevol is, en minder leuk? klamp je je dan vast aan degene waarmee je een relatie hebt? Omdat je anders ongelukkig bent?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:10

..ik kan alleen voor mezelf spreken maar, mn ex en ik heb gepraat, gevochten, ruzie gemaakt, weer gepraat totdat we op laatst niet meer konden, kan met een zeer gerust hart zeggen dat ik er alles aan heb gedaan om bij hem te blijven..en hij ook!..wij wilde helemaal niet uit elkaar, we hielden en ik hou nog steeds van hem...maar als er zoveel dingen anders zijn en dat elke dag als opstakel ziet en daardoor ook jezelf verliest...dan is het gewoon tijd...(om te gaan)

het is ook wel heel makkelijk om te zeggen dat er niet meer voor geknokt wordt, iedereen heeft een ideaalbeeld voor zijn/haar gezin..en daar zit echt geen scheiden bij

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:11

Tegenwoordig gaat dat idd wel erg snel ja. Maar ik denk aan de ene kant ook dat ze het vroeger een soort 'schande' vonden om uit elkaar te gaan, en tegenwoordig niet meer.
En misschien praatte ze vroeger ook idd meer met elkaar dan tegenwoordig, tegenwoordig is scheiden zo wat de eerste optie waar ze aan denken. Jammer eigenlijk.. Hoop niet dat het mij later gaat overkomen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:15

Zolang je er in een relatie hetzelfde over denkt is er niets mis toch? Lachen

Wil je bij elkaar blijven omdat je allebei niet alleen kunt of wilt zijn - prima. Wil je bij elkaar blijven omdat je het dan financieel beter hebt dan allebei in je uppie - prima. Kun je het allebei prima hebben als de ander er nog anderen op nahoudt - prima. Wil je allebei geen kinderen - prima.

Het wordt IMO pas lastig als beide partners verschillende wensen, ideëen en belangen hebben ten aanzien van essentiële zaken in hun relatie en daar geen 'middenweg' in te vinden is. Dan kun je toch beter in je eentje of met iemand anders met wie je wél aansluit verder gaan?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:17

Huertecilla schreef:
Jasmijn76 schreef:
....ze kunnen de wereld van in hun eentje aan.

Persoonlijk vind ik dit triest.

Ík kies er voor om níet alleen het leven in mijn eentje te leven. Ik kan alles zelf en makkelijker in mijn eentje doch kies voor het délen van het leven en dat voegt een enorm stuk kwaliteit toe.
Zelf in je eentje op een bergtop staan krijgt meer diepgang als je dit thuis met iemand die belangrijk is kan delen.
Voor mij is dit één van de weinige échte prioriteiten in mijn leven.
Ik wíl een betekenisvolle relatie met iemand delen.

hc

nee, dat is niet triest..dat is juist fijn...ik denk zelf dat je namelijk eerst jezelf gelukkig moet maken en dan pas kan je je geluk delen met iemand waar je graag bij bent..maar het zou wat als je die persoon even niet zou hebben(kan gebeuren, je moet er net tegenaan lopen)...dan is het heel prettig als vrouw maar ook als man..dat je wel de wereld aan kan, dat je weet wie je bent en dat je het echt wel red, ook zonder levenspartner...dan blijf je iig niet voor de centen bij de m/v die je het liefst wil wurgen...

Ik wil ook(en die heb ik ook)..een betekenisvolle relatie...TUURLIJK!!!...maar toen ik hem nog niet had, redde ik het ook...was ik ook gelukkig en niet afhankelijk..dus dat lekkere ventje van me..geniet ik ook voor 100% van!..want ik heb alles al...hij is er echt voor mij(en ik ook voor hem...neem ik aan Knipoog )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:22

Een betekenisvolle relatie komt idd niet uit de lucht vallen. Je moet die ene persoon maar net tegenkomen. En tja, anders maar 'met minder' genoegen nemen. Knipoog

