Icesave

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Talida

Re: Icesave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:14

site van dnb ligt ook plat Clown

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:07

Er wordt steeds meer bekend van Icesave......... ff RTL7 kijken of op rtlz.nl kijken.

DNB gaat nu bemiddelen om het geld terug te krijgen.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:13

Hmm volgens mij geldt nog steeds dat het eerste deel door IJsland verstrekt moet worden, als ik het bericht op rtlz lees Ziek

wat zeggen ze op tv? (zit op het werk dus kijken wordt lastig)

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:14

dit baart me toch wel zorgen:

Citaat:
De Britse minister van Financiën Alistair Darling zei eerder op de dag dat IJsland weigert garanties te geven over spaargelden. "De IJslandse regering, geloof het of niet, heeft mij verteld dat zij niet van plan is haar verplichtingen hier na te komen", aldus Darling.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:17

Er zijn schijnbaar onderlinge afspraken gemaakt dat idd het land zelf eerst garant moet staan. Alleen valt IJsland niet onder de EU en valt het dus eigenlijk niet onder die afspraak.
Kortom..........geen afspraken. Maar waarschijnlijk zal de DNB eerst IJsland aanspreken voor die 20.000 waarborg.
Echter is het de vraag of IJsland die kan betalen.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:13

Stipje, ben ook een spaarder van Ice save..

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:26

Einde Icesave. Icesave kan niet meer aan verplichtingenvoldoen. Op de website staat:
Citaat:
Beste Icesave spaarder,
Helaas moeten wij meedelen dat Icesave zijn verplichtingen als spaarbank niet langer na kan komen, doordat onze moeder Landsbanki ten gevolge van de kredietcrisis in grote financiële problemen is gekomen. Dit betekent dat transacties die vanaf maandagmiddag zijn gedaan, noodgedwongen niet meer zijn doorgevoerd.

Wij betreuren zeer wat er is gebeurd.

Op de spaartegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. Dit betekent dat de dekking (tot 100.000 euro per persoon per bank) voor een deel (20.887 euro) voor rekening van het IJslandse depositogarantiestelsel komt. De Nederlandsche Bank (DNB) heeft aangekondigd de Nederlandse spaarders bij Icesave indien nodig te helpen met hun beroep op de dekking in IJsland. Onderstaand persbericht bevestigt dit.

Zodra dat mogelijk is zullen wij op deze site nadere informatie verstrekken.

Het Icesave Nederland team

Onderstaand persbericht is door De Nederlandsche Bank (DNB) opgesteld op 7 oktober 2008. Dit persbericht is eveneens terug te vinden op de website van DNB.

Als ik het goed begrepen hebt valt Icesave idd niet onder de afspraak voor de vergoeding van 100.000 euro, omdat ze niet bij e EU horen. Maar ik lees ook andere berichten die het tegenovergestelde beweren. Spaarders Icesave in onzekerheid

De eerste 20.884 euro (oid) valt onder het garantiestelsel van IJsland, meer tot 40.000 onder het garantiestelsel van DNB. DNB heeft wel aangegeven te spaarders te helpen hun geld terug te krijgen. Ik ben wel bang dat IJsland niet kan betalen....Boos!

Edit:
Zie rtl7 rtlz nieuws.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:36

Niet kan en niet wil betalen geloof ik Boos! en dan, vraag ik me af....

Las ergens op een site van iemand die in IJsland woont, nu van zn salaris nog een brood en melk kan kopen maar zich afvraagt of dit volgende week nog zo is, dat is toch wel heel triest...

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:50

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:04

Wat ik net ook heb gehoord op het nieuws is dat alle overboekingen sinds maandag níét zijn doorgevoerd..

Hoorde het net op het nieuws, ben meteen gaan zoeken naar het topic omdat ik me nog kon herinneren dat er mensen geïnteresseerd waren in deze bank Vork

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:05

Ik hoorde dat de IJslanders zelf ook massaal naar de banken zijn gegaan met reiskoffers om daar hun geld in te doen om het mee te nemen naar huis. Mensen gaan oppotten, 'geld in de sok' - onder het bed. Familie van ons in NL heeft ook spaargeld bij Icesave op de bank. Balen als een stekker uiteraard, hebben de verbouwing van hun huis bij de aannemer maar moeten afbellen. Zo gaat het, 't werkt door als een stelletje dominostenen en hierdoor raakt de economie dus op z'n gat.
Geld in je huis onder je bed zal ook de criminaliteit snel doen stijgen, reken maar van Yes. Ellende allemaal.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:07

