Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:De Britse minister van Financiën Alistair Darling zei eerder op de dag dat IJsland weigert garanties te geven over spaargelden. "De IJslandse regering, geloof het of niet, heeft mij verteld dat zij niet van plan is haar verplichtingen hier na te komen", aldus Darling.
Citaat:Beste Icesave spaarder,
Helaas moeten wij meedelen dat Icesave zijn verplichtingen als spaarbank niet langer na kan komen, doordat onze moeder Landsbanki ten gevolge van de kredietcrisis in grote financiële problemen is gekomen. Dit betekent dat transacties die vanaf maandagmiddag zijn gedaan, noodgedwongen niet meer zijn doorgevoerd.
Wij betreuren zeer wat er is gebeurd.
Op de spaartegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. Dit betekent dat de dekking (tot 100.000 euro per persoon per bank) voor een deel (20.887 euro) voor rekening van het IJslandse depositogarantiestelsel komt. De Nederlandsche Bank (DNB) heeft aangekondigd de Nederlandse spaarders bij Icesave indien nodig te helpen met hun beroep op de dekking in IJsland. Onderstaand persbericht bevestigt dit.
Zodra dat mogelijk is zullen wij op deze site nadere informatie verstrekken.
Het Icesave Nederland team
Onderstaand persbericht is door De Nederlandsche Bank (DNB) opgesteld op 7 oktober 2008. Dit persbericht is eveneens terug te vinden op de website van DNB.
BrittKitt schreef:Wat ik net ook heb gehoord op het nieuws is dat alle overboekingen sinds maandag níét zijn doorgevoerd..
Kuggur schreef:Ik woon hier op IJsland, ik ben bang dat er van de ijslandse regering niet veel te verwachten valt in de huidige situatie...In totaal staan deze sukkels(er is geen ander woord voor) borg voor 700 miljard kronen aan buitenlandse leningen. Het bruto nationaal product van IJsland op jaarbasis is ongeveer 12 miljard kronen....
Talida schreef:En ik gisterochtend nog denken ahjoh dat loopt zo'n vaart niet toen Hubbie verwoede pogingen deed om het geld over te maken....