Hypocriete vleeseters...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Hypocriete vleeseters...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:31

Talida: dat is natuurlijk BS!

Je kunt OF alles fout doen, OF zoveel mogelijk goed.
Kies dan liever voor het laatste.....
Ik vind dat altijd zo'n zwaktebod, om daarmee aan te komen.
Want wanneer ik ervoor kies te besparen om mijn energiekosten door te letten op mijn lampen en beperkt gebruik van apparaten en geen achterlijk grote televisie, betekent dat toch ook niet dat ik verstookt van electriciteit in een hutje op de hei moet gaan wonen?
Je kunt op zijn minst je best doen.... dat lijkt me een nobel streven.

@ Cyntje: ben overigens nog steeds benieuwd WAAROM jij vind dat ik ongelijk heb?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 29-08-08 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 16:31

Talida: alle beetje helpen denk ik dan maar weer...
Een leren zadel kan makkelijk 25 jaar mee als het van goede kwaliteit is. Das wat anders dan elke dag 250 g vlees wegwerken.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:36

Ik geef alleen aan dat vegetariers in mij ogen net zo hypocriet kunnen zijn. Is ook zo dat alle beetjes helpen, maar ik kan er dus niet tegen als mensen zo fel tegen vlees eten zijn terwijl hun handen ook niet schoon zijn.
250gr vlees, iedere avond aan de bbq? Vork
Moest ff nadenken waar BS voor stond Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:37

poes schreef:
Talida: alle beetje helpen denk ik dan maar weer...
Een leren zadel kan makkelijk 25 jaar mee als het van goede kwaliteit is. Das wat anders dan elke dag 250 g vlees wegwerken.

Nog wat anders: je lichaam heeft 48 uur nodig om 100gr vlees te verwerken. Wanneer je iedere dag vlees eet kan je lichaam dit niet tijdig verwerken en hoopt het zich op id darmen. Ten eerste kost dit veel energie, en ten tweede is het vaak de oorzaak van een slechte adem, en stinkende ontlasting.
Daarbij is vlees een ontzettende dikmaker wanneer je er overmatig veel van eet.
Matigen is voor heel veel mensen al een eerste goede stap naar een gezonder gewicht.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:38

Talida schreef:
Ik geef alleen aan dat vegetariers in mij ogen net zo hypocriet kunnen zijn. Is ook zo dat alle beetjes helpen, maar ik kan er dus niet tegen als mensen zo fel tegen vlees eten zijn terwijl hun handen ook niet schoon zijn.

Niemands handen zijn schoon.... dat zijn ze pas als we niet leven. Iedere dag verbruiken we, verspillen we en vervuilen we... met z'n allen, daar ontkom je niet aan.
Ik eet geen vlees, in mijn ideale wereld eet niemand vlees.
Maar die ideale wereld laat nog wel even op zich wachten, dus probeer ik te pleiten voor een gezond evenwicht. Dat is een stuk haalbaarder...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:40

Cyntje schreef:
Gezond lichaam en schoon geweten??? Nagelbijten / Gniffelen Pardon... dat heb ik ook hoor Verward

Wanneer jij iedere dag vlees eet, dit koopt in de supermarkt, dan durf ik te stellen dat bovenstaande bewering onjuist is...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:41

Ik eet vlees, gebruik dierlijke producten,heb lederen schoenen, mijn hoofdstel e.d. zijn van leer.

Even een heel luguber verhaal:
Stel........
Je bent met iemand anders in een grot of 1 of andere geul terecht gekomen.
Ontsnappen is echt onmogelijk.
Hulp is ver te zoeken.
Beide personen worden steeds zwakker...........

Overlevingsdrang zorgt ervoor dat je elkaars urine gaat drinken.
Als er dan 1 overlijdt,
100% overlevingsdrang is zooooooo groot,
Dan eet je je medemens op.

Ok, ik zeg niet dat een mens zonder dierlijk vlees anders doodgaat, want er zijn tegenwoordig prima vervangingsproducten in de handel.
Maar of die zo goed voor je zijn? Ik weet het niet.

