Wanneer gaat iemand te ver?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkebel

Re: Wanneer gaat iemand te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:48

Zoals ik het opvat heb je tegen die concierge nog niet gezegd dat je je ongemakkelijk voelt of wel?
Misschien vat hij jou tekens (je kijkt er vast wel 'raar' bij) niet op, en ziet hij dus niet in dat hij dingen doet waardoor jij je ongemakkelijk voelt. Misschien denk hij dat je het wel als grapje opvat (zoals hij het misschien bedoeld). Ik zou hem daarom de kans geven om ermee te stoppen, door het eerst gewoon tegen hem zelf te zeggen. Als hij dan nog doorgaat, zou ik er zeker een melding van maken Ja

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:03

superwoman schreef:
Soms kan je het prima zelf op lossen of zelfs voor zijn, door iemand direct "op z'n plaats" te zetten en het niet uit de hand zal lopen.

Dat is een mogelijkheid inderdaad. Niet iedereen kan dat even makkelijk. Dat is geen schande of fout, het is alleen maar heel goed als je dan op een andere manier alsnog aan de slag gaat om er wat mee te doen.

En bovendien: het eerst met een ander bespreken kan het in de toekomst ook veel makkelijker maken om steeds net iets eerder te bedenken dat je het niet wilt, en er iets mee te doen. Maar niemand hoeft daarin perfect te zijn, dat soort dingen kun je leren, en dat gaat vaak in kleine stapjes
.
(Zo heb ik het althans wel geleerd... niet zozeer met seksuele intimidatie maar wel met vele andere problemen. Eerst wacht je veel te lang tot het probleem veel te groot gegroeid is om zelf op te lossen. En dan zijn er gelukkig anderen die je kunnen helpen. En een volgende keer bedenk je net wat eerder dat je iets moet doen, en spreek je met de ander voor advies en steun maar kun je bv zelf actie ondernemen. En nog een volgende keer bedenk je 's avonds thuis dat je iets moet doen. En dan, na vele, vele pogingen lukt het soms meteen om iets op te lossen of zelfs te voorkomen. Dat gaat niet van de ene op de andere dag, tenminste niet bij iedereen. En daar hoeft niemand zich voor te schamen, iedereen heeft van die leerpunten die maar heel langzaam steeds een beetje makkelijker gaan.)

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:06

Tuurlijk moet je een melding geven. Dat heeft niks te maken met niet voor jezelf opkomen.

In het ergste geval Stel hij wacht je een keer op na school! En er gebeurt iets dan heb je hier eerder een melding van gemaakt! Dat betekend dat het bij iedereen bekend is dus kan hij veel moeilijker zeggen dat je het zelf uitlokte!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:09

veraA schreef:
Zoals ik het opvat heb je tegen die concierge nog niet gezegd dat je je ongemakkelijk voelt of wel?
Misschien vat hij jou tekens (je kijkt er vast wel 'raar' bij) niet op, en ziet hij dus niet in dat hij dingen doet waardoor jij je ongemakkelijk voelt. Misschien denk hij dat je het wel als grapje opvat (zoals hij het misschien bedoeld).

Hoewel de congierge zich misschien helemaal niet bewust is van het effect op de TS, maakt dat eigenlijk niet uit.
De congierge (ongeacht WAT de tekens ook zijn) mag zich zo gewoon niet gedragen. Punt uit. Of hij het als grapje opvat doet niet ter zake, hij heeft dat soort grappen niet te maken. OOK niet (zelfs niet) als de TS het helemaal geweldig had gevonden!
Doe dat dan maar in de kroeg ofzo (en dan misschien alsnog niet, want ik vind het maar een flutmanier om met elkaar om te gaan) maar niet op je werk.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:11

Hier moet je zeker melding van maken, is het niet voor jezelf, dan is het wel voor anderen, waar hij het waarschijnlijk ook bij doet, die waarschijnlijk ook geen melding durven te maken.
Het is niet toegestaan gedrag, niet op een school, nergens niet, dit is sexuele intimidatie en bij de wet verboden. Simpel zat.

Sonja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:13

Als ik jou was zou ik er ook een melding van maken!
Vind het niet normaal dat hij dat zegt op school, en dat zal hij vast ook tegen anderen doen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 09:35

Zozo, wat een discussie Knipoog Nee, helaas durf ik er niets van te zeggen... Afgelopen dinsdag had ik pauze, en ik zat samen met een vriendin op de trap. Toen kwam die al naar me toe gelopen en tikt ff me been aan en zegt ow sorry m'n hand schoot uit. (en hij ging niet eens naar boven ofzo). Ik had gelukkig die dag wel een afspraak met m'n leerlingbegeleider en heb het verteld en hij heeft er wat van gezegd tegen die congiërge. Die kwam ik gisteren tegen en toen zei die "goedemorgen" of mag ik dat ook al niet meer tegen je zeggen. Blijkbaar is de boodschap aangekomen en is het opgelost Lachen

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:36

Shadow0 schreef:
veraA schreef:
Misschien vat hij jou tekens (je kijkt er vast wel 'raar' bij) niet op, en ziet hij dus niet in dat hij dingen doet waardoor jij je ongemakkelijk voelt. Misschien denk hij dat je het wel als grapje opvat (zoals hij het misschien bedoeld).

Hoewel de congierge zich misschien helemaal niet bewust is van het effect op de TS, maakt dat eigenlijk niet uit.
De congierge (ongeacht WAT de tekens ook zijn) mag zich zo gewoon niet gedragen. Punt uit. Of hij het als grapje opvat doet niet ter zake, hij heeft dat soort grappen niet te maken. OOK niet (zelfs niet) als de TS het helemaal geweldig had gevonden!
Doe dat dan maar in de kroeg ofzo (en dan misschien alsnog niet, want ik vind het maar een flutmanier om met elkaar om te gaan) maar niet op je werk.