Verder ben ik het met Jasmijn eens: eerst zelf gelukkig zijn, pas dan kun je je geluk delen met een ander. Je eigen geluk laten afhangen van de ander is IMO geen uitgangspunt voor een gezonde relatie, kan me niet voorstellen dat er dan sprake is van gelijkwaardigheid. Tenzij je het niet erg vindt om (emotioneel) afhankelijk te zijn. Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:28

Karin schreef:
Je eigen geluk laten afhangen van de ander is IMO geen uitgangspunt voor een gezonde relatie, kan me niet voorstellen dat er dan sprake is van gelijkwaardigheid. Tenzij je het niet erg vindt om (emotioneel) afhankelijk te zijn. Lachen

(En... een partner treft die het in diepste essentie niet erg vindt dat een ander emotioneel afhankelijk is. Want veel mensen kunnen daar niet mee omgaan - het is ook nogal wat om te weten dat je doorslaggevend bent in andermans geluk... Ik zou het niet willen.)

Ookik ben van mening dat je in eerste instantie gelukkig met jezelf moet zijn. En ik heb een periode gehad waarin een relatie, hoe mooi en goed ook, niet voor mij was. Nu zou ik er weer open voor staan, maar ik heb niet het idee dat dat waardevoller of minder waardevol is, het is gewoon een andere fase in mijn leven.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:30

Veelal is het ook net alsof men maar weinig voor elkaar over heeft (dan bedoel ik echt niet dat jij jezelf moet wegcijferen voor je partner, of zo), maar men leeft zo'n beetje langs elkaar heen, men heeft het druk met vanalles en nog wat en soms lijkt het alsof een relatie dan ook echt geen tijd of energie meer mag kosten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:37

Karin schreef:
Een betekenisvolle relatie komt idd niet uit de lucht vallen. Je moet die ene persoon maar net tegenkomen. En tja, anders maar 'met minder' genoegen nemen. Knipoog

Verder ben ik het met Jasmijn eens: eerst zelf gelukkig zijn, pas dan kun je je geluk delen met een ander. Je eigen geluk laten afhangen van de ander is IMO geen uitgangspunt voor een gezonde relatie, kan me niet voorstellen dat er dan sprake is van gelijkwaardigheid. Tenzij je het niet erg vindt om (emotioneel) afhankelijk te zijn. Lachen

´Afhankelijkheid´ is een rekbaar begrip.
Ik investeer in onze relarie en mijn partner ook. Onze relatie heeft diepgang en wij zijn daardoor emotioneel vele malen kwestbaarder voor elkaar dan voor een ander.
Ons beider welzijn wordt in hoge mate door de wederzijdse waardering beïnvloedt, verhoogd. In die zin zijn wij emotioneel ´afhankelijk´ en ja dat is een ´risico´. Een risico wat wij niet als zodanig willen ervaren. We wensen geen reserve wat dit betreft, geen bindingsangst.
Wij zijn beiden sterke persoonlijkheden en en zonder meer in staat een nieuw leven te beginnen. Dat hebben we beiden al eens gedaan.

hc

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:39

Zoals ik hierboven al zei:

Karin schreef:
Zolang je er in een relatie hetzelfde over denkt is er niets mis toch? Lachen

(...)

Het wordt IMO pas lastig als beide partners verschillende wensen, ideëen en belangen hebben ten aanzien van essentiële zaken in hun relatie en daar geen 'middenweg' in te vinden is. Dan kun je toch beter in je eentje of met iemand anders met wie je wél aansluit verder gaan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:09

pinuts schreef:
maar weetje wat ik erger vind? dat mensen bij elkaar blijven vanwege het geld. Dat doen namelijk veel stellen. Ze hebben het nou eenmaal veel beter met zun 2 dan alleen, vooral als bijv. de man stukken meer verdient, en de vrouw een baantje heeft van 20 uur.. Dat komt erg veel voor...

Hebben ´ze´ het dan beter of heeft die vroúw het dan beter?
Voor de centen bij die man blijven is dan feitelijk een vorm van prostitutie met één klant.
Als die man dit niet weet is dat een wel érg nare vorm van bedrog.