Ik laat iedereen in zijn waarde, vleeseter/vegetariër/veganist
Iedereen zijn eigen keus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:43

En dat is dus precies waarom ik vegetariër ben. Je weet nooit wat je op je bord hebt en wat er daarvoor mee is gebeurt, behalve als je het zelf slacht. Neehoor, ik hoef het allemaal niet... En dan nog wat. Mensen kijken sowieso vaak niet verder dan hun neus lang is en wat ze van mama en papa meegekregen hebben. Dus tja..

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:44

Als ik in levensgevaar ben, schiet ik een hertje neer en peuzel ik hem zo op hoor Haha!. Je moet wel realistisch blijven denk ik.

Het gaat mij om de slechte omstandigheden waarin de dieren leven, al dan niet biologisch.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:46

CarolShadow schreef:

Precies, en niemand zit te wacht een op voorganger die zijn eigen ideen wil pleiten. Dus als Cyntje naar eigen zeggen een schoon geweten heeft hoeft een ander dat helemaal niet in twijfel te trekken omdat die er nu toevallig anders over denkt...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:47

CarolShadow schreef:
Ik eet vlees, gebruik dierlijke producten,heb lederen schoenen, mijn hoofdstel e.d. zijn van leer.

Even een heel luguber verhaal:
Stel........
Je bent met iemand anders in een grot of 1 of andere geul terecht gekomen.
Ontsnappen is echt onmogelijk.
Hulp is ver te zoeken.
Beide personen worden steeds zwakker...........

Overlevingsdrang zorgt ervoor dat je elkaars urine gaat drinken.
Als er dan 1 overlijdt,
100% overlevingsdrang is zooooooo groot,
Dan eet je je medemens op.

Ok, ik zeg niet dat een mens zonder dierlijk vlees anders doodgaat, want er zijn tegenwoordig prima vervangingsproducten in de handel.
Maar of die zo goed voor je zijn? Ik weet het niet.

Dat schijnt nogal persoonsafhankelijk te zijn. Er zijn verhalen bekend van mensen die idd toehapten, en mensen die liever stierven ipv aan het been van hun buurman te gaan knabbelen.
Enfin, wanneer dat mens een mooi leven heeft gehad maakt dat het voor mij goed te verdragen mijn tanden erin te zetten.
Evengoed begrijp je zelf wel dat de vergelijking tussen deze twee zaken geheel en al zoek is.

Ik laat iedereen ook in zijn waarde. Maar doe een dringend appel op die mensen die iedere dag vlees eten, en dit bij de supermarkt kopen.
Verdiep je in de herkomst, en heroverweeg of je het niet anders wilt gaan doen.
Daarbij is het ook nog eens candeautje aan jezelf wanneer je wat mindert; gezonder lijf, en een slankere lijn! Dus zelfs voor de ras-egoïst zijn er argumenten te verzinnen!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:49

Volgens mij dwalen we af van het oorspronkelijke doel van het topic.
Poes, je hebt gelijk, alle consumptiedieren mogen wensen dat ze zo'n leven gehad hebben voordat ze dampend op een bordje belanden!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:50

Talida schreef:
CarolShadow schreef:

Precies, en niemand zit te wacht een op voorganger die zijn eigen ideen wil pleiten. Dus als Cyntje naar eigen zeggen een schoon geweten heeft hoeft een ander dat helemaal niet in twijfel te trekken omdat die er nu toevallig anders over denkt...

Het lijkt mij lastig een schoon geweten te hebben wanneer je werkelijk weet welke weg jouw supermarktvlees heeft afgelegd om op jouw bord terecht te komen.
Is het niet om het dier, dan zou het kunnen zijn om het milieu, is het niet om het milieu, dan kan het zijn om de boer.
Redenen zat om je eens even achter je oren te krabben. En niet omdat ik dat denk, maar omdat het nu eenmaal de realiteit is.