Als we het nu van de IJslandse overheid gaan krijgen, hoe lang zal dit gemiddeld dan gaan duren? weet iemand dat?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:07

Yep, daar heb je geen economie lesje voor nodig om dat in te zien. Wij gaan de nieuwe ketel en andere auto ook maar even uitstellen. Hopelijk wordt het niet te koud deze winter!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:10

Tja, het is een soort negatieve cirkel aan het worden.
Mensen gaan niets meer uitgeven en helpen daardoor de economie nog meer naar beneden en zo blijft het alleen maar slechter gaan.
Echt ellende.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:13

Ik woon hier op IJsland, ik ben bang dat er van de ijslandse regering niet veel te verwachten valt in de huidige situatie...In totaal staan deze sukkels(er is geen ander woord voor) borg voor 700 miljard kronen aan buitenlandse leningen. Het bruto nationaal product van IJsland op jaarbasis is ongeveer 12 miljard kronen....

Stipje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:16

Je kunt juist beter wel je geld uitgeven, want ten eerste het je het dan uitgegeven terwijl het nog wat waard is (wat straks misschien wel helemaal niet meer het geval is, in het ergste geval) en ten tweede stimuleer je de economie ermee Clown

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:18

Ik ben dol op uitgeven en heb het ook nooit nagelaten Haha! Ben het helemaal met je eens, dat geld kan zo maar ineens stuk minder waard zijn, dan heb ik er liever spullen of iets in het huis voor. Maar ja die kan ik nu even niet aanschaffen!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:31

Als je veel geld hebt kun je beter goede investeringen hebben idd. Maarja wat zijn goede investeringen? Clown Vastgoed ofzo, maar ook dan ben je niet zeker.

BrittKitt schreef:
Wat ik net ook heb gehoord op het nieuws is dat alle overboekingen sinds maandag níét zijn doorgevoerd..

Klopt.

Kuggur schreef:
Ik woon hier op IJsland, ik ben bang dat er van de ijslandse regering niet veel te verwachten valt in de huidige situatie...In totaal staan deze sukkels(er is geen ander woord voor) borg voor 700 miljard kronen aan buitenlandse leningen. Het bruto nationaal product van IJsland op jaarbasis is ongeveer 12 miljard kronen....

Het is echt ernstig Boos! Het lijkt me echt crisis in IJsland nu. IJslanders kunnen nu zeker ook naar hun geld fluiten?
Denk jij dat de IJslandse overheid zegt toedeloe, fluit maar naar je geld of dat ze zich mss laten overnemen IMF ofzo?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:34

Waar ik me vooral over verbaas is dat het zo gemakkelijk een gewoon Westers land kan overkomen, in mijn beeld zijn dat meer de minder ontwikkelde gebieden.

Sterke in ieder geval Kuggur!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:38

Verbaas me er ook over. En sterkte idd!

Op rtlz zeiden ze ook dat het wel eens gebeurt dat landen weigeren hun schulden terug te betalen (hij had er een naam voor, maar vergeten), maar dat gebeurde meestal bij derde wereld landen, niet in Europa/westerse landen.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:40

En ik gisterochtend nog denken ahjoh dat loopt zo'n vaart niet toen Hubbie verwoede pogingen deed om het geld over te maken....
Laatst bijgewerkt door Talida op 08-10-08 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:43

Ik heb gisterochtend ook geprobeerd mijn geld er af te halen. Ik dacht ook dat het wel goed zou komen, maar wilde voor de zekerheid toch mijn geld eraf halen. Is dus niet gelukt, want ik kwam er niet door. Wilde 's avonds nog een verwoede poging doen, maar toen was dus niet meer mogelijk.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:48

Talida schreef:
En ik gisterochtend nog denken ahjoh dat loopt zo'n vaart niet toen Hubbie verwoede pogingen deed om het geld over te maken....

Daarom dacht ik dat het geen kwaad kon om even te vermelden dat er al sinds maandag niks is overgemaakt, had het nog niet zien staan in het topic.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:51

Ja, stond in verschillende nieuwsberichten van vandaag. Dat werd vanochtend namelijk pas bekend volgens mij. Was gister nog niet bekend dacht ik.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:12

Het wordt er allemaal niet beter op. Scheve mond Ik heb ook geen idee hoeveel geld ik daar precies had staan (in verband met rente)...

Het zal nog wel even duren voordat er geld terug zal komen. Hopen dat er snel meer bekend wordt, vooral over of IJsland gaat betalen of niet. Icesave zelf doet het in ieder geval niet.