Let wel ik ga uit van de stelling van Pinuts! Als het simpelweg een praktische taakverdeling is die zo afgesproken is, dan is daar NIETS mis mee. Ik doe hier ook de zware dingen. Niet omdat mijn lief niet geëmancipeerd is, maar omdat ik gewoon sterker ben. In een evenwichtige taakverdeling blijven er dan lichtere werkzaamheden voor haar over. Dat is niet altijd even ´eerlijk´, want ik kook ook graag.

Maar goed, juist de emotionele diepgang is voor mij een reden om er voor te kiezen níet alleen te leven.
Met zóveel mensen en zóveel interacties in een razend beweeglijke maatschappij komt een modale mens tíg interessante mensen per dag tegen.

De ´truuk´ daarmee verder te gaan en bij te blijven is:
- zorgen dat je meer te bieden hebt dan je vraagt
- dat wat specifiek jíj jouw partner te bieden hebt jouw minder ´kost´dan het de partner ´oplevert´

Het is een sociologisch gegeven dat generiek mannen minder kritisch zijn bij het kiezen van een duurzame partner dan vrouwen.
Daarbij zetten vrouwen zich in een nadelige positie: hun eisen zijn relatief hoger en snel niet in evenwicht met wat ze te bieden hebben.
Het geluk is dat mannen minder kritisch zijn doch dit kan leiden tot vergelijkend warenonderzoek door die man die door zijn minder hoge eisen dan snel een alternatief vindt.

Als jij je daar bewust van bent is dat allemaal een stuk makkelijker te realiseren dan wanneer je het niet op je netvlies hebt Haha!
Scheiden is alleen maar beter dan slecht en op zijn best een káns op een andere relatie met diepgang.

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:20

Huertecilla schreef:
Het is een sociologisch gegeven dat generiek mannen minder kritisch zijn bij het kiezen van een duurzame partner dan vrouwen.

Èn dat hun opvatting van duurzaamheid soms wat anders is Knipoog

Citaat:
Scheiden is alleen maar beter dan slecht en op zijn best een káns op een andere relatie met diepgang.

Dat is een visie, maar toch zeker niet de mijne. Ik zie waarde in veel meer dingen dan alleen in een relatie.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:25

diepgang in een relatie kan er eigenlijk alleen maar zijn als je bereid bent complete openheid en kwetsbaarheid. Ik denk dat er enorm veel mensen zijn die "die drempel" niet eens overstappen. Ben absoluut niet voor scheiden,maar wel voor investeren,vooral in jezelf en daarmee ook voor de ander. Als je dat niet (meer) kan...houd het op. De grens daarbij bepaal jezelf.

@HC....genetica en cultuur zijn te onlosmakelijk met elkaar verbonden. Tegenwoordig hebben de vrouwen veel meer keuzemogelijkheden en als ik zo om me heen kijk, zijn het in mijn omgeving meer de mannen die naarstig op zoek zijn naar duurzaam en voor het leven en zijn het de vrouwen die de scheiding aanvragen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:29

Ik heb zelf de scheiding aangevraagd,maar dat kwam omdat hij bij die andere vrouw was ingetrokken.
Wat heeft het getrouwd zijn dan nog voor nut...
Ik trouwde ooit met de gedachte dat dat voor het leven was...tot de dood ons scheid.
Maar hoe kan je nou getrouwd blijven met een man die bij een ander wil zijn.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 22:31

Tinkerloos schreef:
Ik ben 15 jaar getrouwd.
En afgelopen April zei mijn man dat ie een ander had,en met haar verder wilde.
Zo uit het niets,er was niks aan de hand verder,geen ruzies vooraf,of moeilijkheden in de relatie ofzo.
Hij had haar leren kennen,en was verliefd geworden.
Toen is ie weggegaan,en heb ik een scheiding aangevraagd.
Noem het makkelijk,of te snel,maar ik kan niet getrouwd zijn met een man die het met een ander doet.(en daar ook mee verder wil gaan)
Dus ook al ben ik 15 jaar getrouwd,vreemdgaan is weggaan in mijn ogen.
De scheiding is in Mei aangevraagd,en het is nog niet rond.
Ook al zijn we het overal over eens,en is er geen getouwtrek en geruzie.