Daar heb je wel een punt, maaaar. Ik had zelf op de middelbare echt super leuke concierges, had ook echt wel een band met hen en ja dan kwam er ook wel eens zo'n grapje uit Ja Vandaar dat ik het verhaal ook even vanuit zijn oogpunt probeer te bekijken, wie weet bedoeld hij het wel allemaal niet zo slecht, en hij krijgt geen kans om zijn gedrag aan te passen als je er niets van zegt.. Verdrietig

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:14

Melding van maken!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:34

veraA schreef:
Daar heb je wel een punt, maaaar. Ik had zelf op de middelbare echt super leuke concierges, had ook echt wel een band met hen en ja dan kwam er ook wel eens zo'n grapje uit Ja

Op een middelbare school is dat wat mij betreft nog ongepaster.

Citaat:
Vandaar dat ik het verhaal ook even vanuit zijn oogpunt probeer te bekijken, wie weet bedoeld hij het wel allemaal niet zo slecht, en hij krijgt geen kans om zijn gedrag aan te passen als je er niets van zegt.. Verdrietig

Hij krijgt de kans om zijn gedrag aan te passen wel, hij heeft nu immers gehoord dat het niet op prijs gesteld wordt? Maar het is ZIJN keuze geweest om zich zo te gedragen en daarmee HEEFT hij al iets gedaan waar hij mogelijk de consequenties van moet dragen. Je moet ook zelf nadenken over hoe je gedrag over komt / kan komen tenslotte. Het is niet zo dat alles maar ok is zolang de ander er niks van zegt, je hebt daar zelf verantwoordelijkheid in.
En zeker in dit geval denk ik: hij had kunnen en moeten weten dat dit niet ok is. Dus zijn consequenties in de vorm van een officiele waarschuwing vanuit de werkgever in mijn ogen volkomen terecht. (En, het is een waarschuwing! Dat betekent vooral dat het niet nog eens moet gebeuren.)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:53

Shadow0 schreef:
superwoman schreef:
Soms kan je het prima zelf op lossen of zelfs voor zijn, door iemand direct "op z'n plaats" te zetten en het niet uit de hand zal lopen.

Dat is een mogelijkheid inderdaad. Niet iedereen kan dat even makkelijk. Dat is geen schande of fout, het is alleen maar heel goed als je dan op een andere manier alsnog aan de slag gaat om er wat mee te doen.

Toch valt dat best te leren en kan dat voor de toekomst je ook helpen. Het belangrijkste is idd natuurlijk dat ze er [url]iets[/url] aan gaat doen. Natuurlijk is de concierge fout en die schuld mag je nooit bij jezelf neerleggen. Je kan er nog wel een mooi leermomentje uit halen door je mond open te doen Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:06

superwoman schreef:
Toch valt dat best te leren en kan dat voor de toekomst je ook helpen. Het belangrijkste is idd natuurlijk dat ze er [url]iets[/url] aan gaat doen. Natuurlijk is de concierge fout en die schuld mag je nooit bij jezelf neerleggen. Je kan er nog wel een mooi leermomentje uit halen door je mond open te doen Knipoog

Op deze manier gesteld ben ik het daar helemaal mee eens Ja

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:04

Shadow0 schreef:
veraA schreef:
Daar heb je wel een punt, maaaar. Ik had zelf op de middelbare echt super leuke concierges, had ook echt wel een band met hen en ja dan kwam er ook wel eens zo'n grapje uit Ja

Op een middelbare school is dat wat mij betreft nog ongepaster.

Citaat:
Vandaar dat ik het verhaal ook even vanuit zijn oogpunt probeer te bekijken, wie weet bedoeld hij het wel allemaal niet zo slecht, en hij krijgt geen kans om zijn gedrag aan te passen als je er niets van zegt.. Verdrietig

Hij krijgt de kans om zijn gedrag aan te passen wel, hij heeft nu immers gehoord dat het niet op prijs gesteld wordt? Maar het is ZIJN keuze geweest om zich zo te gedragen en daarmee HEEFT hij al iets gedaan waar hij mogelijk de consequenties van moet dragen. Je moet ook zelf nadenken over hoe je gedrag over komt / kan komen tenslotte. Het is niet zo dat alles maar ok is zolang de ander er niks van zegt, je hebt daar zelf verantwoordelijkheid in.
En zeker in dit geval denk ik: hij had kunnen en moeten weten dat dit niet ok is. Dus zijn consequenties in de vorm van een officiele waarschuwing vanuit de werkgever in mijn ogen volkomen terecht. (En, het is een waarschuwing! Dat betekent vooral dat het niet nog eens moet gebeuren.)

Dat Verdrietig poppetje was niet de bedoeling, haha foutje.
Maar zoals jij 't stelt, tsja zit ook wel wat in.. Denk dat het wel uit maakt wat voor een type man het is ook, bij sommige kun je zo'n opmerking hebben en bij 'n ander niet..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:04

Shadow0 schreef:
superwoman schreef:

Op deze manier gesteld ben ik het daar helemaal mee eens Ja

Das fijn!
Naar mijn idee bedoeld pmarena ook zoiets hoor.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:09

Ik ken die man, heb op dezelfde school gezeten. Iedereen ging verder relaxt met hem om. Ik weet het natuurlijk niet, maar ik denk niet dat hij er verder veel mee bedoeld heeft. Hij liep ook altijd met een vriendin van me te geinen, maar eigenlijk nooit op een ongepaste manier.

Ik denk dat je er zelf meer bij gebaat bent om tegen hem te zeggen dat je je ongemakkelijk voelt, waarschijnlijk heeft ie het zelf niet door gehad, aangezien ie bij iedereen zo doet..