Nu heeft de een natuurlijk een sterker ontwikkeld geweten dan de ander, dus daar kan ik niets over zeggen mbt bijv. Cyntje....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:50

Talida schreef:
Volgens mij dwalen we af van het oorspronkelijke doel van het topic.
Poes, je hebt gelijk, alle consumptiedieren mogen wensen dat ze zo'n leven gehad hebben voordat ze dampend op een bordje belanden!

Daar kun jij aan meehelpen Talida!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:52

druppeltje schreef:
Als ik in levensgevaar ben, schiet ik een hertje neer en peuzel ik hem zo op hoor Haha!. Je moet wel realistisch blijven denk ik.

Ik niet hoor. Clown En ik ben daar heel eerlijk in. Weet niet hoe het op dat moment is maar ik zou dr niet echt mee kunnen leven als ik nog in leven zou zijn door het doden van een ander levend wezentje... Nagelbijten / Gniffelen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:55

Ik kom uit een vleesfamilie, mijn pa's vader was slachter en mijn pa levert vlees aan restaurants.
Afgelopen week heb ik een keertje vegetarisch voor mijn ouders gekookt, wat zij dus soms erg moeilijk begrijpen want het stukje vlees elke dag (en 1x in de week een stukje vis) is er zo ingeslopen.

Ik werk ook bij mijn pa (tja Scheve mond persoonlijke omstandigheden) en op het werk werd er heel lacherig en idioot over gedaan dat ik geen vlees ging koken. Veel mensen waaronder mijn moeder denken bij een bord eten:
Hap aardappelen, hap groenten en een stuk vlees en jus. Als je dan het vlees weglaat in dit plaatje zien ze een soort 'gemis'. Maar er zijn ook genoeg lekkere vleesloze of vleesarme dingen en je mist het vlees nieteens!

Ik ben voorstander van gematigd vleeseten en dan beter 3x per week een stukje kwaliteit in plaats van 6-7x per week een stuk bio-industrievlees.
Helaas is er hier nergens in de supermarkt aanbod van biologisch vlees, het is beperkt tot 1 peperdure kipfilet bij de AH.
Ook hoorde ik dat in Nederland de biologische markt (ook door slechte berichtgeving als: biologisch is helemaal niet gezonder etc) gewoon helemaal niet van de grond gekomen terwijl in Belgie de ene Bioplanet na de andere wordt geopend.
In Nederland sluit de ene na de andere biologische winkel weer...

Wat betreft de herten, ik ben zelf ook zo'n hypocriet die geen hert of duif of eend eet, ik vind het vies, hert vind ik naar ouwe geiten smaken (tenminste, de wild geschoten mannetjes) maar ik heb ook altijd erg gematigd met varkensvlees, als ik 1x in de maand een stukje eet is dat veel en ik koop het het liefst biologisch, maar dat aanbod... Scheve mond

Wel vind ik het beter dat de herten een beter leven hebben dan de biovarkens etc. Hopelijk blijft het zo en gaan ze ook de herten niet opsluiten in te kleine hokjes omdat er veel vraag naar komt.

Paardenvlees dat wij hier eten wordt overigens speciaal in landen als Mexico gefokt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 16:57

Talida schreef:

Een beetje biefstuk is al gauw 250 g. Klein stukje vlees toch snel 150 en veel mensen eten ook nog vleesbeleg op de boterham.

Carolshadow: het nut van dat verhaaltje ontgaat me volledig? Dat heeft NIKS te maken met waarom de mensen elke dag vlees eten....

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:00

Tsja, Ik eet zelf geen vlees. Maar ben niet zo iemand die daarom tegen iedereen erover gaat zeuren.

Ik hoorde trouwens vandaag iets op de radio over dat varkens nu verdoofd gecastraard gaan worden ofzo.. Nouja we zullen het zien Knipoog

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:03

Met het verhaaltje bedoel ik alleen maar dat er mensen zijn die in staat zijn hun eigen 'soort' te eten.
Is opzich ook geen echte vergelijking met vlees eten, maar moest het gewoon even erin zetten.

Je kan het zo gek nog niet bedenken of mensen eten het.

Maar ieder zijn keus

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 17:07

Maar das zo'n echte uitzonderingsituatie.