Mijn ouders zijn 4 jaar geleden na 33 jaar huwelijk gescheiden,omdat mijn vader er met zijn secretaresse vandoor ging.(waar hij inmiddels ook mee hertrouwd is)

Idd Ach gut maar hiero hetzelfde. Mijn vader en moeder waren toenertijd ook 24 jaar getrouwd en toen ineens hup... uitelkaar. Ja niet ineens maar mijn vader en moeder samen ging niet meer. Kort erop had mijn vader een relatie met zijn 'vroegere secretaresse' dus jah... ook niet heel toevallig! Maar inmiddels zijn ze 11 jaar gescheiden. Mijn vader wel hertrouwd en mijn moeder heeft nooit meer een ander gehad.

Maar ik zie ook dat het anders kan. Mijn schoonouders zijn dit jaar in dec. 40 jaar getrouwd! Niet dat zij niet uitelkaar kunnen gaan, maar zoals ik zie hoe zij met elkaar omgaan... super gewoon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 22:34

Tsja wat betreft dergelijke situaties ("persoon A gaat er met een ander vandoor en persoon B is de gebeten hond") ben ik denk ik heel erg open-minded, "oliebol happens". Heel banketstaaf misschien, maar echte liefde houd je toch niet tegen. Als jij tegen een ander aanloopt waarvoor je eigenlijk veel meer voelt dan voor je eigen vrouw, dan houd je toch zowel je vrouw als jezelf voor de gek als je dan toch koste wat het kost het huwelijk doorzet?

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 00:42

Tinkerloos schreef:
Ik heb zelf de scheiding aangevraagd,maar dat kwam omdat hij bij die andere vrouw was ingetrokken.
Wat heeft het getrouwd zijn dan nog voor nut...
Ik trouwde ooit met de gedachte dat dat voor het leven was...tot de dood ons scheid.
Maar hoe kan je nou getrouwd blijven met een man die bij een ander wil zijn.

Hier sluit ik me volledig bij aan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 08:48

Nouks schreef:
Tsja wat betreft dergelijke situaties ("persoon A gaat er met een ander vandoor en persoon B is de gebeten hond") ben ik denk ik heel erg open-minded, "oliebol happens". Heel banketstaaf misschien, maar echte liefde houd je toch niet tegen. Als jij tegen een ander aanloopt waarvoor je eigenlijk veel meer voelt dan voor je eigen vrouw, dan houd je toch zowel je vrouw als jezelf voor de gek als je dan toch koste wat het kost het huwelijk doorzet?

Hmm.
Sex, verliefdheid, houden van en een betekenisvolle relatie zijn verschillende dingen.
Zeg 15 jaar met een fijn persoon samenwonen en daar geschiedenis mee hebben is iets fundamenteel anders dan verliefdheid, dat is slechts chemie.
Verliefd op een ander worden is bijna onvermijdelijk. Wat je daarmee doét is rationeel.
Het is verstandig daarover te praten en nóg verstandiger daar flexibel mee om te gaan.
´Toegeven´ aan een verliefdheid is ontzettend leuk en de kans dat het meer gewicht houdt dan de duurzame relatie is nihil.
Waarom zou je daar je relatie voor verliezen? Tegenhouden kan toch niet.

Ik denk dat de meeste relaties onvoldoende diepgang hebben en de partners daardoor geen gezamelijke emotionele geschiedenis opbouwen.
Het veilige van niet investeren is in dit topic al veelvuldig genoemd. Dat is een zekerheid tot falen.
Diepgang is wat een relatie duurzaam maakt. Ja, en dat maakt je kwetsbaarder: de bergen zijn zo hoog omdat de dalen zo diep zijn.
Als je hoogtevrees hebt blijft alles oppervlakkig en dat is niet duurzaam. Je mist de hoogtepunten en hebt dan niet de beleving dat het waard is ergens voor te knokken. Knokken dan in positieve zin. Lees maar eens onder ´De beloning´ op mijn site, het eerste verhaal Pling

hc

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 09:28

Idd!!,,
Ik ken nu al 5 ouders ofzooow,,[met mijn eigen ouders helaas meegeteld Huilen ]