Hoewel ik ga je verhaaltje even misbruiken voor mijn vergelijking Knipoog

Tegen dat een mens al overweegt om een soortgenoot op te eten, moet hij al zeeeeer diep in de rats zitten.

Varkens, die dus qua intelligentie best hoog scoren, vreten elkaar blijkbaar nogal standaard aan in varkenshokken....
Vraag me af hoeveel stress die dus hebben?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:10

Poes, we eten idd volgens de cijfers die ik weet 80 kg vlees per persoon per jaar. Soms snap ik ook niet helemaal waar men het laat, maar als je ziet hoeveel vleeswaar, snacks en 'verborgen' vlees (chips..) er ook vaak nog bij komt.

Het ergste vind ik nog dat de overheid miljoenen pompt in stimuleren van vleesconsumptie. bron

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:16

poes schreef:
Maar das zo'n echte uitzonderingsituatie.

Hoewel ik ga je verhaaltje even misbruiken voor mijn vergelijking Knipoog

Tegen dat een mens al overweegt om een soortgenoot op te eten, moet hij al zeeeeer diep in de rats zitten.

Varkens, die dus qua intelligentie best hoog scoren, vreten elkaar blijkbaar nogal standaard aan in varkenshokken....
Vraag me af hoeveel stress die dus hebben?

Als ze dat doen, moet er haast wel stress zijn. Wij hadden vroeger een varkensfokkerij, soms hadden we een aantal buiten in de wei (daarna: heuvellandschap Haha! ), graafden ze kuilen en rolden ze in de modder en lagen daarna lekker in het zonnetje. Zo zou het voor ieder varken moeten zijn. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat onze varkens destijds het merendeel van de dag binnen zaten, er werd natuurlijk wel goed voor gezorgd (zonder dierenliefde ben je in mijn ogen geen echte boer) maar weinig biologisch aan. Ik weet ook niet of je dat toen al had. Op zich was het best hypocriet dat wij wel vlees aten (en eten), maar dan geen varken van ons zelf. Tja..
Tot van de zomer dacht ik er eigenlijk ook niet zo bij na wat ik kocht qua vlees enzo. Maar nu doe ik dat wel (n.a.v. een topic hier), hebben we ongeveer 1 a 2 keer per week een vega-dag en 1 visdag. Zo hebben we wat meer balans en ben ik misschien niet zo'n heel hypocriete vleeseter meer.

Ben het met TS eens dat het hypocriet is om niet zo'n hert te willen eten wat een goed leven heeft gehad, maar wel een gestressd stuk vlees uit de bio-industrie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 17:18

De tijd dat varkentjes lekker buiten mogen lopen lijkt mij allang gepasseerd? Tenzij bij scharrelvlees dan, en dan nog hoor je gruwelverhalen dat dat helemaal niet waar is en zo...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:19

Nicolletje schreef:
Poes, we eten idd volgens de cijfers die ik weet 80 kg vlees per persoon per jaar. Soms snap ik ook niet helemaal waar men het laat, maar als je ziet hoeveel vleeswaar, snacks en 'verborgen' vlees (chips..) er ook vaak nog bij komt.

Het ergste vind ik nog dat de overheid miljoenen pompt in stimuleren van vleesconsumptie. bron

Mijn bio-leraar heeft wel eens verteld dat we aan een dobbelsteentje vlees per dag genoeg hebben. En deze beste man (dankzij hem ben ik destijds geslaagd, hallelujah!) was zo milieubewust dat hij volgens de geruchten 8-dubbel glas in zijn huis had! (en wel zijn moeder soms de hele ochtend in de auto liet zitten, heel raar Haha! ) nou ja, misschien was het zijn schoonmoeder)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:24

poes schreef:
De tijd dat varkentjes lekker buiten mogen lopen lijkt mij allang gepasseerd? Tenzij bij scharrelvlees dan, en dan nog hoor je gruwelverhalen dat dat helemaal niet waar is en zo...

Ik zie het eigenlijk nooit nee. Maar hier in de buurt zitten niet zoveel varkensboeren. Misschien in Brabant?